eitaa logo
سخنان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام
209 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
579 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه صدوسی‌ام (خطبه 130 - خطبه به ابوذر(رحمه الله) هنگامى‌كه او را به ربذه تبعيدكردند) ❗️اى ابو ذر، تو براى خدا خشم‌گين شدى، پس، اميد در كسى بند كه براى او خشم‌گين شده‌اى. اينان به خاطر دنياشان از تو ترسيده‌اند و تو به خاطر دينت از آنان ترسيده‌اى. اينك، آنچه را كه به خاطر آن از تو ترسيده‌اند به ايشان واگذار و آنچه را كه به سبب آن از ايشان ترسيده‌اى برگير و رو به گريز نه. اينان چقدر نيازمند چيزى هستند كه تو آنها را از آن منع‌مى‌كردى و تو چه بى‌نيازى از آنچه تو را از آن منع كرده‌اند. ☺️فردا خواهى دانست كه چه‌كسى سودبرده و چه‌كسى فراوان رشك‌مى‌برد. اگر درهاى آسمان و زمين را به‌روى بنده‌اى از بندگان خدا بربندند و آن بنده خداترس باشد، خداوند برايش راهى خواهدگشود. پس، جز حق تو را مونسى نباشد و چيزى جز باطل تو را به‌وحشت نيفكند. اگر دنيايشان را مى‌پذيرفتى، تو را دوست‌مى‌گرفتند و اگر از دنيا چيزى برمى‌گرفتى تو را درامان مى‌داشتند. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌و‌‌یکم (خطبه 131 - خطبه در فلسفه قبول حكومت و توصيف امام حق) 1️⃣ علل نكوهش كوفيان: ❗️اى مردم رنگارنگ، و دل‌هاى پريشان‌وپراكنده، كه بدن‌هايشان حاضر و عقل‌هايشان از آنها غايب‌ودور است. من شما را به‌سوى حق مى‌كشانم، امّا چونان بزغاله‌هائى كه از غرّش شير فراركنند مى‌گريزيد. هيهات! كه با شما بتوانم تاريكى را از چهره عدالت بزدايم، و كجى‌هایى را كه در حق راه‌يافته راست‌نمايم. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌و‌‌یکم (خطبه 131 - خطبه در فلسفه قبول حكومت و توصيف امام حق) فلسفه حكومت اسلامى: خدايا تو مى‌دانى كه جنگ و درگيرى ما براى به‌دست‌آوردن قدرت و حكومت و دنيا و ثروت نبود، بلكه مى‌خواستيم نشانه‌هاى حق و دين تو را به جاي‌گاه خويش بازگردانيم، و در سرزمين‌هاى تو اصلاح را ظاهركنيم، تا بندگان ستم‌ديده‌ات درأمن‌و‌أمان زندگى‌كنند، و قوانين و مقررّات فراموش‌شده تو بار ديگر اجراءگردد. خدايا من نخستين‌كسى هستم كه به‌تو روى‌آورد، و دعوت تو را شنيد و اجابت‌كرد، در نماز، كسى ازمن جز رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم پيشى‌نگرفت. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌و‌‌یکم (خطبه 131 - خطبه در فلسفه قبول حكومت و توصيف امام حق) شرائط رهبر اسلامى: ❗️همانا شما دانستيد كه ⛔️ سزاوارنيست بخيل بر ناموس و جان و غنيمت‌ها و احكام مسلمين، ولايت و رهبرى يابد، و امامت مسلمين را عهده‌دار شود، تا در اموال آنها حريص‌گردد، و نادان نيز لياقت رهبرى ندارد تا با نادانى خود مسلمانان را به‌گمراهى كشاند، و ستم‌كار نيز نمى‌تواند رهبر مردم باشد، كه با ستم حق مردم را غصب و عطاهاى آنان را قطع‌كند، و نه كسى كه در تقسيم بيت‌المال عدالت ندارد، 🔻زيرا در اموال و ثروت آنان حيف‌وميل مى‌كند و گروهى را بر گروهى مقدّم مى‌دارد، و 📛 رشوه‌خوار در قضاوت نمى‌تواند امام باشد زيرا كه براى داورى با رشوه‌گرفتن حقوق مردم را پاي‌مال، و حق را به صاحبان آن نمى‌رساند. و ⭕️ آن‌كس كه سنّت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را ضايع مى‌كند لياقت رهبرى ندارد زيرا كه امّت اسلامى را به‌هلاكت مى‌كشاند. @nahgolbalagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه صدوسی‌‌ودوم (خطبه 132 - خطبه در پند و اندرز و انديشيدن از مرگ} 1️⃣ ستايش پروردگار: خدا را ستايش مى‌كنيم بر آنچه گرفته، و آنچه بخشيده، و بر نعمت‌هايى كه عطا كرده و آزمايش‌هايى كه انجام‌داد. خداوندى كه برهرچيز پنهانى آگاه و در باطن هرچيزى حضوردارد، به آنچه در سينه‌هاست آگاه و بر آنچه ديده‌ها دزدانه مى‌نگرد داناست. و گواهى مى‌دهم كه خدا يكى است و جز او خدايى نيست و گواهى مى‌دهم كه حضرت محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم برگزيده و فرستاده اوست، آن گواهى كه با او درون‌وبيرون، قلب و زبان، هم‌اهنگ باشد. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌‌ودوم (خطبه 132 - خطبه در پند و اندرز و انديشيدن از مرگ} 2️⃣ ضرورت ياد مرگ: به‌خداسوگند، اين‌كه مى‌گويم بازى نيست، جدّى و حقيقت است، دروغ‌نيست، و آن‌چيزى جز مرگ نيست، كه بانگ دعوت‌كننده‌اش رسا، و به‌سرعت همه را ميراند. پس انبوه زندگان، و طرف‌داران، تو را فريب‌ندهند، همانا گذشتگان را ديدى كه ثروت‌ها اندوختند و از فقر و بيچارگى وحشت‌داشتند و با آرزوهاى طولانى فكرمى‌كردند درامانند، و مرگ را دورمى‌پنداشتند. ❓ديدى كه چگونه مرگ بر سرشان فرودآمد و آنان را از وطنشان بيرون‌راند و از خانه أمن كوچشان‌داد كه بر چوبه تابوت نشستند، و مردم آن را دست‌به‌دست مى‌كردند و بردوش‌گرفته و با سرانگشت خويش نگاه‌مى‌داشتند. ❓آيا نديديد آنان را كه آرزوهاى دورودراز داشتند، و كاخ‌هاى استوارمى‌ساختند، و مال‌هاى فراوان مى‌اندوختند، چگونه خانه‌هايشان گورستان شد و اموال جمع‌آورى‌شده‌شان تباه و پراكنده و از آن وارثان گرديد و زنان آنها با ديگران ازدواج‌كردند. نه مى‌توانند چيزى به حسنات بيفزايند و نه از گناه توبه‌كنند. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌‌ودوم (خطبه 132 - خطبه در پند و اندرز و انديشيدن از مرگ} 3️⃣ تقوا و روش برخورد با دنيا: كسى كه جامه تقوا بر قلبش بپوشاند، كارهاى نيكوى او آشكارشود، و در كارش پيروزگردد. پس در به‌دست‌آوردن بهره‌هاى تقوا فرصت غنيمت‌شماريد، و براى رسيدن به‌بهشت جاويدان رفتارى متناسب با آن انجام‌دهيد، زيرا دنيا براى زندگى هميشگى شما آفريده‌نشده، گذرگاهى است تا در آن زاد و توشه آخرت برداريد. پس با شتاب، آماده كوچ‌كردن باشيد و مركب‌هاى راهوار براى حركت مهيّا داريد. @nahgolbalagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه صدوسی‌‌وسوم (خطبه 133 - خطبه در عظمت خداوند، قرآن، پيامبر و در رابطه با دنيا) 1️⃣ عظمت پروردگار: دنيا و آخرت، خدا را فرمان‌بردار است، و سررشته هردو به‌دست او است. آسمان‌ها و زمين‌ها كليدهاى خويش را به او سپردند، و درختان شاداب و سرسبز، صبح‌گاهان و شام‌گاهان در برابر خدا سجده مى‌كنند، و از شاخه‌هاى درختان نور سرخ‌رنگى شعله‌ور شده، به‌فرمان او ميوه‌هاى رسيده را به انسان‌ها تقديم مى‌دارند. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌‌وسوم (خطبه 133 - خطبه در عظمت خداوند، قرآن، پيامبر و در رابطه با دنيا) 2️⃣ ويژگى هاى قرآن: كتاب خدا، قرآن، در ميان شما سخن‌گويى است كه هيچ‌گاه زبانش از حق‌گويى كند و خسته، و همواره گوياست، خانه‌اى است كه ستون‌هاى آن هرگز فرونمى ريزد، و صاحب‌عزّتى است كه يارانش هرگز شكست‌ندارند. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌‌وسوم (خطبه 133 - خطبه در عظمت خداوند، قرآن، پيامبر و در رابطه با دنيا) 3️⃣ ويژگى هاى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم: خدا پيامبر صلّى اللّه عليه و آله را پس‌از يك‌دوران طولانى كه ديگر پيامبران نبودند، فرستاد: زمانى‌كه ميان طرفداران مذاهب گوناگون نزاع درگرفته و راه اختلاف مى‌پيمودند. پس او را درپى پيامبران فرستاد و وحى را بافرستادن پيامبر صلّى اللّه عليه و آله ختم‌فرمود. پس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله باتمام مخالفانى كه به‌حق پشت‌كردند، و از آن منحرف‌گشتند به‌مبارزه‌پرداخت. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌‌وسوم (خطبه 133 - خطبه در عظمت خداوند، قرآن، پيامبر و در رابطه با دنيا) 4️⃣ روش برخورد با دنيا: و همانا دنيا نهايت ديدگاه كوردلان است كه آن‌سوى دنيا را نمى‌نگرند، امّا انسان آگاه، نگاهش از دنيا عبوركرده ازپس‌ آن‌ سراى جاويدان آخرت را مى‌بيند. پس انسان آگاه به‌دنيا دل‌نمى‌بندد و انسان كوردل تمام توجّهش دنياست. بينا از دنيا زاد و توشه برگيرد و نابينا براى دنيا توشه فراهم مى‌كند. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌‌وسوم (خطبه 133 - خطبه در عظمت خداوند، قرآن، پيامبر و در رابطه با دنيا) 5️⃣ اندرزهاى جاودانه: آگاه باشيد، در دنيا چيزى نيست مگر آن‌كه صاحبش به‌زودى از آن سير و از داشتن آن دلگير مى‌شود جز ادامه زندگى، زيرا در مرگ آسايشى نمى‌نگرند. حيات و زندگى چونان حكمت و دانش است كه حيات دل مرده، و بينايى چشم‌هاى نابيناست و مايه شنوايى براى گوش‌هاى كر و آبى گوارا براى تشنگان مى‌باشد كه همه در آن سالم و بى‌نيازند. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌‌وسوم (خطبه 133 - خطبه در عظمت خداوند، قرآن، پيامبر و در رابطه با دنيا) 6️⃣ شناخت قرآن: اين قرآن است كه با آن مى‌توانيد راه حق را بنگريد و با آن سخن بگوييد و به وسيله آن بشنويد. بعضى از قرآن از بعضى ديگر سخن مى‌گويد، و برخى بر برخى ديگر گواهى مى‌دهد، آياتش در شناساندن خدا اختلافى نداشته، و كسى را كه هم‌راهش شد از خدا جدا نمى‌سازد. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌‌وسوم (خطبه 133 - خطبه در عظمت خداوند، قرآن، پيامبر و در رابطه با دنيا) 7️⃣ علل سقوط مردم: مردم گويا به خيانت و كينه‌ورزى اتّفاق‌داريد، و در رفتار رياكارانه، گياهان روييده‌ازسرگين را مى‌مانيد، در دوستى با آرزوها به‌وحدت‌رسيديد، و در جمع‌آورى ثروت به‌دشمنى پرداختيد. شيطان شما را در سرگردانى افكنده و غرور شما را به‌هلاكت مى‌كشاند، براى خود و شما از خدا يارى مى‌طلبم. @nahgolbalagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه صدوسی‌‌وچهارم (خطبه 134 - خطبه به عمربن‌خطاب وقتى براى رفتن به‌جنگ با روميان با حضرت مشورت‌كرد) (عمر براى شركت درجنگ باروميان در سال 15 هجرى با امام عليه السّلام مشورت‌كرد، آن‌حضرت فرمود:) مشاوره نظامى: ❤️ خداوند به پيروان اين دين وعده‌داده كه اسلام را سربلند و نقاط ضعف مسلمين را جبران‌کند، خدايى كه مسلمانان را به‌هنگام كمى نفرات يارى‌كرد، و آن‌گاه كه نمى‌توانستند از خود دفاع‌كنند، از آنها دفاع‌كرد، اكنون زنده‌است و هرگز نمى‌ميرد. هرگاه خود به جنگ دشمن روى و با آنان روبه‌رو گردى و آسيبى‌بينى، مسلمانان تا دورترين شهرهاى خود، ديگر پناه‌گاهى ندارند و پس‌از تو كسى نيست تا بدان روآورند. مرد دليرى را به سوى آنان روانه‌كن، و جنگ‌آزمودگان و خيرخواهان را همراه او كوچ‌ده. ❣️ اگر خدا پيروزى داد چنان‌است كه تو دوست‌دارى، و اگر كار ديگرى مطرح‌شد، تو پناه مردمان و مرجع مسلمانان خواهى‌بود. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌‌وپنجم (خطبه 135 - خطبه وقتى بين آن‌حضرت‌وعثمان مشاجره‌اى درگرفت) شناخت دشمنان امام عليه السّلام: - وَ قَدْ وَقَعَتْ مُشاجَرَةٌ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ عُثْمانَ، فَقالَ الْمُغيرَةُ بْنُ الاَْخْنَسِ لِعُثْمانَ: اَنَا وقتى بین آن‌حضرت و عثمان مشاجره‌‍اى درگرفت، مغیرة بن اخنس به عثمان گفت: من اَكْفيكَهُ. فَقالَ عَلِىٌّ عَلَيْهِ السَّلامُ لِلْمُغيرَةِ:- دربرابر او براى دفاع از تو کافى هستم. حضرت به او فرمود: يَابْنَ اللَّعينِ الاَْبْتَرِ، وَ الشَّجَرَةِ الَّتى لا اَصْلَ لَها وَ لا فَرْعَ، ❗️اى فرزند طردشده نس‌ بریده، و فرزند درختى که ریشه و شاخه ندارد، اَنْتَ تَكْفينى؟! فَوَاللّهِ ما اَعَزَّ اللّهُ مَنْ اَنْتَ ناصِرُهُ، تو خود را هم‌اورد من مى‌دانى؟! سوگندبه‌خدا که خداوند عزیز نکرده آن‌را که تو یارش باشى، وَ لا قامَ مَنْ اَنْتَ مُنْهِضُهُ. اُخْرُجْ عَنّا، اَبْعَدَ اللّهُ نَواكَ، و برپانمى‌ایستد آن‌که تو او را به‌پادارى. از این‌مجلس بیرون‌شو، خدا خیر را از تو دورکند، ثُمَّ ابْلُغْ جُهْدَكَ، فَلا اَبْقَى اللّهُ عَلَيْكَ اِنْ اَبْقَيْتَ. پس هرچه خواهى تلاش‌كن. خداوند تو را باقى‌نگذارد، اگر از آنچه مى‌توانى انجام‌ندهى. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌‌وششم (خطبه 136 - خطبه درباره بيعت خود) نفس سرکش خود یارى‌کنید لَمْ تَكُنْ بَيْعَتُكُمْ اِيّاىَ فَلْتَةً، وَ لَيْسَ اَمْرى وَ اَمْرُكُمْ واحِداً، بیعت شما با من حادثه ناگهانى نبود، و برنامه من و شما یکى نیست، اِنِّى اُريدُكُمْ لِلّهِ، وَ اَنْتُمْ تُريدُونَنى لاَِنْفُسِكُمْ! اَيُّهَا النّاسُ، اَعينُونى من شما را براى خدا مى‌خواهم، و شما مرا براى خود مى‌خواهید! اى مردم، مرا در راه سرکوبى عَلى اَنْفُسِكُمْ، وَايْمُ اللّهِ لاَُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظالِمِهِ، وَ لاََقُودَنَّ نفس سرکش خود یارى‌کنید، به‌خداقسم داد ستم‌دیده را از ستمکار مى‌گیرم، و افسار الظّالِمَ بِخِزامَتِهِ، حَتّى اُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ وَ اِنْ كانَ كارِهاً. ستم‌کار را مى‌کشم تا به آبشخور حق واردسازم گرچه به آن میل‌نداشته‌باشد. @nahgolbalagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خطبه صدوسی‌‌وهفتم (خطبه 137 - خطبه درباره طلحه و زبير) 1️⃣ شناسايى طلحه و زبير: به خدا سوگند (طلحه و زبير) و پيروانشان، نه منكرى در كارهاى من سراغ دارند كه برابر آن بايستند، و نه ميان من و خودشان راه انصاف پيمودند. آنها حقّى را مى طلبند كه خود ترك كرده‌اند، و انتقام خونى را مى‌خواهند كه خود ريخته‌اند. اگر من در ريختن اين خون شريكشان بودم آنها نيز از آن سهمى دارند، و اگر خودشان تنها اين خون را ريخته ‌‌ند، بايد از خود انتقام بگيرند. اولين مرحله عدالت آن كه خود را محكوم‌كنند. همانا آگاهى و حقيقت‌بينى، با من همراه است، نه حق را از خود پوشيده داشته‌ام و نه بر من پوشيده‌بود، همانا ناكثين (اصحاب جمل) گروهى سركش و ستم‌گرند، خشم و كينه، و زهر عقرب، و شبهاتى چون شب ظلمانى در دلهايشان وجود دارد. درحالى‌كه حقيقت پديدار و باطل ريشه‌كن شده، و زبانش از حركت بر ضد حق فرومانده‌است. به خدا سوگند، حوضى برايشان پر از آب نمايم كه تنها خود بتوانم آبش را بيرون كشم، به‌گونه‌اى كه از آب آن سيراب برنگردند، و پس‌ازآن از هيچ‌گودالى آب ننوشند (يعنى نقشه‌اى براى آنان طرح‌كنم كه راه فرار نداشته‌باشند). @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌‌وهفتم (خطبه 137 - خطبه درباره طلحه و زبير) 2️⃣ وصف بيعت بى‌همانند: (شما مردم) براى بيعت‌كردن، به‌سوى من روى‌آورديد، همانند مادران تازه‌زاييده كه به طرف بچّه‌هاى خود مى‌شتابند. و پياپى فرياد كشيديد، بيعت بيعت من دستان خويش فروبستم، اما شما به اصرار آن را گشوديد، من از دست‌درازكردن، سرباز زدم، و شما دستم را كشيديد. @nahgolbalagh
خطبه صدوسی‌‌وهفتم (خطبه 137 - خطبه درباره طلحه و زبير) 3️⃣ شكوه از طلحه و زبير: خدايا طلحه و زبير پيوند مرا گسستند، برمن ستم‌كرده و بيعت مرا شكستند، و مردم را براى جنگ با من شوراندند، خدايا آنچه را بستند تو بگشا، و آنچه را محكم رشته‌اند پايدار مفرما، و آرزوهايى كه براى آن تلاش مى‌كنند برباد ده. من پيش‌از جنگ از آنها خواستم تا بازگردند، و تا هنگام آغاز نبرد انتظارشان را مى‌كشيدم، لكن آنها به نعمت پشت‌پا زدند و برسينه عافيت دست رد گذاردند. @nahgolbalagh