eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
133 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️☀️☀️ 🎤 ۸۳ (قسمت ۴) 💠7.راه هاى پند پذيرى (راههاى شناخت) خدا گوش هايى براى پند گرفتن از شنيدنى ها، و چشم هايى براى كنار زدن تاريكى ها، به شما بخشيده است، و هر عضوى از بدن را اجزاء متناسب و هماهنگ عطا فرموده تا در تركيب ظاهرى صورت ها و دوران عمر با هم سازگار باشند، با بدن هايى كه منافع خود را تأمين مى كنند، و قلب هايى كه روزى را به سراسر بدن با فشار مى رسانند، و از نعمت هاى شكوهمند خدا برخوردارند، و در برابر نعمت ها شكر گزارند، و از سلامت خدادادى بهره مندند. مدّت زندگى هر يك از شماها را مقدّر فرمود، و از شما پوشيده داشت، و از آثار گذشتگان عبرت هاى پند آموز براى شما ذخيره كرد، لذّت هايى كه از دنيا چشيدند، و خوشى ها و زندگى راحتى كه پيش از مرگ داشتند، سر انجام دست مرگ گريبان آنها را گرفت و ميان آنها و آرزوهايشان جدايى افكند: آنها كه در روز سلامت چيزى براى خود ذخيره نكردند، و در روزگاران خوش زندگى عبرت نگرفتند. آيا خوشى هاى جوانى را جز ناتوانى پيرى در انتظار است و آيا سلامت و تندرستى را جز حوادث بلا و بيمارى در راه است و آيا آنان كه زنده اند جز فنا و نيستى را انتظار دارند با اينكه هنگام جدايى و تپش دل ها نزديك است كه سوزش درد را چشيده، و شربت غصّه را نوشيده، و فرياد يارى خواستن برداشته، و از فرزندان و خويشاوندان خود، در خواست كمك كرده است. آيا خويشاوندان مى توانند مرگ را از او دفع كنند و آيا گريه و زارى آنها نفعى براى او دارد 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_159 🌷 آیه 141 سوره بقره 🌸 تِلْكَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 142 سوره بقره 🌸 سَيَقُولُ السُّفَهَآءُ مِن َالنَّاسِ مَا وَلَّاهُمْ عَنْ قِبْلَتِهِمُ الَّتِى كَانُواْعَلَيْهَا قُلْ لِلَّهِ المَشْرِقُ وَالمَغْرِبُ يَهْدِى مَنْ يَشَآءُ إِلَى صِراَطٍ مُّسْتَقِيمٍ 🍀 ترجمه:به زودى بى خردان از مردم، خواهند گفت:چه چیزى آنها را از قبله اى كه بر آن بودند برگردانید؟ بگو:مشرق و مغرب از آن خداست، هركه را بخواهد به راه راست هدایت مى كند. 📚 🌺 وقتی ،كعبه را به بت خانه تبدیل كرده بودند،پیامبر اسلام و مسلمانان،سیزده سال را كه بعد از بعثت در مكّه بودند،به سوى نماز نمى خواندند، تا مبادا گمان شود كه آنان به بت ها احترام مى گزارند. امّا بعد از هجرت به مدینه، چند ماهى نگذشته بود كه زبان به اعتراض گشوده و را تحقیر كردند و گفتند:شما روبه قبله ما بیت المقدّس مى خوانید،بنابراین پیرو و دنباله رو ما هستید و از خود استقلال ندارید. پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله از این اهانت ناراحت شد و هنگام دعا به آسمان نگاه مى كرد،گویا منتظر نزول وحى بود تا آن كه دستور تغییر قبله وسط نماز ظهر صادر شد. 🌺 در نتیجه صلى الله علیه وآله یک نماز را به دو قبله خواند رکعت اول و دوم نماز ظهر به سمت و رکعت سوم و چهارم به سوی کعبه خواند و اكنون نیز در مدینه نام آن محلّ به مسجدِ قبلتَین معروف است.بعد از این ماجرا،یهود ناراحت شده و طبق عادت خود شروع به خرده گیرى كردند.آنها كه تا دیروز مى گفتند: استقلال ندارند و پیرو ما هستند،اكنون مى پرسیدند،چرا اینها از قبله ى پیامبران پیشین اعراض كرده اند؟پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله و سلم مأمور شد در جواب آنها پاسخ دهد: مشرق و مغرب از آنِ و خداوند هر که را بخواهد هدایت می کند.آرى، تغییر قبله، نشانه ى حكمت الهى است. 🔹 پیام های آیه 142 سوره بقره 🔹 ✅ افرادى كه هر روز دنبال بهانه اى هستند تا از پذیرش حقّ طفره روند، سفیه هستند. «سیقول السفهاء» ✅ كسى كه دست خدا را در وضع یا تغییر احكام بسته بداند، سفیه و سبک مغز است. اعتراض به خداى حكیم ودانا، نشانه ى است. ✅ باید توطئه ها وشایعات وسؤالات بهانه جویانه ى دشمن را پیش بینى كرده وبا پاسخ به آنها،از نفوذ وگسترش آن پیشگیرى نمایند. ✅ اصل سؤال كردن مورد انتقاد نیست،روحیّه سؤال كننده مورد انتقاد است كه از روى اعتراض و اشكال تراشی می پرسد. ✅ و كرامت مكان ها و زمان ها، وابسته به عنایت پروردگار است، نه چیز دیگر. «لِلّه المشرق و المغرب» ✅ ، یكى از نشانه هاى پیامبر اسلام در كتب آسمانى بود، لذا براى بعضى وسیله ى هدایت شد. «یهدى به من یشاء» ‌ 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴🌴🌴 🎤 ۸۳ قسمت ۵ 💠۸.