48_Meydane-Mosabeqeh.mp3
2.71M
#شنبه_های_قرآنی
#کلیپ_صوتی
«طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را با صدای استاد #امام_خامنه_ای بشنویم
موضوع: میدان مسابقه
#ندای_تهذیب
🌹 @nedaye_tahzib
☘️ tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 49
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
——————————
💠رفتار ویژه طبقات ثروتمند و مترف (قسمت سوم)💠
بافت طبیعی حوزه، آمیخته با قناعت و سادگی است؛ اجتناب از مظاهر تنعم و تجمل است. اگر حوزه از این طبیعت به دور ماند و در دام زرق و برق فرو افتد، از مكانت و منزلت طبیعی خود هبوط خواهد كرد و باور ملی را در مورد حوزه و و روحانیت، دگرگون خواهد ساخت:
طبیعت حوزه، طبیعت قناعت و بیاهتمامی به ظواهر و خرج تراشی بیهوده و بیفایده است (سخنرانی در آغاز درس خارج فقه 21/6/1372. این قسمت از كتاب حوزه و روحانیت در آئینه رهنمودهای مقام معظم رهبری ج 2 نقل شده است).
برخی میگویند كه دارایی فراوان، لباس گرانقیمت و ظاهری آراسته و شیك، تأثیر كلام و نفوذ روحانی را بیشتر میكند، در مقابل زهد و بیرغبتیاش به مظاهر دنیوی، یا عدم استفاده از كالاهای تجملی، او را در نظر مردم تحقیر میكند.
بیشك، ارزش انسان با لباس و خانه و دارایی او تعریف نمیشود؛ گرچه از نظر اهل دنیا و پولداران، آدمهای بیتكلف گاهی حقیر پنداشته میشوند:
«هرچه بروید سراغ اینكه یك قدم بردارید برای اینكه خانهتان بهتر باشد، از معنویتتان به همین مقدار، از ارزشتان به همین مقدار كاسته میشود. ارزش انسان به خانه نیست، به باغ نیست، به اتومبیل نیست. اگر ارزش انسان به اینها بود، انبیا باید همین كار را بكنند. انبیا سیرهشان را دیدید چه جور بوده. ارزش انسان به این نیست كه انسان یك هیاهو داشته باشد، یك اتومبیل كذا داشته باشد، یك رفت و آمد زیاد داشته باشد. ارزش روحانیت به این نیست كه یك بساطی داشته باشد و یك دفتر و دستكی داشته باشد. فكر كنید ارزش انسان را به دست بیاورید، ارزش روحانیت را از دست ندهید (صحیفه امام، ج 19، ص 251ـ252. )».
آن چیزی كه مردم از ما توقع داشته و دارند و به واسطه آن دنبال ما و شما آمدهاند و اسلام را ترویج نموده و جمهوری اسلامی را بهپا كردند و طاغوت را از میان بردند، كیفیت زندگی اهل علم است. اگر خدای نخواسته، مردم ببینند كه آقایان وضع خودشان را تغییر دادهاند، عمارت درست كردهاند و رفت و آمدهایشان مناسب شأن روحانیت نیست، و آن چیزی را كه نسبت به روحانیت در دلشان بوده است از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی همان ... .
♾♾♾♾♾♾
♾♾♾♾♾♾
📍برای جستجوی مطالب مرتبط می توانید از هشتگ #️⃣ (رنگهای آبی در متن استفاده نمایید)📍
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#رفتار_اجتماعی
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
#قرآن_کریم
✅سوره مبارکه #روم، صفحه 408، آیات 33 تا 41
🗓1399/12/24
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.ir
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
شماره 20
🌺آیت ا... بروجردی / قسمت یازدهم / پشتیبانی از شخصیت های مبارز🌺
1️⃣ حضرت امام خمینی رحمه الله
حجت الاسلام سید عباس مُهری در این باره می گوید: روزی در محضر آیت الله بروجردی بودم که نماینده ای از طرف دولت به حضور ایشان آمد تا موافقت او را با موضوعی که دولت در دست اجرا داشت، خواستار شود. آیت الله بروجردی فرمودند: «پاسخ را بعد از مشورت و تبادل نظر با بعضی از علما به دولت ابلاغ خواهم کرد.»
من به فکر افتادم که آقای بروجردی در این گونه امور با کدام یک از علمای قم مشورت می کنند؟
دیری نپایید که دیدم امام خمینی رحمه الله بنا به درخواست ایشان به آنجا آمدند و به اتفاق، به اتاق رفتند و به گفت وگو نشستند و ساعتی بعد آقای بروجردی نظر خودش را برای دولت فرستادند
و همچنین بعضی از افاضل حوزه نجف از مرحوم شیخ محمدتقی بروجردی نقل می کردند که مرحوم آیت الله بروجردی کرارا می فرمود:
«قصد دارم که در موقعیت مناسبی زیر بازوی جوانی را بگیرم که برای اسلام و مسلمین می تواند مثمر ثمر باشد و اشاره به امام خمینی رحمه الله کرده بود (سید حمید روحانی، بررسی و تحلیلی از نهضت امام خمینی رحمه الله، تهران، انتشارات راه امام، 1359، ج 1، ص 101.)».
حجت الاسلام سید عباس مهری در مورد این رویداد می گوید: مرحوم آیت الله بروجردی علاوه بر اینکه در امور مهم سیاسی با امام خمینی رحمه الله مشورت و تبادل نظر می کردند، گاهی نیز از ایشان دعوت به عمل می آوردند که در گفت وگویی که با مقامات دولتی درباره امر مهمی داشتند، شرکت نماید و به طور مستقیم از جانب ایشان با نماینده دولت و مقامات دولتی گفت وگو کند.
در مورد یکی از مواد قانون اساسی که رژیم می خواست تغییر دهد و به منظور جلب موافقت مرحوم آیت الله بروجردی، دکتر اقبال را به حضور ایشان فرستاده بود، امام خمینی رحمه الله بنا به درخواست آقای بروجردی در آن نشست شرکت کرد و رسما با دکتر اقبال صحبت و گفت وگو نمود و سرانجام با لحن تند و قاطعانه اظهار داشت که:
«ما به شما هرگز اجازه چنین تغییر و تبدیلی در قانون اساسی را نمی دهیم؛ زیرا این گونه تغییر، افتتاحیه ای جهت دستبرد اساسی به قوانین موضوعه این کشور خواهد شد و به دولت فرصت خواهد داد که هر وقت، هر طور که سیاست و منافع او اقتضا می کند، در قانون اساسی دست ببرد و طبق اغراض و امیال خود قانونی را ملغی و قانون دیگری را جعل نماید (همان، صص 101 و 102).»
بدین صورت توطئه رژیم را خنثی و از دستبرد به قانون اساسی جلوگیری به عمل آمد.
♾♾♾♾♾♾♾
#ندای_تهذیب
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
@nedaye_tahzib.mp3
2.44M
🔊 كليپ صوتی خیلی زیباست حتما گوش کنید👆👆
🎙🌸 استاد آيت الله #مجتهدی تهرانی (ره)
✍️ موضوع : حدیث حضرت امام #جواد علیه السلام ( سه خصلت مومن )
🔴 #پست_ویژه برای تمام برادران و خواهران
⚛️ #درس_اخلاق ⚛️ #مومن
🙏ارسال به دیگران فراموش نشود🙏
♾♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
❇️ یکشنبههای هفته: #اسوه_های_اخلاقی ❇️
⏺#نقش_الگو_در_تربیت
شماره 8
—————————
🔅ضرورت وجود الگوها (قسمت پنجم)
در روایتی معصوم دستور می دهد که با عمل و رفتارتان الگوی دیگران باشید و آنان را به سوی حق دعوت کنید:
مردم را با غیر زبان هایتان (با عمل) به سوی کار خیر فرابخوانید. پس باید دیگران ببینند که شما در انجام دادن کارهای خوب، راست گویی و پرهیزکاری کوشا هستید.(1)
«در این روایت، دو روش تربیتی زبانی و روش تربیتی عملی و الگویی، طرح و روش تربیتی زبانی مستقیم، نامطلوب و روش تربیتی الگویی غیرمستقیم، مطلوب و کارآمد معرفی شده است. علت ناکارآمدی روش تربیتی زبانی مستقیم این است که چون معمولاً اغلب مربیان اعم از والدین و معلمان با روش صحیح پند و موعظه آشنا نیستند، شخصیت نوجوان و جوان را نادیده می گیرند. در نتیجه، جوان احساس حقارت و کوچکی می کند. برخی مربیان بدون اینکه توجه داشته باشند، هنگام راهنمایی و ارشاد، آنها را توبیخ و ملامت می کنند. بدیهی است ملامت و توبیخ، بر میزان لجاجت و انحراف آنان خواهد افزود؛ زیرا لازمه طبیعی ملامت ها و سرزنش ها، توسعه ویرانگری، طغیان و عصیان است. این ویرانگری شخصیت در روش تربیتی زبانی، وقتی گسترده تر خواهد بود که ارشاد در حضور دیگران و در میان جمع صورت گیرد. با توجه به همین نکته، در برخی روایت ها، نصیحت در حضور دیگران و به طور آشکار، سبب کوبندگی نصیحت شونده دانسته شده است».(2)
در مقابل، در روش تربیتی عملی و الگویی، نه تنها شخصیت نوجوان و جوان نادیده گرفته نمی شود، بلکه شخصیت وی حفظ می شود. افزون بر این، روایت یاد شده، تبلیغ عملی و مشاهده ای را از دعوت و تبلیغ زبانی، مؤثرتر می داند؛ زیرا در تبلیغ عملی، مخاطب با دیدن کار نیک، ناخودآگاه به سوی آن جذب می شود. در روش تبلیغی زبانی و قولی، مربی، خود را به تربیت شونده نزدیک می کند، ولی در روش تربیت الگویی و عملی، تربیت شونده (متأسی)، ناخودآگاه، خود را به مربی (اسوه) نزدیک می کند.(3)
بنابر آنچه گذشت، می توان گفت اصل امامت در شیعه بر اساس یادگیری مشاهده ای از الگوی رفتاری شکل گرفته است. بنابراین، امام به معنای پیشوا، کسی است که پیشاپیش امت حرکت می کند. به گونه ای که امت، وی را می بینند و برای الگوگیری از ارزش های عینی تجلی یافته در وی تلاش می کنند.
پی نوشت:
1- اصول کافی، ج 2، کتاب الایمان و الکفر باب الصدق و الامانه، ص 105، ح 10.
2- سیداصغر ناظم زاده قمی، جلوه های حکمت گزیده موضوعی کلمات امیرالمؤمنین علی علیه السلام، قم، دفتر نشر الهادی، 1373، چ 1، ص 578؛ مجید رشیدپور، آشنایی با تعلیم و تربیت اسلامی (با تأکید بر روش ها)، تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان، 1372، چ 2، صص 54 و 55.
3. مجید رشیدپور، روش های تربیتی، بحث روش الگویی، تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان، 1370، چ 1، ص 106.
ادامه دارد...
#الگو_و_تربیت
♾♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
💐 @nedaye_tahzib
🌱 tahzib-howzeh.com
🍂سلسله مباحث: #زیِّ_طلبگی
شماره 50
🌺 شاخصها و ملاكهای كلی |
رفتار اجتماعی طلبه🌺
——————————
💠پول گرفتن💠
📍طلبه در قبال انجام وظایفی مانند سخنرانی، اقامه جماعت، نماز میت، خطبه عقد و ... نباید از مردم تقاضای پول كند، یا با آنان طی نماید؛ بلكه باید مانند پیامبران الهی به زبان حال و قال بگوید:
«فَمَا سَأَلْتُكُم مِّنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِی إِلاَّ عَلَی اللَّهِ (یونس 10)»؛
هیچ پاداشی از شما نخواستهام. پاداش من تنها بر خدا است
پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله در این زمینه میفرماید:
مَنْ طَلَبَ الدُّنْیا بِعَمَلِ الاْخِرَةِ فَما لَهُ فِی الاْخِرَةِ مِنْ نَصِیبٍ (بحار الانوار، ج 67، ص 218. )؛
هر كس با عمل آخرت، دنیاطلبی كند، در آخرت بهرهای ندارد.
📍نه تنها طلب پاداش و اجرت، بلكه توقع احترام و تشكر نیز، برای طلبه زیبنده نیست. طلبه با این خدمات اجتماعی به معامله با خدا برخاسته و ادای وظیفه شرعی كرده است. به همین جهت احترام و توهین مردم باید در نظرش مساوی باشد و به نفرین و صلوات آنان اعتنایی نكند.
نباید تلاش طلبه جلوه كار، شغل و درآمدزایی پیدا كند؛ بلكه هدایتگری، دلسوزی و خدمت در وجود او باید موج زند.
📍بیشك، بسیاری از مردم، ارزش خدمات پربهای طلبه را درك میكنند و متناسب توان خود انجام وظیفه نموده و از او قدرشناسی میكنند.
اما طلبه در مواجهه با این موضوع هرگز نباید خود را طلبكار و متوقع بنمایاند و هرگز نباید به گونهای وانمود كند كه گویا منّتی بر سر مردم یا چشمداشتی از آنان دارد.
طلبه باید كاملاً در خدمت مردم باشد و برای انجام وظایف صنفی و خدمات اجتماعی با گشادهرویی و آمادگی تام اعلام اشتیاق كند.
البته، اگر كسانی از باب ادای وظیفه و قدرشناسی هدیهای به او دادند، دریافت آن، ناروا نیست؛ مشروط بر اینكه در این دریافت بسیار ظریف و خوش سلیقه عمل كند. مثلاً هنگام گرفتن هدیه خود را حریص، ذوق زده و طلبكار نشان ندهد، بلكه نشانههای مناعت طبع و شرمندگی از این محبت، در چهرهاش پدیدار شود.
📍جلال و احترام روحانی باید به عنوان یك گوهر ارزنده حفظ شود. از این رو، اگر ناشیانه، در میان جمع و به صورت آشكار وجه نقدی به او داده شد، بزرگمنشانه از گرفتن آن خودداری كند، و یا اگر آن وجه را میگیرد، بلافاصله پیش همان جماعت آن را هدیه دهد و خرج خود مردم و مسجد محل كند، تا محترمانه آنان را از اشتباه خود پشیمان سازد و به آنان روش درست را بیاموزد.
📍طلبه باید مكرّر این نكته را ابتدا برای خود و سپس برای مردم گوشزد كند كه من یك خدمتگزار مردم و درصدد ادای وظیفه هستم و پاداش من با خدا است. هرگز غصه روزی خود را نخورد و از اینكه مانند پیامبران الهی بیمزد و منت و خالصانه قدم برمیدارد، احساس افتخار و عزت كند.
حضرت علی علیهالسلام میفرماید:
المُستَأكلُ بِدینِهِ، حَظُّهُ مِن دینِهِ ما یأكلُهُ ( تحف العقول، ص 223)؛
آن كس كه با دین خود روزی میخورد، بهرهاش از دینش همان است كه خورده است.
حمزه بن حمران میگوید از امام صادق علیهالسلام شنیدم كه میفرمود:
مَنِ استَأْكلَ بِعِلمِهِ افتَقَرَ. فَقُلتُ لَهُ: جُعِلتُ فِدَاك إِنَّ فِی شِیعَتِك وَ مَوَالِیك قَوماً یتَحَمَّلُونَ عُلُومَكم وَ یبُثُّونَهَا فِی شِیعَتِكم، فَلاَ یعْدَمُونَ عَلَی ذَلِك مِنهُمُ البِرَّ وَ الصِّلَةَ وَ الإِكرَامَ! فَقَالَ علیهالسلام: لَیسَ أُولئك بِمُستَأْكلِینَ. إِنَّمَا الْمُستَأْكلُ بِعِلمِهِ الَّذِی یفتِی بِغَیرِ عِلمٍ وَ لاَ هُدًی مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِیبطِلَ بِهِ الْحُقُوقَ طَمَعاً فِی حُطَامِ الدُّنیا (معانی الأخبار، ص 181)؛
هر كس با علم خود روزی خورد، نیازمند گردد. خدمت حضرت گفتم: فدایت گردم در میان شیعیان و دوستان شما كسانی هستند كه واجد علوم شما هستند و آن را در میان شیعیان انتشار میدهند. در مقابل از برّ و صله و احسان مردم نیز بینصیب نمیمانند.
حضرت فرمود: اینان منظور من نبودند. منظور من كسانی است كه بدون دانش كافی و هدایت الهی نظر میدهند و حقوق را باطل میسازند، تا به حطام ناچیز دنیا برسند.
بر اساس این آموزه شریف جعفری علیهالسلام، اصل دریافت هدایا و احسان مردم اشكالی ندارد؛ اما كسی كه چشم انتظار اكرام دیگران است اگر برای رسیدن به آن، حق و باطل را به هم درآمیزد، از مسیر درست خارج شده است.
♾♾♾♾♾♾
📍برای جستجوی مطالب مرتبط می توانید از هشتگ #⃣ (رنگهای آبی در متن استفاده نمایید)📍
#راه_و_رسم_طلبگی
#زیِّ_طلبگی
#رفتار_اجتماعی
#پول_گرفتن
♾♾♾♾♾♾
✅ به #ندای_تهذیب بپیوندید:
🌹 @nedaye_tahzib
☘️tahzib-howzeh.ir
24.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◽️ نجوای عاشقانه
شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه
با بیان حجتالاسلام و المسلمین استاد همتیان
🔸 قسمت اول
🌍مقر تولید محتوای علوی
╭┅─────
🔰@magharealavi
╰┅────