eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
217 ویدیو
70 فایل
خرید مستقیم از ادمین تخفیف دارد👇 @ostad_shoo سایت محصولات👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
🌼در آیات زیر کدام حتی ابتداییه است؟ الف) لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً ب) <وَ ابْتَلُوا الْيَتامى‏ حَتَّى إِذا بَلَغُوا النِّكاحَ> ج) ما يُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولا د) فَتَوَلَّ عَنْهُمْ حَتَّى حينٍ 🌸نحو را کاربردی یاد بگیرید. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌟برُّ الوالدینِ قصةٌ تکتبها انتَ و یرویها لکَ ابنانُک فاحسنْ الکتابةَ🌟 ترکیب: بر: مبتدا الوالدین: م. الیه قصه: خبر تکتب: فعل و فاعل تکتبها: جمله وصفیه، محلا مرفوع انت: تاکید فاعل و: عاطفه یرویها: فعل و مفعول ابنان: فاعل ک: م. الیه فال: عاطفه احسن: فعل و فاعل الکتابه: مفعول به نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺مخصوص مدح و ذم نعم الرجل زید (چه خوب مردیست زید) همانطور که میدانید در افعال مدح و ذم، کلمه ای است، با عنوان مخصوص به مدح یا ذمّ. نقش این کلمه چیست؟ 🤔 با هم بررسی میکنیم: زید مخصوص نعم است. 🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌼 تفاوت «جاءنی زیدٌ أو بکرٌ» با «جاءنی إمّا زیدٌ و إمّا بکرٌ» در جمله‌ی اول تا پیش از آمدن «أو»، خبری که از «زید» داده می‌شود، یقینی است ولی با آمدن «أو» شک بین زید و بکر، پیش می‌آید. ولی در «إمّا» چنین نیست و از ابتدا خبر توأم با شکّ است.😊 نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺دلالت واو بر مشارکت «واو» تنها در صورتی دلالت بر مطلق مشارکت و جمع دلالت دارد که متعاطفین آن مفرد ـ اسم و فعل ـ باشند یعنی جمله یا شبه جمله نباشند، امّا در صورتی‌که معطوفش مفرد نباشد، گاهی مفید مشارکت است و گاهی مفید نیست، به جملات زیر توجّه کنید: نَبَتَ الوَردُ و نَبَتَ القَصبُ (گل رویید و نی رویید) جاءَ زیدٌ و لمْ تجیءْ بکرٌ (زید آمد و بکر نیامد) جمله‌ی اول بر مشارکت در حکم ـ روییدن ـ دلالت دارد ولی دومی دلالت ندارد، معطوف علیه بر نیامدن و معطوف بر آمدن، دلالت دارد. قبل از خرید حتما نظرات کاربران را بخوانید👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺چند نمونه‌ی «أو» به معنای اضراب گاهی او عاطفه به معنای اضراب است که با هم چند مثال را بررسی میکنیم: 🌟لا تقلْ هذا الكلامَ أو لا تقُلْ شيئاً(این حرف را نزن نه اصلاً حرف نزن) 🌟لمْ أفهَمْ هذهِ الفكرةَ أو لَم أفهَم كلمةً مِنها(این فکر را نمی‌فهمم نه اصلاً هیچ کلمه‌اش را نمی‌فهمم) 🌟وَ ما أَمْرُ السَّاعَةِ إِلَّا كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ (كار قيامت جز مانند يك چشم بر هم زدن نیست نه بلکه نزديكتر است) 🌟أنا أخرجُ منَ البیتِ أو أقيمُ(من از منزل خارج می‌شوم نه بلکه می‌مانم) 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 «أم» منقطعه 🌟«أم» منقطعه هم معنای «بل» است و برای اضراب و روی برگرداندن به کار می‌رود. 🌟 در «أم» منقطعه، قبل و بعد آن مستقلّ از یکدیگر بوده و بین آنها انقطاع وجود دارد. 🌟 «أم» منقطعه اغلب با همزه‌ی استفهام به کار می‌رود. به جمله زیر دقت کنید: إنَّ هذا القادمَ زیدٌ أم بکرٌ (اینکه میاد زید است نه نکند که بکر باشد) این جمله در جایی گفته می‌شود که از دور می‌بینی «زید» می‌آید، لذا می‌گویی «زید» می‌آید، امّا با نزدیک شدنش متوجّه می‌شوی «زید» نیست لذا شک می‌کنی که نکند «بکر» باشد، لذا سؤال می‌پرسی: «أم هو بکر؟» لذا ابتدای جمله امری یقینی و آخرش به شک ختم می‌شود. 🌼 وجه نامگذاری «أم» منقطعه علّت نامگذاری این است که دو طرف جمله از نظر معنایی به هم مرتبط نبوده و جمله‌ی دوّم مستقلّ است، همچنین همواره همچون «بل» معنای اضراب و اعراض می‌‌دهد. 🌟نکته مهم اینکه ام منقطعه اصلا حرف عطف نیست که در آینده توضیح می دهیم. 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 در آیه 🌟 أ فی قُلوبِهمْ مَرَضٌ أمِ ارتابُوا أَمْ يَخافُونَ أَنْ يَحيفَ اللَّهُ عَلَيْهِم‏ (آيا در دلهاى آنان بيمارى است، يا شكّ و ترديد دارند، يا مى‏ترسند خدا بر آنان ستم كنند؟)🌟 اعراب جمله ارتابوا و یخافون چیست؟ الف) مستانفه محلی از اعراب ندارد. ب ) معطوف، محلا مرفوع ج ) معطوف، محلی از اعراب ندارد. د ) معطوف به خبر، محلا مرفوع 🌸 نحو را کاربردی یاد بگیرید. 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 کدام «لا» عاطفه است؟ الف) سَلْ ربَّکَ لا بَشَراً مثلَکَ ب) جاء رجلٌ لا زيدٌ ج) <إِنَّها بَقَرَةٌ لا فارِضٌ وَ لا بِكْرٌ> د) <يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ> نظر کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 «مِن» بیانی ⭐مِن بیانی همواره متعلق به محذوف است. 🌸با کتابهای نحو کاربردی، نحو را قورت دهید. 👌محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 تفاوت «لا»، «بل» و «لکن» وجه مشترک سه حرف مزبور در اثبات حکم به صورت مشخّص برای یک چیز است با این تفاوت که «لا»، حکم را برای معطوف علیه ثابت می‌کند نه معطوف. امّا «لکن» عاطفه برای مخالفت ما بعدش با قبلش وضع شده و ما بعدش همواره مثبت و قبلش همواره منفی است. و «بل» برای اضراب است تفاوتی ندارد قبلش مثبت باشد یا منفّی. به مثال‌ها توجه کنید: جاءَ زیدٌ لا بکرٌ (زید آمد نه بکر) ما جاءَ زیدٌ لکن بکرٌ (زید نیامد لکن بکر آمد) جاءَ زیدٌ بل بکرٌ (زید آمد بلکه بکر آمد) ما جاءَ زیدٌ بل بکرٌ (زید نیامد بلکه بکر آمد) مطالب کانال یک صدم کتابم نیست.🙃 قبل خرید حتما نظرات را بخوانید👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 ترکیب «زید عسی ان یقوم» چنانچه پیش از فعل مقاربه، مبتدا یا اسم یکی از نواسخ باشد، در ترکیب عبارت مزبور دو‌ وجه جایز است: در تصویر مشاهده کنید.😊 🌟در متن بالا بررسی کردیم. ✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺 اَن مخففه اَنّ در صورت تخفیف از عمل باز نمانده و همواره در ضمیر شأن مقدر عمل کرده و خبرش جمله اسمیه یا فعلیه پس از آن است. ادامه در تصویر.🙃 در متن بالا بررسی کردیم.😊 ✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 عبارت ما أدرى أ شاعرٌ خطيبنا أم ناثرٌ؟ (نمی‌دانم که سخنران ما شاعر است ادیب) چیست؟ الف) انشایی ب) خبری ج) هر دو د) هیچ‌کدام در متن بالا بررسی کردیم.😊 ✍️نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
زیر بغل مرا می‌گرفتند و سرِ سفره می‌بردند ❗️ ✴️ خستگی‌ناپذیری در تحقیق و پژوهش و علاقه وافر به علم و دانش از ویژگی‌های برجسته مرحوم علامه حسن زاده آملی بود. 👈🏻 ایشان در اواخر عمر هم می‌فرمودند: قدر جوانی خود را بدانید چون به سن من برسید روزی ۱۲ تا ۱۳ ساعت بیشتر نمی‌توانید مطالعه کنید. گاهی می‌فرمودند: من حین مطالعه سر و صداهایِ اطراف را نمی‌شنوم و کراراً اهل منزل برای غذا، زیر بدن مرا می‌گرفتند و سر سفره می‌بردند! چون آن قدر غرق مطالعه بودم که متوجه چیزی نمی‌شدم.، گاهی از چکیدنِ قطره خون روی کتاب، متوجه می‌شدم ساعت‌ها مشغول مطالعه بوده‌ام. سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: خبرگزاری ایکنا، گفتگو با استاد احمد حسین شریفی، ۱۴۰۰/۷/۲۵. قبل از خرید حتما نظرات کاربران را بخوانید. https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 در آیه 🌟<وَ أَمَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُ جَزاءً الْحُسْنى‏> (اما كسى كه ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پاداشى نيكوتر خواهد داشت)🌟 نقش «جزاءً» و «الحسنی» چیست؟ 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌼 در آیه 🌟<لَهُمْ فيها مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِم‏>🌟 نقش مغفرة چیست؟ علت رفع مغفره را تبیین کنید. 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺«حتی» جاره حتی جاره گاه بر سر فعل مضارع در آمده ، در این صورت برای ورود حتی بر فعل، بین آن دو اَن در تقدیر گرفته می شود. اَن باعث تبدیل فعل به اسم می شود و ورود حتی بر فعل جایز می شود: 🌼 لن تنالوا البر حتی انفاقکم 🌟(لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليمٌ) هرگز به (حقيقت) نيكوكارى نمى‏رسيد مگر اينكه از آنچه دوست مى‏داريد، (در راه خدا) انفاق كنيد؛ و آنچه انفاق مى‏كنيد، خداوند از آن آگاه است.🌟 🌸 ادامه مبحث در تصویر 👌محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌺اقسام «فاء» در زبان عربی چندین «فاء» داریم: الف) «فاء» عاطفه جاءَ زیدٌ فبکرٌ ب) «فاء» فصیحه نوعی «فاء» عاطفه است که نشان میدهد معطوف علیه، محذوف است. <فَقُلْنَا اضْرِبْ بِعَصاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْه> تقدیر چنین است: فَضَربَ فانفجرَت(گفتيم: «با عصايت بر آن تخته‏سنگ بزن.» پس دوازده چشمه از آن جوشيدن گرفت‏). ج) «فاء» سببیّت حرف عطفی است که مفید ترتیب و تعقیب است و دلالت بر این دارد که ما قبل «فاء» سبب ما بعد است، پس از این «فاء» مضارعی قرار می‌گیرد که توسط «أن» مقدّر منصوب شده است. در این صورت مصدر مؤول به دست آمده از فعل مضارع قبل به مصدر به دست آمده از فعل قبل، عطف می‌شود. اِجتهدْ فتَنجَحَ (تلاش کن تا موفق شوی). د) «فاء» جواب شرط (جزاء) حرفی است که در جواب شرط قرار گرفته و در صورتی که ادات شرطش جازم باشد، جمله‌ی پس از آن به عنوان جواب شرط، محلاً مجزوم می‌شود. منْ يجتهدْ فالجائزةُ تنتظرُهُ (کسی که تلاش کند، جائز در انتظارش است). ه) «فاء» استیناف حرفی که نشان میدهد، جمله¬ی پس از آن با ما قبلش مرتبط نیست. <جَعَلا لَهُ شُرَكاءَ فيما آتاهُما فَتَعالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُون‏> (در آنچه خدا به ايشان داده بود، براى او شريكانى قرار دادند، و خدا از آنچه با او شريك مى‏گردانند برتر است). «تعالی» با جمله قبل مرتبط نیست. و) ‏«فاء» زائد مانند: «فقط». ی) «فاء» فعلی فعل امر صیغه‌‌ی 7 از «وَفی، یَفی». 👌محصولات کاربردی👇 https://eitaa.com/joinchat/3201826980C19775de36e 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
🌟<الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاء> 🌟 🌼 در عبارت بالا بدل و مبدل منه را مشخص کنید. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc