سؤال
همانطور که میدانید نعت و منعوت در تعریف و تنکیر باید از هم تبعیت کنند، در آیه : «فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِثْلِه» در همه اعراب القران ها «مثل» را نعت «سحر» میدانند، با اینکه یکی از اسباب تعریف، اضافه به معرفه است، و «سحر» با اضافه به «ه» طبیعتاً باید معرفه شود، با این حال چگونه توانسته نعت «سحر» قرار گیرد. همچنین در این آیه «وَ جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها » مثلها» نعت «سیئة» قرار گرفته است
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌معنای «جعل»
جعل یکی از افعال مقاربه بوده و جزو افعال شروع است. یعنی اسم و خبر میگیرد.
اما جعل به جز فعل مقاربه، فعل قلبی، فعل تحویل، و به معنای خلق هم به کار میرود که در ادامه اشاره میشود
لذا باید توجه داشت این موارد اشتباه نشود.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#فعل_ناقصه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
آزمون سخت
دکتری
در کدام گزینه اسم غیر منصرف، نقش مبتدا ندارد؟
الف. <لَهُ الْجَوارِ الْمُنْشَآتُ>
ب. <مِنْ فَوْقِهِمْ غَواشٍ>
ج. <مِنْ آياتِهِ الْجَوارِ فِي الْبَحْرِ>
د. <فَهَلْ لَنا مِنْ شُفَعاءَ>
ه. <يَأْتي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ>
🎓🆔 @nahvekarbordi
جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون سخت دکتری در کدام گزینه اسم غیر منصرف، نقش مبتدا ندارد؟ الف. <لَهُ الْجَوارِ الْمُنْشَآتُ>
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تست زنی جواب تست
اسم غیر منصرف
با نحو کاربردی کنکور را صد در صد بزنید
جهت ثبت نام در کلاسها و تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#منصرف
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌تفاوت «إنَّ زیداً فی الدارِ» و «إنَّ زیداً بقائمٍ»
خبر جمله اول، شبه جمله و متعلق به سکوت محذوف است بر خلاف دومی که خبرش مفرد است.
در متن مشاهده کنید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حروف_مشبه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
«باء» مصاحبت
یکی از معانی «باء»، مصاحبت و همراهی است
اشتریت الفرس بسرجه.
(اسب را همراه زینش خریدم)
ادامه را در تصویر ملاحظه کنید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حروف_مشبه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نقطهی افتراق عطف بیان و نعت
🎓🆔 @nahvekarbordi
الف. با توجّه به این روش در خیلی موارد میتوان عطف بیان و نعت را از هم تشخیص داد.
نعت در بیشتر موارد، اشاره به یک خصوصیّت و ویژگی متبوع دارد، در حالیکه عطف بیان، تمام متبوع را به بیان دیگری توضیح میدهد و به ویژگی خاصّی در متبوع نمیپردازد.
به عبارت دیگر، توضیح یا تخصیص نعت به واسطهی خصوصیاتی است که بر ذات متبوع عارض میشود، بر خلاف عطف بیان که همان متبوع است امّا به بیانی که در عرف مردم مشهورتر و واضحتر است. به همین علّت است که عطف بیان غالب جامد است.
به عنوان نمونه، «الکریم» در «رأیتُ زیداً الکریمَ الفهیم» به ویژگی خاصّ «زید» که کرامت و فهم است، اشاره دارد، «کرامت» و «فهم» بر «زید» عارض شده است، بر خلاف «جاء أخوکَ علیٌّ»، در این جمله «علیّ» همان «أخوک» است که به بیانی دیگر آن را توضیح داده و اشارهای به خصوصیّت و ویژگی خاص متبوع ندارد.
ب. نعت بر احوال متبوع دلالت دارد ولی عطف بیان، بر ذات متبوع دلالت دارد.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#نعت
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌راه تشخیص ترکیبات اضافی از وصفی
به سه روش میتوان مرکبات اضافی «ولدُ المرأةِ» را از وصفی «الولدُ الجمیلُ» تشخیص داد:
1. در ترجمهی فارسی، کسره اسم اوّل را برمیداریم و در انتهای ترکیب، به جایش فعل «است» قرار دهیم، چنانچه جملۀ معنیداری بود، مرکّب وصفی است، در غیر این صورت، مرکّب اضافی خواهد بود. طبق این روش میتوان گفت: «فرزند زیبا است» امّا نمیتوان گفت: «فرزند، زن است» لذا اولی ترکیب وصفی و دومّی ترکیب اضافی است.
2. دو کلمه را از یکدیگر جدا میکنیم، اگر در عالم خارج دو چیز بودند، ترکیب اضافی است و اگر یکی بودند، ترکیب وصفی است. برای نمونه «فرزند» و «زیبا» در یک شیء خارجی متجلّی میشوند بر خلاف «فرزند» و «زن» که فرزند یک شخص و زن شخص دیگری است.
3. آخرین راه تشخیص، اضافه کردن «تر» به آخر مرکّب است، چنانچه معنادار بود وصفی است و چنانچه نا مفهوم بود، ترکیب اضافی است.
«فرزند، زیباتر است» «فرزند، زنتر است»
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#نعت
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌نقش «أجمَع» و مشتقاتش ـ «أجمَعون، جَمعاء، جُمَع» در جمله از دو چیز خارج نیست:
1⃣نقش حال
جاءَ القومُ أجمعینَ. (قوم همگی آمدند) یعنی با هم و در یک زمان آمدند
رأیتُ القومَ أجمعینَ. همه قوم را یکدفعه دیدم
2⃣نقش تأکید
جاءَ القومُ أجمعونَ. (همه قوم آمدند در یک زمان یا در زمانهای متعدد)
رأیتُ القومَ أجمعینَ. همه قوم را دیدم در یک زمان یا متعدد
همانطور که ملاحظه میکنید معنای حالی و تاکیدی متفاوت است.
در کتب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را. بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#تاکید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌موارد فتح همزه «ان»
فتح و کسر همزه «ان» مشبة بالفعل دل بخواهی نیست. فتح همزه در صورتی است که با اسم و خبرش بتواند تأویل به مصدر و در جمله نقش بپذیرد.
در ادامه برخی نقشهایی که «ان» و اسم و خبرش میگیرند، بیان می کنیم:
در تصویر مشاهده کنید
دروس تصویری نحو کاربردی از این به بعد تنها در اپلکشن تعالی بارگزاری میشود 👇
https://taalei-edu.ir/workshop/see/228
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید.
نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇
@nahvekarbordiii
#حروف
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌رابط مبتدا و خبر
خبر مشتق و جمله خبری همواره نیاز به رابط دارد که در صورت نبود، جمله از هم میپاشد، به این رابط عائد میگویند. عائد گاهی بارز و گاهی مستتر است. در ادامه بررسی میکنیم
✍️جهت تهیه کتابهای نحو کاربردی به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
آزمون
نقش «یموج» در آیه «تَرَكْنا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ في بَعْضٍ وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَجَمَعْناهُمْ جَمْعا» چیست؟(در آن روز (كه جهان پايان مىگيرد)، ما آنان را چنان رها مىكنيم كه درهم موج مىزنند)
الف. جمله حالیه
ب. مفعول دوم
ج. جمله وصفیه
د. جمله مستانفه
@nahvekarbordi
جواب آزمون و تستهای چهار گزینه ای در تلگرام بارگزاری شده است.
https://t.me/nahvekarbordi
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
آزمون نقش «یموج» در آیه «تَرَكْنا بَعْضَهُمْ يَوْمَئِذٍ يَمُوجُ في بَعْضٍ وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ
جواب
ترک از افعال دو مفعولیست، که مفعول اولش بعض و مفعول دومش جمله یموج است.😊
✍️جهت تهیه کتابهای نحو کاربردی به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
مفعول به مجرور به حرف جر زائد در قرآن
گاهی بر سر مفعول به حرف جرّ زائد می آید، در این صورت، مفعول به لفظاً مجرور ولی محلاً منصوب است، مانند: «ما ضربتُ من أحدٍ» (احدی را نزدم) که در اصل «ما ضربتُ أحداً» است. در قرآن آیاتی که بر سر مفعول «من» زائد در آمده را بررسی میکنیم
✍️جهت تهیه کتابهای نحو کاربردی به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌تفاوت «کل» و «أجمَع»
🎓🆔 @nahvekarbordi
«کلّ» برای دلالت بر هر فرد استفاده میشود، ولی «أجمَع» از جماعت و اجتماع گرفته شده و برای دلالت بر مجموع استفاده میشود. توضیح اینکه وقتی میگوییم «رضُوا بذلکَ أجمَعونَ» یعنی مجموع آنها به این کار راضی شدند ولی وقتی میگوییم «رَضُوا بذلکَ کلُّهم» یعنی فرد فردشان به این کار راضی شدند. البته در نهایت نتیجه یکی است با این تفاوت که «أجمَع» ابتدائاً معنای اجتماع و جمع را میرساند ولی «کلّ» به تک تک افراد اشاره دارد تا اینکه همه را در بربگیرد. لذا آن جایی که گفته میشود «کلّهم أجمعون» برای دلالت بر هر دو معناست.
<فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ>
(همه فرشتگان، بى استثنا، سجده كردند)
✍️جهت تهیه کتابهای نحو کاربردی به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
تفاوت «أعجَبَنی زیدٌ أخوهُ» و «أعجَبنی زیدٌ علمهُ»
ناب ناب مخصوص اساتید
🎓🆔 @nahvekarbordi
در نگاه اوّل چه بسا بگویید «أخوه» و «علمه» هر دو بدل اشتمال هستند، در حالیکه «أخوه» بدل اضراب و «علمه» بدل اشتمال است.
علّت را باید در تعریف بدل اشتمال جست، در آنجا گفتیم، ضابطهی بدل اشتمال این است که بدون اختلال در معنای اصلی جمله، باید بتوان بدل را حذف کرد، در جملهی اول در صورت حذف «أخ» معنای جمله آسیب دیده و مخاطب متوجّه مراد متکلّم نمیشود. بر خلاف جملهی دوم که با حذف «علم» به معنای اصلی جمله خللی وارد نمیشود، چرا که علم یکی از خصوصیات خود زید است. امّا در جملهی اول چنین نیست «زید» یک چیز و «أخ» چیز دیگری است و با حذف «أخ» مخاطب متوجه مقصود نمیشود.
✍️جهت تهیه کتابهای نحو کاربردی به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
دروس نحو کاربردی مقدماتی در کانال زیر بارگزاری میشود:👇
@nahvekarbordifilm
🔸️انواع خبر
✍️جهت تهیه کتابهای نحو کاربردی به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌مشتبه شدن «ما»ی کافه با موصوله در «انما»
توجه داشته باشید بین «ما»ی کافه و موصوله و مصدریه تفاوت است.
ادامه را در متن مشاهده کنید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حروف_مشبه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
✅حال از مفعول با واسطه
عَجِبتُ من فاطمةَ راکبةً.
(از سواره بودن فاطمه تعجب کردم)
سؤال: فرمودید حال از فاعل یا مفعول واقع میشود، در حالیکه «فاطمه» در اینجا مجرور به حرف جرّ است، نه فاعل یا مفعول؟
جواب: «فاطمه» در اینجا مفعول به با واسطه است، «عجبتُ» متعدّی به معنای عامّ است، لذا «فاطمه» میتواند ذوالحال باشد.
تعدیه به معنای عام، تعدیهای است که حرف جرّ تأثیری در معنای فعل ندارد. مثلاً «عجبتُ» یعنی «تعجّب کردم» که در صورت استعمال با «من» باز هم معنای «تعجب کردم» داده و معنایش تغییر نمیکند.
گاهی نیز فعل متعدّی به معنای خاصّ است، تعدیه به معنای خاصّ، تعدیه با «باء» تعدیه است. «باء» تعدیه، حرفی است که معنای فعل را تغییر داده و به متعلّق نیاز دارد. مثلاً «ذهبَ» یعنی «رفت» امّا وقتی با «باء» تعدیه به کار رود، یعنی: «برد»
جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حروف_مشبه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌اعراب اسماء سته
همه میدانیم اعراب اسماء سته _ اب، اخ، حم، هن، ذو، حم _ به حرف است یعنی در حالت رفعی واو، نصبی الف و جری یآء است
اما این اعراب شرائطی دارد که در ادامه می آید.
✍️در کتاب نحو کاربردی، ادبیات را کاربردی یاد بگیرید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
جهت پویایی مطالب کانال نحو کاربردی را با ذکر نشانی نقل کنید👇👇👇
🎓🆔 @nahvekarbordi
👌«لام» ابتدا
گاهی به اسم یا خبر «إنّ»، «لام» ابتداء متّصل میشود، تنها تأثیر «لام» ابتداء، تأکید مضمون جمله است.
1⃣<إِنَّ لَكَ لَـأَجْراً> (برای تو پاداشی است)
2⃣<إِنِّي لَغَفَّارٌ> (من بخشنده هستم)
در صورتی به اسم «إنّ» متّصل میشود که اسم «إنّ» مؤخّر باشد.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به @Nahvekarbordii مراجعه کنید.
نظرات اساتید درباره کتاب نحو کاربردی👇
@nahvekarbordiii
#مفعول
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌استثناء مفرغ در قرآن
چنانچه استثناء مفرغ باشد، مستثنی بر اساس نیاز جمله نقش میپذیرد.
مثلاً در «ما جاء زید الا راکبا» «راکبا» حال از زید است یا در «ما زید الا راکب»، «راکب» خبر زید است. همچنین در «ما ضربته الا تادیبا»، «تادیبا» مفعول له است.
در ادامه آیاتی را بررسی میکنیم که مستثنی نقش ظرف و مفعول مطلق دارند.
با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید😊
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#آزمون
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تعدد خبر حروف مشبهة بالفعل
حروف مشبهة بالفعل همچون مبتدا میتوانند چندین خبر متنوع _ مفرد، جمله _ داشته باشند. مانند:
1️⃣ان ربی یقذف بالحق علام الغیوب
2️⃣اننی آنا الله لا اله الا انا
در متن مشاهده کنید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#حروف_مشبه
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌸اعراب منادای مبنی
هرگاه منادای مفرد معرفه قبل از ورود به اسلوب ندا مبنی باشد، در اسلوب ندا نیز مبنی بر ضم خواهند شد، نظیر اسمای اشاره یا اسمای موصول، مثلاً گفته شود: «یا هذا»، «یا مَنْ أظهر الجمیل»، چون این کلمات از قبل مبنی بودهاند، مثل «هذا» یا «من» که مبنی بر سکوناند، اینگونه واژهها در اصطلاح مبنی بر ضم تقدیری خوانده میشوند؛ برای مثال، «هذا»: منادی مفرد معرفه، مبنیٌ علی الضمِّ المقدَّرِ في محلِ النصب؛ یا «مَنْ»: منادی مفرد معرفه، مبنیٌ علی الضم المقدر فی محلِ النصب.
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#منادی
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
😊سؤال چرا در آیه <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> از مصدر «تبتلاً» استفاده نشده است، <تبتَّل إلیهِ تبتّلاً> مصدر «بتّلَ»، «تبتّل» است، چرا از مصدر باب تفعیل استفاده شده است؟ به عبارت دیگر آیه در صدد افاده چه معنایی است که به جای مصدر اصلی از جانشین مفعول مطلق استفاده کرده است؟
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
😊سؤال چرا در آیه <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> از مصدر «تبتلاً» استفاده نشده است، <تبتَّل إلیهِ تبتّلاً> م
جواب
ناب ناب
گاهی برای دستیابی به توسّع از مصدر فعل دیگری استفاده میشود تا دو معنا به صورت هم زمان به دست آید: <تبتَّل إلیهِ تبتیلاً> در این آیه به جای «تبتّلاً» از «تبتیلاً» استفاده شده که مصدر باب «تفعیل» است. خب استفاده از «تبتیلا» بی هدف نبوده و حتماً غرضی در پی دارد. «تفعُّل» مفید تدریج و تکلّف است. مانند: تجرّعَ الدّواءَ. (دارو را جرعه جرعه نوشید) یا تمشّی (آهسته آهسته پپیاده رفت)
امّا «فعَّل» مفید تکثیر و مبالغه است: «کسرتُ القلمَ و کسَّرتُهُ» (قلم را تکه تکه کردم).
در این آیه هم چه بسا استفاده از دو مصدر متفاوت به خاطر جمع بین دو معنی باشد: تدریج و تکثیر. صیغه و ساختار آیه هم به این اشاره دارد: «تبتّلْ» که فعل اول آیه است یعنی انقطاع و بریدن به طرف خدا در عبادت. عبادت هم تدریجی است. یعنی کم کم باید نفس را به آن عادت دارد. امّا در مفعول مطلق از «تبتیلا» استفاده شده که بر تکثیر دلالت دارد. چینش فعل و مصدر به این ترتیب نشان دهندهی این است که عبادت ابتدائاً باید تدریجی باشد و در نهایت به کثرت بینجامد. این ترتیب یک توجیه تربیتی هم دارد. حال اگر جای مصدر و فعل عوض میشد و چنین گفته میشد: «بتِّلْ تبتُّلاً» این فائده را نداشت. یا اگر چنین گفته میشد: «تبتَّلْ تبتّلاً» دلالت بر تدریج نداشت و یا چنین: «بتِّلْ نفسَکَ إلیه تبتیلاً» تنها بر کثرت دلالت داشت و از تدریج خبری نبود. امّا چون دو معنی را اراده کرده از دو مصدر جدا استفاده شده است.
در کتاب نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#مفعول
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌آیا دو جارومجرور به یک عامل میتواند تعلق داشته باشد؟
هیچ دو حرف جر هم لفظ و هم معنی متعلق یک فعل قرار نمیگیرد، مگر در صورتی که بدل یا معطوف به جارومجرور باشد.
در ادامه بررسی میکنیم.
🌸در کتابهای «نحو کاربردی» لذت خواندن نحو را لمس کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هر روز ترکیب یک آیه
(إِنَّآ أَنزَلۡنَٰهُ فِي لَيۡلَةٖ مُّبَٰارَكَةٍۚ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ
فِيهَا يُفۡرَقُ كُلُّ أَمۡرٍ حَكِيمٍ)
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
#علم-نحو
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9