#غیب #سلوک #علم #معارف
🔻 حس درک معارف اینطور نیست که من همین که هستم، باشم و فقط، به من علوم لدنی اضافه شود. اینطور نمیشود و چنین چیزی نداریم. حتماً تغییر میخواهد، از بین بردن خلأها و کاستیها میخواهد. اصلاً اینطوری [شدن،] به درد خدا و به درد عالَم غیب نمیخورد که من همینطور[که هستم پیش] بروم و فقط علمم اضافه شود.
🔸 جنس عالم غیب، یک جنس دیگری است و من باید دیدِ [وسیعی] پیدا کنم. دیدِ من در دنیا اینطور است که وقتی به جلو نگاه میکنم احیاناً تا صد متر را به گونهای میبینم، تا دویست متر را به گونهای دیگر و تا یک کیلومتر را به گونهای دیگر میبینم.
🔹 این یک دید است که بشر دارد، زیاد و کمِ آن هم، خیلی با هم تفاوت نمیکند؛ ولی جنس عالم غیب، اگر بنا باشد من با آن آشنا باشم، نگرش وسیع را به من میآموزد؛
🔸 یعنی آنقدر دیدِ باطن - که عین همین بصر و بصیرت، در آنجا کارایی دارد – [زیاد میشود که] میتواند [کل عالَم را] بزرگ ببیند و همه این دنیا را [نسبت به کل عالم] مثل یک گردویی بتواند ببیند و اگر بزرگ بشود، میبیند.
🔹 آنجا چه آسمانی هست؟ چه زمینی هست؟ چه نگرشی هست که این دنیای فعلی را میبیند. این دنیا [با اینکه] همینقدر است [و بزرگ است] ولی نسبت به آن وسعت [عالَم] مانند گردویی میماند. آن فرد دیدش را زیاد کرده است نه اینکه [این دنیا را کوچک کرده باشد.]
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
۱۷ آبان ۱۴۰۳
ادامه قبل...
🔻 مشکل ما این است که میخواهیم برای موقعیتِ فعلیمان عالم غیب را کوچک کنیم. خداوند این کار را نمیکند، اینطوری به ما معرفت نمیدهد. ما داریم همه عوالم را به حدود و نگرشهای مادیمان محقر و محدود میکنیم.
🔸 اینطوری کسی رشد نمیکند. ما داریم با مسائل و معارف، خیالی برخورد میکنیم. نگرش بشر باید متفاوت بشود، آنوقت میبیند که چقدر کار دارد تا روحی دوباره دمیده شود و بصیرتی احیا شود که بتواند بزرگ ببیند.
🔹 و ما نباید بخواهیم که خدا و پیغمبر را در خانهٔ تنگِ دیدِ کوچکمان بیاوریم. این امکانپذیر نیست و چیزی هم به دست ما نمیدهد.
🔸 در نهایت ما مجبوریم که خودمان را به سمت وسعت و حقیقتنگری تغییر بدهیم. چون آنجا «وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ» آنجا همه روح و بزرگی و معارف است. ما باید خودمان را با آن عالَم وفق بدهیم، نه اینکه آن عالم را بیاوریم و تصورات مادی و مُحَدَّد از آن داشته باشیم و مُدام قضایا را مادی کنیم.
🔹 آیا حالا که خودمان نمیتوانیم بزرگ بشویم، باید آن بزرگها را کوچک کنیم؟ چنین چیزی نداریم؛ ولی این ظلم، به معارف ما شده است.
کد ۸۴۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
۱۷ آبان ۱۴۰۳
۱۷ آبان ۱۴۰۳
#حضرت_مریم #سلوک #ذکر #تجسم_اعمال
🔻 «فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً» (و میان خود و آنان حجابی افکند (تا خلوتگاهش از هر نظر برای عبادت آماده باشد). مریم، ۱۷)، «من دونهم» یعنی من دون اهل بیت خودش، اتخاذ حجاب کرد، «فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا » (در این هنگام، ما روح خود را بسوی او فرستادیم؛ و او در شکل انسانی بیعیب و نقص، بر مریم ظاهر شد مریم، ۱۷) هر کلمه از آن، یکعالَم معنا دارد.
🔸 بدون روح الهی، بشر حیات پیدا نمیکند. اما برای گرفتنِ [حیات]، کمی مواظبت میخواهد. در مراحل ابتداییِ تجلیات روحانی و حالات خوب، گاهی ما کم میآوریم و یا فلهای عمل میکنیم و این خودش باعث عقوق میشود؛
🔹 وقتی برای کسی یک اشتغالاتی و یک عنایاتی معنوی هست - ولو اینکه ضعیف باشد – اینها، در عالم مثال، یک صُوَری دارد مثلاً اگر [بخواهیم] مثال بزنیم، این آیه را میگوییم که فرمود: «فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا»، دیگر خیلی این روح، بزرگ است، «فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا» همه اینها تأیید میکند که این روح، به صورت کامل، بر مریم (س) تجلی کرد؛ چونکه بَشرِ سَوی، خیلی بلند و بزرگ است.
🔸 [حضرت مریم] شرایط را خوب گرفت و پیشرفتش خوب بود؛ لذا تمثل روح، به صورت بشرِ سَوی درآمد.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
۱۸ آبان ۱۴۰۳
ادامه قبل...
🔻 اما برای ما اگر خیلی خوب کار بکنیم، در عالم فرض، ممکن است یک روحی به صورت یک کودکی بیاید. این کودک، نیاز به رشد دارد؛ [و] چون ما شرایط را به صورت کامل نداریم و رشدش را بلد نیستیم، او را ناراحت میکنیم و با اعمالمان زندگی را برایش سخت میکنیم و او هم میرود.
🔸 [هنگامی که چلهنشینی میکنیم،] یک چهل روزی، یک اربعینی از او پذیرایی مختصری داریم؛ اما بعد از آن، وقتی چلهنشینی رها میشود، او هم ضعیف میشود و از حد حیات معنوی و استمداد روحانی از جانب حقتعالی محروم میشود؛ زیرا نمیتواند خودش را نگه دارد. بعد میبینیم که وای حالات ما خراب شد! یک تأیید ربانی به ما رسیده بود و ما قدرش را ندانستیم و آن هم رفت. حالاتمان خراب میشود.
🔹 در هنگام خراب شدن حال، برخوردهایمان متفاوت میشود و برخوردهای بیمارگونه پیدا میکنیم. از این، طلبکار میشویم، با همسرمان دعوایمان میشود، میگوییم: چرا این کار را نکردی؟ چرا؟ ولی نمیدانیم که همه به خاطر عملِ خود انسان است.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
۱۸ آبان ۱۴۰۳
ادامه قبل...
🔻 دوباره قوایمان را برای یک حرکت دیگر جمع میکنیم. تا میآید که یک حرکت دیگر [شروع] بشود، طول میکشد، گاهی شش ماه طول میکشد.
🔸 لذا اینطوری نبوده است که یک ذکری را وقتی حتی اساتید هم میدادند، امروز این ذکر را بدهند، آن آقا، بیست روز، سی روز رفت، خراب شد! مثلاً اگر سی روز بوده، روز سی و یکم دوباره بیاید [و دستور جدید به او بدهد]. نه، دیگر نمیآید؛ بلکه او باید برود سیر نزولیاش را تمام کند، [و بعد دوباره] مستحق و آماده [گفتن ذکری] شود.
🔹 و [معلوم نیست که] دوباره چه زمانی بشود که ذکر، مؤثر شود. این [شخص سالک] هم ضعیف میشود و تا بخواهد برای فصل بعد آمادگی حاصل شود، تازه در فصل بعد، جنس ارواح، مطلبش متفاوت است.
کد ۸۴۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
۱۸ آبان ۱۴۰۳
#انسان شناسی #ایمان
🔻 تولد اوليه ما از مادر، تولد جسمی ما بوده است. تولّد دومي که باید بکنیم تولد روح ايمان است و ارتقاء ايمان و رشد دادن آن روح و به حد استواء رساندن آن.
🔸 اگر اين تولد حاصل شد آن روح ایمان خودش راه ملکوت را بلد است و به ما هم ياد ميدهد.
🔹 مشکل عمده ما (که شايد بعضي از ما هم ندانيم) اين است که ما در مراحل اوليه تولد روح ايماني هستيم و آن روح غالباً در سنين کودکي به سر ميبرد و غالباً کاري دست خودش ميدهد که منافات با رشد دارد و آن قدر پيش نرفته که رشد پيدا بکند.
🔸 رشد روح ایمان سالها زمان ميبرد تا به حدّ استواء در بيايد و مرد بشود. فعلا قواي عقلاني و روحي و ايماني ما در سنين کودکي است. بعضي از اوقات يک کارهاي خلاف مراقبه ميکنيم که درنتیجه روح ایمان مريض ميشود؛ ميافتد و ميميرد؛ بعد [با توبه و استغفار و انجام اعمال صالح] دوباره متولد ميشود؛ بعضيها در فاصله تولد دوباره روح ایمان همواره دارند زندگي ميکنند.
🔹 گاهی ممکن است ده سال، پانزده سال، در همين فاصله تولد دوباره روح ملکوتي و ايماني شخص زندگي عادی خود را بکند و زمان و فرصت را از دست بدهد.
🔸 انسان ابزار مؤيد روح ایمان را نميشناسد؛ نمیداند چگونه از روح حيواني موجود در بدن، براي کمک به روح ايماني کمک بگيرد. همزمان آنچه که زير مجموعه روح حيواني هست در نشيب و فراز هستند و دارند زندگي ميکنند؛ مثلا قوت و ضعف اعصاب و خشونتها و مشکلاتي که گاهی هستند و زير مجموعه روح حيواني می باشند، نشيب و فرازهايي دارند که در آن روح ملکوتي بيتأثير نيست. همزمان انسان بايد آنها را شناخت داشته باشد و آنها را براي رشد راه بيندازد.
🔹 اين جايگاه در قرآن در ضمن مثالهاي فراوان خوب تبيين شده است. تازه هر کسي نسبت به تولد روح ايمانياش با ديگري فرق ميکند.
کد ۲۱۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
۱۹ آبان ۱۴۰۳
#حضرت_مریم
🔻 قرآن در مورد حضرت مریم سلام الله علیها می فرماید: فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنْبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا (آل عمران۳۷) (خداوند، او را به طرز نیکویی پذیرفت؛ و به طرز شایستهای، (نهال وجود) او را رویانید)
🔸 شاید این جمله «فتقبّلها ربّها بقبول حسن»، با این سبک و مضمون، فقط راجع به یک نفر باشد. اگر مورد دیگری پیدا کردید، به ما خبر دهید.
🔹 آنچه که مرسوم است، قبول حقتعالی به عمل تعلّق میگیرد، که هرچه خالصتر باشد، به قبول نزدیکتر است. این قبول باید اینقدر راقی باشد که آرامآرام به شخص سرایت کند و از عمل، به عامل تعلق بگیرد؛ یعنی شخصیت و شخص مورد قبول واقع شود؛ لذا فرمود: «فتقبّلها ربّها بقبول حسن و انبتها نباتا حسنا و کفّلها زکریا».
کد ۲۰۶۷۰
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
۱۹ آبان ۱۴۰۳
۱۹ آبان ۱۴۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برش_کوتاه
🎥 دستورالعمل قرآنی برای زیاد شدن #رزق و رفع مشکلات مالی
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ یک دقیقه
🔺 @nasery_ir
۲۰ آبان ۱۴۰۳
#انقلاب_اسلامی #حجاب #دشمن_شناسی
🔻 دشمن را هم که دارید میبینید که به عمامه، اکتفا نمیکند و به حجاب هم ایراد میگیرد.
🔸 حجاب، هویّت زن ما است. واقعاً این کشور، چه زنان با ایمانی دارد! که خودشان پای کار ایستادهاند و از حجاب خودشان دفاع میکنند. چه مدیریّتهایی در این ایّام کردند که بیان آن، بماند برای فرصتهای دیگر.
🔹 دشمن کیست؟ گاهی از منافقین است، گاهی سلطنتطلب است و گاهی بهایی است و دیدهاید که چقدر حد و حدود و حریمها را شکستهاند! کسانی که با این لباس و حجاب مخالف هستند، گاهی مشکلات زیادی دارند و انسان را به این نقطه میرسانند که این همه نعمت و آسایشی که الآن داریم را قدر بدانیم. معلوم است که دشمن برای خودش، خیلی فکرها کرده است!
🔸 زمان پهلوی، پای کار ایستادند که حوزه را زمین بزنند و چقدر عمامهها را پاره کردند؛ ولی مگر خم به ابروی کسی آمد؟ میخواستند روضهها را تعطیل کنند؛ ولی مردم، سه نفری و چهار نفری و پنج نفری، داخل خانه میرفتند و در را میبستند و داخل یک اتاق میرفتند و در را میبستند و میگفتند: «السلام علیک یا اباعبدالله» و گریه میکردند.
🔹 این مردم که امام حسین علیهالسلام را رها نمیکنند! این مردم که روحانیّت و حوزهها را رها نمیکنند! این بانوان اصیل مملکت که حجاب را رها نمیکنند!
🔸 خواهشم این است که ما، به توهّم فضای مجازی، احساس ضعف نکنیم. ما عمامهمان، امام حسینمان علیهالسلام و حجابمان را از خارجیها نگرفتهایم که بخواهیم با حرفهای آنان، تغییر دهیم.
کد ۲۳۹۴۲
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
۲۰ آبان ۱۴۰۳
#انسان_شناسی #سلوک #نفس #انانیت #سجده
🔻 با تولد انسان، حسِّ جلب منافع در او متولد ميشود. هر چه بزرگتر ميشود و سن بيشتری از او ميگذرد اين حس هم بيشتر مي شود و استقلالاً ديگر به فعاليت ميپردازد. اين حس هم افراط دارد و هم تفريط و هم اعتدال؛ منتهي راه خدا اقتضاء ميکند که با اين حس مخالفت و مبارزه بشود و زيادهخواهیها، غلوّها و برتری طلبی او کنترل شود.
🔸 بي حکمت هم نيست که خداوند اوّلين جريان سوره بقره را و اوّلين مانع سلوکي را حس برتری طلبی و زیاده خواهی طرح می کند؛ آن حالت را هم استناد به شخص شيطان ميدهد که گفت: «أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ »(اعراف ۱۲) یعنی من بهتر از آدم هستم.
🔹 با این ادعا استعلا پيدا کرد و بر حضرت آدم طلب بلندي کرد و بعد هم قرآن خیلی لطيف کنارش، عدم سجده را ميآورد؛ يعني درمان را هم اشاره می کند.
🔸 در این قضيه دو مساله با هم ترکيب شده بود؛ يعني شيطان غير از اينکه حالت استعلا داشت سجده هم نکرد و اين دو تا را ما به عنوان يک بيماري و يک درمان بايد مورد بررسي قرار بدهيم که هم استعلا نکنيم و هم سجده زياد بکنيم و إلّا انسان موجود غريبي است و موجود ضعيفي هم هست و به انواع طرق متوسل ميشود تا براي خودش جلب منافع خيالي بکند.
کد ۴۷۳
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔘 @nasery_ir
۲۰ آبان ۱۴۰۳