۱ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۷۶ قسمت سوم 💠5.پرهيز از بدعت ها اى بندگان خدا آگاه باشيد مؤمن كسى است كه حلال خدا
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۷۷
💠(در سال 37 هجرى پس از خيانت ابو موسى و عمرو عاص از داوران حكميّت فرمود:)
رأى جمعيّت شما در صفین يكى شد كه دو مرد را به داورى برگزينند (ابو موسى اشعرى، عمرو عاص) و از آن دو پيمان گرفتيم كه در برابر قرآن تسليم باشند، و از آن تجاوز نكنند و زبان آن دو با قرآن و قلب هايشان پيرو كتاب خدا باشد. امّا آنها از قرآن روى گردان شدند، حق را آشكارا مى ديدند و ترك گفتند، كه جور و ستم، خواسته دلشان، و كجى و انحراف در روش فكريشان بود. در صورتى كه پيش از صدور رأى زشت و حكم جائرانه، با آنها شرط كرده بوديم كه به عدل حكم كرده و به حق عمل كنند.
ما به حقّانيت خود ايمان داريم در حالى كه آن دو از راه حق بيرون رفتند و حكمى بر خلاف حكم خدا صادر كردند.
🌴🌴🌴
۱ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_276 🌷 آیه 259 سوره بقره 🌸 أَوْ كَا
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_277
🌷 آیه 260 سوره بقره
🌸 وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ أَرِنى كَيْفَ تُحْىِ الْمَوْتى قَالَ أَوَلَمْ تُؤْمِنْ قَالَ بَلَى وَلَكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِى قَالَ فَخُذْ أَرْبَعَةً مِنَ الْطَّيْرِ فَصُرْهُنَّ إِلَيْكَ ثُمَّ اجْعَلْ عَلَى كُلِّ جَبَلٍ مِنْهُنَّ جُزْءاً ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً وَاعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
🍀 ترجمه:و هنگامى كه ابراهیم گفت: پروردگارا به من نشان بده كه چگونه مردگان را زنده مى كنى؟فرمود: مگر ایمان نیاورده اى؟ گفت:آری ، ولى براى آنكه قلبم آرامش یابد. (خداوند) فرمود: چهار پرنده را بگیر و آنها را با خود مأنوس كن سپس بر هر كوهى قسمتى از آنها را قرار ده، آنگاه پرندگان را بخوان، به سرعت بسوى تو بیایند و بدان كه خداوند تواناى حكیم است.
📚 #قصه: در تفاسیر آمده است: حضرت ابراهیم علیه السلام از كنار دریایى مى گذشت، مردارى را دید كه در كنار دریا افتاده و قسمتى از آن در آب و قسمتى دیگر در خشكى است و پرندگان و حیوانات دریایى، صحرایى و هوایى از هر سو آن را طعمه ى خود قرار داده اند. حضرت با خود گفت: اگر این اتّفاق براى انسان رخ دهد و ذرّاتِ بدن انسان در بین جانداران دیگر پخش شود، در قیامت آنها چگونه یک جا جمع و زنده مى شوند. لذا از خداوند درخواست كرد كه نحوه ى زنده شدن مردگان را مشاهده كند. گفت: پروردگارا به من نشان ده چگونه مردگان را زنده می کنی. فرمود مگر ایمان نیاورده ای ؟ گفت آری ، ولی برای آنکه قلبم آرامش یابد. نکته ای که اینجا هست ایمان با اطمینان فرق دارد. ایمان یعنی باور ولی اطمینان یعنی آرامش دل. خداوند فرمود: چهار پرنده را بگیر و آنها با خودت مأنوس کن تا به تو عادت کنند. سپس بر هر کوهی قسمتی از آنها را قرار بده. یعنی قطعه قطعه کن و بر هر کوهی قسمتی قرار بده آنگاه پرندگان را بخوان تا به سرعت به سوی تو بیایند و بدان که خداوند توانای حکیم است. ابراهیم همین کار را انجام داد و مشاهده کرد. چون قبلا آنها را با خود مأنوس کرده بود به محض صدا زدن آنها پس از زنده شدن به سوی ابراهیم آمدند.
🔹 پیام های آیه260سوره بقره 🔹
🌷 زنده كردن #مردگان، از شئون ربوبیّت خداوند است. «ربّ ارنى كیف تحیى»
🌷 براى آموزش عمیق، استفاده از نمایش و مشاهدات حسى لازم است. «أرنى»
🌷 #كشف وشهود تنها براى كسانى است كه مراتبى از علم، ایمان واستدلال را طى كرده باشند. درخواست «أرنى» ابراهیم و پیامبران پاسخ داده مىشود، نه هر كسی دیگر.
🌷 در پى آن باشیم كه #ایمان و یقین خود را بالا برده تا به مرز اطمینان برسیم. پژوهش و كنجكاوى یک ارزش است. «لِیطمئنّ قلبى»
🌷 #ایمان، داراى مراحل و درجاتى است. «لیطمئن قلبى»
🌷 #قلب، مركز آرامش است. «لیطمئنّ قلبى»
🌷 اولیاى خدا، قدرت تصرّف در هستى را دارند كه به آن ولایت تكوینى گفته مىشود. «ثمّ ادعهنّ یأتینك سعیاً»
🌷 #معاد، جسمانى است و در قیامت بازگشت روح به همین ذرات بدن خواهد بود. «یأتینك سعیاً»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
۱ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨خودت باش✨ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّک لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ
✨خودت باش✨
وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّک لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ کلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
▪️قديمها بچهها روی دو تا قوطی میايستادند و با طناب راه میرفتند. بعضیها با چوب اين کار را میکردند که به آن پای چوبين میگفتند. میگفتند: ای طفل در زير پايت چوب نگذار شايد در بين بچهها ، بزرگ بنظر بيايی ولی چون در بين بزرگترها کوچک هستی. با اين پای چوبی راحت نبودند و زياد نميتوانستند با آن راه بروند در آخر هم از آن چوب پایین میآمدند
📚لقمان، ۱۸.
۱ بهمن ۱۳۹۹
مقام عرشی حضرتزهرا_19.mp3
10.89M
#مقام_عرشی_حضرت_زهرا "س" ۱۹
#حرف_آخر
✨محصول اولیهی دلنگرانیهای حضرت زهرا سلاماللهعلیها، و بشارتهای آخرالزمانی حضرت جبرئیل علیهالسلام، در زمانهی ما، به ثمر رسیده است ...
تدبیرِ عرشیِ تاریخ، به شدّت دنیا را برای حکومت عدلِ جهانیِ آخرین فرزند فاطمه سلاماللهعلیها، آماده کرده است!
✦ این حادثه درحال وقوع است؛
نقش ما در نزدیکتر کردن آن، چه میتواند باشد؟
b2n.ir/656681
#استاد_شجاعی 🎤
@ostad_shojae
۱ بهمن ۱۳۹۹
۱ بهمن ۱۳۹۹
۲ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۷۷ 💠(در سال 37 هجرى پس از خيانت ابو موسى و عمرو عاص از داوران حكميّت فرمود:) رأى جم
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۷۸
(گفته اند اين خطبه را پس از اعلام نظر داوران حكميّت در «دومة الجندل» ايراد فرموده است)
💠1.خدا شناسى
هيچ كارى خدا را از كار ديگر باز نمى دارد، و گذشت زمان در او دگرگونى ايجاد نمى كند، و مكانى او را در بر نمى گيرد، هيچ زبانى قدرت وصف او را ندارد، و چيزى از خدا مخفى و پنهان نيست. نه تعداد قطرات فراوان آب ها، و نه ستارگان انبوه آسمان، و نه ذرّات خاك همراه با گرد بادها در هوا، و نه حركات مورچگان بر سنگ هاى سخت، و نه استراحتگاه مورچگان ريز در شب هاى تار. خدا از مكان ريزش برگ درختان، و حركات مخفيانه، چشم ها آگاه است. و شهادت مى دهم كه جز اللّه، خدايى نيست، همتايى نداشته و شك و ترديدى در او راه ندارد. دين او را انكار نمى كنم و به آفريدگارى او اعتقاد دارم شهادت كسى كه نيّت او راست، درون او پاك، يقين او خالص، و ميزان عمل او گران سنگ است و شهادت مى دهم كه محمّد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) بنده و فرستاده و برگزيده او از ميان انسان هاست. پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) براى تشريح حقائق آيين الهى انتخاب، و به ارزش هاى ويژه اخلاقى گرامى داشته شد. او را براى رساندن رسالت هاى كريمانه اش برگزيد، نشانه هاى هدايت به وسيله او آشكار، و تاريكى هاى جهل و گمراهى با نور هدايت او از ميان رفت.
💠2.روش برخورد با دنيا
اى مردم دنيا آرزومندان و خواهان خود را فريب مى دهد، براى شيفتگان خود ارزشى قائل نيست، و آن كس را كه بر دنيا پيروز شود مغلوب گرداند. به خدا سوگند هرگز ملّتى از ناز و نعمت زندگى گرفته نشدند مگر به كيفر گناهانى كه انجام داده اند، زيرا خداوند بر بندگان خود ستم روا نمى دارد، اگر مردم به هنگام نزول بلاها، و گرفته شدن نعمت ها، با درستى نيّت در پيشگاه خدا زارى كنند، و با قلب هاى پر از محبّت از خداوند درخواست عفو نمايند، آنچه از دستشان رفته باز خواهد گشت، و هر گونه فسادى اصلاح خواهد شد. من بر شما ترسناكم كه در جهالت و غرور فرو رفته باشيد، چه اينكه در گذشته به سويى كشيده شديد كه قابل ستايش نبود. امّا اگر در زندگانى خود اصلاحاتى پديد آوريد، سعادتمند خواهيد شد، وظيفه من جز تلاش و كوشش در اصلاح امور شما نيست، اگر مى خواستم، بى مهره هاى شما را باز گو مى كردم. خدا آنچه را گذشت ببخشايد.
🌴🌴🌴
۲ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_277 🌷 آیه 260 سوره بقره 🌸 وَإِذْ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_278
🌷 آیه 261 سوره بقره
🌸 مَّثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِى كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِّائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَآءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
🍀 ترجمه:مثال كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند، همانند بذرى است كه هفت خوشه برویاند و در هر خوشه یكصد دانه باشد و خداوند آن را براى هر كسی بخواهد دو یا چند برابر مى كند و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسیع و داناست.
🌷 #مثل: حکایت ، قصه
🌷 #ینفقون: انفاق می کنند
🌷 #فی_سبیل_الله: در راه خدا
🌷 #کمثل: همانند
🌷 #حبة: بذر ، دانه در اصل حبة از حب(یعنی دوست داشتن) می آید چون کشاورز آن را دوست می دارد به آن حبة گفته می شود.
🌷 #أنبتت: برویاند ، روييدن
🌷 #سبع: هفت
🌷 #سنابل: جمع سنبل یعنی خوشه
🌷 #یضاعف: چند برابر
🌺 آدمی با انفاق رشد می کند. وقتی آدمی بخشش کند ، مالش زیاد می شود چند برابر می شود به شرطی که در راه خدا انفاق کند. قرآن از یک مثل استفاده می کند حکایت کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند ، همانند بذری است که هفت خوشه برویاند و در هر خوشه یکصد دانه باشد. البته در اینجا نگفته دانه ی گندم و هیچ نامی از محصول نبرده فقط گفته دانه زیرا معمولاً خوشه ها 700دانه نمی دهند و این برای تشبیه است. شاید ذرت 700دانه بدهد و البته اگر دانش کشاورزی پیشرفت کند و بذر سالم و زمین، مستعد و زمان، مناسب و حفاظت، كامل باشد شاید بتوان چنین محصولی را به دست آورد. البته باز تأکید می شود این برای تشبیه به کار رفته است یعنی اگر انفاق کنی پاداشش چندین برابر میشه مثل این می مانه که یک بذر 7خوشه و هر کدام صدتا بدهد. انفاق هم به شرطی که در راه خدا باشد چند برابر می شود. انفاق مال حلال، با قصد قربت، بدون منّت و با شیوه ی نیكو آن همه آثار خواهد داشت.
🔹 پيام های آیه261سوره بقره 🔹
🌷 #انفاق، تنها پاداش اخروى ندارد، بلكه سبب رشد وتكامل وجودى خود انسان مى گردد. «مثل الذین ینفقون»
🌷 ستایش قرآن از كسانى است كه انفاق سیره ى همیشگى آنان باشد.
🌷 #انفاق، زمانى ارزشمند است كه در راه خدا باشد. در اسلام اقتصاد از اخلاق جدا نیست.
🌷 استفاده از مثالهاى طبیعى، هرگز كهنه نمى شود و براى همه مردم در هر سن و شرایطى كه باشند قابل فهم است. تشبیه مال به بذر و تشبیه آثار انفاق به خوشههاى متعدّد پر دانه. «كمثل حبّة انبتت سبع سنابل»
🌷 تشویق و وعدهى پاداش، قوىترین عامل حركت است. پاداش هفتصد برابر. «واللّه یضاعف»
🌷 لطف خداوند، محدودیّت ندارد. «واللّه یضاعف ... واللّه واسعٌ علیم»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
۲ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨خودت باش✨ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّک لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنّ
✨خودت باش✨
وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّک لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ کلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
▪️بعضیها در جامعه پای چوبين به خودشان میبندند، خودشان را با يک چيزهايی میخواهند بزرگ بکنند. گاهی با مدرک، با پست، با موقعيت. اين ها پای چوبی هستند و يک روز از ما میگيرند. آن وقت کوتاه بودنمان را نشان میدهند. بيایم و روی خودمان کار کنیم،اينقدر روی موقعيتها کار نکنیم اينها پای چوبی هستند کاری بکنیم که وقتی اينها را از ما میگيرند، بازهم بزرگ باشيم.
📚لقمان، ۱۸.
۲ بهمن ۱۳۹۹
۳ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۷۸ (گفته اند اين خطبه را پس از اعلام نظر داوران حكميّت در «دومة الجندل» ايراد فرم
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۷۹
(اين خطبه در مسجد كوفه در سال 36 هجرى پس از جنگ جمل ايراد شد) ذعلب يمانى پرسيد «اى امير مؤمنان آيا پروردگار خود را ديده اى» پاسخ فرمود:
«آيا چيزى را كه نبينم مى پرستم» گفت: «چگونه او را مى بينى» فرمود:
💠خدا شناسى
ديده ها هرگز او را آشكار نمى بينند، اما دل ها با ايمان درست او را در مى يابند، خدا به همه چيز نزديك است ن آن كه به اشياء چسبيده باشد، از همه چيز دور است نه آن كه از آنها بيگانه باشد، گوينده است نه با انديشه و فكر، اراده كننده است نه از روى آرزو و خواهش، سازنده است نه با دست و پا، لطافت دارد نه آن كه پوشيده و مخفى باشد، بزرگ است نه با ستمكارى، بيناست نه با حواس ظاهرى، مهربان است نه با نازك دلى، سرها و چهره ها در برابر عظمت او بخاك افتاده، و دل ها از ترس او بى قرارند.
🌴🌴🌴
۳ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_278 🌷 آیه 261 سوره بقره 🌸 مَّثَلُ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_279
🌷 آیه262سوره بقره
🌸 الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَا أَنْفَقُواْ مَنّاً وَ لَا أَذَىً لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لَا هُمْ يَحْزَنُونَ
🍀 ترجمه:كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مىكنند و سپس به دنبال آنچه انفاق كرده اند، منّت نمى گذارند و آزارى نمى رسانند، پاداش آنها برایشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و هیچ ترسى بر آنها نیست و نه غمگین مى شوند.
🌸 هدف #اسلام از انفاق، تنها سیر كردن شكم فقرا نیست، بلكه این كار زیبا باید به دست افراد خوب، یا شیوه خوب و همراه با اهداف خوبى باشد. گاهى انسان گامى براى خدا بر مى دارد و كارى را به نیكى شروع مىكند، ولى به خاطر عوارضى از قبیل غرور یا منّت یا توقّع و یا امثال آن ارزش كار را از بین مى برد. با منّت، اثر انفاق از بین مى رود، چون هدف از #انفاق تطهیر روح از بخل است، ولى نتیجه ى منّت، آلوده شدن روح مى باشد. منّتگذار، یا در صدد بزرگ كردن خود و تحقیر دیگران است و یا مى خواهد نظر مردم را به خود جلب كند كه در هر صورت از اخلاص بدور است. مگر خداوند به خاطر همه ى نعمتهایى كه به ما داده بر ما منّت گذاشته است كه ما با بخشیدن جزئى از آن بر خلق او منّت بگذاریم.
🌸 در مجمع البیان حدیثى روایت شده است كه رسول اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: #خداوند در قیامت به منّت گذاران، نگاه لطف آمیز نمىكند. پس فردی که در راه خدا انفاق می کند نباید منت بگذارد و طرف مقابل را تحقیر کند یا آزاری برساند. { الذین ینفقون أموالهم فى سبيل الله ثم لا يتبعون ما أنفقوا منا و لا أذى} و نتیجه ی انفاق پاداشی است که خداوند برای آنها در نظر گرفته و دچار ترس و غمگینی و افسردگی نمی شوند و به #آرامش می رسند. {لهم أجرهم عند ربهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون}
🔹 پيام های آیه262سوره بقره 🔹
✅ شروع #نیكو كافى نیست، اتمام نیكو هم شرط است. «ینفقون... ثمّ لایُتبِعون... منّاً»
✅ #اسلام حافظ شخصیّت محرومان وفقراست و كوبیدن شخصیّت فقرا از طریق منّت را سبب باطل شدن عمل مىداند. «لا یتبعون... منّاً و لا اذىً»
✅ #انفاق براى درمان فقر است، ولى منّتگذارى آن را مایه ى درد فقرا مىگرداند. «ینفقون... لا یتبعون... منّاً و لا اذىً»
✅ #خداوند، آینده انفاق كننده را تضمین كرده است. «لا خوف علیهم ولا هم یحزنون»
✅ كسى كه بدون منّت و آزار وفقط براى خدا انفاق مىكند، از #آرامشى الهى برخوردار است. «ینفقون اموالهم فى سبیل اللّه... لا خوف علیهم ولا هم یحزنون»
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
۳ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨خودت باش✨ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّک لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِن
✨خودت باش✨
وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّک لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ کلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
▪️بساز و بفروشها ظاهر خانه قديمی را زيبا میکنند و میفروشند. در ظاهر خيلی خوب هستند ولی بعد از مدتی خودشان را نشان میدهد. قرآن میفرماید خودتان باشيد. طبيعی بالا برويد چون اگر غير طبيعی بالا برويد ممکن است بالا برويد ولی بالا نمیمانيد. وقتی نوشابه را در ليوان میريزيد گازهای آن سريع بالا میآيد ولی بالا نمیماند.
📚لقمان، ۱۸.
