13.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلام_امیر
"الحَقُّ وَ البَاطِلُ وَ سُنَّتُهُمَا الجَارِیَهُ"
حق و باطل و قانون حاکمیت آنها
"حَقٌّ وَ بَاطِلٌ وَ لِكُلٍّ أَهْلٌ"
حقّ و باطل هميشه در پيكارند، و براى هر كدام طرفدارانى است،
"فَلَئِنْ أَمِرَ اَلْبَاطِلُ لَقَدِيماً فَعَلَ"
اگر باطل پيروز شود، جاى شگفتى نيست، از دير باز چنين بوده،
"وَ لَئِنْ قَلَّ اَلْحَقُّ فَلَرُبَّمَا وَ لَعَلَّ"
و اگر طرفداران حق اندكند، چه بسا روزى فراوان گردند و پيروز شوند،
"وَ لَقَلَّمَا أَدْبَرَ شَيْءٌ فَأَقْبَلَ"
امّا كمتر اتّفاق مىافتد كه چيز رفته باز گردد.
🌀شرح
آنچه در اين جا لازم است بر آن تكيه شود و نظر مولا اميرمؤمنان على -علیهالسّلام- در اين عبارت نيز متوجّه آن است، اين است كه نه كثرت طرفداران باطل بايد انسان را به وحشت بيندازد و نه كمى طرفداران حق او را مأيوس كند، چنان كه در خطبۀ ۲۰۱ مىخوانيم: "ايّها النّاس لا تستوحشوا في طريق الهدى لقلّة اهله" اى مردم در طريق هدايت (و حق و حقيقت) از كمى نفرات هرگز وحشت نكنيد»! ولى بايد توجّه داشت كه اين فزونى نفرات نه دليل حقّانيّت است و نه پيروزى و نجات، بلكه در منطق قرآن و احاديث اسلامى و منطق صاحبنظران، مدار بر كيفيّت است نه كميّت و به همين دليل حكومتهاى باطل كه از ميان مىروند همۀ آثارشان محو مىشود و جز نام ننگينى از آنها باقى نمىماند، ولى بركات و آثارى كه از حكومتهاى حق و انبيا و اولياء اللّه باقى مانده تا پايان جهان برقرار است.
#نهجالبلاغه_خطبه۱۶
#شرح_مکارم_شیرازی_ناصر
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃🍃﷽🍃🍃
#آیت_الله_جوادی_آملی
"شما نهجالبلاغه حضرت را كه ملاحظه میكنيد، میبينيد وجود مبارک حضرت اين جمله را هر شب بعد از نماز عشاء كه جمعيت از مسجد كوفه میخواست خارج شود، میفرمود: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ»؛
آقايان! بارهای خود را ببنديد، فكر نكنيد كه فردا زنده هستيد؛ فكر كنيد فردا روز رفتن است. طيّب و طاهر شده بخوابيد.
«تَجَهَّزُوا» يعنی جهاز خود را ببنديد و آماده شويد: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ».
سرّ آن اين است كه هر لحظه، هر شب و هر روز، شيطان وسوسه میكند؛ مطالب علمی كه حضرت يكی، دو بار فرموده بود، به آن بسنده میكرد؛ امّا اين يک مطلب است كه هر روز نياز به تكرار دارد."
#نهج_البلاغه_خطبه۲۰۴
#درس_اخلاق_۹۳/۷/۱۷
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
✨﷽✨
•┈┈••✾•✨🕊️✨•✾••┈
'عَهدُ الوِلَایِهِ وَ مِن عَهدِِ لَهُ -علیهالسّلام- "۳۶"
#نامه۵۳
"اَمرُ الخَرَاجِ وَ عِمَارَهُ الاَرضِ"
کار خراج و آبادانی زمین
"وَ تَفَقَّدْ أَمْرَ اَلْخَرَاجِ بِمَا يُصْلِحُ أَهْلَهُ فَإِنَّ فِي صَلاَحِهِ وَ صَلاَحِهِمْ صَلاَحاً لِمَنْ سِوَاهُمْ وَ لاَ صَلاَحَ لِمَنْ سِوَاهُمْ إِلاَّ بِهِمْ لِأَنَّ اَلنَّاسَ كُلَّهُمْ عِيَالٌ عَلَى اَلْخَرَاجِ وَ أَهْلِهِ"
خراج» و «ماليات» را دقيقا زير نظر بگير! بگونهاى كه صلاح ماليات دهندگان باشد. زيرا در بهبودى وضع ماليات و بهبودى حال ماليات دهندگان، بهبودى حال ديگران نيز نهفته است. و هرگز ديگران به صلاح و آسايش نمىرسند، جز اين كه خراج دهندگان در صلاح و بهبودى بسر برند، چرا كه مردم همه عيال و نانخور خراج و خراج گذاران هستند.
"وَ لْيَكُنْ نَظَرُكَ فِي عِمَارَةِ اَلْأَرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِكَ فِي اِسْتِجْلاَبِ اَلْخَرَاجِ لِأَنَّ ذَلِكَ لاَ يُدْرَكُ إِلاَّ بِالْعِمَارَةِ وَ مَنْ طَلَبَ اَلْخَرَاجَ بِغَيْرِ عِمَارَةٍ أَخْرَبَ اَلْبِلاَدَ وَ أَهْلَكَ اَلْعِبَادَ وَ لَمْ يَسْتَقِمْ أَمْرُهُ إِلاَّ قَلِيلاً"
بايد كوشش تو در آبادى زمين بيش از كوشش در جمعآورى خراج باشد زيرا كه خراج جز با آبادانى بدست نمىآيد. و آن كس كه بخواهد ماليات را بدون عمران و آبادانى مطالبه كند شهرها را خراب و بندگان خدا را نابود مىسازد. و حكومتش بيش از مدت كمى دوام نخواهد داشت.
💠 شرح نامه
📍امام عليه السلام بعد از بيان شرايط و وظايف فرماندهان لشكر و قضات و كارگزاران حكومت اسلامى از مسألۀ خراج و ماليات سخن مىراند و دستورات مهمى به مالك اشتر در اين باره مىدهد.
«خراج مطابق آنچه در بسيارى از روايات مربوط به اراضى خراجيه آمده، مالالاجاره زمينهاى متعلق به عموم مسلمانان است كه در جنگها نصيب آنان شده است. جملههاى بعد كه امام در آن توصيه به عمران و آبادى اراضى خراجيه مىكند نيز شاهد بر اين معناست؛ ولى از يك نظر ساير مالياتهاى اسلامى را اعم از خمس و زكات و جزيه و مالياتى كه حكومت اسلامى طبق ضرورت بر درآمدها مىبندد نيز شامل مىشود (البته از باب ملاك و تنقيح مناط). بديهى است همۀ بخشهاى حكومت اسلامى اعم از دستگاه قضايى، ارتش و سپاه، كارمندان و كارگزاران و جز آن نياز به منابع مالى دارند و اگر اختلالى در امور مالى حكومت رخ دهد آثار آن در همۀ بخشها آشكار مىشود، لذا امام -عليهالسلام- به دنبال گفتۀ بالا در جملهاى كوتاه و پر معنا به اين موضوع اشاره كرده مىفرمايد: «زيرا تمام مردم وابسته به خراج و خراج گزاران هستند»؛ (لِأَنَّ النَّاسَ كُلَّهُمْ عِيَالٌ عَلَى الْخَرَاجِ وَ أَهْلِهِ)
📍آنگاه امام دستور ديگرى كه جنبۀ اصولى و اساسى در امر خراج دارد به مالك مىدهد و مىفرمايد: «بايد توجّه تو در عمران و آبادى زمين بيش از توجهت به جمعآورى خراج باشد»؛ (وَ لْيَكُنْ نَظَرُكَ فِي عِمَارَةِ الْأَرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِكَ فِي اسْتِجْلَابِ الْخَرَاجِ) . اين دستور در واقع به اين اشاره دارد كه بايد به منابع اصلى درآمد بازگشت كرد و آنها را حفظ نمود تا درآمدها ثابت و برقرار بماند و هر قدر منابع تقويت شود درآمدها افزون خواهد شد. لذا امام -عليهالسلام- در ادامۀ اين بحث به عنوان ذكر دليل مىفرمايد: «چون خراج جز با آبادانى بهدست نمىآيد و آن كس كه بخواهد خراج را بدون عمران و آبادانى طلب كند شهرها را ويران و بندگان خدا را هلاك نموده و پايههاى حكومتش متزلزل خواهد شد به گونهاى كه بيش از مدت كمى دوام نخواهد داشت»؛ (لِأَنَّ ذَلِكَ لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِالْعِمَارَةِ وَ مَنْ طَلَبَ الْخَرَاجَ بِغَيْرِ عِمَارَةٍ أَخْرَبَ الْبِلَادَ، وَ أَهْلَكَ الْعِبَادَ، وَ لَمْ يَسْتَقِمْ أَمْرُهُ إِلَّا قَلِيلاً) . در واقع امام براى حكومتى كه در بند عمران و آبادى نيست و تنها به فكر جمعآورى خراج است سه نتيجۀ شوم ذكر مىفرمايد:
📍 «نخست ويران شدن اين زمينها، زيرا عمران و آبادى جز با حمايت حكومت اسلامى ميسر نمىشود. در طول تاريخ نيز ديده شده است در مناطقى كه حكومتها خراج سنگينى بر اراضى مىبستند و به آبادى زمين نمىانديشيدند، كشاورزان زمينها را رها كرده و براى در امان ماندن از شر جمع آورندگان خراج به نقاط ديگر فرار مىكردند. ديگر اينكه مردم به هلاكت سوق داده مىشوند، زيرا فقر دامان آنها را مىگيرد و يكى از عوامل مهم هلاكت به معناى واقعى يا به معناى اجتماعى؛ يعنى از دست دادن روحيهها همان فقر است. سومين نتيجه نيز از همين جا حاصل مىشود، زيرا فقر عمومى سبب عدم همكارى تودههاى مردم بلكه شورش آنها بر ضد حكومت مىگردد آن هم حكومتى كه دستش خالى است و در آمدى ندارد
#نهجالبلاغه_نامه۵۳
ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر
بخش: سی و ششم
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5836843581553251809.mp3
25.06M
#فایل_درسی
#فایل_صوتی
🔸جلسه بیست و سوم.
🔸دوشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۳ ش.
🔹سلسله درسهای کتاب شریف نهج البلاغة
🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی
🔸اجمالی از مباحث مطرح شده در موضوع اسناد نهج البلاغه
🔹کتاب (الاحتجاج علی اهل اللجاج) ابومنصور طبرسی، کتابی با محتوایی چالشی و روایاتی مرسل
🔸طبرسی در مقدمه: بخاطر شهرت و مقبولیت همگانی این مطالب نیازی به ذکر سند ندیدهام!
🔹(مصابیح السنّة) بَغَوی اثری حدیثی قرن ششمی با حذف سند و تقطیع
🔸استخاره راهی کارساز برای تألیف یک کتاب، و حتی قبول یک راوی و تعیین رتبه یک حدیث
🔹نقل بخشی از سخن ابن حجر عسقلانی در مقدمه (فتح الباری)
🔸نمونهای از تقطیعات ناهمگون از نظر ابن ابی الحدید در ذیل خطبه (37) نهج البلاغة
🔹قطب راوندی در (منهاج البراعة) برای تنها پنج خطبه اول سندیابی کرده است
▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#معرفی_کتاب
📚 عنوان کتاب: علی مظهر اسمای حسنای الهی
🖌️به قلم: آیتالله عبدالله جوادی آملی
📗 کتاب حاضر کوششی است در جهت تبیین مظهریت امیرمومنان -علیهالسلام- از اسمای حسنای الهی که طی فصول خود، مباحث کلیاتی درباره اسم و ذات الهی، انسان کامل، راه شناخت انسان کامل، شرط شناخت علی، مجلای صفات الهی و … را ارائه کرده است.
این کتاب در تبیین مظهریت امیر المؤمنین -علیهالسّلام- از اسمای حسنای الهی، در سه فصل تنظیم شده است:
📒 فصل اول آن به بیان کلیاتی درباره اصل مظهریت و جایگاه آن در نظام هستی پرداخته است.
-تعریف ذات الهی
-تعریف صفات ذات
-تعریف صفات فعل
-تعریف صفات مشترک
-اسناد اسمای حسنا به خدا و...
📒 فصل دوم به بیان ویژگیهای انسان کامل و مظهر اتم اسمای حسنای الهی نظر دارد
راه شناخت انسان کامل
برجسته ترین انسان کامل
علی -علیهالسّلام- همتای جهان آفرینش و...
📒 فصل سوم به بیان ظهور برخی از اسمای الهی در مظهر اتم هستی، یعنی علی بن ابی طالب -علیهالسّلام- اشاره دارد.
