خارج تفسیر جلسه ۹۴.mp3
13.69M
✳️ #خارج_تفسیر (جلسه ۹۴)
مباحث این جلسه:
۱. تفسیر فقره «یضل به کثیرا و یهدی به کثیرا» و نقش تمثیل بعوضه در این زمینه
۲. چرا در همه موارد اضلال بر هدایت مقدم شده است؟
۳. مراد از فسق در این آیه چیست؟
http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج فقه جلسه 1140.mp3
18.03M
✳️ #خارج_فقه (جلسه ۱۱۴۰)
مباحث این جلسه:
۱. بررسی دیدگاه صاحب حدایق در باره مفهوم عدالت
۲. ترک منافی مروت در متون دینی نیامده است.
۳. نمونه ای از کارکرد مروت در روایات
http://eitaa.com/alinasirigilani
خارج تفسیر جلسه ۹۵.mp3
17.9M
✳️ #خارج_تفسیر (جلسه ۹۵)
مباحث این جلسه:
۱. تفسیر آیه شریفه «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه»
۲. دیدگاه های مختلف مفسران در تحلیل مفهوم عهد الهی
۳. تقسیم عهد به عهود میان مردم و عهود الهی و تقسیم پنجگانه عهود الهی
http://eitaa.com/alinasirigilani
نقد شبهه دخالت خلیفه دوم در اسلام ایرانیان.m4a
29.2M
✳️ نقد شبهه دخالت خلیفه دوم در اسلام ایرانیان
گفته می شود که اگر خلیفه دوم و فتوحات او نبود، ایرانیان توفیق اسلام نمی یافتند!
آیا مردم یمن با جنگ اسلام آوردند؟!
نقد شبهه در فایل صوتی ضمیمه آمده است
http://eitaa.com/alinasirigilani
📚تعامل متقابل کتاب و سنت
✍️کتاب ارزشمند «تعامل متقابل کتاب و سنت» نوشته آیت الله علی نصیری گیلانی استکه به کوشش انتشارات وحی و خرد چاپ و منتشر گردیده است.
⬅️یکی از مباحثی که از دیر زمان توجه اندیشمندان را در کنار کنکاشهای مستمر پیرامون قرآن و سنت، به خود جلب کرده ترسیم نوع رابطه آنها نسبت به یکدیگر و نقش متقابلشان در عرصه دین شناخت بوده است. نویسنده در این کتاب سعی کرده است پاسخی متقن به سوالاتی که در این موضوع مطرح است به بهترین وجه ارائه نماید.
⁉️آیا قرآن و سنّت به عنوان دو رهنمود مستقل و جدا از یکدیگر ترسیم دین و شریعت را بر عهده دارند یا آن که با کمک و یاری یکدیگر به این مهم پرداختهاند؟!
⁉️آیا اساساً میتوان هر یک از آنها را به صورت مستقل برای دین شناخت کافی دانست یا نه؟
⁉️در صورتی که کتاب و سنّت با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشند، این تعامل چگونه است و هر کدام از کتاب و سنت نسبت به دیگری چه نقشی را ایفا میکنند؟
⁉️در صورتی که نقش آنها متقابل باشد، جامعیت دین چگونه به کمک آنها ترسیم میشود؟
نویسنده در این کتاب سعی کرده است پاسخی برای این سوالات مطرح کند.
#مفاخرگیلان
🔰http://Eitaa.com/mafakheregilan
✳️ برگزاری جلسه زیارت آل یاسین و خارج حدیث در حسینیه امام صادق (ع) روستای مژده
همان گونه که قبلا وعده داده شده بود که برنامه ها و جلسات علمی و معنوی هر ماه یک بار در حسینیه امام صادق (ع) در روستای مژده برگزار می گردد، به لطف الهی جلسه ماه جاری به شرح ذیل منعقد خواهد بود:
موضوع:
۱. زیارت آل یاسین
۲. اخلاق بندگی از منظر روایات کافی شریف
زمان: پنجشنبه دوازدهم آبان ماه ۱۴۰۱
ساعت سه و نیم تا پنج و نیم عصر
مکان: حسینیه امام صادق (ع)، روستای مژده، منزل آیت الله علی نصیری گیلانی
از همه فضلاء، طلاب و دانشگاهیان مکرم و همه علاقه مندان به مجالس علمی و معنوی جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ ضرورت حرکت پیوسته بر مدار معنا و معنویت
می دانیم که بیش از چهل روز است که کشور در تب و تاب رخدادهای تلخ و تباه می سوزد و می خروشد.
خون های پاک و بی گناهی بر زمین ریخت و بسیاری از حریم ها و حرمت ها شکسته شد.
عزیزانی از نیروهای حافظ امنیت تا جوانان بسیجی تا طلبه ای مظلوم و مومن در خون خود غلتیدند و شماری از خانواده ها داغدار شدند.
در این میان گروه پلشت کردار داعش از آب گل آلود بهره گرفت و خون زایران حریم اهل بیت را بر زمین جاری ساخت.
میزان خسارت های معنوی و مادی این رویداد تلخ قابل شمار و شمارش نیست.
امید آن که این ماجرای تلخ و گزنده به پایان خود برسد و فضای کشور به حالت آرامش و آسایش قبلی بازگردد و مدیران جامعه تدابیری حکیمانه در پیش گیرند تا دیگر هیچ گاه با این دست از آفت ها و آسیب ها مواجه نشویم.
در این میان از نگاه عارفانه به همه رخدادها نباید غفلت داشت.
فراز و فرود روزگار هیچ گاه پایانی نداشته و نخواهد داشت.
به تعبیر قرآن ایام میان طیف های مختلف مردم پیوسته در گردش است.
پیداست که باید چشمی بیدار و گوشی شنیدار داشت و رخدادها را درست نگریست و درست تحلیل کرد.
اما با این حال نباید در زمان حال حبس شد و نشاید در رخدادها مستغرق ماند.
راز این که خداوند از بندگان صاحب لب و اندیشه می خواهد که از همه حوادث عبرت گیرند، همین نکته است که از رخدادها عبور کنند و درس ها و درایت ها را با خود برای فرداها ذخیره نمایند.
یکی از تفاوت های ما با اولیای الهی در همین نکته است که زمان ما را حبس می کند، اما آنان زمان را حبس می کنند.
درنگرید:
حضرت امیر (ع) در گرماگرم جنگ جمل تفسیر دقیقی از مفهوم احدیت را ارایه فرمود.
در لیله الهریر؛ یعنی پر خطرترین شب جنگ شش ماهه صفین بیشتر به راز و نیاز با خداوند پرداخت.
از همین جنگ برگشت و در پشت کوفه خطاب به مردگان آن خطبه درس آموز را بر زبان جاری کرد: یا اهل الدیار الموحشه و ...
و آن نامه بلند و بی نظیر را خطاب به فرزندش حسن مجتبی نگاشت.
باید باور کنیم که تنها پیروزی حقیقی استغراق در یاد خداوند است؛ همان که می تواند لحظات زندگی ما را معنا کند:
گر به همه عمر خویش با تو گذارم دمی
حاصل عمر آن دم است باقی ایام رفت
علی نصیری گیلانی
شب سه شنبه
دهم آبان ماه ۱۴۰۱
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ بررسی وقت مغرب شرعی بر اساس روش اجتهادی روایت محور و فقاهت مدار (بخش 26)
دسته دوم: روایات بیانگر وقت مغرب
روایاتی که در آنها در باره وقت مغرب شرعی سخن به میان آمده است را میتوان به پنج دسته تقسیم کرد: 1. گذشتن حمره مشرقیه از سر؛ 2. ذهاب حمره مشرقیه؛ 3. ظهور سیاهی از مشرق؛ 4. زوال زردی طرف مشرق؛ 5. غیبوبت شمس.
