#حسینیه_هنر_مشهد برگزار می کند:
🔴 جشنواره داستان کوتاه «شهر خدا»
ویژه سالروز آزادسازی خرمشهر
🔺 مهلت ارسال آثار تا 25 اردیبهشت 97
ارسال آثار به آدرس سروشی
@hosseinieh_honar_mashhad
@naghareh_k
#آرمان_ستیزان_واقع_گریز
این روزها، جای این #بیلبوردها در خیابانهای #مشهد خیلی خالیست. ...
#فرجام_برجام
#تبلیغات_شهری
#هویت_مشهد
@naghareh_khaneh
قدیمیترین عکس از #حرم_مطهر_رضوی
عکاس: آنتونیو جیانوزی، از عکاسان خارجی دوره قاجار، 1233 هجری شمسی
#صحن_کهنه
#صحن_عتیق
#صحن_انقلاب_اسلامی
@naghareh_khaneh
♨ #روزنامه_خراسان بر اساس چه #نظام_ارزشی اداره می شود که در هنگامه ی بروز احساسات #ضد_آمریکایی_ایرانیان، کنفرانس بین المللی #افق_نو در #مشهد را #بایکوت می کند؟
#فساد_رسانه_ای
👉 Sapp.ir/naghareh_khan
در حاشیه سومین روز برگزاری کنفرانس بین المللی #افق_نو
#قدس_شریف
#مشهد
#محمدرضا_میری
@naghareh_khaneh
⭕️اجلاسيه بين المللي #قدس پایتخت همیشگی فلسطین و اختتامیه ششمین کنفرانس بین المللی #افق_نو، لحظاتی قبل در سالن همایش های صداوسیما در مشهد آغاز شد.
@naghareh_khaneh
«نماز را در #قدس میخوانیم»
همه با هم می آئیم
تجمع جوانان #جهان_اسلام در آستانه #یوم_النکبه
امروز، همزمان با نماز مغرب و عشا؛ صحن #قدس #حرم_مطهر_رضوی
#مشهد
#القدس_عاصمه_الفلسطین
@naghareh_khaneh
طبق روایت #فردوسی، ضحاک #بیت_المقدس (خانه پاک) را به عنوان #پایتخت پادشاهیِ ناپاک خود تصرف کرد.
داستان اما اینسان نمی پاید. #کاوه_ای قیام می کند ...
25 اردیبهشت، سالروز بزرگداشت #حکیم_ابوالقاسم_فردوسی
نواده های #فردوسی در #مشهد
25 اردیبهشت، سالروز بزرگداشت #حکیم_ابوالقاسم_فردوسی
#شهرک_تاریخی_مشهد_دوست_داشتنی1396
#هویت_مشهد
@naghareh_khaneh
#پوستر
25 اردیبهشت؛ روز بزرگداشت #فردوسی
چند صدسال است که دارند به فردوسی، #حکیم میگویند. حکمت فردوسی چیست؟ حکمت الهیِ اسلامی
#مقام_معظم_رهبری
#هویت_مشهد
@naghareh_khaneh
نقاره خانه:
به بهانه همسایگی روز بزرگداشت فردوسی (۲۵ اردیبهشت) و یوم النکبه (۲۴ اردیبهشت) و تقارنشان با رویدادهای امروز فلسطین مظلوم
🔵 فردوسی و فتح رازآلود قدس
#محمد_جواد_میری
۱. شاید کمتر کسی از ایرانیان شنیده باشد که در جغرافیای شاهنامه، از «بیتالمقدس» نیز نامی به میان آمده است. آن جا که سپاه ایران به پرچمداری کاوه، برای نبرد با ضحاک از آب میگذرد و به شهری میرسدد که در زبان پهلوی «کَنگدژهودج» (یا دژهوخت گـَنگ) نام دارد:
به خشکی رسیدند سر کینهجوی
به «بیتالمقدّس» نهادند روی
که بر پهلوانی زبان راندند
همی «کنگدژهودج»ش خواندند...
۲. با همه تلاشها برای تطبیق عینی جغرافیای شاهنامه، نباید فراموش کرد که زبان شاهنامه زبانی رمزی است. او خود درباره هر آن چه در اثر خود ظاهراً با عقل سازگار نمیآید، تاکید کرده است:
تو این را دروغ و فسانه مدان
به رنگ فسون و بهانه مدان
ازو هر چه اندر خورد با خرد؛
دگر، بر ره رمز معنی برد.
فردوسی در شاهنامه کوشیده است معانی آرمانی یا اندیشههای حِکمی خود را در قالب داستانهای تمثیلی بازگو کند. و این گونه است که هر نام و جای را در این کتاب میتوان به دیدهای مثالی و رمزی نگریست.
۳. داستان پر فراز و فرود ضحاک یکی از مهمترین داستانهای نمادین شاهنامه است. برخلاف تصور عامیانهای که این داستان را داستانی نژادی و ضدعربی میشناسد، ماجرا چیز دیگری میگوید. داستان، از معرفی دو فرمانروای پیش از ضحاک و فریدون آغاز میشود. یعنی مرداس، پادشاه تازی و پدر ضحاک، که مردی است اهل عدل و جود (که مرداس نام گرانمایه بود/ به داد و دهش برترین پایه بود) و دیگری جمشید، پادشاه ایرانی که با تمام فضایل پیشین خود، گرفتار خودبینی (بخوانید استکبار) شد و ادعای خدایی کرد. در واقع استکبارورزی جمشید که فرمانروای دادگر ایرانیان (بخوانید امت وسط و الگو در شاهنامه) بوده است، زمینه سلطه طاغوتی ضحاک را بر ایران فراهم میکند و داستان تا آن جا پیش میرود که خوراک ضحاک، مغز (بخوانید ذهن) جوانان ایرانی میشود. ضحاک حتی برای مشروعیتبخشی به سلطه طاغوتی خود، به بازی تبلیغاتی جدیدی روی میآورد و برای اثبات مشروعیت خود به ساختن گواهی (بخوانید جعل رسانهای) دست مییازد.
۴. سپاه مخالف ضحاک اما اندک اندک و از گوشه و کنار فراهم میآیند. ارمایل و گرمایل از درون کاخ، جوانان این سپاه را از بند خوراک شدن برای ضحاک آزاد میکنند، کاوه از میان مردمی که از سلطه ضحاک به ستوه آمدهاند پرچم مخالفت بلند میکند و فریدون از نسب (بخوانید هویت تاریخی) خویش آگاه میشود و کمر به مبارزه میبندد. کاوه گرز و درفش (بخوانید ترکیب قدرت نظامی و رسانهای) به دست میگیرد و نشدنی را شدنی میکند. و سرانجام سپاه ایران برای بازپس گرفتن میراث پادشاهان نیکوسرشت (بخوانید اولیا) از چنگ ضحاک (بخوانید اشغالگر) به سرزمینی آن سوی رودها میروند؛ «بیتالمقدس».
۵. نمیگویم فردوسی در این باره پیشگویی کرده است. چه این که ما هم در این باره فقط پیشگویی نمیکنیم. فردوسی حکیمی است سخت دینباور. آن چه ما از نقل و عقل در این باره میفهمیم، در اختیار او نیز بوده است. او قرآن و روایات آخرالزمان را میشناخته و چه بسا با حکمت خویش نیز دریافته که همیشهی تاریخ، شامات و بویژه فلسطین نه تنها محل تلاقی ادیان، بلکه محل نبرد تمدنها و تقابل شرق و غرب نیز بوده است.
۶. چند سال پیش در ضمن شبهمنظومهای، با الهام از آیات قرآن در وصف امت پیامبر از قول تورات و انجیل (فتح، ۲۹)، و نیز روایت اسطورهای شاهنامه، چنین تصویری از آینده نزدیک را تصور کرده بودم:
سپاه کاوه به میعاد جنگ راهی شد
به جنگ ارتش دِژهوختگَنگ راهی شد
سر از شریعت و انذار موسوی سرشار
دل از طریقت و تبشیر عیسوی سرشار
به چهره، بر اثر بندگی، نشانۀشان
شگفت سختشده مایۀ جوانۀشان
طلسم سلطۀ ضحاک ماردوش شکست
بلور حیلۀ دجال دلقپوش شکست...
۷. در روایت شاهنامه البته ضحاک کشته نمیشود، بلکه به بند کشیده میشود. این سرنوشت ضحاک در روایتهای اسطورهای دیگر نیز هست. و شاید حکیم فردوسی به این زودیها امید به نابودی مطلق طاغوت هم نداشته و نخواسته از خلاقیتهای متمایز خود برای دخل و تصرفهای هوشمندانهاش در روایات اسطورهای، این سرنوشت مشهور را تغییر دهد. در حکایت امروز ما اما، رژیم اشغالگر قدس -نه بسیار دور، که بهزودی- نه فقط تبعید و زندانی، که نابود میشود. زود است که امت وسط بر نظام سلطه چیرگی یابد و قدس برای همیشه آزاد گردد. آمین
#قدس #بیت_المقدس #فلسطین #فردوسی #شاهنامه #نه_شرقی_نه_غربی #آخر_الزمان #ضحاک #کاوه #یوم_النکبه #ایران #امت_وسط #نظام_سلطه #اسطوره #آینده #هویت
منبع:
@smjmiry
@naghareh_khaneh
پهلوان #تختی و #وفادار و جمعی از کشتی گیران مشهدی در کنار آرامگاه #فردوسی
25 اردیبهشت؛ روز بزرگداشت فردوسی
#هویت_مشهد
منبع:دانشنامه مشهد
@naghareh_khaneh