eitaa logo
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
4.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
133 ویدیو
71 فایل
روزگار؛ روزگـار #نــهــج_الــبلاغــه است . تـــــاریــــخ #تــــکــــرار می شود... ارتباط با ما @infooPmeraj . .
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۰۹ (قسمت اول) (اين خطبه با نام الزّهراء معروف است): 💠1.وصف قدرت پروردگار همه چيز
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۰۹ (قسمت دوم ) 💠5.وصف چگونگى مرگ و مردن سختى جان كندن و حسرت از دست دادن دنيا، به دنيا پرستان هجوم آورد. بدن ها در سختى جان كندن سست شده و رنگ باختند، مرگ آرام آرام همه اندامشان را فرا گرفته، زبان را از سخن گفتن باز مى دارد، و او در ميان خانواده اش افتاده با چشم خود مى بيند و با گوش مى شنود و با عقل درست مى انديشد كه عمرش را در پى چه كارهايى تباه كرده  و روزگارش را چگونه سپرى كرده به ياد ثروت هايى كه جمع كرده مى افتد، همان ثروت هايى كه در جمع آورى آنها چشم بر هم گذاشته و از حلال و حرام و شبهه ناك گرد آورده و اكنون گناه جمع آورى آن همه بر دوش اوست كه هنگام جدايى از آنها فرا رسيده، و براى وارثان باقى مانده است تا از آن بهرمند گردند، و روزگار خود گذرانند. راحتى و خوشى آن براى ديگرى و كيفر آن بر دوش اوست، و او در گرو اين اموال است كه دست خود را از پشيمانى مى گزد به خاطر واقعيّت هايى كه هنگام مرگ مشاهده كرده است. در اين حالت از آنچه كه در زندگى دنيا به آن علاقمند بود بى اعتنا شده آرزو مى كند، اى كاش آن كس كه در گذشته بر ثروت او رشك مى برد، اين اموال را جمع كرده بود. اما مرگ هم چنان بر اعضاى بدن او چيره مى شود، تا آن كه گوش او مانند زبانش از كار مى افتد، پس در ميان خانواده اش افتاده نه مى تواند با زبان سخن بگويد و نه با گوش بشنود، پيوسته به صورت آنان نگاه مى كند، و حركات زبانشان را مى نگرد اما صداى كلمات آنان را نمى شنود، سپس چنگال مرگ تمام وجودش را فرا مى گيرد، و چشم او نيز مانند گوشش از كار مى افتد، و روح از بدن او خارج مى شود، و چون مردارى در بين خانواده خويش بر زمين مى ماند كه از نشستن در كنار او وحشت دارند، و از او دور مى شوند. نه سوگواران را يارى مى كند و نه خواننده اى را پاسخ مى دهد، سپس او را به سوى منزلگاهش در درون زمين مى برند، و به دست عملش مى سپارند و براى هميشه از ديدارش چشم مى پوشند. 💠6.وصف رستاخيز و زنده شدن دوباره تا آن زمان كه پرونده اين جهان بسته شود، و خواست الهى فرا رسد، و آخر آفريدگان به آغاز آن بپيوندد، و فرمان خدا در آفرينش دوباره در رسد. آنگاه آسمان را به حركت آورد و از هم بشكافد، و زمين را به شدت بلرزاند، و تكان سخت دهد، كه كوه ها از جا كنده شده و در برابر هيبت و جلال پروردگارى بر يكديگر كوبيده و متلاشى شده و با خاك يكسان گردد. سپس هر كس را كه در زمين به خاك سپرده شده، در آورد، و پس از فرسودگى تازه شان گرداند، و پس از پراكنده شدن، همه را گرد آورد، سپس براى حسابرسى و روشن شدن اعمال از هم جدا سازد. آنها را به دو دسته تقسيم فرمايد: به گروهى نعمت ها دهد و از گروه ديگر انتقام گيرد. اما فرمانبرداران را در جوار رحمت خود جاى دهد و در بهشت جاويدان قرار دهد ، خانه اى كه مسكن گزيدگان آن هرگز كوچ نكنند و حالات زندگى آنان تغيير نپذيرد، در آنجا دچار ترس و وحشت نشوند، و بيمارى ها در آنها نفوذ نخواهد كرد، خطراتى دامنگيرشان نمى شود، و سفرى در پيش ندارند تا از منزلى به منزل ديگر كوچ كنند. و امّا گنه كاران را در بدترين منزلگاه در آورد، و دست و پاى آنها را با غل و زنجير به گردنشان در آويزد، چنانكه سرهايشان به پاها نزديك گردد، جامه هاى آتشين بر بدنشان پوشاند، و در عذابى كه حرارت آتش آن بسيار شديد و بر روى آنها بسته، و صداى شعله ها هراس انگيز است قرار دهد.  جايگاهى كه هرگز از آن خارج نگردند، و براى اسيران آن غرامتى نپذيرند، و زنجيرهاى آن گسسته نمى شود، مدّتى براى عذاب آن تعيين نشده تا پايان پذيرد و نه سر آمدى تا فرا رسد. 💠7.پارسايى پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) دنيا را كوچك شمرد و در چشم ديگران آن را ناچيز جلوه داد. آن را خوار مى شمرد و در نزد ديگران خوار و بى مقدار معرّفى فرمود. و مى دانست كه خداوند براى احترام به ارزش او دنيا را از او دور ساخت و آن را براى ناچيز بودنش به ديگران بخشيد. پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) از جان و دل به دنيا پشت كرد، و ياد آن را در دلش ميراند. دوست مى داشت كه زينت هاى دنيا از چشم او دور نگهداشته شود، تا از آن لباس فاخرى تهيّه نسازد، يا اقامت در آن را آرزو نكند، و براى تبليغ احكامى كه قطع كننده عذرهاست تلاش كرد، و امّت اسلامى را با هشدارهاى لازم نصيحت كرد، و با بشارت ها مردم را به سوى بهشت فراخواند، و از آتش جهنّم پرهيز داد. 💠8.ويژگيهاى اهل بيت عليهم السّلام ما از درخت سرسبز رسالتيم، و از جايگاه رسالت و محل آمد و شد فرشتگان برخاستيم، ما معدنهاى دانش و چشمه سارهاى حكمت الهى هستيم. ياران و دوستان ما در انتظار رحمت پروردگارند و دشمنان و كينه توزان ما در انتظار كيفر و لعنت خداوند به سر مى برند. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_202 🌷 آیه 185 سوره بقره 🌸 شَهْرُ ر
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 186 سوره بقره 🌸 وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنّى قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الْدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لِى وَ لْيُؤمِنُوا بِى لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ‏ 🍀 ترجمه:و هرگاه بندگانم از تو درباره من پرسند همانا من نزدیكم؛ دعاى نیایشگر را آنگاه كه مرا مى‏ خواند پاسخ مى‏ گویم. پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند، باشد كه به رشد رسند. 🌺 بعضی افراد از صلى الله علیه وآله مى ‏پرسیدند: خدا را چگونه بخوانیم؟ آیا خدا به ما نزدیک است كه او را آهسته بخوانیم و یا اینكه دور است كه با فریاد بخوانیم؟! این آیه در پاسخ آنان نازل شد. ،آن چنان مورد محبّت پروردگار قرار دارد كه در این آیه، چندین مرتبه خداوند عبارت خودم را براى لطف به بنده اش به كار برده است: اگر بندگان خودم درباره خودم پرسیدند، به آنان بگو: من خودم به آنان نزدیک هستم وهرگاه خودم را بخوانند، خودم دعاهاى آنان را مستجاب مى‏ كنم، پس دعوت خودم را اجابت كنند و به خودم ایمان بیاورند. این ارتباط محبّت‏‌آمیز در صورتى است كه انسان بخواهد با خداوند مناجات كند. دعا كردن، همراه و همرنگ شدن با كلّ جهان است. طبق آیات قرآن، تمام هستى در تسبیح و قنوت هستند؛ «كلّ له قانتون» و تمام موجودات به درگاه او اظهار نیاز دارند؛ 🌺 درباره دعا سفارشاتى دارد، از آن جمله: 🦋 و درخواست باید خالصانه باشد. «فادعوا اللّه مخلصین له الدین» 🦋 با و همراه باشد. «وادعوه خوفاً وطمعاً» 🦋 با و و ترس توأم باشد. «یدعوننا رغباً و رهباً» 🦋 با و در صورت بگیرد. «ادعوا ربكم تضرعاً و خفیة» 🦋 با و خواندنى مخفى همراه باشد. «اذ نادى ربّه نداء خفیاً» 🔴 سؤال:چرا گاهى دعاى ما مستجاب نمى ‏شود؟ ✏️پاسخ: عدم استجابت دعاى ما به خاطر شرک یا جهل ماست. در تفسیر المیزان مى‏‌خوانیم كه خداوند در این آیه مى‏‌فرماید: «اجیب دعوة الداع اذا دعان» خودم اجابت مى ‏كنم دعا كننده ‏اى را كه فقط مرا بخواند و با اخلاص تمام، از من طلب خیر كند. پس اگر دعا مستجاب نشد، یا به جهت آن است كه ما از خداوند خیر نخواسته‏ ایم، و در واقع براى ما شرّ بوده و یا اگر واقعاً خیر بوده، خالصانه و صادقانه از خداوند درخواست نكرده ‏ایم و همراه با استمداد از غیر خداوند بوده است. و یا اینكه استجابت درخواست ما، به مصلحت ما نباشد كه به فرموده روایات، در این صورت به جاى آن بلایى از ما دور مى‏ شود ویا براى آینده ما یا نسل ما ذخیره مى ‏شود ویا در آخرت جبران مى‏گردد. در اصول كافى مى‏ خوانیم: كسى كه غذاى حرام بخورد، یا امر به معروف ونهى از منكر نكند ویا از سر غفلت وبى‏اعتنایى دعا كند، دعایش مستجاب نمى‏ گردد. معناى دعا، ترك كسب وكار نیست، بلكه توكّل به خداوند همراه با تلاش است. 🔴 درباره نزدیک بودن خدا به انسان(فإنى قريب) فیض كاشانى قدس سره مى‏گوید: گفتم كه روى خوبت،از ما چرا نهان است‏ گفتا تو خود حجابى ورنه رخم عیان است گفتم فراق تا كى،گفتا كه تا تو هستى ‏ گفتم نفس همین است،گفتا سخن همان است 🔹پيام های آیه 186 سوره بقره🔹 ✅ در هرجا ودر هر وقت كه باشد، مفید است. چون خداوند مى‏فرماید: من نزدیک هستم.«فانّى قریب» ✅ به ما نزدیک است، ولى ما چطور؟ اگر گاهى قهر او دامن ما را مى‏گیرد،به خاطر دورى ما از خداوند است كه در اثر گناهان مى‏باشد. «فانّى قریب» ✅ دائمى است، نه موسمى. «اُجیب» نشانه‏ى دوام است. ✅ با آنكه همه چیز را مى‏ داند،امّا دعا كردن وظیفه‏ ى ماست. «فلیستجیبوا لى» ✅ وسیله رشد و هدایت است. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
✨بقیه الله✨ 🌼 بقية الله مخصوص وجود نازنين امام زمان علیه السلام نيست، چون وجود مبارک پیغمبر اکرم صلوات الله و ائمه اطهار علیهم السلام نیز برای بشریت سر تا پا خير و سود و صلاح و مصلحت و منفعت بود از همین جهت در زیارت جامعه‌ی کبیره به آنها بقیه‌الله خطاب می‌شود. ادامه دارد... 📚هود، ۸۶.
❤️ چشم دیدار ندارم شده ام کورِ رو که رو نیست ولی تشنه‌دیدار توام آرزو بر من آلوده روا نیست ، ولی .. کاش یک روز ببینم که ز انصار توام 💚 💚
هم قدم با امام زمان.mp3
8.43M
💌 من میخوام ؛ وقتی آقا ظهور کردن؛ کنارشون، سایه به سایهَ‌شون هم‌قدم‌شون... باشم!! ▫️یعنی میشه ؟ ▫️چکار باید بکنم ؟ 🎤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۱۰ (اين خطبه قبل از سيّد رضى در ميان دانشمندان به خطبه ديباج معروف بود). 💠1.ره آورد برخى از مبانى اعتقادى همانا بهترين چيزى كه انسان ها مى توانند با آن به خداى سبحان نزديك شوند، ايمان به خدا و ايمان به پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) و جهاد در راه خداست، كه جهاد قلّه بلند اسلام، و يكتا دانستن خدا بر اساس فطرت انسانى است. بر پاداشتن نماز آيين ملّت اسلام، و پرداختن زكات تكليف واجب الهى، و روزه ماه رمضان، سپرى برابر عذاب الهى است، و حج و عمره، نابود كننده فقر و شستشو دهنده گناهان است. و صله رحم مايه فزونى مال و طول عمر، و صدقه هاى پنهانى نابود كننده گناهان است، و صدقه آشكارا، مرگ هاى ناگهانى و زشت را باز مى دارد، و نيكوكارى، از ذلّت و خوارى نگه مى دارد. به ياد خدا باشيد كه نيكوترين ذكر است، و آنچه پرهيزكاران را وعده دادند آرزو كنيد كه وعده خدا راست ترين وعده هاست، از راه و رسم پيامبرتان پيروى كنيد كه بهترين راهنماى هدايت است، رفتارتان را با روش پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) تطبيق دهيد كه هدايت كننده ترين روش هاست. 💠2.ارزش قرآن و قرآن را بياموزيد، كه بهترين گفتار است، و آن را نيك بفهميد كه بهار دل هاست. از نور آن شفا و بهبودى خواهيد كه شفاى سينه هاى بيمار است، و قرآن را نيكو تلاوت كنيد كه سود بخش ترين داستان هاست، زيرا عالمى كه به غير علم خود عمل كند، چونان جاهل سرگردانى است كه از بيمارى نادانى شفا نخواهد گرفت، بلكه حجّت بر او قويتر و حسرت و اندوه بر او استوارتر و در پيشگاه خدا سزاوارتر به نكوهش است. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_203 🌷 آیه 186 سوره بقره 🌸 وَإِذَا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 187 سوره بقره بخش اول 🌸 أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الْصِّيَامِ الْرَّفَثُ إِلَى‏ نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ كُلُواْ واشْرَبُواْ حَتَّى‏ يَتَبَيَّنَ لَكُمْ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الْصِّيَامَ إِلَى الَّيْلِ وَلاَ تُباَشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِى الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ ءَايَاتهِ لِلْنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُون ‏ 🍀 ترجمه:در شب‏هاى روزه (ماه رمضان)، آمیزش با همسرانتان براى شما حلال شد، آنها براى شما همانند لباسند و شما براى آنها همانند لباس هستید خداوند مى‏ دانست كه شما به خود خیانت مى‏كردید پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت. پس اكنون (مى ‏توانید) با آنها آمیزش کنید و آنچه را خداوند بر شما مقرّر فرموده، طلب كنید. و بخورید و بیاشامید تا رشته سفید از رشته سیاه (شب) براى شما آشكار گردد. سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و در حالى كه معتكف در مساجد هستید، با همسران آمیزش نكنید. این حدود واحكام الهى است پس به آن نزدیک نشوید. خداوند این چنین آیات خود را براى مردم، روشن مى‏ سازد، باشد كه پرهیزگار شوند. 🔴 وقتی سخن می گوید الفاظ کم است ولی معانی و کاربرد زیادی دارد برای مثال در این آیه وقتی می خواهد از زن و شوهر سخن گوید با کاربرد یک کلمه یعنی رابطه متقابل و برابری کامل زن و شوهر را بیان می کند. یعنی روابط آنها را به لباس تشبیه می کند زن ها در حکم لباس و پوشش و شأن اجتماعى و شخصيت و آبرو و حیثیت برای مردها هستند مردها هم در حکم لباس و پوشش و شأن اجتماعى و شخصيت و آبرو و حیثیت برای زن ها هستند. 