eitaa logo
سخنان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام
213 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
581 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🍃 نامه ۱۳ نهج‌البلاغه: 🔺ویژگی‌های فرمانده شایسته🔻 و من كتاب له (علیه السلام) إلى أميرَين من أمراء جَيشه: وَ قَدْ أَمَّرْتُ عَلَيْكُمَا وَ عَلَى مَنْ فِي حَيِّزِكُمَا مَالِكَ بْنَ الْحَارِثِ الْأَشْتَرَ، فَاسْمَعَا لَهُ وَ أَطِيعَا وَ اجْعَلَاهُ دِرْعاً وَ مِجَنّاً، فَإِنَّهُ مِمَّنْ لَا يُخَافُ وَهْنُهُ وَ لَا سَقْطَتُهُ، وَ لَا بُطْؤُهُ عَمَّا الْإِسْرَاعُ إِلَيْهِ أَحْزَمُ، وَ لَا إِسْرَاعُهُ إِلَى مَا الْبُطْءُ عَنْهُ أَمْثَلُ. از نامه آن حضرت (ع) به دو تن از اميران لشكرش: من، مالك بن الحارث الاشتر را بر شما و همه سپاهي‌انى كه در فرمان شماست امير كردم. 🔺به سخنش گوش دهيد و 🔺فرمانش بريد. 🔺او را زره و سپر خود قرار دهيد. زيرا مالك كسى است كه 🔻نه در كار سستى مى‌كند و 🔻نه خطا و 🔻نه آنجا كه بايد درنگ كند، شتاب می‌ورزد و 🔻نه آنجا كه بايد شتاب ورزد، درنگ مى‌كند. @nahgolbalagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃 نامه ۱۴ نهج‌البلاغه: وَ مِنْ وَصِية لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ لِعَسْكَرِهِ قَبْلَ لِقاءِ الْعَدُوِّ بِصِفّين از نامه‌هاى آن حضرت است به لشگرش، پیش از دیدار با دشمن در صفّین لاتُقاتِلُوهُمْ حَتّى يَبْدَاُوكُمْ، فَاِنَّكُمْ بِحَمْدِ اللّهِ عَلى حُجَّة، دست به جنگ نزنید تا آنان شروع کنند، زیرا به حمد خدا حجّت با شماست، وَ تَرْكُكُمْ اِيّاهُمْ حَتّى يَبْدَاُوكُمْ حُجَّةٌ اُخْرى لَكُمْ عَلَيْهِمْ. و جنگ نکردن از سوى شما تا شروع جنگ از جانب آنان حجّت دیگرى از شما بر آنهاست. فَاِذاكانَتِ الْهَزيْمَةُ بِاِذْنِ اللّهِ فَلاتَقْتُلُوا مُدْبِراً، وَ لاتُصيبُوا مُعْوِراً، وَ لاتُجْهِزُوا عَلى جَريح، دشمن چون به اذن حق پاى به هزیمت نهاد فرارى را به قتل نرسانید، و ناتوان را آسیب نزنید، و زخمى را نکشید. وَ لاتَهيجُوا النِّساءَ بِاَذًى وَ اِنْ شَتَمْنَ اَعْراضَكُمْ، و زنان را با آزردن به هیجان نیاورید گرچه متعرض آبروى شما شوند، وَ سَبَبْنَ اُمَراءَكُمْ، فَاِنَّهُنَّ ضَعيفاتُ الْقُوى وَ الاَْنْفُسِ وَ الْعُقُولِ. یا به بزرگانتان ناسزا گویند، زیرا توان و جان و عقلشان ضعیف است. اِنْ كُنّا لَنُؤْمَرُ بِالْكَفِّ عَنْهُنَّ وَ اِنَّهُنَّ لَمُشْرِكاتٌ. زمانى که در شرک بودند مأموریت داشتیم از آنان دست بداریم. وَ اِنْ كانَ الرَّجُلُ لَيَتَناوَلُ الْمَرْاَةَ فِى الْجاهِليَّةِ بِالْفِهْرِ اَوِ الْهِرَاوَةِ فَيُعَيَّرُ بِها وَ عَقِبُهُ مِنْ بَعْدِهِ. و اگر درروزگار جاهلیّت مردى زنى را با سنگ یا چماق مى‌زد، او و فرزندانش را به این عمل سرزنش مى‌کردند. @nahgolbalagh
🌺🍃 نامه ۱۵ نهج‌البلاغه: وَ كانَ عَلَيْهِ السَّلامُ يَقُولُ اِذا لَقِىَ الْعَدُوَّ مُحارِباً: مى‌فرمود: اللّهُمَّ اِلَيْكَ اَفْضَتِ الْقُلُوبُ، وَ مُدَّتِ الاَْعْناقُ، خداوندا، دلهایمان به سوى تو کشیده، گردن‌مان به جانب تو دراز شده، وَ شَخَصَتِ الاَْبْصارُ، وَ نُقِلَتِ الاَْقْدامُ، وَ اُنْضِيَتِ الاَْبْدانُ. چشم‌هامان به تو خیره شده، قدم‌‍ها به سوى تو به راه افتاده، و بدنها در راه تو به لاغرى رسیده‌است. اللّهُمَّ قَدْ صَرَّحَ مَكْنُونُ الشَّنَـآنِ، وَ جاشَتْ مَراجِلُ الاَْضْغَانِ. خداوندا، دشمنىِ نهان ظاهر شده، و دیگ‌هاى کینه به جوش افتاده‌است. اَللّهُمَّ اِنّا نَشْكُو اِلَيْكَ غَيْبَةَ نَبِيِّنا، وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنا، وَ تَشَتُّتَ اَهْوائِنا، خداوندا، از نبود پیامبرمان، و زیادى دشمنان، و خواسته‌هاى پراکنده‌مان به تو شکایت مى‌آوریم. «ربَّنا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ اَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحينَ». «پروردگارا، بین ماو دشمنان‌مان به حق حکم فرما، که تو بهترین حکم‌کنندگانى». @nahgolbalagh
🌺🍃 نامه ۱۶ نهج‌البلاغه: وَ كانَ يَقُولُ عَلَيْهِ السَّلامُ لاَِصْحابِهِ عِنْدَ الْحَرْبِ: : لاتَشْتَدَّنَّ عَلَيْكُمْ فَرَّةٌ بَعْدَها كَرَّةٌ، وَ لا جَوْلَةٌ بَعْدَها حَمْلَةٌ، گریزى که از پىِ آن برگشتن، و گردشى که به دنبال آن حمله است شما را سخت نیاید، وَ اَعْطُوا السُّيُوفَ حَقُوقَها. وَ وَطِّئُوا لِلْجُنُوبِ مَصارِعَها، حقّ شمشیرها را ادا کنید، پهلوى دشمن را به خاک رسانید، وَ اذْمُرُوااَنْفُسَكُمْ عَلَى الطَّعْنِ الدَّعْسِىِّ، وَ الضَّرْبِ الطِّلَحْفِىِّ، نفوس خود را براى زدن نیزه کارى، و ضربت شدید شمشیر تشویق کنید، وَ اَميتُوا الاَْصْواتَ فَاِنَّهُ اَطْرَدُ لِلْفَشَلِ. فَوَ الَّذى فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَاَ النَّسَمَةَ، صداها را در سینه خاموش نمایید، که براى دور کردن ترس و بددلى مؤثر است. به خدایى که دانه را شکافت و انسان را به وجود آورد، ما اَسْلَمُوا وَلكِنِ اسْتَسْلَمُوا وَ اَسَرُّوا الْكُفْرَ، فَلَمّا وَجَدُوا اَعْواناً عَلَيْهِ اَظْهَرُوهُ. اینان از روى حقیقت اسلام نیاوردند، اسلامشان از روى ترس بوده و کفر را در درون خود پنهان داشتند،و چون یار و یاور یافتند آن را ظاهر نمودند! @nahgolbalagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃 نامه ۱۷ نهج‌البلاغه: وَ مِنْ كِتاب لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ اِلى مُعاوِيَةَ جَواباً عَنْ كِتاب مِنْهُ اِلَيْهِ از نامه هاى آن حضرت است وَ اَمّا طَلَبُكَ اِلَىَّ الشّامَ فَاِنّى لَمْ اَكُنْ لاُِعْطِيَكَ الْيَوْمَ ما مَنَعْتُكَ اَمْسِ. وَ اَمّا قَوْلُكَ: ، من آن‌چه را دیروز در اختیارت قرار ندادم، امروز هم به دستت نمى‌دهم. اما گفته ات: اِنَّ الْحَرْبَ قَدْ اَكَلَتِ الْعَرَبَ اِلاّ حُشاشاتِ اَنْفُس بَقِيَتْ، که «جنگْ عرب را به کام خود فرو برده، و از او جز نیمه جانى باقى نمانده»، اَلا وَ مَنْ اَكَلَهُ الْحَقُّ فَاِلَى الْجَنَّةِ، وَ مَنْ اَكَلَهُ الْباطِلُ فَاِلَى النّارِ. آگاه باش آن که در راه حق بمیرد مسیرش به جانب بهشت، و هر که در طریق باطل فنا شود، راهش به سوى آتش است. وَ اَمَّا اسْتِواؤُنا فِى الْحَرْبِ وَ الرِّجالِ اما اینکه گفته بودى: «ما و تو در وضع جنگ و نفرات برابریم» فَلَسْتَ بِاَمْضى عَلَى الشَّكِّ مِنِّى عَلَى الْيَقينِ، وَ لَيْسَ اَهْلُ الشّامِ بِاَحْرَصَ عَلَى الدُّنْيا مِنْ اَهْلِ الْعِراقِ عَلَى الاْخِرَةِ. تو در شک و تردید تیزروتر از من در عرصه یقین نیستى، و نه اهل شام به دنیا حریص‌تر از اهل عراق به آخرتند. وَ اَمّا قَوْلُكَ اِنّا بَنُوعَبْدِ مَناف، و این که گفتى: «ما از فرزندان عبدمنافیم» فَكَذلِكَ نَحْنُ، وَلكِنْ لَيْسَ اُمَيَّةُ كَهَاشِم، وَ لا حَرْبٌ كَعَبْدِ الْمُطَّلِبِ، آرى ما هم چنین هستیم، ولى با این فرق که نه امیّه مثل هاشم است، نه حرب همچون عبدالمطّلب، وَ لا اَبُوسُفْيانَ كَاَبى طالِب، وَ لاَ الْمُهاجِرُ كَالطَّليقِ، و نه ابوسفیان مانند ابوطالب، و نه مهاجر الى اللّه چون اسیر آزاد شده، وَ لاَ الصَّريحُ كَاللَّصيقِ، وَ لاَ الْمُحِقُّ كَالْمُبْطِلِ، و نه فرزند اصل و نسب دار چون فرزند منسوب به پدر، و نه اهل حق مانند اهل باطل، وَ لاَ الْمُؤْمِنُ كَالْمُدْغِلِ. وَ لَبِئْسَ الْخَلَفُ خَلَفٌ يَتْبَعُ سَلَفاً هَوى فى نارِ جَهَنَّمَ! و نه مؤمن چون مفسد. و چه بازماندگان بدى هستند آنان که تابع گذشتگان جهنّمى خود مى‌باشند! وَ فى اَيْدينا بَعْدُ فَضْلُ النُّبُوَّةِ الَّتى اَذْلَلْنا بِهَا الْعَزيزَ، وَ نَعَشْنا بِهَا الذَّليلَ. از این گذشته فضیلت نبوت به دست ماست که با آن عزیز را خوار، و ذلیل را بلندمقام ساختیم. وَ لَمّا اَدْخَلَ اللّهُ الْعَرَبَ فى دينِهِ اَفْواجاً، وَ اَسْلَمَتْ لَهُ هذِهِ الاُْمَّةُ طَوْعاً وَ كَرْهاً، خداوند چون عرب را دسته دسته وارد دین خود کرد، و این امت خواه و ناخواه تسلیم حق شدند، كُنْتُمْ مِمَّنْ دَخَلَ فِى الدّينِ اِمّا رَغْبَةً وَ اِمّا رَهْبَةً، عَلى شما به دو علت اسلام آوردید: محض دنیا، یا ترس از جان، حينَ فازَ اَهْلُ السَّبْقِ بِسَبْقِهِمْ، وَ ذَهَبَ الْمُهاجِرُونَ الاَْوَّلُونَ بِفَضْلِهِمْ. آن هم در زمانى که پیشى‌گرفت‌گان به اسلام پیروزى یافته بودند، و اولین مهاجران را فضل و برترى بود. فَلاتَجْعَلَنَّ للِشَّيْطانِ فيكَ نَصيباً، وَ لا عَلى نَفْسِكَ سَبيلاً. وَالسَّلامُ. پس ، و راهش را به روى خود باز مگذار. والسلام. @nahgolbalagh
