#درسنامه_نهج_البلاغه
📌 دشواریهای فهم متن نهجالبلاغه (۴)
🔹 فارسیزدگی
این دشواری، خاصِ فارسیزبانان بوده و آسیبزا است. زبان فارسی به اندازهای با زبان عربی درآمیخته که بسیاری از واژههای عربی را بکار میبرند، بیآنکه متوجه عربی بودن آنها باشند. این درآمیختگی به حدّی است که گاه واژهٔ عربی از معادل فارسی آن مفهومتر یا رایجتر است، مانند «عقل و خرد»، «محبت و مهر»، «صورت و رخ» و... . آنچه زمینه بدفهمی متن را پدید میآورد، یکسان پنداشتن معنای واژه در هر دو زبان است.
🔻 براینمونه، گمان میکنند که واژهٔ «احتمال» در عربی نیز به همان معنایی که در زبان فارسی متداول است [یعنی حدس و گمان]، به کار میرود. به عبارت دیگر، تصور میکنند واژهٔ «احتمال» ناظر به تصور ذهنی است و در جایی به کار میرود که یقین یا حتی ظن ّو گمان به چیزی ندارند. از اینرو، در فهم دو حکمت زیر با مشکل روبرو میشوند:
وَ قَالَ -عليهالسلام- [وَ] صَدْرُ اَلْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ وَ اَلْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ اَلْمَوَدَّةِ وَ اَلاِحْتِمَالُ قَبْرُ اَلْعُيُوبِ". (نهجالبلاغه، حکمت۶)
"وَ قَالَ -عليهالسلام- بِكَثْرَةِ اَلصَّمْتِ تَكُونُ اَلْهَيْبَةُ وَ بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ اَلْمُوَاصِلُونَ وَ بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ اَلْأَقْدَارُ وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ اَلنِّعْمَةُ وَ بِاحْتِمَالِ اَلْمُؤَنِ يَجِبُ اَلسُّؤْدَدُ وَ بِالسِّيرَةِ اَلْعَادِلَةِ يُقْهَرُ اَلْمُنَاوِئُ وَ بِالْحِلْمِ عَنِ اَلسَّفِيهِ تَكْثُرُ اَلْأَنْصَارُعَلَيْهِ" (نهجالبلاغه، حکمت ۲۲۴)
🔹این در حالی است که واژهٔ «احتمال» در عربی به معنای «تحمّل» است؛ یعنی نوعی بردباری و بر دوش کشیدن باری که بر ما سنگینی میکند. با این معنا روشن میشود که «احتمال» صفتی اخلاقی است و در متن اول چنین معنا میدهد که بردباری و برنیاشفتن مانع، بُروز واکنشهای تند و عیبهایی مانند بدگویی و دشنامگویی میشود. در متن دوم نیز منظور بر دوش کشیدن تعهدات مالی و قبول خسارتها، پرداختها، ضمانت و دیگر امور ناظر به بزرگی و سیادت است.
گفتنی است که برخی واژههای دیگر مانند «نائل»، «شعار» و «وحشت» نیز به همین گونهاند. «نائل» در فارسی درباره کسی به کار میرود که به عطایی دست یافته و رسیده باشد، در حالی که در متن نهجالبلاغه به معنای خود «عطیه» و «هدیه» بکار رفته است.
"اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلْكَائِنِ قَبْلَ أَنْ يَكُونَ كُرْسِيٌّ أَوْ عَرْشٌ أَوْ سَمَاءٌ أَوْ أَرْضٌ أَوْ جَانٌّ أَوْ إِنْسٌ لاَ يُدْرَكُ بِوَهْمٍ وَ لاَ يُقَدَّرُ بِفَهْمٍ وَ لاَ يَشْغَلُهُ سَائِلٌ وَ لاَ يَنْقُصُهُ نَائِلٌ وَ لاَ يَنْظُرُ بِعَيْنٍ وَ لاَ يُحَدُّ بِأَيْنٍ"...(نهجالبلاغه، خطبه ۱۸۲)
🔹 واژهٔ «شُعار» در عربی به هیچ روی به معنایی که در فارسی به کار میبرند نیست، بلکه به معنای «جامه زیرین»، یعنی لباسی است که به «شَعر» یا مو میچسبد؛ درمقابل «دِثار» که به «جامه رویین» اشاره دارد. مقصود امام در قطعه زیر آن است که به اطاعت از خدا اهمیت بیشتری داده شود، نه اینکه فریاد برآورند و شعاردهند.
"وَ أَمْنُ فَزَعِ جَأْشِكُمْ وَ ضِيَاءُ سَوَادِ ظُلْمَتِكُمْ
فَاجْعَلُوا طَاعَةَ اَللَّهِ شِعَاراً دُونَ دِثَارِكُمْ وَ دَخِيلاً دُونَ شِعَارِكُمْ وَ لَطِيفاً بَيْنَ أَضْلاَعِكُمْ وَ أَمِيراً فَوْقَ أُمُورِكُمْ وَ مَنْهَلاً لِحِينِ وُرُودِكُمْ وَ شَفِيعاً لِدَرَكِ طَلِبَتِكُمْ وَ جُنَّةً لِيَوْمِ فَزَعِكُمْ وَ مَصَابِيحَ لِبُطُونِ قُبُورِكُمْ وَ سَكَناً لِطُولِ وَحْشَتِكُمْ وَ نَفَساً لِكَرْبِ مَوَاطِنِكُمْ..." (نهجالبلاغه، خطبه ۱۹۸)
🔸 نکتهٔ جالب توجه در این قطعه، واژهٔ «وحشتکم» است که درفارسی به معنای «دهشت و ترس» بکار میرود، ولی در عربی به معنای «تنهایی و بدون انیس و مونس بودن» است. در واقع، امام علی -علیهالسلام- ما را به این معنا برانگیخته که اطاعت الهی را مونس تنهایی دور و دراز خود در قبر و عالم برزخ کنیم.
ادامه دارد...
https://cscan.co/3eZMT018HJZ?openbylink=0
بخش: چهارم
🔖 منبع: مسعودی, عبدالهادی. (١۴٠٣). دشواریهای فهم متن نهجالبلاغه. مطالعات فقه الحدیثی, 2(2), 7-24.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند.
🔹کارگاه علمی
اهداف و وظايف حکومت از منظر امام علی -علیهالسلام-
🔹 گام چهارم
🔹مدرس:
سرکار خانم دکتر مهناز آلعلی
🔹زمان:
پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه۱۴۰۳
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#فایل_متنی
🔹اهداف و وظایف حکومت از منظر امام علی -علیهالسلام- (قسمت چهارم)
اهداف و وظائف حکومت علوی
اهداف حکومت علوی، برگرفته از اهداف عام حکومت و اهداف خاص حکومت اسلامی است که عبارتند از: احیاء آثار دین و اجرای حدود الهی. این اهداف برگرفته از وحی الهی و سنت نبوی است (نک: کلام۲۰۵)
نگاه زاهدانهٔ امام به قدرت و حکومت، به روش سیاسی ایشان جنبهٔ اخلاقی و انسانی میبخشید، چنانکه هیچ مصلحتی را بالاتر از سیاست دینگرایانه، حق طلبانه و عدالت گستر قلمداد نمیکرد (نک: خطبهٔ۳۳)
عدالتخواهی و حقطلبی را میتوان فراوان در سخنان ایشان مشاهده کرد (نک: کلام۲۲۴). چنانکه بلافاصله بعد از به دست گرفتن قدرت، اقدامات اصلاحی خویش را با محوریت یاد شده آغاز کرد. و در ابتدا افراد ناشایست و نالایق را که خلیفهٔ سوم در رأس امور جامعه گماشته بود عزل کرد. و این موضوع را به کارگزاران خویش نیز گوشزد فرمود. از منظر امام، کارگزاران باید عادلانه و از روی ضوابط و نه ضوابط انتخاب شوند. در غیر این صورت خیانت در حق دیگران و ظلم و ستم به آنان است (نک: نامهٔ۵۳).
امام در زمینهٔ امور مالی، موضع سخت گیرانهتری داشت (نک: کلام۱۲) و همین امر سبب شورش عدهای بر علیه ایشان گردبد و بسیاری از اشراف، صاحب نفوذان و بزرگان قبائل در صف اول دشمنان ایشان قرار گرفتند.
احیای شعائر الهی
مسلمانان در زندگی خود، علائم و نشانه هایی دارند که بواسطهٔ آن از دیگر ادیان شناخته میشوند. علائمی همچون: قرآن، نماز، روزه، حج، امر به معروف و نهی از منکر و... جمع حول این نشانهها مسلمانان را از گمراهی و ظلالت در امان نگاه میدارد.
قرآنکریم بر حفظ حرمت این شعائر تاکید دارد ( المائده/۲) و آن را نشانهٔ تقوای قلبها میداند( الحج/ ۳۲).
مبنای سیاست حکومت علوی بر اساس احیاء و ترویج این شعائر استوار است (نک: نامهٔ۴۷)
از دیگر سیاستهای امام، اجرای حدود _ تعطیل شدهٔ _ الهی بود. حدودی همچون: سرقت، شرب خمر، راهزنی، ارتداد، بغی، محاربه ، نفاق و ...
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
اهداف و وظایف حکومت...بخش چهارم.aac
36.74M
#فایل_صوتی
🔰 اهداف و وظایف حکومت از منظر امام علی -علیهالسلام-
🔸 گام چهارم
🔹 مدرس: دکتر مهناز آلعلی
⏰ زمان: پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۳
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🌸 مناجات شعبانیه
این مناجات، مناجات معروفی است. و اهلش به خاطر آن با ماه شعبان مانوس شده و به همین جهت منتظر و مشتاق این ماه هستند.
🔸این مناجات شامل مطالب اساسی درمورد چگونگی معامله بندگان با خدای بزرگ بوده و آداب خواستن، دعا و طلب آمرزش از او را، آنگونه که شایسته است بیان میکند.
و استدلالهای جالب توجهی جهت امیدوار شدن به درگاه خدا که با مناجات با او مناسب است دربردارد.
🔸بهر حال این مناجات بزرگی است و یکی از ارمغانهای آل محمد (ص) میباشد که بزرگی آن را کسی که قلب سالم و گوش شنوایی داشته باشد درک میکند و اهل غفلت از درک فواید و نورهای آن بیبهرهاند.
🔰 المراقبات (آیت الله میرزا جوادملکی تبریزی، ص ۱۶۷-۱۶۶)
#ماه_شعبان
✨ شعبان، ماه رسول خداست...
ورود به این سی روز شگفت، با همه اعیادش و شب امام زمانش و مناجات ویژهاش، مبارک!
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار_نهج_البلاغه
#اخبار_هفته
🍃💐🍃💐🍃
https://B2n.ir/x64464
انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران با همکاری گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) سومین جلسه کرسی علمی ترویجی با موضوع "علت غایی امنیت از منظر نهجالبلاغه و منابع مرتبط (اهداف و مرجع امنیت)"مورخ ۱۴۰۳/۱۱/۱۴ برگزار میکند.
🍃💐🍃💐🍃
https://www.irna.ir/news/85732252/
سامانه هوشمند و نسخه خط بریل نهجالبلاغه در اصفهان رونمایی شد.
🍃💐🍃💐🍃
https://farsi.khamenei.ir/speech-nahj?npt=9&nht=2
بیانات نهجالبلاغه (رهبر انقلاب)
🍃💐🍃💐🍃
https://radioquran.ir/newsDetails/?m=058133&n=1472925
مفهوم وحدت در نهج البلاغه؛ تأكید بر همبستگی در برنامه رادیو قرآن
در برنامه اخیر درسنامه نهج البلاغه، حمید محمدی به تحلیل اهمیت وحدت و همبستگی در جامعه پرداخت.
🍃💐🍃💐🍃
https://jdkhz.ac.ir/fa/news/80594/
به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد :
جلسه دوم سلسله جلسات شرح نهجالبلاغه
🍃💐🍃💐🍃
https://www.hawzahnews.com/news/1223020
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد:
نهجالبلاغه یک مجموعه جدا از دیگر مجموعههای فقه شیعه نیست.
🍃💐🍃💐🍃
https://www.khabaronline.ir/news/2015557/
کتاب «نبوتها در نهجالبلاغه» شرح خطبه اول در موضوع نبوت نوشته مقام معظم رهبری در نماز جمعه پنجم بهمنماه تهران معرفی شد. (معرفی کتاب)
🍃💐🍃💐🍃
https://www.yjc.ir/fa/news/8902546/
رئیس پژوهشکده علوم و معارف دارالحدیث قم:
نهجالبلاغه انسانساز است.
🍃💐🍃💐🍃
https://www.imna.ir/news/833762/
طراحی سامانه هوش مصنوعی نهجالبلاغه در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
🍃💐🍃💐🍃
https://www.hawzahnews.com/news/1223045/
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:
قرآن کریم و نهجالبلاغه برای رفع مشکلات راهحل دارد.
🍃💐🍃💐🍃
https://www.iribnews.ir/fa/news/4441993/
برنامهسازی با محوریت نهجالبلاغه و صحیفهسجادیه در دستور صدا و سیمای قم
🍃💐🍃💐🍃
https://B2n.ir/m38533
اصفهان میزبان چهارمین کنگره بین المللی راه نجات نهجالبلاغه در آبان ماه است.
🍃💐🍃💐🍃
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
16.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلام_امیر
"وَ قَالَ عليهالسلام أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ اَلْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِک اَهلاََ"
شما را به پنج کار سفارش میکنم که اگر برای دسترسی بدان رنج سفر را برخود هموار کنید، سزاوار است.
"لاَ يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلاَّ رَبَّهُ وَ لاَ يَخَافَنَّ إِلاَّ ذَنْبَهُ وَ لاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لاَ يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لاَ أَعْلَمُ وَ لاَ يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ اَلشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ"
نخست، هیچ یک از شما جز به پروردگار خود امید نبندد. دوم آنکه جز از گناه خود نترسد. سوم، چون چیزی از او پرسند که نداند؛ شرم نکند که گوید ندانم. چهارم، شرم نکند از آنکه چیزی را که نمیداند بیاموزد.
"وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ اَلصَّبْرَ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ وَ لاَ فِي إِيمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ"
پنجم، شما را سفارش میکنم به شکیبایی.که شکیبایی ایمان را چون سَر است بر بدن.
#نهجالبلاغه_حکمت۸۲
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
فطرس، هنگامی که میخواست به آسمان صعود کند عرض کرد: یا رسول الله، امت شما همین فرزند را به شهادت میرسانند. او بر من حق دارد و من برای جبران این حق قول میدهم هیچ زائری او را زیارت نکند مگر آنکه از سوی وی خبرش را برای حسین (ع) بیاورم؛ و هیچ سلام کنندهای سلام نکند مگر آنکه سلام وی را برای فرزندت بیاورم؛ و صلوات فرستندهای صلوات بر وی نگوید مگر آنکه صلواتش را برای او بیاورم. آنگاه همراه جبرئیل به سوی آسمان عروج کرد درحالی که میگفت: کیست مثل من؟ من آزادشدۀ حسین پسر علی و فاطمه و جدش احمد هستم.
عوالم العلوم: جلد ۱۷ صفحهی ۱۶-۱۹
🎇 نام اثر: "رهایی"
از حسن روح الامین
#میلاد_عزیز_فاطمه (سلام الله علیهما)
#عید_شما_مبارک
#سلام_بر_حسین (علیهالسلام)
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران با همکاری گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) برگزار میکند.
🔹سومین جلسه کرسی علمی ترویجی با موضوع "علت غایی امنیت از منظر نهجالبلاغه و منابع مرتبط (اهداف و مرجع امنیت)"
🔹ارائه دهنده:
دکتر سید حمید موسوی استادیار گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج)
🔹ناقدان:
- حجتالاسلام و المسلمین دکتر مهدی یوسفی طاها، استادیار گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج)
- دکتر محمد عترتدوست، دانشیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
🔹مدیر جلسه:
دکتر نقی آقازاده، استادیار گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه امام حسین (ع)
🕰 زمان: یکشنبه۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۳
ساعت: ۱۶ الی ۱۷:۳۰ در بستر فضای مجازی
🔹 لینک حضور:
https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
#اطلاع_رسانی 🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران با همکاری گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه علو
به همراهان ارجمندی که در جلسه کرسی علمی ترویجی با موضوع "علت غایی امنیت از منظر نهجالبلاغه و منابع مرتبط (اهداف و مرجع امنیت)" شرکت کنند گواهی حضور معتبر از طرف انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران و گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) اعطا میشود.
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
bandicam 2025-02-02 16-07-23-122.mp3
32.5M
#فایل_صوتی
🔹سومین جلسه کرسی علمی ترویجی با موضوع "علت غایی امنیت از منظر نهجالبلاغه و منابع مرتبط (اهداف و مرجع امنیت)"
🔹ارائه دهنده:
دکتر سید حمید موسوی استادیار گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج)
🔹ناقدان:
- حجتالاسلام و المسلمین دکتر مهدی یوسفی طاها، استادیار گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج)
- دکتر محمد عترتدوست، دانشیار گروه قرآن و حدیث دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
🔹مدیر جلسه:
دکتر نقی آقازاده، استادیار گروه معارف و متون اسلامی دانشگاه امام حسین (ع)
🕰 زمان: یکشنبه۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۳
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir