#تفسیر-جامع
#سوره-یس
#آیه-7
🍃لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ (7)
فرمان (الهى) درباره بيشتر آنها تحقق يافته، به همين جهت ايمان نمىآورند! (7)🍃
■قرآن به عنوان يكى پيشگويى درباره سران كفر و سردمداران شرك مىگويد:" فرمان و وعده الهى بر اكثر آنها تحقق يافته و به همين دليل ايمان نمىآورند" (لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلى أَكْثَرِهِمْ فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ).
■لامى كه بر سر جمله است لام قسم است، و مراد از قولى كه بر آنان ثابت شده، كلمه عذاب است، كه خداى سبحان در بدو خلقت در خطاب با ابليس آن را گفت، و فرمود:
🍃 فَالْحَقُّ وَ الْحَقَّ أَقُولُ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَ مِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ
حق- و من جز حق نمىگويم- اين است كه: هر آينه دوزخ را از تو و از هر كس از ايشان كه پيرويت كند از همهتان پر خواهم كرد. سوره ص، آيه 85.🍃
!■و معنايش اين مىشود كه: سوگند مىخورم كه قول عذاب بر بيشترشان حتمى شد.
■به هر حال اين در مورد كسانى است كه تمام خطوط ارتباطى خود را با خدا قطع كرده بودند، پيوندها را گسسته، و تمام دريچههاى هدايت را به روى خود بسته بودند، و لجاجت و عناد و خيرهسرى را به حد اعلى رساندهاند آرى اينها هرگز ايمان نخواهند آورد و راه بازگشتى ندارند چرا كه تمام پلها را در پشت سر خود ويران كردهاند.
■ضمنا از اين سخن روشن شد كه منظور از اين اكثريتى كه هرگز ايمان نمىآورند سران شرك و كفرند و همين گونه شد كه گروهى در جنگهاى اسلامى در حال شرك و بت پرستى كشته شدند، و بعضى كه باقي ماندند تا پايان كار در دل ايمان نداشتند، و گرنه اكثريت مشركان عرب بعد از فتح مكه به مفاد يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً (سوره نصر آيه 2) گروه گروه وارد اسلام شدند.
تفسير نمونه، ج18، ص: 320
ترجمه تفسير الميزان، ج17، ص: 92
#تفسير_روايي
#سوره_یس
#آیه ۷:
🌸الصّادق ( لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلیأَکْثَرِهِمْ مِمَّنْ لَا یُقِرُّونَ بِوَلَایَهًِْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (وَ الْأَئِمَّهًِْ (مِنْ بَعْدِهِ فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ بِإِمَامَهًِْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (وَ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ بَعْدِهِ فَلَمَّا لَمْ یُقِرُّوا کَانَتْ عُقُوبَتُهُمْ مَا ذَکَرَ اللَّهُ إِنَّا جَعَلْنا فِی أَعْناقِهِمْ أَغْلالًا فَهِیَ إِلَی الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ.
🌸امام صادق ( لَقَدْ حَقَّ الْقَوْلُ عَلی أَکْثَرِهِمْ؛ برای بیشتر آنهایی که اقرار به ولایت امیرالمؤمنین و ائمّه (ندارند، چون اقرار و ایمان به ولایت ائمّه و امیرالمؤمنین (ندارند. عذاب و کیفر ایشان در این آیه توضیح داده شده است: ما در گردنهای آنان غلهایی (طوقهایی) قرار دادیم که تا چانهها ادامه دارد و سرهای آنان را به بالا نگاه داشته است. (یس/۸)
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۹۲
🍃الکافی، ج۱، ص۴۳۱/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۲
هدایت شده از سفر به دیگر سو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفینة الحسین اوسع و اسرع😭😭😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴
🌌 ندای آسمانی
🖤 تلاوت بسیار زیبا و آرامش با صدای عبدالرحمن مسعد
📚 دارالتحفیظ موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
❇️دعوت به نماز فرزند
🎤#مرحوم_حاج_اسماعیل_دولابی:
🌸 پدر و مادر مواظب باشند محبت بچه به آنها، در اثر فشاری که برای عمل به عبادات و احکام به او وارد میآوردند لطمه نخورد.
🌸 اگر پدر و مادر نماز خواندن فرزندشان را دوست داشته باشند، خود فرزند #نماز خوان میشود. نیاز به فشار آوردن زیاد نیست. و اگر از آنها منزجر شود، از دین و عمل به احکام نیز خواهد برید.
🌸 اگر محبت بچه محفوظ ماند، اگر چند روزی هم در عمل به احکام شرع سستی کند، جای نگرانی نیست. آخرالامر به آغوش دین باز میگردد و با رغبت به احکام مقید میشود.
🌸 عمل با اکراه و بدون رغبت، نه تأثیر سازنده دارد و نه ثواب و اجر. بگذارید فرزندانتان با رغبت به سمت دین و عبادات بیایند.
🌳 گیاهان و درختان را در فصل زمستان هرس میکنند و شاخههای اضافی اش را میزنند. اگر در بهار بزنند درخت آسیب میبیند و جای شاخه کنده شده سیاه و خشک میشود.
🔴👈در نهی از منکر هم باید وقتی فرد در حالت خنکی و آرام است به او تذکر داد.
🌳 اگر در گرمای کار تذکر بدهی، مؤثر نخواهد بود و چه بسا موجب لجاجت او شود و محبتش به خدا و اولیا و خودت هم لطمه ببیند.
🌳 بچهها خوب اند، قشنگ اند آنها خیلی نهی نکنید، دائم به آنها امر و نهی نکنید چون فطرتشان خراب میشود. جوانان این زمان، تحریک را دوست ندارند.
🌳 کار بعضی ها، بی نماز کردن مردم است. آنها با امر و نهی زیاد و مردم آزاری، تارک الصلوة درست میکنند. مقدس مآبها و افراد سخت گیر کارها را خراب تر میکنند.
🌳 به نظر من اصلا به بچه دست نزن. خودت درست راه برو، بچه که در کنار توست همین که تو را میبیند، برای ساخته شدنش کافی است. چقدر ائمه علیهم السلام فرمودند: مردم را با عملتان و نه با زبانتان به راه دین دعوت کنید.
👌 [البته طبق روایات پدر و مادر ، امر و نهی زبانی هم بایستی داشته باشند ولی بیشتر دعوت با رفتار باشد]
📚 کشکول فرحزاد ، جلد ۱ ؛ خلاصه ای از صفحه ۱۲۰.
🔸وقتی دیدی یک روز صبح فرزندت خودش بیدار شد و بدون اینکه کسی به او بگوید، وضو گرفت و در گوشهی خلوتی نمازخواند،
✔️بدان نماز فرزندت را گرفت؛ سجدهی شکر به جا بیاور. مبادا از آن پس او را برای نمازخواندن تحریک کنی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
🎞 قبول نکردیم فقیر هستیم
#استاد_صفایی_حائری رحمه الله
💠گروه معارفی سفر به دیگر سو
🌐 ایتا:
@safar_be_digar_soo
🌐واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/COm1QtfkgsC43UKZb3pmIv
🌐 تلگرام:
https://t.me/safar_be_digar_soo
هدایت شده از زیارت
💚 حضرت علی اکبرعلیه السلام
🌤 وارد شده زمانی که میخواهید به زیارت امام حسین بروید سر را روی قبر علی اکبر بگذارید و او را واسطه قرار بدهید.
👤 از بعضی مراجع و بزرگان گذشته در حالات مرحوم آية الله مرعشی نقل شده که میگوید: هر وقت گرفتاری داشتم اول کنار قبر علی اکبر میرفتم و او را نزد اباعبدالله واسطه قرار میدادم. چرا؟ چون امام حسین روز عاشورا تنها جایی که بلند گریه کرد و فریاد زد؛ رَفَعَ صَوتَهُ بالبَكاء، کنار بدن علی اکبر بود.
خدا قسمت کند، زمانی که وارد حرم امام حسین علیه السلام میشوید اول بروید آن دو گوشه، کنار قبر و صورت را روی قبر بگذارید، بگویید: آقا جان، شما واسطه شوید که پدرتان ما را بپذیرد. شما پیش پدرتان جایگاه دارید، مقام دارید، پدرتان در مصیبت شما زیاد اشک ریخته است.
دلها را روانه کنیم کنار قبرش، چند جمله به یاد جوان رشيد اباعبدالله علیه السلام علی اکبر علیه السلام روضه بخوانم و اشک بریزیم. السَّلام عليك يا اباعبدالله.
چون به میدان ز حرم اکبر رفت * روح از جان حرم یک سر رفت
همه گفتند که پیغمبر رفت * ماه ليلا علی اکبر رفت
🌹 خیلی شبیه رسول خدا بود. خدمت پدر آمد همین که اجازه خواست به او اجازه داد. امّا وقتی راه افتاد، اباعبدالله به قد و بالای علی نگاه کرد؛ «نَظَرَ اليه نَظَرَ آیسِ منه» [۱] . تا چشمان اباعبدالله علیه السلام سو داشت نگاه به قد و بالای علی میکرد.
من نگویم که تو ای ماه، نرو * لیک قدری بَرِ من راه برو
بگذار راه رفتنت را ببینم. بگذارند و بالایت را ببینم. آن زمانی که صدا زد: بابا مرا دریاب. اباعبدالله علیه السلام خودش را رساند، اما دید بدن قطعه قطعه. خودش را روی بدن انداخت. اما چه بدنی؟! «فَقَطَّعوهُ بِسُیوفِهِمْ اِرْباً اِرْباً» [۱]، بدنی که قطعه قطعه است. صورت را روی صورتش گذاشت، رفتی و پدر را تنها گذاشتی!
سپه کوفه همه ایستاده به تماشای شه و شهزاده
همه نگاه میکنند که حسین با علی چه میکند؟! شاید دیگر بلند نشود، شاید جان بدهد. همه گفتند حسین جان داده؛
به یقین جان حسین بر لب بود آن که جان داد به او زینب بود
دستش را روی شانه ی برادر گذاشت. حسین، شب عاشورا تو دست گذاشتی و مرا آرام کردی، اکنون من باید تلافی کنم. داداش، بلند شو خدا صبرت دهد.
ولَقد اِستَرحتَ مِن هَمَّ الدنیا و غَمَّها و بَقِیَ ابوکَ فَریداً وحیداً؟ [۲]
----------
[۱]: اللهوف، ص ۱۱۲.
[۱]: بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۴۴.
[۲]: اللهوف، ص ۱۱۲؛ منتهی الامال، ص ۵۱۴ الی ۵۱۶: سوگنامه آل محمد، ص ۲۷۴ و ۲۷۸ مقتل آية الله شوشتری، ص ۱۸۷؛ فرهنگ سخنان امام حسین، دشتی، ص ۵۸۲ و ۵۸۴.
#امام_حسین_علیه_السلام
🏴🕯🖤🕯🏴
🕌@ziarat_et
#تفسیر-جامع
#سوره-یس
#آیه-8
🍃إِنَّا جَعَلْنا في أَعْناقِهِمْ أَغْلالاً فَهِيَ إِلَى الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ (8)
ما در گردنهاى آنان غلهايى قرار داديم كه تا چانهها ادامه دارد و سرهاى آنان را به بالا نگاه داشته است! (8)🍃
■اين آيه شريفه در مقام تعليل آيه سابق است كه مىفرمود: كسانى كه تمام خطوط ارتباطى خود را با خدا قطع كرده ، پيوندها را گسسته، و تمام دريچههاى هدايت را به روى خود بسته اند،اينها هرگز ايمان نخواهند آورد و راه بازگشتى ندارند چرا كه تمام پلها را در پشت سر خود ويران كردهاند.
■در آیه فوق و آیات بعد این افراد نفوذناپذیر را چنین توصیف می نماید:
در نخستين توصيف آنها مىگويد:" ما در گردنهاى آنها غلهايى قرار داديم كه تا چانههاى آنها ادامه دارد، و سرهاى آنها را به بالا نگاه داشته است.
■كلمه" اغلال" جمع" غل" به معناى هر وسيلهاى (از قبيل طناب و زنجير و امثال آن) است كه با آن دست را براى شكنجه دادن و تشديد عذاب به گردن ببندند.
■و كلمه" مقمحون" اسم مفعول از ماده" اقماح" است و اقماح به معناى سر بلند كردن است.
■از اين كلمه برمىآيد غلهايى كه در اهل دوزخ به كار مىرود، طورى است كه بين سينه تا زير چانه آنان را پر مىكند، به طورى كه سرهايشان رو به بالا قرار مىگيرد و ديگر نمىتوانند سر را پايين آورند و راه پيش روى خود را ببينند، و آن را از چاه تميز دهند.
■ و اگر كلمه" اغلال" را نكره (بدون الف و لام) آورده، براى اين بود كه: به اهميت و هول انگيزى آن اشاره كرده باشد.
■و چه جالب است تشبيهى كه از حال بت پرستان لجوج به چنين انسانهايى شده، آنها طوق" تقليد" و زنجير" عادات و رسوم خرافى" را بر گردن و دست و پاى خود بستهاند و غلهاى آنها آن قدر پهن و گسترده است كه سر آنها را بالا نگاهداشته و از ديدن حقايق محروم ساخته، آنها اسيرانى هستند كه نه قدرت فعاليت و حركت دارند و نه قدرت ديد!.
■به هر حال آيه فوق هم مىتواند ترسيمى از حال اين گروه بىايمان در دنيا باشد، و هم بيان حال آنها در آخرت كه تجسمى است از مسائل اين جهان.
تفسير نمونه، ج18، ص: 322-321
ترجمه تفسير الميزان، ج17، ص: 93
#تفسير_روايي
#سوره_یس
#سبب نزول آیه ۸:
🌸الرّسول ( عن إبنعباس (: کَانَ النَّبِیُّ (یَقْرَأُ فِی الْمَسْجِدِ فَیَجْهَرُ بِقِرَاءَتِهِ فَتَأَذَّی بِهِ نَاسٌ مِنْ قُرَیْشٍ فَقَامُوا لِیَأْخُذُوهُ وَ إِذَا أَیْدِیهِمْ مَجْمُوعَهًٌْ إِلَی أَعْنَاقِهِمْ وَ إِذَا هُمْ عُمْیٌ لَا یُبْصِرُونَ فَجَاءُوا إِلَی النَّبِیِّ (فَقَالُوا نَنْشُدُکَ اللَّهَ وَ الرَّحِمَ فَدَعَا النَّبِیُّ (فَذَهَبَ ذَلِکَ عَنْهُمْ فَنَزَلَتْ یس إِلَی قَوْلِهِ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ.
🌸پیامبر ( ابن عباس (گوید: پیامبر (در مسجد قرآن قرائت میفرمود و در قرائت صدایش را بلند کرد و افرادی از قریش از این امر آزرده شدند. پس برخاستند تا پیامبر (را گرفته و مجازات کنند که به ناگاه دستانشان به دور گردنشان حلقه زده شد و کور شده و نمیدیدند. پس به نزد پیامبر (آمده و گفتند: «تو را به خدا سوگند میدهیم که به ما رحم کنی. پس پیامبر (دعا نمود و از آن خلاص شدند و سوره «یس» تا آیه: فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ نازل شد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۹۲
🍃بحار الأنوار، ج۱۸، ص۶۶/ المناقب، ج۱، ص۷۷
#تفسير_روايي
#سوره_یس
#آیه ۸:
🌸الصّادق ( عن أبیبصیر عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ (فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ ... فَهُمْ لا یُؤْمِنُونَ بِإِمَامَهًِْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (وَ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ بَعْدِهِ فَلَمَّا لَمْ یُقِرُّوا کَانَتْ عُقُوبَتُهُمْ مَا ذَکَرَ اللهُ إِنَّا جَعَلْنا فِی أَعْناقِهِمْ أَغْلالًا فَهِیَ إِلَی الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ فِی نَارِ جَهَنَّمَ.
🌸امام صادق ( ابوبصیر از امام صادق (نقل میکند: چون اقرار و ایمان به ولایت ائمّه (و امیرالمؤمنین (ندارند عذاب و کیفر ایشان در این آیه توضیح داده شده است: إِنَّا جَعَلْنا فِی أَعْناقِهِمْ أَغْلالًا فَهِیَ إِلَی الْأَذْقانِ فَهُمْ مُقْمَحُونَ.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۹۴
🍃 الکافی، ج۱، ص۴۳۱/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۲
# انگیزشی_تلنگر
📚موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴
🌌 ندای آسمانی
🖤 تلاوت بسیار زیبا و آرامش با صدای عبدالرحمن مسعد
📚 دارالتحفیظ موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴
🌌 ندای آسمانی
🖤 تلاوت بسیار زیبا و آرامش با صدای عبدالرحمن مسعد
📚 دارالتحفیظ موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
#تفسیر-جامع
#سوره-یس
#آیه-9
🍃وَ جَعَلْنا مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْناهُمْ فَهُمْ لا يُبْصِرُونَ (9)
و در پيش روى آنان سدّى قرار داديم، و در پشت سرشان سدّى؛ و چشمانشان را پوشاندهايم، لذا نمىبينند! (9)🍃
■در اين آيه و آیه قبل حال كفار را در محروميت از هدايت يافتن به سوى ايمان، و اينكه خدا آنان را به كيفر كفرشان و گمراهى و طغيانشان محروم كرده، مثل زده و مجسم ساخته است.
■معناى دو آيه اين است كه: كسانى كه از اين كفار ايمان نمىآورند، براى اين است كه ما در گردنشان غل افكندهايم و دستشان را بر گردنشان بستهايم، و غل تا چانهشان را فرا گرفته و سرهايشان را بالا نگه داشته، به همين حال هستند، و نيز از همه اطراف آنان سد بستهايم، ديگر نه مىتوانند ببينند و نه هدايت شوند.
■مانعى كه نمىگذارد آدمى در آيات خدا نظر كند، دو قسم است: يكى از نظر در آيات أنفس جلو مىگيرد، و ديگرى از نظر در آيات آفاق، موانع قسم اول را تشبيه كرده به غل و زنجيرى كه صاحبش را مقمح مىكند، و نمىگذارد سر خود را پايين آورده و خود را نگاه كند، و چشم بر بدن خود بيفكند. و قسم دوم را تشبيه كرده به سدى كه اطراف آدمى كشيده شده باشد و نگذارد انسان آفاق را ببيند و آياتى كه در آفاق هست برايش ظاهر گردد، كسى كه مبتلا به اين دو مانع شود به كلى از نظر كردن محروم مىماند .
■اين اوصافى كه در اين مثل و در نظايرش در قرآن براى مؤمنين و كفار ذكر شده، كشف مىكند از اينكه براى انسان حياتى ديگر در باطن اين حيات دنيوى هست كه از حس مادى ما پوشيده شده، و به زودى در هنگام مرگ و يا در روز بعث، آن حيات براى ما ظاهر و محسوس مىشود. پس بنا بر اين كلام در نظاير اين آيات و در مثلهاى مورد بحث بر مبناى حقيقتگويى است، نه مجازگويى.
تفسير نمونه، ج18، ص: 324-323
ترجمه تفسير الميزان، ج17، ص: 94
#تفسير_روايي
#سوره_یس
#سبب نزول آیه ۹:
🌸الباقر ( نَزَلَتْ فِی أَبِیجَهْلِبْنِهِشَامٍ عَلَیْهِ اللَّعْنَهًُْ وَ نَفَرٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ ذَلِکَ أَنَّ النَّبِیَّ (قَامَ یُصَلِّی وَ قَدْ حَلَفَ أَبُوجَهْلٍ لَئِنْ رَآهُ یُصَلِّی لَیَدْمَغَنَّهُ فَجَاءَهُ وَ مَعَهُ حَجَرٌ وَ النَّبِیُّ (قَائِمٌ یُصَلِّی فَجَعَلَ کُلَّمَا رَفَعَ الْحَجَرَ لِیَرْمِیَهُ أَثْبَتَ اللَّهُ یَدَهُ إِلَی عُنُقِهِ وَ لَا یَدُورُ الْحَجَرُ بِیَدِهِ فَلَمَّا رَجَعَ إِلَی أَصْحَابِهِ سَقَطَ الْحَجَرُ مِنْ یَدِهِ.
🌸امام باقر ( شأن نزول آیه این است که پیامبر (درحال خواندن نماز بود و ابوجهل که لعنت خدا بر او باد عهد کرده بود هرگاه که پیامبر (را درحال نماز ببیند، سر او را بشکند. پس درحالیکه سنگی در دست داشت، آمد و دید که پیامبر (ایستاده است و نماز میخواند. پس آمد تا او را بزند، امّا هر بار که میخواست سنگ را بالا ببرد و بر سر حضرت بزند، خداوند دست او را به گردنش گره میزد و سنگ در دستش نمیچرخید و هنگامیکه نزد اصحابش برمیگشت، سنگ از دستش میافتاد.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۹۴
🍃بحار الأنوار، ج۱۸، ص۵۲/ نورالثقلین/ البرهان
#تفسير_روايي
#سوره_یس
#آیه ۹:(۱)
🌸أمیرالمومنین ( عَن الْحُسَیْنُبْنُعَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (قَالَ قَالَ الْیَهُودِیُّ فَإِنَّ إِبْرَاهِیمَ (حُجِبَ عَنْ نُمْرُودَ بِحُجُبٍ ثَلَاثَهًٍْ فَقَالَ عَلِیٌّ (لَقَدْ کَانَ کَذَلِکَ وَ مُحَمَّدٌ (حُجِبَ عَمَّنْ أَرَادَ قَتْلَهُ بِحُجُبٍ خَمْسَهًٍْ فَثَلَاثَهًٌْ بِثَلَاثَهًٍْ وَ اثْنَانِ فَضْلٌ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ یَصِفُ أَمْرَ مُحَمَّدٍ (فَقَالَ وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا فَهَذَا الْحِجَابُ الْأَوَّلُ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَهَذَا الْحِجَابُ الثَّانِی فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ فَهَذَا الْحِجَابُ الثَّالِثُ.
🌸امام علی ( امام حسین (از امام علی (نقل میکند که فرمود: آن یهودی به حضرت گفت: «ابراهیم (با سه حجاب و پوشش از مقابل نمرود پنهان شد». علی (فرمود: «بله، چنین بود و محمّد (با پنج حجاب از مقابل دیدگان کسانی که قصد کشتن او را داشتند پنهان شد. سه حجاب آنکه مانند ابراهیم (است و ایشان دو حجاب، بیشتر داشته است. خداوند تبارکوتعالی ماجرای حضرت محمّد (را این چنین توصیف میکند؛ وَجَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا این حجاب اوّل است، وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا این حجاب دوّم است، فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ این حجاب سوّم است.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۹۸
🍃 بحار الأنوار، ج۱۷، ص۲۷۸/ بحار الأنوار، ج۱۰، ص۳۲/ نورالثقلین/ الاحتجاج، ج۱، ص۲۱۳/ البرهان
#تفسير_روايي
#سوره_یس
#آیه ۹:(۲)
🌸الباقر ( عن أبیالجارود عَنْ أَبِیجَعْفَر (فِی قَوْلِهِ وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْناهُمْ یَقُولُ فَأَعْمَیْنَاهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ الْهُدَی أَخَذَ اللَّهُ سَمْعَهُمْ وَ أَبْصَارَهُمْ وَ قُلُوبَهُمْ فَأَعْمَاهُمْ عَنِ الْهُدَی.
🌸امام باقر ( ابوالجارود گوید: امام باقر (دربارهی این فرمودهی خداوند متعال: وَ جَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْنَاهُمْ فرمود: «یعنی آنان را کور کردیم؛ فَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ یعنی هدایت را نمیبینند. خداوند، گوشها، چشمها و قلبهایشان را سلب کرد و آنها را از راه هدایت گمراه کرد».
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۹۸
🍃بحار الأنوار، ج۱۸، ص۵۲/ نورالثقلین/ البرهان/ القمی، ج۲، ص۲۱۲
#تفسير_روايي
#سوره_یس
#آیه ۹:(۳)
🌸الصّادق ( وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ عُقُوبَهًًْ مِنْهُ لَهُمْ حَیْثُ أَنْکَرُوا وَلَایَهًَْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (وَ الْأَئِمَّهًِْ (مِنْ بَعْدِهِ هَذَا فِی الدُّنْیَا وَ فِی الْآخِرَهًِْ فِی نَارِ جَهَنَّمَ مُقْمَحُونَ.
🌸امام صادق ( وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لا یُبْصِرُونَ این عقوبتی است برای آنها در دنیا؛ چون منکر ولایت امیرالمؤمنین و ائمّه (بعد از او شدهاند. و در آخرت در آتش جهنّم به طوری که سرهایشان بالا نگاه داشته شده است، میباشند.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
🍃تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۰۰
🍃الکافی، ج۴۳۱، ص۱/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۳۲
# انگیزشی_تلنگر
📚موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴🏴🏴🏴
🌌 ندای آسمانی
🖤 تلاوت بسیار زیبا و آرامش با صدای عبدالرحمن مسعد
📚 دارالتحفیظ موسسه قرآنی آصال
🌼 ایتا
eitaa.com/nedaye_asmany_ASAL
🌼 واتساپ
https://chat.whatsapp.com/COpB16cK3prLswOCtgjk3N
💠گروه معارفی سفر به دیگر سو
🌐واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/COm1QtfkgsC43UKZb3pmIv
🌐کانال تلگرام:
https://t.me/safar_be_digar_soo