فطریه
دوستان وعزیزانی که تمایل به واریز فطریه به خیریه مارادارند حتما درپیامک اطلاع، شهر محل زندگی خودراهم ذکرکنند تا درهمانجا به مصرف برسانیم در غیر این صورت ما وجوه را برای مناطق محروم کرمان و سیستان ارسال خواهیم کرد.
کفاره و دیگر وجوه خیر نیازی به ذکر شهر ندارد.
باآرزوی قبولی طاعات وعبادات.
التماس دعا💐
توضیح:
این مساله همانطور که پارسال هم تذکر دادم، اساسا تقلیدی نیست تا هر مقلدی مجبور به پیروی از مرجع تقلید خود باشد. هرکس می تواند قیمت سه کیلو و به نظر آقای زنجانی ۳/۶۰۰گرم گندم یا برنج را در محل زندگی خود محاسبه و پرداخت کند. همچنین اگر به دفتر مرجع دیگری غیر از مرجع خود، از نظر داشتن تیم کارشناسی بهتر اعتماد بیشتری دارد می تواند به قیمتی که آنها تعیین می کنند پرداخت کند..
دفاتر آقایان چندسالی است که به جهت تسهیل کار مقلدان قیمت می گیرند و اعلام می کنند لکن کم کم سبب پرسش شده است و برخی پیامک می دهند که مرجع ما فلان آقاست ایشان چقدر اعلام کردند یا چرا اعلام نمی کنند؟!
دامنه مسائل تقلیدی شفاف است وباید برای مردم مکرر بیان شود تا جا بیفتد.
@muslims_1
#یادداشت_های_قرآنی
#قرآن_و_رمضان ۴
درباره#شدید_القوی
مفسران و به پیروی از آنها مترجمان، درباره آیه۵ سوره نجم (عَلَّمَهُ شَدید ُالقُوی) اختلاف نظر دارند.
آیا مراد از شدید القوی خدای متعال است یا جبرئیل امین؟
بسیاری _همانند شیخ طوسی در تبیان ج۹ص۴۲۲
طبرسی در مجمع البیان ج۹ ص۲۶۲، ابوالفتوح رازی در روض الجنان ج۱۸ ص۱۶۰ زمخشری در کشاف ج۴ ص۴۱۸ بیضاوی در انوارالتنزیل ج۵ ص۱۵۷
فخر رازی در تفسیر کبیر ج۲۸ ص۲۳۷ قرشی در احسن الحدیث ج۱۰ ص۳۹۶_
دیدگاه دوم را دارند و برخی_همانند آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه و دکتر صادقی در الفرقان و حجة الاسلام قرائتی در نور_نظر اول را تقویت کرده اند.
علامه طباطبائی
مفسرکبیر قرآن مرحوم علامه ترجیحی نداده اند و هردو احتمال را ذکر کرده اند ج۱۹ ص۲۷.
آنطور که قرطبی ذکر می کند تمام مفسران سلف جز حسن بصری مراد را جبرئیل دانسته اند و فقط او معتقد بوده که مراد خداست: الجامع لاحکام القرآن ج۱۷ ص۸۵.
از مترجمان هم مرحوم فولادوند، مرحوم الهی قمشه ای، دکترگرمارودی، انصاریان ودر انگلیسی آربری و قرایی مراد را جبرئیل می دانند
اما دکتر صادقی در ترجمه تاکید دارد که مراد خداست.
بهرحال در تفسیر نمونه ج۲۲ ص۴۸۷ شدیدالقوی را خدای متعال دانسته و چند شاهد ذکر کرده است (نیز بنگرید به تفسیر نور ج۹ ص۳۰۸):
۱_شدیدالقوی به معنی کسی که تمام قدرتهایش فوق العاده است تنها مناسب ذات پاک پروردگار است.
اشکال: شدید به معنای فوق العاده نیست تا تناسب تمامی باخدا داشته باشد بلکه شدید در برابر خفیف یاضعیف است و معنایش روشن است. این معنا در جبرئل هم می تواند وجود داشته باشد چنانکه در کریمه۲۰ سوره تکویر از او به دارای قوت یادشده است ذی قوة عند ذي العرش مكين.
٢_تعبیر به "علمه" یامانند آن در قرآن مجید هیچگاه در مورد جبرئیل به کار نرفته است واین تعبیر در مورد خداوند نسبت به پیامبر اسلام ص و پیامبران دیگر بسیار زیاد است.
اشکال: اینکه درمورد خداوند هم تعبیر به قوی شده باشد در قرآن بی سابقه است. اگرچه در آیات متعددی به خداوند قدیر یا قادر اطلاق شده است اما در همه این تعابیر نوعی وحدت درنیرو وجود دارد و تعبیر به قوی_جمع قوه_ که اشاره به تکثر دارد بی سابقه است.
اما اطلاق تعبیر شدیدالقوی به خدا در دعای ندبه اگر مرجح باشد روایاتی که "علمه جبرئیل" را هم درطرف مقابل باید لحاظ کرد. (با قطع نظر از ضعف استنادی روایات در دوطرف)
۳_مسلما مرجع ضمیر در آیه ۱۰ "فاوحی الی عبده ما اوحی" باتوجه به تعبیر "عبده" به خدا بر می گردد. اگر شدید القوی به معنای جبرئیل باشد تمام ضمیرها به او بر می گردد و برگداندن ضمیر در اینجا به خدا یکنواختی آیات را بهم می زند و این خلاف ظاهر است.
اشکال:
با توجه به تعبیر "ثم دنا فتدلی" در آیه ۸ سیاق و یکنواختی آیات بهم خورده است و اساسا شما به آیه ۱۰ نرسیده ناچار هستید سیاق را تغییر دهید
چراکه بر اساس خود قرآن سوال میشود که پیامبر به چه کسی یاچیزی نزدیک و نزدیکتر شد تا فاصله او به اندازه دوکمان یا کمتر شد؟!
در قرآن کریم متعلق وطرف این نزدیک تر شدن صریحاذکر نشده لکن در روایات متعددی تصریح شده که مراد خداست(برخی از روایات را در تفسیرنمونه ج۲۲ص۴۸۹ ببینید)
و اینجا بحث رویت قلبی خدامطرح است که در ایه ۱۱ صریحا ذکر شده "ماکذب الفواد ما رای"
تمام آیات این بحث را باهم ببینیم:
"علمه شدید القوی۵ ذو مرة فاستوى٦ و هو بالافق الاعلى٧
ثم دنى فتدلى٨ فكان قاب قوسين او ادنى٩ فاوحي الى عبده ما اوحى١٠ ما كذب الفؤاد ما رأى١١ افتمارونه على ما يرى١٢"
ثم به تصریح ادبای عرب برای تراخی و فاصله گذاری است و لذا پیش کشیدن روایات بحث رویت خدا که مربوط به بخش بعد ثم است کمکی به تفسیر نمونه نمی کند تا شدیدالقوی را از جبرئیل منصرف کند.
علاوه اینکه کلید رفع ابهام از "شدیدالقوی" دنباله آن است:
ذومرة فاستوى که بدل از شدید القوی آمده و نیز و هو بالافق الاعلی هردو مرجح این است که شدیدالقوی همان جبرئیل است و نه خدای متعال.
مرّة به معنای تابیده و محکم است که کنایه از قدرت و عقلانیت دانسته شده است و با توجه به تعبیر ذی قوة درمورد جبرئیل در سوره حشر در اینجا هم ذو مرة ظاهرا ایشان است و کجا در قرآن و سنت از خدا باچنین تعبیری یاد شده است؟!
درباره کسی که در افق اعلی مراد است ممکن است از آیه ۲۳ سوره تکویر که به نظر تمام مفسران مراد از آن جبرئیل است استشهاد کرد: ولقد رآه بالافق المبین. اصولا خدا جایی ندارد که باتعبیر هو بالافق الاعلی محدود شود
از آنچه گذشت پاسخ به مطالب تفسیر الفرقان(ج۲۷ ص۳۹۲) هم بدست می آید.
لذا باتوجه به
۱) نکته ای که درباره ذو مرة فاستوى عرض شد
۲) نیز باتوجه به هو بالافق الاعلی
۳)نیز به جهت شهرت بسیار بزرگی که میان مفسران شیعه و سنی از گذشته دور تاکنون بوده است، ارجح تفسیر آن به جبرئیل است ولااقل باید هردواحتمال را برابردانست والله العالم.
۹۹/۳/۳
عکس از ویرجینیا
هلال ماه شوال در منطقه مريلند و ويرجينيا و واشنگتن دى سى با چشم غير مسلح رؤيت شد بنابر اين فردا يك شنبه روز اول شوال است و عيد سعيد فطر مى باشد
@IECMD
حدیث آرزومندی
عکس از ویرجینیا هلال ماه شوال در منطقه مريلند و ويرجينيا و واشنگتن دى سى با چشم غير مسلح رؤيت شد بنا
کاش برخی از دفاتر مراجع "قائل به وحدت افق" حداقل باهم مرتبط باشند تا اطلاعات کافی دریافت کنند..ماه باچشم عادی در مناطق مختلفی ازاین کره دیده شده است مناطقی که بامادرشب یکی هستند.
عیدفطر برای آیت الله مکارم شیرازی هم احراز شد☝️
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
https://makarem.ir/index.aspx
#مشاوره_فقهی
سلام استاد
عیدتون مبارک
ما که مقلد آقای سیستانی هستیم چیکار باید بکنیم؟
سلام علیکم
ممنونم
طبق نظر آیت الله سیستانی حکم حاکم شرع در ثبوت ماه اعتباری ندارد و آنچه دفتر معظم له اعلام می کند برای راهنمایی و کمک به مقلدان است لاغیر.
بنابراین اگر از اعلام رویت آیت الله مکارم شیرازی که به تازگی رسانه ای شده و باایشان هم مبناهستند_ یعنی تعدد افق و چشم عادی را ملاک می دانند_برای شما ودیگر مقلدان معظم له اطمینان حاصل شود می توانند افطار کنند و در غیر این صورت باید به روزه ادامه دهند.
۹۹/۳/۴_
@muslims_1
💠
بروز اختلاف در عیدفطر دراغلب سالها
🔻 انصاف این است که اختلاف در حلول ماه مبارک رمضان یا شوال در یک کشور مانند ایران، خوشایند نیست وموجب تحیر مردم متدین و تضعیف فقه می شود، برای رفع اختلاف، اگر عزمی برای آن باشد، راه حل وجود دارد، ولی راه حل باید ،مطابق مبانی فقهي باشد، واحتمال مطابقت آن با واقع ونفس الامر بیش از سایر طرق وموافق نظر مشهور فقها، ونیز قابل عمل باشد، با عنایت به این جهات می دانیم که آنچه اکنون موجب اختلاف در حلول ماه می شود دو امر است:
1. اعتبار اشتراط اتحاد آفاق یا عدم اعتبار آن.
2. اعتبار رؤیت با چشم مسلح وعدم آن، خوشبختانه در هر دو موضوع یک نظر شاذ و نادر ونظر دیگر مشهور بین فقهای امامیه است، زیرا در مورد اول، این مساله صریحا از زمان شیخ طوسی تا کنون در فقه مطرح بوده وراجع به آن بحث شده است وتا قبل از آیةالله خوئی رحمهالله حتی 5نفر از فقها هم قائل به آن نبوده اند، وبعد از اینکه ایشان قائل به آن شد هم عده زیادی از فقها بر آن رد نوشتند که ما در کتاب رؤیت هلال این رود را آورده ایم از جمله حضرات آیات، سید عبدالله شیرازی، مقیم مشهد، علامه شعرانی، مروج جزایری صاحب شرح معروف کفایه، علامه تهرانی، آیة الله قديري، آیة الله سبحاني و... نیز آیة الله منتظری و آیة الله سیستانی که شاگرد خاص آیة الله خوئی است نظر ایشان را رد کرده اند و اخیرا هم ازآیة الله زاده سيستاني جناب آقا سید محمد رضا نقد مفصلی بر نظر آیةالله خوئی رحمه الله منتشر شده است، بنابراین نظر آیة الله خوئی جدا نادر وخلاف مشهور است، بنابراین در این مسأله اگر به نظر مشهور عمل شود به نظر بیش از 90درصد فقها عمل شده وازفقهای معاصر ودر قید حیات، مانندحضرات آیات آقایان سيستاني وشبیری وسبحانی ومکارم ونیز مقام معظم رهبری قائل به آنند،
🔸 واما فرع دوم موجب اختلاف یعنی اعتبار یا عدم اعتبار چشم مسلح، این فرع سابقه چندانی ندارد و اولین بار، فیما نعلم، میرزای نائینی رحمه الله آن را مطرح کرده وچشم مسلح را معتبر ندانسته است و از زمان ایشان تا زمان ما اکثر قریب به اتفاق فقها مثل ایشان فتوا داده وآن را معتبر ندانسته اند از جمله حضرات آیات امام خمینی، خوئی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید سید محمد صدر، منتظری، واز مراجع در قید حیات حضرات آیات آقایان سیستانی، سبحاني، شبیری، مکارم، خلاصه نظر مشهور فقها عدم اعتبار است وعده کمی از فقها آن را معتبر دانسته اند مانند حضرات آیات فاضل، مقام معظم رهبری، وهاشمی شاهرودی، بنابراین در این فرع نیز نظر مشهور عدم اعتبار است،، اتفاقا در هر دو مساله فتوای امام خمینی طبق مشهور است واگر در این فرع طبق نظر امام خمینی عمل شود اختلافی پیش نمی آید، واز سوی دیگر تعدادی از فقهای طراز اول در قید حیات مانند آیات سیستانی و شبیری قائل به آن اند و با عنایت به جواز تبعيض در تقلید، برای مقلدان مراجع بزرگواری که فتوای شان مخالف مشهور است مشکلی پیش نمی آید، علاوه بر این جهات نظر امام خمینی ومشهور یک مؤيد هم دارد و آن اینکه هم در روایات و هم در فتوای فقها هست که روزی که شک داریم اول شوال است یا آخر ماه رمضان، وظیفه داریم روزه بگیریم واخر ماه رمضان حساب کنیم، واین فقط با عمل به نظر مشهور سازگار است،،
🔺خلاصه اینکه در حلول ماه اگر به فتوای امام خمینی و مشهور فقهای در گذشته ومعاصر عمل شود اختلاف مرتفع می شود ومطابق مبانی فقهي هم هست واحتمال مطابقت آن با واقع خیلی بیشتر از سایر انظار است و از این جهت مؤيد به حکم عقل هم هست
(رضا مختاری)
https://b2n.ir/416441
حدیث آرزومندی
💠 بروز اختلاف در عیدفطر دراغلب سالها 🔻 انصاف این است که اختلاف در حلول ماه مبارک رمضان یا شوال در
بخوانید تا نقد کنم و پیشنهاد بدهم البته تکراری و باختصار تمام.
.هرچندسال وقتی که برسر رویت هلال ماجرا درست می شود پیشنهاداتی مطرح میشود و پس از مدتی به بایگانی می رود! بازچندسالی اوضاع صدفتا آرام می چرخد و باز القصه قصه یا القصه غصه!...
امسال هم همانطور است بنظرم!میگذرد بهرحال!
ramazan2.pdf
1.18M
🔸معضل رویت هلال ماه🔸
✍ محسن حسام مظاهری
امروز (4 خرداد 99) طبق نظر رهبری و برخی از مراجع (ازجمله آقایان وحید خراسانی، نوری همدانی و علوی گرگانی) روز عید فطر اعلام شده و نماز عید در شهرهای مختلف با تشریفات خاص و محدودیتهای بهداشتی به دلیل کرونا اقامه شد. در رسانههای رسمی نیز این روز بهعنوان عید جشن گرفته شده است. این در حالیست که طبق نظر بسیاری از مراجع تقلید با گرایشهای مختلف (ازجمله آقایان سیستانی، صافی گلپایگانی، شبیریزنجانی، جوادیآملی، صانعی، مکارم شیرازی، سبحانی، شیرازی، فیاض و روحانی) امروز آخرین روز رمضان و فردا اول شوال و عید فطر است. اختلاف نظر مراجع تقلید در مسئله رویت هلال در سالهای اخیر ماه رمضان را با حاشیههایی همراه کرده است.
گرچه این موضوع ریشه فقهی دارد اما پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گستردهای دارد که آن را از یک موضوع صرفا فقهی فراتر میبرد. پیامدهایی که به نظر میرسد برای جامعه دینداران بیشتر منفی و آسیب زننده بوده است.
فایل پیوست، متن گزارشی است با همین موضوع که پنج سال پیش (خرداد 1394) به سفارش "پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات" نوشتم.
1399/3/4
@mohsenhesammazaheri
حدیث آرزومندی
🔸معضل رویت هلال ماه🔸 ✍ محسن حسام مظاهری امروز (4 خرداد 99) طبق نظر رهبری و برخی از مراجع (ازجمل
این فایل و مانندش ده هافایل منتشر شده در فضای مجازی _نه به قصد تایید مطالب بلکه فقط برای آشنا شدن اذهانی که صرفا به این مساله از بعد "فقه فردی" نگاه می کنند و حاضر به
مطالعه ابعاد اجتماعی فتاوا نبوده و قهرا هیچ تغییر رویه ای را هم برنمی تابند، بسی مفید است.
تا حوزه ها به بازتاب فتاوا وخروجی دیدگاه ها توجهی نداشته باشند، پیشنهاداتی امثال دیدگاه جناب استاد مختاری_وپیش وپس از آن پیشنهادات فراوان دیگر در این مورد و موارد دیگر_بیهوده و ابتر خواهد ماند..