مظهر ولایت خدا
برتری ولایت علی -علیهالسّلام-
مظهر علم خدا و...
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اطلاع_رسانی
🌀 انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران برگزار میکند.
💠 سلسله جلسات نقد کتاب در حوزه نهجالبلاغه
🔸 نشست اول
🔹با محوریت کتاب
علی(ع) آموزگار صلح
🔹نویسنده
صدیقه محمدی شکیبا
🔹ناقدان
دکتر اعظم حسین پور اصل
(عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز)
دکتر سمانه عزیزی علویجه
(پژوهشگر نهج البلاغه و مدرس دانشگاه)
🔹دبیر علمی نشست
صفیه مطلق مجد
🔹 زمان
چهارشنبه 16 آبان ماه
۱۶ الی ۱۸
🔹 لینک ورود به نشست
https://online31.bellmeet.com/room/121523/dfc2b12a-084f-46aa-a0af-291485a42003?lang=fa
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
آب زنید راه را دختر عشق آمده
مژده دهید شاه را خواهر عشق آمده
ببین جلال و جاه را مادر عشق آمده
خبر دهید ماه را اختر عشق آمده
به مهر او از آسمان هزار کوکب آمده
عقیلهی هاشمیان حضرت زینب آمده
.
#میلاد_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
83.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فایل_صوتی
💠 سلسله جلسات نقد کتاب در حوزه نهجالبلاغه
🔸 نشست اول:
🔹با محوریت کتاب
علی(ع) آموزگار صلح
🔹نویسنده:
صدیقه محمدی شکیبا
🔹ناقدان:
دکتر اعظم حسین پور اصل
(عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تبریز)
دکتر سمانه عزیزی علویجه
(پژوهشگر نهج البلاغه و مدرس دانشگاه)
🔹دبیر علمی نشست:
صفیه مطلق مجد
🔹 زمان:
چهارشنبه ۱۶ آبانماه ۱۴۰۳
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
#اخبار_نهج_البلاغه
#اخبار_هفته
🍃💐🍃💐🍃
https://nahjalbalaghah.ir/انجمن-علمی-مطالعات-نهجالبلاغه-ایران-7/
جلسه نقد کتاب در حوزه نهجالبلاغه
با محوریت کتابِ علی(ع) آموزگار صلح به همت انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران ۱۶ آبان ۱۴۰۳ برگزار گردید.
🍃💐🍃💐🍃
https://www.hawzahnews.com/photo/1197825/تصاویر-سلسله-نشست-های-شرح-و-تفسیر-نهج-البلاغه-در-ارومیه
سلسله نشست های شرح و تفسیر نهجالبلاغه با بیان حجتالاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی برگزار شد.
🍃💐🍃💐🍃
http://hawzeh.thaqalain.ir/سلسله-جلسات-سیری-در-نهج-البلاغه-ـ-جلسه-ش/
سلسله جلسات سیری در نهجالبلاغه ـ جلسه ششم (حجت الاسلام وحیدی)
🍃💐🍃💐🍃
https://lms.avayetowheed.com/class2/363/دوره-انسان-شناسی-(-انسان-کامل-در-نهج-البلاغه)
دوره انسان شناسی، "انسان کامل در نهجالبلاغه" (استاد حسینی آملی)
🍃💐🍃💐🍃
https://vista.ir/n/jamejamonline-j638e
حواسمان به انتهای صف دشمن باشد
حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در نهجالبلاغه (یاداشت)
🍃💐🍃💐🍃
https://civilica.com/doc/2105821/
تطبیق معنویت و اخلاق در گام دوم انقلاب اسلامی با تاکید بر خطبه ۱۹۹ نهجالبلاغه (مقاله کنفراسی)
🍃💐🍃💐🍃
https://shirazu.ac.ir/-/حفظ-کل-قران-کریم-و-منتخب-نهج-البلاغه-همراه-با-ترجمه-و-خلاصه-تفسیری
حفظ کل قرآن کریم و منتخب نهجالبلاغه همراه با ترجمه و خلاصه تفسیری
🍃💐🍃💐🍃
https://daftarnashr.org/product/پندهای-کوتاه-از-نهج-البلاغه/
پندهای کوتاه از نهجالبلاغه (معرفی کتاب)
🍃💐🍃💐🍃
https://www.ilna.ir/بخش-فرهنگ-هنر-6/1549903-نهج-البلاغه-برای-جوانان-روانه-بازار-نشر-شد
نهجالبلاغه برای جوانان روانه بازارنشر شد (معرفی کتاب)
🍃💐🍃💐🍃
https://www.hawzahnews.com/news/1199030/
نشست «نهجالبلاغه و مقام علما» در جامعة الکوثر اسلام آباد برگزار شد.
🍃💐🍃💐🍃
https://rasanews.ir/fa/news/768448/
آغاز آزمون حفظ قرآن کریم، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه در سامانه سیما
🍃💐🍃💐🍃
https://osveh.org/fa/categories/mwssh-frhngy-qran-w-trt-aswh-thran/akhbar-wahdha/akhbar-wahd-frhngy-w-tblygh/mrasm-nhj-alblaghh-khwany-panzdhm-aban-1403
مراسم نهجالبلاغه خوانی _پانزدهم آبان _۱۴۰۳
🍃💐🍃💐🍃
https://www.isna.ir/news/1403081410441/
فراخوان دومین کنگره بینالمللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهجالبلاغه منتشر شد.
🍃💐🍃💐🍃
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
4_5870513457979201285.mp3
21.77M
#فایل_درسی
#فایل_صوتی
🔸جلسه بیست و چهارم.
🔸دوشنبه، ۱۴ آبان ۱۴۰۳ ش.
🔹سلسله درسهای کتاب شریف نهج البلاغة
🔹استاد: سید محمد طباطبائی یزدی
🔸(بهجة المجالس) ابن عبدالبرّ قرطبی (م ۴۶۳)
🔹نگاهی کوتاه به شخصیت ابن عبدالبَرّ و دو کتاب (التمهید) و (الاستذکار) او
🔸نمونههایی از کلمات حضرت در کتاب (بهجة المجالس)
🔹ابراهیم ثقفی و دو کتاب (المعرفة) و (الغارات) او
🔸شگفتی معاویه از فصاحت نامههای علی (ع) و دستور عجیب او «بگویید از ابوبکر است»
🔹خطبهای که در (البیان و التبیین) به معاویه نسبت داده شده است و جاحظ آن را از علی (ع) میداند.
🔸«القناعةُ مالٌ لا ینفد» شریف رضی تصریح میکند که این سخن به پیامبر (ص) هم منسوب است.
🔹استاد مصطفی ملکیان و تشکیک جدی در اولین فراز از حکمتها «کن فی الفتنة کابن اللبون..»
🔸محقّق شوشتری (ره) و شرح او بر نهج البلاغة (بهج الصباغة)
▫️بنیاد محقق طباطبائی، سالن میرزا عبدالله افندی
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلام_امیر
"وَ لَنِعْمَ دَارُ مَنْ لَمْ يَرْضَ بِهَا دَاراً وَ مَحَلُّ مَنْ لَمْ يُوَطِّنْهَا مَحَلاًّ وَ إِنَّ اَلسُّعَدَاءَ بِالدُّنْيَا غَداً هُمُ اَلْهَارِبُونَ مِنْهَا اَلْيَوْمَ"
دنيا چه خوب خانهاى است براى آن كس كه آن را جاودانه نپندارد و خوب محلّى است براى آن كس كه آن را وطن خويش انتخاب نكند. سعادتمندان به وسيله دنيا در قيامت، كسانى هستند كه امروز از حرام آن مىگريزند.
🔹شرح
امام -عليهالسّلام- اشاره میکنند به اينكه افراد با ايمان و بيدار مىتوانند از همين دنياى پرشور و شرّ و مملوّ از فريب و نيرنگ، وسيلهاى براى سعادت جاويدان خود بسازند و آن را نردبانى براى صعود به مقامات عاليه قرار دهند. به اين ترتيب كه نگاه آنها به دنيا بر خلاف دنياپرستان، نگاه به يك پل يا گذرگاه باشد؛ آنها كه از زرق و برقش مىگريزند و از مواهب آن براى قرب به خدا سود مىجويند و از اينجا به خوبى فرق دنياى ممدوح و مذموم روشن مىشود.
#نهجالبلاغه_خطبه۲۲۳
ترجمه و شرح: مکارم شیرازی، ناصر
🌐 https://nahjalbalaghah.ir/
🆔 @nahjalbalaghah_ir