🖌تحلیلی بر بیانات دیدار دانشجویی حضرت آقا:
🔎سه گانه تمدن ساز در یک دیدار راهبردی
🔸بحران بهداشتی جهانی خودساخته یا #غافلانه_موذیانه غرب باعث شد که نقاط ضعفِ معرفتی، مدیریتی و اجتماعی غرب، رو شده و ضعف الهیاتی برای تولیدمعنای برتر و کارآمد و امیدبخش زندگی و #بن_بست_فلسفه_اجتماعی جهت انسجام و انظباط بخشی به جامعه، علنی شده و به اثبات بین الاذهانی برسد.
🔸در چنین فضایی و در شرایطی که دنیا در حال تغییر وضعیت تمدنی است و جهان بشریت #انتظار یک جهش و شیفت فکری_معرفتی را در زمینه مدیریت و تحولات پارادایمی دارد، رهبرانقلاب با همان درایت و آرامش و تیزبینی همیشگی، قرار سالانه اش با جوانان تحصیلکرده و بدنه علمی_انرژیک جامعه را تعطیل نمی کند و به مقولات بسیار جدی و جریان ساز تاکید و اشاره می نماید.
🔸در این نشست صمیمی که با وجود چاشنی مجازی بودن، چیزی از ارزش های معرفتی و معنوی و تشکیلاتی آن کم نمی شود، به موضوعات متعددی اشاره می شود که اگر بخواهیم در سه مقوله بسیارمهم خلاصه کنیم، ۱.تقویت فرد و خانواده، ۲.چابک سازی و پاسخگوبودن ساختارها و ۳.مساله گفتمان سازی، بعنوان سه عنصر برجسته در یک تحلیل اجتماعی و ساخت تمدنی قابل فهم و اشاره است.
◽️مستحضرید که هرساختاری برای حفظ پویایی و فرار از خستگی و ناکارآمدی، بایستی پاسخگو بوده و از نیروهای تازه نفس و خوش فکر برای #بروزرسانی خود بهره مند شود. بنظر می رسد که رهبرانقلاب با درک درست این نکته که جریان #بروکراتیزه_شدن_ساختارها نیازمند کنترل و بازتعریف و ایجاد پویایی است، مساله #مطالبه_گری جدی را در صحبت هایشان پررنگ تر از همیشه مطرح نمودند.
◽️در همین راستا و درجهت چابک سازی و شکوفایی ساختارها، #تقویت_فرد و عامل را بعنوان راه حل کارآمدسازی و کاستن از ضعف های نظام بروکراتیک برشمردند و با نام بردناز #شخصیت_افق_گشا و جریان سازی چون #سپهبدشهیدحاج_قاسم_سلیمانی و همچنین #دولت_جوان_حزب_اللهی بعنوان راه علاج مشکلات مدیریتی کشور، بر این مساله صحه گذاشتند. دقت در اینکه عامل را مکمل و راهبر و نه نقطه مقابل و بدیل ساختار می دانند، نکته مهمی در فهم ذهنیت اجتماعی حضرت آقا می باشد.
◽️نکته مهم دیگر گفتمان سازی و ایجاد ذهنیت صحیح در افکارعمومی بود که بعنوان یک ضرورت فوری مطرح گردید تا ایده های انقلابی و تمدنی در اتاق فکرها و اندیشکده ها جانماند و طبیعتا #پیوست_رسانه_ای داشتنِ اندیشه های دینی و انقلابی، لازمه این امر مهم و ضروری است.
◽️لازم به توضیح می باشد که هرساختاری برای تثبیت و مردمی سازی ایده هایش نیازمند #گفتمان_سازی و کاررسانه ای فعال می باشد اما بدون تربیت عناصر و انسان های تربیت یافته، به مرور دچار فرسودگی و کهنگی خواهد شد و از تب و تاب اولیه خواهد افتاد و قابلیت انتقال به نسل های آینده را از دست خواهد داد.
◽️بهمین منظور ایشان با دقت نظر به ویژگی های انسان طراز انقلابی، #معرفت و #معنویت را جهت رفع انحراف و انفعال بعنوان فاکتورهای جدی مطرح نمودند که طبیعتا نقش تربیت و کارفرهنگی در محیط های آموزشی رسمی و غیررسمی و حتی رسانه ای بسیار مهم و چشمگیر خواهد بود.
🔹تاکید بر معرفت افزایی و تکیه بر معنویت اصیل دینی در حرکت های علمی و اجتماعی و در عصر پست مدرن و #افول_ابَرروایت_ها، نوعی ساختارشکنی و راهبری تمدنی است که نشان از تسلیم نشدن و حفظ استقلال جریان انقلاب در برابر #نظریات_تزریقی و چارچوب سازی معنایی غربی است که عقلانیت بشر را در تنگنایِ #به_چه_بیندیشیم و #چگونه_بیندیشیمِ جبری_رسانه ای خودشان، به مرحله حذف کامل کشیده اند.
🔹همانگونه که مورد تاکید رهبر انقلاب نیز قرار گرفت، #خانواده بعنوان هسته اصلی تمدن دینی مقوله ای است که بایستی جدی گرفته شده و تمامظرفیت های رسانه ای و ذخیره های معرفتی و آموزشی نظام در خدمت تقویت این #عنصرتمدن ساز و محوری #سبک_زندگی_اسلامی قرار بگیرد که اگر چنین نشد، در بلندمدت، آسیب هایی چون طلاق و اعتیاد و افسردگی و بی هویتی ناشی از ضعف بنیه خانوادگی، بعنوان #پاشنه_آشیل نظام، گریبان جامعه را خواهد گرفت.
🔹پس تقویت فرد و خانواده، گفتمان سازی و فهم درست کاررسانه ای، تقویت ساختارهای کارآمد و مهربان و پاسخگو مقولاتی است که با تربیت انسان های مومن، انقلابی و جریان ساز و دریک کلام، #افق_گشا(اینتروپر) ممکن و هموار خواهد شد.
🖋علیرضامحمدلو، پژوهشگر حوزه دین و رسانه
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📚 #برشی_از_یک_کتاب
🔹چرا باید سواد رسانهای را ترویج کنیم؟
◽️آموزش سواد رسانهای شامل پس گرفتن حقوق ذاتی ما در زمینه آزادی افکار است، آنهم از رسانهای که همواره تلاش میکند ذهن ما را رصد، ترغیب و شرطی کند.
◽️ما باید سواد رسانهای خود را بالا ببریم که در برابر احساس "انتخاب گری" که رسانهها به ما القا میکنند، آگاهانه ظاهر شده و بتوانیم واقعاً نقش فعالانهای در گزینشگری و تأثیرات رسانهای ایفا کنیم. رسانه، شما را چنان برنامهریزی کرده است که فکر کنید حق انتخاب دارید، حالآنکه درواقع دایره انتخاب شما بهشدت محدود است.
◽️سواد رسانهای به ما کمک خواهد کرد جای مخاطب و رسانه عوض شده و بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیزی را ببینیم و چه چیزی را بشنویم. ترویج سواد رسانهای ما را به خواندن نانوشتهها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط میکند. پس ترویج سواد رسانهای از چرا و اما عبور کرده و به باید و حتماً رسیده است.
🔹سواد رسانهای کمک میکند تا مخاطبان:
🔻استفادهکنندگانی متفکر در برخورد با رسانهها باشند.
🔻مدیریت اطلاعات داشته باشند و تسلیم ابزارهای چندرسانهای قدرتمند فرهنگ رسانهای جهانی نشوند.
🔻تفکر انتقادی نسبت به محیط رسانهای داشته باشند و خود را تسلیم هر پیامی نکنند. زمانی که این رویکرد درونی میشود تفکر انتقادی حتی میتواند ماهیت زندگی را شکل دهد.
🔻فرصتی را برای ترکیب موضوعات و مدیریت اطلاعات برای مخاطبان فراهم میکند تا در زمان نیاز از اطلاعات دستهبندیشده خود در برخورد با مسائل مختلف استفاده کنند.
🔻توانایی و مهارت مخاطبان را افزایش میدهد تا بتوانند ارتباطی دوسویه و تعاملی با محتوای پیامهای رسانهای برقرار کنند.
📚کتاب: #اصول_آموزش_سوادرسانهای_به_کودکان
✍️به قلم: #معصومه_نصیری و #سیدعلی_موسوی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#چیستی_جنگ_روایت_ها در عصر رسانه
محمد صرفی
سال ۲۰۰۱ اندیشکده آمریکایی رند کتابی پژوهشی با عنوان «شبکه ها و #جنگ_های_شبکه_ای» منتشر کرد. جان آرکیولا و دیوید رونفلد در این پژوهش ۳۸۰ صفحه ای، جمله ای طلایی دارند که گذشت زمان ارزش و اعتبار آن را بیش از پیش روشن کرده است. آنان می نویسند؛ «در #جنگ های_فردا برنده کسی نیست که بزرگ ترین بمب ها را دارد، کسی است که #بهترین_روایت را دارد.»
اهمیت و عمق این نظر را می توان در نظرات متفکران قرن ها پیش هم جست. حدود ۲۵۰۰ سال پیش فرمانده ای نظامی در چین باستان، تجارب و تفکرات نظامی خود را روی ورق های نازک چوب به رشته تحریر درآورد و کتاب خود را «شیوه های جنگی» یا «روش های به کارگیری نیروها» نام نهاد.
«سان تزو» به شکلی عجیب و افسانه وار، پس از فتوحات بزرگ، به طور خودخواسته ناپدید شد اما کتاب وی، او را به یکی از مشهورترین چهره های تاریخ مبدل کرد. کتاب از چنان قوتی برخوردار بود که فرمانروایان چینی ۱۳ قرن آن را به صورت محرمانه و نسل به نسل حفظ کردند تا آنکه بالاخره ژاپنی ها موفق شدند در قرن هشتم میلادی نسخه ای از آن را به دست آورده و به کشور خود منتقل کنند. ۳۰۰ سال پیش کتاب به فرانسوی ترجمه و وارد اروپا شد و « #هنر_جنگ» نام گرفت.
این کتاب اکنون نه تنها در آکادمی های نظامی بلکه توسط شرکت های تجاری و بازاریابی ها نیز مطالعه و تدریس شده و از آموزه های عمیق آن بهره برداری می شود.
تزو در کتاب خود بر #عملیات_روانی تاکید بسیاری دارد و بزرگ ترین پیروزی را آن می داند که بدون جنگ به دست آید. مفهومی که اینک تحت عنوان «پیروزی بدون جنگ»(Winning Without Fighting) مورد توجه محافل دانشگاهی، رسانه ای، نظامی و دولت هاست. دنیای امروز خالی از جنگ و بمب نیست و هر کشوری برای تضمین امنیت و حتی بقای خود نیاز به بمب و موشک دارد اما در سطحی بالاتر از جنگ بمب ها و موشک ها، #جنگ_روایت_ها در جریان است.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔻#لایوهای_اینستاگرام نیازمند فضای امن است نه امنیتی
🔻#شعور_سواد_رسانهای وسیعتر از مهارتهاست
🔹شعور سواد رسانهای وسیع تر از مهارتهاست؛ چراکه سواد رسانهای به کاربر می گوید که چه محتوایی را با چه هدفی ببیند و حتی در مقابل با محتوا و تولیدات چه واکنشی باید داشته باشد.
🔹پیش از این زمانی که فردی خلوتی را پیدا میکرد، باید از جمع میرفت، اما هماکنون بهگونهای شده که آن خلوت ممکن است در داخل جمع اتفاق بیفتد یعنی کاملا از جمع ایزوله است و فرد با دیگرانی ارتباط دارد که پیش از این برای ارتباط با آنها باید به جمع آنها می رفت، اما امروزه خلوتش در میان جمعی است که به صورت مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند.
🔹ما در فضا مجازی ضعف های اساسی در امن کردن برای استفاده عام داریم، همانطور که شهر را برای زندگی مردم امن می کنیم باید فضای مجازی را هم تبدیل به محیطی امن برای کاربران کنیم. البته منظور از امن کردن، ایجاد فضای امنیتی نیست و این دو کلمه نباید با یکدیگر اشتباه شود؛ امن از این جهت که افراد بدون هیچ دردسری بتوانند از فرصت های فضای مجازی بهره مند شوند.
🔹افزایش مهارت به تنهایی کافی نیست چراکه مهارت بخش کوچکی از سواد رسانه ای است. سواد رسانه ای وسیع تر از مهارت ها به شمار می رود چرا که در این نوع سواد کاربر می تواند بداند که محتوا با چه هدف و منظوری تولید شده و در پشت صحنه تولید آن چه خبر است. او به واسطه این نوع سواد می تواند فضا را درک کند؛ چراکه درک این فضا سخت است و دانش و معارف بسیار می طلبد.
🔹مهارت توسعه یافته در کنار سواد رسانه و دانش مناسب می تواند کاربر را در فضای مجازی به ویژه لایوهای اینستاگرامی در امان نگهدارد. زمانی که مهارت و سواد در کنار هم باشند، بهتر می توان مصرف کننده را به سمت محتوای مفید سوق داد.
🔹متأسفانه برخی از لایوهای اینستاگرامی یک سری سبک زندگی را تغییر میدهند، از مدل پوشش گرفته تا نظر کارشناسی دادن درباره هر موضوعی. در واقع بسیاری از افراد پرمخاطب در لایوها در مورد هر چیزی نظر می دهند .مصرف کننده نیز به نوعی مشوق تولیدکننده است، یعنی او با شرکت در لایوهای اینستاگرام به نوعی به صاحب آن لایو #اعتبار می بخشد؛ بنابراین مخاطبان اینستاگرام باید مراقب باشند با شرکت در لایو چه کسانی چه اعتباری به آنها میدهند.
🔸دکتر حسن خجسته
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✍️ #یادداشت_رسانه_و_جامعه
✅ مصرف نمایشی و نمایش مصرف در اینستاگرام"
🔸در مواجهه با شبکههای اجتماعی، مخصوصا شبکهی اینستاگرام، با چند الگو برای عکسبرداری از زیستِ فردی روبهرو خواهیم شد. الگوهایی چون: «عکسِ فرد در مهمانیها و جشنها»، «عکس از غذا، در خانه و یا در رستوران»، «عکس با آرایشِ بسیار و لباسهایی عموما جدید و مطابق با مدِ روز»، «عکس از وسایل شخصی لوکس» و الگوهای بسیارِ دیگر. تقلید از این الگوها نیز، بنا به طبقه اقتصادی هر فرد، شدت و ضعفهایی دارد. این الگوها چگونه و با چه انگیزهای ساخته میشوند؟
🔸یادداشتِ حاضر در پی نزدیک شدن به پاسخهایی است که شاید بتواند تبیینی از این پدیده بدست آورد. بنظر میرسد که الگوهای (غذا،لباس مارک، آرایشِ صورت، وسایل شخصی لوکس)، الگوهایی هستند که ابتدا در افرادِ طبقات بالادستی (طبقه مرفه) به اجرا در میآید و سپس به نوعی ارزش تبدیل میشود و بعد از آن است که به طبقات پایین دستی انتقال می یابد .
🔸گسترش این رفتار را میتوان با مفهوم مد توضیح داد؛ رفتارِ پر تکرارِ موقتییی که خیلی سریع، پیدا میشود و گویی زمانی که به طبقاتِ مختلف ( مخصوصا طبقات پایین دست) رسوخ کرد، ناگهان ناپدید میشود. رفتاری که اگر از منظر زیملی به آن بنگریم، به جهت ایجاد تفاوت، پیدا میشود.
🔸 #زیمل معتقد است: «به محض اینکه طبقات پایین، شیوهی طبقات بالا را کپی میکنند، طبقات بالا آن شیوه را تغییر داده و خود را با شیوهای جدید تطبیق میدهند و در این حالت است که تفاوت را با تودهی مردم حفظ میکنند و این بازی به همین صورت ادامه مییابد». از منظر زیمل ، طبقهی بالادستی به این سبب الگوهای تولیدی را سریعا جذب میکند، که به دنبالِ ایجادِ تمایز میان خود با طبقاتِ پایین دستی است. همچنین گویی منزلتی را نیز از این تمایز بدست میآورد. منزلتی که به ناتوانی طبقات پایین دستی گره خورده است، زیرا که او نمیتواند براحتی و سریعا آن الگو را تقلید کند و مجبور است آن را در بهترین حالت، در سطحی پایینتر تجربه کند.
🔸به الگوهای تصویری شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز میتوان از چنین منظری نگریست؛ رفتارهایی که برای ایجاد تفاوت و یا ایجادِ منزلتِ اجتماعی ایجاد میشود و هنگامی که این رفتار، به طبقاتِ مختلف رسوخ کرد، تغییر میکند، زیرا که از هدفِ اولیه خود، یعنی ایجاد تمایز دور شده است. برای مثال، هنگامی که رفتارِ عکس گرفتن فردِ متعلقِ به طبقهی بالادستِ اقتصادی از غذای رستورانِ لوکس، به طبقههای پایین دست نیز سرایت کرد و آنان نیز، حتی در سطحی پایینتر، از غذاهای ارزانِتر رستوران خود عکس گرفتند، دیگر کارکرد اولیه آن رفتار از دست میرود و تبدیل به #شباهت میشوند تا #تمایز.
🔸اینگونه است که چنین رفتارِ پر تکراری، کمکم میتواند کمرنگ شود و مثلا جای خود را به عکس گرفتن از #حیوانِ_خانگی بدهد و یا عکس گرفتن در کنارِ خودروی شخصی و یا ویلا و منزلِ لوکس شخصی. گویی این طبقهی بالادستی است که بازی را آغاز میکند و هنگامِ همهگیر شدنش، میدان را برای مدتی ترک میکند تا با استراتژی جدید، دوباره پا به میدان بگذارد؛ استراتژییی که فاصله او را با افرادِ دیگر حفظ خواهد کرد.
🔸گویی فردِ متعلقِ به طبقهی بالادستی دیگر با انباشتِ سرمایه و مصرف ارضا نمیشود و نیازمندِ یک رفتارِ جدید است تا هویتِ فعلیاش را درک کند و از آن لذت ببرد و همچنین به خود و دیگران، وجود آن #هویت را در زبان و رفتار بازتولید کند. در چنین وضعیتی است که مصرف، جنبهی نمایشی به خود میگیرد تا لذتِ جدیدی را به لذتهای گذشته اضافه کند و همچنین هویتِ متمایز را به « دیگری» بیرون از طبقه، گوشزد کند.
🔸تورستین وبلن معتقد است که: «ثروت برای اینکه برای فرد منزلت بیشتری به همراه آورد باید بصورت #متظاهرانه به نمایش گذاشته شود. طبقه مرفه علاوه بر بدست آوردن ثروت و به تبع آن قدرت، همواره در پی نشان دادن این ثروت برای کسب افتخار اجتماعی بودهاند. این تظاهر در ابتدا بصورت «فراغت خودنمایانه» از طریق اشتغال فرد به کارهای غیرتولیدیست، زیرا کار مولد تنها متعلق به طبقات پائینتر بوده».
🔸در مجموع میتوان چنین استدلال نمود که میلِ به #نمایش_مصرف، در پرتویِ خواست کمپانیهای گوناگون، الگوهایی را جذب و حتی تولید میکند که ابتدا توسطِ افرادِ این طبقهی قدرتمند اقتصادی تجربه میشوند و هنگامی که به سایر طبقات سرایت کرد، تغییر میکنند و الگوهای جدید، جای آنها را میگیرند. و حال چه فضایی بهتر از شبکه اجتماعی #اینستاگرام که مهمترین علتِ وجودیاش، نمایش است. نمایشِ هر آنچه فرد در زیستِ خود به دنبال آن است.
🖌مسعود ریاحی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
👇سواد رسانه ای/
- فضای مجازی نداریم
چیزی به اسم فضای مجازی دیگر وجود ندارد!
ما در فضایی که اسمش را مجازی گذاشتهایم خرید میکنیم، به آدمهایی که هرگز ندیدهایم اعتماد میکنیم، پول به حسابشان میریزیم، در این فضای مجازی با هم به صورت واقعی حرف میزنیم، از هم گله میکنیم، غذای واقعی سفارش میدهیم، اوقات فراغتمان را اینجا میگذرانیم، روزمان را آنجا شروع میکنیم و شب هم آخرین تصویری که میبینیم آنجاست، چطور اسمش هنوز مجازی است؟
اصولاً دیگر مرزبندی میان دنیای مجازی و واقعی آن قدر به هم ریخته که نمیتوان خط مشخصی برایش کشید.
زندگی ما به شدت تحت تاثیر این دنیای هنوز مرموز است. دنیایی که در حال کشف و شهود در آنیم و حتی کسانی که مدعی هستند آن را میشناسند وقتی با زوایای تازه اش روبرو می شوند با دهان های باز، از حرکت میمانند.
🔹فضای مجازی به زندگی واقعی خط میدهد، اما به شدت تحت تاثیر زیست واقعی شهروندان است و بازتابنده کنشهای واقعی ماست.
🔸درک دغدغه کسانی که معتقدند این فضا فسادزا است، دشوار نیست اما این فضا در امتداد زندگی واقعی قرار دارد.
تکمیل کننده لذت های بشری است و خلاءهایی را برای کاربران پُر میکند که امکان پاسخگویی به آنها در دنیای واقعی وجود ندارد.
🔸وقتگذرانی در فضای مجازی ارزان است. وقتی سینما و تئاتر و رستوران و سفر رفتن در دنیای واقعی بسیار پرهزینه می شود، بسیاری از کاربران بر اساس اصل «وصف العیش نصف العیش» در این فضا بخشی از نیازهای حسیشان را دنبال میکنند.
🔸در بازاریابی میگویند در کنار خریداران واقعی، کسانی هم هستند که به آنها window shopper میگویند.
"ویندو شاپرها" کسانی هستند که به دید زدن ویترین مغازه ها علاقه دارند. در امریکا مشهور است که دید زدن ویترین مغازه ها و پرسه زدن در مراکز خرید کار مورد علاقه نیویورکی ها برای گذراندن زمان است.
در ایران هم این نوع گذران که برخی آن را «پرسه زنی در شهر» هم میخوانند وجود دارد، شبکه های مجازی- به ویژه اینستاگرام که عکس محور است- این امر را بسیار آسان، متنوع، ارزان و لذتبخش کرده است.
