#داستانک
✅از مهمترین آرایههای ادبی در نوشتن داستانک میتوان به ایجاز اشاره کرد؛ ایجازی که در نثر، در شخصیتپردازی، در حادثهپردازی و... حضوری قطعی دارد.
📝از دیگر ویژگیهای مهم داستانکها، داشتن طرح ساده، زمان و مکانی محدود، حادثهای مختصر، شخصیتهای ساده و عادی است.
داستانکها معمولاً بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمهاند اما میتوانند کوتاهتر هم باشند.
❇️مثل داستانهای پنجاهوپنج کلمهای که معمولاً شروعی بیمقدمه و پایانی غافلگیرکننده دارند.
📚نمایشگاه انجمن باغ گردو
https://eitaa.com/joinchat/2529034310C9799aa0ad2
.#روایت¹¹
اَچِ اَچِ اَچِ. رضا پرید و دهان علی را گرفت.
علی چشمهایش گرد شد:« هیهیمیهی همه ههم.»
رضا دستش را برداشت:« چی میگی!؟»
علی نفس عمیقی کشید:« میگم چیکار میکنی خفه شدم»
رضا نشست:« سه بار عطسه کردی. کوپنت تموم شد. یه بار دیگه عطسه کنی حسابت با کرام الکاتبینه!»
علی خندید:« حالا اینجوری کنی...»
سرش را بالا برد. دهانش را به حالت عطسه کردن باز کرد. رضا پرید سمتش.
علی خندید:« نکن نکن الکی کردم.»
رضا نشست سرجایش . علی بلند گفت:« اَچچچچچه»
#طنز
#خالقی
اعضای باغ گردو در همه رشتهها توانا هستن☺️
قدم اول، آشنایی با تصویرسازی به صورت عام و درک ماموریت هست.
مسیر بعدی که بسیار بسیار بسیار مهم است، سه جادهای است که باید به طور موازی طی شود؛
۱.شرکت در کلاس طراحی و یادگیری اصول طراحی با قوانین آن(قوانین پرسپکتیو، قوانین برش در فضا، قوانین چرخش انسان و اشیا و نحوه اندازه گیری و ...)
۲. طراحی از مدل زنده و اشیا
۳.کپی از آثار تصویرگران معروف صرفا برای یادگیری( ما کپی میزنیم که یاد بگیریم، نه اینکه جایی حتی در پیج شخصیمون انتشار بدیم. هر تصویرگر فقط آثار خودش رو ارائه میکنه).
قدم آخر هم آشنایی با دنیای رنگ و نحوه استفاده از رنگهاست.
بعد از گذراندن این مراحل، هرجا که لازم باشد برمیگردیم و ضعفها را قوت میبخشیم.
در این ترم که امروز در جلسه سوم آن هستیم، درباره تصویرگری مبتنی بر ماموریت صحبت خواهیم کرد.
از سلسله آموزشهای تصویرگری که توسط استاد فهیمه انصاری روزهای یکشنبه در باغ گردو برگزار میشود.
زاویهی دید دانای کل چه جور زاویه دیدیه؟
✴️اولین زاویۀ دید: #دانای_کل
❇️دانای کل: قدیمیترین شیوەی روایت است. او در داستان هرجا که بخواهد میرود و بر همه چیز عالم است.
اینجا و آنجا.
دیروز و امروز و فردا.
بیرون و درون.
مثال: کلیدر دولت آبادی / جنگ و صلح / بینوایان / نون و القلم...
#زاویه_دید
شوشتری:
خودم را کُشتم تا از همه عبورکنم و به قله برسم
بالای قله که رسیدم همه انجا بودند.
#الکی
حتی الکیهای گردویی هم زیباست😍
⁉️چند نوع زاویه دید داریم؟
❇️دو نوع دانای کل داریم:
🌀دانای کل مداخلهگر: مثل اُهنری. که در هدیۀ کریسمس وارد میشود و سخنرانی غرایی میکند. در رمانهای قرن 81 نویسنده قطع میکرده و شروع میکرده به سخن گفتن. خیلی صریح و شفاف نظراتش را بیان میکرده است.
🌀دانای کل بیطرف: چخوف و همینگوی. در بیطرف نشان دادن خودشان بسیار هنرمند بودند.
#زاویه_دید
#دانای_محدود
زاویهی دانای محدود چی پس؟
✴️دانای محدود یا سوم شخص: نویسنده یک نفر از شخصیتهای داستان را انتخاب میکند و با استفاده از حواس پنجگانهی او داستان را بیان میکند.
#زاویه_دید
زاویهی دانای محدود با دانای کل چه فرقی داره؟
🌀 درواقع دانای کل که یک نفر را انتخاب میکند و آن شخصیت را محوری قرار میدهد.
✴️ بسیاری از داستانهای مشهور معاصر چون پیرمرد و دریا اثر ارنست همینگوی، گلهای داودی اثر اشتاین بک، صومعه پارم اثر استاندال و در ادبیات داستانی
فارسی، سووشون خانم سیمین دانشور از این زاویه دید در نقل روایت داستانی خود استفاده
کرده اند.
#زاویه_دید
زاویهی دید دیگهای هم داریم؟
بله! سومین نوع زاویۀ دید: من راوی
✅یکی از جذابترین زاویه دیدها است. داستان مستقیم از زبان یکی از شخصیتها نقل میشود.
#زاویه_دید
خالـقی:
قطرهای که میخواد ظرفی رو پاک کنه. ظرف چرب بوده و قطره به دردسر میفته
#ایده
درختان باغ گردو هر روز ایدههای ناب میبارند.
فقط همین؟
نه بازم هست!👇
🌀چهارمین نوع زاویۀ دید: زاویۀ دید نمایشی یا عینی
♻️این به تئاتر خیلی نزدیک است. کاری به افکار و نیات و احساسات ندارد. فقط آنچه را که میبیند بیان میکند.
#زاویه_دید