#آیت_الله_سید_مرتضی_کشمیری
💠 در محضر چهارده معصوم
🔻 خدا رحمت کند آیت الله العظمی بهجت را، مي فرمودند: از مرحوم سيد مرتضي کشميري پرسيدند: آیا می شود خدمت امام زمان عليه السلام رسيد؟ ايشان در جواب فرموده بودند: من کسي را مي شناسم که از بلاد کفر آمده _میگفتند خودش را مي گفت که از هندوستان آمده بود_ من کسي را مي شناسم که از بلاد کفر آمده و دائم محضر چهارده معصوم (علیهم السلام) است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#طلبگی
💠 طلبه حامل لواء توحید
🔻 يک استادي داشتيم خدا رحمتش کند! وقتی درباره اخلاق از ايشان سؤال می کردند، ميگفتند: من اخلاق و اينها را نميدانم! اما آنقدر ميدانم که طلبه معمم يا غير معمم، باید طوری باشد که مردم با ديدن او، به ياد امام زمان بيفتند. به ياد خدا بيفتند. حامل لواء فرهنگ توحيد است!
🔸 روزگار، ما را دور نکند و اين افتخار براي حوزههاي علميه بوده که هر کس وارد اين حوزهها ميشد اگر ظرفيت داشت، در طول مدت، روي يک بخشي، روي يک تعدادي، روي افرادي تأثيرگذار بوده است و اين کار فرهنگي الآن به دوش ماست.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری #شعر
🎥 عنوان: میشود و نمیشود
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ زمان: ۴ دقیقه
🗓 تاریخ: ۱۳۹۷/۷/۱۰
🔺 @nasery_ir
هدایت شده از الهادی
🔻ولادت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بر همه محبین ایشان مبارک باد.
🔺 @nasery_ir
🔹 سالروز بزرگداشت آیت الحق و العرفان مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی، صاحب تفسیر المیزان، گرامی باد.
🔸 سزاوار است که همه با هم برای ایشان حمد و سوره ای قرائت کنیم تا ان شاالله هزاران هدیه معنوی به ایشان تقدیم گردد و برای همه ما دعا و توجه و شفاعتی بنمایند.
با ارسال این پیام به دوستان خود در ثواب نشر آن شریک شوید...
🔺 @nasery_ir
#سلوک
💠 لزوم دقت در مرتبه گزارشهای سلوکی
🔻 اي کاش يک روز معلوم مي شد هر گزارشگري که از سلوک گزارش مي دهد، چه در شعر و ادبيات فارسي و عربي، چه در حکمت، چه در کتب مربوط به اخلاق، اي کاش معلوم مي شد چه کسي از کجا و از چه مقطعی دارد مي گويد.
🔸 و اين خيلي مهم است که حداقل نگاه مخاطبين نگاه درهمي نباشد، سازه معرفتي آن طوری تبيين شود که معلوم باشد چه کسي از کجا مي گويد و چگونه مي گويد و چقدر آن منطبق است و چقدر آن فاصله دارد، چقدر آن نزديک است و چقدر آن دور است، چقدر آن نزديک کننده است و چقدر آن دور کننده؟
🔹 اينها از زيرمجموعه هاي حکمت است، چه براي خود او و چه براي مخاطبين او. چه خلط و خبط هايي در طول تاريخ پيش مي آمد که خيلي راحت مي شد تبيين کرد که اينجا خلط شده است که[مثلا] بعضي اعمال را ضعيف مي شمرده اند، برخی عبادات را! [وبرخی امور دیگر را] در حالی که اين ضعفي بوده است که در خود آنها بوده است.
ادامه دارد...
#مرگ
ادامه مطلب قبل...
🔻 گاهي بدون توجه به اينکه يک طريق است با گامي فراتر یا در طبقات مختلف، نظر داده شده است. نفوسي که تا قيامت مي خواهند رشد کنند، در بهشت هم مي خواهند رشد کنند، چرا ما بايد آنها را محدود کنيم؟
🔸 وقتي خدا محدود نکرده است، اينقدر زمينه دارند، بايد براي آنها معلوم بشود. گاهي يک تصور مرگ همه را به خلط و خبط مي اندازد، فکر مي کند مرگ نيستي و نابودي است لذا مي ترسد.
🔹 شما نگاه کنيد در ايام حيات، مدام دارد به قوا فشار مي آيد از جهت فکري، از جهت توانايي، از جهت ادراکي، حتي از جهت درک لذت، معناي لذت، معناي علم و...با مرگ، يک دفعه دستگاهِ نو در اختيار مؤمن مي آيد و او را بانشاط مي کند، ادراکات او را بالا مي برد، لذايذ او را بالا مي برد، همه اش بهتر و بهتر و بهتر است، همه رقم بهتر است. از مرگ چنین کاری بر می آید.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#اهل_بیت
💠 اهلبیت معدن برکات
🔻 وقتي انسان با اهل بيت (علیهم السلام) پيوند خورد. مي بيند که معدن خير اينجاست. همه برکات و فضائل اینجاست و همه بدي ها و رذائل در دشمنان اهلبیت جمع است.
🔸 و چه خوب است که انسان هر بدي که در وجود خودش سراغ دارد، هر فکر بد، هر صفت بد، هر منشأ بد، از درون خودش سراغ دارد، بيابد که اين خصيصه، مال اهل بيت نيست و مال دشمنان آنها است! و هر صفت خوب يا عمل خوب يا فکر خوب سراغ دارد، بيابد يعني درک کند و بتواند پيدا کند که اين، از اهل بيت(علیهم السلام) است. اين خيلي قاعده جالبي است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
سخنرانی حجت الاسلام ناصری در جمع طلاب پایه1 در تاریخ 198.8.13.mp3
4.33M
#سخنرانی_صوتی #طلبگی
🎧 موضوع: راه و رسم طلبگی (مخصوص طلاب، بسیار قابل استفاده)
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۸/۸/۱۳
⏱ زمان: ۱۵ دقیقه
📍 در جمع طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان
🔺 @nasery_ir
#تلاش #سحر #اعمال
💠 برنامه ریزی برای عبادت و هویت یابی
🔻 اگر برای بندگی و عبادت، عزم جزم شد و با همت همراه شد يک مرکز ثقلي براي رجوع به حق در من پيدا مي شود؛ مي خواهم يک ارتباط داشته باشم، يک توجه و اُنس داشته باشم، يک سحر و تلاوت قرآن داشته باشم، متوجه می شوم که برنامه ريزي مي خواهد.
🔸 سحرِ خود را برنامه ريزي مي کنم، مي بينم تمام نيست، آخر آن نصيب به من نمي رسد، شبِ خود را برنامه ريزي مي کنم مي بينم هنوز هم کاستي هست؛ شروع مي کنم روزِ خود را، حتي ارتباطاتِ خود را تنظيم کردن.
🔹 شخص [انگیزه و] داعي پيدا مي کند که برنامه ريزي داشته باشد براي دريافت آن هويت و آن رجوع به خويشتن؛ از اينجا ديگر اُنس سوسو مي زند، کم کم احساس می کند عبادتش با قبل متفاوت شده، گاهي اُنسي او را مي گيرد که اين نصيب جايي ديگر نبود، اين لذت جايي دیگر نبود.
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
🔻 گاهي توهمات او کنار مي رود و تازه معناي توجه در نماز را مي فهمد، مي بيند مثل اینکه دارند يک جاي ديگر به او راه مي دهند، مي تواند با توجه بخواند و معناي توجه را هم متوجه بشود.
🔸 بعد همين خيالاتي که تحت إشراف فضاهاي مادّي و عادي بود الآن تحت إشراف ذکر خدا مي آيد، اينجا همديگر را پيدا مي کنند، اينجا اُنس مي آيد، اينجا لذت مي آيد، اينجا عبادت مي آيد، تازه اين گام اول است، احساس مي کند که خط را به او دادند.
🔹 همانطور که پیامبر اکرم در شب نیمه شعبان در سجده عرض می کند: «سجد لک خيالي» یعني من در سجده که هستم خيالات من جاي ديگر نيست، همين کار را دارد مي کند و اين يک قدرت ايماني و بندگي فوق العاده است که توهم، افسار داشته باشد، وقتي سجده مي کند تخيل او هم سجده کند، مسير ايمان از اينجا شروع مي شود، بعد بايد ادامه داد، بايد ادامه داد، اشتغال، اشتغال...
🔸 دیگر خداوند به او اُنس مي دهد، به او لذت مي دهد، به او مديريت مي دهد و خودشناسي از همين زوايا شروع مي شود.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
Instagram.com/nasery_ir
#امام_زمان #هویت_شیعی #تبلیغ
💠 وقت بروزرسانی فرهنگ دین
🔻 يک يا صاحب الزمان از دل شکسته، منتقل ميشود! نظر حضرت را جلب ميکند! اينها متولي عالم غيب هستند، حتي تنها در گوشه اتاق نشستي يک قطره اشکي بریزی، او براي تو محاسبه ميکند!
🔸 اينها را شيعه دارد و در اين بين بايد يک هويتي پيدا کند و حرفهايي که آقا امير المؤمنين (علیه السلام) در چاه بايد بزنند، زدند. هزار و اندي سال شيعه بايد تحمل کند، کرد! الان وقت به روز رساني فرهنگ دين است.
🔹 ما غالبا زمين خورده کوتاهيهاي خودمان هستيم، ما مرد کار شويم، ما به وظيفهمان آشنا شويم، ما رشد کنيم، و به فکررشد دیگران باشیم.
🔸 پيغمبر خدا فرمودند: يا علي يک نفر به دست تو هدايت شود، خيرش بيش از آنچه هست که خورشيد بر او ميتابد. يک نفر شد الحمدلله، بيشتر شد الحمدلله.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#تبلیغ #طلبگی
💠 انتقال فرهنگ دین به عالم غیب
🔻 يکي از اسرار عالم، اين است که کل اعمال و کل عاملان و تاريخ، به دست خداي متعال، به عالم غيب منتقل ميشود و ميماند. تاريخ را انسانها ميسازند و مهمترين و عزيزترين و نايابترين و ارزشمندترين مواد انتقال يافته به عالم غيب، فرهنگ دين است.
🔸 فرهنگ دين، يعني فرهنگ انبياء، فرهنگ دين يعنی از توحيد گرفته تا معاد، از اصول گرفته تا فروع؛ در ضمن، اينها به نفوس انتقال پيدا ميکند و نفوس اينها را ميگيرند اهل توحيد ميشوند، اهل عدل ميشوند، پيرو انبياء ميشوند، شيعه ميشوند.
🔹 و حوزهها اين افتخار را دارند که در راستاي فرهنگ دين، دارند کار ميکنند. مگر چيزي قابل مقايسه است با اينکه انسان در متن و در مدار فرهنگ دين قرار بگيرد؟ اما شرايط دارد، سختي دارد، تحمل ميخواهد. دين خدا هميشه همين گونه بوده، اهل دين، سختيهاي خودشان را بايد تحمل کنند ولي در راستاي رشد، در روند ارتقاء، در مسير به دست آوردن ايمان، در راستاي بهتر شدن.
🔸 تمام معارف قرآني انسانها را به اين سمت سوق ميدهد که خودتان را بالاتر و بالاتر بکشيد.
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
🔻 حتي فرد، پيغمبر شده باز هم بايد رشد کند، اين امتياز دين ماست که چقدر جايگاه براي رشد انساني تعريف ميکند. حتي اسطورهها و الگوها و اسوههاي دينياش را هم دارد به سمت رشد جهت دهي ميکند.
🔸 در قرآن داستان زندگي انبياء را نگاه کنيد، ميبينيد همه را دارد به سمت توحيد ميبرد. چرا؟ به خاطر اين که، به يک اعتبار همه چيز به عالم غيب منتقل ميشود. زبده ها وخوبيها مواد اصلي بهشت هستند، کما اينکه مواد اصلي جهنم هم، که سنگ سخت آتش زنه ميشوند، همين کفاري هستند که خيلي بد زندگي کردهاند، اينها هم جزء مواد اصلي جهنم هستند.
🔹 مواد اصلي بهشت يعني آن مقوماتي که بهشت براي آنها خلق شده، اهل ايمان هستند، اهل فرهنگ توحیدی هستند، اهل دين هستند، منتهي بدون حرکت در مسير نميشود به مقصد رسيد و بدون سختي نيست.
🔸 انتقال فرهنگ دين و اینکه مردم ايمان ميآورند و ايمانهايشان پذيرفته ميشود و يک نسل به عالم غيب منتقل ميشوند. اينها حاصل کار حوزههاي علميه است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#اطلاعیه_جلسات
🎤 جلسه سخنرانی حضرت حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🗓 سه شنبه ۲۸ آبان
⏱ ساعت ۱۱
📍آدرس: قم، خیابان صفائیه، مقابل کوچه ۲۱، مدرسه المهدی علیهالسلام
(مخصوص برادران)
🔺 @nasery_ir
#عقیل_بن_ابی_طالب #هویت #طلبگی
💠 تحمل سختی ها و هویت یابی
🔻 عقيل به محضر امير المؤمنين (علیه السلام) رسید در حالي که شايد خزانه بيت المال پر بود، اما پر بود که براي مردم بود. عقيل هم در نهايت فقر دارای هفت هشت بچه بود. از حضرت کمک ویژه درخواست کرد، که حضرت آهن گداخته ای را تا نزديک دستش بردند و...
🔸 عقيل ناراحت شد و به شام رفت، اتفاقا عمروعاص فهميد که عقيل ناراحت است، خيلي از او پذيرايي کرد و کيسههاي زر برای او مهیا کرد. به عمروعاص گفت: اينها چيست؟ گفت: دينار. گفت: چقدر است؟ گفت: سيصد هزار دينار! مبلغی که عقيل به یک دینارش محتاج بود!
🔹 لباسهای زربافت هم برای او آوردند. گفت: براي کيست؟ عمروعاص گفت: جناب عقيل براي شماست. پرسید: براي چه اينها را به من ميدهي؟ گفت: براي اينکه جمعه به مسجد اموي بيايي، قبل از خطبه نماز جمعه معاويه، يک ضربدر روي برادرت علي بکشي! (از برادرت علی بد گویی کنی) اين کار را بکني همه اينها براي توست.
🔸 عقيل اين همه سختي و فقر کشيده، حالا هم از کوفه تا شام آمده، گفت: کم است! عمروعاص گفت: زيادش ميکنيم، عقيل گفت: باز هم کم است. عمروعاص گفت: باز هم زيادش ميکنيم.
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
🔻 عقيل گفت: اگر همه حکومت شام را هم روي آن بگذاري کم است، من علي را نميفروشم. سختيها و فقر را تحمل ميکنم اما ايمان را نميفروشم، ولايت را نميفروشم.
🔸 با قهر از شام دوباره با سختي به کوفه برگشت، امير المؤمنين فرمودند: برادرم چرا چنين کردي؟ گفت: ديگر...!
🔹 سختيها را تحمل ميکردند براي چه؟ براي اينکه اصول، مباني و قواعد پيدا کنند، براي اينکه خودشان را بشناسند، براي اينکه هويت پيدا کنند. براي اينکه ايمان پيدا کنند، براي اينکه در اين مدار فرهنگي که ما حالا اسمش را مدار فرهنگي انبياء ميگذاريم، از توحيد تا معاد، از اصول تا فروع، در مدار قرار بگيرند و بهترين بندگان خدا شوند. ميخواهند به معرفت برسند، به توحيد برسند.
🔸 در طول تاریخ انتقال فرهنگ دين، به عهده انبياء و اهلبیت علیهم السلام بوده ودر عصر غیبت، اين کار بر عهده حوزههاي علميه است. يعني انتقال فرهنگ دين و اینکه مردم ايمان بياورند و يک نسل به عالم غيب منتقل شود. اينها حاصل همين حوزههاي علميه بوده، حاصل همين مباحثات بوده، حاصل همين درس خواندنها بوده، حاصل همين شناخت فضاي علمي، فرهنگي، معنوي حوزهها بوده.
🔹 خدا منت بر سر ما نهاده و ما را در اين فضاها راه داده، مراقب باشیم قضايا را کوچک نبینیم.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#امام_زمان #حضرت_حبیب_بن_مظاهر
💠 غربت امام زمان ارواحنا فداه
🔻 یا صاحب الزمان!
مرا هزار اميد است و هر هزار تويی
شروع شادي و پايان انتظار تويي
بهارها که ز عمرم گذشت و بيتوگذشت
چه بود غير خزانها اگر بهار تويي
🔸روز عاشورا وقتي حبيببنمظاهر شهيد شد «بانَ الانکسار في وجه الحسين(ع)» حالت شکستگي در چهره آقا سيدالشهدا (علیه السلام) پيدا شد. کسي بود که انسش با قرآن خيلي بالا بود. صادق بود. پيچيده و اهل دوگانگي شخصيت نبود. آنجا هم اين نصيب، اين همت، این رزق آمد که سينه سپر کند و از امامش دفاع کند.
🔹 مظلومتر از امام زمان(ع) الان نداريم! ما چقدر به ياد حضرتيم؟ چقدر غربت حضرت ما را آزار ميدهد؟ چقدر به فکر هستيم؟ چقدر اين گيرندههاي ذهني و معنوی ما فعال است که حضور و عدم حضور حضرت را در مشاهد مشرفه حداقل حس کنيم؟ براي ناراحتي و نگرانيهاي حضرت نگران باشيم. اين غربت است. کو حبيببنمظاهر؟ الان هم نياز است. کو مسلمبنعوسجة؟!
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
درس اخلاق بنیاد هاد.98.8.28!.mp3
7.25M
#سخنرانی_صوتی
🎧 موضوع: اهمیت تزکیه و راهکار شروع آن
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۸/۸/۲۸
⏱ زمان: ۳۰ دقیقه
📍 در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
🔺 @nasery_ir
#اصحاب_کهف #اصحاب_کربلا
💠 مراعات و مراقبه؛ راه سعادت
🔻 اصحاب کهف وقتي بيدار شدند بنا شد غذايي تهيه کنند. لذا سفارش کردند که باید مواظب باشيد «فَابْعَثُوا أَحَدَکمْ بِوَرِقِکمْ هذِهِ إِلَى الْمَدينَةِ فَلْينْظُرْ أَيها أَزْکى طَعاما فَلْيأْتِکمْ بِرِزْقٍ مِنْهُ وَ لْيتَلَطَّفْ …؛ پس یک نفرتان را با پولتان به شهر روانه کنید و او باید با تأمل بنگرد کدام یک [از مغازه داران شهر] غذایشان پاکیزه تر است؟ پس غذایی از آن برایتان بیاورد و او باید [در رفت و آمد و داد و ستد] دقت و نرمی و لطف نشان دهد و احدی را از حال شما آ گاه نکند. کهف/۱۹»
🔸 مراعات غذايي اينها جالب است، وقتی دنبال غذا ميفرستند، ميگويد ببينيد کجا غذايش بهتر است؟ اين حکايت از اين ميکند که اينها خيلي اهل مراعات بودهاند. و این مراعات فقط از وقتي که به سمت کهف حرکت کردند، شروع نشد. عمرشان را مواظب بودند.
🔹 و من در جریان کربلا افرادی را ديدم، آنهايي که اهل مراعات نبودند، موفق نشدند، به اصحاب حضرت ملحق بشوند. اينهايي که ملحق شدند از قبل، اهل مراقبه و مواظبت بودند.
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
#کتمان
🔻 در بین اصحاب کهف یک نفر با مديريتي خاص به آنها جهتدهي ميکند. «وَ لْيتَلَطَّفْ» منيت نداشته باشيم. خشونت به خرج ندهيم.
🔸 بعضيها سرشان درد ميکند براي دردسر و... ميگويد «وَ لْيتَلَطَّفْ» شما در يک موقعيت خاصي قرار داريد. رعایت این موضوع به یک اعتبار براي همه اهل سلوک لازم است. خودتان را درگير نکنيد. هوشيارانه حرکت کنید.
🔹 يکی از عواملی که انسان را از رزقش دور ميکند اين درگيريهاي اضافه است. بعضي سرشان درد ميکند براي مطرح شدن يا امور اینچنینی، اینها از رزقشان دور ميشوند.
🔸 داستان اصحاب کهف دارد جهتدهي ميکند: حالا که داريم ميرويم غذا بگيريم در برخوردتان لطيف برخورد کنيد. اين خودش يک باب عظيمي است در سلوک عملي، تعامل اجتماعي و ارتباط خانوادگي و پنهان کردن برخی کارهايي که مربوط به سلوک است. لزومي ندارد که ديگران درجریان قرار بگیرند.
🔹 گاهي حرکتِ لطيفِ عملي اقتضا ميکند که انسان دو رکعت نماز ميخواهد بخواند يا قرآن ميخواهد بخواند، بين خودش باشد و خداي خودش، خودش را به يک حس و حالي نيندازد که چقدر دارد نمازم طول ميکشد. اينها بد است. اينها اجر عمل را ازبين ميبرد، شيطان هم همينجاها خانه ميکند. بعد بايد تاوانش را داد.
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
#سلوک
🔻 «وَ لْيتَلَطَّفْ» دستور به درک صحيح امور در مقاطع مختلف است. سلوک عملی مديريتي تلطيف شده لازم دارد. منشأ نفساني نداشته باشد. خشونت در آن نباشد. شيطنت در آن نباشد.
🔸 اگر سرّی را لو داد دو تا ضرر ممکن است انسان بکند. «إِنَّهُمْ إِنْ يظْهَرُوا عَلَيکمْ يرْجُمُوکمْ أَوْ يعيدُوکمْ في مِلَّتِهِمْ؛ زیرا اینها اگر بر شما دست یابند، سنگسارتان می کنند یا شما را به آیین خود بر می گردانند. کهف/۲۰» اگر به شما دست پيدا کنند، شما را رجم ميکنند. گاهي رجم، اعم است یعنی مورد حمله قرار ميدهند. حالا چه با سنگ، چه با غير سنگ.
🔹 اگر داراي فکری الهي هستید اين را بايد با لطافت خاص به جامعه چه در سطح داخل، چه در سطح خارج، القاء و ارائه کنيد. اگر با لطافت عمل نکنید، دو راه پيش روي شما هست: يکی اين که مورد حمله قرار می گيريد یا «أَوْ يعيدُوکمْ في مِلَّتِهِمْ» ميگويند بياييد همرنگ ما بشويد.
🔸 چه دليلي دارد که شما فقط حرف از خدا بزنيد؟ چه دليلي دارد که شما بگوييد ما سلوک عملي داريم؟ پس بقيه دارند چه کار ميکنند؟ ميگويند بياييد يکي بشويم. حرف ما را بزنيد. نميگويند ما حرف شما را ميزنيم. ميگويند: چرا شما تافته جدا بافته باشيد؟ و در هر دو صورت شما صدمه ميخوريد.
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
💠 لطافت در نشر معارف سلوکی
🔻 اصحاب کهف افراد نخبه و برجستهاي بودند. ظاهراً و باطناً، جهتدهيهايشان حساب شده است. ولي اين در سلوک عملي، در تعامل با جامعه و خانواده يک سرّ است که در القاء مباني عملي، فکري، فرهنگي و خُلقي، لطافت به خرج بدهیم.
🔸 اگر اصطکاک نباشد نفوذش بيشتر است. حفظش هم بيشتر است. دوامش هم بيشتر است. اگر انسان در القاء يافتههاي خويش، چه در برنامه سلوک عملي، چه در برنامههاي تعامل اجتماعي، حرفي را که ميخواهد بزند، کاري که ميخواهد بکند، اگر همراه با لطافت باشد، هم حفظش بيشتر است هم دوامش و ثباتش بيشتر است. هم موفقيتش بيشتر است و هم تأثيرش بيشتر است.
🔹 گاهي انسان بايد اين هوشياري را داشته باشد که حتی الامکان دشمن را به خود مشغول نکند، مخصوصاً شيعه در اين فصل هنوز تعدادشان احتياج به ترميم دارد. اگر بخواهند که معارف اهل بيت عليهم السلام را نشر بدهند و سلوک عملي توحيدي داشته باشند و ارائه کنند شرایطي از هوشياري و تلطيف القاء و لطافت تعامل را ميپسندد که برخاسته از عقل و هوشياري و نور اهل بيت علیهم السلام است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
#رشد
💠 مدیریت بر خویشتن؛ راه رستگاری
🔻 قرآن کریم می فرماید: «وَ مَن يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ و کسانی را که از بخل و حرص باز داشته اند همان رستگارانند.حشر/۹»
🔸 جهتدهي و مديريت شخصيت انسان مانند رانندگي وسیله نقلیه است. آنچه باعث حرکت و توقفش هست مديريت ميخواهد. در وجود انسان نیز دو صفت هست که همين حس را به انسان ميدهد. قرآن به «شُحَّ نَفْس» تعبير ميکند؛ طمع و بخل. در فارسي «آز» ميگويند.
🔹 انسان علل تصميم و جزم و عزمش را بايد از فيلتري رد کند. در انسان حرص و بخل، حرکت و ترمز اوست. اين را بايد مديريت کرد. کجا هزينه کردن و کجا هزينه نکردن از حيث توان، از تمام ابعادي که حاصل و ميوههاي وجودي انسان است.
🔸 اين خيلي مهم است که قرآن می فرماید: علل و ابزار حرکتي و ابزار نگاهداري خويش و توان، ظرفيت و استعدادهای خود را اگر بشناسيد و مدیریت کنید رستگار خواهيد بود.
ادامه دارد...