🔸احکام را وقتی باید مطرح کنیم که اعتقادات محکم شده باشد🔸
⁉️شما هر سوالی که بگویید دخترها دارند، من حاضرم جوابش را با یک نکته بگویم.
⁉️همه والدین، مربیها، فعالان فرهنگی و سخنرانها باید روی این نکته زوم کنند که باید ابتدا در بچهها و متربیها یک دردی را به وجود بیاوریم تا داروها جواب بدهند. تا وقتی که بچه ها دردی ندارند، دارو ها و درمانها (احکام) را نمیپذیرند.
◀️ اگر عاشق بودن انسان، معشوق بودن خدا و ارتباط تنگاتنگ بین این دو را برای انسانها گفتیم، آن وقت احکام برای آنها بسیار شیرین میشود.
✍🏻 مجتبی وافی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
هدایت شده از مرتضی رجائی
📜فهرست طلایی ۲۰ کانال فرهنگی و تربیتی
👈ببینید، انتخاب کنید، عضو شید، استفاده کنید!
(💡این فهرست بر اساس نام خانوادگی مدیر کانالها مرتب شده است).
1️⃣امیر احتشام (مدیر کانون فرهنگی-تربیتی میثم تمار قم)
🆔️@Amirehtesham
2️⃣مهدی الهی منش (کارشناس ارشد روانشناسی مثبتگرا)، کانال #کارگاه_تربیت_بنیادی
🆔️@tarbiat_bonyadii
3️⃣رضا امیرزاده (دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت اخلاقی)، کانال #ن_والقلم
🆔️@noonvaalghalam
4️⃣مسعود پارسافر، کانال #فرهنگ_و_اندیشه_تمدنی
🆔️@tamaddone
5️⃣حامد تقدیری (رئیس سازمان مدارس تربیتی صدرا)، کانال #حامدانه
🆔️@hamedtaghdiri
6️⃣جامعه فعالان تربیتی فتح الفتوح، کانال #هاتف
🆔️@hatef_app
7️⃣مصطفی جهانگیری (دانشجوی دکتری روانشناسی)، کانال #بر_بال_قلم
🆔️@barbaleghalam
8️⃣محمدامیر حمیدی فر، کانال #ذکری
🆔️@zeekra
9️⃣اسماعیل دشمیر، کانال #قلمرو
🆔️@ghalam_ro
0️⃣1️⃣سجاد دینپرستی صالح (سطح چهار تفسیر قرآن)، کانال #انباز
🆔️@anbaz60
1️⃣1️⃣مرتضی رجائی، کانال #تربیت_و_حکومت
🆔️@m_rajaaei
2️⃣1️⃣محمدهادی شریعتی (دکترای سیاستگذاری فرهنگ)، کانال #حکمت_فرهنگ
🆔️@hekmatefarhang
3️⃣1️⃣محمدکاظم شیرینکلام، کانال #نگارستان_تربیت
🆔️@tarbiati_mksh
4️⃣1️⃣علی فاطمیپور (دانشجوی دکتری فقه تربیت)، کانال #رویش
🆔️@ali_fatemipour
5️⃣1️⃣علی فراهانی، کانال #فانوس
🆔️@fanus_alifarahani
6️⃣1️⃣محمدهادی قراباغی (دانشجوی دکتری فقه تربیت)، کانال #هادیانهها
🆔️@hadianeha
7️⃣1️⃣گروه مشاوران، کانال #تربیت آنلاین
🆔️@moshaveronlin
8️⃣1️⃣محمدحامد مبینی (کارشناس معاونت تبلیغ حوزه علمیه تهران)
🆔️@mobini_110
9️⃣1️⃣مجتبی وافی (مدیر مدرسه علمیه تربیتمحور ملاصادق قم)
🆔️@m_vafi
0️⃣2️⃣مسلم وافی (مسئول مؤسسه اندیشه کوثر)، کانال #مهارتهای_کاربردی_تربیت_فرزند
🆔️@tarbyati
🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁🎁
🔰سه #پیشنهاد_ویژه که در حقیقت جایزه فهرست بالاست.
🔰اگر میخواهید فقط گلچین مطالب کانالهای بالا رو ببینید و بخوانید، سه کانال زیر را پیشنهاد میکنم.
🔰این سه کانال، با رویکردی #سخاوتمندانه و کاملاً #امانتدارانه، مطالب برگزیده کانالهای بالا را به نام و آی دی خود کانال، منتشر میکنند.
کانال #جهان_پساکرونا
🆔️@jahanepasakorona
کانال #نویسندگان_حوزوی
🆔️@howzavian
کانال #کانون_نویسندگان_تربیتی
🆔️@n_tarbiati
🆔️ @m_rajaaei
🌀 معلم موفق و واعظ موفق
🔸 معلم موفق آن کسی است که شما از کلاس درسش که بیرون میآئید، چیزهای جدیدی یاد گرفته اید. ذهن شما را انباری از معلومات تازه کرده است.
معلم موفق آن کسی است که در زمان کوتاه تری بتواند، انبوهی از مطالب جدید را به ذهن شما وارد کند.
🔹 مخاطب معلم، ذهن شاگرد است، اما #واعظ ابتدائاً با ذهن، کاری ندارد. اصراری ندارد که چیز جدیدی بیاموزد. واعظ با دل کار دارد. واعظ میخواهد برانگیزد، نه اینکه تنها بیاموزد.
البته ممکن است، چیزهای جدیدی هم بگوید که من و شما بلد نباشیم و ما بیاموزیم، اما اصل هدف او آموختن نیست، هدفش انگیختن است.
🔹 معلم موفق، کسی بود که سر درسش چیزهای زیادتری آموخته باشید و واعظ موفق، کسی است که پای منبرش، انگیزش بیشتری برایتان پدید آمده باشد. این واعظ، واعظ موفقی است؛
✅ و ما احتیاج به هر دو داریم، هم احتیاج به معلم داریم، هم احتیاج به واعظ. هم احتیاج به رفع جهل داریم، هم احتیاج به رفع غلفت:
«آدمی فربه شود از راه گوش»
🔹 این شنیدنها اثر دارد. بزرگان، حتی گفتهاند که فایدهای که در شنیدن هست، در دانستن نیست. خیلی وقتها، خیلی چیزها را میدانیم، اما باید برویم دنبال کسی بگردیم که همین چیزهایی را که ما میدانیم، برایمان دوباره بگوید. به نحو مؤثری بگوید، تا ما برای عملکردن به دانستههایمان انگیخته شویم و به آنها عمل کنیم.
🔹 به همین جهت، از #تکرار نباید دلآزرده و رنجیدهخاطر شد. باید برای حضور در #مجالس_ذکر برنامهریزی کرده و از مجالس موعظه استقبال کنیم.
✍ محمد عالم زاده نوری
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
✅ رمز زندگي حاج قاسمها (۱)
گفت: امثال حاج قاسم چطور زندگی کردند که اینطور شدند؟
گفتم: مبارزه
گفت: یعنی چی؟
گفتم: به نظرم رمز زندگي این مردان این بود که خودشان را در مبارزه میدیدند.
این بزرگواران یاد گرفته بودند که لحظه لحظه زندگی را مبارزه ببینند. آنها با گوشت و استخوانشان درک کرده بودند که اگر کمی دیر بجنبند و یا خود را به کار دیگری که ارزش و اهمیت ندارد مشغول کنند، و در واقع دنبال بازی باشند، سنگر به سنگر مجبورند عقبنشینی کنند و قافیه را به دشمن واگذارند.
ادامه دادم: به نظرم اگر میخواهیم خودمان و جامعه را تکان دهیم، باید حس مبارزه را در خودمان زنده کنیم. به نظرم این حس به خوبی در سیره عملی و سخنان حضرت آقا هم دیده میشود.
اگر میخواهیم نوجوانان را خوب تربیت کنیم، کلید تربیت این است که آنها حس کنند در مبارزه هستند و هر لحظه که مشغول بازی و فیلم و وبگردیِ بیهدف شوند، یک سنگر را به دشمن واگذار کردهاند و دشمن یک گام به قتل ما و فرهنگ و کشورمان نزدیک شده است.
🗡🔫 در واقع کلید حل #تهاجم_فرهنگی، #اقتصاد_مقاومتی، #معضلات_سیاسی_اجتماعی و عقبماندگی علمی، این است که در مواجهه با این مسائل، ساکت و منفعل نباشیم و خود را یک سربازِ مبارز در این مسائل بدانیم.
✍🏻 محمدحامد مبینی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
🌾پدرهای موفق در #تربیت🌾
💢موفق ترین پدرها در #تربیت_فرزند عادت دارند پنج کار را همیشه انجام بدهند :
👇👇👇
1️⃣ فرزندشان را از #محبت سیراب می کنند
2️⃣ به فرزندشان احترام می گذارند و شخصیت می دهند
3️⃣ با فرزندشان دوست هستند، بازی و همراهی می کنند و فعالیت های مشترک دارند.
4️⃣ فرزندشان را اهل #تفکر و #نقاد بار می آورند.
5️⃣ در مقابل فرزندان همسرشان را احترام و تکریم و به او محبت می کنند.
💢و عادت دارند پنج کار را هیچ وقت انجام ندهند:
👇👇👇
1️⃣ اگر اشتباه کرد با سرزنش و تحقیر شخصیتش را خورد نمی کنند.
2️⃣ حتی در لحظات عصبانیت با او بداخلاقی نمی کنند.
3️⃣ همه امکانات رفاهی را برایش فراهم نمی کنند.
4️⃣ خواسته های خودشان را به فرزندشان #تحمیل نمی کنند.
5️⃣ همه بار تربیت را به دوش همسرشان نمی اندازند.
✍🏻 مهدی الهی منش
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
🌎 زندگی در #دهکده_جهانی
📊 طبق آماری که اداره مهاجرت کانادا در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد، جمعیت ایرانیان کانادا بیش از ۸۰۰،۰۰۰ نفر است. این عدد که به تنهایی میتواند یک شهر بزرگ در ایران را شکل بدهد، در کانادا ماندگار شده و آنجا مشغول به کارند. بسیاری از این افراد؛ انسانهایی معمولی نیستند که از ایران مهاجرت کردهاند، بلکه متخص و صاحب فناند؛ به گونهای که اگر آنها را در شهرهای ایران تقسیم کنیم اتفاقات مهم و اثربخشی را رقم میزنند.
➖ در روی دیگر سکه، اگر انسانی که در غرب بزرگ شده به ایران مهاجرت کند و بخواهد با همان فرهنگ و عقیدهاش در بین ایرانیان زندگی کند، هیچوقت نخواهد توانست. منشأ یک طرفه بودن جریان، در این است که ما در جامعهای زندگی میکنیم که جزئی از دهکده جهانی محسوب میشود و با محتوا و مسائل این دهکده کاملا آشناست. ما به صورت مستمر از عناصر این دهکده استفاده میکنیم و حتی به این استفاده تشویق میکنیم، مثل همه افراد این دهکده صبح به صبح با انگشت حضور و غیاب میزنیم، برای راحت شدن کارهایمان از ابزارها و تکنولوژی او استفاده میکنیم و... .
🔰 نمیتوان نادیده انگاشت که نظریهپردازان #غرب، ٢۵۰ سال برای یکدست شدن نظریه دهکده جهانی تلاش کردند و اکنون به تماشای حاصل کار خود نشستهاند. همچنین پر واضح است که این یادداشت، به دنبال نفی فایدهمندی ابزارها و #تکنولوژی نیست. اما روی سخن را با اهل فکر دارد که چگونه آرام آرام در ساختار دهکده جهانی در حال هضم شدنیم و متأسفانه با این روند هم کنار آمدهایم. ای مسلمان! از این خواب غفلت، برخیز...
✍ علی فاطمی پور
#وادادگی
#زیست_انفعالی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در کانون نویسندگان تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
بازطراحی مفهوم مدرسه در گام دوم انقلاب اسلامی
بر این باورم که تلقی از مدرسه به عنوان «قرارگاه تربیتی» ضمن ایجاد نوآوری و بهبود، متناسب با شرایط پیشرو اماکن تابآوری و مقاومت مدرسه را افزایش داده و میتواند اهداف تحولی را نیز محقق سازد؛ ضمن اینکه بدون این بازاندیشی امکان تحول وجود نخواهد داشت. این رویکرد ضمن امکان بسط مکانی و زمانی تربیت و گسترش عرصههای تربیت و یادگیری همچنان موقعیت مدرسه را به عنوان مرکز فرماندهی و برنامهریزی تربیت حفظ و گسترش خواهد داد.
برشی از مقاله تعلیم و تربیت در گام دوم
✍ عباس بیات
#مدرسه
#گام_دوم_انقلاب
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در #کانون_نویسندگان_تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
✍️از #مهرهسازی تا #مهرهگذاری در #سازمان_اطلاعات_سپاه
(به بهانه آغاز بازپخش سریال تلویزیونی #گاندو)
🔸#سریال_گاندو هم مثل همه تولیدات #تلویزیون، مخالفانی داشت که آن را نپسندیده بودند یا به آن نقد داشتند. البته بیشتر این مخالفان، افراد و گروههای خاصی بودند که در این سریال گوشهای از خیانتها و حماقتهای آنها نمایش داده شده بود.
🔸اما از این مخالفان که بگذریم، خیلیها این سریال را دوست داشته و دارند. اقبال عمومی بینندگان به گاندو گذشته از علاقه مردم ایران به پیگیری مسائل سیاسی و امنیتی، ریشه در نمایش #اقتدار_نیروهای_امنیتی دارد و حس #غرور_ملی که با دیدن این صحنهها به بیننده منتقل میشود.
🔸اما من دلیل دیگری هم برای دوست داشتن این سریال دارم. برای امثال من که دغدغه #تربیت_نیرو داریم و چند سال است دستی بر این آتش بردهایم، الگوی #تربیت_تشکیلاتی موجود بین نیروهای سازمان اطلاعات سپاه که در گاندو نمایش داده شده، خیلی دوست داشتنی است.
🔸یک اطلاعاتی کارکشته به اسم #آقای_عبدی مسئولیت #تربیت چند تیم از نیروهای جوان و انتقال تجربیاتش به آنها را به عهده دارد و البته در مواجهه با هر تیم، روی یک نفر سرمایهگذاری ویژه میکند. مثلاً در تیم محوری سریال گاندو، بیش از همه حواسش به تربیت #آقا_محمد است.
🔸همین الگو، در رابطه آقا محمد با اعضای تیمش هم دیده میشود. مثلاً وقتی آقا محمد در تحقیقاتش به نکته مهمی میرسد، #رسول را صدا میزند و روند رسیدن به آن را توضیح میدهد و تیزبینیهای خودش را به او منتقل میکند تا او هم رشد کند.
#سریال_گاندو
#تربیت_تشکیلاتی
✍🏻 مرتضی رجائی
📢 یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در #کانون_نویسندگان_تربیتی بخوانید:
http://eitaa.com/n_tarbiati
💠 سخن با آن عزیزانی است که در این روزها در فضای حقیقی یا مجازی، تصمیم دارند اقوام و اطرافیان خود را هدایت دینی کنند.
✅ در ابتدا برای هدایت اطرافیان نباید از مبانی پذیرفتهشدۀ خودمان استفاده کنیم.
✨ گام نخست در تبلیغ دین، سخن از امور فطری و پذیرفتهشده وجدانها است؛ «يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِه». باید از آیات و نشانههای آشکار خدای سبحان گفت، از دریافتهای مشترک گفت.
✅ وقتی با بدیهیات و آیات آشکار، فکرش را با تزکیه پیوند زدی و زمین او را آماده و حاصل خیز دیدی؛ «وَ يُزَكِّيهِم»،
✅ به او مبانی حق را میآموزی؛ «وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَاب»،
⚠️ نکته: ما کتاب را به این هدف تعلیم میدهیم که او بتواند خودش بخواند.
✨پس مبنا را به او میدهی تا خود بتواند جوابهایش را بیابد.
✅ آنگاه که او ابزار تعلّم را آموخت، به او تحلیل میدهی، ابزاری میدهی تا ارتباط بین یافتههایش با زندگی عینی خودش را بیابد تا با قدرت تحلیل، تعارضات ظاهری را حل کند؛ « وَ الحِكْمَة».
👈 مسیر چنین است هرچند زمان ببرد... .
هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ ...[سوره جمعه : ۲]
#درنگی_بر_قرآن
#فرایند_هدایت_دینی
#تربیت_دینی
✍️علی فراهانی
یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در #کانون_نویسندگان_تربیتی بخوانید:
https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
💠 بسیار شنیده اید که رفتارهای والدین در شخصیت و رفتارهای فرزندان تأثیرگذار است. اما مسئله تربیت، فراتر از رفتارهاست. حتی زمان هایی که کاری هم انجام نمی دهیم، به فرزندان مان جهت دهی می کنیم.
➖ یک زمانی با همسایه ها ارتباط داریم و نوع حرف ها، برخوردها و تعامل مان با آن ها تجربه ای آموزشی برای فرزندان می شود. یک زمانی هم با آن ها ارتباطی نداریم و همین ارتباط نداشتن مان برای آن ها درس آموز است.
➖ با این حساب، حتی زمان هایی که سکوت می کنیم و از کنار ظلم رد می شویم، به فقرای فامیل توجه نداریم، میزان استفاده از موبایل مان مدیریت شده نیست و برای رفع گرفتاری اطرافیان مان کاری نمی کنیم هم در حال آموزش فرزندانمانیم. این نوع از تجربه آموزشی با عنوان #تربیت_پنهان یا #آموزش_پنهان مطرح میشود.
🔻
✍️علی فاطمی پور
یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در #نویسندگان_تربیتی بخوانید:
https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e
🔸تربیت مارپله ای
مادر و پدر با گذر از هفت خوان رستم ؛ و پیوند همسری به تربیت افلاطونی فرزند خود می نگرند .
جستجو برای اسمی با ریتم و هماهنگ سازی با اسم فرزند دوم در حروف ، هجا ، آوا ، شب و روز خانواده عروس و داماد را پر می کند در نهایت تاس می انداختند و از میان ژینوس و ژیلا به آرتا و بوشفر می رسیدند.
واین همان اوج ده خانه ای تربیت بود که با نیش شیر خشک و شب بیداری ها تمام می شد و خبری دیگر از آن شور و شوق تربیتی نبود .
در ویترین پدر و مادر ، برای رشد فرزند دلبند شان ، مهره تنبیه یا تشویق بیش نیست.
نگاه اهریمنی یا اهورا مزدایی به تعالی استعداد و نهاده های عظیم یک انسان بسان آتش شعله ور بود ،
نگریستن بر شاقول سیاه و سفید بر اریکه ذهن متلاطم فرزند طلوع پدر و مادر بود ،
راه رفتن بر پل صراط بهشت یا جهنم تنها واژه تاثیر گذار برای حرکت آفرینی آن جنین قد کشیده بود که یا نردبان را پا می نهد و به خانه جایزه می رسد یا در میانه راه با نیش مار مواجهه می گردد و به خانه اول باز می ایستد .
از گنجینه سترگ قرآن ، دو واژه را استخدام امیال تربیتی کرده اند و بهشتی و جهنمی بچه معصوم را هر روز ترازو می کنند و چاقی و لاغری آن را به میوه های بهشتی و شربت گوارا رهنمون می سازند و از جهنم همان سرب داغ و آتش برافروخته بر حلقوم عزیزترین عصاره وجودشان (فرزند) می ریزند و تنبیه را شایسته می دانند و این تمام دریافت تربیتی از قرآن است .
اینکه با یک خطا از شاگرد و فرزند نمره بیست را به صفر برسانید وبا کمربند تشر و تنبیه را بر روح چنان سیاه و کبود کنید که هیچ دشمنی دشمن تر از شما نسبت به او نیست و با یک کار درست کامیون اسباب بازی ها را بر سر او کمپرس کنید.
توقف در تربیت جسمانی و هیکلی فرزند ، میزان کالری موجود در غذا ، پوشاندن لباس ناز و حریر ، آموختن چند کلمه ، جمله و یک بیت شعر از حافظ ، با خط کشی بهشت یا جهنم راه به جایی نمی برد .
یا بچه ای تپل مپل یا لاغر نی قلیان نصیب خانواده ها می شود .
تربیت چکش نیست که برمیخ سر بکوبید و بر دیوار رفتار فرزند فرو رود ؛
تربیت جوهر نمک نیست که بریزد و همه بدیها را بشوید و ببرد ؛
تربیت بادکنک نیست که با تعریف و تمجید از شاگرد و فرزند آن را باد کنید؛
تربیت چلوکباب نیست که آن را با روغن کره پول چرب کنید و آسوده بیاسایید؛
تربیت مسواک زدن و خوابیدن سر ساعت 9 نیست ؛
تربیت سلام و خداحافظی مودبانه نیست ؛
تربیت لباس اتو کشیده بر اندام نیست؛
تربیت یک علم نیست؛
تربیت؛ یک فن ،مهارت، فناوری با عقبه آگاهی بخشی و سپردن به مالک الملک هستی است .
تربیت خانه به خانه رفتن است بدون نردبان ، بدون نیش مار ،
تربیت شکلات نیست که آن را در کام بریزی و شادکام کنی
تربیت نفس به نفس جنگیدن با مارهای افعی خواسته های متورم کودکانه است
تربیت پا به پا کوبیدن بر امیال حسد و کینه و خشم و غضب است
تربیت پنجه در پنجه فرزند نهادن برای شکوفا سازی استعداد های الهی اوست
تربیت جهنم نیست ؛بهشت نیست ؛
آتش نیست ؛انار و انگور نیست؛
تربیت تا بیست سالگی نیست؛
تا ازدواج نیست ؛
تربیت پدر و مادر برای فرزند تا آخرین لحظه حیات است تربیت
#تربیت_مارپله ای نیست .
✍️سید جواد محمدزاده
یادداشتهای متنوع تربیتی را از نویسندههای مختلف حوزه تعلیم و تربیت، در #نویسندگان_تربیتی بخوانید:
https://eitaa.com/joinchat/4223729753C24132d7d6e