🌺🍃 نامه ۱۸ نهج‌البلاغه: وَ مِنْ كِتاب لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ اِلى عَبْدِاللّهِ بْنِ عَبّاس وَ هُوَ عامِلُهُ عَلَى الْبَصْرَةِ وَ اعْلَمْ اَنَّ الْبَصْرَةَ مَهْبِطُ اِبْليسَ، وَ مَغْرِسُ الْفِتَنِ، فَحادِثْ اَهْلَها بِالاِْحْسانِ اِلَيْهِمْ، وَ احْلُلْ عُقْدَةَ الْخَوْفِ عَنْ قُلُوبِهِمْ. ❗️بدان که بصره جاى ورود شیطان، و کشت‌زار فتنه است، مردمش را به احسان امید ده، و گره ترس را از قلوبشان باز کن. وَ قَدْ بَلَغَنى تَنَمُّرُكَ لِبَنى تَميم، وَ غِلْظَتُكَ عَلَيْهِمْ، به من که با بنى تمیم درشتى کرده‌اى و از درِ خشونت درآمده‌اى، وَ اِنَّ بَنى تَميم لَمْ يَغِبْ لَهُمْ نَجْمٌ اِلاّ طَلَعَ لَهُمْ آخَرُ، بنى تمیم جمعیتى هستند که ستاره‌اى از ایشان غروب نکرد مگر اینکه ستاره‌اى دیگر به جایش طلوع نمود، وَ اِنَّهُمْ لَمْ يُسْبَقُوا بِوَغْم فى جاهِلِيَّة وَ لا اِسْلام، وَ اِنَّ لَهُمْ بِنا رَحِماً ماسَّةً، کسى در زمان جاهلیت و اسلام به کینه‌جویى بر ایشان پیشى نگرفته، وَ قَرابَةً خاصَّةً، نَحْنُ مَأْجُورُونَ عَلى صِلَتِها، وَ مأْزُورُونَ عَلى قَطيعَتِها. اینان را با ما خویشاوندى متّصل و نزدیکى خاص است، ما را در صله رحم با آنان اجر است، و در قطع رحمْ مؤاخذه. فَارْبَعْ اَبَا الْعَبّاسِ رَحِمَكَ اللّهُ فيما جَرى عَلى لِسانِكَ وَ يَدِكَ مِنْ خَيْر وَ شَرٍّ، ابوالعباس! خدایت رحمت کند، در آن‌چه بر زبان و دستت از خیر و شرّ جارى شود مدارا کن، فَاِنّا شَريكانِ فى ذلِكَ، وَ كُنْ عِنْدَ صالِحِ ظَنّى بِكَ،وَ لايَفيلَنَّ رَأْيى فيكَ. وَالسَّلامُ. که هر دو در این زمینه شریکیم، و در حسن ظنّم به وجود خودت پایدار باش،و . والسلام. @nahgolbalagh
🌺🍃 نامه ۱۹ نهج‌البلاغه: 🔴 میانه‌روی در رفتار با غیر‌مسلمانان 🔵 وَ مِنْ كِتاب لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ اِلى بَعْضِ عُمّالِهِ از نامه‌هاى آن حضرت است اَمَّا بَعْدُ، فَاِنَّ دَهاقينَ اَهْلِ بَلَدِكَ شَكَوْا مِنْكَ غِلْظَةً وَ قَسْوَةً، اما بعد، که با آنان به خشونت و قساوت رفتار مى‌کنى، وَاحْتِقاراً وَ جَفْوَةً. وَ نَظَرْتُ فَلَمْ اَرَهُمْ اَهْلاً لاَِنْ يُدْنَوْا لِشِرْكِهِمْ، و خوارشان شمرده و بر آنها ستم روا مى‌دارى. در کارشان اندیشه کردم آنان را سزاوار نزدیک‌کردن ندیدم چون مشرکند، وَ لا اَنْ يُقْصَوْا وَ يُجْفَوْا لِعَهْدِهِمْ. و شایسته دور شدن و جفا نیافتم چون با ما پیمان بسته‌اند. فَالْبَسْ لَهُمْ جِلْباباً مِنَ اللِّينِ تَشُوبُهُ بِطَرَف مِنَ الشِّدَّةِ، وَ داوِلْ لَهُمْ بَيْنَ الْقَسْوَةِ وَالرَّأْفَةِ، پس براى آنان جامه‌اى از همراه با اندکى سختى بپوش، و رفتارى مخلوط از نرمى و شدت با آنان داشته باش، وَ امْزُجْ لَهُمْ بَيْنَ التَّقْريبِ وَ الاِْدْناءِ، وَ الاِْبْعادِ وَ الاِْقْصاءِ، اِنْ شاءَ اللّهُ. نه آنان را بسیار قریب و نزدیک آر، و نه بسیار بعید و دور گردان، اگر خدا بخواهـد. @nahgolbalagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🍃 نامه ۲۰ نهج‌البلاغه: ❗️🔻هشدار از خيانت به بيت المال🔻❗️ وَ مِنْ كِتاب لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ اِلى زِيادِ بْنِ اَبيهِ وَ هُوَ خَليفَةُ عامِلِهِ عَبْدِاللّهِ بْنِ عَبَّاس عَلَى الْبَصْرَةِ. وَ عَبْدُاللّهِ عامِلُ اَميرِالْمُؤْمِنينَ يَوْمَئِذ عَلَيْها وَ عَلى كُوَرِ الاَْهْوازِ وَ فارِسَ وَ كِرْمانَ از نامه‌هاى آن حضرت است به زمانى که در حکومت بصره جانشین عبداللّه بن عباس بود و عبداللّه در آن وقت از جانب حضرت بر بصره و نواحى اهواز و فارس و کرمان حکمران بود. وَ إِنِّی أُقْسِمُ بِاللَّهِ قَسَماً صَادِقاً لَئِنْ بَلَغَنِی أَنَّکَ خُنْتَ مِنْ فَیْ‏ءِ الْمُسْلِمِینَ شَیْئاً صَغِیراً أَوْ کَبِیراً لَأَشُدَّنَّ عَلَیْکَ شَدَّهً تَدَعُکَ قَلِیلَ الْوَفْرِ ثَقِیلَ اَلظَّهْرِ ضَئِیلَ الْأَمْرِ. وَ اَلسَّلاَمُ به خدا سوگند مى‏‌خورم، سوگندى راست، که اگر به من خبر رسد که در غنایم مسلمانان به اندک یا بسیار خیانت کرده‌اى، چنان بر تو سخت خواهم گرفت که کم مایه مانى و بار هزینه‌ زندگی بر دوشت سنگینى کند و حقیر و خوار شوى. و السلام @nahgolbalagh
🌺🍃 نامه ۲۱ نهج‌البلاغه: 📛پرهیز از اسراف، ذخیره برای آخرت📛 و من كتاب له (علیه السلام) إلى زيادٍ أيضاً: فَدَعِ الْإِسْرَافَ مُقْتَصِداً وَ اذْكُرْ فِي الْيَوْمِ غَداً وَ أَمْسِكْ مِنَ الْمَالِ بِقَدْرِ ضَرُورَتِكَ وَ قَدِّمِ الْفَضْلَ لِيَوْمِ حَاجَتِكَ. أَتَرْجُو أَنْ يُعْطِيَكَ اللَّهُ أَجْرَ الْمُتَوَاضِعِينَ وَ أَنْتَ عِنْدَهُ مِنَ الْمُتَكَبِّرِينَ؟ وَ تَطْمَعُ -وَ أَنْتَ مُتَمَرِّغٌ فِي النَّعِيمِ تَمْنَعُهُ الضَّعِيفَ وَ الْأَرْمَلَةَ- أَنْ يُوجِبَ لَكَ ثَوَابَ الْمُتَصَدِّقِينَ؟ وَ إِنَّمَا الْمَرْءُ مَجْزِيٌّ بِمَا أَسْلَفَ وَ قَادِمٌ عَلَى مَا قَدَّمَ؛ وَ السَّلَامُ‏. نامه اى از آن حضرت (ع) نيز به زياد جانشين فرماندار بصره در سال 36 هجرى: ❗️از زياده‌روى بپرهيز و ميانه‌روى پيشه كن. امروز به فكر فردايت باش. از مال به قدر نيازت نگه دار و آن‌چه افزون آيد، پيشاپيش براى روزى كه بدان نيازمند گردى، روانه دار. آيا اميد آن دارى كه خداوندت پاداش متواضعان دهد، در حالى كه، در نزد او از متكبران هستى. آيا در حالى كه، خود در ناز و نعمت فرو رفته‌اى و آن را از ناتوانان و بيوه‌زنان دريغ مى‌دارى، طمع در آن بسته اى كه ثواب صدقه دهندگانت دهند. آدمى به آنچه پيشاپيش فرستاده، پاداش بيند و بر سر آن رود كه از پيش روانه داشته. والسلام. @nahgolbalagh