آفرینندگان شبکههای مجازی این نیازهای بشری را شناسایی کردهاند و بر اساس یک رفتارشناسی و روانشناسی اجتماعی آن ، این نرم افزارها را طراحی کردهاند. همه گیری، اثرگذاری و نفوذ این شبکه ها اتفاقی نیست.
اگر دنبال راهی هستیم که این فضا را مدیریت کنیم، آن راه شناخت جامعه واقعی و پاسخ به نیازهای واقعی مردمِ واقعی است.
#احسان محمدی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
در دام شایعات گرفتار نشوید:🙊🙉
📌گاهی اوقات رسانهها هم اشتباه میکنند و خبری را بدون تحقیق دربارۀ صحت و دقت آن منتشر میکنند و ممکن است بعد از مدتی متوجه غلط بودن #خبر شوند و آن را تکذیب یا اصلاح کنند، اما معلوم نیست همۀ خوانندههای آن خبر، اصلاحیه یا تکذیبیۀ آن را نیز مطالعه کنند.
📌 برای اینکه در دام شایعات و اشتباهات رسانهها نیفتید صحت و دقت یک خبر را از حداقل دو منبع بررسی کنید. قدم بعدی توجه به منبعی است که خبر از قول آن نقلشده است. «یک منبع آگاه»، فیسبوک یا «شاهدان عینی» نمیتوانند منابع معتبری برای نقل اخبار باشند.
فصل نشریات / کتاب 150 هشتگ #نهضت_سواد_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔔🚦کودکانِ امروزی میتوانند از چهارماهگی منظماً از وسایل #دیجیتال استفاده کنند. پدر و مادرها هم طبیعتاً از این بابت نگران و ناراحتاند؛ حق هم دارند، اما تهدید بزرگتر، نه #اعتیاد_کودکان به #گوشی_های_هوشمند، بلکه دلمشغولی پدر و مادرها به این وسایل است. بررسیها نشان میدهند هر چه استفادۀ والدین از گوشیها بیشتر میشود، به همان میزان، کودکانِ بیشتری راهیِ اورژانس بیمارستانها میشوند یا آسیبِ روحی و شناختی میبینند.
▫️#ترجمان_علوم_انسانی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#آزمون_سواد_رسانه_ای
🔴 #هفت_سوال_اساسی
🔔هرگاه خواستید میزان دانش خود از رسانه را بسنجید به این #۷_سوال پاسخ دهید.
1⃣.آیا می دانید تفاوت یک رخداد واقعی و یک رخداد رسانه ای چیست؟
2⃣. آیا می توانید توضیح بدهید که رسانه ها چگونه اطلاعات را به صورت نامحسوس دستکاری می کنند؟
3⃣.آیا مغالطات رایجی که رسانه ها به کار می برند را می شناسید؟
4⃣. آیا می توانید قسمتی از داستان که کتمان میشود را کشف کنيد؟
5⃣. آیا می توانید توضیح دهید چگونه رسانه ها، با تکنیک هایی مانند زاویه دوربین، ترفندهای نورپردازی، موسیقی و ... می توانند تصویر ما را از یک شخصیت/رخداد دستکاری کنند و عواطف ما را از تنفر به عشق و یا برعکس تغییر دهند؟
6⃣.آیا می توانید توضیح دهید که چرا آدم ها، برداشت های کاملا متفاوت از یک پیام رسانه ای می کنند؟
7⃣.برای انتشار/بازنشر/فوروارد کردن مطلبی که خودم تهیه نکرده ام، چه نکاتی را باید برای رعایت مالکیت معنوی و اخلاق حرفه ای رعایت کنم؟
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
اگر جواب تان به بیشتر هفت سوال بالا منفی است، باید به سواد رسانه ای خود شک کنید! و نیاز دارید که در این مورد بیشتر بخوانید و بدانید. لطفا به سطح تحصیلات و هوش و زیرکی خود اتکا نکنید.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
#سواد_رسانه_ای؛ نیاز امروز مخاطبان کوچک دنیای مجازی
#مهتاب_سرخیل؛ مدیر رسانه های اجتماعی انجمن سواد رسانهای ایران - #سواد_رسانه_ای درک لازم برای فهم پیامهای رسانه ای و مهارت خوب دیدن و شنیدن را در اختیار کودکان قرار می دهد و به آنها کمک خواهد کرد، تصمیم بگیرند چه چیزی را ببیند و چه چیزی را بشنوند.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍔غذا در صنعت تجارت/تبلیغات و در واقعیت...
🍰اگه موقع آشپزی تموم تلاشتونو میکنید تا غذاتون شبیه آنچه که در رسانهها دیدید بشه و نمیشه حتما اینو ببینید و خیالتون راحت باشه... 😳
#به_وقت_جادو
#صنعت_تبلیغات
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
💢مراقب کودکان در فضای مجازی باشیم
🔻کودکانی که به استفاده از اینترنت اعتیاد پیدا کردهاند و هنگام فعالیت در #فضای_مجازی، توجهی به از دست رفتن وقت و زمان خود ندارند، بدین ترتیب زمان خواب و استراحت خود را قربانی آنلاین بودن در فضای مجازی میکنند.
🔻موضوعی که به یکی از دغدغههای خانوادهها تبدیل شده و در هر فرصتی به دنبال یافتن راهحلی برای بیرون کشیدن فرزندان خود از این رودخانه پرخروش میگردند. از این رو پدر و مادر با ایجاد #محدودیت_زمانی میتوانند مشخص کنند کودکان هر روز چنـد ســاعت مجـــاز بـه استفـاده از اینتـرنت هستند یـا چـه روزهایی از هفته حـق دارند از تجهیزات هوشمند خود استفاده کنند.
#کلیک_امن
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔴صهیونیسم رسانه ای
✅ امروزه دستگاه هاي خبر رساني جهان تقريباً به طور كامل در دست چند آژانس خبري بزرگ صهيونيستي است.
🔹 آگاهي از اين موضوع از سوي مخاطبان رسانه ها مي تواند آنان را به هنگام روبرو شدن با اطلاعاتی از منابع يادشده به تامل وادارد و در خنثی سازی عمليات روانی نقش تعيين كننده دارد.
🔺🔻اين آژانس های خبری عبارتند از:
1) خبرگزاري #رويترز :
وقتي نامي از خبرگزاري ها برده مي شود، نخست نام خبرگزاري «رويترز» به ذهن متبادر می شود. بايد بدانيم كه مؤسس اين خبرگزاري «ژوليوس رويتر» درسال 1816 ميلادي در يك خانواده يهودی به دنيا آمد و با يك نام اسراييلي ناميده شد.
2) خبرگزاري #آسوشيتدپرس:
درسال 1848 ميلادي، پنج روزنامه آمريكايي اقدام به تأسيس خبرگزاري آسوشيتدپرس نمودند. خبرگزاري كه درسال 1900 ميلادي به شركتي عظيم تبديل شد كه اكثر روزنامه ها و مجلات آمريكايي را كه قسمت اعظم آن ها تحت سيطره صهيونيسم بودند زير پوشش قرار داد.
3) خبرگزاری #فرانس پرس:
درسال 1835 ميلادي يكي از يهوديان فرانسوي به نام «هاواس» آژانس هاواس را بنيان نهاد كه بعدها تبديل به خبرگزاري دولتي فرانسه شد.
🔸🔸همچنين #پنج_شبكه_غول_پيكر تلويزيوني كه 95 درصد اخبار، اظهارنظرها و تصاوير را براي جهانيان پخش مي كنند، عبارتند از:
🔺شبكه CNN كه توسط «تدترنر» یهودی تاسيس شد و اخيرا در شركت تايم وارنر ادغام شده است.
🔺شبكه ABC كه شركت «والت ديسني» صاحب آن است و رياست آن را يك يهودي به عهده دارد.
🔺شبكه CBS كه شركت وستينگهاوس صاحب آن است و رياست اين شبكه به يك يهودي واگذار شده است.
🔺شبكه FOX كه رابرت مرداك ميلياردر يهودي استراليايي صاحب آن است.
🔺شبكه NBC كه شركت جنرال الكتريك صاحب آن بوده و بخش اخبار آن تحت رياست يك يهودي است.
🔸🔸بيشتر #رسانه_های_آمريكا شامل شبكه هاي:
*بزرگ راديويي
*كانال هاي تلويزيوني
* روزنامه ها و نشريات ديگر دراختيار گروهي از مؤسسات اقتصادي هستند كه در تملك صهيونيست ها قرار دارند
🔴 بنابراين تعجب آور نيست اگر تصميمات و سياست هاي متخذه كشور آمریکا به ويژه در عرصه #سياست_خارجي بيشتر منطبق با مواضع اسراييلي ها باشد.
"ژئوپلیتیک رسانه"
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🎯بازی جدید رسانهای علیه ایران
✍️معصومه نصیری ـ مدرس و پژوهشگر سواد رسانهای
🔹این روزها شاهدیم برخی رسانههای خارج از کشور، در حال نشر #اطلاعات_گمراهکنندهای علیه ایران هستند که اکثراً در خدمت #کلان_روایت ناکارآمد نشان دادن جمهوری اسلامی است.
🔹این اخبار ساختگی و جعلی با استناد به فیلمها و تصاویر رخ داده در سایر کشورها سعی در انحراف افکار عمومی، ایجاد بدبینی، القای ناامیدی و ... دارند.
🔹نمونه اخیر آنهم کلیپی با عنوان «پدری اهل میناب بندرعباس سه فرزند خود را به خاطر فقر و نداری به دار آویخت»، است. با راستی آزمایی این مطلب مشخص شد این فیلم مربوط به آفریقا جنوبی و مادری است که دو فرزندش را به دار آویخته است.
🔻اقدام تروریستی تنها انفجار و ترور و ... در واقعیت نیست. شکل نوین تروریستها، #تروریستهای_مجازی هستند، آنها که فیک نیوز میسازند و شایعهپراکنی میکنند و...
🔻کمپ فیک نیوز سازان در آلبانی مشغول کار است.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔰 فوریترین وظیفه مبارزه با خیانت کمرنگ کردن مسأله فلسطین است
🔺️ رهبر انقلاب در پیام تصویری به مناسبت روز جهانی قدس: امروز روز قدس است؛ روزی که با ابتکار هوشمندانه امام خمینی همچون حلقهی وصلی برای همصدائی مسلمانان دربارهی قدس شریف و فلسطین مظلوم تعیین شد. ملتها از روز قدس استقبال کردند و آن را همچون نخستین کار واجب یعنی برافراشته نگهداشتن پرچم آزادی فلسطین گرامی داشتند.
🔹️ سیاست عمدهی استکبار و صهیونیسم، کمرنگ کردن مسألهی فلسطین در ذهنیت جوامع مسلمان و به سمت فراموشی راندن آن است. و فوریترین وظیفه، مبارزه با این خیانتی است که به دست مزدوران سیاسی و فرهنگی دشمن در خود کشورهای اسلامی صورت میگیرد. ۹۹/۳/۲
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
رهبرانقلاب: امروز دنیا قربانیان کرونا را میشمارد اما چرا هیچکس میلیونها مظلوم در جهان اسلام را شمارش نمیکند؟
پیام تصویری رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس:
🔹امروز دنیا یک به یک تعداد قربانیان کرونا را در سراسر جهان میشمارد، امّا هیچ کس نپرسیده و نمیپرسد قاتل و مسئول صدها هزار شهید و اسیر و مفقود در کشورهایی که آمریکا و اروپا در آن آتش جنگ را روشن کردهاند کیست؟
🔹چرا هیچ کس این میلیونها کودک و زن و مردِ مظلوم در جهان اسلام را شمارش نکرد؟ چرا میلیونها فلسطینی باید هفتاد سال از خانه و کاشانهِی خود دور بوده و در تبعید به سر برند؟ و چرا قدس شریف، قبلهی اوّل مسلمانان باید مورد اهانت قرار گیرد؟
🔹سازمان به اصطلاح ملل به وظیفهی خود عمل نمیکند و نهادهای به اصطلاح حقوق بشری مُردهاند. شعار «دفاع از حقوق کودک و زن» شامل کودکان و زنان مظلوم یمن و فلسطین نمیشود.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🔸سواد رسانهای؛ سواد چیست، رسانه کدام است؟
حتما شما هم این روزها به عبارت #سواد_رسانهای برخوردهاید و تلاشهای گوناگون را در تبیین این عبارت دیدهاید. آنچه الان هم شاهد آن هستید یکی از همان تلاشهاست، شاید سویه اصلی این مطلب، بر کاربردی ساختن این مفهوم باشد.
سواد رسانهای را میتوان یک نوع فهم انتقادی قلمداد کرد؛ درکی متکی بر مهارتهایی که بر اساس آنها بتوان انواع #رسانهها را و انواع تولیدات آنها را شناخت.
سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است کدام مواد غذایی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزهایی را باید مصرف و از چه چیزهای باید پرهیز کرد.
سواد رسانهای میتواند به #مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی محض خارج شده و کنشگرانه به معادله فعالانهای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای به شما کمک میکند تا از آوردههای رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شوید.
این پنج نکته که در پی میآیند، نقاط اصلی پرش به فضای فهم منتقدانه از رسانهها هستند و به عبارت بهتر؛ این پنج مورد اصلیترین موارد مطروحه برای درک رسانهها یا فهم همین تعبیر موسوم به سواد رسانهای به شمار میآیند:
۱🔹خالقان پیامها؛
از خودتان بپرسید کدام نویسنده یا افراد، یا نهادها و سازمانها خالق این پیامها برای شما هستند. آنچه شبکههای تلویزیونی یا رسانههای چاپی آمریکا درباره روسیه میگویند؛ شبیه آنچه رسانههای روسیه درباره کشورشان میگویند؛ نیست. حتی آنچه سیانان درباره دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا میگوید؛ شبیه آنچه فاکس نیوز در مورد ترامپ میگوید نیست. اهداف خالقان پیامها یکسان نیست.
۲🔹تکنیکهای خالقان پیامها برای جلب توجه شما؛
ببینید خالق پیام برای جلب توجه شما از چه تکنیکهایی استفاده کرده است و به عبارت بهتر چگونه ذهن شما را اسیر خودش ساخته است، رنگ، موزیک، نوع واژگان، عکس، گرافیک، بزرگنمایی،... و بسیاری موارد دیگر دست اندرکار شکار توجه شما هستند.
۳🔹تفاوت برداشتهای شما از پیامها با برداشتهای دیگران از همان پیامها؛
تردیدی به خود راه ندهید، سن شما، میزان تحصیلات شما، جنسیت شما، تخصص شما، محل تولد شما، فرهنگ شما، جایگاه اجتماعی و خانوادگی شما و بسیاری از موارد دیگر بر برداشتهای شما از رویدادهای اطراف شما و یا بر برداشتهای شما از محتواهای رسانههای مورد مصرف شما تاثیرات بسیار مهمی دارند. مراقب علل این تفاوتها در خبرها و گزارشهای رسانهها باشید و گمان هم نکنید برداشت شما از محتوای رسانه معرف برداشتهای سایر مخاطبان هم هست.
۴🔹دیدگاهها و ارزشهای موجود در پیامها و یا حذف شده از پیامها؛
محتوایی که مصرف میکنید یا با چاشنیها دیدگاههای ارزشی سرو میشود یا اینکه فاقد چاشنی است و هر دو نوع ارائه هم دلایل خاص خود را دارند. چقدر متوجه نقش و تفاوتهای این چاشنیها هستید؟ برجام را در نظر بگیرید، آمریکا از این پیمان خارج شد، اروپا هنوز حضور نیمبندی دارد. آمریکا در پی خروج از برجام، شدیدترین تحریمهای تاریخ اقتصاد را علیه ایران وضع کرد. حالا همهگیری کرونا در جهان به وقوع پیوسته است. آیا پوشش خبری آمریکا و اروپا درباره کرونا در ایران شبیه یکدیگر است؟ در خبرهای کدامیک از این دو کانون خبری به نقش مخرب تحریمهای اقتصادی در مبارزه ایران علیه کرونا هیچ اشارهای نمیشود؟
۵🔹و بالاخره به چه دلیل یا دلایلی این پیام یا پیامها برای شما ارسال میشوند؟
در جهان آکادمیک ارتباطی معاصر دو پاسخ مهم به این پرسش داده میشود: به دلایل متعدد اقتصادی و سیاسی.
شاید این عبارت را بهتر به خاطر بسپارید: #اقتصاد_سیاسی_رسانهها
هر رسانهای را بر روی نقشه سیاست و قدرت بگذارید تا بتوانید نقش آن را بهتر درک کنید. از خودتان بپرسید رد پاهای این رسانه را در کجای این نقشه ثروت و قدرت باید جست؟ پشت این رسانه کدام مراکز ثروت و قدرت ایستادهاند؟ چه کسانی حامی دیدگاههای این رسانه هستند؟ چه کسانی به آن پول و آگهی میدهند؟
صرف خواندن یک رسانه به معنی سواد رسانهای نیست، شما الفبای زبان عربی را میشناسید؛ آیا شناختن این الفبا به این معناست که شما زبان عربی هم بلد هستید؟
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⚠️ #سلبریتی_الگوی_مصرف_پست_مدرن
به تعبیر یک نویسنده جامعه شناس، در جامعه معاصر سلبریتی بودن لزوما به این معنی نیست که یک فرد در مقایسه با میانگین افراد آن جامعه از استعداد و مهارت بیشتری برخوردار است، بلکه صرفا به این معنی است که یک نفر بهتر از دیگران توانسته #کالایی را که مردم می خواهند، به خوردشان بدهد. مهم این است که مردم با دیدن آن بتوانند رویایی از آن چه را ندارند، در سر بپرورانند.
به همین خاطر است که با بررسی سلبریتی های هر جامعه می توان به #فرهنگ_توده_ای و شکاف های اصلی آن جامعه در یک دوره مشخص پی برد. چرا که #فرهنگ_شهرت چیزی فراتر از علاقه به آدم های مشهور، انعکاسی از ارزش های جمعی و نمایش رابطه پیچیده میان انتظارات اجتماعی و واقعیت های اجتماعی ـ اقتصادی است.
#تفاوت_سلبریتی_های الان با الگوها و اسوه های سنتی را می توان در خلقیات و روحیات و رفتارهای ارزشی و انسانی و اجتماعی آنها دانست. در دوران ماقبل پست مدرن، کسی که ویژگی های متفاوت تری بلحاظ پهلوانی یا اندیشه ای یا جوانمردی و ایثارگری یا مدیریت و راهبری دینی و اجتماعی و سیاسی و یا مولد بودن در امور اقتصادی و... را داشت، تبدیل به شخصیتی مرجع و معروف می شد و تاثیر رسانه ها حداقلی محض بود ولی الان ویژگی های ظاهری و #سبک_مصرفی و پوششی خاص با حضور حداکثری در مقابل ارباب رسانه و تبدیل شدن به سوژه مصرف رسانه ای باعث شهرت و معروفیت شخص می شود.
#علیرضا محمدلو
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
📌افزایش سهم فضای مجازی در بشقاب رسانه ای کودکان/ تاکید بر هوشیاری والدین
🔺«فضای مجازی بیش از هر زمان به بشقاب رسانه ای کودکان و نوجوان در دوران کرونایی اضافه شده و ضمن نظارتهای لازم از سوی خانواده ها و...، باید این روند به لحاظ نکات مثبت و منفی و چالش های احتمالی در ایام پساکرونا به تعدیل برسد.»
🔺این بخشی از صحبت های مریم سلیمی عضو سیاست، گذاری و تألیف کتاب تفکر و سواد رسانه ای آموزش و پرورش، مدرس و کارشناس حوزه رسانه است.
این کارشناس رسانه معتقد است: در روند آموزش سواد رسانه ای به کودکان و نوجوانان نقش رسانه ها، بهزیستی و آموزش و پرورش باید بیش از پیش پررنگ شود و با یک برنامه ریزی جامع و تقسیم وظایف، آموزش به گروه سنی مدنظر و خانواده ها شکل گرفته و ادامه یابد.
#رژیم_مصرف_رسانه_ای
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
🖌 #یادداشت_رسانه_و_فرهنگ:
سه ماموریت ویژه رسانه در مهندسی شخصیت
وقتی از رسانه صحبت می کنیم، موضوع ما یک امر فانتزی و #سرگرمی صرف نیست. پشت صحنه ای حرفه ای با اتاق فکری هوشمند و متشکل از اربابان قدرت و ثروت در عرصه #صنعت_فرهنگ که هدفی جز تثبیت #هژمونی و سلطه پایدار ندارند.
کارویژه رسانه چیست و صنعت فرهنگ در رسانه چه می کند؟ شناسایی و آنالیز دقیق شخصیت انسان و دقت و توجه به وزنی که هر بخش از شخصیت دارد، یک هنرشناختی در فعالیت رسانه ای و عملیات روانی است که اگر به درستی صورت بگیرد، به مرور به #هک_شدن_انسان و توانایی تسلط بر اقدامات و ترجیحات و انتخابات او منجر شود.
قابل ذکر و توضیح است که سه بعد شخصیت انسان، احساسات، اندیشه ها و کنش های اوست. متناظر با هربخش، الگوریتمی از ذائقه سازی، انگاره سازی و عادت سازی در #دستگاه_تبلیغاتی_اطلاعاتی قدرت های رسانه ای طراحی و مهندسی می شود.این #مهندسی_شخصیت در سه گام صورت گرفته و به مرحله کنترل و مهار نائل می گردد.
#انگاره_سازی
در گام نخست وارد مرحله شناختی می شود و با تاکتیک تصویرسازی(imagemanagement) و با استفاده از #تکنیک_های_اقناعی چون برجسته سازی، تولیدکلیشه و برچسب زنی و...انگاره سازی را در مخاطبین رقم زده و #مدیریت_ذهن و تصورات انسان را به دست می گیرد.
نمونه عینی آن، #اسلام_هراسی و ایران هراسی پروژه ای در سینمای هالیوودی قابل مشاهده است)
#ذایقه_سازی
در گام دوم وارد عملیات روانی تسخیر عواطف و احساسات می شود و لازمه جدی آن، شناسایی و مهندسی ذایقه است. اینکه چه سبکی یا مدلی یا کسانی یا مصرفی را می پسندیم و لایک می کنیم، محور فهم و لو رفتنذایقه ما می باشد که بدلیل #نگاه_مصرفی_حاکم بر سبک زندگی مردم و عدم دقت در فعالیت مجازی براحتی تعیین و تثبیت می شود.
