نقد غفاری
رسالۀ #سیر_و_سلوک منسوب به #بحرالعلوم @naghdeghaffari
♨️ "حال محوری" در انتخاب استاد
وبلاگ #استاد_کامل با اشاره به عباراتی از رساله #سیر_و_سلوک منسوب به بحرالعلوم نوشت:
گاهی از برخی #مریدان آقای عباسی (غفاری) میشنویم که علت اصلیای که ایشان را به عنوان #استاد_سیر_و_سلوک انتخاب کردهاند آن بوده که پس از حضور در جلسات او و انجام دستورالعملهایش، بهسرعت «#حالات_خوش_معنوی» به دست آوردهاند و به قول خودشان سالها نزد دیگر اساتید رفتهاند و «بهجایی نرسیدهاند»، ولی در اندک زمانی نزد آقای عباسی بهجاهایی رسیدهاند و #شهوداتی داشته اند.
سؤال مهمی که مطرح می شود این است که آیا این موضوع میتواند معیار درستی برای تشخیص #استاد_عرفان و سیر و سلوک باشد؟
پاسخ این سؤال را در #رسالۀ_سیر_و_سلوک منسوب به #بحرالعلوم: ص168 میتوان یافت:
«و اما #استاد_عام شناخته نمیشود مگر به #مصاحبت او در خلأ و ملأ و #معاشرت_باطنیه و ملاحظۀ #تمامیت_ایمان جوارح و نفس او. و زینهار به #ظهور_خوارق_عادات و #بیان_دقائق_نکات و #اظهار_خفایای_آفاقیه و #حبایای_انفسیه و #تبدل_بعضی_حالات_خود، به متابعت او #فریفته نباید شد، چه #اشراف_بر_خواطر و #اطلاع_بر_دقائق و #عبور_بر_ماء_و_نار و #طیّ_زمین_و_هوا و #استحضار_از_آینده و امثال اینها در مرتبۀ #مکاشفۀ_روحیه حاصل میشود و از این مرتبه تا #سرمنزل_مقصود راه بینهایت است و بسی منازل و راحل است، و بسی راهروان این مرحله را طی کرده و از آن پس از راه افتاده به #وادی_دزدان_و_ابالسه داخل گشته و از این راه #بسی_کفار را اقتدار بر بسیاری از امور حاصل».
بر این اساس
1-مشاهدۀ امور #خارق_العاده چون حرکت بر آب، #طی_الارض و ...
2- #غیب_گویی
3-تغییر حالات درونی ما
4-آگاهی شخص مدعی از #خطورات_ذهنی ما
و...
نمی تواند ملاک درستی برای #انتخاب_استاد باشد.
@naghdeghaffari
♨️آغاز فعالیت کانال نقد غفاری در پیام رسان ایتا
به اطلاع کاربران عزیز می رساند که کانال نقد غفاری در پیام رسان ایتا نیز راه اندازی شد.
بدین وسیله از برادر عزیزی که ما را در این جهت یاری نمود نهایت تشکر را داریم.
https://eitaa.com/naghdeghaffari
با ما همراه باشید.
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عرفان سیمی!
#استاد_سید_عبدالله_فاطمی_نیا
@naghdeghaffari
♨️شطحیات منصور حلاج دلیل بر عدم کمال اوست
علامه #سید_محمدحسین_طهرانی (ره):
از كُمَّلين اينگونه تعبيرات [#انا_الحق] را كه به #شطحيات و #طامات نام نهند، ديده نشده است. #بزرگترين_عارف، حضرت رسول اكرم صلّى الله عليه و آله و سلّم بوده است، و اينگونه تعبير نفرموده است؛ و گرنه بجاى قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ مى گفت: قُلْ أنَا اللهُ أحَدٌ... مطالبى كه در اين زمينه از #بايزيد_بسطامى و #منصور_حلاج آمده است، دليل بر #عدم_كمال آنان است... يكى از عالى ترين ثمره استاد همين است كه شاگرد را خودسر و يَله نمى گذارد؛ و محال است با تحقّق معانى عاليه عرفانيّه در شاگرد، اين نحوه از كلمات از او صادر شود. حسين منصور حلّاج #استاد نداشت؛ و همين موجب خطرات براى وى شد... حضرت آقا حاج سيّد هاشم [#حداد]، طريقه حلّاج را ردّ مي كردند و مي فرمودند: در آنچه از او نقل شده مطالبى است كه دلالت بر #نقصان او دارد. از صدر اسلام تا كنون كسى به جامعيّت مرحوم آقا (#قاضى) نيامده است. و ابداً از ايشان و يا احدى از شاگردانشان اينگونه مطالب ديده نشد.
(روح مجرد، #علامه_طهرانی، صص 461-462)
@naghdeghaffari
♨️ شجره ممنوعه
قُلْتُ لِلرِّضَا ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَخْبِرْنِي عَنِ الشَّجَرَةِ الَّتِي أَكَلَ مِنْهَا آدَمُ وَ حَوَّاءُ مَا كَانَتْ فَقَدِ اخْتَلَفَ النَّاسُ فِيهَا فَمِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا الْحِنْطَةُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا الْعِنَبُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَرْوِي أَنَّهَا شَجَرَةُ الْحَسَدِ
فَقَالَ كُلُّ ذَلِكَ حَقٌّ
قُلْتُ فَمَا مَعْنَى هَذِهِ الْوُجُوهِ عَلَى اخْتِلَافِهَا
فَقَالَ يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَجَرَةَ الْجَنَّةِ تَحْمِلُ أَنْوَاعاً فَكَانَتْ شَجَرَةَ الْحِنْطَةِ وَ فِيهَا عِنَبٌ وَ لَيْسَتْ كَشَجَرَةِ الدُّنْيَا وَ إِنَّ آدَمَ لَمَّا أَكْرَمَهُ اللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ بِإِسْجَادِ مَلَائِكَتِهِ لَهُ وَ بِإِدْخَالِهِ الْجَنَّةَ قَالَ فِي نَفْسِهِ هَلْ خَلَقَ اللَّهُ بَشَراً أَفْضَلَ مِنِّي فَعَلِمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَا وَقَعَ فِي نَفْسِهِ فَنَادَاهُ ارْفَعْ رَأْسَكَ يَا آدَمُ فَانْظُرْ إِلَى سَاقِ عَرْشِي
فَرَفَعَ آدَمُ رَأْسَهُ فَنَظَرَ إِلَى سَاقِ الْعَرْشِ فَوَجَدَ عَلَيْهِ مَكْتُوباً لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ- مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ زَوْجَتُهُ فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ
فَقَالَ آدَمُ ع يَا رَبِّ مَنْ هَؤُلَاءِ
فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ وَ هُمْ خَيْرٌ مِنْكَ وَ مِنْ جَمِيعِ خَلْقِي وَ لَوْلَاهُمْ مَا خَلَقْتُكَ وَ لَا خَلَقْتُ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ وَ لَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ فَإِيَّاكَ أَنْ تَنْظُرَ إِلَيْهِمْ بِعَيْنِ الْحَسَدِ فَأُخْرِجَكَ عَنْ جِوَارِي
فَنَظَرَ إِلَيْهِمْ بِعَيْنِ الْحَسَدِ وَ تَمَنَّى مَنْزِلَتَهُمْ فَتَسَلَّطَ الشَّيْطَانُ عَلَيْهِ حَتَّى أَكَلَ مِنَ الشَّجَرَةِ الَّتِي نُهِيَ عَنْهَا وَ تَسَلَّطَ عَلَى حَوَّاءَ لِنَظَرِهَا إِلَى فَاطِمَةَ ع بِعَيْنِ الْحَسَدِ حَتَّى أَكَلَتْ مِنَ الشَّجَرَةِ كَمَا أَكَلَ آدَمُ
فَأَخْرَجَهُمَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ جَنَّتِهِ وَ أَهْبَطَهُمَا عَنْ جِوَارِهِ إِلَى الْأَرْض
(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج26، ص: 273)
#حدیث
#شجره_ممنوعه
#مقامات_اهل_بیت
#لایقاس_بنا_احد
@naghdeghaffari
نقد غفاری
خوردن از #شجره_ممنوعه #شجاعت بود؟! جناب غفاري در بخش ديگري از تفسير مثلاً عرفاني خود از #سوره_عصر ض
♨️آرزوی رسیدن به مقام پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) سبب تسلط شیطان
علی رغم آنکه آقای غفاری به #مریدان خود می گوید که «تو می توانی #عین_رسول_الله بشی! نه یک ذره کم نه یک ذره زیاد» و یا آنکه #حضرت_آدم و #حوا را به واسطه خوردن از #شجره_ممنوعه #شجاع معرفی می کند، #امام_رضا (ع) در روایتی زیبا آرزوی #مقام_پیامبر(ص) و اهل بیتش (ع) را دلیل #تسلط_شیطان برحضرت آدم و حوا (ع) معرفی کرده است. به این روایت زیبا که #اباصلت نقل کرده توجه کنید:
به حضرت رضا (ع) گفتم: ای فرزند رسول خدا! به من از درختی که آدم و حوا از آن خوردند خبر ده که آن درخت چه بود؟ [چرا که] مردم در آن اختلاف کرده اند. برخی می گویند: #گندم بوده؛ برخی می گویند #انگور بوده و برخی می گویند درخت #حسد بوده است.
حضرت رضا (ع) فرمودند: همه آنها حق است!
گفتم: معنی این وجوه با اختلافاتشان چیست؟
فرمودند: ای اباصلت! درختان بهشت انواعی دارند. پس درخت گندم است و در آن انگور است و مانند درخت دنیا نیست. و بدرستی که زمانی که خداوند حضرت آدم را به واسطه #سجده_ملائکه و ورود به #بهشت گرامی داشت پس آدم در نفس خود چنین گفت: آیا خدا بشری را خلق کرده که برتر از من باشد؟ پس [چون] خداوند به آنچه در نفسش گذشت آگاه بود، به او ندا کرد: ای آدم! سرت را بالا بگیر و به #ساق_عرش من نگاه کن!
پس آدم سرش را بالا کرد و به ساق عرش نگریست. پس بر آن مکتوبی دید که چنین نگاشته بود: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ- مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ زَوْجَتُهُ فَاطِمَةُ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ سَيِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ
پس آدم گفت: ای پروردگار من! آنها چه کسانی هستند؟
خداوند فرمود: از نسل تو اند. آنها از تو و از همه مخلوقات من برترند و اگر آنها نبودند تو و بهشت و جهنم و آسمان و زمین را خلق نمی کردم. پس مواظب باش که به آنها به چشم #حسادت ننگری چرا که از جوار خود اخراجت خواهم کرد.
پس آدم به چشم حسادت به آنها نگریست و #جایگاه_آنها_را_آرزو_کرد پس #شیطان_بر_او_مسلط_شد تا اینکه از آن درختی که از آن نهی شده بود، خورد. و شیطان بر حوا به واسطه حسادت بر مقام #حضرت_فاطمه (س) مسلط شد تا اینکه او نیز مانند حضرت آدم از آن درخت خورد.
پس خداوند آن دو را از بهشتش #اخراج کرد و آنها را از جوار خود به زمین #هبوط داد.
(#بحار_الأنوار، بيروت، ج26، ص 273)
@naghdeghaffar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😱 #خود_امام_پنداری!
تشویق و تایید یک #دانشجو که به تصریح آقای غفاری #از_این_چیزا_سر_در_نمی_یاره اما خودشو #به_شکل_امام_معصوم می بینه!
گفتم: #هیچ_شک_و_تردیدی_نکن!
#متوهم_پروری
@naghdeghaffari
نقد غفاری
😱 #خود_امام_پنداری! تشویق و تایید یک #دانشجو که به تصریح آقای غفاری #از_این_چیزا_سر_در_نمی_یاره ام
انتشار سخنان فوق در کتاب غفاری
کتاب #مادر_واقعی، ص ۳۴ و ۱۶۱»
#خود_امام_پنداری
#متوهم_پروری
@naghdeghaffari
نقد غفاری
♨️ عین رسول الله! نه یه ذره کم نه زیاد! قسمتی از سخنان جناب غفاری:👇 ("لکم فی رسول الله اسوه حسنه."
📛حضرت آدم مقام نبوت و رسالت را هم داشت اما از آرزوی مقام محمد (ص) و آلش (ع) منع شد
قبلا فیلمی ارائه شد که آقای غفاری به شاگردان خود صریحاً می گوید: « #اسوه [بودن رسول الله] یعنی تو میتونی عین او بشی! نه یه ذره کم نه زیاد! فقط مقام #نبوت و #رسالت رو تو نمی تونی داشته باشی. بقیه اش رو عین رسول الله (ص) می تونی بشی!»
این در حالی بود که بر اساس روایت #امام_رضا (ع) که دیروز ارائه شد #حضرت_آدم (ع) علی رغم برخورداری از مقام نبوت و رسالت از #آرزوی_مقام حضرت محمد (ص) و آلش (ع) نیز #منع شده بود چه رسد به ادعای امکان رسیدن به آن مقام!
اکنون پرسش آن است که وقتی خداوند شخصیت عظیمی که از مقام رسالت و نبوت هم برخوردار است را از تمنای چنین مقامی منع می کند چرا جناب غفاری مریدانی که غالبا یا وارد #سیر_و_سلوک عملی نشده اند و یا در این راه #مبتدی محسوب می شوند را وعده می دهد که «تو میتونی عین رسول الله بشی! نه یه ذره کم نه زیاد!» آیا نتیجه این نوع سخنان پرورش جمعی از انسان های #متوهم نخواهد بود؟!
#توهم
#متوهم
#متوهم_پروری
@naghdeghaffari