بسم الله الرحمن الرحیم
🇮🇷🌷🌺
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سرلوحه كارنامه مؤمن، دوستى على بن ابى طالب است.(2) كنز العمّال : ۳۲۹۰۰
با عرض سلام خدمت بزرگواران
ان شاءالله با توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مطابق با سهشنبه های هر هفته جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز ۱۴۰۳/۱/۲۸ قبل از نماز مغرب و عشاء از ساعت 🕖 ۱۷ هفده با دعای توسل توسط حجت الاسلام ملک زاده شروع خواهد شد درادامه
اساتید محترم
حجت الاسلام عالم علیائی
حجت الاسلام دکتر داداش زاده
حجت الاسلام بهجت نیا
شرح و تفسیر قرآن و نهج البلاغه 🌷🕋
پایان بخش جلسه دعا به خصوص مسلمانان فلسطین و غزه 🤲 🇮🇷🌷
آدرس محل دائمی جلسه قطران جنوبی
نرسیده به کمر بند ی کوچه اسلام پلاک دو طبقه اول
✅✅✅🌷🌺🌷✅
جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb
هدایت شده از طوبای عفاف
•⊰❁⊱•﷽•❁⊱•
🌸🍃🌸همه اصول اخلاقى در این آیه آمده است.
#امام_صادق علیه السلام فرمودند: «در #قرآن آیه اى جامع تر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست.»👇
«خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ» سوره اعراف، 199
(به هر حال) با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر، و به نیکیها دعوت نما، و از جاهلان روی بگردان (و با آنان ستیزه مکن)
نکته ها:
با آنكه براى كلمه ى «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است.
«خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است، لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد، «و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه» (سوره نور، 2)
چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است. «فاعرض عنهم و عظهم» (سوره نساء، 63)
✅ این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همه اصول اخلاقى را در بر دارد.
هم اخلاق فردى «عفو»،
هم اخلاق اجتماعى «وأمر بالعُرف»، هم با دوست «عفو»،هم با دشمن «أعرض»،
هم زبانى «وأمر»،هم عملى «أعرض»،
هم مثبت «خُذ»، هم منفى «أعرض»،
هم براى رهبر، هم براى امّت، هم براى آن زمان و هم براى این زمان.
چنانكه #امام_صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن آیه اى جامع تر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست. (تفسیر فرقان)
البتّه شكّى نیست كه عفو، در مسائل شخصى است، نه در حقّ النّاس و بیت المال.
وقتى این آیه نازل شد، #پیامبرخدا صلى الله علیه وآله از جبرئیل توضیح و شیوه عمل به این آیه را درخواست كرد.
جبرئیل پیام آورد كه «تَعفُو عمّن ظلمك، تُعطى مَن حَرمك، تَصِل مَن قطعك»، (تفسیر مجمع البیان بحار، ج 75، ص 114) از كسى كه به تو ظلم كرده در گذر، به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن و با كسى كه با تو قطع رابطه كرده است، ارتباط برقرار كن.
سراسر این سوره(سوره اعراف)، دعوت به اعتدال است، با تعبیرهاى گوناگون.
اعتدال در حقوق (آیه 29)،
در مصرف (آیه 31)،
در زینت (آیه 32)،
در عبادت (آیه 56)،
در خانه سازى (آیه 74)،
در اقتصاد (آیه 85)
و نسبت به شیوه اجراى حقّ و عدالت در امّت حضرت موسى علیه السلام و امّت حضرت محمّد صلى الله علیه وآله در آیات 157 و181 نكات ارزشمندى آمده است.
پیام ها:
1- همواره باید راه میانه واعتدال را پیشه كرد. «خذ العفو»
2- تكلیف باید به اندازه ى طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد)
3- تنها خوب بودن كافى نیست، باید در جامعه خوبى ها را ترویج كرد و سفارش نمود. «و أمر بالعرف»
4- مخاطب آیه تنها پیامبر نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ ومصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلان یاوه گو، برخوردى اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمت ها چشم پوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...»
5- هم باید به معروف امر كرد و هم شیوه ى امر كردن، باید معروف و پسندیده باشد. «و أمر بالعُرف»
6- مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بى سوادان. «و اعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و و روایات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانكه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم.
7- در شیوه ى اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفته ى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنیم، بلكه باید محكم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین»
تفسیرنور، ج3، ذیل همین آیه
@toubaefaf
عنه عليه السلام : الجِهادُ عِمادُ الدِّينِ ، ومِنْهاجُ السُّعَداءِ . (6)
امام على عليه السلام : جهاد ستون دين و راه روشن نيكبختان است.
عنه عليه السلام : إنّ اللّه َ فَرضَ الجِهادَ وعَظَّمَهُ وجَعلَهُ نَصْرَهُ وناصِرَهُ. واللّه ِ ، ما صَلُحتْ دُنيا ولا دِينٌ إلّا بهِ . (7)
امام على عليه السلام : خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگ داشت و يارى خود و ياور خود قرارش داد. به خدا سوگند كار دنيا و دين جز با جهاد درست نمى شود.
6)غررالحکم ۱۳۴۶:
وسائل الشیعه: ۱۱/۹/۱۵
جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb✅✅
✅✅✅✅🌷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
هدایت شده از جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
بسم الله الرحمن الرحیم
🇮🇷🌷🌺
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : سرلوحه كارنامه مؤمن، دوستى على بن ابى طالب است.(2) كنز العمّال : ۳۲۹۰۰
با عرض سلام خدمت بزرگواران
ان شاءالله با توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مطابق با سهشنبه های هر هفته جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز ۱۴۰۳/۱/۲۸ قبل از نماز مغرب و عشاء از ساعت 🕖 ۱۷ هفده با دعای توسل توسط حجت الاسلام ملک زاده شروع خواهد شد درادامه
اساتید محترم
حجت الاسلام عالم علیائی
حجت الاسلام دکتر داداش زاده
حجت الاسلام بهجت نیا
شرح و تفسیر قرآن و نهج البلاغه 🌷🕋
پایان بخش جلسه دعا به خصوص مسلمانان فلسطین و غزه 🤲 🇮🇷🌷
آدرس محل دائمی جلسه قطران جنوبی
نرسیده به کمر بند ی کوچه اسلام پلاک دو طبقه اول
✅✅✅🌷🌺🌷✅
جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb
هدایت شده از طوبای عفاف
وهابیت، ادامهدهنده راه جِیشِ اَبرهه.mp3
1.48M
وهابیّت، ادامهدهنده راه جِیشِ اَبرهه
آیةالله جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️سلام من به مدینه،به آستان رفیعش
◾️به مسجد نبوی وبه لاله های غریبش
▪️سلام من به علی و به حلم و صبر عجیبش
▪️سلام من به بقیع و چهار قبر ِغریبش..
⚫️سالروز #تخریب_قبور_ائمه_بقیع در سال1343هجری قمری...
بَقیع یا جنت البقیع نام زمینی در مدینه است.
چهار تن از امامان( #امام_حسن_مجتبی، #امام_سجاد، #امام_باقر و #امام_صادق_علیهم_السلام) در این قبرستان مدفون هستند.🖤
✔️قبل از آن تاریخ بر روی مزارهای ائمه و سایر بزرگان اسلام گنبدها و بناهایی قرارداشت.
🌺ائمه #بقیع در بقعه بزرگی که بصورت هشت ضلعی ساخته شده بود دفن بودند تا اینکه شیاطین وهابی🔥 دست به تخریب این قبور مقدس زدند...
♨️لعنت الله علی قوم الظالمین🔥
🌸(صلوات+عج)🌸
🆔 @ashabequrani
•┈┈••✾•🌿°🌷°🌿•✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb
373 ـ ديوانه حقيقى
مشكاة الأنوار : مَرَّ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله بمَجْنونٍ ، فقالَ:ما لَهُ ؟ فقيلَ : إنّهُ مَجْنونٌ ، فقالَ : بَلْ هُومُصابٌ ، إنَّما المَجْنونُ مَن آثَرَ الدُّنيا على الآخِرَةِ . (1)
مشكاة الأنوار: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله بر ديوانه اى گذشت و پرسيد: او را چه شده است؟ گفتند: او ديوانه است. فرمود: نه، او آسيب ديده است. ديوانه واقعى كسى است كه دنيا را بر آخرت ترجيح دهد.
مشكاة الأنوار : مَرَّ برسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله رجُلٌ وهوفي أصْحابِهِ ، فقالَ بعضُ القَومِ: مَجْنونٌ!فقالَ النّبيٌّ صلى الله عليه و آله : بَلْ هذا رجُلٌ مُصابٌ، إنّما المَجْنونُ عَبدٌ أو أمَةٌ أبْلَيا شَبابَهُما في غَيرِ طاعةِ اللّه ِ . (2)
مشكاة الأنوار: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله با اصحاب خود بود كه مردى به آنان برخورد. يكى از اصحاب گفت: اين مرد ديوانه است. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: نه، او آسيب ديده است. ديوانه آن مرد يا زنى است كه جوانى اش را در راهى جز طاعت خدا صرف كرده باشد.
معاني الأخبار : مَرَّ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله بِرَجُلٍ مَصْروعٍ ... فقالَ : ما هذا بمَجْنونٍ ، ألَااُخبِرُكُم بالمَجْنونِ حقَّ المَجْنونِ ؟ ....قالَ: إنَّ المَجْنونَ حقَّ المَجْنونِ المُتَبَخْتِرُ في مِشْيتِهِ ، النّاظِرُ في عِطْفَيْهِ ، المُحَرِّكُ جَنْبَيهِ بمِنْكَبَيْهِ ، فذَاكَ المَجْنونُ وهذا المُبْتلى . (3)
معانى الأخبار : رسول خدا صلى الله عليه و آله بر مردى مبتلا به صرع گذشت ... فرمود: اين ديوانه نيست. آيا شما را از ديوانه حقيقى آگاه نسازم؟ ... [سپس ]فرمود: ديوانه حقيقى كسى است كه با تكبّر راه رود، خودپسند باشد و [مغرورانه ]پهلو و شانه بجنباند آن ديوانه است و اين بيمار.
(1) مشكاة الأنوار : 469/1571
(2) مشكاة الأنوار : 294 / 898.
(3) معاني الأخبار : 237/1.
جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb
✅✅✅✅🇮🇷🌷
32.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
📌 شرح سوره مبارکه بقره
📌 استاد حجتالاسلام میثم عالم علیائی
📌 قسمت اول
لینک جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb
جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb
✅✅✅🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb
✅✅✅✅🇮🇷
🌷 رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) :
✍️ إذا قالَ الْعَبدُ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ قالَ اللّهُ جَلَّ جَلالُه: بَدَأَ عَبدى بِاسْمى و حَقٌّ عَلَىَّ أنْ اُتَمِّمَ لَهُ اُمُورَهُ و اُبارِكَ لَهُ فى أَحوالِهِ
🖌 هر گاه بندهای بسم اللّه الرحمن الرحیم بگوید خداوند میفرماید : بندهام کارش را با نام من آغاز کرد ، بر من است تا کارش را به پایان برسانم و برای او در کارهایش برکت قرار دهم.
📒 عیون أخبار الرضا(علیه السلام) ، ج۲ ، ص۲۶۹
جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
https://eitaa.com/nahjolbalagetb
1_5914478953.mp3
8.21M
📝 عمریست گریان در پی مولای خویشم 💔
صوت قرائت #دعای_عهد