eitaa logo
علی نصیری
1.2هزار دنبال‌کننده
966 عکس
341 ویدیو
140 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی استاد علی نصیری nasirigilani.ir ارتباط با ما: @NasiroddinAlavi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ زیارتنامه حضرت عبد العظیم   الحسنی اَلسَّلامُ عَلی آدَمَ صِفْوَة اللهِ اَلسَّلامُ عَلی نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ اَلسَّلامُ عَلی اِبْراهیمَ خَلیلِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلی مُوسی كَلیمِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلی عیسی رُوحِ اللهِ اَلسَّلام عَلیكَ یا رَسولَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلیكَ یا خیرَ خَلْقِِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلیكَ یا صَفِیَّ اللهِ اَلسَّلامُ عَلیكَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِاللهِ خاتَمَ النَّبیّینَ اَلسَّلامُ عَلیكَ یا اَمیرَالْمُؤمِنینَ عَلِیَّ  بْنَ اَبیطالِبٍ وَصِیَّ رَسُول اللهِ اَلسَّلامُ عَلیکِ یا فاطِمَة سیِّدَة نِسآءِ الْعالَمینَ اَلسَّلامُ عَلیْكُما یا سِبْطَیِ الرَّحْمَة وَ سیِّدیْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّة اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا عَلیَّ بْنَ الْحُسیْنِ سیِّدَ الْعابِدینَ وَ قُرَّة عیْنِ النّاظِرینَ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلیٍّ باقِرَالْعِلْمِ بَعْدَالنَّبی اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا جَعْفَرَبْنَ مُحَمَّدٍ الصّادِقَ الْبـآرَّ الْـاَمینَ اّلسَّلامُ عَلیْكَ یا مُوسی بْنَ جَعْفَرِ الطّاهِرَالطُّهْرَ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا عَلیَّ بْنَ مُوسَی الرِّضَا الْمُرْتَضی اَلسًّلامُ عَلیْكَ یا مُحَمَّدَ بْنَ عَلیٍّ التَّقیّ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا عَلی بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِیَّ النّاصِحَ الْـاَمینَ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا حَسَنَ بْنَ عَلیّ اَلسَّلامُ عَلی الْوَصیِّ مِنْ بَعْدِهِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی نُورِكَ وَ سِراجِكَ وَ وَلِیِّ وَلیِّكَ وَ وَصِیِّ وَصیِّكَ وَحُجَّتِكَ عَلی خَلْقِكَ اَلسَّلامُ عَلیْكَ ایُّهَا السّیِّدُ الزَّكِیُّ وَ الطّاهِرُ الصَّفِیُّ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یَا بْنَ السّادَة الْاَطْهارِ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یَا بْنَ الْمُصْطَفیْنِ الْـاَخیارِ اَلسَّلامُ عَلی رَسُولِ اللهِ وَ عَلی ذُریَّةِ رَسُولِ اللهِ وَ رَحْمَة اللهِ وَ بَرَكاتُهُ اَلسَّلامُ عَلی الْعَبْدِ الصّالِحِ الْمُطیعِ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِاَمیرِ الْمُؤمِنینَ اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا اَبَاالْقاسِمِ ابْنَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ الْمُجْتَبی اَلسَّلامُ عَلیْكَ یا مَنْ بِِزِیارَتِهِ ثَوابُ زِیارَة سَیِّدِ الشُّهَداءِ یُرْتَجی اَلسَّلامُ عَلیْكَ عَرَّفَ اللهُ بیْنَنا وَ بیْنَكُمْ فی الْجَنَّة وَ حَشَرَنا فی زُمْرَتِكُمْ وَ اَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّكُمْ وَ سَقانا بِكَاْسِ جَدِّكُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ اَبیطالِبٍ صَلَوات اللهِ عَلیْكُمْ اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنا فیكُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ وَ اَنْ یَجْمَعَنا وَ ایّاكُمْ فی زُمْرَةِ جَدِّكُمْ مُحَمَّدٍ صَلی اللهُ عَلیْهِ وَ آلِهِ وَ اَنْ لایَسْلُبَنا مَعْرِفَتكُمْ اِنَّهُ وَلیٌّ قَدیرٌ اَتَقَرَّبُ اِلی الله بِحُبِّكُمْ وَ الْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِكُمْ وَ التَّسْلیمِ اِلی اللهِ راضیاً بِهِ غیْرَ مُنْكِرٍ وَ لامُسْتَكْبِرٍ وَ عَلی یَقینِ ما اَتی بِهِ مُحَمَّدٌ نَطْلُبُ بِذلِكَ وجهک یا سیِّدی اَللّهُمَّ و رِضَاکَ وَالدّارَ الاخِرَةَ یا سَیِّدی وَ ابنَ سَیِّدی اِشفَع لِی فِی الجَنَّةِ فَاِنَّ لَکَ عِندَاللهِ شَأناً مِنَ الشَّأنِ اَللّهُمَّ اِنّی اَسئَلُکَ اَن تَختِمَ لی بِالسَّعادَةِ فَلا تَسلُب مِنّی ما اَنَا فیهِ وَ لا حَولَ وَ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ الْعَلیِّ الْعَظیمِ اَللّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَتَقَبَّلْهُ بِكَرَمِكَ وَ عِزَّتِكَ وَ بِرَحْمَتِكَ وَ عافیَتِكَ وَ صَلّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَجْمَعینَ وَ سَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الّراحِمینَ
خارج فقه جلسه ۱۱۳۹.mp3
17.56M
✳️ (جلسه ۱۱۳۹) مباحث این جلسه: ۱. بررسی روایات «باب ما اخذ فیه بظاهر القول» ۲. بررسی دیدگاه علامه حلی در کتاب مختلف الشیعه در این باره http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۹۴.mp3
13.69M
✳️ (جلسه ۹۴) مباحث این جلسه: ۱. تفسیر فقره «یضل به کثیرا و یهدی به کثیرا» و نقش تمثیل بعوضه در این زمینه ۲. چرا در همه موارد اضلال بر هدایت مقدم شده است؟ ۳. مراد از فسق در این آیه چیست؟ http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه جلسه 1140.mp3
18.03M
✳️ (جلسه ۱۱۴۰) مباحث این جلسه: ۱. بررسی دیدگاه صاحب حدایق در باره مفهوم عدالت ۲. ترک منافی مروت در متون دینی نیامده است. ۳. نمونه ای از کارکرد مروت در روایات http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۹۵.mp3
17.9M
✳️ (جلسه ۹۵) مباحث این جلسه: ۱. تفسیر آیه شریفه «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه» ۲. دیدگاه های مختلف مفسران در تحلیل مفهوم عهد الهی ۳. تقسیم عهد به عهود میان مردم و عهود الهی و تقسیم پنجگانه عهود الهی http://eitaa.com/alinasirigilani
نقد شبهه دخالت خلیفه دوم در اسلام ایرانیان.m4a
29.2M
✳️ نقد شبهه دخالت خلیفه دوم در اسلام ایرانیان گفته می شود که اگر خلیفه دوم و فتوحات او نبود، ایرانیان توفیق اسلام نمی یافتند! آیا مردم یمن با جنگ اسلام آوردند؟! نقد شبهه در فایل صوتی ضمیمه آمده است http://eitaa.com/alinasirigilani
📚تعامل متقابل کتاب و سنت ✍️کتاب ارزشمند «تعامل متقابل کتاب و سنت» نوشته آیت الله علی نصیری گیلانی استکه به کوشش انتشارات وحی و خرد چاپ و منتشر گردیده است. ⬅️یکی از مباحثی که از دیر زمان توجه اندیشمندان را در کنار کنکاش‌های مستمر پیرامون قرآن و سنت، به خود جلب کرده ترسیم نوع رابطه آن‌ها نسبت به یکدیگر و نقش متقابل‌شان در عرصه دین شناخت بوده است. نویسنده در این کتاب سعی کرده است پاسخی متقن به سوالاتی که در این موضوع مطرح است به بهترین وجه ارائه نماید. ⁉️آیا قرآن و سنّت به عنوان دو رهنمود مستقل و جدا از یکدیگر ترسیم دین و شریعت را بر عهده دارند یا آن که با کمک و یاری یکدیگر به این مهم پرداخته‌اند؟! ⁉️آیا اساساً می‌توان هر یک از آنها را به صورت مستقل برای دین شناخت کافی دانست یا نه؟ ⁉️در صورتی که کتاب و سنّت با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشند، این تعامل چگونه است و هر کدام از کتاب و سنت نسبت به دیگری چه نقشی را ایفا می‌کنند؟ ⁉️در صورتی که نقش آن‌ها متقابل باشد، جامعیت دین چگونه به کمک آن‌ها ترسیم می‌شود؟ نویسنده در این کتاب سعی کرده است پاسخی برای این سوالات مطرح کند. 🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
✳️ برگزاری جلسه زیارت آل یاسین و خارج حدیث در حسینیه امام صادق (ع) روستای مژده همان گونه که قبلا وعده داده شده بود که برنامه ها و جلسات علمی و معنوی هر ماه یک بار در حسینیه امام صادق (ع) در روستای مژده برگزار می گردد، به لطف الهی جلسه ماه جاری به شرح ذیل منعقد خواهد بود: موضوع: ۱. زیارت آل یاسین ۲. اخلاق بندگی از منظر روایات کافی شریف زمان: پنجشنبه دوازدهم آبان ماه ۱۴۰۱ ساعت سه و نیم تا پنج و نیم عصر مکان: حسینیه امام صادق (ع)، روستای مژده، منزل آیت الله علی نصیری گیلانی از همه فضلاء، طلاب و دانشگاهیان مکرم و همه علاقه مندان به مجالس علمی و معنوی جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید. http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ ضرورت حرکت پیوسته بر مدار معنا و معنویت می دانیم که بیش از چهل روز است که کشور در تب و تاب رخدادهای تلخ و تباه می سوزد و می خروشد. خون های پاک و بی گناهی بر زمین ریخت و بسیاری از حریم ها و حرمت ها شکسته شد. عزیزانی از نیروهای حافظ امنیت تا جوانان بسیجی تا طلبه ای مظلوم و مومن در خون خود غلتیدند و شماری از خانواده ها داغدار شدند. در این میان گروه پلشت کردار داعش از آب گل آلود بهره گرفت و خون زایران حریم اهل بیت را بر زمین جاری ساخت. میزان خسارت های معنوی و مادی این رویداد تلخ قابل شمار و شمارش نیست. امید آن که این ماجرای تلخ و گزنده به پایان خود برسد و فضای کشور به حالت آرامش و آسایش قبلی بازگردد و مدیران جامعه تدابیری حکیمانه در پیش گیرند تا دیگر هیچ گاه با این دست از آفت ها و آسیب ها مواجه نشویم. در این میان از نگاه عارفانه به همه رخدادها نباید غفلت داشت. فراز و فرود روزگار هیچ گاه پایانی نداشته و نخواهد داشت. به تعبیر قرآن ایام میان طیف های مختلف مردم پیوسته در گردش است. پیداست که باید چشمی بیدار و گوشی شنیدار داشت و رخدادها را درست نگریست و درست تحلیل کرد. اما با این حال نباید در زمان حال حبس شد و نشاید در رخدادها مستغرق ماند. راز این که خداوند از بندگان صاحب لب و اندیشه می خواهد که از همه حوادث عبرت گیرند، همین نکته است که از رخدادها عبور کنند و درس ها و درایت ها را با خود