eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
325 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 شیخ احمد بن حمد الخلیلی مفتی اعظم سلطنت عمان، در پیامی متفاوت پیروزی طالبان در افغانستان را مصداق "فتح مبین" و تار و مار اشغالگران از بلاد اسلامی خطاب کرد و آن را صمیمانه به طالبان و امارت اسلامی تبریک گفت. الجزیره 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
مسلمنا muslimnair
📚 کتاب «دیدگاه معاصرین اهل سنت به رخداد عاشورا»؛ نوشته شهربانو نادری؛ نشرمؤسسه وارث الانبیاء للدراسات التخصصیه فی النهضه الحسینیه، تاریخ انتشار تیرماه ١٤٠٠. 📚 مولف در نگاه کلی در پنج موضوع «فضایل و مناقب امام حسین(ع)؛ «زمینه ها و عوامل نهضت حسینی»؛ «حوادث روز عاشورا»؛ «اهداف قیام سیدالشهدا(ع)؛ «آثار وپیامدهای قیام حسینی» نظر معاصرین اهل سنت را مورد مداقّه قرار داده است. 📚 بازتاب نظرات معاصرینی همچون «محمدثنااللّه العثمانی»، «آلُوسی»، «شِنقیطی»، «مبارکفوری»، «عباس محمودعقاد»، «محمداقبال لاهوری»، «زکی المحاسنی»، «طه حسین» و...تصویری از تأثیر نهضت حسینی را در جهان اسلام معاصر به خوبی نشان داده است. 📚اثر پیش رو، پایان نامه کارشناسی ارشد مؤلف در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم در سال ١٣٨٩ است. ✍ پانوشت: 📚 لازم به ذکر است انتشار چنین پژوهش هایی سه مبحث را در رابطه با "امام حسین ع و جهان اسلام" به خوبی نمایان می کنند؛ 1⃣ یکم: شیعیان هیچ مجوزی ندارند تا نهضت امام حسین(ع ) را مصادره و در تفکر شیعی محصور کنند. شیعه باید نخست امام حسین(ع) را تحت لوای دین اسلام معرفی و در مرحله بعد امام حسین(ع) را در ذیل مکتب تشیع ترویج نماید. در واقع باید این نکته را مورد تأکید قرار داد که شیعیان امام حسین(ع) را به پیامبر(ص) نیافزوده اند؛ بلکه به حسین (ع) چنگ زده اند تا پیامبر(ص) را به دست آوردند. 2⃣ دوم: جهان اسلام نباید پندار برخی شیعیان را جدی تلقی کند که امام حسین(ع) تنها اختصاص به شیعیان دارد. امام حسین(ع) با نهضت خود، اسلام نبوی را از اسلام اُموی تفکیک کرد. 3⃣ سوم: امام حسین(ع) را می توان محور اتّحاد مسلمین معرفی کرد، اگرچه درباره جانشینی امام علی(ع) میان امت اسلامی اختلاف است؛ ولی در مورد امام حسین(ع) چنین اختلافی نیست و متفکران اهل سنت نیز بسان شیعیان، قیام او را برای اعتلای دین می دانند. ✔️با این تقریر پس از محوریت قرآن، پیامبر(ص)، مرجعیت علمی اهل بیت(ع)، قیام امام حسین(ع) ونهضت عاشورا می توان "محور وحدت بخش جهان اسلام" معرفی کرد. 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
⚡️ناگفته هایی از طالبان(٩) 🔴 آینده پژوهی شیوه حکمرانی طالبان در دوران جدید(قسمت اول) ✍به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹مقدمه: ✔️ شاید نزدیکترین مصداقی که بتوان برای حکومت آینده طالبان ترسیم کرد، حکومت فعلی عربستان باشد؛ با این تفاوت که حاکمان عربستان سکولار شده و با برخی مسائل در جامعه عربستان با تساهل و تسامح برخورد می کنند، اما شیوه حکمرانی طالبان همان سبک توأم با سخت گیری افرادی است که تاکنون تنها در مدارس دینی تحصیل کرده اند و اطلاع چندانی از شیوه حکومت داری و خویشتنداری در تعاملات جدید در دنیای امروز را ندارند. ✔️ مذاکره کنندگان باید به این مساله توجه جدی داشته باشند که افغانستان کشور تنوع اقوام و مذاهب است و باید هر یک از اقوام و مذاهب، سهمی در حکومت طالبان داشته باشند؛ اما بعید می دانم که طالبان توجه زیادی به اقوام و مذاهب دیگر در افغانستان داشته باشد و به احتمال بسیار زیاد سهم ناچیزی برای آنان قائل خواهد بود. احتمالا این نوع حکومت داری طالبان موجب اعتراضات و گاه شورش های مسلحانه از سوی افراد و اقوام و مذاهب مختلف خواهد بود. 1⃣ طالبان و انتخابات: ✔️ قانون اساسی کنونی افغانستان مبتنی بر انتخابات و اراده مردم و متکی بر تنوع و کثرت‌گرایی سیاسی، فرهنگی، قومی، زبانی و مذهبی است که این قانون اساسی مورد قبول طالبان نیست و به تغییر آن اقدام خواهند کرد. طالبان نه دموکراسی را قبول دارد و نه انتخابات را، بلکه در تمام سخنرانی ها و بیانیه ها از امارت اسلامی