🔵#آخرالزمان ۳۱
💠دوری از رنگ به رنگ شدن
🔹در ادامه مبحث قبلی، به شرح دومین راه رهایی از فتنه های آخرالزمانی میپردازیم.
سوال اینجاست که چگونه از فتنه های رنگارنگی که قدرت کشش زیادی دارند، خلاص شویم؟
🔹 امام علی علیه السلام میفرمایند:
«و بدانید که خداوند بندگان متلوّن و همه رنگ خود را دشمن میدارد. پس، از حق و ولایتِ اهل حق دور نشوید؛ چون هر کس، دیگری را جای ما برگزیند، نابود است و هر که پیرو آثار ما شود، به ما بپیوندد. و هر که از غیر راه ما رود، غرق شود.
همانا برای دوستان ما فوج هایی از رحمت خداست و برای دشمنان ما فوج هایی از عذاب خدا؛ راه ما، میانه است و رشد و صلاح در برنامه ماست؛ بهشتیان به خانه های شیعیان ما چنان نگاه میکنند که ستاره درخشان را در آسمان میبینند.»
📚 بحارالانوار، ج ۶۵، ص ۶۱ و ۶۲
📌 این توصیه امیرالمومنین علیه السلام است که برای در امان ماندن از فتنه ها، باید به ریسمان ولایت #اهل_بیت چنگ بزنیم.
بخش قبل ⬇️
https://eitaa.com/emamezaman_aj/53685
🌺🍃 حکمت ۳۹۹ نهجالبلاغه:
حقوق متقابل پدر و فرزند
إِنَّ لِلْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ حَقّاً، وَ إِنَّ لِلْوَالِدِ عَلَى الْوَلَدِ حَقّاً. فَحَقُّ الْوَالِدِ عَلَى الْوَلَدِ أَنْ يُطِيعَهُ فِي كُلِّ شَيْءٍ، إِلاَّ فِي مَعْصِيَةِ اللّهِ سُبْحَانَهُ؛ وَحَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ، وَيُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ يُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ.
فرزند بر پدر حقى دارد و پدر را نيز بر فرزند حقى است.
حق پدر بر فرزندان اين است كه در همه چيز جز در معصيت خداوند سبحان از او اطاعت كنند و
حق فرزند بر پدر اين است كه
نام نيك بر او بگذارد و
او را بهخوبى ادب آموزد (و تربيت كند) و
قرآن را به او تعليم دهد.
🌺🍃 حکمت ۴۰۰ نهجالبلاغه:
كدام حق است و كدام خرافه؟
الْعَيْنُ حَقٌّ، وَ الرُّقَى حَقٌّ، وَ السِّحْرُ حَقٌّ، وَ الْفَأْلُ حَقٌّ، وَالطِّيرَةُ لَيْسَتْ بِحَقٍّ، وَالْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ، وَالطِّيبُ نُشْرَةٌ، وَالْعَسَلُ نُشْرَةٌ، وَ الرُّكُوبُ نُشْرَةٌ، وَالنَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَةِ نُشْرَةٌ.
«چشم زخم» حق است و تعويذ (دعايى كه براى دفع چشم زخم است) نيز حق است و سِحر حق است و فال (نيك) نيز حق است اما طيره (فال بد) حق نيست و عدوى (اثرگذارى كسى بر ديگرى در امور خرافى نيز) حق نيست. بوى خوش، عسل، سوار شدن بر مركب و نگاه كردن به سبزه، مايه قوت و نشاط است.
ترجمه و شرح حکمت 400 نهج البلاغه: شناخت امور واقعی و خرافی - موسسه تحقیقات و نشر معارف اهلالبیت علیهمالسلام
https://ahlolbait.com/content/18880/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%88-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA-400-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D9%82%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C
🌺🍃 حکمت ۴۰۲ نهجالبلاغه:
🔻ضرورت موقعیّت شناسى 🔻
وَ قَالَ ع لِبَعْضِ مُخَاطِبِیهِ وَ قَدْ تَکَلَّمَ بِکَلِمَهٍ یُسْتَصْغَرُ مِثْلُهُ عَنْ قَوْلِ مِثْلِهَا لَقَدْ طِرْتَ شَکِیراً وَ هَدَرْتَ سَقْباً قال الرضی و الشکیر هاهنا أول ما ینبت من ریش الطائر قبل أن یقوى و یستحصف و السقب الصغیر من الإبل و لا یهدر إلا بعد أن یستفحل
(شخصى در حضور امام سخنى بزرگتر از شأن خود گفت، فرمود)
پر در نیاورده پرواز کردى، و در خردسالى آواز بزرگان سر دادى
🌺🍃 حکمت ۴۰۴ نهجالبلاغه:
تفسير «لا حول و لا قوة الّا باللَّه» (علمى، تفسيرى):
وَ قَدْ سُئِلَ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِمْ "لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ": إِنَّا لَا نَمْلِكُ مَعَ اللَّهِ شَيْئاً، وَ لَا نَمْلِكُ إِلَّا مَا مَلَّكَنَا؛ فَمَتَى مَلَّكَنَا مَا هُوَ أَمْلَكُ بِهِ مِنَّا كَلَّفَنَا، وَ مَتَى أَخَذَهُ مِنَّا وَضَعَ تَكْلِيفَهُ عَنَّا.
و درود خدا بر او، (از امام معنى لا حول و لا قوّة الا بالله، را پرسيدند. پاسخ داد:) ما برابر خدا مالك چيزى نيستيم، و مالك چيزى نمى شويم جز آنچه او به ما بخشيده است، پس چون خدا چيزى به ما ببخشد كه خود سزاوارتر است، وظايفى نيز بر عهده ما گذاشته، و
چون آن را از ما گرفت تكليف خود را از ما بر داشته است.
🌺🍃 حکمت ۴۰۵ نهجالبلاغه:
جاهلان متظاهربهدين
(چون عمّار پسر ياسر با مغيرة بن شعبه«» بحث می کرد و پاسخ او را مىداد، امام به او فرمود) اى عمّار مغيره را رها کن، زيرا او از دين به مقدارى که او را به دنيا نزديک کند، برگرفته، و به عمد حقائق را بر خود پوشيده داشت، تا شبهات را بهانه لغزشهاى خود قرار دهد.
وقال عليه السلام لعمار بن ياسر رحمه الله، وقد سمعه يراجع المغيرة بن شعبة كلاماً: دَعْهُ يَا عَمَّارُ، فَإِنَّهُ لَمْ يَأْخُذْ مِنَ الدِّينِ إِلاَّ مَا قَارَبَتْهُ الدُّنْيَا، وَعَلَى عَمدٍ لَبَّسَ عَلَى نَفْسِهِ لِيَجْعَلَ الشُّبُهَاتِ عَاذِراً لِسَقَطَاتِهِ.
🌺🍃 حکمت ۴۰۶ نهجالبلاغه:
اخلاق تهيدستان و توانگران
مَا أَحْسَنَ تَوَاضُعَ الْأَغْنِيَاءِ لِلْفُقَرَاءِ طَلَباً لِمَا عِنْدَ اللَّهِ، وَ أَحْسَنُ مِنْهُ تِيهُ الْفُقَرَاءِ عَلَى الْأَغْنِيَاءِ اتِّكَالًا عَلَى اللَّه.
و درود خدا بر او، فرمود: چه نيكو است فروتنى توانگران برابر مستمندان، براى به دست آوردن پاداش الهى، و نيكوتر از آن خويشتندارى مستمندان برابر توانگران براى توكّل به خداوند است.