#عادت_سازی
در گام سوم و مبتنی بر نظام ترجیحات و اطلاعاتی که در اختیار مغزدیجیتال حاکم بر رسانه قرار داده ایم، خط و مشی رفتاری ما در فضای مجازی شکل می گیرد و کنشگری ما در غفلت از عقبه حاکم بر آن رقم میخورد. از طریق تکنیک های تکرار و #شرطی_سازی و بکاربستن سیستم محرک_پاسخ و حذف عنصر #مکث و #تفکر در رفتارشناسی، تاکتیک عادت سازی را به نتیجه رسانده و پازل کنشگری انسان را تکمیل می نمایند.
مدل صف بستن ها و خرید ها و ثبت نام دسته جمعی و یکهویی و جوزده، نحوه حضور و رای دادن در انتخابات و جنس اعتراضات مدنی و سبک زندگی مصرفی و رفتارنمایشی مردم، نمونه های بارزی از رفتارسازی های حساب شده و مبتنی بر #نظام_عرضه_تقاضای_مصنوعی و مهندسی شده می باشد که بایستی به چشم یک پاشنه آشیل فرهنگی_امنیتی_رسانه ای به آن نگریسته و راهبرد منسجمی و فوری در نهادهای مربوطه اتخاذ گردد.
علیرضامحمدلو، پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
دومینوی #نفوذفرهنگی در عالم خواب و بیداری
🔸واقعا رسالت یک رسانه چیست؟ خط قرمزش کجاست و نظام حساسیت های رسانه ای شامل چه عناصر و متغیرهایی است؟ رصد و دیده بانی فرهنگ جامعه اگر مسئولیت درجه یک رسانه نباشد پس چه دردی را دوا خواهد کرد و آیا لای جرز دیوار نمی خورد؟
🔸با اعتماد به سکوت کدامین رسانه ها و همکاری و توجیه کدامین مقام و مسئول سیاسی و فرهنگی و... می توان در عالم خواب و بیداری و خیلی رک و راست، اساس #هویت و متغیراصلی یکپارچگی دینی و اجتماعی یک جامعه را هدف قرار داد؟ آیا بحران #کرونا را بستر خلوتی برای نفوذ فرهنگی یافته اند یا قصد #تمرکززدایی از خبر و اتفاق دیگری را دارند...الله اعلم!
🔸خانمی دولتی که در حد یک شهرستان هم نتوانسته بود ابتکار و تخصص و شایستگی اش را به اثبات برساند، حال در جایگاه یک مقام مسئول و مشاور دولتی بقول خودش در عالم خواب و بیداری پستی را فوروارد و در کانال خود بارگزاری می کند که برای تبریک روزجهانی خانواده، اساس #خانواده را زیر سوال می برد.
🔸این ترفند رسانه ای که #ذائقه و حساسیت نظام فکری رسانه ای و فرهنگی جامعه را محک می زند تا به عادی سازی #همجنس_بازی یا گرایی منجر شود نامش چیست؟
آیا از #مارپیچ_سکوتی که حاکم و طراح بلامنازع آن دولت و #وزارت_ارتباطات است و بازی بدون توپ وزارت فرهنگ و ارشاد می توان سراغی از شخص یا شاخص دیگری گرفت؟
🔸واقعا #سبک_زندگی_اسلامی چندمین مهره از دومینوی نفوذ فرهنگی تفکر لیبرال حاکم بر فرهنگ و رسانه ماست که بایستی فتح شود؟ آیا به آخر خط رسیده ایم یا هنر و رسانه #لیبرال زیر سایه دولت سکولار، خیلی رو بازی می کند؟
🔸خانم #مولاوردی حواستان به نسل جوان و نوجوان امروز جامعه قطعا نیست ولی کودکان این جامعه را مدتی است که #پروتکل های_۲۰۳۰ جهانی شما و دولت فخیمه تان در برخی نقاط کشور و با چراغ نیمه روشن و خاموش در نوردیده است..
آری باور می کنیم از شما که از فرط خستگی و در عالم خواب و بیداری، فقط قصد تبریک روزجهانی خانواده را داشتید ولاغیر...
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✍️ تعریف سواد از نظر "یونسکو" و راهکارهای بهبود زندگی
✅به تازگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، تعریف جدیدی از باسوادی ارائه داده است.
✅شاید برایتان جالب باشد که بدانید مفهوم سواد در قرن گذشته، تغییرات بسیاری کرده است و این چهارمین تعریف سواد است که توسط یونسکو به صورت رسمی اعلام میشود. به طور خلاصه و طبق این تعریف، باسواد کسی است که بتواند از خواندهها و دانستههای خود تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
✅با تعریف جدیدی که یونسکو ارایه داده باسوادی، توانایی «تغییر» (Change) است و باسواد کسی است که بتواند با آموختههایش، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
✅در ادامه و بعد از مروری کوتاه بر تعاریف سواد از ابتدا تا امروز، نکاتی درباره ایجاد تغییر در زندگی بر اساس دانستهها و راهکارهای دستیابی به این مهم، مطرح خواهیم کرد.
✅اولین تعریف
✅توانایی خواندن و نوشتن، اولین تعریفی که از سواد در اوایل قرن بیستم ارائه شد، صرفا به توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری معطوف بود. طبق این تعریف، فردی با سواد محسوب میشد که توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری خود را داشته باشد.
✅دومین تعریف
✅اضافه شدن یاد گرفتن رایانه و یک زبان خارجی،
✅در اواخر قرن بیستم، سازمان ملل تعریف دومی از سواد را ارائه کرد. در این تعریف جدید، علاوه بر توانایی خواندن و نوشتن زبان مادری، توانایی استفاده از رایانه و دانستن یک زبان خارجی هم اضافه شد. بدین ترتیب به افرادی که توان خواندن و نوشتن، استفاده از رایانه و صحبت و درک مطلب به یک زبان خارجی را داشتند، باسواد گفته شد. قاعدتا طبق این تعریف بسیاری از دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاهی کشور ما بیسواد محسوب میشوند چون دانش زبان خارجی بیشتر افراد کم است.
✅سومین تعریف
✅اضافه شدن ۱۲ نوع سواد:
✅سازمان ملل در دهه دوم قرن ۲۱، باز هم در مفهوم سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف سوم کلا ماهیت سواد تغییر یافت. مهارتهایی اعلام شد که داشتن این تواناییها و مهارتها مصداق باسواد بودن قرار گرفت. بدین ترتیب شخصی که در یک رشته دانشگاهی موفق به دریافت مدرک دکترا می شود، حدود ۵ درصد با سواد است. این مهارتها عبارت اند از:
۱- سواد عاطفی: توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان
۲- سواد ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط مناسب با دیگران و دانستن آداب اجتماعی
۳- سواد مالی: توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روشهای پسانداز و توازن دخل و خرج
۴- سواد رسانهای: این که فرد بداند کدام رسانه معتبر و کدام نامعتبر است
۵- سواد تربیتی: توانایی تربیت فرزندان به نحو شایسته
۶- سواد رایانهای: دانستن مهارتهای راهبری رایانه
۷- سواد سلامتی: دانستن اطلاعات مهم درباره تغذیه سالم و کنترل بیماریها.
۸- سواد نژادی و قومی: شناخت نژادها و قومیتها بر اساس احترام و تبعیض نگذاشتن.
۹- سواد بوم شناختی: دانستن راههای حفاظت از محیط زیست.
۱۱- سواد تحلیلی: توانایی شناخت، ارزیابی و تحلیل نظریههای مختلف و ایجاد استدلالهای منطقی بدون تعصب و پیش فرض.
۱۱- سواد انرژی: توانایی مدیریت مصرف انرژی.
۱۲- سواد علمی: علاوه بر سواد دانشگاهی، توانایی بحث یا حل و فصل مسائل با راهکارهای علمی و عقلانی مناسب.
✅از آن جا که با سواد بودن به یادگیری این مهارتها وابسته شد، قاعدتا سیستم آموزشی کشورها هم باید متناسب با این مهارتها تغییر رویه میداد که متاسفانه فعلا سیستم آموزشی کشور ما، هنوز هیچ تغییری در زمینه آموزش مهارتهای فوق نکرده است.
✅چهارمین و جدیدترین تعریف
✅علم با عمل معنا میشود.
✅با این حال و به تازگی «یونسکو» یک بار دیگر در تعریف سواد تغییر ایجاد کرد. در این تعریف جدید، توانایی ایجاد تغییر، ملاک با سوادی قرار گرفته است، یعنی *شخصی با سواد تلقی میشود که بتواند با استفاده از خواندهها و آموختههای خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.* در واقع این تعریف مکمل تعریف قبلی است زیرا صرفا دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست. در صورتی که مهارتها و دانش آموخته شده باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود، آن گاه میتوان گفت این فرد، انسانی با سواد است.
✅چرا سوادمان باعث تغییر در زندگیمان نمیشود؟
✅"آموزش حقوق بشر" با تاکید بر توانمند سازی مبتنی بر آگاهی و ارتقاء مطالبه گری شهروندان میتواند در راستای ایجاد تغییر در جوامع بشری و تحقق "همه حقوق همه" موثر باشد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
⭕️ دلایل گرایش روزافزون به شبکههای اجتماعی در ایران
➖ایجاد نیاز، نیازسازی
➖عوامگرایی و تأثیر آن در رویه سیاستهای اجرایی و قانونگذاری
➖عدم وجود دانش بهرهوری از فضای اینترنت و عدم آموزش مدیریت زمان در مقاطع مختلف تحصیلی در راستای توسعه فرهنگی
➖عدمحمایت صحیح از شبکههای اجتماعی داخلی
➖سرانه رو به نزول کتاب و کتابخوانی در کشور
🔘از دیگر دلایل گسترش استفاده از فضای مجازی میتوان به ناکارآمدی قانون در رسیدگی، بازدارندگی و پیشگیری، فقدان بودجه کافی و مشخص و تعدد متولیان ناهماهنگ، انحصاری بودن اینترنت، عدم استفاده بهینه از کانونها و مراسم مذهبی، عدم آموزش زندگی مشترک برای زوجها، ارزشهای کمرنگ شده اسلامی مانند اخلاق و عفت، هزینهدار بودن سایر سرگرمیهای موجود، ویژگیهای خاص فضای مجازی ازجمله دسترسی آسان و فاصله گرفتن فکری فرزندان با والدین... نیز اشاره کرد.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
✅ ویژگیهای #رسانه_های اجتماعی
✴️ محتوای این رسانه ها توسط مردم ایجاد می شود و مردم به بیان دیدگاهها و عقاید خود میپردازند. این رسانهها به مردم امکان میدهند تا در جوامع آنلاین و از طریق #وب_سایت ها، وبلاگ ها و ... مشارکت داشته باشند.
🔷 رسانههای اجتماعی باعث ارتباط بین مردم می شوند. مردم از فضای مجازی با هم در ارتباط قرار گرفته و روابط خود را تنظیم و گسترش میدهند و به همین دلیل این رسانه ها پویا هستند.
♦️ همکاری و هم افزایی یکی دیگر از ویژگی های رسانههای اجتماعی است. این هم افزایی سبب پیشبرد و توسعه امور و اقدام در موارد مقتضی می شود. مردم از طریق این رسانه ها داشته های خود را به اشتراک میگذارند و داشته های دیگران را ارزیابی و به کار میگیرند.
✳️ از دیگر ویژگی های رسانه های اجتماعی امکان واکنش دهی افراد به محتوای تولید شده و بازجهت دهی یا اتخاذ موارد مطرح شده در آن رسانه است.
⏺ سارماندهی و بسیج افراد یکی از مهمترین قابلیتهای رسانهها اجتماعی است. مرتبط ساختن افرادی که اهداف مشترک با هم دارند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند، از ویژگیهای این رسانههاست و نقش عمده ای نسبت به ابزارهای سنتی بسیج مردم برای اقدامات اجتماعی دارد. این ویژگی ها در انقلاب های اجتماعی_سیاسی کارکرد خود را به طور گسترده نشان داده است.
🔳 سرعت #اطلاعرسانی و کم هزینه بودن این رسانهها و پنهان بودن هویت افراد به تقویت اقدامات آنان در محیط واقعی کمک قابل توجهی می کتد و باعث تأثیر بیشتر این فعالیت ها می شود.
#روزنامه_نگاری_در_رسانه_های_اجتماعی
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan
▪️ #فومو؛ طاعون مدرن
🔹«ترس از دست دادن» یا «فومو» آخرین اختلال فرهنگیای است که بیسروصدا آرامش ذهن ما را تحلیل میبرد. فومو زادۀ پیشرفت تکنولوژیک و گسترش اطلاعات است و به احساس از دست دادن چیزی مهیجتر، مهمتر و جالبتر گفته میشود که در جایی دیگر در جریان است. بر اساس یک مطالعۀ جدید، ۵۶ درصد از کسانی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، از این #طاعون_مدرن رنج میبرند.
🔹قهرمانان داستانهای قرن نوزدهمی، عمری درگیر تنها یک فرصتِ از دست رفته بودند، اما امروزه جریان بیوقفۀ اطلاعات به طرز نگرانکنندهای جهانی را به یادمان میآورد که از چنگمان میگریزد.
🔹بخش عمدۀ پشیمانیهای ما در پایان زندگی، مربوط به چیزهایی است که انجام ندادهایم و نه چیزهایی که انجام دادهایم. مجموعۀ گیجکنندهای از نمایشها، مهمانیها، کتابها و آخرین مدهای مصرفیای که رسانههای اجتماعی به خوردمان دادهاند، به همین اندازه، این بلا را سرمان میآورند. شخصیتهای آنلاین جذابی که از خودمان ساختهایم -و از دور بسیار فریبندهاند- فومو را از این هم وخیمتر میکنند.
🔹شری ترکل، روانشناس اجتماعی موسسۀ فناوری ماساچوست، مولف کتاب، تنها باهم: چرا بیشتر از تکنولوژی انتظار داریم و کمتر از یکدیگر (۲۰۱۸)، مینویسد تکنولوژی به سازۀ اصلیای بدل شده که صمیمیت را با آن تعریف میکنیم. ما صدها یا حتی هزاران دوست در شبکههای اجتماعی را با رفقای بدردبخور صمیمیمان در واقعیت اشتباه میگیریم.
🔹با بهرهگیری از صدها مصاحبه، ترکل ادعا میکند، پیشرفت تکنولوژیک، باعث #زوال_تدریجی روابط مهم ما با والدین، فرزندان یا شریک زندگیمان- شده و نوع جدیدی از #تنهایی را ایجاد کرده است. با توجه به ناامنیای که در روابطمان احساس میکنیم و نگرانیای که دربارۀ صمیمیت داریم ترکل ادعا میکند که در جهان تکنولوژی، هم به دنبال روشهایی برای برقراری رابطه میگردیم و هم میخواهیم از خود در برابر رابطهها محافظت کنیم.
✅ با ما باسواد شوید
🌐 @nasragilan