حکمت ۷۷
على (ع) فرمود:
در خبر آمده است كه چون ضرار بن ضمرة الضبابى بر معاويه داخل شد
معاويه از او در باره امير المؤمنين(ع) پرسيد.
گفت: گواهم كه او را دربعضی موقیت ها ديدم
كه شب پردههاى خود را افكنده بود
و او در محراب خويش بر پا ايستاده بود
محاسن را به دست گرفته
چون مار گزيده به خود مىپيچيد
همچون انسان محزون و غمگين گريه مى كرد و مى گفت:
اى دنيا! اى دنيا! از من دور شو!
آیا برای من خودنمایی میکنی
یا شیفته من شدهای؟
مباد كه تو در دل من جاى گيرى
هرگز! دیگری را بفریب
که مرا در تو هیچ نیازی نیست
من تو را سه بار طلاق داده ام
و بازگشتی در آن نیست
دوران زندگانى ات كوتاه است
و اهمیتت اندک، و آرزویت حقیر است
آه از توشه اندك و درازى راه
و دورى سفر و سختى مقصد.
@nahjolbalaghe5
هدایت شده از محصولات طبیعی خانوم خاص🏆
❣جز #عباس ڪیست؟؟
ڪه در سایہ ے مِهرش برویم
❣رحمتِ اوست ڪه
هر لحظہ پناهِ من و توست...
🍃میلاد با سعادت #حضرت_عباس مبارکباد🎉🎈
🆔 @omeabih
هدایت شده از محصولات طبیعی خانوم خاص🏆
🌸 آمدی جانا گل رويت دل ازعالم ربود
🌸 هرنخ ازسجادۀ مويت دل ازعالم ربود
🌸 گرچه سجادی، ملَك مشغول سجده بر تواند
🌸 هريک ازمحراب ابرويت دل ازعالم ربود
💐ميلاد #امام_سجاد (ع) مبارک
🍁 @omeabih
هدایت شده از محصولات طبیعی خانوم خاص🏆
mohamadrezataheri-@yaa_hossein.mp3
3.46M
میلاد #امام_سجاد علیه السلام
🎵اومده آیینه ی خدا، اومده پیغمبر دعا
🎤محمدرضا طاهری سرود
❤️ #اعیاد_شعبانیه #صلوات
🍁 @omeabih
حکمت ۷۸
و از سخنان آن حضرت است، چون مردی از اهل شام از او پرسيد:
آيا رفتن ما به شام، قضا و قدر خداوند است؟
امام با کلمات طولانی پاسخ او را داد
که گزیدهاش چنین است
واى بر تو! شايد قضاء لازم و قدر حتم را گمان كردهاى
اگر چنين بود پاداش و كيفر باطل بود
بشارت و تهدید هم ساقط میشد
خداوند بندگان خود را از آنجا که اختیار داشتند فرمان داده است
ونهى كرده تا بترسند
احکام آسانی را واجب کرد
و چیز دشواری را تکلیف نفرمود
در برابرعمل اندك،پاداشهاى بسيار داده است
و از روی ناتوانی مغلوب معصیت کاران نشده است
و خداوند به اکراه اطاعت کرده نمیشود
پیامبران را به بازی نفرستاد
و كتاب را براى بندگان بيهوده فرو نفرستاده است
و نه آفرینش آسمانها
و زمين و آنچه ميان اين دو است به باطل نبوده است
اين گمان كسانى است كه كافر شدند
واى بر آنان كه كافر شدند از آتش دوزخ.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۷۹
على (ع) فرمود: حكمت را هر جا باشد فرا گيرید كه حكمت گاه در سينه منافق باشد پس بیتابی کند تا بیرون آید و با همسانهای خود آرام گیرد در سینه مومن.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۸۰
على (ع) فرمود: حكمت گمشده مومن است حكمت را فرا گير هر چند از منافقان باشد
@nahjolbalaghe5
حکمت ۸۱
على (ع) فرمود:
ارزش هر انسان به اندازهی آنی است که خوب میداند "آن ارزى كه مىورزى"
سید رضی میگوید :
و اين كلمهاى است كه قیمتی بر آن نتوان تعیین کرد
و حكمتى همسنگ آن نمىتوان يافت
و هيچ كلمهاى را همتاى آن نتوان نهاد
الحکمة ۸۱
قال عليه السلام :
قِيمَةُ كُلِّ امْرِىءٍ مَا يُحْسِنُهُ.
قال الرضی
و هذه الْكَلِمَةُ الَّتِي لا تُصابُ لَها قِيمَةُ،
وَ لا تُوزَنُ بِها حِكْمَةُ
وَ لا تُقْرَنُ إلَيْها كَلِمَةُ.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۸۲
على (ع) فرمود: شما را به پنج چيز سفارش مىكنم اگر برای رسیدن به آنها سوار شتران شوید و راه سفر طولانی را در پیش گیرید (این سفر) شایستگی آن را دارد کسی از شما جز به پروردگار خود اميد نبندد و جز از گناه خود نترسد و اگر چيزى از او پرسند كه نداند از گفتن «نمى دانم » شرمنده نباشد و از آموختن چيزى كه نمى داند، ننگ نداشته باشد بر شما باد به شكيبايى زيرا شكيبايى، ایمان را چون سر نسبت به بدن است در بدنى كه سر نباشد، خيرى نيست .همچنين است در ايمانى كه با شكيبايى توام نباشد.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۸۳
امام به مردى كه در ستايش او افراط مى كرد فرمود
و او در نزد امام متهم (امام ارزیابی مثبتی نسبت به او نداشت و او را متهم به نفاق میدانست) بود
من كمتر از آن هستم كه مى گوئى
و برتر از آنم كه در دل داری.
الحکمة ۸۳
وقال عليه السلام لِرَجُلٍ اءَفْرَطَ فِي الثَّناءِ عَلَيْهِ،
وَ كانَ لَهُ مُتَّهِما
اَنَا دُونَ ما تَقُولُ
وَ فَوْقَ ما فِي نَفْسِكَ.
saying 83
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following about a man who praised him much,
although he did not admire him:
I am below what you express
and above what you feel in your heart
حکمت ۸۴
على (ع) فرمود: گریختهی از دم شمشیر و جنگ، عمری بیشتر دارد و فرزندان بیشمارتر.
الحکمة ۸۴
قال عليه السلام : بَقِيَّةُ السَّيْفِ أَبْقَى عَدَداً، وَ أَكْثَرُ وَلَداً.
saying 84
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The survivors of the sword are large in number and have many offspring.
13.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 ببینید | دنیا میخواهی نماز شب بخوان! آخرت میخواهی نماز شب بخوان!
🔹 توصیه حضرت آیت الله خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی به جوانان درباره اقامه نافله شب و ظهر
🆔 @nahjolbalaghe5
حکمت ۸۵
على (ع) فرمود: کسی که کلمهی "نمیدانم" را رها کند به هلاکت و نابودی میرسد.
الحکمة ۸۵
قال عليه السلام : مَنْ تَرَكَ قَوْلَ: لاَ أَدْري، أُصِيبَتْ مَقَاتِلُهُ
saying 85
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Whoever abandons saying, “I do not know” meets his destruction.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۸۶
على (ع) فرمود:
تدبير پير را دوست تر مىدارم.
از استقامت جوان(در ميدان جنگ)
و در روايتى است:از حاضر و آماده بودن جوان براى كارزار.
الحکمة ۸۶
قال عليه السلام :
رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ
مِنْ جَلَدِ الْغُلاَمِ
وَ روي: مِنْ مَشْهَدِ الْغُلاَمِ
saying 86
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
I love the opinion of an old man
more than the determination of a young man:
(or according to another version: more than readiness of a young man for battle.)
@nahjolbalaghe5
حکمت ۸۷
على (ع) فرمود: در شگفتم از كسى كه از رحمت خداوند نوميد مى شود و حال آنكه، توان آمرزش خواستنش هست.
الحکمة ۸۷
قال عليه السلام : عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ وَ مَعَهُ الاِسْتِغْفَارُ.
saying 87
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: I wonder about the man who loses hope despite the possibility of seeking forgiveness
@nahjolbalaghe5
حکمت ۸۸
امام باقر عليه السلام از جدش امير مؤمنان(ع) چنين نقل مى كند كه فرمود:
در روى زمين دو امان و وسيله نجات از عذاب الهى بود
كه يكى از آنها برداشته شد
آن یکی را بگيريد
و بدان چنگ زنيد
اما امانى كه برداشته شد
رسول خدا (ص) بود
و اما امانى كه مانده است
آمرزش خواستن است
خداى تعالى میفرمايد
و خدا آنان را عذاب نمىكند
حالى كه تو در ميان آنانى
و خدا عذابشان نمىكند
درحالیكه آمرزش مىخواهند.(سوره انفال ، 33)
سید رضی میگوید :
اين یکی از بهترين راههای بیرون آوردن لطایف معنی
و ظرافت سخن از آيات قرآن است
@nahjolbalaghe5
حکمت ۸۹
على (ع) فرمود: كسى كه ميان خود و خدا را اصلاح كند خداوند ميان او و مردم را اصلاح خواهد نمود و كسيكه امر آخرتش را اصلاح كند خدا امر دنيايش را آباد خواهد كرد و كسيكه از درون جانش واعظى داشته باشد خداوندحافظى براى او قرار خواهد داد.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۹۰
على (ع) فرمود: فقيه كامل كسى است كه مردم را از آمرزش خدا مايوس نسازد و از مهربانى او نوميدشان نكند و از عذاب ناگهانى وى ايمنشان ندارد.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۹۱
على (ع) فرمود: این قلبها(دلها) ملول میشوند همان گونه که تنها ملول میشوند پس براى شادابی آنها سخنان نغز و حكمت آميز بجوييد.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۹۲
على (ع) فرمود: بى ارزشترین علم، علمى است كه بر سر زبان باشد و برترین علم آن است كه بر اعضا و اركان آدمى آشكار شود.
الحکمة ۹۲
قال عليه السلام : أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِي الْجَوَارِحِ وَ الاَرْكَانِ.
saying 92
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The most humble knowledge is that which remains on the tongue and the most honorable one is that which manifests itself through (the action of) the limbs and the organs of the body.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۹۳
على (ع) فرمود:
كسى از شما نگويد
خداوندا به تو پناه مى برم از امتحان شدن
زيراهيچكس نيست مگر آنكه، به نحوى به امتحان شدن گرفتار است
ولى اگر كسى خواهد كه به خدا پناه جويد،
از او بخواهد كه از امتحانات گمراهكننده اش پناه دهد.
زیرا خداى سبحان فرمايد:
«بدانيد كه اموال و اولاد شما مايه امتحان شما هستند»(سوره انفال، 28)
معنى آن است كه خداوند بندگانش را به اموال و اولاد مى آزمايد
تا معلوم دارد كه چه كسى به روزى او ناخشنود است
و چه کسی خرسند است
هر چند،خداوند به آنها از خود آنها آگاهتر است
ولى براى آن است كه كارهاى مستحق ثواب را از كارهايى كه درخورعقاب است معلوم دارد
زيرا برخى فرزند پسر را دوست دارند
و دختران را ناپسند مىشمارند
و بعضى افزايش مال را میپسندند
و از كاهش آن ناخشنودند.
سید رضی میگوید :
و اين از تفسيرهاى شگفت است كه از او شنيده شده است.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۹۴
هنگامى كه از او پرسيدند كه خير چيست؟چنين فرمود:
خير آن نيست كه مالت فراوان يا فرزندانت بسيار باشند
بلكه خير آن است كه دانشت فراوان گردد
و بردباریت افزون شود
و به پرستش پروردگار، بر مردمان سرافرازى كنى
پس اگر كارى نيك كردى خدا را سپاس گويى
و اگر گناه ورزيدى از او آمرزش جويى
در اين جهان خيرى نيست، مگر براى دو كس
كسى كه گناهى مى كند و به توبه جبرانش مى نمايد
و كسى كه براى كارهاى خير مى شتابد
@nahjolbalaghe5
حکمت ۹۵
على (ع) فرمود: عملى كه با تقوا توام باشد، اندك نيست پس چگونه عملى كه به درگاه خداوند مقبول است، اندك باشد.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۹۶
على (ع) فرمود:
نزديكترين مردم به پيامبران
داناترين آنان است بدانچه آورده اند
سپس برخواند:
همانا نزديكترين مردم به ابراهيم آنانند كه پيرو او گرديدند
و اين پيامبر و كسانى كه ایمان آوردند(سوره آل عمران ، 68)
سپس فرمود: دوست محمد (ص) كسى است كه خدا را اطاعت كند
هر چند به نسب از او دور باشد
و دشمن محمد (ص) كسى است كه خدا را نافرمانى كند
هر چند خويشاوند نزديك محمد (ص) باشد.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۹۷
وقتى شنيد كه يكى از اهالی حروريه (از خوارج) نماز شب مى گزارد
و قرآن مى خواند
چنين فرمود:خوابى كه با يقين همراه باشد
بهتر است از نماز گزاردن با شك.
الحکمة ۹۷
وقال عليه السلام وقد سمع رجلاً من الحرورية يتهجّد
و يقرأ،
فقال: نَوْمٌ عَلَى يَقِينٍ
خَيْرٌ مِنْ صَلاَةٍ فِي شَكٍّ
saying 97
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) heard about a Kharijite who said the mid-night prayers
and recited the Holy Quran,
then he said: Sleeping in a state of firm belief
is better than praying in a state of doubt
حکمت ۹۸
على (ع) فرمود: هرگاه خبرى شنيديد آن را نيك بفهميد و در آن بينديشيد نه اينكه بشنويد و نقل كنيد زيرا نقلكنندگان علم بسيارند ولى رعایت کنندگان آن اندك اند.
@nahjolbalaghe5
حکمت ۹۹
امام عليه السلام شنيد مردى را كه مى گويد
ما از آن خداییم و به سوی او باز میگردیم ( انا لله و انا اليه راجعون)
فرمود: گفته ما (ما از آن خداييم)
اقرار ماست به بندگى
و گفته ما (كه به سوى او باز مى گرديم)
اقرار ما است به نابودی خویش
@nahjolbalaghe5
حکمت ۱۰۰
امام عليه السلام در برابر گروهى كه او را ستودند فرمود:
بار خدايا تو مرا از خودم بهتر مىشناسى
و من خود را از آنان بيشتر مىشناسم
خدايا ما را بهتر از آن كن كه مىپندارند
و بيامرز از ما آنچه را كه نمىدانند.
@nahjolbalaghe5