eitaa logo
انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران
397 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
295 ویدیو
57 فایل
🌱 اولین و تنها انجمن علمے کشور در حوزه ے علوم و معارف نهج البلاغه وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناورے ارتباط با ادمین: @hafeze2
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار می‌کند 🔹سلسله‌نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست چهاردهم: «نهج‌البلاغه و مسأله‌ی استعجال» 🔹ارائه دهنده: دکتر محمد دولتی عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، استادیار گروه کلام، و عضو هیأت مدیره‌ی انجمن مطالعات نهج‌البلاغه ایران 🔹پنج‌شنبه ۳ اسفند ساعت ۱۹ الی ۲۰ 🔹 مخاطبانی که مایل به دریافت گواهی معتبر نشست فوق با تأیید وزارت علوم هستند، لازم است ضمن ورود به لینک https://digiform.ir/wdb238d64 و ثبت نام اولیه، نسبت به پرداخت هزینه صدور گواهی به شماره کارت مندرج در لینک اقدام نمایند. 🔹 سؤالات و نظرات خود را از طریق آيدی @hafeze2 با ما در میان بگذارید 🔹 لینک ورود به نشست: B2n.ir/Nahj44 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
نوید ظهور حضرت حجت "ﻻَ ﻭَ اﻟَّﺬِﻱ ﺃَﻣْﺴَﻴْﻨَﺎ ﻣِﻨْﻪُ ﻓِﻲ ﻏُﺒْﺮِ ﻟَﻴْﻠَﺔٍ ﺩَﻫْﻤَﺎءَ ﺗَﻜْﺸِﺮُ ﻋَﻦْ ﻳَﻮْﻡٍ ﺃَﻏَﺮَّ ﻣَﺎ ﻛَﺎﻥَ ﻛَﺬَا ﻭَ ﻛَﺬَا." سوگند به آن خدایی که باقیمانده این شب تار را به مشیت او به پایان می‌بریم، از این شب تاریک لبخند روزی روشن بر خواهد دمید.( روزی که اجازه ظهور حضرت ولی عصر امام زمان -عجل الله فرجه الشریف- را صادر فرماید آن حضرت از سلاطين انتقام کشد و جهان را از لوث شرک و ستم بپردازد) و در آن روز چنین و چنان خواهد داد. مهدی برای ما انديشه‌ای نیست که ولادتش را انتظار بکشیم یا پیش‌بینی نیست که به تحقق مصداقش چشم بدوزیم؛ بلکه واقعیتی است پابرجا که منتظریم فعالیتش را آغاز کند؛ انسانی است معین که با گوشت و خونش میان ما زيست می‌کند و او را می‌بینیم و او نیز ما را می‌بیند و با آرزوها و درد‌های ما به سر می‌برد و در اندوه و شادی ما مشارکت می ورزد و شاهد همه عذاب‌های درد کشیدگان و رنج‌های رنج دیدگان و ستم‌های ستمگران بر روی زمین است. داغ همه این‌ها را از نزدیک یا دور بر دل او می‌نشیند و شوق مندانه در انتظار لحظه‌ای است که مجال یابد تا دستش را به سوی هر ستم دیده و حرمان کشیده و رنج برده واگشاید و ریشه ستمگران را براندازد. 📚پژوهشي درباره امام مهدی، ص ۳۱، سیّد محمد باقر صدر 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
💠 چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه، به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ايران با موضوع "نهج‌البلاغه و مسأله‌ی استعجال" و با سخنرانی دکتر محمد دولتی (عضو هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، استادیار گروه کلام و عضو هیأت‌ مدیره‌ انجمن مطالعات نهج‌البلاغه ایران) در مورخه ۳ اسفند ماه ١۴٠٢ بصورت مجازی برگزار شد. 🔸دکتر دولتی در ابتدای نشست با بیان اینکه در مطالعات مربوط به مهدویت و بحث آخرالزمان همچون بحث انتظار، باید معنای درستی از آن تلقی شود تا تالی فاسد نداشته باشد گفت: در کنار انتظار، واژه یا کلید واژه‌ای که توجه به آن خیلی مهم است و به نظر شاید ما کمتر نسبت به آن توجه و مراقبت داریم موضوع‌ استعجال است. 🔸وی افزود: در قرآن کریم تعدادی سوره و آیه وجود دارد که در آن، بحث استعجال مطرح شده که عموماً در قالب فعل است، مثلاً «نستعجلون». وقتی پیامبران الهی نزد مردم می‌آمدند و آنها را دعوت به پرستش خدا می‌کردند و به قومشان می‌گفتند شرک و انداد را کنار بگذارند، قومشان اعتنایی نمی‌کردند و زندگی شرک‌آلود را برای خودشان رقم می‌زدند. انبیاء الهی در برابر چنین رفتاری به آنان می‌گفتند: عذابی شما را در بر خواهد گرفت که نتیجه عملتان خواهد بود. 🔸استادیار گروه کلام ادامه داد: برای نمونه حضرت نوح -علیه السلام- به قومش گفت: «من انذار دهنده از جانب خدا برای شما هستم»؛ به تعبیری دیگر حضرت درحال انذار قومش قبل از وقوع عذاب است. در مقابل گروهی که در صف مخالفان انبیاء قرار داشتند به رسولان می‌گفتند: «پس این عذاب کی واقع می شود؟». 🔸 دکتر دولتی با بیان اینکه دعوت انبیاء از غیر مسیر عبودیت نبوده، اظهار داشت: اگر آنان به میل مردم رفتار می‌کردند و استعجال «درخواست با عجله» می‌کردند کار زودتر تمام می‌شد، در صورتی که کار دست خداست. استعجال در واقع درخواست نابجای نزول عذاب از جانب مخالفان انبیاء است. از همین‌جا ما وارد موضوع استعجال می‌شویم؛ یعنی انسان چیزی را زودتر از زمان خودش طلب کند. 🔸هیأت علمی دانشگاه بیان کرد: فرض کنید حاجت انسان در نقطه‌ای قرار دارد و آن انسان با فاصله‌ای دور در نقطه‌ای دیگر. انسان در مسیر رسیدن به حاجت خود همواره در حال حرکت است و گاه ممکن است در این مسیر عجله کند. در فرمایشات امیرالمومنین -علیه السلام- و اهل بیت -علیهم السلام- آمده: اگردر مقابل امری از امور دنیا قرار گرفتید، عجله نکنید؛ اما اگر امر آخرت پیش آمد وقتتان را تلف نکنید. بالعکس شیطان ما را در امور دنیایی به تعجیل سوق می‌دهد. 🔸 وی ادامه داد: رفتاری در اینجا رخ می‌دهد که آن را «عجله کردن» می‌نامند. گاه گمان می‌کنیم با عجله به مطلوب و مقصودمان خواهیم رسید و در عین حال هیچ اقدامی برای رسیدن به مقصودمان نمی‌کنیم. استعجال خواستن و طلب کردن است. در بحث مهدویت گفته‌اند: «تحقق و امر دست خدای متعال است. برای فرج دعا کنید. در میدان اختیار، خودتان را اصلاح کنید و ناامید نشوید: "أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ." ﺍی ﺑﺖ‌ﭘﺮﺳﺖ‌ﻫﺎ، ﭘﻴﺮﻭﺯی ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻭ ﺷﻜﺴﺖ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺍ ﻣی‌رسد؛ ﭘﺲ ﻋﺠﻮﻟﺎﻧﻪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﺪ! ﺑلکه، ﺧﺪﺍ ﭘﺎﮎ ﻭ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺑﺖ‌ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ (نحل/ ۱). 🔸 استاد دانشگاه گفت: گاه استعجال باعث می‌شود امری در غیر مسیر خودش معرفی شود. در فرمایشات حضرت علی -علیه‌السّلام- در نهج البلاغه خطبه‌ای در مورد اصحاب جمل و شناخت طلحه و زبیر بیان شد که می‌فرماید: "ﻭَ ﻗَﺪْ ﺃَﺭْﻋَﺪُﻭا ﻭَ ﺃَﺑْﺮَﻗُﻮا ﻭَ ﻣَﻊَ ﻫَﺬَﻳْﻦِ اﻷَْﻣْﺮَﻳْﻦِ اﻟْﻔَﺸَﻞُ ﻭَ ﻟَﺴْﻨَﺎ ﻧُﺮْﻋِﺪُ ﺣَﺘَّﻲ ﻧُﻮﻗِﻊَ ﻭَ ﻻَ ﻧُﺴِﻴﻞُ ﺣَﺘَّﻲ ﻧُﻤْﻄِﺮَ." چون رعد خروشيدند و چون‌ برق‌ درخشيدند، اما كارى از پيش نبردند و سر انجام سست گردیدند. ولى ما اين گونه نيستيم، تا عمل نكنيم، رعد و برقى نداریم (نهج‌البلاغه، خطبه ۹). مثل کاری که بدون مقدمه انجام شود و سرانجام آن، فشل و سست می‌شود. اینجا استعجال در معنی کلی بیان شده خود کلمه استعجال نیامده. در فرمایش دیگری از حضرت می فرمایند: "لَمْ تَكُنْ بَيْعَتُكُمْ إِيَّايَ فَلْتَةً" بیعت شما مردم با من بی مطالعه و ناگهانی نبوده است (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۶). در تاریخ اسلام بیان شده که ابوبکر بارها گفت: «بیعت من "فلته" (با شتاب زدگی و ناگهانی) بود». در این خطبه حضرت بیان می‌کنند که بیعت من اینطور نبود، بلکه بیعتش مستقر و محکم بود. باز جای دیگر هست که حضرت می‌فرماید: "وَ لاَ تُحَرِّكُوا بِأَيْدِيكُمْ وَ سُيُوفِكُمْ فِي هَوَى أَلْسِنَتِكُمْ وَ لاَ تَسْتَعْجِلُوا بِمَا لَمْ يُعَجِّلْهُ اَللَّهُ لَكُمْ" شمشيرها و دست‌ها را در هواى زبان‌هاى خويش به كار مگيريد و آنچه كه خداوند شتاب در آن را لازم ندانسته شتاب نكنيد (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۹۰). حضرت می‌فرماید سخن به زبان راندن پشتوانه
ندارد و این شلوغ کاری‌ها رسیدن به چیزی است که ما شرایطش را فراهم نکردیم!بنابراین فراهم کردن مقدمات ظهور فرع است. آنچه اصل است شناخت جنس استعجال و دوراندیشی پیران نتیجه آن است. 🔸دکتر دولتی پیرامون انواع استعجال در عمل به مثالهایی از نهج البلاغه پرداخت: حضرت در خطبه ۱۴۰ می فرمایند: "يَا عَبْدَ اَللَّهِ لاَ تَعْجَلْ فِي عَيْبِ أَحَدٍ بِذَنْبِهِ فَلَعَلَّهُ مَغْفُورٌ لَهُ" اى بندۀ خدا، در گفتن عيب كسى شتاب مكن، شايد خدايش بخشيده باشد. همچنین در خطبه ۱۷۲ می‌فرمایند: "وَ اَللَّهِ لَأَحْرَصُ وَ أَبْعَدُ وَ أَنَا أَخَصُّ وَ أَقْرَبُ به خدا سوگند! شما با اينكه از پيامبر اسلام دورتريد، حريص‌تر مى‌باشيد، امّا من شايسته‌تر و نزديكتر به پيامبر اسلام هستم. "وَ إِنَّمَا طَلَبْتُ حَقّاً لِي وَ أَنْتُمْ تَحُولُونَ بَيْنِي وَ بَيْنَهُ وَ تَضْرِبُونَ وَجْهِي دُونَهُ" همانا من تنها حق خود را مطالبه مى‌كنم كه شما بين من و آن حائل شديد، و دست رد بر سينه‌ام زديد (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۷۲). "لا تَعجَلَنَّ إلى تَصديقِ ساعٍ؛ فإنَّ السّاعِيَ غاشٌّ، و إن تَشَبَّهَ بِالنّاصِحينَ." در پذيرفتن سخنان سعايت كننده، شتاب به خرج مده؛ زيرا سعايت كننده بدخواه است، هرچند خود را خيرخواه جلوه دهد (نامه ۵۳). در این نامه حضرت می‌فرمایند: مواظب باش قبل از رسیدن موعد چیزی نسبت به انجام آن عجله نداشته باشی. حضرت فرمودند: به من می‌گویند که چرا قیام نکردی؟ امام در پاسخ فرمودند: من بازویی ندارم کسی نیست این فقط به هلاک انداختن خودم هست."فَصَبَرْتُ وَ فِي اَلْعَيْنِ قَذًى وَ فِي اَلْحَلْقِ شَجًا" لذا صبر کردم گویا استخوان درگلو و خار در چشم من مانده بود (نهج‌البلاغه، خطبه۳). 🔸 وی ادامه داد: امیرالمؤمنین -علیه السلام- در خطبه ۱۹۰ می‌فرمایند: "اﻟْﺰَﻣُﻮا اﻷَْﺭْﺽَ ﻭَ اﺻْﺒِﺮُﻭا ﻋَﻠَﻲ اﻟْﺒَﻼَءِ ﻭَ ﻻَ ﺗُﺤَﺮِّﻛُﻮا ﺑِﺄَﻳْﺪِﻳﻜُﻢْ ﻭَ ﺳُﻴُﻮﻓِﻜُﻢْ ﻓِﻲ ﻫَﻮَﻱ ﺃَﻟْﺴِﻨَﺘِﻜُﻢْ ﻭَ ﻻَ ﺗَﺴْﺘَﻌْﺠِﻠُﻮا ﺑِﻤَﺎ ﻟَﻢْ ﻳُﻌَﺠِّﻠْﻪُ اﻟﻠَّﻪُ ﻟَﻜُﻢْ ﻓَﺈِﻧَّﻪُ ﻣَﻦْ ﻣَﺎﺕَ ﻣِﻨْﻜُﻢْ ﻋَﻠَﻲ ﻓِﺮَاﺷِﻪِ ﻭَ ﻫُﻮَ ﻋَﻠَﻲ ﻣَﻌْﺮِﻓَﺔِ ﺣَﻖِّ ﺭَﺑِّﻪِ ﻭَ ﺣَﻖِّ ﺭَﺳُﻮﻟِﻪِ ﻭَ ﺃَﻫْﻞِ ﺑَﻴْﺘِﻪِ ﻣَﺎﺕَ ﺷَﻬِﻴﺪاً ﻭَ ﻭَﻗَﻊَ ﺃَﺟْﺮُﻩُ ﻋَﻠَﻲ اﻟﻠَّﻪِ" بر جای خود بايستيد! (و بدون اجازه دست به نبردی مبريد) در برابر بلاها و مشكلات استقامت ورزيد شمشيرهايتان را در هوا و هوس و كلماتی كه از زبانتان بيرون می‌آيد به كار نيندازيد و درباره آنچه خداوند تعجيل آن را لازم ندانسته شتاب مكنيد... زيرا آنكس از شما كه در بستر خويش بميرد، ولی به طور شايسته معرفت خدا و پيامبر و اهلبيتش را داشته باشد شهيد از دنيا رفته، و اجر و پاداشش بر خدا است. در روایت دیگری داریم حضرت فرمودند: که اگر کسی بر ولایت امام زمان -علیه السلام- باشد و بمیرد شهید است. هم چنین در جای دیگر فرمودند: ظهور جلو یا عقب بیفتد به او ضرری نمی‌زند. 🔸 دکتر محمد دولتی در ادامه با اشاره به سفارش مکرر قرآن کریم و روایات اهل بیت -علیهم السلام- بر صبر در امور، بیان کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: "فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُولُو الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِل" ﻫﻤﺎﻥطور که ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻭﻟﻮﺍﻟﻌﺰم ﺻﺒﻮﺭی ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺗﻮ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺯﺍﺭِ بی ﺩﻳﻦ‌ﻫﺎ ﺻﺒﻮﺭ ﺑﺎﺵ ﻭ ﺑﺮﺍی ﺩﻳﺪﻥ ﻋﺬﺍﺑﺸﺎﻥ ﻋﺠﻠﻪ ﻧﻜﻦ (احقاف/ ۳۵). همچنین در روایتی از امام رضا -علیه السّلام- می‌فرمایند: «لا يكون المؤمن مؤمناً حتى يكون فيه ‏ثلاث خصال، سنه من ربه و سنه من نبيه و سنه من وليه" مؤمن، مؤمن نيست مگر اينكه سه خصلت در او باشد: يك خصلت از پروردگارش، يك خصلت از پيامبرش و يك خصلت از امامش. و در ادامه روایت فرمود: سنت امام، همان صبر است. پس صبر به معنی سستی، ظلم پذیری و ترس نیست. شیطان در زمان غیبت انسان را بی صبر می‌کند. 🔸وی در پایان استعجال را نقطه مقابل صبر و شکرگزاری خداوند در مقابل بلایایی که بر انسان حادث می‌شود دانست و گفت: امیر المومنین در آغاز خطبه‌ها و نامه‌هایی که جنبه توحیدی دارند از لفظ "الحمدلله" استفاده می‌کنند. حضرت صدیقه -سلام الله علیها- بعد از واقعه هجوم به منزلشان، با حمد خطبه را فرمایش می‌کنند یا در جایی که مطالبه فدک می‌کند خطبه فدکیه را با الحمدلله آغاز می‌کنند؛ همچنین حضرت زینب -سلام الله علیها- در مجلس یزید با "الحمدلله الذی" فرمایش خود را آغاز می‌کنند. اینکه قرآن از زبان حضرت حضرت یعقوب می‌فرماید: "فَصَبْرٌ جَمِیلٌ"، این صبر، بِلا شِکوی است، یعنی صبری است که، شکوه و گلایه در آن نیست. با نگاه به شرایط ٢۵ ساله امیرالمؤمنین -علیه السلام- و بعد از آن -که از استثنایی‌ترین شرایط در طول تاریخ است، چرا که تمامی اتفاقات بعد معطوف در همین سالهاست و شهادت سیدالشهدا -علیه السّلام- بروز و ظهورش آنجا اتفاق افتاد- شکر و حمد خداوند همواره بر زبان آن حضرت بود.
اگر صبر نباشد که مقابلش استعجال است، اگر انتظار به عنوان یک عبادت و افضل اعمال را کنار گذاشته شود و استعجال جایش را بگیرد، باید مانند کسانی که هر روز ادعایی در مورد امام داشتند، امروز افراد چیزی بگویند و حرفی بزنند، یا همانند قوم موسی که با ۱۰ روزی که خداوند به وعده سی روزه‌اش با موسی اضافه کرد تا میقات تمام شود و وقتی این فاصله افتاد، این قوم به گوساله پرستی روی آوردند. در روایت فرمودند: اینها وصف امت ماست. خداوند در قرآن داستان گویی نکرده به جای اینکه به وظایفتان عمل کنید، خیال پردازی و استعجال می‌کنید. حضرت فرمودند مؤمن از رحمت خدا به خیر و امید است، مادامی که استعجال نکند و اگر استعجال کند، ناامید می‌شود و دعا را کنار می‌گذارد. چه برای حاجت شخصی چه امر فرج و تحقق حکومت الهی. 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_9953024512.mp3
17.6M
🔹سلسله نشست‌های پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه 🔹 نشست چهاردهم: «نهج‌البلاغه و مسأله‌ی استعجال» 🔹 سخنران: دکتر محمد دولتی عضو هیأت‌ علمی دانشگاه قرآن و حدیث، استادیار گروه کلام و عضو هیأت مدیره‌ی انجمن مطالعات نهج‌البلاغه ايران 🔹 زمان: پنجشنبه - ۳ اسفندماه ۱۴۰۲ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🔺 انتخاب اصلح از منظر نهج البلاغه 📌 مسئولیت امانتی برگردن کارگزار جامعه اسلامی ✨کانال اطلاع‌رسانی «گروه معارف» دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله عج 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2643722512Cb08f442d22 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_9969015958.MP3
8.42M
🔺🔊 🔹 انتخاب اصلح از منظر نهج البلاغه (قسمت پنجم) 🔰دکتر سید حمید موسوی ✨کانال اطلاع‌رسانی «گروه معارف» دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله عج 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2643722512Cb08f442d22 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
📚 تمام نهج البلاغه کتابی به زبان عربی، حاوی سخنان امام علی (ع) به تحقیق حجت الاسلام سید صادق موسوی است. مطالب این کتاب، از نهج‌البلاغه بیشتر است. به‌گفته نویسنده، این کتاب پس از ۲۰ سال تحقیق، پژوهش و گردآوری و تنظیم نوشته شده است. در کتاب تمام نهج‌البلاغه، همه ادعیه و مناجات‌های امام علی (ع) همراه با سند ذکر شده است. متن اصلی نهج‌البلاغه در این کتاب، با خط پر رنگ و متن‌هایی که اضافه شده با خط کم‌رنگ به‌نگارش درآمده است. این کتاب ابتدا در هشت جلد و سپس در سال ۱۳۹۲ شمسی در یک جلد به چاپ رسید. کتاب تمام نهج‌البلاغه ابتدا در هشت جلد در بیروت و سپس در یک جلد در سال ۱۳۹۲ ش چاپ شد. این کتاب با سخنانی از امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای درباره اهمیت نهج‌البلاغه، مقدمه شیخ محمد عساف و خطبه سید رضی آغاز شده است. آیت الله جوادی آملی در ضمن شرح حکمت ۱۲۳ نهج البلاغه به این کتاب نیز توجه ویژه ای داشته است. یکی از دروسی که از دیرباز در حوزه‌های علمیه کمابیش رواج داشت و دارد، درس اخلاق است. جهت اطلاع بیشتر از کتاب روی لینک زیر کلیک نمایید: https://www.mehrnews.com/news/5919537/ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
"مَنْ رُفِعَ بِلا كِفايَةٍ وُضِعَ بِلا جِنايَةٍ" هر که را بدون کفایت بالا بردند، بدون گناه به زیر کشند. 🔸اشارات این حدیث، در حقیقت اعلام خطری است برای افرادی که بدون شایستگی و صرفا بر اساس روابط و... به جایی می‌رسند. معمولاً افرادی که در مناصب مختلف هستند، در شرایطی از مناصب خود عزل می‌شوند که تخلفی فاحش و اقدامی مجرمانه و نقضی آشکار در مسئولیت داشته باشند. اما در خصوص این افرادی که بدون استحقاق به جایی می‌رسند موضوع اینگونه نیست و این افراد بدلایل مختلف از جمله تغییر دولت‌ها، تغییر افراد بالادستی که ایشان را به کار گمارده‌اند، نارضایتی زیردستان به جهت عدم رعایت شرایط انتصابش و... حتی بدون انجام تخلف و جرمی از مسند خود عزل می‌شوند. این هشدار در حقیقت به تقوای مسئولیت اشاره دارد و اینکه هم افراد نباید بدون استحقاق به دنبال مسئولیت باشند و هم بالادستی‌ها نباید همچنین فضایی را فراهم کنند. با عنایت به توضیح بالا مشخص است که چنین افرادی جز به دار و دسته‌‌ی خود و گرفتارِ تثبیت خود بودن و... به چیزی نمی‌اندیشند و اعتماد به ایشان به جهت آنکه نه تخصص دارند و نه تعهد و نه تقوای کار، نتیجه‌ای جز فضاحت خودشان و عدم پیشبرد اهداف والا ندارد. 📚 غررالحکم، ۸۶۱۳ 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
🍃💐🍃💐🍃 https://nahjalbalaghah.ir/14021202-2/ چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های از من بپرس برگزار شد/ نهج‌البلاغه و مسأله‌ی استعجال (گزارش نشست) 🍃💐🍃💐🍃 https://nedayeesfahan.ir/154258/ .htm اصول حکمرانی و فرمول‌های حکومت‌داری- شرح نامه ۵۳ نهج البلاغه (سخنرانی حجت الاسلام حسین میرزایی) 🍃💐🍃💐🍃 https://ana.ir/fa/news/897928/ بهره‌مندی دو درصدی جامعه از کلام امیرالمؤمنین (ع)! / مظلومیت نهج‌البلاغه مشهود است.(سخنرانی حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی، رئیس هیئت مدیره مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان) 🍃💐🍃💐🍃 https://ana.ir/fa/news/897474/ وجود زیباترین مفاهیم در پهنه نهج‌البلاغه ( سخنرانی حجت‌الاسلام حسن عارضی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان) 🍃💐🍃💐🍃 https://www.aparat.com/v/wdx1y روایتی تکان‌دهنده از نهج‌البلاغه در کلام امام امت 🍃💐🍃💐🍃 https://jahaneghtesad.com/article/گام-جدی-دانشگاه-آزاد-اصفهان-برای-ترویج-نهج-البلاغه-در-نسل-جوان گام جدی دانشگاه آزاد اصفهان برای ترویج نهج البلاغه در نسل جوان 🍃💐🍃💐🍃 https://www.lisna.ir/last-news/item/7409- برگزاری نشست « قصه‌های انسان شدن» در نهج البلاغه 🍃💐🍃💐🍃 https://rasht.iau.ir/fa/news/15737/ نهج‌البلاغه سیمای تابناک حکومت حضرت مهدی(عج) را به تصویر می‌کشد.(سیدعلی خیرخواه‌علوی معاون دانشجویی و فرهنگی و عضو هیئت‌علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی) 🍃💐🍃💐🍃 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=55330 مروری بر استناد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نهج‌البلاغه در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن 🍃💐🍃💐🍃 https://cnby.ir/Home/NewsContent/15 برگزاری دهمین جلسۀ علمی ـ اجرایی کنفرانس ملی نهج‌البلاغه (در دانشگاه فنی حرفه‌ای یزد برگزار شد.) 🍃💐🍃💐🍃 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir
1_10011009133.pdf
144.6K
🔰 بررسی و نقد روایت براء و اکل گوشت مسموم در جریان جنگ خیبر 🔻 اخیرا در فضای مجازی کلیپی از سخنرانی یک روحانی واعظ منتشر شده که در آن به داستان طبخ گوشت بره مسموم توسط زنی یهودی برای پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- پس از جنگ خیبر می‌پردازد. در این ماجرا شخصی به نام براء بن معرور قبل از پیامبر لقمه‌ای از این گوشت می‌خورد و بدلیل پیش‌دستی در حضور پیامبر، با اعتراض امیرمؤمنان مواجه می‌شود. او نیز به زبان شوخی به حضرت توهین می‌کند، از طرفی به دلیل خوردن گوشت مسموم از دنیا می‌رود. این درحالی است که اصحاب پیامبر، کمی قبل از مرگ براء با خواندن دعایی خاص و با علم به مسموم بودن گوشت، آن را خورده و سم بر آنان اثر نمی‌کند. اما براء که در این حال از دنیا رفت، بدلیل توهینی که به حضرت امیر نمود، مورد مذمت پیامبر قرار گرفت و حتی پیامبر حاضر به خواندن نماز بر پیکر او نشد تا آنکه کمی بعد، امام برای آمرزش او دعا کرد و پیامبر نیز به واسطه دعای امام از او خشنود گشت. 🔹 فرسته پیش رو به بررسی و نقد سندی و محتوایی این ماجرا می‌پردازد. 🔸دکتر سید حمید موسوی 🌐 https://nahjalbalaghah.ir/ 🆔 @nahjalbalaghah_ir