افغانستان سخن گفته است. ✔️امارت اسلامی افغانستان به معنی عدم دخالت مردم و دیگر گروهها و احزاب در سیاست و امور اجتماعی است و رئیس امارت اسلامی به عنوان همه کاره کشور و به نوعی "سلطان ذی شوکت" عمل خواهد کرد. در کنار رئیس امارت، شورای اهل حل و عقد وجود دارد که بازوی مشورتی امیر طالبان مشغول فعالیت خواهد بود. ✔️ احتمالا آینده حکومت افغانستان چیزی شبیه وضعیت کنونی عربستان خواهد بود که پادشاه همه کاره کشور است و شورای مشورتی برای برخی مسائلی که پادشاه تشخیص دهد جهت مشورت به پادشاه تشکیل خواهد شد. 2⃣ طالبان و نسل جدید: ✔️ یکی از گروه هایی که طالبان با آنان مشکل جدی خواهد داشت و به آنان سخت خواهد گذشت، طبقه جوانان روشنفکر است که دیگر نه مباحث قومیت می شناسد و نه محدودیت های مذهبی. طبقه جوان زیر ۳۰ سال، با ورود اینترنت و فضای مجازی به افغانستان مثل دیگر کشورها معتقد به جنبش های دانشجویی، زنان، جوانان، دموکراسی، حقوق بشر، حقوق شهروندی، آزادی‌های عمومی چون آزادی بیان و رسانه‌های آزاد هستند. ✔️ قطعا طالبان این تفکر و طبقه اجتماعی را برنمی‌تابد و در صدد مقابله با آن برخواهد آمد و یقینا در جریان صلح به این مسائل توجه نشده و دست‌آوردهای گذشته در این زمینه حفظ نخواهد شد. به همین علت مهاجرت جوانانی که معتقد به آزادی مدنی و آزادی مذهبی هستند، ده برابر شده و مهاجرت به کشورهای دیگر رشد چشمگیری پیدا خواهد کرد... ✍ باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت.... 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📚 معرفی کتاب "مذاهب در ایران" نوشته دکتر مهدی فرمانیان و محمد حسن بهشتی، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، مرداد١٤٠٠. 📖 یکی از خلاءهای پژوهشی جامعه ایران، فقدان اطلاعات دقیق و طبقه بندی نظام واره از فرق و مذاهب اسلامی، ترکیب جمعیتی، پراکندگی و مراکز فعال آنهاست. 📖 در کتاب "مذاهب در ایران" ضمن آشنایی دقیق با ملل و نحل زنده در ایران و تفکیک گونه های مختلف فکری آنها، به ارائه اطلاعات کم نظیری در مورد آنها پرداخته و جایگاه، مناسبات و فعالان آنها شناسایی و چشم اندازی از فعالیت های آنها به خوبی ترسیم شده است. 📖 مؤلفین این اثر با اطلاعات گسترده میدانی خود و کثرت تعاملاتشان در مناطق متعدد، اطلاعاتی دست اول از آنان را پیش روی مخاطبین خود قرار داده اند. 📚 در این نوشتار ضمن توجه به مکاتب فقهی شافعی، حنفی به تفکیک استانها؛ باورهای کلامی اشاعره، ماتریدیه، اخوان المسلمین ایران، مکتب قرآن مودودیه، دیوبندیه و طریقت های صوفیانه بریلویه، نقشبندیه، قادریه از اهل سنت ایران و از فرق شیعه فرقه هایی مشتمل بر اسماعیلیه، شیخیه، اهل حق، ذهبیه، گنابادیه ایرانی به صورت تفکیک شده در کنار هم قرار گرفته و منظومه رنگارنگ جامعه ملل و نحل وطنی را بازنمایی نموده است. 📚 یقیناً با مطالعه این اثر، نگاهی جامع و بدون رتوش از طیف های متنوع مذهبی ایران پدید می آید و با ارایه تصویری متفاوت از صف آرایی فکری جامعه متکثر مذهبی، از نگاه های سنتی و رایج فاصله خواهیم گرفت. 📚 مدیریت سایت و کانال تلگرامی مُسْلِمْنا ضمن پیشنهاد مطالعه این اثر به فعالان، نخبگان و مدیران فرهنگی برگزاری جلسات نقد و تحلیل داده های و غنی سازی آمار این کتاب را مورد تأکید قرار می دهد. 🔹علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند با شماره تلفن ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ و۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ تماس حاصل فرمایند. 📚 کتابهای خوب واستاندارد را معرفی کنیم. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️واتس اَپ(4) https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
AUD-20210821-WA0007.opus
817.8K
🔉 گزارشی از نتیجه جلسه طالبان با مدیران دانشگاهها برای تفکیک کلاسهای دختران از پسران. 🌐 کانال علمی - تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️واتس اَپ(4) https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📊نقشه جمعیتی و پراکندگی و درصد جمعیت قومیتهای مختلف در افغانستان عبارتند: 🔸پشتون‌: ۴۱ درصد(نارنجی) 🔸تاجیک: ۲۷ درصد 🔸هزاره‌: ۹ درصد(آبی) 🔸ازبک: ۹ درصد 🔸آیماق: ۴ درصد 🔸ترکمن: ۴ درصد 🔸بلوچ: ۲ درصد 🔸پاشایی: ۲ درصد 🔸قرقیز: ۱ درصد 🔸پامیری: ۱ درصد 🌐 کانال علمی - تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️واتس اَپ(4) https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📊نقشه جمعیتی و پراکندگی و درصد جمعیت قومیتهای مختلف در افغانستان عبارتند: 🔸پشتون‌: ۴۱ درصد(نارنجی)
⚡️دیدگاه انتقادی⚡️ 🔴بازخورد یکی از نظرات اعضای محترم کانال در مورد ترکیب ودرصد جمعیت پشتون ها و هزاره ها در افغانستان ✍ سلام علیکم. 🔹آنچه از نقشه جمعیت افغانستان در سایت مسلمنا منتشر کرده‌اید طراحی شده توسط عده‌ای از پشتون‌ها در یک مرکز آمریکایی طی سالهای اخیر با هدف نشان پایین نشان دادن جمعیت اقوام دیگر و اکثریت مطلق نشان دادن پشتونها صورت گرفته است. 🔹جمعیت واقعی هزاره های افغانستان حدود 25% طبق آمار غیر رسمی است که در اجلاس بن سال 2001، برای تشکیل دولت پساطالبانی حدود 20% درصد در تقسیم قدرت به رسمیت شناخته شد. 🔹اقوام دیگر هم به همین تناسب آمارشان متفاوت با آن نقشه است. 🔹در یک بررسی واقع‌بینانه‌تر جمعیت پشتونها بین 30 تا 35% است، تاجیک‌ها حدود 25%، هزاره‌های شیعه و اهل سنّت حدود 25% و هزاره‌های شیعه حدود 20% و مجموع شیعیان حدود 30% و ازبکها حدود 10 تا 15% و بقیه اقوام هم با نسبتهای کمتر از 5% تا نیم درصد. 🔹این آمار آن چیزی است که از نظر تقسیمات اداری در دولت کرزی و غنی به رسمیت شناخته شده بود.(نیازمند منبع؟؟؟) 🔹لذا از امثال حضرتعالی این است که در نقل و تحلیل مطالب دقت بیشتری داشته باشند. 🔹ضمن آنکه جناب آقای استاد فرمانیان نیز چند بار در سایت مسلمنا تأکید کردند که پیشروی طالبان به دلیل محبوبیت این گروه نزد مردم افغانستان است. درحالی که واقعیت امر چیزی دیگری است که شواهد آن را این روزها در ترس و نگرانی سراسری مردم افغانستان از حضور طالبان می توان مشاهده کرد. 🔹هرچند طالبان طرفدارانی بین پشتونها داشت و دارد ولی اکثر مردم ناخواسته در دام این گروه افتادند و به دلیل آنکه از حملات و جنایتهای بیشتر این گروه در امان بمانند بیشتر نیروها به ناچار شهرها و مراکز تجمع را ترک کردند و همگی به پناهگاه امن رفتند و درصدد آغاز برنامه جدید از پنجشیر و جاهای دیگر هستند. مردم هم به ناچار طالبان را پذیرفتند چون در غیر این صورت با مشکلات مضاعف دچار می‌شدند. ✍پانوشت: برخی کارشناسان مثل دکترسعدالله زارعی درصد جمعیت پشتونها را چهل درصد تخمین و صحیح می دانند.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١٠) 🔴 آینده پژوهی شیوه حکمرانی طالبان در دوران جدید(قسمت دوم) ✍به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 3⃣ طالبان و مدارا با مردم: 🔹دوره قبل طالبان، یک تجربه تلخ برای مردم افغانستان و یک نوع حکومت خشن مذهبی توأم با کشتار و زندان و شکنجه بود. 🔹به نظر می رسد در دوره جدید با مردم و مذاهب و اقوام مثل قبل عمل نکرده و با مدارا عمل کنند.احتمالا امارت اسلامی برخی از آزادی های حداقلی را به مذاهب داده، البته در سال های بعد این آزادی هم با محدویت هایی روبرو خواهد شد. 🔹اکنون در محرم سال ۱۴۴۳ هستیم و طالبان به شیعه اجازه عزاداری و بر پا کردن موکب و نصب پرچم عزا در معابر عمومی داده است و مانع شیعیان در این زمینه نشده است. به نظر می رسد که در سال بعد که حکومت طالبان استقرار یافته است، اجازه عزاداری داده می شود اما از نصب پرچم عزا در معابر عمومی ممانعت به عمل خواهد آمد. 🔹همچنین عفو عمومی توسط طالبان برای کسانی که با آمریکا و حکومت سابق همکاری کرده اند،‌ صادر شده است، اما مردم باید مواظب باشند که طالبان بسیاری از امکانات فعلی آنان را به عنوان اموال عمومی، از آنان سلب مالکیت نموده و مترصد فرصت برای خلع ید از همه امکانات دولتی در اختیار آنان خواهد بود. 4⃣ طالبان و زنان: 🔹برخورد طالبان در دوره قبل با زنان بسیار خشن و همراه با محروم کردن زنان از بسیاری از حقوق شان بود، اما به نظر می رسد در این دوره آزادی بیشتری به زنان نسبت به حکومت قبلی طالبان داده خواهد شد. 🔹 بسیاری از آزادی هایی که زنان در دوره ۲۰ ساله حکومت کرزای و اشرف غنی داشتند، ممنوع خواهد شد؛ زیرا ماندن زن در خانه از اصول فکری طالبان است. 🔹نگاه طالبان به زن به عنوان تربیت کننده فرزند و در خانه ماندن برای حفظ تحکیم خانواده و عدم فساد در جامعه از تفکرات اصلی آنان در این زمینه است. 🔹حجاب در این دوره همچون دوره قبل اجباری است اما پوشیدن برقع (روبند) الزامی نیست. خروج زنان همراه با محارم برداشته می شود، اما به نظر می رسد با بازارگردی زنان هم روی خوش نشان نخواهند داد. 🔹تحصیل زنان در رشته های مربوط به زنان همچون معلمی، پرستاری، مامایی و پزشکی جایز خواهد بود اما ورود زنان به رشته هایی که ربطی به زنان ندارد ممنوع خواهد شد... ✍ باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت.... 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١١) 🔴 آینده پژوهی شیوه حکمرانی طالبان در دوران جدید(قسمت سوم) ✍به قلم: مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 5⃣طالبان و فجایع گذشته 🔹طالبان در سال‌های گذشته هزاران انسان بی‌گناه را با بمب گذاری به قتل رسانده‌ اند، اما به احتمال بسیار هیچ گاه پرونده این امور را باز نخواهند کرد و به آن نخواهند پرداخت. زیرا معتقدند کسانی که در عملیات های بمب گذاری کشته شده اند، یا مستحق مرگ بوده و یا اگر بی گناهند، ‌خداوند اجر آنان را در قیامت خواهد داد. ✔️به نظر می رسد خوب است مذاکره کنندگان صلح با طالبان، به این مساله پرداخته و برای حقوق این افراد تلاش کنند، اما بعید می دانم طالبان زیر باز این موضوع برود. 6⃣طالبان، پشتونوالی و دیگر اقوام 🔹طالبان هم در دوره امارت خود و هم پس از آن بر اساس قومیت عمل کرده و در طول سال‌ها سران و نخبگان اقوام دیگر را به شهادت رساندند و ترور کردند. 🔹 احتمالا با تشکیل حکومت توسط طالبان از ترور بزرگان دیگر مذاهب و اقوام کاسته شده اما سخت گیری و زندانی کردن بزرگان دیگر مذاهب و اقوام به بهانه های مختلف ادامه خواهد یافت. 🔹احتمالا پشتون گرایی در حکومت طالبان به وضوح دیده خواهد شد و بعید است که از غیر پشتون ها در مراکز حساس و شغل های مهم استفاده شود. 🔹بنابر قرائن و شواهد در پست های ولایت های ۳۱ گانه، به بزرگان و معتمدان اقوام توجه کرده و بعید می دانم حتی ریاست ولایات را به غیر از پشتون طالبانی بدهند. البته اینها همه احتمالات است و از طالبان می خواهیم که به حقوق دیگر اقوام و مذاهب احترام گذاشته و آنان را در دولت آینده شریک سازد. به امید افغانستانی آزاد، آباد و دارای امنیت لازم. ✍ باز هم درباره طالبان و تحولات افغانستان خواهم نوشت.... 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
Notes_210824_141037_4f5.pdf
76.2K
📂بیانیه مهم "شورای علمای شیعه افغانستان" در رابطه با اوضاع جاری کشور ✔️این شورا تشکلی با هدف رسمیت بخشیدن به مذهب شیعه در قانون اساسی افغانستان، وارد کردن احکام و اعتقادات شیعه در نظام آموزشی، مبتکر "شورای اخوت اسلامی میان شیعیان و اهل سنت" به اهتمام مرحوم آیت الله آصف محسنی(ره) بنیان گذاری شد. 🔹محمدهاشم صالحی نیز رییس فعلی شورای علمای شیعه افغانستان است. ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📽سوره؛ فصل بنی‌امیه موضوع امشب: امویان و امروز جهان اسلام برنامه تلویزیونی سوره در آخرین قسمت «فصل بنی‌امیه» به وضعیت امروز جهان اسلام و نسبت آن با دوره امویان می‌پردازد. دکتر مهدی فرمانیان، پژوهشگر جریان‌های فکری و مذاهب اسلامی مهمان امشب سوره خواهد بود. 🗓 پخش: سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰، زنده، ساعت ۲۲:۳۰، شبکه چهار سیما‌‌‌ / بازپخش: چهارشنبه ۳ شهریور ساعت ۱۵‌ ⭕️ برنامه سوره در اینستاگرام، توئیتر و تلگرام حساب کاربری دارد. ویدئوهای سوره به طور منظم در آپارات و یوتوب بارگذاری می‌شوند. صفحات سوره را دنبال کنید. سوره در ایتا⬅️ @soore_tv4 ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️گونه شناسی شیوه مواجهه جهان اسلام با خلافت بنی امیه ▪️به گزارش روابط عمومی برنامه سوره، آخرین قسمت از برنامه سوره فصل بنی امیه، به موضوع «نسبت مسلمانان معاصر جهان اسلام با بنی امیه» اختصاص داشت. میهمان این برنامه،حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان عضو هئیت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب بود. ✂️برشهایی از متن برنامه: 🔷بر خلاف باور مشهور، در جهان اسلام دسته بندی های اربعه فقهی(حنفی، مالکی، شافعی وحنبلی) یک مسئله خنثی است. در جهان اسلام فعلی، مسلمانان می‌توانند ضمن اشتراک در یک مذهب فقهی؛ از جهت گرایشات کلامی و حتی مشرب های اخلاقی(صوفیانه) از هم متمایز شوند. نکته مغفول در صحنه فعال جهان اسلام این است که صحنه رقابت جهان اسلام، بیش از آنکه به فقه وابسته باشد،به مذاهب کلامی و مکاتب صوفیانه مرتبط است. 🔷 ظهور معتزله بغداد، نقش آموزه های تصوف و تَرْبیع (پذیرش حضرت علی(ع) به عنوان چهارمین خلیفه) از طرف احمدحنبل، سه عامل مهم در تعدیل نگاه اهل سنت به بالابردن جایگاه اهل بیت(علیهم السلام) و نگاه منفی آنها به امویان در جهان اسلام داشت. 🔷 عثمانیه واهل حدیث افراطی با طرح قضیه مجعول«عبدالله بن سبا» و نقش او درتحولات صدر اسلام و پیدایش شیعه کوشیدند تا شیعه را از اهل بیت(ع)جدا کنند. 🔹امروزه نیز در مجموعه تلوزیونی« الاَسباط» یا «الحسن و الحسین و المعاویه»ساخته شده در کویت، سعی می کنند مقصر اصلی جنگ جمل و صفین را بر دوش عبدالله بن سباء خیالی بیاندازند و حضرت علی ع و معاویه را مخالف این نبردها نشان دهند. بنابراین اهل حدیث کوشیدند تا بین شیعه و اهل بیت(ع) جدایی بیندازد و تصریح کنند که اهل بیت(ع) مشکلی با امویان و خلفا نداشته اند و مقصر اصلی عبدالله بن سبا و طرفدارانش هستند. 🔷 جهان اسلام خلافت بنی امیه را به سه بخش دوران معاویه، فصل یزید، دوره مروانیان تقسیم می کنند و جهان اسلام نیز به سه گونهٔ منتقد اموی ها، اهل حدیث ساکت و اهل حدیث مدافع اموی ها تقسیم بندی می شوند. 🔷ابن تیمیه به عنوان «احیاکننده روح عثمانیه» کوشید تا فضائل اهل بیت(ع) را انکار و درعوض تا آخرین حد ممکن از امویان دفاع کند. گاهی هم حتی از انکار فضائل اهل بیت به تنقیص و توهین می‌رسد. 🔹از کارهای دیگر این تیمیه آن است که فضایلی که به ولایت وخلافت سیاسی اهل بیت(ع)منتج میشود را انکار و تا حدممکن آنها را مخدوش می کند و نسبت به فضایلی از اهل بیت(ع)که به زعامت سیاسی آنها منجر نمی شود ملایمتر برخورد می کند. مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/news/3204-2021-08-25-13-36-33.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
امارت اسلامی به ما چه داده است ؟ muslimna.ir.pdf
2.45M
📎نسخه PDF «امارت اسلامی به ما چه داده است؟» که اخیراً در سایت رسمی طالبان منتشر شده است. 📚 در این مجموعه مقالات که در قالب یک مرام نامه اصول، عقاید، اهداف، نظریات سیاسی، اجتماعی گروه طالبان خطاب به مردم تشریح شده است و نشان دهنده چشم انداز امارت اسلامی طالبان است. 📚 مدیریت سایت و کانال تلگرامی مسلمنا پیشنهاد ارزیابی، تجزیه و تحلیل اطلاعات این مانیفست را در جهت شناخت آگاهانه و بدون تعصب از امارت اسلامی را به پژوهشگران و فعالان سیاسی و اجتماعی پیشنهاد می کند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
امارت اسلامی به ما چه داده است ؟ muslimna.ir.pdf
2.45M
📎نسخه PDF «امارت اسلامی به ما چه داده است؟» که اخیراً در سایت رسمی طالبان منتشر شده است. 📚 در این مجموعه مقالات که در قالب یک مرام نامه اصول، عقاید، اهداف، نظریات سیاسی، اجتماعی گروه طالبان خطاب به مردم تشریح شده است و نشان دهنده چشم انداز امارت اسلامی طالبان است. 📚 مدیریت سایت و کانال تلگرامی مسلمنا پیشنهاد ارزیابی، تجزیه و تحلیل اطلاعات این مانیفست را در جهت شناخت آگاهانه و بدون تعصب از امارت اسلامی را به پژوهشگران و فعالان سیاسی و اجتماعی پیشنهاد می کند. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١٢) 🔴 دوگانه حبّ اهل بیت(ع) و بغض شیعه ✍ به قلم: مهدی فرمانیان 🔹طالبان - طلبه های پشتون زبان مدارس علمیه مکتب فکری دیوبندیه در شمال پاکستان و جنوب افغانستان- در دوقطبی انتخاب حب اهل بیت(ع) و بغض شیعه، تحت تاثیر شاه عبدالعزیز دهلوی (متوفی ۱۲۳۹ق) هستند. 🔹 دهلوی، نویسنده کتاب های "تحفه اثنی عشریه" در نقد شیعه و سر الشهادتین در بیان اسرار شهادت امام حسن و امام حسین علیهما السلام متردد است. او در کتاب تحفه اثنی عشریه، به تکفیر شیعه پرداخته، اما محبت خود به اهل بیت(ع) را نیز نشان داده است. درباره این کتاب حقیر هیچ نمی گویم، بلکه عین جملات مقام عظمای ولایت را برای شما نقل می کنم. 🔹 رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت(ع) در مورخ چهار مهر ۱۳۷۰ می فرمایند: «.. اخیراً ... کتاب «تحفه اثنی عشریه» را که کتاب تفرقه‌افکنی است و در حقیقت بر ضد و ذم شیعه و در مدح اهل بیت است، .... منتشر نموده‌اند ... مرحوم «میرحامد حسین» کتاب «عبقات» را در جوابش نوشت ... یکی از توطئه‌هایی که امروز وجود دارد، جدا کردن شیعه از اهل‌بیت(ع) است ... محتوای «تحفه اثنی عشریه» همین است. مؤلف، این کتاب را به نام ائمه‌ اثنی عشر اسم‌گذاری کرده و می گوید: «سمّیته تحفه اثنی عشریّه تمسّکا بالأئمّه اثنی عشر». از امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) تا حضرت مهدی (عجّل‌اللَّه‌تعالی فرجه) اسم می آورد؛ ولی می گوید اینها که ائمه‌ ما هستند. ما با این شیعه سر و کار داریم که خودشان را به اینها (اهل بیت) چسبانده‌اند». ✔️ مقام معظم رهبری در این بیانات تصریح دارند که کتاب تحفه اثنی عشریه، در مدح اهل بیت(ع) و ذم و ضد شیعه است و اصلاً این کتاب نوشته شده است تا بگویند که اهل بیت خوب و شیعه بد است و شیعه هیچ ارتباطی با اهل بیت(ع) ندارند. ⚡️بر همین اساس است که ایشان تأکید دارند شیعه در جهان اسلام، خود را به عنوان "پیروان اهل بیت" معرفی کند و انتخاب نام مجمع جهانی اهل بیت و تاسیس آن هم به همین منظور بوده و در راستای این اندیشه انجام پذیرفته است. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🇦🇫 گزارشی از سفر به مناطق شیعه نشین افغانستان، در دوران پسا طالبان ✍ به قلم:سیدمحمد حسینی https://t.me/muslimnair 🔹بنده در چند روز اخیر سفری به هزاره‌جات و مناطق شیعه نشین افغانستان داشتم. عمده مطالب این سفرنامه مرتبط به دو استان بامیان و دایکندی در مرکز افغانستان است. 🔹بعد از سلطه طالبا‌ن بر این مناطق، فعلا اوضاع به ظاهر کمی آرام است، اما ترس و اضطراب بر مردم این مناطق حاکم است. مردم مسلح‌اند و بسیاری از مناطق و استان‌ها، قبل از رسیدن طالبان ادارات دولتی چپاول شده‌اند. اسلحه و مهمات اکثرا به دست مردم افتاده‌ است. برخی تنش‌ها ادامه دارد. سربازان طالبان در هزارجات اکثراً نیروهای محلی هستند و تعداد کمی پشتون دیده می‌شود. 🔹برخی درگیری‌های مسلحانه نیز بین طالبان پشتون و طالبان هزارگی در دایکندی و بامیان و بهسود اتفاق افتاده است. همین امروز که من از بامیان آمدم، در منطقه کوتل اونی به صحنه جنگ بر خورد کردم و حدود یک ساعت معطل شدم تا درگیری فروکش کند و به ما اجازه حرکت داده شد. 🔹در هزاره‌جات به نظر می‌رسد که آرامش شکننده است. طالبان فعلا بر اوضاع چندان مسلط نیست. برخی تسویه حساب‌های شخصی نیز گاهی اتفاق می‌افتد. مثلا دیروز در پنجاپ بودم و نیم ساعت قبل از رسیدن بنده فردی در دهن دروازه مورد اصابت گوله قرار گرفته و کشته شده بود. 🔹احتمال قیام‌های محلی و حتی سراسری علیه طالبان وجود دارد. مردم به دقت طالبان را زیر نظر دارند. از طرفی با حجم زیادی از اسلحه که در دست مردم قرار گرفته، طالبان نمی‌توانند ساکت بمانند و در صورت که بازرسی خانه‌ها شروع شود، قیام علیه‌شان حتمی به نظر می‌رسد. 🔹تاجیک‌ها در پنج‌شیر مستقر شده‌اند. برخی تماس‌ها بین آنها و سایر مناطق؛ از جمله هزارجات به گوش می‌رسد. ادارجات و بازارها تقریبا بسته‌ هستند. 🔹طالبان با مشکل مالی و لُجستیکی مواجه‌اند. در سراسر مسیری که از دایکندی تا کابل را طی کردم، ده‌ها عراده ماشین و زره‌پوش در اثر تمام کردن سوخت در جاده‌ها رها شده‌اند. طالبان در هر پمپ بنزینی که باز باشد، باک وسایل نقلیه‌شان را پر می‌کنند، اما پولش را پرداخت نمی‌کنند. به همین دلیل همه پمپ بنزین‌ها بسته است. طالبها در هتل‌ها غذا می‌خورند، اما پول ندارند که پرداخت کنند. آنها از نانوایی‌ها به چوب‌خط نان می‌برند و وعده می‌دهند که بعدا پول‌شان را می‌پردازند. به برخی‌ جاها هم اگر پولی داده‌اند، پول افغانی نداشته و روپیه پاکستانی داده‌اند. 🔹کابل آرام است، اما مردم مضطرب‌اند. اکثر مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و حتی دست‌فروشی‌ها بسته‌اند. ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی روزانه در حال کاهش است. ادارات دولتی، دانشگاه‌ها و... تعطیل‌اند. 🔹طالبان در اظهار نظرات‌شان زیاد کلی گویی می‌کنند. حرف از دولت فراگیر می‌زنند، اما حاضر نیستند در مورد نوع دولت و نحوه ایجاد آن سخن بگویند. به نظر می‌رسد که در نهایت دولت همه‌شمول آنها از افراد وابسته به خودشان باشند که کم و بیش از سایر اقوام در بین‌شان هستند. امارت اسلامی دولتی خواهد بود که اعلان شود. همان چیزی را که بیست سال پیش تجربه کردیم. 🔹آمریکا ذخایر ارزی و دارایی‌های افغانستان در خارج از کشور را مسدود کرده است. کمک‌های جهانی که تنها منبع عایدات افغانستان بود، قطع شده‌اند. مشروعیت طالبان و به رسمیت شناسی آن از سوی جامعه جهانی، نوعیت نظام، نحوه اداره کشور، چگونگی تعامل با اقوام و مذاهب و... همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. هر روز که از عمر دوباره طالبان می‌گذرد، بر ابهامات و تردیدها افزوده می‌شود. 🔹خلاصه طالبان مسیر دشواری را در پیش دارد و افغانستان دوره تازه از تنش‌ها و بحران‌های خود را آغاز کرده است.چشم‌انداز آینده سیاه و تباه‌کننده می‌نماید. گویا آدم احساس می‌کند که پس از این اخبار امیدوار کننده از این کشور شنیده نخواهد شد. باید پذیرفت که دیگر هرآنچه در مورد افغانستان روی آنتن‌های خبری می‌رود، اخبار بد و مایوس کننده باشد. ♦️منبع:پامیرنیوز 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍معرفی آثار اهل قلم کتابسرای ادیان(آثار پژوهشی دکتر مهدی فرمانیان)
هدایت شده از سوره؛درنگ دین پژوهی
- ناشناس.mp3
36.19M
🎧 امویان و امروز جهان اسلام ▪️ با حضور دکتر مهدی فرمانیان، پژوهشگر جریان‌های فکری و مذاهب اسلامی ⭕️ برنامه سوره در اینستاگرام، توئیتر و تلگرام حساب کاربری دارد. ویدئوهای سوره به طور منظم در آپارات و یوتوب بارگذاری می‌شوند. @Soore_tv4
📸 ددی بلقیس (Bilkis Dadi) تاثیرگذارترین زن جهان اسلام در سال ۲٠٢١ @muslimnair
مسلمنا muslimnair
📂(پرونده معرفی پانصدمسلمان تاثیرگذار جهان در سال ٢٠٢١) 🔴 درباره «ددی بلقیس» زن ِسال ۲۰۲۱ جهان اسلام و صدای مسلمانان هند ✍️ به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن: 💠در ادامه سلسله نوشتارهای معرفی مشاهیر جهان اسلام بر اساس لیست ٥٠٠ مسلمان تأثیرگذار در جهان (The World's Most Influential Muslims) به معرفی بانوی هشتادوشش ساله هندی می پردازیم. 💠 تأثیرگذارترین زن مسلمان در سال۲٠٢١ میلادی، Bilkis Dadi معروف به بلقیس بانو است. او در بحران اعتراض به تغییر قانون شهروندی و حذف حق ابتدایی مسلمانان این کشور در این قانون، به همراه دو زن دیگر به نامهای اسما خاتون ۹۰ ساله و بانو سروری۷۵ ساله در زیر یک چادر تحصن کرده و صدای مسلمانان مظلوم هند را به گوش جهانیان رساند. 💠 بلقیس ددی نشان داد که حتی با داشتن تنی نحیف و صدایی ضعیف، نیز می توان صدای رسا و بلند مسلمانان مظلوم هند شد و کارزار مبارزه با بی عدالتی و ریشه کن کردن ظلم را پررونق نگه داشت. 💠 ددی بلقیس(Bilkis Dadi) با مبارزات و تحصن های مسالمت آمیزش که به سرتاسرهند نیز کشیده شده، باعث کمرنگ شدن اندیشه پاکسازی قومیتی دولتی و به تعویق افتادن لایحه ضدمسلمانان حقوق شهروندی شد. دامنه مبارزات او تا جایی پیش رفت که امید میرود صدای او، بساط ناسیونالیسم هندویی و فاشیسم هندی را در هند ریشه کن کند. 💠 بلقیس بانو به شیوه گاندی، اقدام به برپایی یک اعتراض ساده درحاشیه یک بزرگراه در منطقه مسکونی خود به نام «شاهین باغ» در دهلی زد. این تحصن ساده، ولی فراگیر به زودی توانست شدت و عمق زخم مسلمانان هند را به همگان نشان دهد و این مبارزه منفی در نهایت باعث شد تا توجه مجامع بین المللی وافکار عمومی، آخرین علائم باقی مانده از پاکسازی قومیتی دولتی را مشاهده کند. ❌ شوربختانه علی رغم هیاهوی فراوان این جنبش در جهان اسلام و فضای بین الملل، هیج پژواکی از حرکت او در مجامع رسانه ای و تحلیلی ایران مخابره نشد. مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/news/3205-2021-08-30-10-03-42.html 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
📚معرفی کتاب «تصوف وتشیع در اندونزی معاصر: همگرایی یا واگرایی» 📙 کتاب «تصوف وتشیع در اندونزی معاصر: همگرایی یا واگرایی» رساله دکتری آقای محمدجواد اسعدی است که با تتبعات گسترده میدانی پژوهشگر همراه شده است.این نوشتار به جریان شناسی تصوف وتشیع در اندونزی معاصر پرداخته و ضمن معرفی طریقت های صوفیانه در آن سامان، به تعاملات این فرقه ها و با عالمان اسلامی پرداخته است. 📖 در بخش مهمی از کتاب مولف به تاریخ تشیع و بسترهای آن در اندونزی پرداخته و با بررسی نفوذ آن در مناطق متعدد اندونزی به ادوار، جریانات ونهادهای فعال آنجا پرداخته است. 📙 عرصه های همگرایی و واگرایی تشیع وتصوف مهمترین بخش این کتاب است که مولف عرصه ها وراهبردهای همگرایی را به خوبی مورد واکاوی قرار داده است. ✍ در چکیده این اثر می خوانیم: تصوف و تشیع دو جریان مطرح و مؤثر در این کشور اندونزی به شمار می‌آیند. این دو جریان از گذشته تا حال در سطوح مختلف اجتماعی و سیاسی و مراکز علمی و فرهنگی کشور حضور چشم‌گیر و فعال داشته است. نقش برجسته اولیای نه‌‌گانه معروف اندونزی در ابتدای گسترش اسلام در این کشور بر کسی پوشیده نیست. آن‌ها نخستین عالمان دینی به شمار می‌آیند که با گرایش‌های عام صوفیانه و بدون انتساب به طریقت خاصی و بعضاً با گرایش‌های شیعی توانسته بودند، اسلام را در این کشور رواج دهند. برخی از اولیای نه‌گانه، شیعه و از سادات و برخی هم از اهل‌سنت‌اند. 🔹علامه حمزه فنسوری (فی1590م)، اولین صوفی اندونزیایی پیرو طریقت قادریه است که نخستین بار این طریقت را در این کشور رواج داد. پس ‌از وی، طرق دیگری از تصوف مثل نقشبندیه، قادریه نقشبندیه، تجانیه، چشتیه، شاذلیه، رفاعیه، شطاریه و غیره در این کشور رواج پیدا نموده است. 🔷 در دوران معاصر پشتوانه رسمی صوفیان سنتی، سازمان نهضت العلما به شمار می‌آید. در مقابل آن، دو حرکت اصلاحی در تصوف سنتی به وجود آمده که بسیاری از تغییرات را در اندیشه مردم این کشور ایجاد نموده است، نخست حرکت اصلاحی به رهبری سازمان محمدیه و دوم حرکت سکولار و باورهای مادی‌گرایانه است که به‌سرعت در این سرزمین رسوخ کرده و نمونه بارز آن در حال حاضر جریان اسلام لیبرال است. ♦️از طرفی دیگر نقش مسلمانان شیعی نیز که هم زمان با ورود اسلام به اندونزی به این کشور وارد شدند، آشکار می‌‌باشد. وجود اسناد و آثار مختلف و متنوع به حضور شیعیان و تشکیل حکومت‌های شیعی در گذشته در بخش‌هایی از اندونزی، هم‌چون جزایر سوماترا، آچه، پاسای و ملاکا اشاره دارد. در دوره معاصر، شیعیان در بسیاری از نقاط اندونزی حضور داشته و در موقعیت‌های مختلف اجتماعی، علمی و سیاسی نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند. از آن‌جا که برخی از جریان‌های تندرو و ضد شیعی در دوران حاضر در این کشور فعالیت گسترده‌ای را آغاز نموده و در بسیاری از مؤسسات و مراکز دینی و علمی این کشور نفوذ قابل توجهی نموده‌اند، هم‌گرایی یا واگرایی میان تصوف و تشیع و به‌ویژه تعاملات سازنده بین آن دو، جهت حفظ وحدت اسلامی و نیز تقابل با جریان‌های تندرو و افراطی امری مهم و راهبردی به شمار می‌آید. نظر به درهم‌ تنیدگی جوامع شیعی و متصوفه در این کشور، پیوستگی و تعامل بین آن دو از گذشته دور تاکنون رایج بوده است. این پیوندها را می‌توان در قالب پیوندهای اعتقادی و باورهای دینی، پیوندهای عملی و سلوکی، پیوندهای اجتماعی و هم‌زیستی مطرح نمود. 🔹هم‌چنین راهکارهای مختلفی برای هم‌گرایی بین آن دو قابل طرح می‌باشد که در این پژوهش به آن‌ها پرداخته شده است.این تحقیق بر اساس روش توصیفی و تحلیلی همراه با مطالعات و گزارش‌های میدانی که نقش اساسی را در شکل‌گیری این رساله ایفا کرده به سامان رسیده است. مطالعه کامل⬅️↙️http://muslimna.ir/moarefi-ketab.html 📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم. ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/muslimnair ✔️ واتس اپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu