eitaa logo
ندای تهذیب
8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
936 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹مجموعه پوسترهای نمایشگاهی / الگوی رفتاری علما در خانواده موضوع: خطاپوشی در جمع و تذکر صمیمانه در نهان شماره 23 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🌺خانه سبز / قسمت هشتم / خانواده‌گرایی🌺 ای کسانی که ایمان آورده اید ! خود و خانواده ی خود را از آتش نگه دارید : یا أیُّها الّذینَ آمَنوا ! قُوا أنفسَکُم و أهلیکُم ناراً ! (تحریم / 6) چون آیه « ای اهل ایمان ! خود و خانواده تان را از آتش نگه دارید ! » نازل شد ، مردم گفتند : ای فرستاده ی خداوند ! چگونه خود و خانواده ی خود را حفظ کنیم ؟ فرمود : کارهای خوب را انجام دهید و آن را به خانواده ی خود نیز یادآوری کنید ، و بر فرمانبرداری از خدا پرورششان دهید ! لمّا نَزَلتْ : « یا أیُّها الّذینَ آمَنوا !قُوا أنفسَکُم و أهلیکُم ناراً » قالَ النّاسُ : ( یا رسول اللَّه ! ) کیفَ نَقِی أنفسَنا وَ أهلِینا ؟ قالَ : اعمَلُوا الخیرَ و ذَکِّروا بهِ أهْلِیکُم و أدِّبُوهُم علی طاعهِ اللَّهِ ! نگهدارى خويشتن به ترك معاصى و عدم تسليم در برابر شهوات سركش است، و نگهدارى خانواده به تعليم و تربيت و امر به معروف و نهى از منكر، و فراهم ساختن محيطى پاك و خالى از هرگونه آلودگى، در فضاى خانه و خانواده است. اين برنامه‏اى است كه بايد از نخستين سنگ بناى خانواده، يعنى از مقدمات ازدواج، و سپس نخستين لحظه تولد فرزند آغاز گردد، و در تمام مراحل با برنامه‏ريزى صحيح و با نهايت دقت تعقيب شود 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران: حجت الاسلام مسعود عالی "دستورالعمل ریاضت علامه طباطبایی" علامه طباطبایی فرمودند که یکی از نسخه ها برای اهل سیر و سلوک این است که در خانه اهل سازش بوده و به اهل خانواده سخت نگیرید. این نوعی از سختی کشیدن است که انسان با این روش روی نفس خود پا گذاشته و خود را می آزماید. 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🌺 زن، خانواده و تربیت اسلامی در مکتب امام خمینی (ره) (قسمت چهارم) 🌺 ◀️ویژگی ها و استعدادهای خاص مادر▶️ همان گونه که بیان شد، امام رحمه الله، در تربیت، بیشترین نقش و سهم را برای مادران قائل بود تا جایی که هیچ کس دیگر حتی پدر یا معلم چنین نقشی را در حد مادر نمی تواند ایفا کند. بی شک، چنین نگرشی نسبت به مادر، از ویژگی های خاص عاطفی و روحی مادران سرچشمه می گیرد. همان ویژگی هایی که امام رحمه الله از آنها آگاهی داشت و در برخی موارد به آنها اشاره کرده است: 1. سرمایه عاطفی والا و منحصر به فرد مادران «حقوق بسیار مادرها را می توان شمرد و نمی توان به حق ادا کرد. یک شب مادر نسبت به فرزندش از سال ها عمر پدر متعهد ارزنده تر است. تجسم عطوفت و رحمت در دیدگان نورانی مادر، بارقه رحمت و عطوفت رب العالمین است. خداوند تبارک و تعالی قلب و جان مادران را با نور رحمت ربوبیت خود آمیخته، آن گونه که وصف آن را کس نتوان کرد و به شناخت کسی جز مادران در نیاید و این رحمت لایزال است که مادران را تحملی چون عرش در مقابل رنج ها و زحمت ها از حال استقرار نطفه در رحمت و طول حمل و وقت زاییدن و از نوزادی تا به آخر، رحمت فرموده. رنج هایی که پدران یک شب آن را تحمل نکنند و از آن عاجز هستند».(روح اللّه خمینی، جلوه های رحمانی، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1371، ص47؛ تبیان، دفتر هشتم، ص 125.) 2. رابطه و علاقه خاص مادر و فرزندی «دامن مادرها دامنی است که انسان از آن باید درست بشود؛ یعنی اول مرتبه تربیت، تربیت بچه است در دامن مادر؛ برای اینکه علاقه بچه به مادر بیشتر از همه علایق هست و هیچ علاقه ای بالاتر از علاقه مادری و فرزندی نیست. بچه ها از مادر بهتر چیز اخذ می کنند».(صحیفه نور، ج 7، ص 76.) «علاقه ای که بچه به مادر دارد، به هیچ کس ندارد و آن چیزی که در بچگی از مادر می شنود، در قلبش نقش می بندد و تا آخر همه اش می ماند».(صحیفه نور، ج 8، ص 162) «... و چون بچه ها آن علاقه ای که به مادر دارند، به هیچ کس ندارند و در دامن مادر که هستند، تمام چیزهایی که دارند، آرزوهایی که دارند، خلاصه می شود در مادر و همه چیز را در مادر می بینند».(صحیفه نور، ج 8، ص 162) 3. اثرگذاری خاص مادران بر فرزندان «حرف مادر، خلق مادر، عمل مادر در بچه اثر دارد... بچه وقتی در دامن مادرش هست، می بیند مادر اخلاق خوش دارد، اعمال صحیح دارد، گفتار خوش دارد، آن بچه از همان جا اعمالش و گفتارش به تقلید از مادر که از همه تقلیدها بالاتر است و به تزریق مادر که از همه تزریق ها مؤثرتر است، تربیت می شود».(صحیفه نور، ج 6، ص 157.) «بچه از مادر بهتر چیز اخذ می کنند. آن قدری که تحت تأثیر مادرها هستند، تحت تأثیر پدر نیستند، تحت تأثیر معلم نیستند، تحت تأثیر استاد نیستند».(صحیفه نور، ج 7، ص 76.) «در دامن مادر، بچه ها بهتر تربیت می شوند تا در پیش استادان... مادرها باید توجه به این کنند که بچه ها را خوب تربیت کنند، پاک تربیت کنند، دامن هایشان یک مدرسه علمی و ایمانی باشد و این، یک مطلب بسیار بزرگی است که از مادرها ساخته است و از دیگران ساخته نیست. آن قدری که بچه از مادر می شنود، از پدر نمی شنود. آن قدری که اخلاق مادر در بچه کوچک نورس تأثیر دارد و به او منتقل می شود، از دیگران عملی نیست».(صحیفه نور، ج 8، ص 162.) 4. آرامش بخشی مادر نسبت به فرزندان «مادری که بچه اش گرفتاری دارد و می خواهد او را نجات بدهد، آن قدری که الطاف این مادر او را آرام می کند، مداوا آن قدر تأثیر در او ندارد. این الان احتیاج به او دارد که روحش آرام بشود، مادر روح این را آرامش می دهد...».(صحیفه نور، ج 6، ص 280.) 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
🍂سلسله مباحث: شماره 22 🌺1️⃣ شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 7ـ رعایت انصاف و پرهیز از برآوردن آه حسرت دیگران (قسمت سوم) آیة اللّه‏ وحید بهبهانی دو پسر داشته است: یكی، به نام آقا محمدعلی و دیگری، با نام آقا محمد اسماعیل. این مرد بزرگ، روزی عروسش (زن آقا محمداسماعیل) را دید كه جامه‏های عالی و فاخر پوشیده است، به پسرش اعتراض كرد كه چرا برای زنت این جور لباس می‏خری؟ پسر جواب داد: «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِی وَ الطَّیبَـتِ مِنَ الرِّزْقِ»؛ بگو: چه كسی زینت‏ها و رزق‏ها و غذاهای پاكیزه را كه خدا برای بندگانش آفریده، حرام كرده است؟ مگر اینها حرام است؟ لباس فاخر و زیبا را چه كسی حرام كرده است؟ گفت: پسرم! نمی‏گویم كه اینها حرام است. البته، حلال است. من روی حساب دیگری می‏گویم. من مرجع تقلید و پیشوای این مردم هستم. در میان مردم، غنی و فقیر و متمكن و غیر متمكن هست. افرادی هستند كه از این لباس‏های فاخر و فاخرتر بپوشند؛ ولی طبقات زیادی هم وجود دارند كه نمی‏توانند این‏جور لباس‏ها را بپوشند؛ لباس كرباس می‏پوشند. ما كه نمی‏توانیم این لباس را كه خودمان می‏پوشیم، برای مردم هم تهیه كنیم و نمی‏توانیم كه آنها را در این سطح زندگی بیاوریم؛ ولی یك كار ازما ساخته است و آن هم‏دردی با آنها است؛ آنها چشم‏شان به ما است. یك مرد فقیر، وقتی زنش از او لباس فاخر مطالبه می‏كند، یك مایه تسكین خاطر دارد. او می‏گوید: گیرم ما مثل ثروتمندان نبودیم، ما مثل خانه آقای وحید زندگی می‏كنیم. ببین زن یا عروس وحید این جور می‏پوشند كه تو می‏پوشی؟ وای به حال آن وقتی كه ما هم زندگی مان را مثل طبقه مرفه و ثروتمند كنیم! این یگانه مایه تسلی خاطر و كمك روحی فقرا هم از دست می‏رود. من به این منظور می‏گویم ما باید زاهدانه زندگی كنیم كه زهد ما هم‏دردی با فقرا باشد. ( احیای تفكر اسلامی، ص 78 و سیری در نهج البلاغة، ص 228. ) ادامه دارد... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 329، آیات 82 تا 90 🗓1399/10/05 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
329.mp3
462.3K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 329 🗓1399/10/05 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
250.pdf
96.5K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅برخی دعاهای قرآنی ✏️درخواست حکمت، بصیرت و نیک نامی 🗓1399/10/05 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
در سایه امام زمان عمرمان گذشت باشد که در دولت او نوکری کنیم... 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
شماره 10 🌸ضرورت طرح مباحث مهدویت / بعد اعتقادی (قسمت هشتم) / عوامل عدم شناخت امام زمان (عج)🌸 —————-👇👇👇 چه عواملی باعث می شود، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را نشناسیم؟ با توجه به آیات و روایات، بخصوص روایات مهدوی و ادعیه موجود و توقیعات می توان عوامل چندی را به عنوان موانع شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف بیان کرد: 🔅عامل اول: عدم شناخت دین کسانی که فهم درست از آموزه های دین و معارف الهی ندارند چگونه می توانند به معرفت امام و حجت الهی برسند و از فیوضات معنوی امام بهره ببرند، لذا در روایتی از امام صادق علیه السلام چنین آمده است: «لا خیر فی من لایتفقّه من اصحابنا؛ (کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج1، ص33) هرگاه از یاران و اصحاب ما هر یک عمیقانه به مسائل دین ننگرد خیری در او وجود ندارد». البته منظور حضرت فقاهت مصطلح نیست بلکه منظور حضرت فهم درست و روشن در آموزه های دین است، زیرا همه نمی توانند فقیه باشند لذا از این عبارت امام صادق علیه السلام می توان فهمید بیشترین خسارت و زیان, عدم شناخت دین است، و این امر نه تنها باعث خسارت فردی نیست بلکه جهالت و نادانی در امور دین، برای جوامع دینی خسارت جبران ناپذیری را به همراه دارد و ائمه علیهم السلام همواره از این افراد نادان و سطحی نگر بیشترین نگرانی را داشتند، (خطبه 27 نهج البلاغه) آنان کسانی اند که هم به خود ضرر و زیان می رسانند و هم به اهداف وجود مقدس ائمه علیهم السلام. نمونه اش را می توان در توقیع امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به محمد بن علی بن هلال کرخی دریافت. آنجا که می فرماید: «یا محمد بن علی قد آذانا جُهلاء الشیعه و حمقائهم و من دینه جناح البعوضه ارجح منه (مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج25، صص266 و 267)؛ یعنی ای محمد بن علی، نادانان شیعه و کم خردان آنان و کسانی که بال پشه از دین آنها برتر و ارزشمندتر است، ما را آزار می دهند.» ادامه دارد... 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 330، آیات 91 تا 101 🗓1399/10/06 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
330.mp3
498.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه 330 🗓1399/10/06 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
251.pdf
119.2K
هر روز با قرآن و عترت 📚 ✅برخی دعاهای قرآنی ✏️درخواست اظهار نیاز به مصلحت و خیر 🗓1399/10/06 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
مجموعه پوسترهای نمایشگاهی آیات اخلاقی، شماره 26 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
🌺« تَحَدّی » دلیل معجزه بودن قرآن است🌺 « تَحَدّی » دلیل معجزه بودن قرآن است قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الاِْنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی اَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْانِ لایَأْتوُنَ بِمِثْلِه وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیرا بگو اگر انسان ها و پریان اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد هرچند یکدیگر را در این کار کمک کنند .(88 / اسراء) این آیه با صراحت تمام ، همه جهانیان را اعم از کوچک و بزرگ ، عرب و غیر عرب ، انسان ها و حتّی موجودات عاقل غیرانسانی ، دانشمندان ، فلاسفه ، ادباء ، مورخان ، نوابغ و غیر نوابغ ، خلاصه همه را بدون استثناء دعوت به مقابله با قرآن کرده است و می گوید اگر فکر می کنید قرآن سخن خدا نیست و ساخته مغز بشر است ، شما هم انسان هستید ، همانند آن را بیاورید و هرگاه بعد از تلاش و کوشش همگانی، خودرا ناتوان یافتید، این بهترین دلیل بر معجزه بودن قرآن است. این دعوت به مقابله که در اصطلاح علماء عقاید ، « تَحَدّی » نامیده می شود یکی از ارکان هر معجزه است و هر جا چنین تعبیری به میان آمد به روشنی می فهمیم که آن موضوع ، از معجزات است . وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنّاسِ فی هذَا الْقُرْانِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ فَاَبیاَکْثَرُ النّاسِ اِلاّ کُفُورا ما در این قرآن برای مردم از هر چیز نمونه ای آوردیم ( و همه معارف در آن جمع است ) اما اکثر مردم ( در برابر آن ) جز انکار حق ، کاری ندارند .(89 / اسراء) « صَرَّفْنا » از ماده « تصریف » به معنی تغییر ، یا تبدیل آمده است . « کُفُور » به معنی انکار حق است . گذشته پیامبر اسلام در محیطی پرورش یافته بود که از علم و دانش محدود بشری آن زمان نیز خبری نبود ، آیا وجود این همه محتوای متنوع در زمینه های توحیدی و اخلاقی و اجتماعی و سیاسی و نظامی دلیل بر این نیست که مغز انسان تراوش نکرده بلکه از ناحیه خدا است . و به همین دلیل اگر جن و انس جمع شوند که همانند آن را بیاورند قادر نخواهند بود . بلکه آثار کهنگی از آن می بارد . درحالی که قرآن در هرعصر و زمانی که خوانده می شود مخصوصا در عصر ما، آن چنان است که گویی «امروز» و «برای امروز» نازل شده و هیچ اثری از گذشت زمان در آن دیده نمی شود. 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
/ اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی) شماره 4 ❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» / تحلیل آیت الله احمد عابدی (قسمت دوم)❇️ ——————————-👇👇👇👇
/ اندیشه قرآنی امام خامنه ای (مدظله العالی) شماره 4 ❇️📚«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» / تحلیل آیت الله احمد عابدی (قسمت دوم)❇️ ——————————-👇👇👇👇 🔅بیان اعتقادات قرآنی با تسلط بر مباحث کلامی و فلسفی ما یک اعتقاداتی داریم که این کتاب هم این‌ها را مورد بحث قرار داده، توحید، نبوت، عدل، امامت و معاد و این فکر اصلی‌اش است، ولی یک مسائل فرعی هم دارد . عقاید را چند جور می‌شود بیان کرد. یک‌وقت مثلاً کسی به صورت کلامی اعتقادات را بحث میکند و اندیشه‌ی اسلامی را مانند کتاب عقاید الإمامیه مرحوم آقای مظفر یا کتاب الهیات آیت‌الله سبحانی حفظه‌الله بحث میکند. یک مرتبه کسی اعتقادات را به صورت فلسفی بحث میکند مثل کتاب تجرید و شرح تجرید. یک مرتبه کسی اعتقادات را به صورت عرفانی بحث میکند مثل نوع کتاب‌های آیت‌الله حسن‌زاده آملی حفظه‌الله. آن هم همین اعتقادات است، ولی به صورت عرفانی مطرح شده است. یک مرتبه کسی می‌آید اعتقادات را به صورت قرآنی بحث میکند که این کتاب [طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن]محور اصلی‌اش این است. یعنی در هر جلسه‌اش می‌بینیم آیت‌الله خامنه‌ای یک آیه‌ی شریفه‌ی قرآن را مورد بحث قرار داده و از قرآن میخواهد اندیشه‌ی اسلامی را بیان بکند. این به چه خاطر بوده است؟ اولاً میدانید تفکر مشهد که این‌گونه بوده است و هست. این یک نکته که مطابق با تفکر مشهد است. ثانیاً اینکه این تفکری که در این کتاب ارائه میشود با توجه و با اشراف به آن دیدگاه‌های کلامی و فلسفی است. یعنی گوینده‌ی این مطالب، نویسنده‌ی بزرگوارش، حضرت آقا، با توجه و اشراف کامل به مباحث کلامی و فلسفی این مطالب را ارائه کرده است و لذا اگر کسی بخواهد دقیقاً متوجه بشود که ایشان چه میفرماید، غیر از اینکه باید به تفاسیری که اشاره کردم با آن گرایش نوشته شده است، مراجعه کند؛ باید به مباحث کلامی و فلسفی هم توجه داشته باشد. ادامه دارد... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
39_Khoda-ma-ra-bas-ast.mp3
18.59M
«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را با صدای استاد بشنویم موضوع: تنها خدا ما را بس است 🌹 @nedaye_tahzib ☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: شماره 23 🌺 شاخص‏ها و ملاك‏های كلی 🌺 🔅سر و وضع ظاهری طلبه هرگونه لباس، آرایش یا رفتاری كه موجب انگشت‏نما شدن آدمی در میان دیگران و جلب توجه آنها گردد، لباس شهرت نامیده می‏شود و از نظر شرعی ممنوع است. مسلمان در انتخاب طرح، رنگ یا جنس لباس، اصلاح سر و صورت و نیز رفتارهای خود باید به گونه‏ای عمل كند كه دیگران به دیده تحقیر یا تمسخر به او نظر نكنند و شخصیت و كرامت او پیوسته در اجتماع از آسیب اعتراض محفوظ ماند. افزودن پیرایه‏های غیرمعمول به خود، برای خودنمایی و به منظور جلب توجه دیگران ناشی از عقده حقارت و نوعی بیماری است كه دین اسلام زمینه بروز آن را از بین برده‏است. رفتار مسلمان نباید غیرطبیعی و چندش‏آور باشد؛ بلكه سلوك وی باید همواره زیبا، موزون، متین، با وقار و مورد پسند جامعه باشد. پیامبر اكرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله از دو گونه لباس نهی می‏فرمود: المَشهورَةُ فی حُسنِها وَ المشهورةُ فی قُبحِها؛ لباسی كه در زیبایی موجب شهرت است و لباسی كه در زشتی انگشت‏نما است. (كنز العمال، حدیث 41171. ) امام علی علیه‏السلام می‏فرماید: البس ما لا تَشتَهِرُ بِهِ وَ لا یزری بِك؛ لباسی بپوش كه تو را انگشت‏نما نكند و موجب حقارت و استخفاف تو نگردد. (غررالحكم، حدیث 2316. ) رسول گرامی اسلام صلی‏ الله‏ علیه ‏و‏آله می‏فرماید: مَن لَبِسَ ثِیابَ شُهرةٍ فی الدُّنیا أَلبَسَهُ اللهُ ثِیابَ الذُّلِّ یومَ القِیامَةِ؛ هر كس در دنیا لباس شهرت بپوشد، خداوند در قیامت به او لباس ذلت بپوشاند. (بحارالانوار، ج 101، ص 13. ) ادامه دارد... 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
✅سوره مبارکه ، صفحه 331، آیات 102 تا 112 🗓1399/10/07 💐 @nedaye_tahzib 🌱 tahzib-howzeh.ir