#اصول_نگارش
#قواعد_املايي برخي واژه ها
واژه هايي كه همواره جدا نوشته مي شود، اما استثنا دارند:
«كه» همواره جدا از كلمه قبل نوشته مي شود، مگر در: بلكه، آنكه، اينكه.
«چه» از كلمه پيش از خود جدا نوشته مي شود، مگر در: آنچه، چنانچه.
«را» همواره جدا نوشته مي شود، مگر در: چرا، مرا.
«تر»، «ترين» همواره جدا نوشته مي شود، مگر در: بهتر، مهمتر، كمتر، بيشتر.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#اصول_نگارش
#قواعد_املايي برخي واژه ها
واژه هايي كه همواره به ماقبل متصل مي شوند، اما استثنا دارند:
«ها» همواره به كلمه ماقبل مي چسبد، مگر در:
۱٫ بخواهيم صورت مفرد كلمه مشخص شود، مثل: كتاب ها، درس ها.
۲٫ كلمه به «ه» غيرملفوظ ختم شود، مثل: ميوه ها، خانه ها.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آشنایی_با_مقاله_نویسی 21
📕تهیه کتاب¬شناسی کامل¬تر و کدگذاری برای منابع
✏️محقق سعی می¬کند به انواع منابع مربوط به مقاله خود دست یابد.
✏️ منابع هر چه به¬روزتر و معتبرتر باشند برای مقاله علمی، مناسب¬ترند.
✏️در منبع¬یابی برای مقاله، شکل¬های مختلف منابع نباید فراموش شوند.
📗برخی از قالب¬های منابع عبارت¬اند:
کتب علمی معتبر، مقالات علمی منتشر شده در مجلات علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی، پایان¬نامه¬های تحصیلات تکمیلی، مقاله¬های منتشر شده در کنفرانس¬ها و همایش¬های علمی معتبر دنیا، سایت¬های علمی شبكه اینترنت.
✏️باید یادآور شویم که در مقاله علمی شایسته نیست به مطالب منتشر شده در روزنامه¬ها و نشریات غیر علمی و غیر تخصصی ارجاع دهیم.
✏️به طور کلی، منابع باید دست اول باشند و نویسنده در باره موضوع ما صاحب¬نظر باشد.
🖍 در حد تقویت قول اصلی و شاهد مثال، می¬توان از منابع دست دوم استفاده کرد.
ادامه دارد 👇🏾
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#آشنایی_با_مقاله_نویسی
محقق به منظور سهولت و سرعت در کار، هر منبعی که برای مقاله لازم دارد را با مشخصات کامل #یادداشت و کدبندی می¬کند.
در هنگام ارجاع و #مستندسازی در درون #فیش¬ها، محقق مجبور نیست هر بار که مطلبی را منبعی یاداداشت می¬کند، تمام مشخصات کتاب¬شناختی را تکرار کند.
همین لیست، با اندکی ویرایش و حذف و اضافه، همان منابع و #مآخذی است که در انتهای مقاله باید به صورت الفبایی ذکر شود.
کدگذاری #منابع به این معناست که به هر منبع مورد استفاده در تحقیق، که در لیست منابع با مشخصات کامل آمده است، یک شماره بدهید.
برای این کار، محقق هر منبعی که برای تحقیق به آن دست می¬یابد را با مشخصات کامل و به ترتیب دست¬یابی یا هر ترتیب دیگر، در برگه¬های معمولی یا فیش ثبت می¬کند.
این لیست همواره طولانی¬تر می¬شود و هر منبع که به آن افزوده می¬شود یک شماره دریافت می¬کند.
ادامه دارد👇🏾
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
هدایت شده از حوزه های علمیه خواهران کشور
✳️ همایش جستارهای پژوهشی تا هشتم آبان ماه تمدید شد
🔸 خانم صدیقه بهرامی دبیر اجرایی همایش جستارهای پژوهشی با تاکید بر بیانیه گام دوم اعلام کرد: همایش جستارهای پژوهشی تا 8 آبان 98 تمدید شد.
@kowsarnews
#اصول_نگارش
#قواعد_املايي برخي واژه ها
#تنوين
آوردن تنوين (در صورتي كه تلفظ شود) در نوشته هاي رسمي و نيز در متون آموزشي الزامي است و به صورت هاي زير نوشته مي شود:
📕الف) تنوين نصب هميشه به صورت «ا / ـا» نوشته مي شود و اگر كلمه مختوم به همزه باشد، همزه آنها روي كرسي «ي » مي آيد و سپس تنوين روي «الف» بعد از آن قرار مي گيرد:
نسبتا، واقعا، موقتا، عجالتا، طبيعتا، عمدا، جزئا، استثنائا، ابتدائا.
📕ب) تنوين رفع و جر در همه جا به صورت « ــٌ » و « ــٍ » نوشته مي شود و فقط در تركيبات مأخوذ از عربي كه در زبان فارسي رايج است، به كار مي رود: مشارٌاليه، مضافٌ اليه، منقولٌ عنه، مختلفٌ فيه، متفقٌ عليه، بعبارهٍ اُخري، اي نحوٍكان.
آوردن تنوين در كلمه هاي فارسي اشتباه است: گاها، زبانا.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#اصول_نگارش
#قواعد_املايي برخي واژه ها
#تركيبات
مراد در اينجا كلمات مركب و مشتق مي باشد كه به صورت زير آورده مي شود:
🖍كلمات مركبي كه الزاما پيوسته نوشته مي شوند:
📗الف) مركب هايي كه بسيط گونه اند:
آبرو، الفبا، آبشار، نيشكر، رختخواب، يكشنبه، سيصد، يكتا، بيستگانه.
📗ب) جزء دوم با «آ» آغاز شود و تك هجايي باشد:
گلاب، پساب، خوشاب، دستاس.
📗ج) هرگاه كاهش يا افزايش واجي يا ابدال يا ادغام يا جابه جايي آوايي در داخل آنها روي داده باشد:
چند، هشيار: ولنگاري، شاهسپرم، نستعليق، سكنجبين.
📗د) مركبي كه دست كم يك جزء آن، كاربرد مستقل نداشته باشد: غمخوار: رنگرز، كهربا.
📗ر) مركب هايي كه جدانوشتن آنها التباس يا ابهام معنايي ايجاد مي كند: بهيار (به يار)، بهروز (به روز)، بهنام (به نام).
📗س) كلمه هاي مركبي كه جزء دوم آنها تك هجايي باشد و صورت رسمي يا نيمه رسمي يا جنبه سازماني، اداري و صنفي يافته باشد: استاندار، بخشدار، كتابدار، قاليشو، آشپز.
ادامه دارد👇🏾
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
#اخلاق_پژوهش
#آسيب_شناسي
#انتحال
يكي ديگر از #آفات بزرگ اخلاقي پژوهش و تاليف، سرقت ادبي يا انتحال است كه متاسفانه در مراكز علمي كشور ما، به معضل تبديل شده است.
انتحال به دو معناي مختلف و البته نزديك به هم به كار رفته است. 👇🏾
📗معناي شايع و رايج آن، همان چيزي است كه امروزه از آن با عنوان (سرقت ادبي) نام برده مي شود.
📕معناي ديگري كه براي واژه انتحال آورده اند، عبارت است از
«خود را به مذهبي بستن، خود را به مذهبي يا به قبيله اي منسوب ساختي، خويشتن را به كسي بازخواندن»
بر اين اساس، نويسندگاني كه مي كوشند براي درست جلوه دادن سخن و مدعاي خود، افراد نام و نشان دار و صاحب نفوذ علمي و تاريخي را مدافع نظريه خود معرفي كنند، در حقيقت مرتكب عمل غيراخلاقي انتحال شده اند.
🖍متاسفانه گاه ديده مي شود برخي از افراد يا مكاتب فكري، براي تقويت فكر خود و يا نشان دادن سابقه تاريخي آن، كساني را به مكتب فكري خود منسوب مي كنند كه هيچ نسبتي با آنان نداشته و اصولا داراي مباني فكري متفاوتي بوده اند.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نکته
دهخدا در تعريف #انتحال آورده است:
چيز كسي را جهت خود دعوي كردن، شعر ديگري را بر خود بستن، شعر يا سخن ديگري را براي خود دعوي كردن، سخن كسي ديگر بر خويشتن بستن، سرقت ادبي، سخن ديگر بر خويشتن بستن است و آن چنان باشد كه كسي شعر ديگري را مكابره بگيرد و شعر خويش سازد بي تغييري و تصرفي در لفظ و معني آن، يا به تصرفي اندك، چنانكه بيتي بيگانه به ميان آن در آرد يا تخلص بگرداند.
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید
#نمونه
بررسی آرا و نظریههای فقهی در تفسیر مجمعالبیان (زکات)
رشته: علوم سیاسی
پدیدآور: ابراهیم حسینی استاد راهنما: عبدالکریم عبداللهی
دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی
#چکیده
در این مجموعه بنابر بررسی همه مسائل و مطالب فقهی زکات نیست بلکه آنچه در این رابطه در تفسیر شریف مجمعالبیان آمده بررسی و تحقیق میشود. لذا مطالب در 10 فصل به شرح ذیل ارائه خواهد شد. در فصل اول به شرح زندگی شیخ طبرسی (ره) مولف این تفسیر و معرفی بیشتر این مجموعه با ارزش خواهیم پرداخت . در فصل دوم آیات مربوط به بحث زکات را دستهبندی نمودهایم که آیاتی که در آنها شیخ طبرسی بحث ننموده و در یک گروه، آیاتی که تفسیر آنها به ذیل آیه دیگری ارجاع شد در یک گروه، آیاتی که بحث مختصر شده در یک گروه و آیاتی که بحث تفصیلی ارائه گردیده را در گروه چهارم گرد آوردهایم. در فصل واژه زکات لغوی، تفسیری و فقهی بررسی شده و در فصل چهارم تفسیر آیات مربوط به اهمیت و فضلیت زکات را آوردهایم که اثرات دنیوی و اخروی این واجب دینی را از زوایی مختلف توپیح میدهد و علت توصیهها و تاکیدهای فراوان بر پرداخت آن و کیفیت تشویق به انجام این فرضیه دینی مطرح میگردد. در فصل پنجم پیشینه تاریخی زکات و کیفیت پرداخت آن در امتهای قبل با استفاده از آیات قرآن بررسی میشود. در فصل ششم دلایل وجوب زکات میآید که این آیات در 4 گروه مطرح میشود: آیاتی که در آنها امر به اتفاق شده، آیاتی که در آنها امر به دادن زکات شده، آیاتی که در آنها مانع زکات سرزنش شده و آیاتی که وجوب زکات بر کفار و مشرکان را میساند. در کنار این بحث اینکه آیا زکات در 9 چیز است ، و دعا برای زکات دهنده چه حکمی دارد، وجوب نیت و ... بررسی میشود. در فصل هفتم: کیفیت اتفاق و آداب آن (پنهان و آشکار بودن، بیمنت و آزار بودن و ...) شرح داده میشود. در فصل هشتم: حقالحصاد، حق معلوم و ارتباط آنها با زکات واجب طرح خواهد شد. در فصل نهم: موارد مصرف زکات (فقیر - مسکین، عاملان زکات ، مولفهالقلوب ، رقاب ، غارمین، فیسبیلالله و ابنالسبیل) و شرایط آنها میآید. و در فصل دهم زکات فطرذه (واژه فطره و چگونگی وجوب آن در کتب فقهی) بررسی خواهد شد.
#آدرس #دریافت_فایل اصلی پایان نامه 👇🏾
https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/628715d8ee1ef3a058f74a6bac2ae166
https://eitaa.com/myganj
🙏لطفا شما نیز 👈معرف کانال 👆باشید