1. گذشتن حمره مشرقیه از سر
از میان همه روایات این باب، تنها در روایت چهارم وقت مغرب از سر گذشتن حمره مشرقیه دانسته شده است: «وَقْتُ سُقُوطِ الْقُرْصِ وَ وُجُوبِ الْإِفْطَارِ (مِنَ الصِّيَامِ) أَنْ تَقُومَ بِحِذَاءِ الْقِبْلَةِ وَ تَتَفَقَّدَ الْحُمْرَةَ الَّتِي تَرْتَفِعُ مِنَ الْمَشْرِقِ فَإِذَا جَازَتْ قِمَّةَ الرَّأْسِ إِلَى نَاحِيَةِ الْمَغْرِبِ فَقَدْ وَجَبَ الْإِفْطَارُ وَ سَقَطَ الْقُرْصُ.»
انصاف آن است که این روایت در اثبات دیدگاه کسانی که وقت مغرب شرعی را گذار حمره مشرقیه از سر میدانند، صراحت دارد؛ زیرا سقوط قرص آفتاب و جواز افطار روزه را منوط به گذار حمره مشرقیه از بالای سر فرد میداند.
با این حال باید توجه داشت که این روایت به تنهایی نمیتواند در برابر سایر روایات این باب که وقت مغرب را همان پنهان شدن قرص آفتاب میدانند، مقاومت کند.
ضمن آنکه در این روایت به جای تبیین وقت مغرب، زمان پنهان شدن قرص آفتاب مورد توجه قرار گرفته است و ما در تحلیل برخی از روایات خواهیم گفت که پنهان شدن قرص آفتاب لزوماً به معنای تحقق وقت مغرب نیست؛ زیرا مثلاً دو ساعت پس از شب حتماً قرص آفتاب پنهان شده است، با این حال آن زمان را وقت مغرب نمیدانیم.
2. ذهاب حمره مشرقیه
نیز از میان سی روایت این باب، تنها در دو روایت وقت مغرب، ذهاب حمره مشرقیه و نه گذشتن حمره از سر فرد دانسته شده است.
در روایت سوم چنین آمده است: «وَقْتُ الْمَغْرِبِ إِذَا ذَهَبَتِ الْحُمْرَةُ مِنَ الْمَشْرِقِ» و در روایت دهم چنین آمده است: «إِنَّمَا أَمَرْتُ أَبَا الْخَطَّابِ أَنْ يُصَلِّيَ الْمَغْرِبَ حِينَ زَالَتِ الْحُمْرَةُ»
این دو روایت نیز به دلایل ذیل، نمیتوانند دیدگاه مدافعان ذهاب حمره مشرقیه را تایید کنند:
یک: مضمون این دو روایت ذهاب حمره مشرقیه است، نه گذار حمره مشرقیه از سر فرد.
دو: به استناد برخی از روایات این باب، مغرب دو وقت دارد: وقت اول که همان لحظه غروب آفتاب است؛ وقت دوم که با ذهاب حمره مشرقیه آغاز میشود.
بر این اساس، این دو روایت را میتوان بیانگر وقت دوم نماز مغرب دانست.
سه: طبق دیدگاه کسانی که وقت مغرب شرعی را همان لحظه غروب خورشید میدانند، وقت زوال حمره مشرقیه نیز وقت نماز مغرب است؛ زیرا وقتی طبق این دیدگاه با غروب خورشید، وقت نماز مغرب فرا میرسد، به طریق اولویت با زوال حمره مشرقیه، وقت نماز مغرب محقق شده است.
چهار: از روایت پانزدهم؛ یعنی روایت «يَا جَارُودُ يُنْصَحُونَ فَلَا يَقْبَلُونَ وَ إِذَا سَمِعُوا بِشَيْءٍ نَادَوْا بِهِ أَوْ حُدِّثُوا بِشَيْءٍ أَذَاعُوهُ قُلْتُ لَهُمْ مَسُّوا بِالْمَغْرِبِ قَلِيلًا فَتَرَكُوهَا حَتَّى اشْتَبَكَتِ النُّجُومُ فَأَنَا الْآنَ أُصَلِّيهَا إِذَا سَقَطَ الْقُرْصُ» و نیز از روایات نهم، سیزدهم و چهارهم این باب، بدست میآید که اهل بیت^ برای تحقق قطعی وقت غروب آفتاب و از باب احتیاط، مایل بودند که مردم اندکی وقت نماز مغرب را عقب بیاندازند.
چنانکه روایت دهم؛ یعنی «إِنَّمَا أَمَرْتُ أَبَا الْخَطَّابِ أَنْ يُصَلِّيَ الْمَغْرِبَ حِينَ زَالَتِ الْحُمْرَةُ» میتواند از این باب باشد؛ چنانکه از برخی از روایات این باب بدست میآید که ابو الخطاب تعمداً نظر امام صادق× را تغییر داده و نماز مغرب را تا ذهاب حمره مغربیه عقب میانداخت.
3. ظهور سیاهی از مشرق
در روایت هشتم باب چنین آمده است: «صَحِبْتُ الرِّضَا× فِي السَّفَرِ فَرَأَيْتُهُ يُصَلِّي الْمَغْرِبَ إِذَا أَقْبَلَتِ الْفَحْمَةُ مِنَ الْمَشْرِقِ يَعْنِي السَّوَادَ.»
همانگونه که در تحلیل این روایت گفتیم، سیاهی شب غیر از حمره و ذهاب آن است. از سویی دیگر، ترسیم نماز امام رضا× با دیدن سیاهی از مشرق تصویری از سیره امام است که توسط یک راوی انجام گرفته و معلوم نیست که او در تشخیص علامت تحقق مغرب، به درستی عمل کرده باشد. بنابر این سیره نقل شده از اصحاب لزوماً در همه جا نمیتواند برای ما حجت باشد.
4. زوال زردی طرف مشرق
در روایت دوازدهم چنین آمده است: «إِذَا تَغَيَّرَتِ الْحُمْرَةُ فِي الْأُفُقِ وَ ذَهَبَتِ الصُّفْرَةُ وَ قَبْلَ [أَنْ] تَشْتَبِكَ النُّجُومُ.»
در این روایت به جای ذهاب حمره، از تعبیر تغییر حمره سخن به میان آمده است و پیداست که ذهاب غیر از تغییر است. نیز وقت مغرب پیش از تحقق «اشتباک» ستارهها دانسته شده است، در حالی که در روایت بیست و ششم تا اشتباک نجوم آمده است: «وَقْتُ الْمَغْرِبِ مِنْ حِينِ تَغِيبُ الشَّمْسُ إِلَى أَنْ تَشْتَبِكَ النُّجُومُ».
از این جهت، راهی نداریم جز آنکه به مدد سایر روایات از این روایت ابهام زدایی کنیم و بگوییم مراد از واژه «تغییر» به قرینه واژه «ذهبت» همان ذهاب است و مراد از «صفرة» همان «حمرة» است؛ به ویژه آنکه رنگ خورشید در آغاز طلوع یا پس از غروب به رنگ زردی و سرخی میگراید.
5. غیبوبت شمس
با واکاوی روایات باب وقت مغرب میتوان دریافت که در عموم آنها وقت مغرب همان غروب آفتاب دانسته شده است.
برگرفته از کتاب «اجتهاد روایت محور و فقاهت مدار» از استاد علی نصیری
🆔 eitaa.com/alinasirigilani
🌐 www.maref.ir
✳️ برگزاری جلسه زیارت آل یاسین و خارج حدیث در حسینیه امام صادق (ع) روستای مژده
موضوع:
۱. زیارت آل یاسین
۲. اخلاق بندگی از منظر روایات کافی شریف
زمان: امروز پنجشنبه دوازدهم آبان ماه ۱۴۰۱
ساعت سه و نیم تا پنج و نیم عصر
مکان: حسینیه امام صادق (ع)، روستای مژده، منزل آیت الله علی نصیری گیلانی
از همه فضلاء، طلاب و دانشگاهیان مکرم و همه علاقه مندان به مجالس علمی و معنوی جهت شرکت در این جلسه دعوت به عمل می آید.
http://eitaa.com/alinasirigilani
✳️ ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از حوزویان
در دو سال گذشته به ویژه در طی اغتشاشات اخیر میزان حمله به حوزویان چند برابر شده است.
فحاشی های علنی
پرت کردن عمامه از سر
کشیدن لباس و به آتش کشیدن آن
ضرب و جرح شدید
سوء قصد منتهی به شهادت
شهادت طلبه شهید آرمان علی وردی، شهادت فاضل محترم سجاد شهرکی، مضروب ساختن شدید یک روحانی در کرج از جمله این حوادث در روزهای گذشته و امروز است.
از همه شگفت تر سکوت و گاه همراهی و همصدایی برخی از طبقات اجتماعی با هجوم کنندگان ناپاک است.
در این که چه عوامل و زمینه هایی کار را تا این حد از جرأت جسارت به روحانیت رسانده، فعلا جای بحث نیست.
بدون تردید مهم ترین هدف هتاکان و حریم شکنان، شکسته شدن حرمت و حریم روحانیت و زدودن قبح اهانت به این طبقه خدوم است.
این روش شناخته شده در طول تاریخ برای دستیابی به اهداف شوم است.
آن چه از سوی مردم دین دار و نهادهای امنیتی کشور دنیال می شود، محکومیت این دست از رخدادها و دنبال کردن مسببان حادثه است.
به عبارت روشن تر؛ هیچ اقدام و برنامه پیشگیرانه در این زمینه وجود ندارد و از آن سخنی به میان نمی آید.
این در حالی است که یک طلبه، فاضل و عالم حوزوی به خاطر تلبس به لباس روحانیت کالشمس فی رابعه النهار در مرائ و منظر عموم مردم قرار دارد؛ به گونه ای که به راحتی تمام قابل شناسایی است.
حال باید پرسید:
هر روز صدها و شاید هزارها نفر از اهالی حوزه به خاطر انجام امور اجتماعی، کار، تبلیغ، وعظ و خطابه و ... ناچار از حضور در محیط اجتماع و در کوچه و خیابان اند.
اگر قرار باشد که برای جلوگیری از حریم و حرمت شکنی از حوزویان هیچ اقدام لازمی انجام نگیرد، چگونه می توان از جان اهالی حوزه حفاظت کرد و در کنار آن مانع شکستن حریم و حرمت آنان شد؟!
به نظر می رسد که لازم است مدیریت حوزه با تشکیل کارگروه ویژه این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.
برخی از پیشنهادها:
۱. روحانیان به تناسب نفوذ اجتماعی، میزان حضور در میان مردم و آسیب پذیری به محدوده ای از وسایل ایمنی و امنیتی مجهز شوند.
۲. به دستگاه های امنیتی و انتظامی نسبت به حفظ و حراست از امنیت اهالی حوزه توجیه لازم صورت گرفته و در مواقع اعلام خطر با سرعت اقدام لازم انجام گیرد.
۳. با توجه به اشراف اطلاعاتی دستگاه های امنیتی، زمان ها و مکان های نا امن پیشاپیش به حوزویان اعلام گردد تا از حضور در مواقع خطر اجتناب کنند.
۴. تشدید مجازات هتاکی، ضرب و جرح روحانیان.
و...
پیداست که طرح این مساله و ارایه پیشنهادها، به معنای متمایز ساختن جامعه روحانیت از سایر اقشار جامعه نیست، بلکه در راستای خیرخواهی عموم دین داران جامعه است که از وضعیت ناهنجار کنونی و شکستن حریم و حرمت حوزویان به شدت نگران اند.
امید آن که ناپاکان و بدخواهان هرگز مجال لازم برای هتک حرمت روحانیت پیدا نکنند.
علی نصیری گیلانی
شب جمعه دوازدهم آبان ماه ۱۴۰۱
http://eitaa.com/alinasirigilani