eitaa logo
ندای تهذیب
7.8هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
922 فایل
کانال رسمی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه اداره قرآن و حدیث @msn200 اداره اخلاق | تلبس @khedmat14 دبیرخانه امور معرفتی @iman135110 اداره مشاوره @ENamazizade پیشنهادات و انتقادات @kovsar140 سایت‌‌ها: tahzib.ismc.ir hojre-nama.ir nedaye-tahzib.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوره مبارکه ، صفحه 496، آیات 1 تا 18 🗓1400/03/20 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
496.mp3
439.5K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 496 🌺 @nedaye_tahzib 🍃 tahzib-howzeh.ir
(آشنایی با اصول و عوامل تحکیم خانواده) شماره 3 👈 از کشش، تا تنش 👉 از مظاهر رحمت و حکمت الهی، به ودیعت نهادن میل و جذبه در زن و مرد، نسبت به یکدیگر است. این جذب کردن و جذب شدن، شیرازه این نهاد را مستحکم می سازد و افراد پراکنده را به صورت مجموعه در می آورد. در ازدواج نیز، شکل خاصی از این جذب و انجذاب میان دو جنس مخالف وجود دارد که در نتیجه آن، وقتی رابطه زناشویی و ازدواج پدید می آید، آن دو روح تشنه و مضطرب و ناآرام، به ثبات و سکون و آرامش می رسند. زوجیت عمومی که در همه پدیده ها وجود دارد و عامل حرکت، نشو و نما و بقا و تزاید و رشد است، در قرآن کریم نیز مورد اشاره است: (وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا)،(آیه 8 سوره نبأ) ما شما را جفت جفت آفریدیم. در جای دیگر به نکته آرامش و سکون و مودت میان دو همسر اشاره شده است که از نشانه های قدرت و حکمت پروردگار است: وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً (آیه 21 سوره روم) از نشانه های خداست اینکه برای شما از خودتان جفتها و همسرانی آفرید، تا در کنار آنها آرامش یابید و میان شما دوستی و رحمت قرار داد. هسته اولیه این کانون مودت، انس و رحمت و آرامش، زن و مرد است و آنچه این آثار را به بار می آورد، انگیزه و هدف از ازدواج است. دختر و پسری که تصمیم می گیرند برای پی نهادن یک زندگی مشترک، دست در دست هم و دل در گرو عشق یکدیگر بگذارند، باید خرد ورزی، آینده نگری، حیات عقلانی، مسؤولیت پذیری، تعاون و همدلی را از یاد نبرند، که اینها عوامل قوام و استحکام بنای خانواده است. گر چه به لطف خدا، پس از ازدواج و تحقق علقه همسری، میان زوجین مودت و رحمت ایجاد می شود و دو انسان غریبه و ناآشنا، چنان به یکدیگر دلبسته و وابسته می شوند که گویا سالیان دراز، با هم بوده و زیسته اند، ولی عوامل تفرقه آور و جدائی آفرین هم بسیار است و شیطان و اخلاق شیطانی انسان، گاهی آتش افروزی می کند و آرامش را از خانه و خانواده می گیرد و آن کشش اولیه، به تنش و رویارویی و تخاصم و تفرقه می انجامد. اگر هشیاری، متانت و تدبیر نباشد، همین کانون محبت و گرمی، به کانون بحران و مرکز فتنه و پایگاه نزاع و کشمکش تبدیل می شود و آفات و پیامدهای آن، چه بر تداوم زندگی مشترک، چه بر انسانی بودن رابطه زوجین و چه بر اخلاق و روح فرزندان خانواده، آثار تلخ و سوء بسیاری بر جای می گذارد که به این آسانی هم زدوده نمی شود. وقتی شیطان، جای پایی برای خود در این کانون رافت و همدلی باز کرد، زوجین به جای آنکه مکمل وجود هم و سایه امن و آرام یکدیگر و پناه هم باشند، از هم تنافر و گریز پیدا می کنند. بر اساس همین حساسیت و به لحاظ زمینه های بحران در این کانون، باید به نهاد خانواده به چشمی دیگر نگریست و زندگی مشترک را بر پایه های عقل و شرع بنا نهاد، تا این نهاد، دیرپا و مستحکم شکل بگیرد و دوام یابد و شادابی و نشاط و امید، رنگ زیبای این نهاد مقدس گردد. ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
(آشنایی با اصول و عوامل تحکیم خانواده ) شماره 5 👈 سازندگیهای ازدواج (قسمت دوم) 👉 تأثیرات مثبت ازدواج را می توان این گونه برشمرد: 1- آرامش: 2- احساس مسؤولیت: 3- برنامه ریزی: 4- حق شناسی: ازدواج، سبب می شود که حقوق متقابل میان دو انسان پدید آید. این نوعی سازندگی است. ارتباطهای خانوادگی و پیوندهای فامیلی، دامنه این حقوق و وظایف اخلاقی و اجتماعی را گسترده تر می سازد و سامان بخش روابط انسانی می گردد. 5- تلاش معاش: ایجاد بستر مناسب و انگیزه قوی تر برای تأمین معاش و در آمد، از آثار مثبت دیگر ازدواج است. گرچه نباید بی حساب و بدون سنجش دست به ازدواج زد و لازم است که شرایط اقتصادی و تواناییهای مالی هم لحاظ شود، ولی وعده خداوند نیز نباید فراموش کرد که قول داده است تنگدستی را به غنا تبدیل کند و جایی برای بیم از فقر باقی نگذارد. پس ایجاد روحیه توکل و اعتماد به لطف الهی، بعد مثبت دیگری از تشکیل خانواده است. خداوند متعال، ضمن دستور به ازدواج با دختران و جوانان شایسته و صالح و کنیزهای مناسب همسری می فرماید: وَأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ ۚ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است! (آیه 32 سوره نور) از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) روایت است که فرمود: مَنْ تَرَكَ التَّزْوِيجَ مَخَافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت‏به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند می‏فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می‏کند. من لایحضر الفقیه ج 3 ، ص 385 ، ح 4353 اینکه ازدواج، مایه رونق وضع اقتصادی زندگی می شود، هم لطف و نظر الهی را می رساند که رزاق است و به تناسب نیاز معیشتی، رزق را هم افزایش می دهد، هم تلاش تولیدی و اقتصادی و معیشتی انسان را می افزاید، چون به هر حال برای تأمین زندگی باید بیشتر کار کند. از این رو در حدیث رسول خدا (صلی الله علیه و آله) توصیه شده که ازدواج کنید، زیرا که برای شما روزی آورتر است.: اِتَّخِذُوا اَلْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَكُمْ همسر بگيريد كه مايۀ افزونى روزى شماست تهذيب الأحکام , جلد۷ , صفحه۲۳۹ کمک به ازدواج جوانان و تشکیل خانواده، کمک به ساخته شدن انسانهای مسؤولیت پذیر، مدیر و صالح است و یکی از راه های عمده و موفق مبارزه با گناه در جامعه، تسهیل ازدواج است. این، هم تکلیف والدین و افراد خیر و توانمند را سنگین می سازد، هم روشنگر راهی برای آنانی است که در اندیشه صلاح و سلامت قشر جوان جامعه اند، هم وظیفه خود جوانان را در این زمینه روشن می کند. با تقویت و ترویج و تسهیل این سنت نبوی، بهتر می توان با منکرات مقابله کرد و سدی در برابر هجوم فساد فرهنگی بیگانه پدید آورد. ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره 23 —————————— ◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️ 1️⃣ اخلاق محور باشیم 2️⃣ بدنبال هدایت دیگران باشیم 3️⃣ دعوت به حق و حقیقت را یک اصل بدانیم 4️⃣ همچون پدری مهربان باشیم 5️⃣ از رفتار جناحی بپرهیزیم 6️⃣ تعادل و میانه روی را در پیش گیریم 7️⃣ مسئولیت مردم در مشارکت سیاسی را به آنان گوشزد کنیم 8️⃣ با تعیین نامزد مطلوب ، اخلاق را بر فضای انتخابات حاکم سازیم روحانیان و طلاب، به علت تعهد، امانت داری و تقوایی که مردم از آنها سراغ دارند، همواره مورد اطمینان و مراجعه مردم بوده اند؛ لذا باید به گونه ای رفتار کنیم که ضمن حفظ مرجعیت فکری خود در جامعه، با فراهم آوردن بستر مناسب برای مراجعه مردم، آنان را در انتخاب افراد اصلح در انتخابات ، بلکه انتخاب مسیر صحیح سیاسی یاری کنیم و دیدگاه های کارشناسی شده و امانت دارانه ای ارائه دهیم. عدم شناخت کافی و سودمند نامزدهای انتخاب، انتخاب تعصب آمیز، قبیله گرایانه و بر اساس تبلیغات زر و زورمدارانه و توجه به شایعات، ضررها و خطرهای فراوانی را متوجه مردم، کشور و نظام دینی میکند که گاهی جبران ناپذیر است؛ لذا از بایسته های مهم، سرنوشت ساز و عقلانی در انتخابات، شناخت و آشنایی کافی از نامزدها و در نتیجه، انتخابی درست و شایسته از میان آنان است. این امر موجب میشود چند وظیفه محوری برای ما مد نظر قرار گیرد: ✔️ انتخابات، نماد مشارکت فراگیر مردمی در نظام سیاسی بوده، میزان مشارکت مردم در آن، نشان دهنده مقبولیت مردمی و دغدغه همراهی و مسئولیت پذیری مردم در ذیل نظام سیاسی است؛ لذا فارغ از اینکه چه کسی در انتخابات به پیروزی می رسد، آنچه از اهمیت بیشتری برخوردار است، میزان مشارکت مردم در انتخابات است. از این رو مهیا کردن بستر مشارکت حداکثری مردم، از مهمترین وظایفی است که برعهده ما طلاب و روحانیان است. البته این به معنای نادیده انگاشتن اهمیت گزینش افراد و احزاب صالح، دیندار، کاردان، حامی محرومان و مدافع ارزش های اخلاقی و نیروهای دلسوز و وفادار به انقلاب اسلامی در انتخابات نیست. آنچه در این خصوص قابل تامل است، این است که انتخابات معمولا در فضایی صورت می پذیرد که بسیاری افراد و احزاب که جایگاه مردمی مطلوبی ندارند و از شایستگی های لازم نیز بهره مند نیستند، به جهت تأثیرگذاری بر فضای عمومی زمان انتخابات، فضای شفاف و سالم جامعه را غبارآلود کرده، در سایه اموری مانند عوام فریبی، دادن وعده های دروغین و غیر قابل عمل، تعریف و تمجیدهای بیجا و ناروا، تبلیغات پر زرق و برق ، شایعه پراکنی و تهمت زدن، سوء استفاده از اختلافات قومی و نژادی، سوء استفاده ابزاری از مقدسات و آموزه های دینی، دست یازیدن به شیوه های تبلیغاتی غیر اسلامی، موجبات ناسالم شدن و غیر اخلاقی شدن فضای انتخابات را فراهم می آورند که در نتیجه به بی توجهی و روی گردانی مردم از انتخابات و فریب مردم و گزینش غیر صحیح و انتخاب نشدن افراد کاردان و شایسته می انجامد. طبیعی است ما روحانیان، طلاب و مبلغان دینی باید با عدم ورود به مسائل جناحی و صنفی، زمینه مناسب برای سالم سازی فضای انتخابات برای گزینش واقعی نظر مردم و انتخاب افراد صالح را فراهم آوریم و مردم، حامیان و نامزدان انتخابات را به رعایت عدالت انتخاباتی و مراعات شئون دینی و اخلاقی دعوت کنیم. امام خمینی در عبارتی بر ضرورت حاکم شدن فضای آرامش و دوری از اختلاف و تفرقه تأکید کردند و این گونه اظهار داشتند: من بسیار مایل هستم که گروه هایی که، متعهد ومعتقد به جمهوری اسلامی و خدمت گزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتی کمال آرامش را در تبلیغ کاندیداهایشان رعایت نمایند و نسبت به یکدیگر تفاهم و صمیمیت و اخوت اسلامی داشته باشند، از تفرقه و کدورت شديدا احتراز کنند. بر این اساس، اساسی ترین وظیفه ای که بر عهده ما قرار دارد، این است که با رعایت بی طرفی و عدم دخالت در مبارزات و کشمکش های جناحی و مراعات اعتدال و میانه روی در گفتار و کردار خویش، مردم، نامزدها و حامیان آنها را به رعایت شئون اخلاقی، حفظ حرمت ها و پرهیز از اسراف و تندروی، جلوگیری از به کار بردن امکانات مساجد و محافل دینی در جهت منافع شخصی، سوق دهیم و با بیان حقایق و واقعیت ها، فضای انتخابات را سالم سازیم و با توجه دادن مردم به تبلیغات ظاهری و فریبنده ، آنان را به سوی انتخابی آگاهانه و درست هدایت کنیم. ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره 24 —————————— ◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️ 1️⃣ اخلاق محور باشیم 2️⃣ بدنبال هدایت دیگران باشیم 3️⃣ دعوت به حق و حقیقت را یک اصل بدانیم 4️⃣ همچون پدری مهربان باشیم 5️⃣ از رفتار جناحی بپرهیزیم 6️⃣ تعادل و میانه روی را در پیش گیریم 7️⃣ مسئولیت مردم در مشارکت سیاسی را به آنان گوشزد کنیم 8️⃣ با تعیین نامزد مطلوب ، اخلاق را بر فضای انتخابات حاکم سازیم (قسمت دوم) ✔️ در نظام سیاسی اسلام، ویژگی ها و شاخصه های اساسی و بایسته ای برای کارگزاران، صاحب منصبان و مدیران اجرایی در نظر گرفته شده است. کسانی که خود را در معرض مسئولیتهای اداری، اجرایی، قضایی و تقنینی کشور قرار میدهند و نامزد کسب این مسئولیت ها هستند، باید دارای این ویژگی ها باشند؛ وگرنه حتی در صورت به دست آوردن آرا مردم، در تصدی منصب خویش، مشروعیتی از ناحیه شرع ندارند و پست و مقام آنان غصبی و غیرشرعی خواهد بود. از این رو بایسته است با تبیین این ملاکها و معیارها برای مردم، مانع ورود افراد نالايق، عوام فریب، منحرف، افراطی، سکولار و غربگرا شویم ✔️ در مرحله بعد، ممکن است مردم با مراجعه به کلمات فرهیختگان و علما، ملاک تشخیص افراد اصلح را دریابند؛ ولی در برخی موارد، این مقدار از شناخت، برای انتخاب کافی نیست. زیرا در بسیاری از موارد، تطبیق مصداق بر ملاک ها به سادگی ممکن نیست و برای شناخت افراد، باید خصوصیات دیگری را نیز در نظر گرفت؛ بدین جهت ما طلاب و روحانیان باید در فرآیند مشورت، مردم را در تطبیق مصادیق بر ملاک ها یاری رسانیم یا افراد صحیح واجد ملاک را فارغ از هر گونه تعصب به آنان معرفی کنیم. هرچند برخی مردم، خود، از بصیرت و هوشیاری در شناخت افراد اصلح برخوردار باشند لکن این امر، آنان را از مشورت با افراد آگاه و متعهد بی نیاز نمی سازد و مشورت با روحانیان بصیر میتواند درصد اطمینان بیشتری را برای گزینش مطلوب فراهم سازد. امام خمینی و مقام معظم رهبری که هدایت عام مردم در امور سیاسی - مذهبی را برعهده دارند، ضرورت مراجعه مردم به افراد مورد اعتماد را تذکر داده، این گونه اظهار داشته اند: مردم با متعهدین و معتمدین خویش مشورت می نمایند و افراد و گروهها و روحانیون در حد تذکرات قبلی در حوزه خود میتوانند کاندیدا معرفی نمایند؛ ولی هیچکس نباید توقع داشته باشد که دیگران اظهارنظر واظهار وجود نکنند ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 497، آیات 19 تا 29 🗓1400/03/21 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
497.mp3
501.8K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 497 🌼 @nedaye_tahzib 🍀 tahzib-howzeh.ir
👈 دو نوع دینداری در زمان غیبت 👉 غفلت از فرهنگ انتظار و غفلت از آماده شدن برای انقلاب جهانی باعث می شود که نه قرآن به درد ما بخورد و نه نماز به درد ما بخورد و نه امام زمان عجل الله تعالی فرجه بیایند. قرآن را دو نوع می شود تفسیر کرد؛ یکی این که بگوییم قرآن آمده و بناست نظام جهان بشری را زیر احکام خود بگیرد و امام زمان عجل الله تعالی فرجه می خواهند با این قرآن حکومت جهانی تشکیل دهند. و یک نوع تفسیر از قرآن هم این که بگوییم الحمدلله قرآن هست و قرآن می گوید همه باید با یکدیگر خوب باشیم؛ ما باید با آمریکا هم خوب باشیم، اسرائیل هم جای خودش باشد، و ما آن ها را به عنوان یک واقعیت بپذیریم. اگر به فکر این که این جهان باید ویران شود و یک حکومت جهانی الهی بیاید نباشیم، هم واقعاً از انقلاب امام زمان عجل الله تعالی فرجه محروم می شویم و هم این که عبادات و قرآن خواندنمان به درد نمی خورد. الآن در محافل مذهبی دو شکل قرآن خوانده می شود: یک شکل این که اول پذیرفته اند دنیا همین طور باید باشد که هست؛ زور، زور آمریکا است، اسرائیل هم باشد، ما هم باشیم، پولدارها هم باشند، فقیرها هم در ادامه فقرشان باشند. اینها قرآن را برای حفظ وضع موجود می خوانند؛ این قرآن خواندن به درد نمی خورد چون در جهت خلاف هدف قرآن است که می خواهد برجهان حکومت کند. اگر خواستی قرآن را بفهمی اول باید به فکر انقلاب جهانی اسلامی امام زمان عجل الله تعالی فرجه باشی، آن وقت این قرآن برای حفظ وضع موجود نیست، بلکه برای نفی وضع موجود است. آن وقت پیامهایش برایمان ظاهر می شود و دستوراتش به حرکتمان می آورد، چون هدف را شناخته ایم. به بپیوندید: 🌺 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
