چاپ نایابی از کتاب مصباح الشریعه با تصحیح محقق عالی مقام مرحوم مصطفوی ره.
متاسفانه در نرم افزار عرفان۳(کار موسسه نور) از نسخه بی اصل و نسب انتشارات اعلمی که معلوم نیست از چه کاری سرقت شده استفاده شده است. مرحوم استادمصطفوی مصباح را با۵نسخه مقابله و تصحیح کرده اند.
در نرم افزار جامع الاحادیث البته چاپ ایشان موجود است.
مقدمه ممتع مرحوم ارموی از شرح گیلانی بر مصباح را هم_مثل خیلی از موارد دیگر_ حذف کرده اند و از بسم الله مولف شروع کرده اند!!
مصباح البته علی التحقیق از امام صادق ع نیست لکن کتابی قابل استفاده ومورد توجه بزرگانی چون سیدبن طاووس، شهیدثانی، محقق مجلسی، علامه مجلسی، امام خمینی و دیگران است.
این متن امروزه نه بعنوان حدیث بلکه بعنوان یکی از متون عرفانی مورد توجه اهل عرفان است.
#معرفی_کتاب
زندگینامه استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر با ترجمۀ سرکار خانم اسماء خواجهزاده به زبان فارسی.
«شرحصدر» ترجمه «شهید الاُمة و شاهدُها» اثر شیخ محمدرضا نعمانی است. او تنها کسی بود که در دوران حصر، در خانه شهیدصدر ماند و این فرصت استثنایی سبب شد روایتهایی ویژه را از یکی از مهمترین دورههای زندگانی آن شهید والامقام ثبت کند.
متن عربی این کتابها راسالهاپیش خواندم و حقیقتا متاثر شدم والبته بهره فراوان بردم رضوان الله تعالی علیه.
به دانشجویان و علاقه مندان شهید صدر توصیه می کنم آن را بخوانند. طلاب که باید عربی بدانند و لابد متن اصلی را می خوانند.
@muslims_1
بی قراری
اگر ساحل خموش و صخره آرام
و گر کار صدف چشم انتظاری ست
من و دریا نیاساییم هرگز
قرار کار ما بر بی قراریست!
#شفیعی_کدکنی
سالروز رحلت استاد اساتیدم فقیه متاله حضرت #امام_خمینی تسلیت باد.
@muslims_1
👇👇👇
#مشاوره_درسی
سلام علیکم حاج آقا
ببخشید مزاحم میشم
سوالی داشتم
یک جمله معروف بین طلبه ها وجود داره با این مضمون که"هرکس کفایه الاصول رو خوب بخونه و بفهمه یقینا مجتهد میشه"
میخواستم نظرتون رو در این مورد بفرمایید؟؟
سلام علیکم
خوب فهمیدن یک مطلب تشکیکی است و مراتب دارد. طبیعی است که فهمیدن در سطح ترجمه و درک متن مراد نیست و کسی که در این مرتبه باشد حتما مجتهد نیست.
احتمال مراد درک عمق مطالب و ربط آنها باهم و تحلیل لوازم ادله و تفاوت مبانی است که اگر کسی در این سطح کفایه را بداند حتما مجتهد است.
لکن این مرتبه غالبا در دوره سطح و آموزش متن کفایه به دست نمی آید و باید چندسالی بطور جدی در دروس خارج شرکت فعالانه داشت.
حدیث آرزومندی
پنجم: ازافتخارات فقه بازبودن فضای اجتهاد و پویایی علمی است و نباید به جهت رفع مشکل اعلام ماه این فضا
دیشب خدمت برخی اساتید بودم گفتند ظهر مصاحبه ای درباره شورایی شدن افتا بابرخی از مراکز حوزوی داشتند.
گفتند مصاحبه کننده به ایشان گفته حدود۳۰۰ صفحه متن مصاحباتش با علمادراین باره است و پروژه ای دارند....بنده هم گفتم چنین مطلبی نوشته ام. استقبال کردند.
قدری گفتگو کردیم..
جرعه ج۴ص۴۵۸.
این مقتضای انصاف وعدالت است که انسان در حوزه ای که تخصص ندارد وارد نشود.
درس بزرگی برای ماست. و برای خیلی ها!
------------
عزیزی گفت استاد فلسفه راقبول ندارند و آن را بحال حوزه مفید نمی دانند عرض کردم خود معظم له تصریح دارند که تحصیلات فلسفی ندارند و شماشایسته است در هرفن از اهلش تحقیق کنید. از هربزرگی در حوزه/حوزه هایی که استاد است بهره ببریم باشد تا رشد کنیم.
و تمام الکلام فی محله وهو الجنه انشالله!!
سلامت دل
این استوری را اواخر ماه مبارک رمضان از صفحه آقای دکتر شفیعی کدکنی برداشتم.
مرحوم دکتر زرین کوب چنین تمجید و ستایش زیبایی را برای کسی نوشتند که نه تنها هم دوره اش نبوده بلکه کوچکتر و متاخر از اوست. سلامت قلبشان را تحسین کردم و برایشان در ماه خدا از خود خدا طلب رحمت و مغفرت کردم.
ماباید یادبگیریم وباور کنیم که از ستایش بحق دیگران و بیان فضایل آنها چیزی از ماکم نمیشود! که هیچ، سلامت قلب و کمال خودمان را می رسانیم. چرا برخی اینقدر سختشان است از کسی تعریف کنند چرا تشویق ودلگرمی نمی دهند!؟ چراهمش آیه یاس شده اند؟!
ندانم!
__
چندوقت پیش یکی از علما بمن گلایه کرد که فلان اثرم را بردم خدمت یکی از بزرگان. به هیچ گرفت و حتی نگاه نکرد! گفت بدهید دفتر!!
خیلی ناراحت شده بودند که من زحمت این کتاب را کشیده و برای شما هدیه آورده بودم که استادم بودی! این چه اخلاقی است؟! گفت کتاب را ندادم و دیگر هم دیدنشان نرفتم(کتاب هم انصافا چند جلدی و ارزشمند بود.)
دلم بحال آن سید بیچاره والبته فاضل و محقق سوخت بدجوری رنجیده بود.
ما درحوزه هیچ وظیفه ای مهمتر از خودسازی نداریم و اخلاق که بمیرد مجالی برای فقه هم نخواهد ماند.
حدیث آرزومندی
ه)ترویج و تقویت دیدگاه تبعیض در تقلید. بحثی درکتاب اجتهاد و تقلید هست که آیا می توان در برخی از مسائ
بخش آخر
و) آخرین پیشنهادم در این باب که ازهمه ساده تر و ممکن تر است پیشنهاد یک بانک اطلاعات هلال ودفتر مشترک برای مراجع است که در آن هرمرجعی داده های وارد به دفترش را بابقیه به اشتراک بگذارد.
در بندهای قبل پیشنهاد تشکیل شورا وخروجی واحدمطرح شد که تاکنون استقبالی از آن نشده است لکن در این بند پیشنهاد ساده تری مطرح می شود. به اشتراک گذاشتن اطلاعات برای هم.
توضیح اینکه همانطور که امسال مشاهده کردیم درمیان فقهای هم مبنا هم اختلاف نظر پیش آمد.
مثلا آیات مکارم شیرازی و علوی گرگانی باوجود اینکه با آیت الله سیستانی هم مبنا بودند ولی یکشنبه را عید اعلام کردند.
یا آیات فیاض و صافی و صانعی باوجود هم مبنایی با
وحیدخراسانی و بشیرنجفی، دوشنبه را عید دانستند و این درحالی است که ماه یقینا در مناطق دیگر زمین درهمان شب رویت شده بود.
علت این امر چه میتواند باشد؟ با وجود امکانات خوب مجازی و امکان ارسال تصاویر اگر اطلاعات به اشتراک گذارده شود یقینا خروجی نزدیک بهم تری خواهیم داشت.
این پیشنهاد چنانکه روشن است اصل مشکل تعدد عید را حل نمی کند لکن تاحدی از تعدد اختلافات کم می کند.
ما مراجعان زیادی داشتم که مرجعشان اعلام عید نکرده بود لکن مرجع دیگری که هم مبنا بامرجعشان بود اعلام کرده بود و مومنان مردد بودند که چه کنند؟!
طرفه آنکه دفاتر برخی از مراجع که مرجعشان حکم حاکم را دراین مساله اساسا نافذ نمی داند حاکمانه، چنان به نفی و اثبات عید پرداختند که راه مقلدان برای رجوع به دیگری به کل مسدود گشته بود. این درحالی است که مقلد تنها در اصل طریق احراز ماه باید تقلید کند و اثبات و نفی ماه آسمان امری شخصی است و ازهر راه که برایش احراز گشت کافی می باشد.
این مباحث البته نکات و ریزنکات فراوانی دارد لکن فعلا به همین مقدار بسنده می شود.
وفقنا الله وایاکم بمحمد وآله.
۹۹/۳/۱۷
🔺گروهی از طلاب مشهدی و طرفداران حفظ محیط زیست در اعتراض به پدیده ای که آن را "کوه خواری برای بزرگراه سازی" خوانده اند تجمع کردند.
@namehayehawzavi
حدیث آرزومندی
🔺گروهی از طلاب مشهدی و طرفداران حفظ محیط زیست در اعتراض به پدیده ای که آن را "کوه خواری برای بزرگراه
طلاب و محیط زیست،
دغدغه ای مبارک
صرف نظر از مورد خاصی که در مشهد رخ داده و از درستی و نادرستی آن اطلاع ندارم و طبعا تایید و انتقاد نمیکنم، لکن
اصل این حرکت که طلاب عزیز هم دغدغه های محیط زیستی پیدا کنند و نسبت به حفظ و حمایت آن حساس و هشیار شوند خبر خوبی است که امیدوارم به یک رویکرد و حرکت تبدیل و تثبیت شود.
دغدغه محیط زیست داشتن، دغدغه حیات و زندگی ما انسانهاست و از اموری است که دین نسبت به آن توجه و اهتمام دارد. این مساله
نباید به افراد و اقشار خاصی محدود شود.
#فقه_محیط_زیست
#فقه_البیئة