عبرت از مرگ او را در سرزمين مردگان مى گذارند، و در تنگناى قبر تنها خواهد ماند. حشرات درون زمين، پوستش را مى شكافند، و خشت و خاك گور بدن او را مى پوساند، تند بادهاى سخت آثار او را نابود مى كند، و گذشت شب و روز، نشانه هاى او را از ميان بر مى دارد، بدن ها پس از آن همه طراوت متلاشى مى گردند، و استخوان ها بعد از آن همه سختى و مقاومت، پوسيده مى شوند. و ارواح در گرو سنگينى بار گناهانند، و در آنجاست كه به اسرار پنهان يقين مى كنند، امّا نه بر اعمال درستشان چيزى اضافه مى شود و نه از اعمال زشت مى توانند توبه كنند. آيا شما فرزندان و پدران و خويشاوندان همان مردم نيستيد كه بر جاى پاى آنها قدم گذاشته ايد و از راهى كه رفتند مى رويد و روش آنها را دنبال مى كنيد امّا افسوس كه دلها سخت شده، پند نمى پذيرد، و از رشد و كمال باز مانده، و راهى كه نبايد برود مى رود، گويا آنها هدف پندها و اندرزها نيستند و نجات و رستگارى را در به دست آوردن دنيا مى دانند. بدانيد كه بايد از صراط عبور كنيد، گذرگاهى كه عبور كردن از آن خطرناك است، با لغزش هاى پرت كننده، و پرتگاه هاى وحشت زا، و ترس هاى پياپى. 💠9 .معرّفى الگوى پرهيزگارى از خدا چون خردمندان بترسيد كه دل را به تفكّر مشغول داشته، و ترس از خدا بدنش را فرا گرفته، و شب زنده دارى خواب از چشم او ربوده، و به اميد ثواب، گرمى روز را با تشنگى گذارنده، با پارسايى شهوات را كشته، و نام خدا زبانش را همواره به حركت در آورده. ترس از خدا را براى ايمن ماندن در قيامت پيش فرستاده، از تمام راه هاى جز راه حق چشم پوشيده، و بهترين راهى كه انسان را به حق مى رساند مى پيمايد. چيزى او را مغرور نساخته، و مشكلات و شبهات او را نابينا نمى سازد، مژده بهشت، و زندگى كردن در آسايش و نعمت سراى جاويدان و ايمن ترين روزها، او را خشنود ساخته است. با بهترين روش از گذرگاه دنيا عبور كرده، توشه آخرت را پيش فرستاده، و از ترس قيامت در انجام اعمال صالح پيش قدم شده است، ايام زندگى را با شتاب در اطاعت پروردگار گذرانده، و در فراهم آوردن خشنودى خدا با رغبت تلاش كرده، از زشتى ها فرار كرده، امروز رعايت زندگى فردا كرده، و هم اكنون آينده خود را ديده است. پس بهشت براى پاداش نيكوكاران سزاوار و جهنّم براى كيفر بدكاران مناسب است، و خدا براى انتقام گرفتن از ستمگران كفايت مى كند، و قرآن براى حجّت آوردن و دشمنى كردن، كافى است. ☀️☀️☀️
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_160 🌷 آیه 142 سوره بقره 🌸 سَيَقُول
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 143 سوره بقره 🌸 وَكَذَلِكَ جَعَلْناَكُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِّتَكُونُواْ شُهَدَآءَ عَلَى النَّاسِ وَ يَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيداً وَمَا جَعَلْنَا الْقِبْلَةَ الَّتِى كُنْتَ عَلَيْهَآ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ وَإِنْ كَانَتْ لَكَبِيرَةً إلاَّ عَلَى الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إيمَانَكُمْ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَّحِيمٌ 🍀 ترجمه:و این چنین ما شما را امّتى میانه قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید و پیامبر نیز بر شما گواه باشد. و ما آن قبله اى را كه قبلاً بر آن بودى برنگرداندیم،مگر براى آنكه افرادى را كه از پیامبر پیروى مى كنند از آنها كه به جاهلیّت باز مى گردند،بازشناسیم. و همانا این(تغییر قبله) جز بر كسانى كه خداوند آنها را هدایت كرده دشوار بود. وخدا هرگز ایمان شما را ضایع نمى گرداند. همانا خداوند نسبت به مردم، با رأفت و مهربان است. 