👈 شکستن شیشه عمر دیو جهانِ امروز 👉 باید در اول یک «نه» به کل این عالم -که عالم ظلمات آخرالزمان است- گفت. امروز مردم دنیا باورشان نمی آید که می شود وضع موجود نباشد - نه این که وضع موجود را می خواهند - ولی چون فکر می کنند که تغییرش محال است، آن را می پذیرند. به قول یکی از دانشمندان؛ کافی است این تبلیغ دائمی که دنیا همین طور که هست باید باشد از ذهن شما بیرون برود، در آن حال همه دنیای مدرنیته یک مرتبه ویران می شود. تعبیرشان این است که: «بپذیریم که می شود دنیا غیر از این باشد که هست، همین مسئله را که پذیرفتید، شیشه عمر این دیو دروغی جهانِ معاصر می شکند». می گوید فرهنگ ظلمانی موجود درجهان یک شیشه عمر دارد که بسیار هم نازک است و با یک فکر می شکند و آن این که روشن شود، لازم نیست دنیا همین طور که هست، باشد، همین. حالا شما خودتان بفرمایید که این مسئله چقدر در شیعه جا دارد؟ امام خمینی(رحمه الله علیه) چقدر تلاش کردند که به ما بفهمانند که می شود شاه نباشد. حتی بعضی از علماء با امام دعوا می کردند که آقا! می خواهی کشور را به هم بریزی؟ به اصطلاح امروزی ها می گفتند: تو چرا خشونت را تئوریزه می کنی؟ اما شاه چگونه رفت؟ همین که ملت به این رسیدند که می شود شاه نباشد، شاه رفت. تا یک سال قبلش می گفتند مگر می شود شاه نباشد؟ و شاه را همین باورها نگه داشته بود. اسلحه که او را نگه نداشته بود! بلکه همین فکرِ مردم او را نگه داشته بود که مگر می شود شاه برود، و خود شاه این فکر را در ذهن ها انداخته بود ولی مردم تصور می کردند که این فکر خودشان است. این است که می گوییم: پناه بردن به این فکر و اندیشه که طوری نیست وضع موجود باقی باشد، پناه بردن به باطل است. حال اگر نماز و قرآن ما برای نفی وضع موجود نباشد، نماز و قرآن ما باطل است. باطل که نتیجه نمی دهد. شما اگر مسیر خانه تان به طرف شمال باشد ولی به طرف دیگر بروید، می گویید باطل است، یعنی رفتن شما نتیجه نمی دهد. اعتقاد به انقلاب جهانیِ الهی، فکر بسیار زیبا و عزیزی است؛ مثل اعتقاد به توحید و خداست. ولی باید به خوبی تبیین شود. بنابراین تسلیم وضع موجود شدن، مثل پناه بردن به باطل است. یعنی باید برسیم به این که این فساد جهان حق نیست. یعنی بگویی که دولت آمریکا غلط می کند که با مردم جهان و حتی با مردم آمریکا ظالمانه رفتار می کند و اگر کسی گفت مگر برای آمریکایی ها هم تو نقشه می کشی بگویی بله! صاحب زمین امام زمان عجل الله تعالی فرجه است؛ باید همه با یک اعتقاد اسلامی زیر نظام الهی امام زمان عجل الله تعالی فرجه باشند و یا این که جزیه بدهند. در روایت داریم که در زمان امام زمان عجل الله تعالی فرجه، کسانی که مسلمان نشوند - که این فقط برای یهود و نصاری هست- باید جزیه بدهند. یعنی باید زیر نظر اسلام باشند و نظر اسلام بر آنها حاکم باشد (یهود و نصاری تا آخرالزمان هستند، اما نه مستقلاً). به بپیوندید: 🌺 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 498، آیات 40 تا 59 🗓1400/03/22 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
498.mp3
354.6K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 498 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
👈 سرمایه تمام نشدنی به نام دختر 👉 قبل از منابع طبیعی، معادن، طلا، پول پرقدرت، سلاح های پیشرفته و هر مؤلفه دیگری بزرگ ترین سرمایه و دارایی هر جامعه ای که عامل برتری بی چون و چرا بر جوامع دیگر می شود، نیروی انسانی آن جامعه است. ارزش نیروی انسانی به اندازه ارزش یک دنیاست و با هیچ چیز دیگر همتا شمرده نمی شود. در این میان، دختران از ارزش والا و بسیار حساس و تعیین کننده ای در جامعه برخوردارند تا جایی که به جرأت می توان ارزش هر جامه ای را با میزان ارزشمندی دخترانش سنجید و به جرأت می توان گفت اولین دینی که جایگاه واقعی دختران و زنان را به طور کامل تبیین کرده دین اسلام و اولین کسی که آن را پاس داشته است شخص رسول گرامی اسلام است. (مثلا انتخابات) 👈 دختر، مرواریدی تمام نشدنی 👉 تأثر فرهنگی به خصوص در مواجهه با فرهنگ غیر دینی موجب می شود جامعه دینی آنچه خود دارد را از بیگانه تمنا کند در حالی که در واقع، داشته های خود را در قبال تقریباً هیچِ فرهنگ غربی مبادله خواهد نمود. داستان دختر در جامعه اسلامی یکی از دردناک ترین توهم های پیشرفت است که مرواریدی مانند دختر اسلامی را تحت تأثیر الگوهای دختران و زنان غربی قرار داده و پس از مدتی که طولانی هم نیست در حسرت آن پاکی، صفای معنوی و حیاء و متانت اسلامی از دست رفته، ماتم به پا می کند. دختر، مرواریدی نیست که با فروش آن خرجی آینده جامعه را تأمین کنیم بلکه سرچشمه معنویت و طهارت و نمودار تربیت دینی جامعه در افق اعلای اسلامی است که نه تنها دیروز و امروز بلکه فردا و فرداهای جامعه با پاسداشت اسلامی حریم و حرمت آن تضمین شدنی است. دختر، سرمایه جامعه اسلامی است و چه بیچاره است جامعه ای که سرمایه خود را در قبال ثمن بخس و پوچ فرهنگ غربی هراج کند. داد () 👈 نازکتر از برگ گل 👉 جنس مراقبت از دختر، از جنس مراقبت از لطیف ترین و ظریف ترین گل ها در باغچه جامعه یا گلدان خانواده است. لطافت و ظرافت، میدان مانور دخترانگی است که تنها با مهندسی اسلامی می توان آن را حفظ و در مسیر اعتلای جامعه هدایت نمود. ظرف وجودی دختر باید از مهربانی پدر و مادر لبریز شود تا از آن پس، با این اندوخته فزاینده مهربانی بتواند به عنوان مادر و همسری شایسته چتری باشد بر سر چندین انسان دیگر؛ چتری از مهربانی، چتری از نور! و اینچنین است که خانواده ها به عنوان تک سلول های یک جامعه، طراوت و سرزندگی را در سراسر آن می پراکنند. باید توجه کرد که با توجه به ویژگی های روحی دختران، حتی خداوند متعال نیز به آنها مهربان تر است چنان که رسول مهربانی ها محمد مصطفی صلّی الله علیه و آله فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرْأَفُ مِنْهُ عَلَى الذُّكُورِ وَ مَا مِنْ رَجُلٍ يُدْخِلُ فَرْحَةً عَلَى امْرَأَةٍ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهَا حُرْمَةٌ إِلَّا فَرَّحَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَة؛ [الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏6، ص 5.] خداوند بر دختران مهربان تر از پسران است و هر کسی بانویی از محارم خود را شاد کند، روز قیامت از سوی خداوند شاد می گردد.» بارش محبت و مهربانی بر سر دختران موجب می شود ابر مهربانی خدا هر چه بیشتر باران نشاط، امید و مهربانی را بر جامعه ببارد. به بپیوندید: 🌺 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
👈 انتخابات در تفکر قرآني 👉 اعضای جامعه اسلامی که به عنوان «مؤمنين» شناخته می‌شوند و نيازی به عنوان «شهروند» ندارند، همواره با ايمان، حاکم و سرپرست خويش را بر ميگزينند. نه تنها ايمان پذيرش فکری وجود خداست، بلکه مؤمن يک جا، نظام عقيدتی، نظام سياسي، و نظام حقوقی حاکم بر زندگی خويش را با معيار الهی انتخاب ميکند. ايمان فقط تحوّلی از مقولة شناخت و باور در زندگی انسان نيست؛ مجموعه ای از شناخت، باور، محبّت و عمل است. مؤمن، خدا را ميشناسد، باور دارد، و به او محبت ميورزد. او را به عنوان ولی و حاکم و سرپرست شايستة انسان و جهان ميشناسد و تنها او و نمايندگان او را به عنوان حاکمان مشروع و مفيد در زندگی اجتماعی پذير است. «اَللهُ وَلِی الَّذينَ آمَنُوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَی النُّورِ؛ (بقره/ 256.) خداوند ولی کسانی است که ايمان آوردند. آنهارا از تاريکيها به سوی نور ميبرند.» پذيرش و گزينش افراد و اشخاصی در برابر خدا و در کنار او بدون اذن الهي، و قبول فرمان و سلطة آنان بدون دستور خداوند، نوعی شرک است که با ايمان همخوانی ندارد و عامل تسلط شيطان بر زندگی انسانهاست. «اِنَّما سُلطانُهُ عَلَی الَّذينَ يَتَوَلَّونَهُ وَ الَّذينَ هُم بِهِ مُشرِکونَ؛ (نحل/ 100.) تسلط او (شيطان) تنها بر کسانی است که او را به سرپرستی خود برگزيدهاند، و آنها که نسبت به خدا شرک مي-ورزند.» انسانها در تفکر قرآنی سه گروهاند: 1. مؤمنين و متقين؛ 2. کفار و مشرکين؛ 3. منافقان. در انتخابات جامعة اسلامی که برای گزينش مديران و مسئولان عالی جامعة اسلامی صورت ميگيرد، هيچ کس حق ندارد به کفار و مشرکان و احياناً منافقان رأی بدهد و نهاد شورای نگهبان بايد صلاحيت عقيدتي، اخلاقی و سياسی کانديداها را احراز کند و کفار و منافقان در جامعه اسلامی هرگز نبايد به رياست جامعه اسلامی چشم طمع بدوزند. ايمان با گزينش کفار و منافقان و پذيرش سلطه آنان بر جامعة اسلامی و حتی بر يک مؤمن سازگار نيست. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَی أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ ﴿سوره مائده آیه 51﴾ ای کسانی که ایمان آورده‏ اید یهود و نصاری را تکیه گاه خود قرار ندهید، آنها تکیه گاه یکدیگرند و کسانی که از شما بانها تکیه کنند از آنها هستند خداوند جمعیت ستمکار را هدایت نمی‏کند. وَ یَقُولُونَ طاعَةٌ فَإِذا بَرَزُوا مِنْ عِنْدِکَ بَیَّتَ طائِفَةٌ مِنْهُمْ غَیْرَ الَّذی تَقُولُ وَ اللّهُ یَکْتُبُ ما یُبَیِّتُونَ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ وَ کَفى بِاللّهِ وَکیلاً ( سوره نساء آیه 81) آنها در حضور تو مى گویند: «فرمانبرداریم»; اما هنگامى که از نزد تو بیرون مى روند، گروهى بر خلاف گفته تو، جلسات شبانه تشکیل مى دهند; آنچه را در این جلسات مى گویند، خداوند مى نویسد. اعتنائى به آنها نکن! (و از نقشه هاى آنان وحشت نداشته باش!) و بر خدا توکل کن! کافى است که او یار و مدافع تو باشد.) ادامه دارد... به بپیوندید: 🌺 کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
636642175916544452.mp3
13.55M
تفسیر سوره مبارکه حمد توسط حضرت امام خمینی(ره) | قسمت سوم به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
🍂سلسله مباحث: پنجره اول: شماره 25 —————————— ◀️ هنگام انتخابات چگونه رفتار کنیم؟▶️ 1️⃣ اخلاق محور باشیم 2️⃣ بدنبال هدایت دیگران باشیم 3️⃣ دعوت به حق و حقیقت را یک اصل بدانیم 4️⃣ همچون پدری مهربان باشیم 5️⃣ از رفتار جناحی بپرهیزیم 6️⃣ تعادل و میانه روی را در پیش گیریم 7️⃣ مسئولیت مردم در مشارکت سیاسی را به آنان گوشزد کنیم 8️⃣ با تعیین نامزد مطلوب ، اخلاق را بر فضای انتخابات حاکم سازیم 9️⃣ مردم را به آینده و نظام امیدوار کنیم از بین بردن روح امیدواری به آینده و توانایی فائق آمدن بر مشکلات و ایجاد روحیه یأس نسبت به کارآمدی نظام اسلامی، از جمله اموری است که مد نظر دشمنان انقلاب اسلامی قرار گرفته و سعی دارند با القای این مسئله در جامعه، زمینه های ناامیدی آنان را فراهم آورند. این امر به بی توجهی یا دلسردی از حضور در انتخابات، راهپیمایی ها و تمام فعالیت های در راستای تقویت نظام می انجامد. با در نظر داشتن عواملی که می تواند به روح یاس و نا امیدی دامن بزند، به چند طریق می توانیم روح امید و انگیزه حمایت و مشارکت را در در مردم تقویت کنیم و از این طریق توطئه دشمنان را از بین ببریم عمده عواملی که بستر یاس و ناامیدی مردم را فراهم می آورند عبارتند از: 1.. «مشکلات و معضلات اقتصادی، چون بیکاری و گرانی»، 2.. «اختلاف ها و نزاعهای بی مورد سیاسی»، 3.. «نفاق و خیانت برخی از صاحب منصبان»، 4.. «احساس بی تأثیر بودن آرای مردم»، 5.. «برگزاری ناسالم انتخابات» ، 6.. « وجود شایعهها و تهمت های فراوان علیه مسئولان نظام»، 7.. «توطئه ها و کارشکنی های دشمنان داخلی و خارجی نظام»، 8.. «ناکارآمدی ادارات دولتی و وجود دیوان سالاری عظیم و بی فایده » 9.. « رشوه و پارتی بازی در نهادهای دولتی». ما روحانیان و طلاب باید از یک سو با آگاهی از وضعیت مناسب و نامناسب فضای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی کشور، مردم را با حقایق کشور و انقلاب آشنا سازیم و با تحلیل های درست، علت مشکلات را بازگو کنیم. علاوه براین، با تمایز حقیقت از شایعه ، دستاویز دشمن در انحراف افکار عمومی را از دست آنان بگیریم و با دفاع منصفانه و به دور از اغراق از انقلاب ، دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را به مردم نمایانده، مانع دلسردی مردم از انقلاب و اهداف آن شویم. البته این قضیه نافی مسئولیت اطلاع رسانی کارگزاران متعهد و رده بالای کشور نیست. آنان ضمن اینکه باید در رفع بعضی از این مشکلات، کوشش کنند، باید با اطلاع رسانی از عملکرد مطلوب خویش، از دلسردی و بی توجهی مردم بکاهند. از سوی دیگر، باید به کارگزاران و مسئولان کشور، نسبت به عواقب اعمالی که به یأس و ناامیدی مردم می انجامد، هشدار دهیم و با تبیین این نکته که پایه و شالوده نظام «مردم سالار دینی» متکی بر آرا و مشارکت مردم بوده و آنان در حقیقت ولی نعمت و صاحب اختیار انقلاب هستند، مردم را نیز به ایجاد فضای تذکر و انتقاد سالم سوق دهیم. از سوی دیگر باید این آگاهی را به مردم بدهیم که شرکت فراگیر آنان در انتخابات که به گزینش کارگزاران صالح منجر می شود، موجب خواهد شد افرادی لایق، کاردان و متعهد، در مناصب سیاسی - اجتماعی جای بگیرند. بسیاری از معضلات و دشواری ها، به اصل نظام دینی مرتبط نبوده، بلکه به کارگزاران نالایق و بی تخصص و دنیامدار مستند است؛ لذا حضور متعهدانه مردم در انتخابات و گزینش مناسب آنان، موجبات رفع مشکلات را فراهم آورده و فضای امید را به کشور و جامعه تزریق خواهد کرد. امام خمینی در خصوص اهتمام همه اقشار و گروه های جامعه - به خصوص طلاب و روحانیان - در این خصوص این گونه اظهار داشته اند: اگر مسامحه کنید، مسئول هستید، پیش خداي تبارك و تعالی. اگر نروید و رأی ندهید و آنها که جدیت دارند به اینکه وارد شوند در مجلس و به هم بزنند اوضاع را ... مسئولیتش به عهده شما است مستقیما.... طلاب علوم دینیه مسئولند. ادامه دارد... 💠 با هشتگ و دیگر مباحث مرتبط با طلبگی را مشاهده فرمایید (مهم) ♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9
✅سوره مبارکه ، صفحه 499، آیات 1 تا 13 🗓1400/03/23 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
499.mp3
512.1K
🔊 🎤توسط استاد ✅صفحه‌‌ ‌ 499 🌹 @nedaye_tahzib ☘️tahzib-howzeh.ir
❇️ یکشنبه‌های هفته: ❇️ ⏺ شماره 18 ————————— 🔅شرایط اثرگذاری الگوها (قسمت چهارم) 1️⃣ ضرورت آمیختگی تقلید با منطق و پرهیز از مقلدپروری بدون استدلال 2️⃣ نزدیکی و هماهنگی میان الگو و الگوپذیر 3️⃣ گونه گونی الگوها 4️⃣ استمرار معرفی الگو 5️⃣ هماهنگی میان الگوها ✔️استمرار معرفی الگو انسان همواره دچار فراموشی می شود و همین ویژگی انسان، مسیر تکاملی وی را منحرف می سازد. برای پیش گیری از آثار مخرب این ویژگی، یکی از شرایط مفید و کارآمد بودن روش تربیت الگویی، استمرار معرفی الگو است. معرفی پی درپی الگو تا حد زیادی می تواند از غفلت انسان و در نتیجه، منحرف شدن مسیر تکاملی او جلوگیری کند. برای رسیدن به این مهم، یادآوری و زنده نگه داشتن الگوها با نام گذاری افراد، اماکن و اشیا به نام آنها، برگزاری کنگره ها و بزرگداشت ها، برگزاری مراسم بزرگداشت معصومان و ائمه اطهار علیهم السلام در این راستا، قابل تفسیر است. هر یک از موارد یاد شده که در فاصله های زمانی گوناگون و مکان های متفاوت انجام می شود، مصداق این آیه شریفه است: «وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیّامِ اللّهِ؛ (ابراهیم: 5) پس روزهای خدایی را به یاد ایشان بیاور». شرکت در مراسم اسلامی که به منظور بزرگداشت الگوها صورت می گیرد، سبب می شود انسان هر چند برای مدتی کوتاه از غفلت دور شود و با اسوه ها پیوند برقرار کند. این ایجاد پیوند، سبب تذکر وی می شود و مصداق این آیه شریفه قرار می گیرد: «وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْری تَنْفَعُ الْمُؤمِنینَ؛ (ذاریات: 55) پس یادآوری کن. به درستی که یادآوری به مؤمنان نفع می رساند». ✔️ هماهنگی میان الگوها شرط دیگر کارآمدی و اثرگذاری مثبت الگوها این است که اگر الگوها گوناگون هستند، لازم است که با هم هماهنگ باشند و اگر الگو یکی است، باید جنبه های گوناگون آن با هم هماهنگ باشند. مثلاً اگر گفتار مربی با رفتار وی هماهنگ باشند و گفته و کار او یکدیگر را تصدیق و تأیید کند، به وحدت رفتار و تثبیت آن در الگوپذیر بسیار کمک می کند و برعکس، هرگونه ناهماهنگی به دوگانگی رفتار در تربیت شونده و ظهور روحیه نفاق در او می انجامد (مقاله «روش الگویی در تربیت اسلامی»، مجله معرفت، ش 69.) ادامه دارد... ♾♾♾♾♾♾♾ ✅ به بپیوندید: 🌹کانال ایتا: https://eitaa.com/joinchat/3433889827C48be11f7a9