هدایت شده از بدیهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹توصیههای رهبر انقلاب برای استفاده هر چه بهتر از ماه مبارک رمضان
جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
1511 ـ بر شما باد قرآن!
قرآن:
(وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ) . (1)
(وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ) . (2)
«و براستى كه تو را سبع المثانى (سوره فاتحه) و قرآن بزرگ عطا كرديم». «و قطعاً قرآن را براى پند آموزى آسان كرده ايم. پس آيا پند گيرنده اى هست؟». رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إذا التَبَسَتِ الاُمورُ علَيكُم كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ فعلَيكُم بالقرآنِ ؛ فإنّهُ شافِعٌ مُشَفَّعٌ ، وماحِلٌ مُصدَّقٌ ، ومَن جَعَلَهُ أمامَهُ قادَهُ إلَى الجَنَّةِ ، ومَن جَعَلَهُ خَلفَهُ قادَهُ إلَى النارِ . (3)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر گاه كارها همچون پاره هاى شب تار بر شما تاريك و شبهه ناك شد، به قرآن روى آوريد؛ زيرا قرآن شفيعى است كه شفاعتش پذيرفته است و شاكى و خصمى است كه شكايتش قبول مى شود. هر كه قرآن را فراپيشِ خود قرار دهد، او را به سوى بهشت كشاند و هر كه آن را پشت سر خويش نهد، به سوى دوزخش كشاند.
عنه صلى الله عليه و آله ـ لَمّا قِيلَ لَهُ : اُمَّتُكَ سَتُفتَتَنُ ، فَسُئلَ :ما المَخرَجُ مِن ذلكَ ؟ ـ : كتابُ اللّه ِ العَزيزُ ، الذي لا يَأتيهِ الباطِلُ مِن بَينِ يَدَيهِ ولا مِن خَلفِهِ ، تَنزيلٌ مِن حَكيمٍ حَميدٍ ، مَنِ ابتَغَى العِلمَ في غَيرِهِ أضَلَّهُ اللّه ُ . (4)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله ـ وقتى به ايشان گفته شد: بزودى امّت تو گرفتار فتنه خواهد شد، [در جواب اين پرسش كه : ]راه خلاص از آن چيست؟ ـ فرمود : كتاب گرامى خدا، همان كه باطل نه از پيش و نه از پس بدو راه نيابد، فرود آمده [و ]از سوى حكيمى ستوده است. هر كه علم را در جز قرآن بجويد، خداوند گمراهش كند.
عنه صلى الله عليه و آله : علَيكُم بالقرآنِ، فاتَّخِذُوهُ إماماوقائدا . (5)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بر شما باد قرآن، آن را پيشوا و راهبر خود كنيد.
عنه صلى الله عليه و آله : فَضلُ القرآنِ على سائرِ الكلامِ كَفَضلِ اللّه ِ على خَلقِهِ . (6)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : برترى قرآن بر ديگر سخنان، همچون برترى خدا بر خلق خود است.
عنه صلى الله عليه و آله : القرآنُ غِنىً ، لا غِنىً دونَهُ ، ولا فَقرَ بعدَهُ . (6)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : قرآن ثروتى است كه بدون آن توانگرى نباشد و با وجود آن فقرى نه.
عنه صلى الله عليه و آله : مَن اُعطِيَ القرآنَ فَظَنَّ أنّ أحَدا اُعطِيَأكثَرَ ممّا اُعطيَ فقد عَظَّمَ صَغيرا وصَغَّرَ كبيرا . (8)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : به هر كس [نعمت دانستن]قرآن داده شود و با اين حال گمان كند كه به ديگرى نعمتى بالاتر و بيشتر از اين نعمت او داده شده است، بيگمان كوچكى را بزرگ شمرده و بزرگى را كوچك.
عنه صلى الله عليه و آله : مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلينَ والآخِرينَ فَلْيُثَوِّرِ القرآنَ (9) ، (10) .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كه خواهان علم پيشينيان و آيندگان، از اول تا به آخر دنيا است، در قرآن كند و كاو كند.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : فَتَجلّى لَهُم سبحانَهُ في كتابِهِ مِن غَيرِ أن يَكُونوا رَأوهُ بما أراهُم مِن قُدرَتِهِ . (11)
امام على عليه السلام : خداوند سبحان، قدرت خويش را در كتابش نمايان ساخت و بدين سان خويشتن را به بندگانش، بى آن كه او را ببينند، نشان داد.
عنه عليه السلام : اللّه َ اللّه َ في القرآنِ ، لا يَسبِقُكُم بالعَمَلِ بهِ غَيرُكُم . (12)
امام على عليه السلام : خدا را! خدا را! درباره قرآن، مبادا ديگران با عمل به آن، بر شما پيشى گيرند.
عنه عليه السلام : تَعَلَّمُوا كتابَ اللّه ِ تباركَ وتعالى ؛ فإنّهُ أحسَنُ الحَديثِ وأبلَغُ المَوعِظَةِ ، وتَفَقَّهُوا فيه فإنّهُ رَبيعُ القُلوبِ ، واستَشفُوا بنُورِهِ فإنّه شِفاءٌ لِما في الصُّدورِ ، وأحسِنُوا تِلاوَتَهُ فإنّهُ أحسَنُ القَصصِ . (13)
امام على عليه السلام : كتاب خداوند تبارك و تعالى را بياموزيد؛ زيرا كه آن نيكوترين سخن و رساترين اندرز است و قرآن را بفهميد؛ زيرا كه آن بهار دلهاست و از نور آن شفا جوييد؛ زيرا كه آن شفابخش بيماريهاى سينه هاست و آن را نيكو تلاوت كنيد؛ زيرا كه آن بهترين داستان (تاريخ) است.
عنه عليه السلام : إنّ فيهِ شِفاءً مِن أكبَرِ الداءِ ، وهُوالكُفرُ والنِّفاقُ ، والغَيُّ والضَّلالُ . (14)
امام على عليه السلام : در قرآن، درمان بزرگترين دردهاست: درد كفر و نفاق و تباهى و گمراهى.
الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : لو ماتَ مَن بَينَ المَشرِقِ والمَغرِبِ لَما استَوحَشتُ بعدَ أن يكونَ القرآنُ مَعي . (15)
امام زين العابدين عليه السلام : اگر همه مردم از شرق تا غرب عالم بميرند، با وجود قرآن در كنار من، هرگز احساس وحشت و تنهايى نكنم.
(1) الحِجر : 87.
(2) القمر : 17.
(3) كنز العمّال : 4027.
(4) تفسير العيّاشيّ : 1/6/11 ، اُنظر تمام الحديث.
(5) كنز ال
هدایت شده از جلسه نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
عمّال : 4029.
(6) بحار الأنوار : 92/19/18.
(7) بحار الأنوار : 92/19/18.
(8) معاني الأخبار : 279.
(9) فليُثَوِّر القرآن : أي لينقّر عنه ويفكّر في معانيه وتفسيره وقراءته. (النهاية : 1/229) .
(10) كنز العمّال : 2454.
(11) نهج البلاغة: الخطبة 147 .
(12) نهج البلاغة : الكتاب 47.
(13) تحف العقول : 150.
(14) نهج البلاغة: الخطبة 176 .
(15) الكافي : 2/602/13.
💠امام علی علیه السلام:
إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِي أَمْوَالِ الْأَغْنِيَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاءِ، فَمَا جَاعَ فَقِيرٌ إِلَّا بِمَا مُتِّعَ بِهِ غَنِيٌّ، وَ اللَّهُ تَعَالَى سَائِلُهُمْ عَنْ ذَلِكَ
🔹خداوند سبحان قُوت و نيازهاى فقرا را در اموال اغنيا واجب و معين كرده است، ازاين رو هيچ فقيرى گرسنه نمىماند مگر به سبب بهرهمندى غنى و ممانعت او از پرداخت حق فقير و خداى متعال دراين باره از آنها سؤال و بازخواست مىكند
❇️حکمت ۳۲۸ نهج البلاغه
هدایت شده از abedinnia
44.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جلسه هفتگی تفسیر نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
📌 استاد دکتر رضا جبارزاده
📌 قسمت اول
175 ـ پيوند ايمان و عمل
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : الإيمانُ والعملُ أخَوانِ شَريكانِ في قَرَنٍ ، لا يَقْبلُ اللّه ُ أحدَهُما إلّا بصاحبِهِ . (1)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ايمان و عمل دو برادر بسته به يك ريسمانند كه خداوند يكى را بدون ديگرى نمى پذيرد.
عنه صلى الله عليه و آله : لُعِنَتِ المُرْجِئةُ على لِسانِ سَبعينَ نَبيّا ، الّذينَ يقولونَ : الإيمانُ قَولٌ بلا عملٍ . (2)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مرجئه همانان كه مى گويند: ايمان گفتار است بى كردار، از زبان هفتاد پيامبر لعنت شده اند.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : لو كانَ الإيمانُ كلاما لم يَنْزِلْ فيهِ صَومٌ ولا صلاةٌ ولا حلالٌ ولا حرامٌ . (3)
امام على عليه السلام : اگر ايمان تنها گفتار بود، روزه و نماز و حلال و حرام نازل نمى شد.
الإمامُ الكاظمُ عليه السلام : الإيمانُ عملٌ كلُّهُ ، (4) والقَولُ بعضُ ذلكَ العملِ بِفَرضٍ مِن اللّه ِ بَيَّنَهُ في كِتابهِ . (5)
امام كاظم عليه السلام : ايمان سراسر عمل است؛ و گفتار، [نيز ]برخى از آن عمل است كه خداوند در كتاب خود ، وجوب آن را بيان فرموده است.
(1) كنز العمّال : 59
(2) كنز العمّال : 637 .
(3) بحار الأنوار : 69 / 19 / 2 .
(4) (اُنظر) الكافي : 2 / 33 ، باب في أن الايمان مبثوث لجوارح البدن كلها ، وقد اُشير هناك إلى بعض الآيات؛ كالآية 46 من سورة العنكبوت والآية 139 من سورة النساء والآية 30 و 31 من سورة النور .
(5) الكافي : 2 / 38 / 7 .
هدایت شده از بدیهی
25.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
174 ـ حقيقت ايمان
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : ليسَ الإيمانُ بالتَّحَلّي ولا بالتَّمَنّي ، ولكنَّ الإيمانَ ما خَلَصَ في القلبِ وصَدّقَهُ الأعمالُ . (1)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ايمان نه به ظاهر است و نه به آرزو، بلكه ايمان آن است كه در دل خالص باشد وعمل آن را تصديق كند.
عنه صلى الله عليه و آله : الإيمانُ مَعرِفةٌ بالقلبِ ، وقَولٌ باللِّسانِ ، وعَملٌ بالأرْكانِ . (2)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ايمان، شناخت با دل است و گفتن با زبان و عمل با اركان.
عنه صلى الله عليه و آله : الإيمانُ ، الصَّبرُ والسَّماحةُ . (3)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ايمان، شكيبايى و بخشش است.
عنه صلى الله عليه و آله : إنّ لكلّ شيءٍ حقيقةً ، وما بلَغَ عبدٌ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يَعلَمَ أنّ ما أصابَهُ لَم يكُنْ لِيُخْطِئَهُ وما أخْطأهُ لم يَكُن لِيُصيبَهُ . (4)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همانا هر چيزى حقيقتى دارد. و هيچ بنده اى به حقيقت ايمان نمى رسد مگر آن كه بداند آنچه به او رسيده نمى توانست نرسد و آنچه به او نرسيده نمى توانست برسد.
عنه صلى الله عليه و آله : لا يَحُقُّ العبدُ حقيقةَ الإيمانِ حتّى يَغْضَبَ للّه ِ ويَرضى للّه ِ ، فإذا فَعلَ ذلكَ فَقَدِ اسْتَحَقَّ حقيقةَ الإيمانِ . (5)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : بنده آنگاه به ايمان حقيقى دست مى يابد كه براى خدا به خشم آيد و براى خدا خشنود شود . پس ، هرگاه چنين باشد سزامند ايمان حقيقى گشته است .
عنه صلى الله عليه و آله : لا يُؤمِنُ عبدٌ حتّى يُحِبَّ للنّاسِ ما يُحبُّ لِنفسهِ مِن الخَيرِ . (6)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هيچ بنده اى مؤمن نيست مگر آن كه هر خوبى كه براى خود مى خواهد براى مردم نيز بخواهد.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الإيمانُ إخلاصُ العملِ . (7)
امام على عليه السلام : ايمان، خالص كردن عمل است [براى خدا].
عنه عليه السلام : الإيمانُ صَبرٌ في البَلاءِ ، وشُكْرٌ في الرَّخاءِ . (8)
امام على عليه السلام : ايمان، شكيبايى در سختى و گرفتارى است و سپاسگزارى در آسايش و نعمت.
عنه عليه السلام : رأسُ الإيمانِ الصِّدقُ . (9)
امام على عليه السلام : راستى اوج ايمان است.
عنه عليه السلام : لا يَصْدُقُ إيمانُ عبدٍ حتّى يَكونَ بما في يَدِ اللّه ِ سبحانه أوْثَقَ مِنه بما في يَدِهِ . (10)
امام على عليه السلام : ايمان هيچ بنده اى راستين نباشد مگر زمانى كه اطمينان او به آنچه نزد خداست بيشتر باشد از آنچه در دست خويش دارد.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إنّ مِن حقيقةِ الإيمانِ أنْ تُؤْثِرَ الحقَّ وإنْ ضَرَّكَ علَى الباطلِ وإنْ نَفَعَكَ . (11)
امام صادق عليه السلام : همانا از نشانه هاى ايمان حقيقى اين است كه حق را، هر چند به زيان تو باشد، بر باطل، هر چند به سود تو باشد، ترجيح دهى.
(1) بحار الأنوار : 69 / 72 / 26 ، كنز العمّال : 11 نحوه .
(2) كنز العمّال : 2
(3) كنز العمّال : 57
(4) كنز العمّال : 12
(5) كنز العمّال : 99
(6) كنز العمّال : 95 .
(7) غرر الحكم : 873
(8) غرر الحكم : 1350
(9) غرر الحكم : 5222 .
(10) بحار الأنوار : 103/ 37/ 79
(11) بحار الأنوار : 70 / 106 / 2 .
هدایت شده از abedinnia
45.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جلسه هفتگی تفسیر نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
📌 استاد دکتر رضا جبارزاده
📌 قسمت دوم
173 ـ ايمان و اسلام
قرآن:
(قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْاءِيمانُ فِي قُلُوبِكُمْ ) . (1)
«باديه نشينان گفتند: ما ايمان آورديم. بگو: شما ايمان نياورده ايد، بلكه بگوييد: اسلام آورده ايم وهنوز ايمان به دلهاى شما وارد نشده است». الإمامُ الباقرُ عليه السلام : الإيمانُ إقرارٌ وعملٌ ، والإسلامُ إقرارٌ بلا عملٍ . (2)
امام باقر عليه السلام : ايمان، اقرار است و عمل؛ و اسلام، اقرار است بدون [شرط] عمل.
الإمامِ الصّادقِ عليه السلام : إنّ الإيمانَ ما وَقَرَ في القلوبِ ، والإسلامَ ما علَيهِ المَناكِحُ والمَوارِيثُ وحَقْنُ الدِّماءِ . (3)
امام صادق عليه السلام : ايمان آن چيزى است كه دردلها جاى گيرد، و اسلام آن چيزى است كه ازدواج و ارث بردن و احترام جانها بر آن بنا مى شود.
(1) الحجرات : 14 .
(2) تحف العقول : 297 .
(3) الكافي : 2 / 26 / 3 .
هدایت شده از بدیهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹توصیههای رهبر انقلاب برای استفاده هر چه بهتر از ماه مبارک رمضان
جلسه هفتگی نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
44.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 جلسه هفتگی تفسیر نهج البلاغه مصباح الهدی تبریز
📌 استاد دکتر رضا جبارزاده
📌 قسمت سوم