#سحر #شب #نماز_شب #امام_عسکری
🔻 یکی از فرمایشات گهربار امام حسن عسگری علیهالسلام که مرحوم مجلسی رحمهالله در بحار الانوار نقل میکند این است که: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ- لَا يُدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّيْلِ»
🔸 وصول به حقتعالی یعنی اوج فضیلت، یعنی آخرین مرحلۀ ایمان، یعنی درآمدن از نگرش مادی، یعنی بیرون آمدن از احاطۀ نفسانی و اغوای شیطان.
🔹 امام حسن عسگری علیهالسلام فرمودند: این وصول به حق تعالی سفری است که ادراک نمیشود و محقق نمیشود مگر به یک سبب و آن سبب چیزی غیر از امتطاء اللیل نیست.
🔸 امتطاء از ماده «مطی» به معنای مرکب راهوار و سریع است یعنی نمیتوانی به مقصد برسی مگر آنکه شب خود را مدیریت کنی؛ مگر آنکه از مرکب سریع و راهوار شب و بهرهوری از آن استفاده کنی. کد ۸۱۸۴
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#ابن_ابی_الحدید #ولایت
🔻 ابنابیالحدید معتزلی سنی که مطمئناً هم معتزلی بوده هفت قصیده دارد. اهل مدائن بوده، اما عجیب به امیرالمؤمنین علیهالسلام علاقه داشته و هفت قصیدهای گفته است که اشعار نابی هم در قصائدش هست؛ راجع به فضائل امیرالمؤمنین، قسیم النار و الجنه بودن امیرالمؤمنین، طعن و مذمّت خلفا که در جنگها فرار میکردند، همه اینها را در اشعارش آورده است.
🔸 وقتی یک فرد معتزلی سنی این دیدگاه را داشته باشد، باید که بیشتر نظراتش و تألیفاتش را در اختیار اهلسنت قرار داد که این حدود و ثغوری که درست کردهاند و تنگراههایی که دور خودشان چیدهاند، شکسته شود.
🔹 فضائل اهلبیت مورد اتفاق بوده است؛ غیر از خوارج، ناصبیین، ناصبه و همین سبک عبیدالله بن زیاد و بنیامیّه؛ اینها دوست نداشتند و نمیپذیرفتند. بقیه و همه فرق مسلمین به فضائل اهلبیت اذعان دارند.
🔸 آیهٔ تطهیر راجع به اهلبیت از آقا امیرالمؤمنین علیهالسلام تا آقا سیدالشهدا می باشد همین یکی کافی است که اهلسنت را ملزم کند. اگر معارف اهلبیت در کنار قرآن نباشد، نمیشود. بعد هم انسان میهمان وابستگیهایش است.
🔹 به قول ابن ابی الحدید در یکی از مصرعهایش میگوید که: «فکلٌ الی کلٍ مضافٌ و منسوبٌ هر کسی به یک جایی وابسته است. «فکلٌ الی کلٍ مضافٌ و منسوبٌ». اگر بنا شد انسان وابسته باشد، چه کسی میتواند جای اهلبیت را بگیرد و پر کند؟ همه این اکابر اهلسنت به انواع گرفتاریها و مشکلات مبتلا بودند.
کد ۸۴۷
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#توسل #ولایت #امام_شناسی
🔻 گاهی ما یک امامی در خیالات خودمان درست کردهایم، که اگر بخواهد این خیالات ما صورت خارجی و لباس خارجی بپوشد و مصور به صورتی شود، یک بچهٔ دو ساله هم از آن در نمیآید چه برسد به امام.
🔸 معارف امامشناسی ما خیلی مخلوط با خیالات است. از امام هادی علیهالسلام به این طرف شاید مکرر باشد که جواب بعضی توقیعات همان زمان میآمد، سؤالها نقش میبست، و احیاناً روشی در بین خواص از علمای شیعه بوده، چه بسا مانند سید بن طاووس رضوانالله تعالی علیه تا حدودی، که راهی برای ارتباط بوده، امام را حیّ و عالم و حاضر میدانستند. نهایتاً یک رقعه یا عریضهای مینوشتند.
🔹 این عریضه یک پشتوانهٔ توسلی شدید نیاز دارد. این یکی از راهکارهایی بوده که شیعیان گرفتاریهای خودشان را اینطور رفع میکردند.
🔸 ما این حد را نداریم که آن ارتباط را با امام علیهالسلام داشته باشیم، وقتی کمی توسلاتمان را زیادتر کنیم، بتوانیم یک نامه بنویسیم، بتوانیم یک عریضه بنویسیم. بتوانیم مخاطبمان را امام علیهالسلام قرار بدهیم، زمانی که قلم بر کاغذ میکشیم. بتوانیم وقتی که این عریضه را در آب چشمه میاندازیم، تصور صحیحی و توسل صحیحی از حضرت داشته باشیم. خیلی زود مشکلاتشان حل میشد.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
ادامه قبل...
🔻 یک سیدی بود که خیلی صادق بود و مرحوم آقای شیخ حسنعلی نخودکی را دیده بود و اهل اطراف زفره اصفهان بود که مرحوم آقای شیخ حسنعلی هم برای همان محل بود و از یک آبادی بودند و چیزهایی را از مرحوم شیخ دیده بود و میگفت و دستوراتی هم داشت.
🔸 مِن جمله یکی از آنها رقعه و عریضهای بود که محضر حضرت مینوشت. گفت: سالها گذشت و من بچهدار نمیشدم. یک شب جمعهای عریضهای محضر حضرت نوشتم. بیرون آبادی ما روی یک تپهای چشمه آبی بود. رفتم آنجا و توسلی که باید به نواب اربعه و حسینبن روح میداشتم را گرفتم و عریضه را انداختم که در آب چشمه بیافتد.
🔹 دیدم که عریضه با نسیم بازی کرد و به عبای من چسبید. دستم را زدم دیدم نمیافتاد. عبایم را تکان دادم، دیدم که این کاغذ نمیافتد. به نظرم آمد که بردارم ببینم نکند چیزی است.
🔸 برداشتم دیدم که جواب نوشته. هنوز به آب نرسیده بود، جواب نوشته که ما دعا کردیم دو فرزند نصیب تو خواهد شد که مثلاً فلان، تتمهای هم داشت که در خاطرم نیست.
🔹 اگر امامشناسی درست باشد، امام حی و عالم و حاضر است. اگر غیر از این باشد، ما باید در امامشناسی خود تجدید نظر کنیم. آنقدر دیدگاههای مادی و زندگیِ مادی و نگرشِ مادی، مادیِ مادیِ مادی ما را فرا گرفته که تمام آسمانها و معنویت و فضائل را میخواهیم از دریچه تنگ خیالی و مادیِ خودمان ترسیم کنیم.
🔸 حتی اهلبیت را مدام کوچکتر کنیم تا با قد و قواره نگرشی ما درستتر در بیاید. این بیماریِ ماست. تمام سعی آنها این بوده که بشر را و بشریت را بزرگ تعریف کند اما سعی ما بر این است که اهلبیت را محدود به حدود اربعهٔ خیالی خود کنیم.
کد ۸۴۷
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#طرماح #وقت_شناسی
🔻 طرماح از شیعیان خالص بود؛ از اشعار و دفاعهایش معلوم است. از کوفه بیرون آمد و با آقا سیدالشهدا که در مسیر کربلا بودند برخورد کرد، منتهی اسباب و اثاثیه گرفته بود که برای زن و بچهاش ببرد. در بادیه به سمت یمن مینشستند.
🔸 گفت: آقا اینها را ببرم به بچهها برسانم و بیایم. رفت و وقتی برگشت دید که کار آقا سیدالشهداء(ع) و عاشورا تمام شده و فرصت از دست رفته است. شاید روز یازدهم یا دوازدهم رسیده بود. سرها را داشتند میبردند.
🔹 دید که تعداد کمی از لشکر عمرسعد در منطقه ماندهاند و بقیه رفتهاند. گفت: چه شد؟ گفتند: تمام شد. با اینکه از شیعیان بود ولی نصیب نداشت.
🔸 نکته دیگر اینکه خودِ موقعیتشناسی یک مسأله است. درست است که انسان کار دارد، زن و بچه دارد، [ولی باید موقعیتشناس باشد.]
🔹 زمانی که حبیببن مظاهر از کوفه حرکت کرد، مسلم بن عوسجه را در حالی دید که بقچهای زیر بغلش بود و داشت میرفت که خضاب بگیرد و حمام برود. گفت: بیا کربلا برویم، مسلم هم نگفت که به خانه بروم و خبر بدهم بلکه از همان جا رفت.
کد ۸۴۶
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#علم
🔻 بعضیها هم چند کلمه که میخوانند، جَری میشوند. اگر دید که مطلبی با معادلاتِ ذهنیِ خودش سازگار نیست، کل آن را نفی میکند؛ چونکه فکر میکند خودش عالِم کل است و چون از نظر ذهن و خیالِ او، معنای بعضی روایات خیلی مفهوم نیست، پس میگوید این روایت را راوی [از خودش] درآورده [و جعل کرده] است.
🔸 کجای قواعد روزگار نوشته است که یک نفر مانند علّامه طباطبایی و یا اساتید بزرگشان در همین حوزهها، باید خانهنشین بشوند و گاهی مورد ملامت و سرزنش زیاد قرار بگیرند؛ ولی یک نفر که فلان کتاب را خوانده است و درس داده است باید همه امور [را بلد باشد؟]
کد ۸۴۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
10.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_کوتاه #ذکر #تشتت #توجه
🎥 آداب ذکر گفتن
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
#امیرالمومنین
🔻 یک وقتی راجع به کیفیت ورود طلحه و زبیر محضر امیرالمؤمنین علیهالسلام صحبت شد و اینکه وقتی اینها رسیدند، حضرت چراغ بیتالمال را خاموش کردند.
🔸 عرض کردم شاید دیگری هم در طول تاریخ اینکار را کرده باشد یا بکند یا بخواهد در این سبک این شیرینکاری را بکند ولی هر کسی باشد نود و نه گوشه این کیسه او سوراخ است و یک گوشهاش را میخواهد ببندد.
🔹 امیرالمؤمنین علیهالسلام کیسه او سالم بود، اگر این را هم خاموش میکردند، این کیسه سوراخ نداشت. کیسههای بقیه سوراخ است، حتی اگر چراغ بیتالمال را خاموش کنند. انواع مشکلات دیگر هست.
🔸 در این جایگاه باید بررسیهای صحیحتری کرد. نه اینکه فقط یک چراغ خاموش کردن باشد؛ این چراغ خاموش کردن را ممکن است کسی بکند ولی امیر المومنین علیه السلام کسی است که چراغ را هم خاموش میکند و هیچ روزنه خروجی دیگر هم نگذاشته است. هیچ میلی به یمین و شمال از جهت دقیق مالی و حسابی و حسابرسی ندارد، آن هم با این موجودی.
🔹 یک وقتی یک نفری میخواهد زندگیاش را ساماندهی کند، ورودی زندگیاش امروزه مثلاً چهارصد هزار تومان یا پانصدهزار تومان است، خروجیاش هم چهارصد هزار تومان یا پانصدهزار تومان است. اما در آن زمان، ورودی گاهی به صورت کلان از کشورهای مختلف برای امیرالمؤمنین علیه السلام میآمد، خروجیاش هم باید گاهی به آخر قبائل فلان برسد که فقرایی نباشند که شب را گرسنه باشند. [با این همه گردش مالی، باز حساب و کتاب حضرت خیلی دقیق و موشکافانه بود]
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
🔻 گاهی اتفاقهایی برای ما در طی روزگار افتاده، نه برای فرد، برای جوامع ما اتفاقاتی افتاده، که شبیه به آن است که میگویند: شخصی وارد شهری شد که اهل شهر به دلیلی از نسلهای قبل تمام موهای سر و صورتشان ریخته بود.
🔸 یک نفر مو داشت و از بیرون وارد شهر شد، همه به او میخندیدند و او را به هم نشان میدادند که نگاه کنید این چه قیافهای دارد. اصلاً قیافه او برای آنها غیر قابل تصور بود. حالا قیافه این فرد استاندارد بود، ولی برای اینها غیر قابل تصور بود. چون از بیماری که در شهر و نفوسشان وارد شده بود، خبر نداشتند.
🔹 برای ما هم گاهی اینطور میشود. بیماریهای روحی گاهی بر ما در طی زمان عارض میشود و به کجیها عادت که میکنیم هیچ، برای ما قواعد هم میشود. این است که باید منتظر بمانیم و آن کسی[امام زمان علیه السلام] که دین مستقیم را میآورد فکر کنیم که کأنّه دینی جدید آورده است.
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir