eitaa logo
حدیث آرزومندی
132 دنبال‌کننده
1هزار عکس
25 ویدیو
27 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
صلی الله علیک یا ابا الحسن یا امیرالمومنین
🔷 حجت‌الاسلام صدّیقی و یا مصطفی ملکیان؛ تفاوت نمی‌کند. ✅ این سال‌ها فیلسوفانی چون استاد مصطفی ملکیان، عبدالکریم سروش، آرش نراقی و یا حتی، محمود سریع‌القلم بیش و کم در نقش معلمان اخلاق ظاهر می‌شوند. آن‌ها نسخه‌های فلسفی-روان‌شناختی‌ای از اخلاق می‌پیچند و به مخاطبان خود ارائه می‌دهند. و البته، این نسخه‌ها برای نسلی که به هر دلیل از معلمان سنتیِ اخلاق رویگردان و گریزان شده است، تا اندازه زیادی کِشش هم دارد. به همین دلیل، توصیه‌‌های اخلاقی و تربیتی این اساتید دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد و از این پیج به آن پیج کپی پِیست می‌شود. ✅ با این حال، به همان دلیلی که موعظه‌های روحانیان سنتی‌ای چون صدیقی، عالی، کاشانی، و رفیعی کاری از پیش نمی‌برند و گِرهی از وضعیّتِ فروبسته‌ی اخلاق در جامعه باز نمی‌کنند، از این توصیه‌ها نیز آبی گرم نخواهد شد. ✅بزرگترین مشکل این بیانیه‌های اخلاقی آن است که تفاوت انسان سنتی و مدرن را نمی‌دانند. شعار "خودسازی کنید تا جامعه ساخته شود" و یا گمان این که جامعه‌ی اخلاقی محصول انسان‌های اخلاقی است، مبنای نظری تعلیم اخلاق برای انسان سنتی بود؛ ولی حالا چند دهه است که آن اندیشه جای خود را به رویکرد جدیدی به انسان داده است. علوم انسانی جدید انسان را سکّه‌ای معلّق در آسمان ندانسته، و بر خلاف نگاه‌های سنّتی معتقد‌اند که انسان فرآورده‌ی جامعه‌ی خویش است و نه سازنده‌ی آن. علم جدید معتقد است که کلیّت جامعه چیزی بیش از افراد آن است. خودسازی همه‌ی افراد یک جامعه، اگر آن را یک شوخی سرگرم‌کننده معلمان اخلاق ندانیم، نمی‌تواند به دگرگونی سیستم و نظم اجتماعی کمک کرده و آن را اخلاقی کند. ✅ این فیلسوفان واژگان سنتی را لباسی تازه پوشانده‌اند و شراب کُهنه را در جامی نو ریخته‌اند. آن‌ها به جای منبر تریبون دارند و گرنه حرف همان حرف است. جان کلام هر دو در توصیّه‌های جذّاب و البته عامیانه «مشغول خویشتن شدن» است؛ غافل از این که خویشتن آدم‌ها در جامعه‌ای ریشه دارد که از آن سر برآورده‌اند. آدم‌ها حتّی اگر بخواهند خود را بسازند و چیزی بهتر از آنی باشند که هستند، "مفهوم بهتر بودن" را نیز از همان جامعه‌ای دارند که در آن رشد کرده‌ و به آن پیوستگی دارند. انسان جدید، فکرش، فهم‌اش، نظام اخلاقی‌اش، آرمان‌ها و ایده‌آل‌هایش همه و همه فرآورده‌ی جامعه هستند و نباید امیدوار بود که بدون دگرگونی در ساختار و نظم جامعه، تغییری در او پدید بیاید. ✅ برای ساختن یک جامعه‌ی اخلاقی باید مفهومِ انسان جدید را شناخت. نمی توان اخلاق را با شیوه‌های سنتی در جوامع مدرن تعلیم داد. اگر نخواهیم خوشبین باشیم، بیانیه‌های اخلاقی فیلسوفانی که با تمرکز بر خویشتنِ انسان‌ها آن‌ها را موعظه می‌کنند، کارکردی جز "تخدیر" آدم‌ها و مایوس کردنشان ندارد. مهراب صادق‌نیا ۹۹/۴/۳۱ @sadeghniamehrab https://t.me/sadeghniamehrab
به نظر حضرتعالی هزینه ی چند صد هزار تومانی برای تزیین عید غدیر اولویت دارد یا اطعام؟ پاسخ: هردو خوب است و ممکن است مکان تا مکان اولویت ها فرق کند ولی بطور کلی و بشرط رعایت کامل جهات بهداشتی در این ایام، بنظرم اطعام مقدم باشد چون منصوص است. @muslims_1
عید سعید غدیر مبارک اسعد الله ایامکم🌷🌷🌷🌷🌷
حدیث آرزومندی
🔷 حجت‌الاسلام صدّیقی و یا مصطفی ملکیان؛ تفاوت نمی‌کند. ✅ این سال‌ها فیلسوفانی چون استاد مصطفی ملکیان
حاشیه: بی توجهی اساتید اخلاق و اخلاقیون ما از اصلاح نهادها و سیستم ها جای توجیه ندارد و حتما نقص است لکن یکسره بی ارزش خواندن اصلاح فرد و اخلاق سنتی هم بنظر موجه نمی رسد چرا که در نهایت این فرد فرد ها هستند که بر سیستم ها مستولی شده و کار می کنند. برای اینکه حساسیتی ایجاد نشود از کشور خودمان مثال نمی زنم و سراغ آمریکا میروم که بنظر خیلی ها با سیستم ترین کشور جهان است و خیلی تفاخر می کردند که در این کشور فرد دستش بسته است و سیستم های موفق آن_طبق مبانی خودشان_ تصمیم گیری و فعالیت می کنند. این آقای ترامپ الان چگونه سیستم ها و هنجارها و قوانین آنجا را دور می زند و در داخل و خارج آشفتگی ایجاد کرده است؟! تاکید می کنم مرادم ارزش‌گزاری بر اخلاق و‌هنجار آمریکا نیست بلکه تاثیر شگرف اخلاق و تربیت فردی را می خواهم بیان کنم.(,خاطرات جان بولتن جمهوری خواه و تندرو در حال انتشار است برای نمونه نگاه کنید. از خاطرات دموکرات ها چیزی معرفی نمی کنم که فراوان و حیرت انگیز است که این بشر چطور آدمی هست و چه می کند و چطور به ریش قانون و سیستم و اخلاقیات خودشان می خندد!) گاندی مثلا یک فرد بیشتر نبود ولی در همین دنیای مدرن توانست آثار مثبت زیادی داشته باشد و‌...لذا خودسازی به سبک و ادبیات سنتی همچنان مهم است و اخلاق فردی تاثیر شگرفی بر اجتماع دارد گو اینکه دو حوزه فرد و اجتماع کاملا بهم تنیده هستند و حتما باید اخلاق را از انحصار تربیت افراد درآورد. سیستمهای فاسد افراد فاسد بیرون می دهند و افراد فاسد سیستمهای خوب را از کار می اندازند....معلمان اخلاق شوخی و کار لغوی نمی کنند لکن باید آگاهشان کرد تا فشار توصیه ها و ایده پردازی های خود را فقط متوجه افراد نکنند. بااحترام🌷🌷
منتهی الآمال جلد دوم ص ۱۴۶۴ اثر محدث قمی ره. انتشارات دلیل ما با تصحیح استادباقری بیدهندی علیه السلام
🌐 انتشار ویدیویی از صدها «بازداشتی‌ » با دست‌بند و چشم‌بند سنی‌آنلاین| ویدیویی در یوتیوب منتشر شده که در آن بازداشت دسته‌جمعی اویغورهای مسلمان و نحوه انتقال آنها را به مراکزی نشان می‌دهد که دولت پکن از آنها با عنوان «کمپ آموزشی» یاد می‌کند. یک کارشناس استرالیایی تایید کرده است که تصاویر این ویدیو که با پهپاد تهیه و در فضای مجازی منتشر شده است، متعلق به استان سین‌کیانگ است که گفته می‌شود دولت چین یک میلیون اویغور عمدتا مسلمان را بازداشت کرده است. تصاویر ویدیویی نشان می‌دهد که ده‌ها اویغور را با سرهای تراشیده و لباس آبی و زرد در حالی که دست‌ها و چشم‌هایشان بسته است، نشان می‌دهد که از قطاری بیرون آورده می‌شوند و برای مدتی روی زمین می‌نشینند. ده‌ها مامور امنیتی و پلیس چین نیز در میان آنها قدم می‌زنند. دولت چین هنوز واکنشی به انتشار این ویدیو نشان نداده است. t.me/sunnionline
حدیث آرزومندی
🌐 انتشار ویدیویی از صدها «بازداشتی‌ #اویغور» با دست‌بند و چشم‌بند سنی‌آنلاین| ویدیویی در یوتیوب منت
جان مسلمانان از صحت و جعلی بودن این فیلم و دیگر فیلم های منتشر شده در این زمینه اطلاع ندارم. کارشناس تشخیص این قبیل مسایل نیستم ولی جان مسلمانان آنقدر ارزش دارد که موضوع جدی گرفته شده و درباره آن حداقل تحقیقی منصفانه و مستند صورت گیرد بی حب و بغض به غرب و شرق...البته اگر به قبای دولت(بخوانید امپراتوری) فخیمه چین برنخورد! نشان دادن و‌پخش کردن چند کلیپ وفرد داعشی چینی هم مجوز نسل کشی و ظلم به صدها هزار مسلمان نمی شود. داعش از فلسطین و تونس و...هم ده ها و صدها عضو گیری کرده بود آیا این امر مجوز سلاخی و نسل کشی آنها می شود؟! الفبای فقه می گوید خیر! با همان تعداد داعشی برخورد کنید. راه حل دور کردن مسلمانان تحت فشار از افکار داعشیت، بازکردن فضای فکری و فرهنگی و رفت و آمد با عالمان و دانشمندان معتدل اسلامی مثل بزرگان ایران و مصر و لبنان است نه فشار و سرکوب شدیدتر و.... آیا نمی توانیم در مذاکرات با چین بازار فرهنگی بزرگی برای حوزه و دانشگاه خودمان باز کنیم و اسلام معقول و دور از افراط خودمان را صادر کنیم؟ بهش فکر کنید! می گویند آمریکا چرا روی این مسأله مانور می دهد؟! طبعا برای منافع خودش است. لکن مگر ما خنثی هستیم که همیشه فعل و ترک آمریکا برای ما مشخص کننده حق و باطل باشد؟! و مگر عدالت چین محرز شده است که ما چشم و گوش بسته از آن دفاع کنیم؟! ما بر اساس مبانی دینی خودمان باید حرکت کنیم..‌مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اگر اینجا سکوت کند کجا بنادارد صحبت کند!؟ چین قدرت جهانی و شریک مهم اقتصادی ماست و باید هم با آن مذاکره و همکاری داشت ولی نباید روابط ما طوری باشد که هیچ انتقادی را نتوان طرح کرد. ۹۹/۵/۲۰
اجازه روایت شهید صدر به آیت الله امامت دام عزه