برای فرداها ذخیره نمایند. یکی از تفاوت های ما با اولیای الهی در همین نکته است که زمان ما را حبس می کند، اما آنان زمان را حبس می کنند. درنگرید: حضرت امیر (ع) در گرماگرم جنگ جمل تفسیر دقیقی از مفهوم احدیت را ارایه فرمود. در لیله الهریر؛ یعنی پر خطرترین شب جنگ شش ماهه صفین بیشتر به راز و نیاز با خداوند پرداخت. از همین جنگ برگشت و در پشت کوفه خطاب به مردگان آن خطبه درس آموز را بر زبان جاری کرد: یا اهل الدیار الموحشه و ... و آن نامه بلند و بی نظیر را خطاب به فرزندش حسن مجتبی نگاشت. باید باور کنیم که تنها پیروزی حقیقی استغراق در یاد خداوند است؛ همان که می تواند لحظات زندگی ما را معنا کند: گر به همه عمر خویش با تو‌ گذارم دمی حاصل عمر آن دم است باقی ایام رفت علی نصیری گیلانی شب سه شنبه دهم آبان ماه ۱۴۰۱ http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ بررسی وقت مغرب شرعی بر اساس روش اجتهادی روایت محور و فقاهت مدار (بخش 26) دسته دوم: روایات بیانگر وقت مغرب روایاتی که در آنها در باره وقت مغرب شرعی سخن به میان آمده است را می‌توان به پنج دسته تقسیم کرد: 1. گذشتن حمره مشرقیه از سر؛ 2. ذهاب حمره مشرقیه؛ 3. ظهور سیاهی از مشرق؛ 4. زوال زردی طرف مشرق؛ 5. غیبوبت شمس. 1. گذشتن حمره مشرقیه از سر از میان همه روایات این باب، تنها در روایت چهارم وقت مغرب از سر گذشتن حمره مشرقیه دانسته شده است: «وَقْتُ سُقُوطِ الْقُرْصِ وَ وُجُوبِ الْإِفْطَارِ (مِنَ الصِّيَامِ) أَنْ تَقُومَ بِحِذَاءِ الْقِبْلَةِ وَ تَتَفَقَّدَ الْحُمْرَةَ الَّتِي تَرْتَفِعُ مِنَ الْمَشْرِقِ فَإِذَا جَازَتْ قِمَّةَ الرَّأْسِ إِلَى نَاحِيَةِ الْمَغْرِبِ فَقَدْ وَجَبَ الْإِفْطَارُ وَ سَقَطَ الْقُرْصُ.» انصاف آن است که این روایت در اثبات دیدگاه کسانی که وقت مغرب شرعی را گذار حمره مشرقیه از سر می‌دانند، صراحت دارد؛ زیرا سقوط قرص آفتاب و جواز افطار روزه را منوط به گذار حمره مشرقیه از بالای سر فرد می‌داند. با این حال باید توجه داشت که این روایت به تنهایی نمی‌تواند در برابر سایر روایات این باب که وقت مغرب را همان پنهان شدن قرص آفتاب می‌دانند، مقاومت کند. ضمن آن‌که در این روایت به جای تبیین وقت مغرب، زمان پنهان شدن قرص آفتاب مورد توجه قرار گرفته است و ما در تحلیل برخی از روایات خواهیم گفت که پنهان شدن قرص آفتاب لزوماً به معنای تحقق وقت مغرب نیست؛ زیرا مثلاً دو ساعت پس از شب حتماً قرص آفتاب پنهان شده است، با این حال آن زمان را وقت مغرب نمی‌دانیم. 2. ذهاب حمره مشرقیه نیز از میان سی روایت این باب، تنها در دو روایت وقت مغرب، ذهاب حمره مشرقیه و نه گذشتن حمره از سر فرد دانسته شده است. در روایت سوم چنین آمده است: «وَقْتُ الْمَغْرِبِ إِذَا ذَهَبَتِ الْحُمْرَةُ مِنَ الْمَشْرِقِ» و در روایت دهم چنین آمده است: «إِنَّمَا أَمَرْتُ أَبَا الْخَطَّابِ أَنْ يُصَلِّيَ الْمَغْرِبَ حِينَ زَالَتِ‏ الْحُمْرَةُ» این دو روایت نیز به دلایل ذیل، نمی‌توانند دیدگاه مدافعان ذهاب حمره مشرقیه را تایید کنند: یک: مضمون این دو روایت ذهاب حمره مشرقیه است، نه گذار حمره مشرقیه از سر فرد. دو: به استناد برخی از روایات این باب، مغرب دو وقت دارد: وقت اول که همان لحظه غروب آفتاب است؛ وقت دوم که با ذهاب حمره مشرقیه آغاز می‌شود. بر این اساس، این دو روایت را می‌توان بیانگر وقت دوم نماز مغرب دانست. سه: طبق دیدگاه کسانی که وقت مغرب شرعی را همان لحظه غروب خورشید می‌دانند، وقت زوال حمره مشرقیه نیز وقت نماز مغرب است؛ زیرا وقتی طبق این دیدگاه با غروب خورشید، وقت نماز مغرب فرا می‌رسد، به طریق اولویت با زوال حمره مشرقیه، وقت نماز مغرب محقق شده است. چهار: از روایت پانزدهم؛ یعنی روایت «يَا جَارُودُ يُنْصَحُونَ فَلَا يَقْبَلُونَ وَ إِذَا سَمِعُوا بِشَيْ‏ءٍ نَادَوْا بِهِ أَوْ حُدِّثُوا بِشَيْ‏ءٍ أَذَاعُوهُ قُلْتُ لَهُمْ مَسُّوا بِالْمَغْرِبِ قَلِيلًا فَتَرَكُوهَا حَتَّى اشْتَبَكَتِ النُّجُومُ فَأَنَا الْآنَ أُصَلِّيهَا إِذَا سَقَطَ الْقُرْصُ» و نیز از روایات نهم، سیزدهم و چهارهم این باب، بدست می‌آید که اهل بیت^ برای تحقق قطعی وقت غروب آفتاب و از باب احتیاط، مایل بودند که مردم اندکی وقت نماز مغرب را عقب بیاندازند. چنان‌که روایت دهم؛ یعنی «إِنَّمَا أَمَرْتُ أَبَا الْخَطَّابِ أَنْ يُصَلِّيَ الْمَغْرِبَ حِينَ زَالَتِ‏ الْحُمْرَةُ» می‌تواند از این باب باشد؛ چنان‌که از برخی از روایات این باب بدست می‌آید که ابو الخطاب تعمداً نظر امام صادق× را تغییر داده و نماز مغرب را تا ذهاب حمره مغربیه عقب می‌انداخت. 3. ظهور سیاهی از مشرق در روایت هشتم باب چنین آمده است: «صَحِبْتُ الرِّضَا× فِي السَّفَرِ فَرَأَيْتُهُ يُصَلِّي الْمَغْرِبَ إِذَا أَقْبَلَتِ الْفَحْمَةُ مِنَ الْمَشْرِقِ يَعْنِي السَّوَادَ.» همان‌گونه که در تحلیل این روایت گفتیم، سیاهی شب غیر از حمره و ذهاب آن است. از سویی دیگر، ترسیم نماز امام رضا× با دیدن سیاهی از مشرق تصویری از سیره امام است که توسط یک راوی انجام گرفته و معلوم نیست که او در تشخیص علامت تحقق مغرب، به درستی عمل کرده باشد. بنابر این سیره نقل شده از اصحاب لزوماً در همه جا نمی‌تواند برای ما حجت باشد. 4. زوال زردی طرف مشرق در روایت دوازدهم چنین آمده است: «إِذَا تَغَيَّرَتِ الْحُمْرَةُ فِي الْأُفُقِ وَ ذَهَبَتِ الصُّفْرَةُ وَ قَبْلَ [أَنْ‏] تَشْتَبِكَ النُّجُومُ.» در این روایت به جای ذهاب حمره، از تعبیر تغییر حمره سخن به میان آمده است و پیداست که ذهاب غیر از تغییر است. نیز وقت مغرب پیش از تحقق «اشتباک» ستاره‌ها دانسته شده است، در حالی که در روایت بیست و ششم تا اشتباک نجوم آمده است: «وَقْتُ الْمَغْرِبِ مِنْ حِينِ تَغِيبُ الشَّمْسُ إِلَى أَنْ تَشْتَبِكَ النُّجُومُ».
از این جهت، راهی نداریم جز آن‌که به مدد سایر روایات از این روایت ابهام زدایی کنیم و بگوییم مراد از واژه «تغییر» به قرینه واژه «ذهبت» همان ذهاب است و مراد از «صفرة» همان «حمرة» است؛ به ویژه آن‌که رنگ خورشید در آغاز طلوع یا پس از غروب به رنگ زردی و سرخی می‌گراید. 5. غیبوبت شمس با واکاوی روایات باب وقت مغرب می‌توان دریافت که در عموم آنها وقت مغرب همان غروب آفتاب دانسته شده است. برگرفته از کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» از استاد علی نصیری 🆔 eitaa.com/alinasirigilani 🌐 www.maref.ir
آیینه حسن ایزدی آمده است گنجینه علم احمدی آمده است یک غنچه ز گلزار امام هادی با عطر گل محمدی آمده است میلاد امام حسن عسکری(ع) مبارکباد