#کلام_استاد
🔰فلسفه برای کودک🔰
🔹در فضای داستانی ما، دستهای از داستانهای فلسفی به صورت تمثیلی آمده است. مانند حی بن یقظان، اثر ابن سینا و لغت موران، نوشته شیخ اشراق.
🔴پیشنهادم این است:
🔹شما در این داستانها و مانند آن، بعضی از اندیشهها و پایهها را بگیرید و با داستانهای فلسفی غربی مقارنه کنید. تا مسیر داستان نویسی برایتان روشن شود.
✅من معتقدم کسی که پرسشی دارد زمینه رسیدن به جواب را دارد.
🔹چرا که همین پرسش، او را به بسیاری از متنها میرساند و این گونه متنها، برایش معنادار میشود.
🔸شاید اگر کس دیگری این متن را بخواند، برایش اینقدر معنادار نباشد.
🔹خودتان این کار را به جایی برسانید تا حدی که به اندیشه برسید.
🔸هر وقت به این سطح رسید، به افراد خبره، ارائه کنید.
🔹ده بار قلمپردازی کنید و ترمیم کنید. در آخرین قلم که به سطح قابل قبولی رساندید، ارائه کنید.
https://eitaa.com/madresehbagherain
https://eitaa.com/nasimehekmat
۲۲ تیر ۱۳۹۸
🌹🌸🌺🌹🌸🌺🌹🌸🌺
اين واژهها کماند برای سرودنت
بايد خودم دوباره بچينم حروف را
روحالقدس! بيا نفسی شاعری کنيم
خورشيد چشمهای امام رئوف را
محمدمهدی سیار
@sherenaab_ir
https://eitaa.com/nasimehekmat
۲۳ تیر ۱۳۹۸
۲۳ تیر ۱۳۹۸
۲۳ تیر ۱۳۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عنایت ویژه امام رضا (ع) به علامه حسنزاده آملی
@sooyesama
https://eitaa.com/nasimehekmat
۲۴ تیر ۱۳۹۸
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
انا لله و انا الیه راجعون
با نهایت تاثر با خبر شدیم همسر مکرمه آیت الله مهدی سمندری (از اسبق شاگردان آیت الله علامه حسن زاده آملی و به تعبیر استادشان مربی نفوس) دار فانی را وداع گفته و به جوار رحمت الهی پیوستند.
از خداوند منان برای آن مرحومه رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جمیل خواستاریم!
مومنین بزرگوار در صورت امکان نماز لیله الدفن را برای آن مرحومه بخوانند. خدیجه بنت محمد
۲۴ تیر ۱۳۹۸
#تمدن_نوين_اسلامی
قسمت بیست و دوم
🇮🇷مسئلهى رویشهاىنوبهنو در نظام جمهورى اسلامى، یکى از اساسىترین و مهمترین مسائل است.
🇮🇷اگر هر انقلابى و هر حرکت و نهضتى در عالم، رویشهاى نوین و پىدرپى نداشته باشد، محکوم به زوال و فنا است.
🇮🇷جمهورى اسلامى در طول این ۳۵ سال توانسته است در هر برههاى، از خود جلوهاى نو و متناسب با نیاز، بُروز بدهد.
🇮🇷افرادى نگران ریزشها بودند؛ گفته شد رویشها بر ریزشها غلبه خواهند کرد؛ و همین شد.
🇮🇷آنچه مهم است این است که نگاه نسل نو و همهى کسانى که نیروى جوانى را در خدمت به اهداف و آرمانهاى بلند میخواهند، باید به آیندههاى روشن و دور باشد، فقط جلوى پاى خودمان را نبینیم!
♦️🔸آیندهى دور ⬅️ ایجاد تمدن اسلامى است.🔸♦️
🇮🇷تمدن نوین، متناسب با نیازها و ظرفیتهاى امروز بشریتى که از حوادث گوناگون، قرنهاى اخیر زخم خورده است، مجروح است، غمگین است و نسلهاى جوان آن، دچار یأس و نومیدى و افسردگىاند.۱۳۹۳/۰۲/۳۱
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/madresehbagherain
https://eitaa.com/nasimehekmat
۲۷ تیر ۱۳۹۸
هدایت شده از حسینی
❌ عرفان و اجتماع...بقاء بعد الفناء، ناظر به شئون اجتماعی است...شأن پایانی انبیاء و انسان کامل، حکومت است...باطن قوی تر، به خلافت به سیف می رسد ❌
🔴 واقعیت این است اصل #عرفان به لحاظ مبانی ای که در خود دارد، #عارف را به سوی #جامعه رهنمون میکند. بسیاری از مبانی عرفان چنین نتیجه ای به همراه دارد.
♨️ یکی دیگر از مسائلی که می تواند به عنوان مبنا در عرفان مطرح گردد، مسئلۀ بقا و فنا، یا فنا و بقای بعد فنا است. #بقاء_بعد_الفنا معمولا ناظر به #شئون_اجتماعی است که نگاه به #خلق دارد. در مقام فنا تنها توحید مدنظر است؛ اما در مقام بقاء بعد الفنا هم حقّ حق و هم حق خلق را ادا میکند.
⭕️ مسئلۀ دیگر، خلافت به سیف یعنی #حکومت است، #شأن_پایانی که معمولا برای انبیا و انسان کامل در نظر میگیرند. همین تعبیر خلافت به سیف (خلافت با شمشیر) نشان دهندۀ مبنایی است که عارف را به سوی اجتماع و عمل اجتماعی دعوت میکند.
✴️ نکتۀ دیگر اینکه همۀ عرفا در یک حد نیستند. برخی در حد فنا متوقف شده و اصلا به بقاءبعدالفناء نمی رسند، که البته از #ضعف به اصطلاح وجودی او خبر می دهد. به تعبیری آنچه که در سنت اسلامی متولد شده است براساس آموزۀ بقاء بعد الفناء است و برخی میگویند تمام قرآن کریم بر اساس همین آموزه است یعنی در عین حال که مرحلۀ فنا (توحید) در آن موج میزند، به حق خلق نیز توجه دارد. پس گاهی این مسئله به #نقص_وجودی_عارف بازمی گردد و گاهی نیز امکان چنین #حرکت_اجتماعی به او داده نمیشود. به تعبیری این آموزه در عرفان هست ولی احتیاج به استعدادی قوی که بتواند آن مراحل را طی کند و به بقاء بعدالفنا برسد و #تیزهوشی لازم را نیز داشته باشد، دارد که این استعداد و تیزبینی در حضرت امام(ره) وجود داشت.
✳️ ...خلافت به سیف که به آن اشاره کردم یعنی شخص چنان قدرتمند است که شأن خلافت به سیف و #حکومت پیدا میکند. این ناشی از #قدرت_باطنی است یعنی عرفا معتقد هستند هرچه باطن قوی تر باشد از مرحلۀ #نبوت به مرحلۀ #رسالت و از آنجا به #خلافت_به_سیف میرسد.
📎 منبع: نقش عرفان در منظومه فکری و رفتاری امام خمینی(ره)/خرداد ۱۳۸۶
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان
#عرفان_و_اجتماع
#خلافت_به_سیف
#حکومت
#سلوک_انقلابی
🔴🔴🔴🔴 خانه طلاب جوان 🔰🔰🔰🔰
@khaneTolab
https://eitaa.com/nasimehekmat
۳۰ تیر ۱۳۹۸
۱۱ مرداد ۱۳۹۸
20150304091438-9715-27.pdf
334.6K
📖 #جزوات_طلبگی (۶۲)
📝 بررسی اصول و مبانی تأویل عرفانی از منظر روایات
✏️ #استاد_یزدان_پناه
🔖🔖 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
https://eitaa.com/nasimehekmat
۱۸ مرداد ۱۳۹۸
#کلام_استاد
#أسماءالله
#اسماء_حسنی
✅ نکته ای برای مشتاقان حقیقت
در فلسفه بحث اسماء و صفات الهی مطرح شده است، ولی اوجش را باید در عرفان نظری دنبال نمود.
گرچه صدرا این بحث را به جای خوبی رسانده و اصل مساله را حل نموده و کلیدش را ارایه کرده است، ولی از مفصلات آن بحث نکرده است. لذا بحث اسماءحسنی را باید در عرفان نظری پی گرفت.
محمدتقی مجلسی پدر علامه محمدباقر مجلسی، در نامه ای به ملامحمد طاهر قمی، و در پاسخ به اعتراضات این شخص نسبت به مبانی عرفانی و دیدگاه های عرفا، چنین می گوید: «اگر ابن عربی و شاگردانش نبودند، شما بحث اسماء حسنی را خوب می فهمیدید؟»
اصلا علم اسماء حسنی یک علم شریف است و هنر می خواهد و این جز از فضای علم عرفان نظری بر نمی آید. در فلسفه نهایت چند اسم از اسماء الهی حل شده است، اسمائی همچون حیّ و علیم و قدیر و حکیم و نهایتا چند اسم دیگر؛ اما در عرفان نظری عمده اسماء الله و بلکه ربط اسماء به هم، ضوابط ارتباطشان و این که مرکز ثقلشان چیست، بحث شده است.
✳️ آدم وقتی این ها را می خواند، تازه می فهمد که اهل بیت علیهم السلام آن چه در مورد اسماء فرمود، چه معنایی دارد.
https://eitaa.com/nasimehekmat
۱۸ مرداد ۱۳۹۸
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
🌴صلوات خاصه آقا امام باقر علیه السلام🌴
«اللَّهُمَ صَلِ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍ بَاقِرِ الْعِلْمِ وَ إِمَامِ الْهُدَى وَ قَائِدِ أَهْلِ التَّقْوَى وَ الْمُنْتَجَبِ مِنْ عِبَادِكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِكَ وَ مَنَاراً لِبِلَادِكَ وَ مُسْتَوْدَعاً لِحِكْمَتِكَ وَ مُتَرْجِماً لِوَحْيِكَ وَ أَمَرْتَ بِطَاعَتِهِ وَ حَذَّرْتَ مِنْ مَعْصِيَتِهِ فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ وَ أَصْفِيَائِكَ وَ رُسُلِكَ وَ أُمَنَائِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ»
https://eitaa.com/nasimehekmat
۱۸ مرداد ۱۳۹۸