#امیرالمومنین
🔻 لشکر معاویه گلوگاه آب را بگیرند و برلشکر کوفه آب را ببندند و مالکاشتر با اصحابی از جانگذشته بروند با زحمت گلوگاه آب را بگیرند و بالاتفاق لشکر بیایند و دور مالک را بگیرند که به آقا امیرالمؤمنین بگویید که: آقا شما با اینها میجنگید اجازه دهید ما گلوگاه را ببندیم، از تشنگی خودشان تسلیم میشوند.
🔸 فرمودند: نه، آن مسألهای است و این مسألهای است. دوباره عمرعاص گلوگاه را با نیرنگ گرفت و بر لشکر کوفه بست و دوباره مالکاشتر با اصحاب از جانگذشتگی کردند و گلوگاه آب را گرفتند و دوباره اصحاب گفتند: مالک! خدمت امیرالمؤمنین عرض کنید که بر اهل شام گلوگاه را ببندید.
🔹 فرمود: نه. سیاستی شفاف، روشن و انسانی جدا هست و مسألهٔ جنگ ما جداست. ما و آببستن؟ این کار از مُروَّت و جوانمردی نیست
🔸 مگر تبیین این ابعاد عملکردی آسان بود؟ تدریجاً در طول سالیان متمادی به دست آقا امیرالمؤمنین علیهالسلام اجرا شد.
(نصر بن مزاحم، وقعة صفين - قم، چاپ: دوم، ۱۴۰۱ ق، ص۱۹۳)
کد ۸۵۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
12.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برش_کوتاه #شاکله #نیت #عمل #انسان
🎥 اضلاع انسان
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
#حضرت_یوسف #غض_بصر #کنترل_چشم
🔻 جریان حضرت یوسف (علیه السلام) و زلیخا را ببینید که چقدر کلمه به کلمهی قرآن حساب شده است. نسبت این «وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ» را به زلیخا میدهد [یعنی] درها را بست.
🔸 میخواست فضایی ایجاد کند، ولی حضرت یوسف (علیه السلام) از فضای گناه به بیرون فرار میکند. زلیخا لباس او را میگیرد و لباس پاره میشود، ولی فرار میکند و تن به گناه نمیدهد.
🔹 حالا میخواهم عرض کنم که قدم به قدم اینها برای ما درس است که ما دیگر خدایی ناکرده با اشتغالهای بیخود به افکار و عکس بیخود به دنبال این قضایا نرویم.
🔸 راه ما، راه پاک و زلال بزرگانی است که در حوزه بودهاند و نمونههای جالبی داریم. اگر اینطور شد، مطمئن باشید که خداوند دنیا و آخرت شما را آباد خواهد کرد، شما را رشد میدهد و در جایگاه معارف انبیاء (علیهم السلام) قرار خواهد داد.
کد ۴۳۶۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#ولایت #امام_شناسی
🔻 ما مُدام امام را کوچک میکنیم. خود پیغمبر خدا هم ملاحظه[ی مردم را] میکردند و گاهی میفرمودند: «رَأَيْتُ فِي مَا يَرَى النَّائِمُ»؛ (یعنی دیدم در آنچه آدم خواب میبیند) [یعنی حضرت وانمود میکردند که در خواب چیزی را دیدهاند] بخاطر اینکه این مخاطب، این قضیه را فقط در خواب میتواند تصور کند، در ضمن هم، هیچ منافاتی ندارد که یک نبی یا امامی، خوابی هم ببیند.
🔸 آن قسمت از دیدنها جدا، این خوابها هم جدا؛ ولی همزمان باید به گونهای تعریف بشوند که بزرگی آنها محدود به امور خیالیِ ما نشود.
🔹 اگر بنا باشد که مطالب کتابها غربال بشود، چقدر باید از مطالب آن حذف شود که مثلاً نویسندههایشان میخواستند اهل بیت را مانند محدودههای خودشان محدود کنند و کوچک تعریف کنند؛ حتی در بخش کرامات هم همینطور بوده و به این زاویه کمتر توجه میشده است؛
🔸 چون عالم قدس، برای ما اصلاً شناختهشده نبوده و نیست، رابط هم شناختهشده نیست. یک زندگی مادی صرف را میشناسیم و امام را هم کمی بهتر از این محدودههای مادیای که داریم، در این زندگی مادی تعریف میکنیم.
🔹 مثلاً کسی خواب دیده است که این کار را بکند و میکند. اصلاً بزرگی را نه برای خودمان، نه برای عالم غیب و نه برای امام نمیشناسیم. اگر بنا باشد که [فقط در] لفظ، چیزی بگوییم و دهانمان را پر کنیم، مثلاً بگوییم که همه عوالم، [در تحت سلطه امام است،] حرفی نداریم و این را میگوییم؛ اما نمیتوانیم این معنا را درک کنیم.
کد ۸۴۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#اهل_بیت
🔻 از آن ناحیه خیلی برکات [وجود دارد]؛ هر کسی هر برکتی برده، از این دو ناحیهی قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) برده است.
🔸 گاهی یک عصمت و نگاهبانی و نگاهداری به فرد میدهند، یعنی اجازه نمیدهند که خیلی در گناه بیفتد و در جاهایی [او را] نگه میدارند.
کد ۴۳۶۹
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#عالم_غیب #ملکوت #معارف
🔻 این ظلم، به معارف ما شده است. صغیر و کبیر میخواسته است که کتاب بنویسد، آمده و دیده که نمیتواند صبغه روحانی به خودش بدهد؛ یعنی انتقال به وسعت، برایش امکانپذیر نبوده است، آن عوالم بزرگ را کوچک و خیالی و مادی تعریف کرده است؛
🔸 حتی فرمایشات اهلبیت را هم با دیدِ مادی، تجزیه و تحلیل کرده است و این ظلم را به روایات ما هم کرده است و الآن هم میگوید و مستمعین هم همین دید را پیدا میکنند. این مطابق ذوقشان است. چون همه نگاهها مادی است و کوچک و محدود است و این تشبیه را هم، همه میپذیرند که آن [عالَم] را کوچک کنند.
اینطوری برایشان گواراتر است چون مردم فکر میکنند که انتقال به آن عالم، یعنی فنا و نیستی؛ چون نرفته و ندیده است؛ لذا مساوی با نیستی میداند.
🔸 اگر بخواهد نعمتی را از آن عالَم گزارش کند، باید یک رنگ و بوی دنیایی به آن بدهد، تشبیهاتش و حد و حدودش را دنیایی کند تا بتواند لمسش کند و حسش کند. و این کار را انجام میدهند، درحالیکه اهلبیت میخواستند ما را مهمان سفرههای بزرگ کنند، نه اینکه خیالات ما را جوّال کنند و همهٔ آن فضاها را تشبیهات مادی و نگرشهای خوبِ روزانه به آنها بدهیم، به گونهای که همین که هستیم باشیم، با همین محدودیتها، با همین ذوق و سلیقهها، فقط کنار اهلبیت باشیم، عملیاتی شدن این امر، کمی [غیر معمول است]
کد ۸۴۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
#صبر
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
مجله خُلُق شماره ۹۷ با مطالب متنوع اخلاقی، منتشر شد.
🏷 پرونده ویژه این شماره: سالک مجاهد (بررسی شخصیت اخلاقی و معنوی سید مقاومت)
این پرونده شامل مطالب گوناگون و متنوعی است که برخی عناوین مهم آن عبارت است از:
▫️سیر خورشید/ مروری بر زندگینامه سید حسن نصرالله
▪️عبد صالح خدا/ مصاحبه اختصاصی نشریه خُلُق با آیتالله کعبی
▫️موحد وحدتبخش/ مصاحبه اختصاصی نشریه خُلُق با آیتالله نجمالدین طبسی
▪️مصباح سید/ مصاحبه اختصاصی نشریه خُلُق با حجتالاسلام والمسلمین مجتبی مصباح درباره ارتباط آیتالله مصباح با سید حسن نصرالله
▫️گنجینه فضائل/ مصاحبه اختصاصی نشریه خُلُق با حجتالاسلام والمسلمین شیخ حسین زینالدین
☎️ برای تهیه با شماره زیر تماس بگیرید:
۰۹۱۲۳۵۱۳۸۷۲
انتشارات خُلُق
▪️https://eitaa.com/khologh_nashr
▫️@Kholoq_nasher
الهادی
مجله خُلُق شماره ۹۷ با مطالب متنوع اخلاقی، منتشر شد. 🏷 پرونده ویژه این شماره: سالک مجاهد (بررسی شخص
🔹با توجه به نکات ارزنده و بدیع و فراوانی که در این شماره از مجله خلق در مورد سید مقاومت طرح شده است لطفا جهت معرفی بهتر ایشان اطلاع رسانی بفرمایید.
با تشکر
ادمین
#علم #جهل_مرکب
🔻 خدای متعال بشر را عمیق آفریده است؛ در مصادیق، اگر حداقل، خود ما مدتها هم کار بکنیم، در نهایت، تفاوتی بین علم و جهل مرکب نمیدهیم.
🔸 در خیلی از مطالب گیر میکنیم. مقدمات به گونهای چینش شده است که یافتههای ما جهل مرکب است، حالا چه کسی میتواند این را تشخیص بدهد؟ هم کسی که جهل مرکب دارد، به امری یقین دارد، هم کسی که علم دارد، یقین دارد. حاصل این دو، خودش را در ما به صورت یکسان نشان میدهد و آن، یقینی است که در هر دو مورد داریم.
🔹 مثلا یک نفر آدم کم عقل را فرض کنید که از دهات آمده بود، صبح از کنار یک مغازه رد میشد، دید که یک نفر لُنگی بسته است و دیگی جلوی خود گذاشته است. پرسید این چیست؟ گفتند این کلهپاچه است و این هم فروشنده است. پول همراه خودش نداشت و رفت.
🔸 دفعه بعد که به شهر آمد، دید که یک نفر لنگ بسته و کنار کوچه نشسته و یک قدح هم جلویش است و یک چیزی هم در قدح است. با خودش گفت: پس این هم کلهپاچه است؛ چون این فرد، هم لنگ بسته است، هم قدح جلوی او هست، آب هم دارد و یک چیزهایی هم داخلش هست.
🔹 نمیدانست که این دومی، چرمدوز بود، و اینهایی هم که در قدح بود، چرمهایی بود که در آب خیس میکرد که بتواند بدوزد.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
ادامه قبل...
🔻 آن فرد آمد و گفت که این پول را بگیر و به من کلهپاچه بده. این شخص هم وقتی دید که این خیلی حواسش پرت است، گفت: باشد، بیا بنشین.
🔸 یک کاسه برداشت و چند تکه از این چرمها را داخلش انداخت و آبش را هم داخل کاسه ریخت و گفت: بیا. این هم کناری نشست و شروع به خوردن چرمها کرد و آبش را هم سرکشید. به این میگویند: جهل مرکب.
🔹 بعد برای اینکه کم نیاورد، وقتی که میخواست برود، در کنار گوش این پیرمردِ چرمدوز گفت که با خودت نگویی که این آدم، هالو بود و نفهمید، این کله پاچه، گوشتهایش نپخته بود. حالا میخواهد که ادعای علم هم بکند که نگویی که نفهمید و فریب خورد، گوشتهایش نپخته بود.
🔸 چقدر تفاوت است بین خوردن چرم و کلهپاچه! ولی یک نفر در کمال قاطعیت میآید و فکر میکند که خیلی هم داناست و یک حاشیه هم به کارش میزند. این عمل، خیلی در کارهای ما سریان دارد. با فهمهای کج، یک برداشت کجی هم داشته باشیم و یک حاشیه کج، اندر کجی هم بزنیم و بعد، دستی هم به پهلو بزنیم که أنا فلان و فلان...
کد ۸۴۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir