#ذکر
💠 لذت ذکر یاحی یاقیوم
🔻 بعد از اینکه مدّتي به ذکر «یاحی یاقیوم» اشتغال داشتید، هيچ لذتي با آن برابري نميکند، ولی حد نصاب تکرار آنها بالاست و روح و جان انسان بايد براي اين ذکر آماده شود.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#شیطان
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
#برتری_جویی #سلوک
💠 علو و برتری جویی
🔻 قرآن کریم يکی از موانع سلوک را برتريجويي می داند: «تِلکَ الدارُ الاخِرَةُ نَجعلها لِلَّذينَ لايُريدونَ عُلُواً فِي الأرضِ وَ لا فَساداً وَالعاقبةُ لِلمُتَقين؛ سراى آخرت را براى کسانى قرار میدهيم که نه اراده برتری جويى در زمين دارند، و نه فساد میکنند و سرانجام نيک از آنِ پرهيزکاران است.قصص/۸۳»
🔸 برخي از مؤمنان، نه تنها برتریجو و مفسد نيستند که اراده آن را نيز نميکنند. قلبشان از اين امور پاک، و روحشان از اين آلودگيها منزه است.
🔹 آنچه سبب محروميت انسان از مواهب سراي آخرت ميشود، در حقيقت همين دو چيز است: يکي برتريجويي، استکبار و استعلا است و ديگري فساد در زمين که همه گناهان در آن جمع است.
🔸 عدم اراده برتري جويي در زمين، ميتواند منشأ حرکتهاي تهذيبي و معنوي بين خود و خداي هر کسي باشد. اگر انسان حرکت اوليه نفساني به سمت پليديها را در هر بعدي نگاه کند، ميبيند منشأ آنها همين امر است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#قرآن #برتری_جویی
💠 چینش خاص کلمات قرآن
🔻 چينش تکتک کلمات آيه «تِلکَ الدارُ الاخِرَةُ نَجعلها لِلَّذينَ لايُريدونَ عُلُواً فِي الأرضِ وَ لا فَساداً وَالعاقبةُ لِلمُتَقين» پيامهاي فراواني براي انسان دارد.
🔸 به طور کلي قرآن در چينش واژگان سبک خاصي براي خود دارد. هرچه انسان فکر ميکند، بيشتر به رمز چينش کلمات و لغات و اصطلاحات نزديک ميشود.
🔹 گاهي قرآن ميفرمايد: گناهي را انجام نده و گاهي ميگويد نزديک فلان معصيت نشو: «وَلا تَقْرَبُوا الزِّني إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبِيلا؛ نزدیک زنا نشوید که کاری بسیار زشت و راهی بد است. اسراء/۳۲»
🔸 هر شاخهاي از اينها کليدي است براي فهم مجموعه معارفي که انسان بهرهاي از آن دارد. در اينجا هم ميفرمايد: «لايريدون علواً في الارض؛ عدهاي از مؤمنان هستند که نه تنها برتريجو و مفسد نيستند، بلکه اراده آن را نيز نميکنند».
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_یک_دقیقهای
🎥 علت عقب افتادگی و زمین خوردگی ما
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
#آیت_الله_بهجت #آیت_الله_قاضی
💠 راهیابی آیت الله بهجت خدمت استاد
🔻 آيت الله العظمی بهجت رحمه الله ميفرمود: در جواني خيلي به حضرت سيد الشهداء عليه السلام متوسل شدم تا همراه تحصيل علوم حوزوي، توفيق تهذيب نفس را نيز پيدا کنم
🔸 تا اينکه روزي آيت الله الهي برادر علامه طباطبائي را در حرم امام حسين عليه السلام ديدم که به بنده گفتند:
«محمد تقي! خداوند به تو استعدادي داده و دنبال کسي ميگردي و هر کسي دل تو را آرام نميکند. کسي را که تو دنبالش ميگردي، من ميشناسم، ايشان آيت الله سيد علي قاضي، در نجف است.»
🔹 ظاهراً بعد با علامه طباطبائي به خدمت مرحوم قاضي ميرسند و اين اتصال آغاز ميشود. وقتي اين حلقه اتصال را تعقيب ميکنيم ميبينيم بزرگاني مانند مرحوم ملاحسينقلي همداني که استاد بزرگاني مانند مرحوم ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي، مرحوم بهاري و مرحوم سيد احمد کربلايي بودند و اين سلسله قبل از اين بزرگان از مرحوم آیت الله سيدعلي شوشتري به تعليم رجل غيبي شروع ميشود.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#ذکر #آیت_الله_کشمیری
💠 ذکر اسماء ترکیبی
🔻 آیت الله کشميري ذکر شریف «یاحی یاقیوم» را خيلي سفارش ميکردند و ميفرمودند: خوب است در ترکيب نامهاي حق تعالي، از اسامي مرکبي استفاده شود که خود خداي متعال ترکيب کرده است. خداوند در آياتي اين دو اسم را با هم به کار برده؛ مثلاً ميفرمايد: «الله لا اله الّا هو الحي القيوم » ذکر حي، حيات ميآورد و قيوم، دوام حيات و قوام و استحکام.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
* #نفس #شوال #رمضان
💠 مراقبات بعد از ماه مبارک رمضان
🔻بعد از ماه مبارک طبیعتا یک رجوع به نفسی اتفاق می افتد؛ منتهی رجوع به نفس هم سخت است؛ دانایی و پختگی ميخواهد.
گذشت، انزوا و اشتغال به اعمال صالح ميخواهد.
🔸نباید انسان خودش را از همه حيث رها كند. طرف در طول ماه مبارک، روزه ميگرفته، قرآن زياد ميخوانده، خوابش كم بوده، خوراكش همان افطار و سحر هم كم بوده و خيلي خوب پیش می رفته
🔹یک مرتبه حالا مثلا فرض كنيد كه اربعين (چهله) تمام شد یا ماه رمضان تمام شد؛ ديگر روزه نميگيرد. قرآن هم نميخواند. خوراكش هم زياد ميشود. آن ساعات تنهايي و فراغت که داشته را هم ديگر مشغول به امور غیر عبادی می شود و ...
لذا يك مرتبه دچار مشكلات ميشود؛ این طور رجوع کردن به نفس خيليها را به خطر نزدیک میکند.
(منبع: نرمافزار الهادی← مراقبات ماهرمضان)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
* #شوال #عید_فطر
💠 شب عید فطر، شب مزد
🔻در يک روايتی دارد كه شخصی از امام صادق عليه السلام می پرسد:
«يابن رسول الله درست است كه میگويند شب قدر، شب مزد است؟»
حضرت می فرمايند: «نه»
بعد حضرت میفرمايند: «کارگر کی مزدش را می گيرد؟ آخر كار. شب اول شوال، یعنی شب عيد فطر، شب مزد است»
🔸روزهدار كه يک ماه روزه گرفته مزدش در آن وقت است ولی ليلة القدر، شب مقدرات است.
(منبع: نرمافزار الهادی← مراقبات ماهرمضان)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#عید_فطر
💠 علت محرومیت از فطر
🔻با کاري که دشمن در کربلا کرد، در سطح گسترده محروميت آمد که درک صحيح روح فطر از مردم گريزان باشد، عموما ديگر به آن بهرهوري در ماه مباک رمضان نميتوانند ملتزم باشند ، ولو خيليها قرآن هم بخوانند.
🔸 شرايط آماده نيست مگر براي اندکي خواص. آن کار در کربلا دنيا را تحت تأثير قرار داد اما معنايش اين نيست که کسي نتواند از عيد فطر بهره ببرد. اگر شيعه، ملتزم باشد، به گونهاي از اين نصيب محرومش نميکنند. براي او پنجرهاي باز ميکنند. همان شب، قبلش، بعدش، بهرهاي به او ميدهند.
🔹ديده شده آن بهره براي کساني که با اخلاص رفته اند ممنوع نيست. بايد رزقش را طلب کرد. دور نيست که به همه ما اين خير و برکت و اين روح عيد فطر نصيب شود ولي به خاطر بزرگي جنايتي که دشمن کرد و بلايي که سر اسلام آورد، این بهره برای عموم تعریف نشده است.
(منبع: نرمافزار الهادی← مراقبات ماهرمضان)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#عید_فطر
💠 درک عید فطر
🔻درک روح عيد فطر منوط به [متوقف بر] درک صحيح ماه صيام و ليالي قدر است و چون براي درک بهتر صوم شرائط فراهم نيست، درصد بهرهوري و ادراک از روح فطر، پايين ميآيد.استحقاقها از بين ميرود. اختلافها تشديد ميشود و مردم شب مزد، يعني شب عيد فطر يا روز عيد فطر، آن بهرهها نصيبشان نميشود.
🔸هر چه اخلاص، در درک صوم، ارتباط با قرآن، ليالي قدر، صورت جمعيتي بيشتر باشد استحقاق درک مزد و فطر و عيد، بيشتر خواهد شد. بستگي به نوع عملکرد و بهرهوري ما دارد که چگونه از ماه رمضان استفاده کنيم تا مستحق درک صحيح عيد فطر باشيم.
(منبع: نرمافزار الهادی← مراقبات ماهرمضان)
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
الهادی
باسلام
اگر قصد دارید مطالب کانال الهادی را از طریق قابلیت وضعیت واتساپ و یا استوری اینستاگرام، به دوستان و آشنایان خود هدیه دهید و در ثواب نشر معارف سهیم شوید، میتوانید با عضویت در کانال @nasery_story از طرحهای مناسب استوری استفاده کنید.
هدایت شده از الهادی
🔻ان شاءالله عيد سعيد فطر بر همهی شما مبارک ومقبول باشد.
اميدوارم که در اين ماه پر خير و برکت، آن قدر ذخيره اندوخته باشيد که بتوانيد يک سال با لطف خدا حرکت کنيد.
🔺 @nasery_ir
* #رمضان
🔻سفارش حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان:
🔸اگر می خواهید ماه مبارک رمضان بعدی بیشتر بهره ببرید باید از همین الان شروع کنید...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#شیطان #برتری_جویی
💠 برتری جویی شیطان
🔻 طغيان و حرکت اوليه شيطان نيز از همین علو و برتری جویی شروع شد. وقتی شيطان به حضرت آدم عليه السلام سجده نکرد، خداوند به او فرمود: «يا إِبْلِيسُ ما مَنَعَک أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِيدَي أَسْتَکبَرْتَ أَمْ کنْتَ مِنَ الْعالِينَ؛ چه چيزي مانع سجده کردنت بر آدم شد؟ تکبر ورزيدي يا از عالين هستي؟» (عالين افراد بلند مرتبهاي هستند که شأن آنها رفيعتر از آن است که بر آدم عليه السلام سجده کنند.)
🔸 از پاسخي که شيطان داد، معلوم شد که اراده علو و برتري جوئي و گردن فرازي دارد، گفت: «أَنَا خَيرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ؛ من از او بهترم، مرا از آتش آفريدي و او را از گِل. صاد/۷۵»
🔹 او ادعاي مقام بلندي را داشت که از شأن او بسيار بالاتر بود و آن مقام اهل بيت عصمت و وحي عليهم السلام است و در واقع، پايش را از گليمش درازتر کرده است.
🔸 طبق اصل «تلک الدار الاخرة نجعلها للذين لايريدون علواً في الارض و لا فسادا» خداوند شيطان را راند و به او فرمود: «فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّک رَجِيمٌ وَ إِنَّ عَلَيک لَعْنَتِي إِلي يوْمِ الدِّينِ؛ پس، از اين درگاه بيرون شو که تو رانده شده اي و همانا لعنت من تا روز رستاخيز بر تو خواهد بود.صاد/۷۷»
ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#برتری_جویی
ادامه مطلب قبل...
💠اهمیت برتری جویی
🔻 از ديگر مصاديق بارز اين آيه شريفه، فرعون و قارون هستند که برتريجو و مفسد بودند. مسئله استعلا و برتري جويي خود يکي از مصاديق فساد در زمين است، ولي اهميت فوقالعاده آن سبب شده است که به طور خاص نيز مطرح شود.
🔸 بنابر تفسير مرحوم علامه طباطبائي در تفسیر شریف المیزان منظور از علوّ و گردنفرازي، استعلا و استکبار ورزيدن بر بندگان خداست و منظور از فسادانگيزي اين است که خواستار گناهان و نافرماني خدا باشند؛ چون خداي تعالي بر اساس آنچه فطرت و خلقت آنان اقتضا دارد، انسانها را به شرايعش مکلف فرموده است.
🔹 فطرت انسان چيزي را ميطلبد که موافق با نظام اَتَم و احسن در حيات زميني انسانهاست. پس هر معصيتي، بيواسطه يا با واسطه در فساد اين زندگي اثر دارد؛ همچنان که قرآن کريم ميفرمايد: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کسَبَتْ أَيدِي النَّاسِ لِیَذیقَهُم بَعضَ الَّذی عَمِلوا لَعلَّهُم یَرجِعُون؛ به سبب اعمال زشتی که مردم به دست خود انجام دادند در خشکی و دریا فساد وتباهی نمودار شده است [تا خداوند کیفر] برخی از آنچه را انجام داده اند به آنان بچشاند، باشد که [از گناه وطغیان] برگردند. روم/۴۱»
🔸 از اينجا روشن ميشود که علوّخواهي يکي از مصاديق فسادخواهي است و علت ذکر شدن علوّخواهي و برتريجويي، اين است که عنايت بيشتر بر اين مصداق است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
#رمضان #قرآن
🔺صفحه رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در اینستاگرام:
👉🏻 Instagram.com/nasery_ir
#برتری_جویی #عبودیت #شیطان
💠 مصادیق مختلف برتری جویی
🔻 آنچه مايه بدبختي، هلاکت و نابودي فرعون و قارون شد، همان استکبار و برتریجويي بود. البته مصاديق کوچکتر را نيز ميتوان يافت. در روايات به طور خاص بر اين مسئله تکيه شده است؛
🔸 در حديثي، اميرمؤمنان علي عليه السلام هنگام ذکر اين آيه، به يکي از مصاديق کوچک آن اشاره فرموده است: «ان الرجل ليعجبه ان يکون شراک نعله اجود من شراک نعل صاحبه فيدخل تحتها؛ گاه میشود که انسان از اين لذت میبرد که بند کفش او از بند کفش دوستش بهتر باشد و به همين خاطر، داخل اين آيه میشود. سعد السعود، ص۸۸ و مجمع البیان ذیل آیه» چرا که اين هم شاخه کوچکي از برتريجويي است و با اين مثال حضرت، حکم مصاديق بزرگتر به مفهوم اولويت مشخص ميشود.
🔹 اين برتریجويي خلاف عبوديتي است که طريق اصلي بندگي است. خداي متعال انسانها را به عنوان خليفه و برگزيده آفريد و اين خلافت، فقط با عبوديت حاصل ميشود؛ چون در عبوديت، کانالِ ربوبيت وجود دارد.
🔸 حق تعالي اراده نداشته که شيطنت در عالم توسعه پيدا کند، منتها شيطان و ايادي شيطان -که نفس آدمي است- در مقابل ربوبيت حق تعالي و عبوديتي که او ميخواست، جبههگيري کرد و بنا شد هر کسي که ميخواهد به باطن عبوديت يعني ربوبيت برسد، ايادي شيطان را کنار بزند و به ارتقا برسد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_یک_دقیقهای #گناه
🎥 اثر بسیار وحشتناک گناه
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir