#جلسه_سوم آرایه های ادبی۹۹.۱۱.۱۸
مبحث آرایه های موازنه و ترصیع
#موازنه
موازنه اکثرا در بیت ها بکار میرودشابد گاهی در متن هم بیاید.
در بیت مصرح اول با مصرح دوم مقابله میشود.
تقابل سجع های متوازن یا متوازی در دو یا چند جمله است که به هماهنگی آنها می انجامد.
نیاز است تمامی کلمات مصرح اول با تمامی کلمات مصرح دوم سجع متوازن یا متوازی داشته باشند.
بطور مثال کلمه اول مصرح اول با کلمه اول مصرح دوم
یا کلمه دوم مصرح اول با کلمه دوم مصرح دوم.
مثال: دل به امید روی او همدم جان نمیشود
جان به هوای کوی او خدمت تن نمیکند.
مثلا:
دِل با جا هر دو هجای بلند هستند میشود سجع متوازن.(نون بعد از مصوت بلند حذف میشود.
اُ می دِ
هَ وا یِ
هردو وزن برابر دارن. سجع متوازن
هَم دَم
خِد مَت سجع متوازن
نمیشود و نمیکند سجع متوازی
آرایه ترصیع
هر گاه از اجزای و کلمات دو بخش بیت یا دو جمله دو به دو سجع متوازی داشته باشد آرایه ترصیع است.
مثال۱:
ای منور به تو نجوم جمال
ای مقرر به تو رسوم کمال
مثال۲:
در ظاهرش عیب نمیبینم و در باطنش غیب نمیدانم
از سلسله آموزشهای آرایههای ادبی که در روزهای شنبه توسط استاد مرتضی جعفری ندوشن در باغ گردو برگزار میشود.
⁉️داستان چند نوعه؟!
انواع داستان
❇️ داستان را به انواع زیر تقسیم میکنند:
• رمان (ناول)
• داستان بلند
• داستان نیمه بلند (ناولت)
• داستان کوتاه (نوول)
• داستانک (داستان کوتاه کوتاه)
📚نمایشگاه انجمن باغ گردو
https://eitaa.com/joinchat/2529034310C9799aa0ad2
من چطور می تونم به جمع نویسندههای داستان کوتاه اضافه بشم؟!😢
اینکه غصه خوردن نداره، راهش اینه که یه صلوات بفرستید و مطلب رو تا آخر بخونید👇
بی شک اولین گام براي ورود به جمع نویسندگان داستان کوتاه، «خواندن» است!
#دیالوگ_گرافی
ـ میای بریم
ـ کجا؟
ـ ملکوت ...
ـ با چی ؟
ـ سجده
@salam1404
شما هم قلم هایتان را محک بزنید
با این قالب می توان بسیاری از معارف ثقلین را به مخاطب تشنه هدیه داد
#سوالات_متداول
آقا ما خسته شدیم از این اصطلاحات.
نمیشه همین جور بنویسیم
کاری هم به نظریه فلان و قاعده ی بیسار نداشته باشیم؟
#دیالوگ
_ میای بازی؟
+ نه من دیگه بزرگ شدم.
- پس میرم با بابابزرگ بازی می کنم
#کپی_فقط_با_ذکر_منبع
@salam1404
خداقوت به بچه های کارگاه شبانه روزی دیالوگ و مونولوگ نویسی
آرمینه آرمین:
آنالیز داستان
1) عنوان داستان : آيا عنوان، مناسب داستان هست؟ | انواع عنوان: بيربط، مربوط، جزئي از داستان، کليد داستان
2) غلبه يک عنصر بر داستان : غلبه عنصر حادثه و شخصيت معمول تر است. اما غلبه فضا، طرح، پيرنگ و ... هم مي تواند استفاده شود.
3) شخصيت اصلي داستان کيست؟ : شخصيت هاي اصلي، فرعي و مرکزي
4) کشمکش : دروني و بيروني يا فيزيکي و ذهني
5) نحوه تکامل داستان: گره افکني و گره گشائي. گره گشائي گاهي اوقات ممکن است به ذهن خواننده سپرده شود. مثل تمام فيلم هاي کيارستمي
6) روش شخصيت پردازي : [مسقيم و غيرمستقيم] يا [با ديالوگ، عمل، در حوزه روان واحساس]
7) زاويه ديد: اول، دوم و سوم شخص و داناي کل
8) صحنه اصلي در چه دوره دوراني است: زمان و مکان داستان چگونه است
9) دوره داستاني : دوره تاريخي و جغرافياي مکاني داستان منظور است.
10) حادثه ابتدائي : داستان بايد با همان جمله اول آغاز شود.
11) خلاصه داستان : خلاصه داستان بايد وجود داشته باشد تا به روند از ابتدا به انتها رفتن داستان کمک کند. يا چگونه از تعادل اوليه داستان به تعادل نهائي در داستان برسيم.
12) پايان بندي : شامل فاجعه، Happy end و رها شده به خواننده.
13) نقطه اوج : جائي که گره افکني به اوج خود رسيده.
14) نقطه فرود : نقطه اي که گره گشائي شروع ميشود.
15) تأثير داستان : آيا داستان به طور زيرپوستي تأثيري مثل غم، شادي، طنز و ... دارد؟
16) واقع گرا يا واقعي : آيا اگر کسي داستان را بخواند نميگويد اين داستان واقعي نيست؟ داستان نبايد به جمله { اين داستان واقعي است} نياز پيدا کند.
17) نوع روايت : خطي، غير خطي، تو درتو، از انتها به ابتدا و ...
18) داستان کامل است؟ : آيا داستان ميتواند تکه اي از يک داستان بزرگتر باشد؟
19) درونمايه داستان.
20) همذات پنداري.
21) نمادپردازي : بعضي از عناصر داستان بيانگر چيزي فراتر از داستان باشند. مثل آليس در سرزمين عجايب که با نمادپردازي ، نظام دادرسي انگلستان را زير سؤال ميبرد.
22) شخصيت قهرمان دارد يا ندارد؟ : که اين بيشتر در داستان هاي کلاسيک مرسوم است.
23) زبان خاص در داستان : مثل گويش يا لهجه در داستان، يا استفاده از بازي هاي زباني مثل واج آرائي.
#داستان_کوتاه
✅ گونهای از ادبیات داستانی است که نسبت به رمان یا داستان بلند حجم کمتری دارد و نویسنده در آن برشی از زندگی یا حوادث را مینویسد.
✴️ درحالی که در داستان بلند یا رمان، نویسنده به جنبههای مختلف زندگی یک یا چند شخصیت میپردازد و دستش برای استفاده از کلمات باز است.
👈به همین دلیل ایجاز در داستان کوتاه مهم است و نویسنده نباید به موارد حاشیهای بپردازد.
📚نمایشگاه انجمن باغ گردو
https://eitaa.com/joinchat/2529034310C9799aa0ad2
#داستانک
✅از مهمترین آرایههای ادبی در نوشتن داستانک میتوان به ایجاز اشاره کرد؛ ایجازی که در نثر، در شخصیتپردازی، در حادثهپردازی و... حضوری قطعی دارد.
📝از دیگر ویژگیهای مهم داستانکها، داشتن طرح ساده، زمان و مکانی محدود، حادثهای مختصر، شخصیتهای ساده و عادی است.
داستانکها معمولاً بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمهاند اما میتوانند کوتاهتر هم باشند.
❇️مثل داستانهای پنجاهوپنج کلمهای که معمولاً شروعی بیمقدمه و پایانی غافلگیرکننده دارند.
📚نمایشگاه انجمن باغ گردو
https://eitaa.com/joinchat/2529034310C9799aa0ad2
.#روایت¹¹
اَچِ اَچِ اَچِ. رضا پرید و دهان علی را گرفت.
علی چشمهایش گرد شد:« هیهیمیهی همه ههم.»
رضا دستش را برداشت:« چی میگی!؟»
علی نفس عمیقی کشید:« میگم چیکار میکنی خفه شدم»
رضا نشست:« سه بار عطسه کردی. کوپنت تموم شد. یه بار دیگه عطسه کنی حسابت با کرام الکاتبینه!»
علی خندید:« حالا اینجوری کنی...»
سرش را بالا برد. دهانش را به حالت عطسه کردن باز کرد. رضا پرید سمتش.
علی خندید:« نکن نکن الکی کردم.»
رضا نشست سرجایش . علی بلند گفت:« اَچچچچچه»
#طنز
#خالقی
اعضای باغ گردو در همه رشتهها توانا هستن☺️
قدم اول، آشنایی با تصویرسازی به صورت عام و درک ماموریت هست.
مسیر بعدی که بسیار بسیار بسیار مهم است، سه جادهای است که باید به طور موازی طی شود؛
۱.شرکت در کلاس طراحی و یادگیری اصول طراحی با قوانین آن(قوانین پرسپکتیو، قوانین برش در فضا، قوانین چرخش انسان و اشیا و نحوه اندازه گیری و ...)
۲. طراحی از مدل زنده و اشیا
۳.کپی از آثار تصویرگران معروف صرفا برای یادگیری( ما کپی میزنیم که یاد بگیریم، نه اینکه جایی حتی در پیج شخصیمون انتشار بدیم. هر تصویرگر فقط آثار خودش رو ارائه میکنه).
قدم آخر هم آشنایی با دنیای رنگ و نحوه استفاده از رنگهاست.
بعد از گذراندن این مراحل، هرجا که لازم باشد برمیگردیم و ضعفها را قوت میبخشیم.
در این ترم که امروز در جلسه سوم آن هستیم، درباره تصویرگری مبتنی بر ماموریت صحبت خواهیم کرد.
از سلسله آموزشهای تصویرگری که توسط استاد فهیمه انصاری روزهای یکشنبه در باغ گردو برگزار میشود.