۳ بهمن ۱۳۹۹
۴ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۷۹ (اين خطبه در مسجد كوفه در سال 36 هجرى پس از جنگ جمل ايراد شد) ذعلب يمانى پرسيد «
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۸۰
(در سال 37 هجرى جهت كمك به محمّد بن ابى بكر در مصر در نكوهش ياران ايراد كرد)
💠1.نكوهش كوفيان
خدا را بر آنچه كه خواسته و هر كار كه مقدّر فرمود:ه ستايش مى كنم، و او را بر اين گرفتار شدنم به شما كوفيان مى ستايم. اى مردمى كه هر گاه فرمان دادم اطاعت نكرديد، و هر زمان شما را دعوت كردم پاسخ نداديد، هر گاه شما را مهلت مى دهم در بيهودگى فرو مى رويد، و در هنگامه جنگ سست و ناتوانيد، اگر مردم اطراف امام خود جمع شوند طعنه زده، و اگر شما را براى حل مشكلى بخوانند سرباز مى زنيد. پدر مباد دشمنان شما را براى پيروزى منتظر چه چيزى هستيد چرا براى گرفتن حق خود در جهاد نمى كنيد آيا در انتظار مرگ يا ذلّت هستيد به خدا سوگند، اگر مرگ من فرا رسد- كه حتما خواهد رسيد- بين من و شما جدايى خواهد افتاد، در حالى كه من از همنشينى با شما ناراحت، و حضورتان براى من بى فايده بود.
💠2.علل سقوط و انحطاط فكرى كوفيان
خدا خيرتان دهد، آيا دينى نيست كه شما را گرد آورد آيا غيرتى نيست كه شما را براى جنگ با دشمن بسيج كند شگفت آور نيست كه معاويه انسان هاى جفا كار پست را مى خواند و آنها بدون انتظار كمك و بخششى از او پيروى مى كنند و من شما را براى يارى حق مى خوانم، در حالى كه شما بازماندگان اسلام، و يادگار مسلمانان پيشين مى باشيد، با كمك و عطايا شما را دعوت مى كنم ولى از اطراف من پراكنده مى شويد، و به تفرقه و اختلاف روى مى آوريد. نه از دستورات من راضى مى شويد،
و نه شما را به خشم مى آورد كه بر ضد من اجتماع كنيد، اكنون دوست داشتنى ترين چيزى كه آرزو مى كنم، مرگ است.
كتاب خدا را به شما آموختم، و راه و رسم استدلال را به شما آموزش دادم، و آنچه را كه نمى شناختيد به شما شناساندم، و دانشى را كه به كامتان سازگار نبود جرعه جرعه به شما نوشاندم. اى كاش نابينا مى ديد و خفته بيدار مى شد سوگند به خدا چه نادان مردمى كه رهبر آنان معاويه، و آموزگارشان پسر نابغه (عمرو عاص) باشد .
🌴🌴🌴
۴ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_279 🌷 آیه262سوره بقره 🌸 الَّذِينَ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_280
🌷 آیه 263 سوره بقره
🌸 قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذىً وَاللَّهُ غَنِىٌّ حَلِيمٌ
🍀 ترجمه:گفتار پسندیده (با نیازمندان) وگذشت(از تندی آنان) از صدقه اى كه به دنبال آن آزارى باشد، بهتر است. و خداوند بى نیاز بردبار است.
🌷 #قول_معروف: سخن پسندیده
🌷 #مغفرة: آمرزش، گذشت
🌷 #أذى: آزار و اذیت
🌷 #غنى: بى نياز
🌷 #حليم: بردبار
🌸 پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله فرمودند: اگر نیازمندی نزد شما آمد، به یكى از این دو روش عمل كنید؛ « یا چیزى كه در توان دارید به او عطا كنید، یا به طرز شایستهاى او را ردّ نمایید. همچنین فرمود: اگر با مال نمىتوانید به مردم رسیدگى كنید، با اخلاق برسید.
🔹 پیام های آیه263سوره بقره 🔹
✅ #آبرو و حفظ شخصیّت فقیر، با ارزشتر از حفظ شكم فقیر است. «قول معروف... خیر من صدقة»
✅ #فقیر را با محبّت و دلسوزى به كار مفیدى كه زندگى او را تأمین كند، راهنمایى كنید. «قول معروف»
✅ #انفاق باید همراه با اخلاق باشد. «قول معروف... خیر من صدقة»
✅ گفتگوى خوش با #فقیر، موجب تسكین او و عامل رشد انسان است. «قول معروف... خیر من صدقة»
✅ اگر #فقیرى به خاطر فشار وتنگدستى، ناروایى گفت او را ببخشید. «مغفرة»
✅ رعایت عرف جامعه، در سخن و عمل لازم است. «قول معروف»
✅ #خداوند آزار رسانى به فقیر را پاسخ مىدهد، ولى نه با عجله. «حلیم»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
۴ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨خودت باش✨ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّک لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ
✨خودت باش✨
وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّک لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ کلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
▪️آدمهايی که با هوس و هوا بالا میروند، بالا میرود ولی بالا نمیمانند زيرا با هوا بالا رفتهاند. کسانی که اين کارها را میکنند علت دارد چون آنها در درون رشدی نداشتهاند لذا با عوامل بيرونی میخواهند رشد کنند. بالاخره انسان بايد بزرگ شود گاهی طبيعی و گاهی غير طبيعی. اگر انسان تن به رشد واقعی ندهد، قطعا به رشد کاذب تن خواهد داد.
📚لقمان، ۱۸.
۴ بهمن ۱۳۹۹
۵ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۰ (در سال 37 هجرى جهت كمك به محمّد بن ابى بكر در مصر در نكوهش ياران ايراد كرد) 💠1
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۸۱
(در سال 37 هجرى در آستانه جنگ نهروان امام فردى را فرستاد تا گروهى از كوفيان كه قصد ملحق شدن به لشكر خوارج را داشتند و ترسناك بودند بپايد، از او پرسيد «ايمن شدند و بر جاى ماندند يا ترسيدند و فرار كردند، مرد گفت «ترسيدند و به خوارج پيوستند» فرمود:)
💠نكوهش فريب خوردگان از خوارج
از رحمت خدا دور باشند چونان قوم ثمود، آگاه باشيد اگر نيزه ها به سوى آنان راست شود و شمشيرها بر سرشان فرود آيد، از گذشته خود پشيمان خواهند شد، امروز شيطان آنها را به تفرقه دعوت كرد، و فردا از آنها بيزارى مى جويد، و از آنها كنار خواهد كشيد.
همين ننگ آنان را كافى است كه از هدايت گريختند و در گمراهى و كورى فرو رفتند، راه حق را بستند، و در حيرت و سرگردانى ماندند.
🌴🌴🌴
۵ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_280 🌷 آیه 263 سوره بقره 🌸 قَوْلٌ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_281
🌷 آیه 264 سوره بقره
🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقاَتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَى كَالَّذِى يُنْفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لَا يَقْدِرُونَ عَلَى شَىْءٍ مِمَّا كَسَبُواْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ
🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده اید! بخشش هاى خود را با منّت وآزار باطل نسازید، همانند كسى كه مال خود را براى خودنمایى به مردم، انفاق مى كند و ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارد. پس مثال او همچون مَثل قطعه سنگ صافى است كه بر روى آن (قشر نازكى از) خاک باشد (و بذرهایى در آن افشانده شود) پس رگبارى به آن رسد (و همه خاكها و بذرها را بشوید) و آن سنگ را صاف (و خالى از خاک و بذر) رها كند!(ریاكاران نیز) از دست آوردشان، هیچ بهره اى نمى برند وخداوند قوم كافران را هدایت نمى كند.
🌷 #لا_تبطلوا: باطل نسازید
🌷 #المن: منت
🌷 #الأذى: آزار و اذیت
🌷 #ینفق: انفاق می کند
🌷 #رئآء: خودنمایی
🌷 #کمثل: همانند
🌷 #صفوان: قطعه سنگ صافی
🌷 #تراب :خاک
🌷 #فأصابه: پس به آن برخورد کند
🌷 #وابل: رگبار
🌷 #صلدا: سختی
🌺 این آیه نمایان گر باطن اشخاصی است که به قصد ریا انفاق می کنند. ظاهر عمل اینان همچون خاک نرم ولی باطن آنها همچون سنگ ، سخت است. وقتی انفاقی می شود نباید منت و آزاری به فقیر برسد زیرا منت و آزار انفاق و صدقات را از بین می برد. «یا أيها الذين آمنوا لا تبطلوا صدقاتکم بالمن و الأذى» سپس این عمل را تشبیه به انفاق هایی که همراه با ریاکاری و خودنمایی است می کند می فرماید: این همانند کسی است که مال خود را برای نشان دادن به مردم انفاق می کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارد. «كالذى ينفق ماله رئاء الناس و لا یؤمن بالله و اليوم الآخر»
🌺 و بعد می افزاید کار او همچون قطعه سنگ صافی است که بر آن قشر نازکی از خاک باشد و بذرهایی در آن افشانده شود و باران شدید به آن برسد ، و خاک ها و بذرها را بشوید و آن را صاف رها سازد آنها از کاری که انجام داده اند چیزی به دست نمی آورند. «فمثله کمثل صفوان علیه تراب فأصابه وابل فتركه صلدا لا يقدرون على شىء مما کسبوا»
🌺 این گونه است اعمال ریاکارانه و انفاق های آمیخته با منت و آزار که از دل های سخت و قساوتمند سرچشمه می گیرد و صاحبانش هیچ بهره ای از آن نمی برند و تمام زحماتشان بر باد می رود. و در پایان آیه می فرماید: و خداوند گروه کافران را هدایت نمی کند. اشاره به این که خداوند توفیق هدایت را از آنها می گیرد زیرا که با پای خود ، راه کفر ، ریا و منت و آزار را می پیمایند و چنین کسانی شایسته هدایت نیستند. «و الله لا یهدی القوم الکافرین»
🔹 پيام های آیه264سوره بقره 🔹
✅ منّت گذارى و آزار فقیر، پاداش انفاق و صدقات را از بین مىبرد. «لا تبطلوا»
✅ #ریا، نشانه عدم ایمان واقعى به پروردگار وقیامت است. «ینفق ماله رئاء النّاس و لایؤمن باللّه»
✅ #انفاق مهم نیست، انگیزه و روحیّه ى انفاق كننده مهم است. «رئاء الناس»
✅ اعمال شخص منّت گذار، ریاكار وكافر، تباه است. كلمه ى «فمثله» قابل تطبیق با هر سه گروه است.
✅ #ریاكار، عاقبت رسوا مى شود و حوادث، كاشف حقایق است. «فتركه صلداً»
✅ #ریاكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحى را نیز كسب نكرده است. «لا یقدرون على شىء»
✅ منّت گذار و #ریاكار، در مدار كفر ومورد تهدید قرار مى گیرد. «لایهدى القوم الكافرین»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
۵ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
✨خودت باش✨ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّک لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ
✨خودت باش✨
وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّک لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لَا یحِبُّ کلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ
▪️معنويت انسان را از درون رشد میدهد. انسان وقتی از درون رشد کرد، ديگر بيرونیها برايش ارزش ندارد و حاضر است اينها را بشکند. شما گلدان را ببينيد وقتی گل رشد میکند و بالا میآيد گلدان را خرد میکند. يک زمانی آدم به جايی میرسد که خودش مدرکهايش را خرد میکند. پرفسور حسابی کم مدرک نداشت ولی به جايی رسيد که اين مدرکها برايش حقير بود. چون خودش رشد کرده بود. هرکس به معنويت روی نياورد از درون حقير میشود در نتيجه ناگزير است نورپردازی و خودنمایی کند.
📚لقمان، ۱۸.
۵ بهمن ۱۳۹۹
۶ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
☀️☀️☀️ 🎤 #خطبه_۱۸۱ (در سال 37 هجرى در آستانه جنگ نهروان امام فردى را فرستاد تا گروهى از كوفيان كه ق
☀️☀️☀️
🎤 #خطبه_۱۸۲ قسمت اول
(يكى از ياران امام، نوف بكّالى نقل كرد كه امام در سال 40 هجرى در اواخر زندگى خود در شهر كوفه بر روى سنگى كه جعدة بن هبيره مخزومى آماده كرد ايستاد، در حالى كه پيراهنى خشن از پشم بر تن، و شمشيرى با ليف خرما بر گردن، و كفشى از ليف خرما در پا، و بر پيشانى او پينه از كثرت سجود آشكار بود فرمود:)
💠1.ستايش پروردگار سبحان
ستايش خداوندى را سزاست كه سر انجام خلقت، و پايان كارها به او باز مى گردد. خدا را بر احسان بزرگش، و برهان آشكار، و فراوانى فضل و آنچه بدان بر ما منّت نهاده است مى ستاييم، ستايشى كه حق او را اداء كند، و شكر شايسته او را به جا آورد، به ثواب الهى ما را نزديك گرداند و موجب فراوانى نيكى و احسان او گردد. از خدا يارى مى طلبيم، يارى خواستن كسى كه به فضل او اميدوار، و به بخشش او آرزومند، و به دفع زيانش مطمئن،
و به قدرت او معترف، و به گفتار و كردار پروردگار اعتقاد دارد. به او ايمان مى آوريم، ايمان كسى كه با يقين به او اميدوار، و با اعتقاد خالص به او توجّه دارد، و با ايمانى پاك در برابرش كرنش مى كند، و با اخلاص به يگانگى او اعتقاد دارد، و با ستايش فراوان خدا را بزرگ مى شمارد، و با رغبت و تلاش به او پناهنده مى شود.
💠2.راههاى خداشناسى
خدا از كسى متولّد نشد تا در عزّت و توانايى داراى شريك باشد، فرزندى ندارد تا وارث او باشد، وقت و زمان از او پيشى نگرفت ، و زيادى و نقصان در او راه ندارد، خدا با نشانه هاى تدبير استوار، و خواسته هاى حكيمانه در خلق نظام احسن، در برابر غفلت ها، آشكارا جلوه كرده است. از نشانه هاى آفرينش او، خلقت آسمان هاى پا بر جا بدون ستون و تكيه گاه است. آسمانها را به اطاعت خويش دعوت و آنها بدون درنگ اجابت كردند، اگر اقرار آسمان ها به پروردگارى او، و اعترافشان در اطاعت و فرمانبردارى از او نبود، هرگز آسمان ها را محل عرش خويش و جايگاه فرشتگان، و بالا رفتن سخنان پاك و اعمال نيك و صالح بندگانش قرار نمى داد.
ستارگان را نشانه هاى هدايتگر بيابان ماندگان سرگردان قرار داد تا به وسيله آنها راهنمايى شوند، ستارگانى كه پرده هاى تاريك شب مانع نور افشانى آنها نمى گردد، و نمى تواند از نور افشانى و تلألؤ ماه در دل آسمان جلوگيرى كند. پس پاك است خدايى كه پوشيده نيست بر او سياهى تيره و تار بر روى ناهموارى هاى زمين، و قلّه هاى كوتاه و بلند كوه ها، و نه غرّش رعد در كرانه آسمان، و نه درخشش برق در لابلاى ابرها، و نه وزش بادهاى تند و طوفان، و نه ريزش برگ ها بر اثر بارش باران، و نه محل سقوط قطرات باران، و نه مسير كشيده شدن دانه ها به وسيله مورچگان، و نه غذاهاى كوچك ناديدنى پشّه ها، و نه آنچه كه در شكم حيوانات مادّه در حال رشد است (خدا به همه آنها آگاه است)
🌴🌴🌴
۶ بهمن ۱۳۹۹
نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_281 🌷 آیه 264 سوره بقره 🌸 يَا أيّ
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
بسم الله الرحمن الرحيم
🌷 #تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن_جلسه_282
🌷 آیه 265 سوره بقره
🌸 وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ ابْتِغَآءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبِيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَأَتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير
ٌ
🍀 ترجمه:و مَثل كسانى كه اموال خود را در طلب رضاى خداوند واستوارى روح خود انفاق مى كنند، همچون مَثل باغى است كه در نقطه اى بلند باشد و باران هاى درشت به آن برسد ومیوه ى خود را دو چندان بدهد. واگر باران درشتى نبارد، باران هاى ریز و شبنم (ببارد تا همیشه این باغ شاداب و پر طراوت باشد.) و خداوند به آنچه انجام مى دهید بیناست.
🌷 #ابتغاء: طلب
🌷 #مرضات: رضايت خوشنودى
🌷 #تثبيتا: ثابت و استوارى کردن
🌷 #كمثل: همانند
🌷 #جنة: باغ
🌷 #ربوة: تپه بلندی
🌷 #أصابها: به آن برسد، برخورد کند
🌷 #وابل: باران درشت
🌷 #ضعفين: دو چندان
🌷 #فطل: باران خفیف ، شبنم
🌷 #بصير: بینا
🌺 در این آیه کسانی که در راه خدا انفاق می کنند را به یک باغ تشبیه کرده است. آنها کسانی هستند که در راه خدا از روی ایمان و اخلاص ، انفاق می کنند و حکایت کسانی که اموال خود را برای خشنودی خدا و استوار کردن روح خود انفاق می کنند ، همچون باغی است که در نقطه بلندی باشد ، و باران های درشت و پی در پی به آن برسد و به خاطر بلند بودن مکان ، از هوای آزاد و نور آفتاب به حد کافی بهره گیرد و آن چنان رشد و نمو کند که میوه خود را دو چندان دهد و اگر باران درشتی بر آن نبارد لااقل باران های ریز و شبنم بر آن می بارد و باز هم میوه و ثمر می دهد و شاداب و با طراوت است و در پایان می فرماید: خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است. خداوند می داند آیا انفاق انگیزه الهی دارد یا ریاکارانه است ، آمیخته با منت و آزار است یا محبت و احترام
🔹 پيام های آیه265سوره بقره 🔹
✅ اگر هدف، به دست آوردن رضایت خداوند و رشد و كمال روحى باشد، كارها بارور مى شود. «ابتغاء مرضات اللّه... فاتت اُكلها ضعفین»
✅ اخلاص، ساده بدست نمى آید، باید به سراغ آن رفت. «ابتغاء مرضاة اللّه»
✅ كارهاى خالص، همچون مزرعه اى در نقطه اى مرتفع است كه از خرابى سیل محفوظ است. «بربوة اصابها»
✅ اگر هدف خدا باشد، از جلوه ها و جمال ها هم محروم نمى شویم. مخلصین در جامعه محبوب تر از ریاكارانند. «جنّة بربوة» انفاق خالص، همانند مزرعه ى در دامنه كوه وزمین مرتفع است، كه همه مردم آن را مى بینند واز آن لذّت مى برند.
✅ مهمتر از امكانات، بهره گیرى از امكانات است. بارانِ ریز یا درشت مهم نیست، مهم آن است كه زمین بتواند آن را جذب كند. «فان لم یصبها وابل فطلّ»
#تفسیر_یک_دقیقه_ای_قرآن
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
۶ بهمن ۱۳۹۹