🌺 ها در موقع عبادت، رو به محلّ تولّد حضرت عيسى در بيت المقدس مى ايستادند و رو به بيت المقدس عبادت مى كردند كه نسبت به محلّ سكونتشان، در طرف مغرب قرار مى گرفت،ولى نسبت به آن دو در وسط قرار مى گيرد و قرآن با اشاره به اين موضوع، مى فرمايد:همانگونه كه ما كعبه را در وسط قرار داديم، شما را نيز امّت ميانه قرار داديم. مفسّران بحث هاى گوناگونى را در ذيل اين آيه مطرح نموده اند و در تفسير«امّت وسط» برخى گفته اند:منظور امّتى است كه نه اهل افراط باشد نه تفريط ولى با چند مقدّمه، روشن مى شود كه منظور آيه از امّت وسط، افراد خاصّى هستند. ،امّت وسط را شاهد بر اعمال معرفى كرده است، پس بايد در قيامت بر اعمال مردم گواهى دهد. شدن،علم و آگاهى و عدالت مى خواهد. همه ى افراد امّت، آگاهى و عدالت ندارند. به همين دليل در روايات مى خوانيم كه منظور از امّت وسط، امامان معصوم هستند. 🌺 ،آزمايش الهى بود تا پيروان واقعى پيامبر شناخته شوند. زيرا آنها كه ايمان خالص ندارند، به محض تغيير يك فرمان،شروع به چون و چرا مى نمايند كه چرا اينگونه شد؟اعمال ما طبق فرمان سابق چه مى شود؟ اگر فرمان قبلى درست بود، پس فرمان جديد چيست؟ اگر دستور جديد درست است، پس فرمان قبلى چه بوده است؟ نيز به كسانى كه در برابر فرامين او تسليم هستند، بشارت مى دهد كه اعمال گذشته ى شما ضايع نمى شود، زيرا مطابق دستور بوده است. در اين آيه به جاى كلمه ، واژه ايمان بكار رفته است كه نشان دهنده ى اهميّت و مقام نماز و برابرى آن با تمام ايمان مى باشد. «وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ» پيام های آیه 143 سوره بقره ✅ ،بر اعمال ما نظارت دارند. ✅ هدف تغییر قبله امتحان و آزمایش الهی بود. ✅ خود ایمان است. ✅ نسبت به مردم با رأفت و مهربانی برخورد مى کند. 🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☀️☀️ 🎤 ۸۳ قسمت ۶ 💠10 .هشدار از دشمنى شيطان سفارش مى كنم شما را به پروا داشتن از خدا، خدايى كه با ترساندن هاى مكرّر، راه عذر را بر شما بست، و با دليل و برهان روشن، حجت را تمام كرد، و شما را پرهيز داد از دشمنى شيطانى كه پنهان در سينه ها راه مى يابد، و آهسته در گوش ها راز مى گويد، گمراه و پست است، وعده هاى دروغين داده، در آرزوى آنها به انتظار مى گذارد، زشتى هاى گناهان را زينت مى دهد، گناهان بزرگ را كوچك مى شمارد، و آرام آرام دوستان خود را فريب داده، راه رستگارى را بر روى در بند شدگانش مى بندد، و در روز قيامت آنچه را كه زينت داده انكار مى كند، و آنچه را كه آسان كرده، بزرگ مى شمارد، و از آنچه كه پيروان خود را ايمن داشته بود سخت مى ترساند.   💠11.شگفتى هاى آفرينش انسان مگر انسان، همان نطفه و خوننيم بند نيست كه خدا او را در تاريكى هاى رحم و خلاف هاى تو در تو، پديد آورد تا به صورت چنين در آمد، سپس كودكى شيرخوار شد، بزرگتر و بزرگتر شده تا نوجوانى رسيده گرديد، سپس او را دلى فراگير، و زبانى گويا، و چشمى بينا عطا فرمود تا عبرت ها را درك كند، و از بدى ها بپرهيزد، و آنگاه كه جوانى در حد كمال رسيد، و بر پاى خويش استوار ماند، گردن كشى آغاز كرد، و روى از خدا گرداند، و در بيراهه گام نهاد، در هوا پرستى غرق شد، و براى به دست آوردن لذّت هاى دنيا تلاش فراوان كرد، و سر مست شادمانى دنيا شد، هرگز نمى پندارد مصيبتى پيش آيد و بر اساس تقوى فروتنى ندارد، ناگهان سرمست و مغرور در اين آزمايش چند روزه، مرگ او را مى ربايد، او را كه در دل بد بختى ها، اندكى زندگى كرده، و آنچه را كه از دست داده عوضى به دست نياورده است، و آنچه از واجبات را كه ترك كرد، قضايش را بجا نياورد، كه درد مرگ او را فراگرفت، روزها در حيرت و سرگردانى، و شب ها با بيدارى و نگرانى مى گذراند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_161 🌷 آیه 143 سوره بقره 🌸 وَكَذَل
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 144 سوره بقره 🌸قَدْ نَرَى تَقَلُّبَ وَجْهِكَ فِى السَّمَاءِ فَلَنُوَلِّيَنَّكَ قِبْلَةً تَرْضاَهَا فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَحَيْثُ مَا كُنْتُمْ فَوَلُّواْ وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ وَإِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ لَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَّبِّهِمْ وَ مَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ 🍀ترجمه:(اى پیامبر!) همانا مى بینیم كه تو روى به آسمان مى كنى، اكنون تو را به سوى قبله اى كه از آن خشنود باشى، برمى گردانیم. پس روى خود را به جانب مسجدالحرام كن. و هر جا بودید، روى خود را به جانب آن بگردانید و همانا كسانى كه كتاب (آسمانى) به آنها داده شده، مى دانند كه این فرمان به حقّ است كه از ناحیه ى پروردگار صادر شده و خداوند از اعمال آنها غافل نیست. 🌷 :می بینیم 🌷 :تحول،روی گرداندن 🌷 :پس ما تو را بر می گردانیم 🌷 :سمت،جانب،طرف 🌷 :یعنی ممنوع 🌷 :واقع در مکه به این دلیل این مسجد را مسجد الحرام می نامند که محترم بوده و حدودی دارد که چیزهایی در آن حرام شده است. 🌺 این آیه در ادامه آیات142و143سوره بقره است و ماجرای تغییر قبله است پیامبر صلى الله علیه وآله و سلم منتظر و مشتاق نزول وحى در جهت تغییر قبله بود واین تغییر قبله از به كعبه، وعده ى خداوند به پیامبرش بوده است،ولى آن حضرت در موقع دعا، بى آنكه چیزى بگوید، به سوى آسمان نگاه مى كرد تا این كه آیه نازل شد و دستور داده شد که صلی الله علیه و آله و سلم و همه ى مسلمانان در موقع نماز،روبه سوى مسجدالحرام وكعبه نمایند. 🌺 اهل كتاب و با آنكه حقّانیّت این تغییر را مى دانستند وقبلاً در كتابهایشان خوانده بودند كه پیامبر اسلام به سوى دو قبله مى گزارد، امّا این حقیقت را كتمان نموده و یا با القاى شبهات و سؤالات، نقش تخریبى ایفا مى كردند و خداوند می فرماید «و ما اللّه بغافل عمّا یعملون»رضایت پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله و سلم از قبله بودن كعبه، دلایلى داشت از جمله: 1⃣ ،قبله ى ابراهیم علیه السلام بود. 2⃣از ،استهزاى یهود آسوده مى شد. 3⃣ استقلال به اثبات مى رسید. 4⃣ به اوّلین پایگاه یعنى كعبه، توجّه مى شد. 5⃣ چون مسئله ى تغییر قبله یک حادثه ى مهمّى بود، لذا در آیه، دوبار در مورد توجّه به كعبه، فرمان داده شده است: یک بار خطاب به با لفظ؛ وجهك و یكبار خطاب به مسلمانان با كلمه وجوهكم 🔹پيام های آیه144سوره بقره🔹 ✅ ،سرچشمه ى نزول وحى ونظرگاه انبیاست. ✅ به خواسته انسانها آگاه است. ✅ تشریع و تغییر ، از طرف خداوند است و پیامبر از پیش خود، دستورى صادر نمى كند. ✅ در نزد خداوند به قدرى است كه تقاضاى تغییر قبله را به زبان نمى آورد، بلكه تنها با نگاه، انتظارش را مطرح مى نماید. ✅ رضایت پیامبرش را مى خواهد و رضاى خداوند در رضاى پیامبر اوست. ✅ ،عالمانی كه حقیقت را مى دانند، ولى باز هم طفره مى روند، تهدید و نكوهش مى كند. «لیعلمون انّه الحقّ... و ما اللّه بغافل عمّا یعملون» ‌ 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🔖کتاب مستحاب الدعوه ✍علامه محمد تقی مجلسی می‌گويد من جوان بودم رفتم پيش مرحوم شيخ بهايی گفتم من يک مقدار نمازهای قضا دارم می‌شود من نماز شب بخوانم و نماز قضاهايم را يک وقت ديگر بخوانم ايشان فرمود که نه شما همان نمازهای قضايت را بخوان، گفتم حيف است سحر است شب است من از فضائل نماز شب محروم باشم، گفتند: نه نماز قضايت را بخوان. ▪️علامه می‌گويد: شب پشت بام خوابيده بودم خواب ديدم در بازار خربزه فروش‌های اصفهان کنار مسجد جامع هستم، يک مرتبه امام زمان عليه السلام را در عالم خواب زيارت کردم با يک شور و شعف و نشاطی رفتم خودم را به حضرت رساندم گفتم من چند تا سوال دارم فرمودند بپرسید، گفتم من نماز‌های قضا دارم شب که بلند می‌شوم نماز قضا بخوانم يا نماز شب بخوانم؟ فرمودند نماز شب بخوان بعد گفتم من که شما را هميشه نمی‌بينم می‌شود يک کتابی به من معرفی بکنيد من آن کتاب را عمل کنم فرمود برو پيش آقای تاج به او بگو فلانی من را فرستاده آن کتاب را به تو بدهد می‌گويد من در همان عالم خواب آقای تاج را می‌شناختم در عالم خواب خودم رفتم می‌دانستم هم که کجا است رفتم پيشش گفتم آقا من را فرستاده گفته يک کتاب بدهيد يک کتاب در آورد داد من کتاب را ديدم يک مرتبه از خواب بيدار شدم تا از خواب بيدار شدم حالم دگرگون شد فکر می‌کردم بيدارم و اين‌ها در بيداری اتفاق افتاده نه اين که خواب بوده ولی بعد که به خودم آمدم گفتم يک سری بروم همان جايی که امام را خواب ديدم در بازار خربزه فروش‌ها شايد اتفاقی افتاد. ▪️ به آن‌جا رفتم يکی از بستگان ما فاميلش تاج بود بعد از مدت‌ها ما را ديد به من گفت اين طرف‌ها گفتم کاری داشتم گفت بيا برويم خانه من يک چند تا کتاب دارم شايد به دردت بخورد علامه مجلسی می‌گويد من را برد خانه‌اش، يک چند کتاب گذاشت برابر ما اولين کتابی که چشمم به آن افتاد همان کتابی بود که در خواب ديده بودم نگاه کردم ديدم صحيفه‌ی سجاديه است اشک هايم جاری شد هر چه گفت کجا؟ بنشين بقيه‌ی کتاب‌ها را ببين، گفتم نه همين کافی است. ▪️علامه می‌گوید من از آن روز به بعد در شهر اصفهان منزلت و جايگاه اين کتاب را برای مردم شهر روشن کردم خانه‌ای نبود که در آن خانه دو سه تا صحيفه‌ی سجاديه نباشد و بسياری از مردم شهر اصفهان به برکت اين کتاب مستجاب الدعوه شدند 📌جالب است ايشان از امام زمان عليه السلام می‌خواهد يک کتابی به من معرفی کنيد که من عمل کنم، ما معمولا کتاب خدا را برای خواندن می‌بينيم و امام صحيفه‌ی سجاديه را برای عمل و به عنوان دستورالعمل معرفی می‌کنند، این نشان می‌دهد نقش دعا فوق العاده کارساز و تاثيرگذار است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☀️☀️ 🎤 ۸۳ قسمت ۷ 💠 12.عبرت از مرگ هر روز به سختى درد مى كشد، و هر شب رنج و بيمارى به سراغش مى رود، در ميان برادرى غم خوار، و پدرى مهربان و ناله كننده اى بى طاقت و بر سينه كوبنده اى گريان افتاده است. امّا او در حالت بيهوشى و سكرات مرگ، و غم و اندوه بسيار، و ناله دردناك، و درد جان كندن، با انتظارى رنج آور، دست به گريبان است. پس از مرگ او را مأيوس وار در كفن پيچانده، در حالى كه تسليم و آرام است، بر مى دارند، و بر تابوت مى گذارند. خسته و لاغر به سفر آخرت مى رود، كه فرزندان و برادران او را به دوش كشيده تا سر منزل غربت، آنجا كه ديگر او را نمى بينند، و آنجا كه جايگاه وحشت است، پيش مى برند. امّا هنگامى كه تشييع كنندگان بروند و مصيبت زندگان باز گردند، در گودال قبر نشانده، براى پرستش حيرت آور، و امتحان لغزش زا، زمزمه غم آلود دارد. و بزرگ ترين بلاى آنجا، فرود آمدن در آتش سوزان دوزخ و بر افروختگى شعله ها و نعره هاى آتش است، كه نه يك لحظه آرام گيرد تا استراحت كند، و نه آرامشى وجود دارد كه از درد او بكاهد، و نه قدرتى كه مانع كيفر او شود، نه مرگى كه او را از اين همه ناراحتى برهاند، و نه خوابى كه اندوهش را بر طرف سازد، در ميان انواع مرگ ها و ساعت ها مجازات گوناگون گرفتار است. به خدا پناه مى بريم. 💠13.پند آموزى از گذشتگان اى بندگان خدا كجا هستند آنان كه ساليان طولانى در نعمت هاى خدا عمر گذراندند تعليمشان دادند و دريافتند، مهلتشان دادند و بيهوده روزگار گذراندند از آفات و بلاها دورشان داشتند اما فراموش كردند، زمانى طولانى آنها را مهلت دادند، نعمت هاى فراوان بخشيدند، از عذاب دردناك پرهيزشان دادند، و وعده هايى بزرگ از بهشت جاويدان به آنها دادند. اى مردم از گناهانى كه شما را به هلاكت افكند، از عيب هايى كه خشم خدا را در پى دارد، بپرهيزيد. دارندگان چشمهاى بينا، و گوش هاى شنوا، و سلامت و كالاى دنيا آيا گريزگاهى هست يا رهايى و جاى امنى، پناهگاهى و جاى فرارى هست آيا باز گشتى براى جبران وجود دارد نه چنين است پس كى باز مى گرديد به كدام سو مى رويد و به چه چيز مغرور مى شويد همانا بهره هر كدام از شما زمين به اندازه طول و عرض قامت شماست، آنگونه كه خاك آلوده بر آن خفته باشد. اى بندگان خدا هم اكنون به اعمال نيكو پردازيد، تا ريسمان هاى مرگ بر گلوى شما سخت نشده، و روح شما براى كسب كمالات آزاد است، و بدن ها راحت، و در حالتى قرار داريد كه مى توانيد مشكلات يكديگر را حل كنيد. هنوز مهلت داريد، و جاى تصميم و توبه و باز گشت از گناه باقى مانده است. عمل كنيد پيش از آن كه در شدّت تنگناى وحشت و ترس و نابودى قرار گيريد، پيش از آن كه مرگ در انتظار مانده، فرا رسد، و دست قدرتمند خداى توانا شما را برگيرد. (وقتى كه امام اين خطبه را ايراد فرمود، بدنها به لرزه در آمد، اشكها سرازير و دل ها ترسان شد، كه جمعى آن را غرّاء ناميدند) . 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_جلسه_162 🌷 آیه 144 سوره بقره 🌸قَدْ نَرَى تَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 145 سوره بقره 🌸 وَلَئِنْ أَتَيْتَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ بِكُلِّ ءَايَةٍ مَّا تَبِعُواْ قِبْلَتَكَ وَمَآ أَنْتَ بِتَابِعٍ قِبْلَتَهُمْ وَمَا بَعْضُهُمْ بِتَابِعٍ قِبْلَةَ بَعْضٍ وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُمْ مِّنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ إِنَّكَ إِذاً لَمِنَ الظاَّلِمِين َ 🍀ترجمه:و(اى پیامبر!)اگر هرگونه آیه،براى اهل كتاب بیاورى،از قبله ى تو پیروى نخواهند كرد،و تو نیز پیرو قبله آنان نیستى،(همانگونه كه)بعضى از آنها نیز پیرو قبله دیگرى نیستند وهمانا اگر از هوس هاى آنان پیروى كنى،پس از آنكه علم (وحى) به تو رسیده است، بى شک در این صورت از ستمگران خواهى بود. 🌺 این آیه، از لجاجت اهل كتاب(اهل کتاب منظور یهود و نصارا)پرده برداشته و سوگند یاد مى كند كه هرچه هم آیه و دلیل براى آنان بیاید،آنها از اسلام و قبله ى آن پیروى نخواهند كرد. چون حقیقت را فهمیده اند،ولى آگاهانه از پذیرش آن سر باز مى زنند. تهدید و هشدارهاى قرآن نسبت به پیامبر، به منظور جلوگیرى از بروز و نسبت نارواى خدایى به اولیاست.آنگونه كه در ادیان دیگر،مردم عیسى علیه السلام را فرزند خدا و فرشتگان را دختران خدا مى دانستند. قانون برای همه یکسان است اگر پیامبر از هواهای آنها تبعیت می کرد از مقام نبوت عزل می شد و گرفتار کیفر الهی می شد. 🔹 پيام های آیه 145سوره بقره 🔹 ✅ ،مانع تفكّر است. آنان نه تنها نسبت به اسلام تعصّب مى ورزند،در میان خودشان نیز عناد و لجاجت دارند. ✅ در برابر هیاهو و غوغاى مخالفان نباید تسلیم شد و براى مأیوس كردن ، قاطعیّت لازم است. ✅ یهود ونصارا هر یک داراى قبله ى ویژه اى بودند به این خاطر می فرماید بعضی از آنها پیرو قبله دیگری نیستند. ✅ انحراف ، بسیار خطرناک است. ✅ ،به تنهایى براى هدایت یافتن كافى نیست، روحیّه ى حقّ پذیرى لازم است. یهود صاحب كتاب بودند، ولى با وجود تعصّب نابجا،این علم چاره ساز نشد. ✅ ،حقّ تغییر قانون الهى را بر اساس تمایلات مردم ندارد. ✅ از سرچشمه ى علم واقعى است. ✅ قوانینى شایسته پذیرش و پیروى هستند كه از هواهاى نفسانى تبعیت نکرده و بر پایه ى علم بنا شده باشند. ✅ ،براى همه یكسان است. اگر بر فرض پیامبر نیز تابع هوا و هوس شود، گرفتار كیفر خواهد شد. ‌ 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☀️☀️ 🎤 ۸۴ (پس از جنگ صفین در سال 37.هجرى در شهر كوفه در شناساندن عمرو عاص و ردّ شايعات بيهوده او فرمود) 💠شگفتا از عمرو عاص پسر نابغه  ميان مردم شام گفت كه من اهل شوخى و خوشگذرانى بوده، و عمر بيهوده مى گذرانم حرفى از روى باطل گفت و گناه در ميان شاميان از انتشار داد، مردم آگاه باشيد بدترين گفتار دروغ است. عمرو عاص سخن مى گويد، پس دروغ مى بندد، وعده مى دهد و خلاف آن مرتكب مى شود، در خواست مى كند و اصرار مى ورزد، اما اگر چيزى از او بخواهند، بخل مى ورزد، به پيمان خيانت مى كند، و پيوند خويشاوندى را قطع مى نمايد، پيش از آغاز نبرد در هياهو و امر و نهى بى مانند است تا آنجا كه دست ها به سوى قبضه شمشيرها نرود. اما در آغاز نبرد، و برهنه شدن شمشيرها، بزرگ ترين نيرنگ او اين است كه عورت خويش آشكار كرده، فرار نمايد.   ويژگيهاى امام على عليه السّلام: آگاه باشيد به خدا سوگند كه ياد مرگ مرا از شوخى و كارهاى بيهوده باز مى دارد، ولى عمرو عاص را فراموشى آخرت از سخن حق باز داشته است، با معاويه بيعت نكرد مگر بدان شرط كه به او پاداش دهد، و در برابر ترك دين خويش، رشوه اى تسليم او كند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_163 🌷 آیه 145 سوره بقره 🌸 وَلَئِن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 146 سوره بقره 🌸اَلَّذِينَ ءَاتْیناهُمُ الْكِتاَبَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقاً مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ ‏ 🍀 ترجمه:كسانى كه به آنان كتاب (آسمانى)داده ‏ایم او(پیامبر اسلام)را همچون پسران خود مى‏ شناسند،و همانا گروهى از آنان با آنكه حقّ را مى‏ دانند، كتمان مى‏ كنند. 🌷 :پسران 🌺 در چندین مرتبه این واقعیّت بازگو شده است كه اهل كتاب(منظور یهود و نصارا)،به خاطر بشارت تورات و انجیل به ظهور و بعثت پیامبر اسلام،در انتظار او بودند و ویژگى‏ هاى پیامبر چنان به آنها توضیح داده شده بود كه همچون خویش به او شناخت پیدا كرده بودند. ولى با این همه،گروهى از آنان حقیقت را كتمان مى‏ كردند. 🔹پيام های آیه 146 سوره بقره 🔹 ✅ اگر روحیّه ‏ى حقیقت طلبى نباشد، علم به تنهایى كافى نیست. یهود با آن شناخت عمیق از رسول خدا، باز او را نپذیرفتند. «یعرفون... لیكتمون» ✅ انصاف را مراعات كنیم. قرآن،كتمان را به همه‏ ى اهل‏كتاب نسبت نمى ‏دهد. «فریقاً منهم لیكتمون» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐طرح انس با صحیفه سجادیه💐 🌷با توفیق و مدد الهی برآنیم تا روزانه ترجمه فرازهایی از صحیفه سجادیه (دو صفحه) را قرائت کنیم. 🌷برای آشنایی با فضای صحیفه سجادیه به قرائت ترجمه فارسی اکتفا میکنیم تا اشتیاق و علاقه به دعا بوجود بیاد و ان شاءالله بعد از آن در صورت اشتیاق از مطالب دیگر مثل متن عربی، شرح کوتاه دعاها و بقیه محتوای کانال استفاده بفرمایید. 🌷هر روز ده دقیقه به صورت روزانه و مستمر، زمانی است که با کلام گهربار سید الساجدین در صحیفه سجادیه، مانوس می شوید. 🌷برای اینکه در برنامه های خود و انس با صحیفه سجادیه نظم بیشتری داشته باشید یک زمان را انتخاب کنید و هر روز در همان زمان خاص، ده دقیقه برای خلوت خود با خداوند و صحیفه سجادیه وقت بگذارید، این امر می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☀️☀️ 🎤 ۸۵ 💠 1.خدا شناسى و گواهى مى دهم كه خدايى نيست جز خداى يكتا، آغاز، اوست كه پيش از او چيزى نيست، و پايان همه اوست كه بى نهايت است. پندارها براى او صفتى نمى توانند فراهم آورند، و عقل ها از درك كيفيّت او درمانده اند، نه جزئى براى او مى تواند تصوّر كرد و نه تبعيض پذير است، و نه چشم ها و قلب ها مى توانند او را به درستى فرا گيرند. 💠2.ضرورت پند پذيرى اى بندگان خدا از عبرت هاى سودمند پند پذيريد، و از آيات روشنگر عبرت آموزيد. و از آنچه با بيان رسا شما را ترسانده اند، بپرهيزيد، و از ياد آورى ها و اندرزها سود ببريد، آن چنان كه گويا چنگال مرگ در پيكر شما فرو رفته، و رشته آرزوها و دلبستگى ها قطع گرديده و سختى هاى مرگ و آغاز حركت به سوى قيامت به شما هجوم آورده است. آن روز كه «همراه هر كسى گواه و سوق دهنده اى است»، سوق دهنده اى كه تا صحنه رستاخيز او را مى كشاند، و شاهدى كه بر اعمال او گواهى مى دهد. (و قسمتى از اين خطبه) 💠3.وصف بهشت در بهشت، درجاتى از يكديگر برتر، و جايگاه هايى گوناگون و متفاوت وجود دارد كه نعمت هايش پايان ندارد، و ساكنان آن هرگز خارج نگردند، ساكنان بهشت جاويد، هرگز پير و فرسوده نگردند، و گرفتار شدائد و سختى ها نخواهند شد. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_164 🌷 آیه 146 سوره بقره 🌸اَلَّذِين
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 147 سوره بقره 🌸 الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلاَ تَكُونَنَّ مِنَ المُمْتَرِينَ ‏ 🍀ترجمه:حقّ،از سوى پروردگار توست،پس هرگز از تردید كنندگان نباش. 🌷 :پروردگار (از صفات خدا) 🌷 :پس هرگز نباش 🌷 :تردیدکنندگان ،دودلان ممتر به معنی دو دل بودن و شک و تردید داشتن 🌺 هر گلی اسم و صفاتی دارد برای مثال گل نرگس اسمش نرگس است صفات آن لطافت و خوشبو بودن آن است هم اسم و صفاتی دارد اسمش الله است و یکی از صفات خداوند است رب به کسی گفته می شود که هم مالک و هم مربی و هم تربیت کننده است خداوند هم صاحب حقیقی عالم و هم مدبر و هم پروردگار آن است . ظاهر این آیه خطاب به پیامبر اسلام است اما در واقع خطاب به امت است که حق از جانب توست و هر چه از طرف خداست در آن شک و تردید نباید کرد و باطل از جانب شیاطین است. 🔹پيام های آیه 147 سوره بقره🔹 ✅ همان است كه از منبع علم بى‏ نهایت او صادر شده باشد. «الحقّ من ربّك» ✅ دستورهای الهى كه از طریق و یا روایات ثابت شود، جاى مجادله و مناقشه ندارد. «فلا تكوننّ من المُمترین» ✅ رهبر باید از قاطعیّت و یقین برخوردار باشد، به خصوص وقتى كه قانونى را تغییر داده و سنّتى را مى ‏شكند. فلا تكوننّ من الممترین 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌸🌸 🌸🌸 🌸 🌹 اول: دعای ۳۳ صحیفه سجادیه موضوع دعا: دعا در طلب خیر (این دعا در یک بخش وارد شده است.) __________________ وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیه‌السلام فِی الِاسْتِخَارَةِ: دعای ‌آن حضرت است در‌ طلب خیر: 🌸 اللَّهُمَّ إِنِی أَسْتَخِیرُک بِعِلْمِک، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اقْضِ لِی بِالْخِیرَةِ وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ الِاخْتِیارِ، وَ اجْعَلْ ذَلِک ذَرِیعَةً إِلَی الرِّضَا بِمَا قَضَیتَ لَنَا وَ التَّسْلِیمِ لِمَا حَکمْتَ فَأَزِحْ عَنَّا رَیبَ الِارْتِیابِ، وَ أَیدْنَا بِیقِینِ الْمُخْلِصِینَ. خداوندا از تو به سبب دانشت [که بر همه چیز آگاهی] درخواست خیر دارم. پس بر محمد و آلش درود فرست، و در حقّم به خیر حکم کن، و شناخت آنچه را که برایمان اختیار کردی به ما الهام فرما، و آن را برای ما سبب خشنودی به قضایت، و تسلیم به حُکمت قرار ده، پس دلهره شک را از ما دور کن، و ما را به یقین مخلصین تأیید فرما. 🌸 وَ لَا تَسُمْنَا عَجْزَ الْمَعْرِفَةِ عَمَّا تَخَیرْتَ فَنَغْمِطَ قَدْرَک، وَ نَکرَهَ مَوْضِعَ رِضَاک، وَ نَجْنَحَ إِلَی الَّتِی هِی أَبْعَدُ مِنْ حُسْنِ الْعَاقِبَةِ، وَ أَقْرَبُ إِلَی ضِدِّ الْعَافِیةِ و ما را دچار فروماندگی از معرفت آنچه برایمان اختیار کرده‌ای مکن، که قدر حضرتت را سبک انگاریم، و مورد رضای تو را ناپسند داریم، و به چیزی که از حسن عاقبت دورتر، و به خلاف عافیت نزدیک‌تر است میل پیدا کنیم. 🌸 حَبِّبْ إِلَینَا مَا نَکرَهُ مِنْ قَضَائِک، وَ سَهِّلْ عَلَینَا مَا نَسْتَصْعِبُ مِنْ حُکمِک وَ أَلْهِمْنَا الِانْقِیادَ لِمَا أَوْرَدْتَ عَلَینَا مِنْ مَشِیتِک حَتَّی لَا نُحِبَّ تَأْخِیرَ مَا عَجَّلْتَ، وَ لَا تَعْجِیلَ مَا أَخَّرْتَ، وَ لَا نَکرَهَ مَا أَحْبَبْتَ، وَ لَا نَتَخَیرَ مَا کرِهْتَ. آنچه را از قضای خود که ما از آن اکراه داریم محبوب قلبمان کن، و آنچه را از حکم تو سخت می‌پنداریم بر ما آسان ساز، و گردن نهادن به آنچه از مشیت و اراده‌ات بر ما وارد آورده‌ای به ما الهام فرما، تا تأخیر آنچه را تعجیل فرمودی، و تعجیل آنچه را به تأخیر انداختی دوست نداریم، و هر آنچه محبوب توست ناپسند ندانیم، و آنچه را تو نمی‌پسندی انتخاب نکنیم. 🌸 وَ اخْتِمْ لَنَا بِالَّتِی هِی أَحْمَدُ عَاقِبَةً، وَ أَکرَمُ مَصِیراً، إِنَّک تُفِیدُ الْکرِیمَةَ، وَ تُعْطِی الْجَسِیمَةَ، وَ تَفْعَلُ مَا تُرِیدُ، وَ أَنْتَ عَلَی کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ. و کار ما را به آنچه عاقبتش پسندیده تر، و مآلش بهتر است پایان بخش، که تو عطای نفیس مرحمت می‌کنی، و نعمت‌های بزرگ می‌بخشی، و هر چه می‌خواهی آن کنی، و بر هر چیز قدرت داری. 🌸 🌸🌸 🌸🌸🌸
سی و سوم صحیفه سجادیه 💐از خدا بخواهیم خیر و نیکی و از هر چیز بهترین را برای ما برگزیند. 💐از خداوند بخواهیم آنچه نیک و درست است به ما بفماند تا بدانیم و عمل کنیم. 💐شناخت خیر موجب می‌شود انسان راضی شود به آنچه خداوند برایش مقدر کرده است. 💐در برابر آنچه خدا برای ما خواسته، تسلیم باشیم و نخواهیم آنچه به تأخیر انداخته، پیش افتد و آنچه پیش انداخته، به تأخیر افتد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا