eitaa logo
مدرسه نهج البلاغه (۲)
1.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
83 ویدیو
196 فایل
کانال رسمی آقای دکتر شهاب الدین ذوفقاری (حفظه‌الله) مدیریت محترم گروه نهج البلاغه و عضو هیأت علمی دانشگاه معارف قرآن و عترت علیهم السلام / تاسیس کانال : ۱۳۹۹ ارتباط با جناب استاد ⬅️ @DrZoofaghari ادمین ⬅️ @M_sahraei_nahj
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_3620145797.mp3
951.8K
✨زیارت امیرالمومنین علیه‌السلام ✨ 🔈 با صدای جناب استاد ذوفقاری
1_3999918338.m4a
14M
📖 خطبه ۸۳ / بخش پانزدهم جلسه بیست‌ و هفتم مجازی (ماه مبارک رمضان۱۴۰۲) 🎙جناب استاد شهاب الدین ذوفقاری https://eitaa.com/joinchat/3543859252Cf20d3b8609 📚📚📚
1_3999930820.m4a
14.63M
📖 خطبه ۸۳ / بخش شانزدهم جلسه بیست‌ و هفتم مجازی (ماه مبارک رمضان۱۴۰۲) 🎙جناب استاد شهاب الدین ذوفقاری https://eitaa.com/joinchat/3543859252Cf20d3b8609 📚📚📚
خطبه ۸۳ / بخش پانزدهم و شانزدهم در ادامه خطبه می‌رسیم به توصیف امام از ناگهانی بودن مرگ در بسیاری از افراد؛ نه به این معنا که لحظه‌ای از دنیا بروند، بلکه افرادی هستند که ظرف چند روز یک بیماریِ مهلک یا یک حادثه خطرناک برای آنها رخ دهد و یا به امری ناشناخته و مرموز ساعاتی یا روزهایی در این دنیا باقی مانده و بعد از دنیا بروند. از اینگونه مرگ‌ها باید به خدا پناه برد و از خدا توفیق خواست تا قبل از شرفیاب شدن به پیشگاهش، توبه کرده و پاک از این دنیا برویم. این یک واقعیتی است که مرگ با کسی شوخی ندارد و در مقابل آن از دست کسی کاری بر نمی‌آید. البته اطرافیان، نزدیکان و عزیزان تلاشهایی می‌کنند و می‌کوشند که شخص را از مرگ نجات دهند؛ لیکن وقتی مقدر آن باشد که کسی بمیرد و عمرش به سر آمده باشد، هرکاری انجام شود فایده نمی‌بخشد. امام علیه‌السلام می‌فرمایند: ✨دَهِمَتْهُ فَجَعَاتُ اَلْمَنِيَّةِ فِي غُبَّرِ جِمَاحِهِ وَ سَنَنِ مِرَاحِهِ✨ وقتی که مرگ فرا برسد، ناگهان درد و رنج و ناراحتی که ناشی از مرگ است، شخص را فرا می‌گیرد؛ چنانکه او را از ادامه سرکشی و خوشحالی بازمی‌دارد. یعنی شخصی که همچنان مشغول فسق و فجور و گناهکاری و سرکشی است، به یکباره مرگ او را خبر می‌کند و به او آماده‌باش می‌دهد و از ادامه سرکشی باز می‌دارد. دیگر اجازه نمی‌دهد آن طریقه و روش را ادامه دهد. محل کار یا جلساتش را ترک می‌کند، بستری می‌شود، حالش به وخامت می‌گراید، ناراحتی‌اش شدت می‌گیرد. انواع و اقسام معالجات برایش سودی ندارد. 🔸معنای واژگان: "دَهِمَته" : فعل ماضی از ریشه دَهْم به معنای فراگرفتن و پوشش دادن است. "فجعات" : جمع فُجأة به معنای درد و ناراحتی است. "مَنیة" : به معنای مرگ است. "غُبَّر" : جمع غابر به معنای باقیمانده است. "جِماح" : به معنای سرکشی است. "سَنَن" : کلمه‌ای مفرد است به معنای روش و طریقه ( با سُنَن تفاوت دارد) "مِراح" : شدت خوشحالی و شادابی توأم با طغیان است. ✨فَظَلَّ سَادِراً وَ بَاتَ سَاهِراً فِي غَمَرَاتِ اَلْآلاَمِ وَ طَوَارِقِ اَلْأَوْجَاعِ وَ اَلْأَسْقَامِ✨ چنان می‌شود که او سرگردان شده، دست‌و‌پای خودش را گم می‌کند که چه بر سر من آمد، (من سالم بودم، به تازگی همه آزمایشهایم خوب بود و حکایت از سلامتی من داشت، چه اتفاقی افتاده؟! اول باور نمی‌کند. او فکر می‌کند یک حساسیت ساده است که با قدری استراحت و یا با یک داروی ساده برطرف می‌شود؛ ولی بعد می‌بیند که ادامه پیدا کرد. هرچه زمان می‌گذرد حال او بدتر می‌شود؛ تا جائیکه شب تا صبح بی‌خواب و درگرداب‌های درد غوطه‌ور می‌شود ( در هنگام شب معمولاً درد و ناراحتی شدت می‌گیرد) چنان او را می‌پیچاند که حتی توان بیان کردن ناراحتی‌اش را نیز ندارد. 🔸معنای واژگان: "طوارق" : جمع طارق ، یعنی آن‌چیزی که شب به سراغ انسان می‌آید. "اوجاع" : جمع وجع به معنای درد است. "اسقام" : جمع سقم به معنای بیماری است. اینطور نیست که دیگران به فکر او نباشند. 🌴🌴🌴
بَيْنَ أَخٍ شَقِيقٍ وَ وَالِدٍ شَفِيقٍ وَ دَاعِيَةٍ بِالْوَيْلِ جَزَعاً وَ لاَدِمَةٍ لِلصَّدْرِ قَلَقاً✨ برادر مهربانی درکنار اوست. پدر دلسوزی بالای سر اوست. اینها برای نجات او و تسکین دردش از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند. از آن‌سو داعیه‌ای (مادری) است که جَزَع‌ و‌ فَزَع (بی‌طاقتی) می‌کند، مو پریشان کرده، دست به دعا برداشته که خدایا فرزندم را نجات بده. از سوی دیگر همسری دارد که بر سینه‌اش مُشت می‌کوبد (از شدت اضطراب) با این همه که تلاش می‌کنند، فایده ندارد. انواع دکترها و مشاوره‌ها سودی نمی‌بخشد. اصلاً کسی نمی‌فهمد که مشکل او چیست؟! 🔸معنای واژگان: "شقیق" : برادر تَنی را گویند. "داعیه" : منظور مادر است. "لَدم" : به معنای کوبیدن است. ✨وَ اَلْمَرْءُ فِي سَكْرَةٍ مُلْهِثَةٍ وَ غَمْرَةٍ كَارِثَةٍ✨ ولی خودش می‌فهمد که گویا مرگ به سراغش آمده، در یک مستی و بیهوشی جانکاه قرار گرفته است.(دربعضی نسخه‌ها "مُلهِیَة" آمده است؛ یعنی درحالی‌که غافل شده‌است) ✨وَ أَنَّةٍ مُوجِعَةٍ✨ ناله‌ای سوزناک سر می‌دهد، و این ناله‌ها، ناله‌هایی است‌که گویی کسی دارد بر او فشار می‌آورد. 🔸معنای واژگان: "اَنَّة" : به معنای ناله و درد است. "موجعة" : دردناک ✨وَ جَذْبَةٍ مُكْرِبَةٍ✨ گویی او را به سویی می‌کشانند. اگر کسی وارد باشد می‌فهمد که گویی روح از تنِ او بیرون می‌برند. ✨وَ سَوْقَةٍ مُتْعِبَةٍ✨ او را سوق می‌دهند( سوقی دردآور) یعنی او را پیش می‌رانند؛ بطوری‌که آزار می‌بیند و اذیت می‌شود.(اینگونه‌است‌که) مرگ کم‌کم بر او غلبه می‌کند. این‌ها حالات شخصی است که در آستانه مرگ قرارگرفته‌است. ما ازخداوندمسئلت می‌نماییم که را بر ما آسان کند و در ائمه معصومین علیهم‌السلام به‌ویژه حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را به‌فریاد ما برساند.🤲 کسانی که در اطراف محتضر قرار گرفته‌اند، ناگهان می‌بینند گویی حرکتی کرد، دست‌و‌پایش کشیده شد یا تکانی خورد حکایت از قالب تهی کردن او می‌کند و آنها فوراً نبض او را می‌گیرند، گوش بر قلب او می‌گذارند، می‌بینند خیر، گویی صدسال است که از دنیا رفته‌ است؛ نه نَفَسی، نه تکانی، یک جسد بی‌جان است. بلافاصله بعد از آنکه مطمئن شدند از دنیا رفته، اقدام به تجهیز او می‌کنند. او را به غسالخانه می‌برند، غسل داده و کفن می‌پوشانند که براو نماز بگذارند. نزدیکان و آشنایان همه تجمع کرده برای آنکه او را تشییع کنند و به خانه جدید ببرند. 🌴🌴🌴
ثُمَّ أُدْرِجَ فِي أَكْفَانِهِ مُبْلِساً✨ او را در کفن‌ها درج می‌کنند و این درحالیست که از او دیگر ناامید شده‌اند. او که روحش به دنبال جسمش در حرکت است. می‌داند که برایش بازگشتی نیست. گاهی انسان در حال حیات خواب می‌بیندکه از دنیا رفته‌است و او را تشییع می‌کنند یا به خاک می‌سپارند، از شدت وحشت از خواب می‌پرد و متوجه می‌شود بحمدلله مرگی درکار نیست؛ ولی به خود می‌لرزد که عجب! به همین راحتی می‌مُردم! ولی خدارا شکر می‌کند که باز به او حیات داده و او را به دنیا باز گردانده است. درحقیقت هربار که ما می‌خوابیم و از خواب بیدار می‌شویم، یک نمونه کوچک از مرگ را تجربه می‌کنیم. اما مرگ آن خوابی‌است که دیگر بیداری ندارد و انسان ناامید است (ثُمَّ أُدْرِجَ فِي أَكْفَانِهِ مُبْلِساً) برای اینکه بهتر متوجه شوید تصورکنید کسی را می‌خواهید با خود به جایی ببرید، اما او نمی‌آید. هرچه دستش را می‌کشید، او خودش را محکم‌تر به زمین می‌چسباند و تکان نمی‌خورد. اجازه نمی‌دهد جابه‌جایش کنید؛ ولی آن زمانی که کسی از دنیا می‌رود و او را در کفن قرار می‌دهند، دیگر هیچ مقاومتی ندارد. ✨وَ جُذِبَ مُنْقَاداً سَلِساً✨ او را می‌کِشند، جابجا می‌کنند، درحالیکه کاملاً مطیع است و به راحتی این‌کار را انجام می‌دهند؛ یعنی دیگر هیچ مقاومتی در او دیده نمی‌شود. خودش را به زمین نمی‌چسباند، سنگینی نمی‌کند و راحت در اختیار کسانی است‌که می‌خواهند او را جابجا کنند. بعداز آنکه او را کفن‌پیچ کردند ✨ثُمَّ أُلْقِيَ عَلَى اَلْأَعْوَادِ ✨ بدن او را در تابوت قرار می‌دهند. ✨رَجِيعَ وَصَبٍ وَ نِضْوَ سَقَمٍ✨ بدنی که مثل رجیع خسته ، ناراحت، لاغر و آب شده است. 🔸معنای واژگان: "رَجیع" : آن حیوان باربری که وقتی از سفرمی‌رسد باز بارجدیدی بر دوشش می‌گذارند تا مسیر را بازگردد یا سفرجدیدی برود (مجدداً او را مرجوع می‌کنند، رجعت می‌دهند) این حیوانِ خسته که نیاز به استراحت دارد‌؛ ولی او را برمی‌گردانند، و چقدرحیوان آسیب می‌بیند و درد و ناراحتی دارد. 🔸معنای واژگان: "نضو" : لاغری ✨تَحْمِلُهُ حَفَدَةُ اَلْوِلْدَانِ✨ فرزندان، نوادگان و نزدیکان می‌آیند و تابوت را بلند می‌کنند. 🔸معنای واژگان: "حَفَدة" : نوادگان ✨وَ حَشَدَةُ اَلْإِخْوَانِ إِلَى دَارِ غُرْبَتِهِ وَ مُنْقَطَعِ زَوْرَتِهِ وَ مُفْرَدِ وَحْشَتِهِ✨ دوستان و آشنایانی که برای تشییع جمع شده‌اند می‌آیند زیر تابوت قرار می‌گیرند و دست‌به‌دست تابوت را می‌برند به سمت خانه‌ای که در آن غریب است و همراهانی با او نیستند. همه قرار است او را غریب و تنها رها کنند.(چندروز اول ممکن است بر سر قبرش بیایند؛ ولی گاهی اتفاق می‌افتد که چندین ماه یا چندین سال می‌گذرد و کسی بر سر مزارش نمی‌آید) (البته امروزه متاسفانه می‌بینیم همین مسافت را هم حاضر نیستند تشییع کنند و همه مسیر را آمبولانس باید طی کند؛ آن‌هم با آخرین سرعت) چه خبراست؟! او رفت و دیگر برنمی‌گردد. به زودی به خاک سپرده می‌شود. دو دقیقه تحمل کنید! پنج دقیقه او را سرِدست ببرید! وقتی کوچک بودید، او ساعتها شما را بر دوش می‌کشید و در آغوش می‌فشرد؛ حال چندنفری حاضر نیستید تابوت او را چند متر مشایعت کنید؟! مستحب است جسد را قبل از ورود به قبر تا سه بار برزمین بگذارند تا او با خانه جدیدش خو بگیرد. چقدر عجله می‌کنید؟! دیگر کسی به زیارت او نمی‌آید، قطع شد. او تنها وارد دنیای جدیدی شده‌است. تمام شد، رفت. آن دیدارهای هرروزی، یا هرساعتی، این تلفن‌های پی‌در‌پی، خبرگرفتن‌های آن‌به‌آن تمام شد! اوست و اعمالش؛ والبته اگر داشته باشد، او را تنها نمی‌گذارند، به فریادش می‌رسند و به دیدار او می‌آیند. 🔸معنای واژگان: "حَشَدَة" : جمع حاشد به معنای جمعیتی که برای انجام کاری آمده‌اند. [ : منظور اهل بیت به ویژه امیرالمومنین علیه السلام هستند. نقل است که ایشان به حارث همدانی فرمودند یا حارث: "مَن یَمُت یَرَنی" هر کس بمیرد مرا میبیند.] 🌴🌴🌴
حَتَّى إِذَا اِنْصَرَفَ اَلْمُشَيِّعُ وَرَجَعَ اَلْمُتَفَجِّعُ أُقْعِدَ فِي حُفْرَتِهِ نَجِيّاً لِبَهْتَةِ اَلسُّؤَالِ وَ عَثْرَةِ اَلاِمْتِحَانِ✨ سخت‌ترین مرحله اینجاست که مشایعت‌ کنندگان باز می‌گردند و او را تنها می‌گذارند و کسانی‌ که اظهار ناراحتی می‌کردند و مصیبت‌زده بودند، او را رها می‌کنند و می‌روند. او تک‌ و‌ تنها مانده و کم‌کم سوال در قبر آغاز می‌شود. فرشتگانی که مأمور سوال هستند می‌آیند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام تعبیرشان این است : (أُقْعِدَ فِي حُفْرَتِهِ...) در قبرش او را می‌نشانند و از او سوال می‌کنند، او از شدت ترس و ناراحتی آهسته و زیر زبانی سخن می‌گوید و جواب می‌دهد. مبهوت شده (لِبَهْتَةِ اَلسُّؤَالِ) چون سوال‌ها اگرچه آسان‌است؛ لیکن مبهوت‌کننده است. این سوالات را با کمک حافظه نمی‌شود پاسخ داد؛ بلکه هر کس عمل کرده، مطابق عمل و عقیده‌اش باید جواب بگوید. سوالات در قبر عمدتاً از است؛ در حالیکه سوال در قیامت، سوال از است. سوال از عقاید:👇 ؟ پروردگارت کیست؟ ؟ پیامبرت کیست؟ ؟ رهبر وامامت کیست؟ ؟ دینت چیست؟ ؟ کتابت چیست؟ و... این سوالات برای کسانی دشوار است که اعتقادشان کامل و صحیح نیست یا اصلاً اعتقادی ندارند. وگرنه کسی که اعتقاد راسخ داشته‌باشد، در پاسخ‌گویی به این سوال‌ها معطل نمی‌شود. ⁉️پرسشی که در اینجا پیش می‌آید، این است‌که : آیا کسی که از دنیا رفته و زیر خاک قرار گرفته و چنان بر رویش خاک ریخته‌اند که هیچ خُلَل و فُرَجی نداشته باشد، چگونه ممکن است زنده شود و او را بنشانند؟ مگر فضایی باز می‌شود؟ مگر زندگی به او باز می‌گردد؟ در پاسخ به این سوالات باید گفته شود: خیر. قرار نیست که آنجا زیر خاک روح بر بدن بازگردد و زنده شود. 👈مرحوم‌ علامه مجلسی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) در📚 بحار‌الانوار جلد۶، صفحه ۲۷۱ به نکته‌ای اشاره می‌فرمایند که کاملاً مشکل را حل می‌کند. می‌فرماید: "الْمُرَادُ بِالْقَبْرِ فِي أَکْثَرِ الاَْخْبَارِ مَايَکُونُ الرُّوحُ فِيهِ فِي عَالَمِ الْبَرْزَخِ" یعنی در بیشتر اخبار وقتی سخن از قبر و حالات درون آن گفته می‌شود، آن جایی است در عالم برزخ که روح در آن قرار دارد؛ یعنی منظور قبر برزخی و جسم برزخی است؛ نه همان قبر خاکی که در قبرستان قرار دارد. وقتی سراغ او می‌آیند و از او سوال می‌کنند، در عالم برزخ است که می‌آیند و او را می‌نشانند. آن نشستنِ برزخی است. در عالم برزخ صورت اشیاء وجود دارد نه ماده؛ مثل عالم خواب که پدیده‌ها، اشیاء، اشخاص و حوادث را می‌بینیم که همه صورتی از ماده است ، نه خودِماده . واقعیتش، است. در حقیقت آن روح در عالم برزخ نَمُرده است که مجدداً بخواهند زنده‌اش کنند؛ بلکه از عالم دنیا به عالم برزخ انتقال پیدا کرده است...(ادامه در جلسه بعدان‌شاء‌الله) خدارا می‌خوانیم بحق انبیاء و اولیاء و ائمه هدی علیهم‌السلام که ما را در پاسخگویی به پرسش‌های عالم قبر موفّق و سرفراز بفرماید. والسلام علیکم و رحمة‌الله و برکاته. 🌴🌴🌴
ولادت با سعادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام مبارک باد.
1_4139223712.pdf
1.25M
"جلوه‌های اخلاق نبوی در قرآن" 💠 پرده بیست‌ و‌ پنجم : "مواسات با زیردستان" https://eitaa.com/joinchat/3543859252Cf20d3b8609 https://splus.ir/joingroup/AAHXeJa7GOJ9ltkIAh0Klw آرشیو ↙️ https://eitaa.com/joinchat/110821701Cf5b1df470f 📚📚📚