🔴 در آغاز ، در شب و روز ماه رمضان، آمیزش با همسر ممنوع بود و همچنین در ساعت معیّنى از شب مى‏ توانستند كنند بعضى مسلمانان بر خلاف ممنوع بودن آمیزش را انجام مى ‏دادند، ولى بعضی دیگر با وجود زحمت و سختى، از خوردن در شب بعد از بیدارى خوددارى می ‏كردند. تا اینکه این آیه نازل شد که (أحل لكم ليلة الصيام الرفث إلى نسائكم:در شب های روزه آمیزش با همسرانتان برای شما حلال شد) چرا خداوند از همان ابتدا آمیزش زن و شوهر را در شب های روزه حلال اعلام نفرمودند. شاید می خواست ظرفیت بعضی انسانها را نشان بدهد که اگر بخواهند می توانند خود را برای مدتی کنترل کنند و قلبشان فقط خالصانه برای خدا باشد و هم اینکه ضعف بعضی از انسانها را نشان بدهد که با اینکه ممنوع بود آمیزش انجام می دادند. چون می فرماید:علم الله أنكم كنتم تختانون أنفسكم 🌷 🌷 💕 هن لباس لکم و أنتم لباس لهن:آنها برای شما همانند لباس هستند و شما برای آنها همانند لباس هستید. در اين تشبیه، نكات و ویژگی های بسیار لطیفی وجود دارد که این ویژگی ها باید نسبت به یکدیگر باشد. 💕 باید در رنگ و جنس مناسب انسان باشد، نیز باید متناسب با فكر و فرهنگ و اعتقاد و شخصیّت خود انسان باشد. 💕 مایه ‏ى زینت است، و هم باید مایه زینت یکدیگر باشند زینت ها و زیبایی های آنها برای یکدیگر باید باشد. 💕 عیوب انسان را مى ‏پوشاند، زن و شوهر هم بايد عيب های یکدیگر را بپوشانند. 💕 انسان را از سرما و گرما حفظ مى‏كند، وجود نیز كانون خانواده را گرم و زندگى را از سردى به گرمی و محبت تبدیل می کند. 💕 در هواى سرد یا هواى گرم از لباس مناسبی استفاده مى‏شود، هر یک از دو همسر نیز باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحى طرف مقابل تنظیم كند؛ اگر عصبانى و خسته است، زن با لطافت با او برخورد كند و اگر عصبانی و خسته است، مرد با با او برخورد كند. 💕 در اینجا کلمه های لکم یعنی برای شما و لهن یعنی برای آنها نکته لطیفی وجود دارد یعنی زن و شوهر برای یکدیگر هستند. اگر لباس کمی آلوده شد آن را با و لطافت شست و شو می دهیم گاهی وقت ها در زندگی زن و شوهر لغزش ها و کدورتی پیش می آید باید با ملایمت و و بیشتری برخورد کرد و آن کدورت ها و لغزش ها را از بین برد تا قلب آنها همچنان سرشار از روشنی و محبت به یکدیگر شود. ⬅️ ادامه ان شاء الله در شماره بعدی... 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨بقیه الله✨ 🌼 بقية الله مخصوص وجود نازنين امام زمان علیه السلام نيست، چون وجود مبارک
✨بقیه الله✨ 🌼 پيغمبر اکرم و اهل بيت علیهم السلام  بقية الله هستند امام زمان علیه السلام بقية الله است، مثل آب است آب هر جا باشد آبادی و آبادانی است، تمدن است لذا می‌گوييم وقتی امام زمان علیه السلام می‌آيد عالم آباد می‌شود. 🌼امام آب است و ديگران کف هستند لذا نمی‌توانند عالم را آباد کنند، خرم بکنند او است که آب است او است که می‌تواند عالم را سبز بکند انتظار امام زمان انتظار آب است انتظار آبادی است انتظار آبادانی است ادامه دارد... 📚هود، ۸۶.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۱۰ (اين خطبه قبل از سيّد رضى در ميان دانشمندان به خطبه ديباج معروف بود). 💠1.ره آور
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۱۱ (قسمت اول) 💠1.هشدار از دنيا پرستى پس از ستايش پروردگار، همانا من شما را از دنياى حرام مى ترسانم، زيرا در كام شيرين، و در ديده انسان سبز و رنگارنگ است، در شهوات و خواهش هاى نفسانى پوشيده شده، و با نعمت هاى زود گذر دوستى مى ورزد، با متاع اندك زيبا جلوه مى كند، و در لباس آرزوها خود را نشان مى دهد، و با زينت غرور خود را مى آرايد، شادى آن دوام ندارد، و كسى از اندوه آن ايمن نيست. 💠2.شناخت ماهيّت دنيا دنياى حرام بسيار فريبنده و بسيار زيان رساننده است، دگرگون شونده و ناپايدار، فنا پذير و مرگبار، و كشنده اى تبهكار است، و آنگاه كه به دست آرزومندان افتاد و با خواهش هاى آنان دمساز شد مى نگرند كه جز سرابى بيش نيست كه خداى سبحان فرمود: «زندگى چون آبى ماند كه از آسمان فرو فرستاديم و به وسيله آن گياهان فراوان روييد سپس خشك شده، باد آنها را پراكنده كرد و خدا بر همه چيز قادر و تواناست». كسى از دنيا شادمانى نديد جز آن كه پس از آن با اشك و آه روبرو شد، هنوز با خوشى هاى دنيا روبرو نشده است كه با ناراحتيها و پشت كردن آن مبتلا مى گردد، شبنمى از رفاه و خوشى دنيا بر كسى فرود نيامده جز آن كه سيل بلاها همه چيز را از بيخ و بن مى كنند. هر گاه صبحگاهان به يارى كسى برخيزد، شامگاهان خود را به ناشناسى مى زند، اگر از يك طرف شيرين و گوارا باشد از طرف ديگر تلخ و ناگوار است. كسى از فراوانى نعمت هاى دنيا كام نگرفت جز آن كه مشكلات و سختى ها دامنگير او شد، شبى را در آغوش امن دنيا به سر نبرده جز آن كه صبحگاهان بال هاى ترس و وحشت بر سر او كوبيد، بسيار فريبنده است و آنچه در دنياست نيز فريبندگى دارد، فانى و زودگذر است، و هر كس در آن زندگى مى كند فنا مى پذيرد.   💠3.روش برخورد با دنيا در زاد و توشه آن جز تقوا خيرى نيست. كسى كه به قدر كفايت از آن بردارد در آرامش به سر مى برد، و آن كس كه در پى به دست آوردن متاع بيشترى از دنيا باشد وسائل نابودى خود را فراهم كرده، و به زودى از دست مى رود. بسا افرادى كه به دنيا اعتماد كردند، ناگهان مزه تلخ مصيبت را بدانها چشاند و بسا صاحب اطمينانى كه به خاك و خونش كشيد. چه انسان هاى با عظمتى را كه خوار و كوچك ساخت، و بسا فخر فروشانى را كه به خاك ذلّت افكند. حكومت دنيا نا پايدار، عيش و زندگانى آن تيره و تار، گواراى آن شور، و شيرينى آن تلخ، غذاى آن زهر، و اسباب و وسائل آن پوسيده است، زنده آن در معرض مردن، و تندرست آن گرفتار بيمارى است، حكومت آن بر باد رفته، و عزيزان آن شكست خورده، متاع آن نكبت آلود و پناه آورنده آن و غارت زده خواهد بود. 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_204 🌷 آیه 187 سوره بقره بخش اول 🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 187 سوره بقره بخش دوم 🌸 أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الْصِّيَامِ الْرَّفَثُ إِلَى‏ نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنْكُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ كُلُواْ واشْرَبُواْ حَتَّى‏ يَتَبَيَّنَ لَكُمْ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الْصِّيَامَ إِلَى الَّيْلِ وَلاَ تُباَشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عَاكِفُونَ فِى الْمَسَاجِدِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ ءَايَاتهِ لِلْنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُون ‏ 🍀 ترجمه:در شب‏هاى روزه (ماه رمضان)، آمیزش با همسرانتان براى شما حلال شد، آنها براى شما همانند لباسند و شما براى آنها همانند لباس هستید خداوند مى‏ دانست كه شما به خود خیانت مى‏كردید پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت. پس اكنون (مى ‏توانید) با آنها آمیزش کنید و آنچه را خداوند بر شما مقرّر فرموده، طلب كنید. و بخورید و بیاشامید تا رشته سفید از رشته سیاه (شب) براى شما آشكار گردد. سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و در حالى كه معتكف در مساجد هستید، با همسرانتان آمیزش نكنید. این حدود واحكام الهى است پس به آن نزدیک نشوید. خداوند این چنین آیات خود را براى مردم، روشن مى‏ سازد، باشد كه پرهیزگار شوند. 🌷 :حلال شد 🌷 :شب روزه 🌷 :آمیزش 🌷 :همسرانتان 🌷 :خیانت می کردید 🌷 :آمیزش نمودن 🌷 :طلب کنید 🌷 :و بخورید 🌷 :و بیاشامید 🌷 :آشکار شود 🌷 :خط 🌺 این جلسه ادامه آیه ۱۸۷سوره بقره می باشد.قرآن کتاب زندگی است و برای سعادت انسان ها در زندگی دنیا و زندگی آخرت می باشد برای نمونه همین نکات تشبیه لباس که در جلسه قبلی بیان شد اگر زن و شوهر رعایت کنند دیگر شاهد اختلافات و خیانت ها و طلاق نبودیم. وقتی خداوند دستور یا توصیه ای می کند در واقع برای خود انسان ولی اگر سخن خدا زیر پا گذاشته شود خود انسان آسیب می بیند‌. در جلسه قبل بیان شد که ابتدای اسلام آمیزش با همسر در روز و شب ماه رمضان حرام بود بعد آیه نازل شد که در شب حلال است بعضی ها با اینکه روزه بودند ولی آمیزش انجام می دادند به این خاطر می فرماید علم الله أنکم کنتم تختانون أنفسکم:خداوند می دانست که شما به نفس خود خیانت می کردید یعنی قدرت صبر و خوددارى نداشته و ندارید، به همین دلیل تكلیف را بر شما آسان و توبه شما را پذیرفت و گذشته‏ ى شما را عفو نمود.( فتاب علیکم و عفا عنکم) 🌺 (فالآن باشروهن و ابتغوا ما کتب الله لکم و کلوا و اشربوا:پس اکنون می توانید با آنها آمیزش کنید و آنچه را خداوند بر شما مقرر فرموده طلب کنید و بخورید و بیاشامید.) اکنون خداوند وقتی را تعیین می کند تا در آن زمان از خوردن و آشامیدن و آمیزش با همسران دست بردارند می فرماید:حتی یتبین لکم الخیط الأبیض من الخیط الأسود من الفجر:تا خط سفید از خط سیاه برای شما آشکار شود یعنی به اطراف آسمان نگاه کنید یک خط سفید افقی می بینید که کنار آن یک خط سیاهی قرار دارد وقتی کاملا قابل تشخیص بود همان وقت اذان صبح است سپس می فرماید روزه را تا شب به اتمام برسانید که همان وقت اذان مغرب است.(ثم أتمو الصیام إلی الیل) 🌺 اعتكاف، به معناى بریدن از دنیا و پناهنده شدن به خداست. پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله با گرفتارى ‏ها و مشكلاتى كه داشتند، گاهى در مسجد براى چند روز معتكف مى ‏شدند و بدین وسیله روح خود را صفا و آرامش بیشتر مى‏‌دادند. (و لا تباشروهن و أنتم عاکفون فی المساجد تلک حدود الله فلا تقربوها:و در حالی که معتکف در مساجد هستید ، با همسران آمیزش نکنید. این حدود و احکام الهی است پس به آن نزدیک نشوید.)(کذلک یبین الله ءایاته للناس لعلهم یتقون:این چنین خداوند ، آیات خود را برای مردم روشن می سازد ، باشد که پرهیزگار شوند.) ⬅️ پیام های آیه در بخش بعدی.... 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۱۱ (قسمت اول) 💠1.هشدار از دنيا پرستى پس از ستايش پروردگار، همانا من شما را از دنياى
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۱۱ (قسمت دوم) 💠4.عبرت از گذشتگان آيا شما در جاى گذشتگان خود به سر نمى بريد كه عمرشان از شما طولانى تر و آثارشان با دوام تر و آرزويشان درازتر و افرادشان بيشتر و لشكريانشان انبوه تر بودند دنيا را چگونه پرستيدند و آن را چگونه بر خود گزيدند  و سپس از آن رخت بر بستند و رفتند: بى توشه اى كه آنان را براى رسيدن به منزلگاه كفايت كند و بى مركبى كه آنان را به منزلشان رساند. آيا شنيده ايد كه دنيا خود را فداى آنان كرده باشد يا به گونه اى يارى شان داده يا با آنان به نيكى به سر برده باشد نه هرگز بلكه سختى و مشكلات دنيا چنان به آنها رسيد كه پوست و گوشتشان را دريد، با سختى ها آنان را سست و با مصيبت ها ذليل و خوارشان كرد و بينى آنان را به خاك ماليد و لگد مال كرد و گردش روزگار را بر ضد آنها برانگيخت. شما ديديد كه دنيا آن كس را كه برابر آن فروتنى كرد، و آن را برگزيد، و بر همه چيز مقدّم داشت، كه گويا جاودانه مى ماند، نشناخت و روى خوش نشان نداد تا آن كه از دنيا رفت آيا جز گرسنگى توشه اى به آنها سپرد آيا جز در سختى فرودشان نياورد و آيا روشنى دنيا جز تاريكى و سرانجامش جز پشيمانى بود 💠5.پرهيز از دنياى حرام آيا شما چنين دنيايى را بر همه چيز مقدم مى داريد و بدان اطمينان مى كنيد يا در آرزوى آن به سر مى بريد پس دنيا بد خانه اى است براى كسى كه خوشبين باشد، و يا از خطرات آن نترسد. پس بدانيد-  و مى دانيد-  كه آن را ترك مى كنيد و از آن رخت بر مى بنديد و پند گيريد از آنها كه گفتند: «چه كسى از ما نيرومندتر است» سپس آنان را به گورهايشان سپردند بى آن كه سواره كارانشان خوانند، و در قبرها فرود آوردند بى آن كه همسايگانشان نامند، از سطح زمين، قبرها، و از خاك كفن ها، و از استخوان هاى پوسيده همسايگانى پديد آمدند كه هيچ خواننده اى را پاسخ نمى دهند و هيچ ستمى را باز نمى دارند و نه به نوحه گرى توجّهى دارند. نه از باران خوشحال و نه از قحط سالى نوميد مى گردند. گرد هم قرار دارند و تنهايند، همسايه يكديگرند امّا از هم دورند، فاصله اى با هم ندارند ولى هيچ گاه به ديدار يكديگر نمى روند. نزديكان از هم دورند بردبارانى هستند كه كينه ها از دل آنان رفته، بى خبرانى كه حسد در دلشان فرو مرده است.نه اززیان آنها ترسی ونه به دفاع آنها امیدی وجود دارد. درون زمین را به جای سطح آن براب ماندن انتخاب كردند و خانه هاى تنگ و تاريك را به جاى خانه هاى وسيع برگزيدند. به جاى زندگى با خويشاوندان، غربت را، و به جاى نور، ظلمت را برگزيدند، به زمين باز گشتند چونان كه در آغاز آن را پا برهنه و عريان ترك گفتند، و با اعمال خود به سوى زندگى جاويدان و خانه هميشگى كوچ كردند، آنسان كه خداى سبحان فرمود: «چنانكه آفرينش را آغاز كرديم، آن را باز مى گردانيم، وعده اى بر ماست و همانا اين كار را انجام خواهيم داد». 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_205 🌷 آیه 187 سوره بقره بخش دوم 🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 187 سوره بقره بخش سوم 🌺 در جلسه های 204 و 205 آیه را شرح دادیم و در این جلسه به پیام های این آیه می پردازیم 🔹 پیام های آیه 187 سوره بقره🔹 🌷 تخفیف و آسان گیری در احکام ، از ویژگی های دین اسلام است. 🌷 روز و لذّت مشروع شب، نشانه‏ ى جامعیّت دین است. در یک آیه هم احكام روزه‌ و هم مسائل زناشویى آمده است. 🌷 به نیازهاى طبیعى توجّه كامل دارد. 🌷 نیاز روحی و روانی و جسمی و به یكدیگر، دو طرفه است و هر یک براى پوشش نیازهاى طبیعى خود به دیگرى نیازمند است. «هنّ لباس لكم و انتم لباس لهنّ» 🌷 از جزئیات كارهاى انسان آگاه است. (علم اللَّه أن کنتم تختانون انفسکم) 🌷 ترک فرمان خدا، و ظلمى است به خود ما. «تختانون انفسكم» 🌷 در آمیزش و فرزند خواهى، براى خداوند تكلیف معیّن نكنید كه پسر باشد یا دختر. «و ابتغوا ما كتب اللَّه لكم» 🌷 حتّى آمیزش بین زن و شوهر باید هدفدار باشد. «وابتغوا ما كتب اللَّه لكم» 🌷 معیار احكام اسلامى، معیارهاى عمومى، طبیعى و ساده است. پیدا شدن سپیده‏ى صبح یا تاریكى شب را، هركسی در هر كجا باشد مى‏ تواند بفهمد. «یتبیّن لكم الخیط الابیض من الخیط الاسود» 🌷 نقش زمان‏بندى را در عبادات فراموش نكنیم. «اتموا الصیام الى اللیل» 🌷 ، سكونت در مسجد است، مشروط به روزه گرفتن. «عاكفون فى المساجد» 🌷 ، فلسفه ‏ى احكام الهى است. روزه براى تقواست، آمیزش زن و شوهر مشروع نیز براى تقواست. «لعلهم یتقون» 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۱۱ (قسمت دوم) 💠4.عبرت از گذشتگان آيا شما در جاى گذشتگان خود به سر نمى بريد كه عمرشا
☀️☀️☀️ 🎤 ۱۱۲ (در اين خطبه از فرشته مرگ و كيفيّت گرفتن ارواح سخن ايراد كرد) عجز انسان از درك فرشتگان (فرشته مرگ) آيا هنگامى كه فرشته مرگ به خانه اى در آمد، از آمدن او آگاه مى شوى آيا هنگامى كه يكى را قبض روح مى كند او را مى بينى بچّه را چگونه در شكم مادر مى ميراند آيا از راه اندام مادر وارد مى شود يا روح به اجازه خداوند به سوى او مى آيد يا همراه كودك در شكم مادر به سر مى برد  آن كس كه آفريده اى چون خود را نتواند وصف كند، چگونه مى تواند خداى خويش را وصف نمايد . 🌴🌴🌴
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_206 🌷 آیه 187 سوره بقره بخش سوم 🌺
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 🌷 آیه 188 سوره بقره 🌸 وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْواَلَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَآ إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيْقاً مِّنْ أَمْوَالِ الْنَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون ‏ 🍀 ترجمه:واموال یكدیگر را به باطل در میان خودتان نخورید و اموال را به حاكمان و قاضی ها سرازیر نكنید تا بخشى از اموال مردم را به گناه بخورید و در حالى كه شما مى ‏دانید. 🌷 : به معناى سرازیر كردن دَلو در چاه است كه در این آیه، رشوه دادن به مسئولان و قاضى ها به چاه تشبیه شده است. 🔴 این آیه هشدار می دهد که یکدیگر را به ناحق نخوریم و برای خوردن حق مردم و اموال مردم رشوه به مسئولان و قاضی ها ندهیم. منظور از «اموال‏النّاس» هم اموال عمومى است وهم اموال خصوصى. علاوه بر آنكه رشوه براى گرفتن حقوق غیرمالىِ مردم نیز ممنوع است بلکه، یكى از بزرگى است كه مفاسد اجتماعى متعدّدى را به دنبال دارد، از جمله: حذف عدالت، یأس و ناامیدى ضعفا، جرأت و جسارت اقویا، فساد و تباهى حاكم و قاضى، از بین رفتن اعتماد عمومى. 🔴 با توجّه به این آثار و عوارض منفى، در روایات شدیداً از این عمل انتقاد شده است. رسول اكرم صلى الله علیه وآله خطاب به حضرت على علیه السلام فرمود:«یا على ثمن المیتة والكلب والخمر و مهر الزانیة والرشوة فى الحكم» اى على! درآمد حاصل از فروش مردار، سگ، شراب، زنا و رشوه یكسان و حرام است. امام صادق علیه السلام را در حد كفر به خدا مى ‏داند. و رسول اكرم صلى الله علیه وآله رشوه دهنده و گیرنده و واسطه را لعنت كرد و فرمود: بوى بهشت به صاحب رشوه نمى‏ رسد. 🔴 علیه السلام رشوه گیرنده را از حقّ ولایت محروم مى‏داند. و در جاى دیگر آن حضرت فرمودند: هیچ گروهى گرفتار رشوه نشدند، مگر آنكه گرفتار و اضطراب و نگرانى شدند! بعضى براى توجیه خلاف خود، نام‏هاى مختلف بر رشوه مى‏ گذارند، از جمله: هدیه، تحفه، حقّ‏الزحمه، چشم روشنى و... . شخصى به نام «اشعث ‏بن قیس»، حلوایى به در خانه على علیه السلام به عنوان هدیه آورد تا در محكمه شاید امام به نفع او حكم صادر كند. امام فرمود: به خدا سوگند! اگر هفت اقلیم را بر من ببخشند تا پوست جوى را به ناحقّ از دهان مورچه‏ اى بگیرم این كار را نخواهم كرد. 🔹 پيام های آیه 188سوره بقره 🔹 🌷 باید از راه صحیح باشد. مانند:تجارت، زراعت، صنعت، ارث، هدیه از راه دوستی ولى تصرف از طریق باطل و رشوه ایجاد مالكیّت نمى‏‌كند. «لا تاكلوا اموال الناس بالباطل» 🌷 در حكم یک پیكر واحد است. «بینكم، اموالكم» 🌷 ، حرام است و انسان حقّ ندارد براى تصاحب اموال مردم رشوه دهد. «تدلوا بها الى الحكام لتاكوا فریقاً من اموال الناس» 🌷 لغزش‏هاى آگاهانه خطرناک است. «وانتم تعلمون» ‌ 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖رضایت خدا ✍شخصی خدمت رسول خدا صلی الله عليه و آله و سلم آمد حضرت فرمود می‌دانم برای چه آمدی گفت برای چه آمدم؟ حضرت فرمود يک سوال در ذهنت داری گفت چه است گفت سوالت اين است که از کجا بفهمم خدا از من راضی است يا نه؟ گفت درست است برای همين سوال آمدم. 🌸حضرت فرمود نگاه به رفتارت بکن اگر وقتی به رفتارت نگاه می‌کنی آرام می‌شوی راضی‌ات می‌کند يک بهجت و سروری پيدا می‌کنی این نشان می‌دهدخدا از تو راضی است. 🌸ولی اگر نگاه به رفتارت می‌کنی شرمنده می‌شوی سرت را پايين می‌اندازی خجالت می‌کشی بدت می‌آيد نشانه‌ی آن است که خدا از تو راضی نيست.
🔖تبدیل شراب به شیر ✍در عصر امام  صادق عليه السلام کسی زندگی می‌کرد به نام سيد اسماعيل حميری اين شاعر اميرالمومنين علیه السلام بود افتخار هم می‌کرد هر جا می‌نشست از اميرالمومنين علیه السلام می‌گفت، هيچ ابايی هم نداشت منتها يک نقطه ضعف داشت اين بود که اهل شراب بود. 🍀يک وقتی می‌رود از شرابخانه جام شراب‌اش را بگيرد، تا به خانه برود، بين راه يک مرتبه می‌بيند از ته کوچه امام صادق عليه السلام دارد می‌آيد خيلی خجالت می‌کشد با خودش می‌گوید حالا اگر به هم رسيديم؟ حالا اگر پرسيد من چه جواب بدهم؟ 🍀وقتی به هم رسيدند بعد از احوال پرسی حضرت فرمود در کوزه چه داريد؟ اين ماند چه بگويد گفت در اين کوزه؟ فرمود بله. گفت شير است برای بچه‌ها شير گرفتم شير هم که شما می‌دانيد خيلی خاصيت دارد حضرت فرمود حالا که خاصيت دارد يک قدری‌اش را هم به ما بده دست دراز کردند و فرمودند بريز کف دست ما. حمیری سر آن ظرف را باز می‌کند می‌ريزد کف دست امام همين که می‌ريزد مي‌بيند شير است. 🍀 بعد امام از او می‌پرسد امام زمان تو کيست؟ همیری می‌گويد می‌خواهيد بدانيد؟ امام می‌فرماید بله. می‌گويد امام زمان من آن کسی است که آن قدر آقا است، آن قدر کريم است، آن قدر خطا پوش و عيب پوش است که برای اين که من خجالت نکشم، شرمنده نشوم، شرمسار نشوم، سرافکنده نشوم، شراب من را تبديل به شير کرد آن امام من است. ❓ آيا يک چنين کسی شايسته‌ی سلام نيست؟ نبايد ما به او سلام بفرستيم؟ و بگوييم: السلام عليک یا جعفر ابن محمد علیه السلام.