eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 سیر مطالعاتی جریان های فکری جهان اسلام معاصر (1) ✍ به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹برای فهم بهتر جریان های فکری جهان اسلام معاصر، لازم است ابتدا مطالعه ای درباره "مذاهب اسلامی" داشته باشیم. این پیش زمینه ای بسیار مهم، برای فهم بهتر جریان های فکری در جهان معاصر است. 🔹مذاهب اسلامی از درون یکی از سه بخش اصلی اسلام بیرون آمده اند: عقاید، فقه و اخلاق. 🔹از اختلافات مسلمانان در عقاید، مذاهب کلامی پدید آمده و از اختلافات فقهی، مذاهب فقهی و از اختلافات اخلاقی، مکاتب اخلاقی و سلاسل و طریقت های صوفی به وجود آمده اند. لذا در ابتدا باید این مذاهب را مورد مطالعه خود قرار دهید تا بهتر بتوانید جهان اسلام را فهم کنید. بر همین اساس، مطالعه کتاب های زیر را به ترتیب پیشنهاد می کنم: 1⃣ در بخش مذاهب کلامی دو کتاب «آشنایی با فرق تشیع» و «آشنایی با فرق تسنن» نوشته جمعی از نویسندگان، چاپ مرکز مدیریت حوزه علمیه قم را برای اولین مطالعه، پیشنهاد می کنم. البته آثار دیگری هست، اما پیشنهاد ما این دو کتاب است. 2⃣ در بخش مذاهب فقهی، "مدخل علم فقه" از رضا اسلامی، چاپ مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، کتاب بعدی پیشنهادی است. این کتاب کمی تفصیلی بود و بعدا با اختصار زیاد با عنوان «درآمدی بر فقه اسلامی» توسط انتشارات حوزه به چاپ رسید. آثار دیگری هم وجود دارد، اما به نظر ما این کتاب از بقیه بهتر است. 3⃣ در بخش سلاسل و طریقت های صوفی، بهترین اثر را کتاب «جلوه های معنویت در جهان اسلام، طریقت های عرفانی» تالیف جمعی از نویسندگان به سرپرستی سید حسین نصر، چاپ انتشارات ادیان و مذاهب می دانم و برای مطالعه این کتاب را پیشنهاد می کنم. این کتاب امروز دنیای تصوف را به شما نشان می دهد. ✔️در پست های بعدی درباره اسلام سنتی، اسلام سلفی، اسلام سیاسی، اسلام روشنفکر مذهبی و اسلام سکولار آثاری را معرفی خواهم کرد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
مسلمنا muslimnair
⚫️ درگذشت مبلغ سرشناس بین المللی جهان اسلام در ترکیه ◾️نعمت‌الله خلیل ابراهیم یورت، واعظ و دعوتگر مشهور تُرک پس از سال‌ها فعالیت در حوزه تبلیغ اسلام در بسیاری از کشورهای جهان‌ به ویژه ژاپن، در سن ۹۰ سالگی بر اثر عارضه قلبی در استانبول درگذشت. ▪️نماز جنازه بر این دعوتگر برجسته در مسجد فاتح استانبول اقامه و پیکرش در قبرستان «ایوب سلطان» این شهر به خاک سپرده شد. ◾️بیش از ۱۰۰هزار نفر بر اثر دعوت او به اسلام گرویدند. ◾️ابراهیم یورت که در بین مردم ترکیه به «نعمت‌الله هوجا (خواجه نعمت‌الله)» مشهور بود، در سال ۱۹۳۱ در استان ««آماسیه» در شمال ترکیه متولد شد. وی از کودکی به همراه پدرش در جلسات علمی شرکت می‌کرد ◾️شیخ نعمت‌الله در سال ۱۹۵۵ به عنوان مؤذن در مسجد سلطان احمد در استانبول مشغول فعالیت شد. وی همچنین به‌عنوان نائب دو امام جماعت معروف؛ محمد اوکوتجه (کنلی محمد افندی) و سید شفیق آرواسی خدمت کرد. ▪️شیخ نعمت‌الله بعدها در معیت پدرش که به تازگی از ریاست اداره امور دینی ترکیه بازنشسته شده بود، به مکه مکرمه مهاجرت کرد و ۳۳ سال در مکه اقامت گزید و در مسجد محله اشرف که در نزدیکی جبل النور قرار دارد به تدریس علوم نبوی پرداخت، سپس به دعوت مسلمانان ژاپن راهی این کشور شد و امامت نخستین مرکز اسلامی ژاپن را بر عهده گرفت. ▪️خواجه نعمت‌الله در مدت ۲۰ سال اقامت خود در ژاپن صدها مسجد و نمازخانه در این کشور بنا کرد و هزاران نفر از مردم این کشور به دعوت او به اسلام گرویدند. وی به دلیل تلاش‌های خود در راه تبلیغ اسلام با لقب «مجاهد ژاپن» شناخته می‌شد. ▪️خواجه نعمت‌الله به شش زبان زنده دنیا سخن می‌گفت و به تبلیغ دین می‌پرداخت. وی در سال ۱۹۸۱ موفق به توزیع ۲۰هزار نسخه قرآن در چین شد و در طول زندگی خود در بیش از ۵۰ کشور به تبلیغ اسلام پرداخت. ▪️این دعوتگر مشهور اسلام حتی در دوران بیماری خود نیز تدریس به شاگردان خود در مسجد «ساری‌یر» استانبول را متوقف نکرد. ▪️مشرب صوفیانه و اخلاقی قالب دعوت او را تشکیل می داد. منبع: تی‌آر‌تی عربی 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
مسلمنا muslimnair
⚡️فوری⚡️ 💥 نیروهای امنیتی تونس، دفتر شبکه خبری الجزیره را پلمپ و فعالیت آن را معلق کردند. 💥 فعالی
⚡️ حرکه النهضه تونس، جنبشی در برزخ بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار (اسلام بین الاسلامین) ✍️به قلم: سید علی بطحائی https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن: 🔹جنبش النهضه از سال ١٩٨١ میلادی به عنوان یک جنبش اسلام گرای سیاسی و تحت تأثیر معنوی اِخوان المسلمین مصر و انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت. 🔹 راشدالغنوشی رهبر این جنبش کتاب «حرکه الإمام الخمینی (قده) و تجدید حیاه الإسلام» را در راستای این همسویی نوشت. الغنوشی در بدو امر دیدی بسیار مثبت به انقلاب اسلامی داشت ولی بعدها سیری نزولی نسبت انقلاب ایران را طی کرد؛ تا جایی که امروزه حتی مواضع ضدونقیضی از او نسبت به انقلاب و شیعه به گوش می رسد. 🔹 درسالهای2011 تا 2021میلادی حرکه النهضه کوشید تا از سبک و سیاق دعوت اخوان المسلمین جدا شود و تجربیات متفاوتی را در عرصه مبارزه و سیاست در پیش گیرد. مشکل عمده جنبش النهضه در این دگردیسی، سردرگمی در دوراهی انتخاب اسلام سیاسی و اسلام سکولار بود. 🔹در میان کشورهای شمال آفریقا، تونس بیشترین تأثیرفکری را از غرب و بویژه روشنفکری فرانسه گرفته است و تونس حیات خلوت روشنفکران فرانسوی است. خیابان اصلی تونس (شارع حبیب بورقیبه) از نظر معماری و سبک و سیاق، شبیه ترین خیابان دنیا به خیابان شانزه لیزه پاریس است. 🔹سیاست اسلام گرایی الغنوشی، دَوَرانِ الامر بین الامرین است. او قایل به اسلام بین الاسلامین است و درنوسان میان اسلام سکولار و اسلام سیاسی است. النهضه سعی می کند با غلبه جریان اسلامگرایی سیاسی، خود را در این برزخ تنظیم کند. ⚡️ به عبارتی به جرئت می توان گفت الغنوشی یک اسلام گرای واقعی است؛ اما در خیابان شانزه لیزه تونس و در تعامل با نخبگانی غرب باخته و در فشار میان جوانانی اسلامگرای سرسخت و غرب ستیز!!! مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3200-2021-08-07-10-15-22.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z3200-2021-08-07-10-15-22.html
مسلمنا muslimnair
🔴 سیر مطالعاتی جریان های فکری جهان اسلام معاصر (2) 📂 پرونده معرفی کتب آشنایی با اسلام سنتی ✍️ به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔷 پس از آشنایی با فرق و مذاهب اسلامی، بجاست به جریان های فکری جهان اسلام معاصر ورود کرده و در ابتدا به مطالعه و آشنایی با جریان اسلام سنتی بپردازید. 🔹آثار زیر را برای اسلام سنتی مناسب دیده و مطالعه آنرا توصیه می کنم. پیشنهاد می کنم ترتیب مباحث و مطالعه کتب رعایت شود تا فهم درست تری از جهان اسلام پیدا کنید. ابتدا مذاهب را بشناسید و سپس وارد اسلام معاصر شوید و قبل از شناخت دیگر جریان ها، اسلام سنتی را خوب بشناسید. برای فهم اسلام سنتی کتب زیر مناسب است: 1️⃣ کتاب «سیری در تفکر کلامی معاصر» از محمدصفر جبرئیلی، چاپ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. بیشتر مطالب این اثر ربط به اسلام سنتی دارد و کتاب متقن و پرمحتوایی است. مطالعه این کتاب را بعد از سه کتاب مذاهبی توصیه می کنم. چون این کتاب در حد فاصل دوران قدیم و جدید است و با مطالعه این کتاب از مذاهب قدیمی به جهان امروز وارد می شویم. 2️⃣ کتاب «اسلام سنتی در دنیای متجدد» از سید حسین نصر، ترجمه محمد صالحی، نشر سهروردی. کتاب زیاد قوی ای نیست، اما تنها کتابی به نام این جریان فکری همین نوشتار است. این اثر اگرچه ربط چندانی به اسلام سنتی ندارد اما آن را بخوانید تا سرنخ های لازم در زمینه اسلام سنتی را بیابید. برخی می گویند سید حسین نصر در این کتاب اسلام سنت گرایانی همچون گنون، شوان و خودش را گفته(سنتگرایی)، نه اسلام سنتی را. به هر حال مطالعه این کتاب شما را با اسلام سنتی آشنا می کند. 3️⃣ کتاب «اطلس رهبران، تصویری از صحنه رقابت داعیان مذهب در جهان اهل سنت» تألیف جمعی از نویسندگان و چاپ اندیشکده مرصاد. اگر می خواهید فهم درستی از اوضاع اسلام سنتی در جهان اهل سنت داشته باشید، حتما این کتاب را بخوانید. اگرچه رویکرد ژورنالیستی دارد، اما خیلی شما را به آنچه در جهان اسلام می گذرد، نزدیک می کند. اگرچه نصف کتاب درباره اسلام سلفی است، اما مطالعه بخش اسلام سنتی آن مغتنم است. ✔️در پست های بعدی درباره دیگر جریان ها خواهم نوشت.... 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٧) 🔴 آینده افغانستان در سپهر طالبان ✍به قلم مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹 آنچه در ادامه می آید، تحلیل های پژوهشگری است که سالها در زمینه فرق و مذاهب کار کرده است: 1⃣ بارها گفته ام که آینده افغانستان از آن طالبان است، خواه بپسندیم یا آن را نپسندیم. البته نویسنده این یادداشت، همانند میلیونها نفر دیگر از انسان های آزاده، اصلا دوست ندارد طالبان سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ شمسی سرکار بیاید. 2⃣ چکیده بیست سال مطالعه بنده در زمینه سلفی گری و طالبان این را نشان می دهد که طالبان در میان پشتون ها و حتی در غیر آن دارای پایگاه مردمی است و الّا نمی توانست به این زودی، این همه استان را بدون درگیری و با کمترین تلفات از آن خود کند. 3⃣ پشتون ها که بیشترین جمعیت را در افغانستان دارند، مدافعان جدی طالبان هستند و معتقدم اگر یک رأی گیری آزاد در افغانستان صورت گیرد، طالبان رای بسیار بالایی می آورد. چه بپسندیم یا آن نپسندیم و پسند ما،‌ هیچ فرقی در واقعیت افغانستان ندارد. 4⃣ به نظر می رسد طالبان از نظر ایدئولوژی و مبانی فرقی با بیست سال پیش نکرده است و تغییرات فعلی، تاکتیکی است. لذا در آینده، شیعیان، اقوام غیر پشتون، زنان و طرفداران دموکراسی لیبرال در افغانستان در سختی های بیشتری قرار خواهند گرفت. 5⃣ افغانستان هیچ تناسبی با عراق و سوریه ندارد، لذا حشد الشعبی در افغانستان نه جواب می دهد و نه به نفع شیعیان است. رویکردهای روزنامه جمهوری اسلامی در زمینه افغانستان فعلی را به نفع شیعیان نمی دانم. 6⃣ خشونت دولتی و سازمان یافته در آینده بیشتر خواهد شد، اما باید گروه ها و احزاب مخالف طالبان با انسجام خود برای آزادی های مشروع و قانونی خود از هم اکنون تلاش منسجم داشته باشند. امروز دیر است چه برسد به فردا. ✔️باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت.... 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
⚡️ناگفته هایی از طالبان (۸) 🔴 واکاوی سناریوهای پیش روی جمهوری اسلامی ایران، در بحران افغانستان ✍به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair ✔️ در شرایط پیچیده و ناآرامی های اخیر افغانستان سه سناریو پیش روی ایران متصور است: 1⃣ نخست اینکه ایران وارد مواجه نظامی با طالبان شود و یا فاطمیون را برای مقابله با طالبان تقویت کند، اما آیا این کار عاقلانه است؟ جالب نیست که کسانی که تا دیروز می گفتند چرا ایران کمک مستشاری به سوریه و عراق کرده است یا به لبنان و غزه کمک می کند، امروز این پیشنهاد را می دهند؟ این افراد همان کسانی هستند که در گذشته، ایران را به خاطر ورود در کشور دیگر تقبیح می کردند، حال امروز بر این طبل می کوبند که چرا ایران به مقابله نظامی با طالبان نمی پردازد؟ ⏺ چند سوال از این عزیزان دارم. یکم: این احتمال را نباید از نظر دور نگه داشت که ممکن است شرایط فعلی افغانستان، یک دام از سوی دولت آمریکا باشد. آیا می توان تضمینی داد که این اقدام دام زیرکانه سیاسی و نظامی نباشد؟ دوم: چه تضمینی برای موفقیت ما در نبرد احتمالی وجود دارد؟ شیعه در افغانستان بسیار پراکنده است و قطعا ورود ایران به عرصه نظامی، جان میلیونها شیعه را در تک تک مناطق افغانستان به خطر می اندازد. سوم: آیا جنگ مذهبی جدیدی در افغانستان راه نمی افتد؟ چهارم: اگر در عراق حشد الشعبی شکل گرفت به خاطر جمعیت بالای شیعه در عراق و تجمع شیعیان در جنوب و هماهنگی مرجعیت فرهیخته شیعه در عراق و همکاری و همراهی دولت با این موضوع بود، اما هیچ یک از این پارامترها در افغانستان وجود ندارد. شاید به همین علت نسخه حشد الشعبی سوریه همانند عراق شکل نگرفت. عمده دلیل آن عدم تحقق این ظرفیت ها در سوریه بود. پنجم: دولت رسمی عراق و سوریه از دولت ایران رسما تقاضای کمک کرد، اما در افغانستان چنین تقاضایی صورت نگرفته است. ششم: طالبان رسما اعلام کرده است که کاری به دیگر اقوام و مخالفان و شیعیان ندارد. حتی اگر دروغ هم بگوید ما نمی توانیم این دروغ را نادیده بگیریم و خودمان با دست خودمان، جان میلیونها انسان را به خطر بیندازیم. 2⃣ دوم اینکه ایران منفعل بنشیند و مشاهده کند که به زودی چه اتفاقاتی رخ می دهد. آن وقت آیا عالم و آدم به ایران انتقاد نمی کنند که چرا فعالانه عمل نکردید و در صحنه حضور جدی نداشتید؟ . 3⃣ راه حل سوم این است که ایران وارد "گفتگوی انتقادی و سازنده با طالبان" شود که این کار را هم در این چند وقت انجام داده است. اینکه طالبان می گوید کاری به شیعیان نداریم یا کاری به مرزهای ایران نداریم، حتی اگر دروغ هم بگوید، آیا حاصل و ثمره گفتگوی سازنده و فعال ایران در این زمینه نیست؟ اگر نیست پس اثر چه چیزی است؟ بنابراین به نظر می رسد ایران در این شرایط بهترین کار را در موقعیت فعلی انجام داده است که با دعوت از طالبان، خواسته های خود را به طالبان صریح و بدون مجامله گفته است. اگر طالبان عمل کرد فبهاالمراد و المطلوب و الّا ایران به خود این حق را می دهد که در شرایط جدید، تصمیم دیگری بگیرد. ✔️باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت.... 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
چند نکته راجع به وظیفه ما در قبال شیعیان افغانستان و طالبان👇 https://t.me/muslimnair ✍به قلم: یکی از فضلای افغانستان دوستان عزیز سلام! ضمن عرض تسلیت ایام محرم و آرزوی سلامتی و امنیت و آرامش برای ملت افغانستان و شیعیان این سرزمین👇 1️⃣ طالبان، تقریبا همه خاک افغانستان را تصرف نمودند و کنترل و مدیریت شهرها حتی کابل را بدست گرفته و بیرق شان را بالای ارگ کابل برافراشته اند. 2️⃣ برخورد طالبان با برنامه های مذهبی شیعیان تا کنون مثبت بوده و فعلا کاری به شیعیان ندارد و در برخی از مساجد با صراحت اعلام کرده اند که همانند سابق به عزاداری و اقامه نماز و... بپردازید در دیدگاه ما شیعه و سنی تفاوتی ندارند و همه شهروند افغانستان هستیم (اما در آینده چه خواهد شد خدا می داند) 3️⃣ تا کنون عملکرد شان با مال و جان و ناموس شیعیان مثبت گزارش شده و بعد از تصرف هرات و مزار و کابل گزارشی مبنی بر خشونت و قتل و کشتار هدفمند علیه شیعیان بالخصوص، از طرف این گروه دریافت نشده مگر موارد نادری که در میدان جنگ و درگیری اتفاق افتاده باشد. 4️⃣ فضای مجازی به گونه ایست که کوچکترین تحلیل و توضیح و ابراز نظر و... به راحتی در سراسر دنیا نشر می شود و طبعا طالبان هم این اخبار را رصد می کنند و حتی ممکن است در بسیاری از گروه ها به صورت ناشناس و با نام های مستعار حضور داشته باشند تا پیامهای منتشره را رصد نمایند که طبعا نظرات و تحلیل ها و دیدگاه های دوستان در تصمیمات طالبان راجع به آینده و برنامه مذهبی شیعیان بی اثر نخواهد بود. ⬅️ لذا با توجه به مطالب فوق دوستان عزیز و کاربران فضای مجازی خصوصا عزیزانی که در بیرون از مرز افغانستان به سر می برند، لطف کنند مواظب کلمات، تحلیل ها، نشر کلیپ ها و... باشند و هر آنچه نشر می دهند ابتدا خوب بیاندیشند که در شرایط کنونی تا چه حد برای شیعیان مظلوم افغانستان ثمره مثبت دارد و تا چه اندازه ممکن است شیعیان افغانستان را افراد مطیع قانون و خواهان امنیت و ایجاد آرامش در این کشور نمایش بدهد و آنگاه اقدام بر نشر کنند. هراس از اینست که (در شرایط کنونی که طالبان همه چیز را در اختیار گرفته) نکند خدایی نکرده با فحاشی ها، تندروی ها، نظرات نسنجیده، تظاهرات ها و خیزش هایی که معلوم نیست از کجا و با چه اهدافی راه اندازی و مدیریت می شود و... زمینه شدت عمل و سختگیری طالبان نسبت به شیعیان را فراهم کند و بازهم ملت مظلوم ما شاهد برخورد های نامناسب و محدودیت هایی شدید باشند که ممکن است منشأ این محدودیت ها هم اقدامات و پیامهای نسنجیده افرادی باشند که در داخل افغانستان یا در کشورهای دیگر به سر می برند. ✅ امید که دوستان با حسن نیت بر این مطالب نگریسته و مواظب پیام های شان در فضای مجازی (اینستاگرام، فیسبوک، واتساپ و...) و این گروه باشند تا ببینیم طالبان در قبال شیعیان چه برنامه و اهداف و ایده دارند (گاهی تعادل، نرمش و سکوت، در صلاح مردم و بیانگر شجاعت افراد است) به امید امنیت و آبادانی کشورم افغانستان و سربلندی شیعیان این سرزمین ✔️باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهیم نوشت.... 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
مسلمنا muslimnair
🎙گزارشی از وبینار «ماهیت جنبش‌های اسلامی معاصر، تحلیل فرایند نقش آفرینی در جهان سیاست و شیوه تعامل با آن‌ها» با حضور دکتر محمدعلی میرزایی و دکتر بهمن اکبری 🔹 با کم‌رنگ شدن داعش، این روزها همه جا سخن از تحرکات طالبان است؛ دو جریانی که هر دو خود را اسلامی می‌خوانند. 🔹جنبش‌های فعال و در حال گسترش در جهان اسلام اکثرا رویکردها و مبانی فکری، کلامی و فلسفی دارند. اما خیلی اوقات ما تنها آنها را جنبش‌های سیاسی و امنیتی تلقی می کنیم و از لایه های روانشناختی، جامعه شناختی و فلسفی کلامی آنها غافلیم. بازبینی روش تحلیلی جنبش‌ها ضرورت دارد. ما با جنبش‌هایی روبرو هستیم که حامل اندیشه هایی هستند که باید تحلیل جامعی از آن داشته باشیم. 🔹برخی الفاظ چندپهلو هستند. وقتی ما از پسااسلام‌گرایی حرف می زنیم، منظورمان پساطالبان، پساقاعده، پساداعش و حتی پسا اخوانی است؛ منظورمان پسا انقلاب اسلامی، پساتشیع و پساتمدن گرایی دینی نیست؛ این که ما از این مدل ۱۵۰ ساله جنبش های اسلامی عبور کنیم. البته این عبور است، نه رد و ابطال کردن، به این معنا که ما این تجربه ۱۵۰ ساله را به عنوان سرمایه نگاه کرده ایم و مرحله جدید نوزایی در جنبش های اسلام گرایی تعریف می کنیم تا فازی جدید از اسلامگرایی را کلید بزنیم. پسا اسلام گرایی را نمی‌خواهیم با سکولاریسم معنا کنیم. عبور از یک اندیشه به معنای ورود به مرحله تازه تر است، نه نفی آن. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3199-2021-08-05-04-23-37.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
📸 تصويرى از رهبران طالبان در ديدار با یوسف قرضاوی - رئیس سابق اتحاد جهانی علمای مسلمان- در دوحه قطر( اکتبر سال ۲۰۲۰؛ آبان سال گذشته) ❇️ همچنین امروز "اتحاد جهانی علمای مسلمان"ضمن حمایت از طالبان، از جنبش طالبان و دیگر احزاب افغانستان خواست تا در حفظ جان، مال و ناموس شهروندان افغانی کوشا باشند. ✍ان شااللّه درآینده نزدیک در مورد نقش "قرضاوی" و "اتحادیه جهانی علمای مسلمان" در تحولات جهان اسلام، یادداشت هایی منتشر خواهیم کرد. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
📷 شیخ احمد بن حمد الخلیلی مفتی اعظم سلطنت عمان، در پیامی متفاوت پیروزی طالبان در افغانستان را مصداق "فتح مبین" و تار و مار اشغالگران از بلاد اسلامی خطاب کرد و آن را صمیمانه به طالبان و امارت اسلامی تبریک گفت. الجزیره 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
مسلمنا muslimnair
📚 کتاب «دیدگاه معاصرین اهل سنت به رخداد عاشورا»؛ نوشته شهربانو نادری؛ نشرمؤسسه وارث الانبیاء للدراسات التخصصیه فی النهضه الحسینیه، تاریخ انتشار تیرماه ١٤٠٠. 📚 مولف در نگاه کلی در پنج موضوع «فضایل و مناقب امام حسین(ع)؛ «زمینه ها و عوامل نهضت حسینی»؛ «حوادث روز عاشورا»؛ «اهداف قیام سیدالشهدا(ع)؛ «آثار وپیامدهای قیام حسینی» نظر معاصرین اهل سنت را مورد مداقّه قرار داده است. 📚 بازتاب نظرات معاصرینی همچون «محمدثنااللّه العثمانی»، «آلُوسی»، «شِنقیطی»، «مبارکفوری»، «عباس محمودعقاد»، «محمداقبال لاهوری»، «زکی المحاسنی»، «طه حسین» و...تصویری از تأثیر نهضت حسینی را در جهان اسلام معاصر به خوبی نشان داده است. 📚اثر پیش رو، پایان نامه کارشناسی ارشد مؤلف در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم در سال ١٣٨٩ است. ✍ پانوشت: 📚 لازم به ذکر است انتشار چنین پژوهش هایی سه مبحث را در رابطه با "امام حسین ع و جهان اسلام" به خوبی نمایان می کنند؛ 1⃣ یکم: شیعیان هیچ مجوزی ندارند تا نهضت امام حسین(ع ) را مصادره و در تفکر شیعی محصور کنند. شیعه باید نخست امام حسین(ع) را تحت لوای دین اسلام معرفی و در مرحله بعد امام حسین(ع) را در ذیل مکتب تشیع ترویج نماید. در واقع باید این نکته را مورد تأکید قرار داد که شیعیان امام حسین(ع) را به پیامبر(ص) نیافزوده اند؛ بلکه به حسین (ع) چنگ زده اند تا پیامبر(ص) را به دست آوردند. 2⃣ دوم: جهان اسلام نباید پندار برخی شیعیان را جدی تلقی کند که امام حسین(ع) تنها اختصاص به شیعیان دارد. امام حسین(ع) با نهضت خود، اسلام نبوی را از اسلام اُموی تفکیک کرد. 3⃣ سوم: امام حسین(ع) را می توان محور اتّحاد مسلمین معرفی کرد، اگرچه درباره جانشینی امام علی(ع) میان امت اسلامی اختلاف است؛ ولی در مورد امام حسین(ع) چنین اختلافی نیست و متفکران اهل سنت نیز بسان شیعیان، قیام او را برای اعتلای دین می دانند. ✔️با این تقریر پس از محوریت قرآن، پیامبر(ص)، مرجعیت علمی اهل بیت(ع)، قیام امام حسین(ع) ونهضت عاشورا می توان "محور وحدت بخش جهان اسلام" معرفی کرد. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٩) 🔴 آینده پژوهی شیوه حکمرانی طالبان در دوران جدید(قسمت اول) ✍به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹مقدمه: ✔️ شاید نزدیکترین مصداقی که بتوان برای حکومت آینده طالبان ترسیم کرد، حکومت فعلی عربستان باشد؛ با این تفاوت که حاکمان عربستان سکولار شده و با برخی مسائل در جامعه عربستان با تساهل و تسامح برخورد می کنند، اما شیوه حکمرانی طالبان همان سبک توأم با سخت گیری افرادی است که تاکنون تنها در مدارس دینی تحصیل کرده اند و اطلاع چندانی از شیوه حکومت داری و خویشتنداری در تعاملات جدید در دنیای امروز را ندارند. ✔️ مذاکره کنندگان باید به این مساله توجه جدی داشته باشند که افغانستان کشور تنوع اقوام و مذاهب است و باید هر یک از اقوام و مذاهب، سهمی در حکومت طالبان داشته باشند؛ اما بعید می دانم که طالبان توجه زیادی به اقوام و مذاهب دیگر در افغانستان داشته باشد و به احتمال بسیار زیاد سهم ناچیزی برای آنان قائل خواهد بود. احتمالا این نوع حکومت داری طالبان موجب اعتراضات و گاه شورش های مسلحانه از سوی افراد و اقوام و مذاهب مختلف خواهد بود. 1⃣ طالبان و انتخابات: ✔️ قانون اساسی کنونی افغانستان مبتنی بر انتخابات و اراده مردم و متکی بر تنوع و کثرت‌گرایی سیاسی، فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی است که این قانون اساسی مورد قبول طالبان نیست و به تغییر آن اقدام خواهند کرد. طالبان نه دموکراسی را قبول دارد و نه انتخابات را، بلکه در تمام سخنرانی ها و بیانیه ها از امارت اسلامی افغانستان سخن گفته است. ✔️امارت اسلامی افغانستان به معنی عدم دخالت مردم و دیگر گروهها و احزاب در سیاست و امور اجتماعی است و رئیس امارت اسلامی به عنوان همه کاره کشور و به نوعی "سلطان ذی شوکت" عمل خواهد کرد. در کنار رئیس امارت، شورای اهل حل و عقد وجود دارد که بازوی مشورتی امیر طالبان مشغول فعالیت خواهد بود. ✔️ احتمالا آینده حکومت افغانستان چیزی شبیه وضعیت کنونی عربستان خواهد بود که پادشاه همه کاره کشور است و شورای مشورتی برای برخی مسائلی که پادشاه تشخیص دهد جهت مشورت به پادشاه تشکیل خواهد شد. 2⃣ طالبان و نسل جدید: ✔️ یکی از گروه هایی که طالبان با آنان مشکل جدی خواهد داشت و به آنان سخت خواهد گذشت، طبقه جوانان روشنفکر است که دیگر نه مباحث قومیت می شناسد و نه محدودیت های مذهبی. طبقه جوان زیر ۳۰ سال، با ورود اینترنت و فضای مجازی به افغانستان مثل دیگر کشورها معتقد به جنبش های دانشجویی، زنان، جوانان، دموکراسی، حقوق بشر، حقوق شهروندی، آزادی‌های عمومی چون آزادی بیان و رسانه‌های آزاد هستند. ✔️ قطعا طالبان این تفکر و طبقه اجتماعی را برنمی‌تابد و در صدد مقابله با آن برخواهد آمد و یقینا در جریان صلح به این مسائل توجه نشده و دست‌آوردهای گذشته در این زمینه حفظ نخواهد شد. به همین علت مهاجرت جوانانی که معتقد به آزادی مدنی و آزادی مذهبی هستند، ده برابر شده و مهاجرت به کشورهای دیگر رشد چشمگیری پیدا خواهد کرد... ✍ باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت.... 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📚 معرفی کتاب "مذاهب در ایران" نوشته دکتر مهدی فرمانیان و محمد حسن بهشتی، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، مرداد١٤٠٠. 📖 یکی از خلاءهای پژوهشی جامعه ایران، فقدان اطلاعات دقیق و طبقه بندی نظام واره از فرق و مذاهب اسلامی، ترکیب جمعیتی، پراکندگی و مراکز فعال آنهاست. 📖 در کتاب "مذاهب در ایران" ضمن آشنایی دقیق با ملل و نحل زنده در ایران و تفکیک گونه های مختلف فکری آنها، به ارائه اطلاعات کم نظیری در مورد آنها پرداخته و جایگاه، مناسبات و فعالان آنها شناسایی و چشم اندازی از فعالیت های آنها به خوبی ترسیم شده است. 📖 مؤلفین این اثر با اطلاعات گسترده میدانی خود و کثرت تعاملاتشان در مناطق متعدد، اطلاعاتی دست اول از آنان را پیش روی مخاطبین خود قرار داده اند. 📚 در این نوشتار ضمن توجه به مکاتب فقهی شافعی، حنفی به تفکیک استانها؛ باورهای کلامی اشاعره، ماتریدیه، اخوان المسلمین ایران، مکتب قرآن مودودیه، دیوبندیه و طریقت های صوفیانه بریلویه، نقشبندیه، قادریه از اهل سنت ایران و از فرق شیعه فرقه هایی مشتمل بر اسماعیلیه، شیخیه، اهل حق، ذهبیه، گنابادیه ایرانی به صورت تفکیک شده در کنار هم قرار گرفته و منظومه رنگارنگ جامعه ملل و نحل وطنی را بازنمایی نموده است. 📚 یقیناً با مطالعه این اثر، نگاهی جامع و بدون رتوش از طیف های متنوع مذهبی ایران پدید می آید و با ارایه تصویری متفاوت از صف آرایی فکری جامعه متکثر مذهبی، از نگاه های سنتی و رایج فاصله خواهیم گرفت. 📚 مدیریت سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا ضمن پیشنهاد مطالعه این اثر به فعالان، نخبگان و مدیران فرهنگی برگزاری جلسات نقد و تحلیل داده های و غنی سازی آمار این کتاب را مورد تأکید قرار می دهد. 🔹علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند با شماره تلفن ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ و۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ تماس حاصل فرمایند. 📚 کتابهای خوب واستاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️واتس اَپ(4) https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu