eitaa logo
حدیث آرزومندی
132 دنبال‌کننده
1هزار عکس
25 ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لبنان و یک سند تاریخی این روزها که سخن درباره لبنان عزیز زیاد شده است خوب است یک سند تاریخی شیعی را هم بازخوانی کنیم. نامه ای که مرحوم آیت‌الله العظمی خوئی در سال۱۹۷۷ میلادی خطاب به مردم لبنان نوشتند. ایشان در این نامه که بدنبال جنگ داخلی وحشتناک لبنان نگاشته شده، با نام بردن و احترام لبنانی ها را دعوت به آرامش و همبستگی و تحمل مشکلات فرموده اند... در آخر این کتابچه هم نامه امام موسی صدر به آیت الله خویی و پاسخ ایشان درباره یکی از حملات اسرائیل به لبنان منتشر شده که معظم له ضمن محکوم کردن این کار مسلمانان و عرب را مقصر دانسته اند که چرا اختلافات را کنار نمی گذارند و همبستگی ندارند... تحلیل این دو متن به ویژه با توجه به شخصیت و‌ مبانی فکری مرحوم خوئی, و تلاش امام موسی صدر در مرتبط کردن نجف با لبنان مهم و مفصل است. شاید در حاشیه یک درسی، تشریح کردم...‌ @muslims_1
شما به تماشای فیلم "آیت الله" در فیلیمو دعوت شده اید. http://m.filimo.com/m/ln8RI
مستند آیت الله این مستند را اخیرا در فیلیمو گذاشته اند. علاقه مندان ببینند ان شاء الله تعالى بزودی گفتگویی با دوستان درباره آن خواهم داشت و فایل صوتی جلسه را در کانال منتشر خواهم کرد. با سپاس🌷
صلی الله علیک یا ابا الحسن یا امیرالمومنین
🔷 حجت‌الاسلام صدّیقی و یا مصطفی ملکیان؛ تفاوت نمی‌کند. ✅ این سال‌ها فیلسوفانی چون استاد مصطفی ملکیان، عبدالکریم سروش، آرش نراقی و یا حتی، محمود سریع‌القلم بیش و کم در نقش معلمان اخلاق ظاهر می‌شوند. آن‌ها نسخه‌های فلسفی-روان‌شناختی‌ای از اخلاق می‌پیچند و به مخاطبان خود ارائه می‌دهند. و البته، این نسخه‌ها برای نسلی که به هر دلیل از معلمان سنتیِ اخلاق رویگردان و گریزان شده است، تا اندازه زیادی کِشش هم دارد. به همین دلیل، توصیه‌‌های اخلاقی و تربیتی این اساتید دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد و از این پیج به آن پیج کپی پِیست می‌شود. ✅ با این حال، به همان دلیلی که موعظه‌های روحانیان سنتی‌ای چون صدیقی، عالی، کاشانی، و رفیعی کاری از پیش نمی‌برند و گِرهی از وضعیّتِ فروبسته‌ی اخلاق در جامعه باز نمی‌کنند، از این توصیه‌ها نیز آبی گرم نخواهد شد. ✅بزرگترین مشکل این بیانیه‌های اخلاقی آن است که تفاوت انسان سنتی و مدرن را نمی‌دانند. شعار "خودسازی کنید تا جامعه ساخته شود" و یا گمان این که جامعه‌ی اخلاقی محصول انسان‌های اخلاقی است، مبنای نظری تعلیم اخلاق برای انسان سنتی بود؛ ولی حالا چند دهه است که آن اندیشه جای خود را به رویکرد جدیدی به انسان داده است. علوم انسانی جدید انسان را سکّه‌ای معلّق در آسمان ندانسته، و بر خلاف نگاه‌های سنّتی معتقد‌اند که انسان فرآورده‌ی جامعه‌ی خویش است و نه سازنده‌ی آن. علم جدید معتقد است که کلیّت جامعه چیزی بیش از افراد آن است. خودسازی همه‌ی افراد یک جامعه، اگر آن را یک شوخی سرگرم‌کننده معلمان اخلاق ندانیم، نمی‌تواند به دگرگونی سیستم و نظم اجتماعی کمک کرده و آن را اخلاقی کند. ✅ این فیلسوفان واژگان سنتی را لباسی تازه پوشانده‌اند و شراب کُهنه را در جامی نو ریخته‌اند. آن‌ها به جای منبر تریبون دارند و گرنه حرف همان حرف است. جان کلام هر دو در توصیّه‌های جذّاب و البته عامیانه «مشغول خویشتن شدن» است؛ غافل از این که خویشتن آدم‌ها در جامعه‌ای ریشه دارد که از آن سر برآورده‌اند. آدم‌ها حتّی اگر بخواهند خود را بسازند و چیزی بهتر از آنی باشند که هستند، "مفهوم بهتر بودن" را نیز از همان جامعه‌ای دارند که در آن رشد کرده‌ و به آن پیوستگی دارند. انسان جدید، فکرش، فهم‌اش، نظام اخلاقی‌اش، آرمان‌ها و ایده‌آل‌هایش همه و همه فرآورده‌ی جامعه هستند و نباید امیدوار بود که بدون دگرگونی در ساختار و نظم جامعه، تغییری در او پدید بیاید. ✅ برای ساختن یک جامعه‌ی اخلاقی باید مفهومِ انسان جدید را شناخت. نمی توان اخلاق را با شیوه‌های سنتی در جوامع مدرن تعلیم داد. اگر نخواهیم خوشبین باشیم، بیانیه‌های اخلاقی فیلسوفانی که با تمرکز بر خویشتنِ انسان‌ها آن‌ها را موعظه می‌کنند، کارکردی جز "تخدیر" آدم‌ها و مایوس کردنشان ندارد. مهراب صادق‌نیا ۹۹/۴/۳۱ @sadeghniamehrab https://t.me/sadeghniamehrab
به نظر حضرتعالی هزینه ی چند صد هزار تومانی برای تزیین عید غدیر اولویت دارد یا اطعام؟ پاسخ: هردو خوب است و ممکن است مکان تا مکان اولویت ها فرق کند ولی بطور کلی و بشرط رعایت کامل جهات بهداشتی در این ایام، بنظرم اطعام مقدم باشد چون منصوص است. @muslims_1
عید سعید غدیر مبارک اسعد الله ایامکم🌷🌷🌷🌷🌷
حدیث آرزومندی
🔷 حجت‌الاسلام صدّیقی و یا مصطفی ملکیان؛ تفاوت نمی‌کند. ✅ این سال‌ها فیلسوفانی چون استاد مصطفی ملکیان
حاشیه: بی توجهی اساتید اخلاق و اخلاقیون ما از اصلاح نهادها و سیستم ها جای توجیه ندارد و حتما نقص است لکن یکسره بی ارزش خواندن اصلاح فرد و اخلاق سنتی هم بنظر موجه نمی رسد چرا که در نهایت این فرد فرد ها هستند که بر سیستم ها مستولی شده و کار می کنند. برای اینکه حساسیتی ایجاد نشود از کشور خودمان مثال نمی زنم و سراغ آمریکا میروم که بنظر خیلی ها با سیستم ترین کشور جهان است و خیلی تفاخر می کردند که در این کشور فرد دستش بسته است و سیستم های موفق آن_طبق مبانی خودشان_ تصمیم گیری و فعالیت می کنند. این آقای ترامپ الان چگونه سیستم ها و هنجارها و قوانین آنجا را دور می زند و در داخل و خارج آشفتگی ایجاد کرده است؟! تاکید می کنم مرادم ارزش‌گزاری بر اخلاق و‌هنجار آمریکا نیست بلکه تاثیر شگرف اخلاق و تربیت فردی را می خواهم بیان کنم.(,خاطرات جان بولتن جمهوری خواه و تندرو در حال انتشار است برای نمونه نگاه کنید. از خاطرات دموکرات ها چیزی معرفی نمی کنم که فراوان و حیرت انگیز است که این بشر چطور آدمی هست و چه می کند و چطور به ریش قانون و سیستم و اخلاقیات خودشان می خندد!) گاندی مثلا یک فرد بیشتر نبود ولی در همین دنیای مدرن توانست آثار مثبت زیادی داشته باشد و‌...لذا خودسازی به سبک و ادبیات سنتی همچنان مهم است و اخلاق فردی تاثیر شگرفی بر اجتماع دارد گو اینکه دو حوزه فرد و اجتماع کاملا بهم تنیده هستند و حتما باید اخلاق را از انحصار تربیت افراد درآورد. سیستمهای فاسد افراد فاسد بیرون می دهند و افراد فاسد سیستمهای خوب را از کار می اندازند....معلمان اخلاق شوخی و کار لغوی نمی کنند لکن باید آگاهشان کرد تا فشار توصیه ها و ایده پردازی های خود را فقط متوجه افراد نکنند. بااحترام🌷🌷
منتهی الآمال جلد دوم ص ۱۴۶۴ اثر محدث قمی ره. انتشارات دلیل ما با تصحیح استادباقری بیدهندی علیه السلام