eitaa logo
نهضتِ روایت
384 دنبال‌کننده
741 عکس
152 ویدیو
49 فایل
«شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را.شما اگر روایت نکنید،دشمن روایت میکند...جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ https://khl.ink/f/49192 ارتباط با ما: @nehzaterevayat_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نهضتِ روایت
کانال مَنار در پیام رسان ایتا راه اندازی شد. ✅ آشنایی با اندیشه های امامین انقلاب ✅ ارائه تحلیل و تبیین بیانات امام و رهبری ✅ ترویج نگاه کلان و امید بخش در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی بر اساس منظومه فکری امام راحل و آیت الله العظمی خامنه ای با مَنار (معارف ناب امام و رهبری) همراه باشید. https://eitaa.com/joinchat/1687224385C9d8b257e8f
نهضتِ روایت
🎙در مورد آمریکا، سیاست ما یک سیاست حساب شده و مشخّصی است و این سیاست، با رفت و آمد اشخاص تغییر پیدا
🔰 دو روی تمدن وحشی 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: دفاع فرانسه از وحشیگریِ فرهنگی یک کاریکاتوریست، روی دیگر سکّه‌ی دفاع از منافقین و صدّام است. این کارها به اسلام و پیغمبر صدمه‌ای نمیزند، امّا وسیله‌ای برای شناخت این تمدن وحشی است. ۹۹/۰۸/۱۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13950323_15904_192k.mp3
744.1K
#دعای_پایانی
انسان غربی/جستاری درباره تاریخ تمدن غرب در اندیشه امامین انقلاب "بزرگی اروپا روبه‌زوال می‌رود و درعین‌حال آسیا مشغول به تجدید حیات است." این جمله‌ای است که ویل دورانت، فیلسوف و تاریخ‌نگار آمریکایی (درگذشته 1981 میلادی) در مقدمه کتاب تاریخ تمدن نوشته است. ازنظر او تمدن شرق خمیرمایه و شالوده فرهنگ یونان و روم محسوب می‌شود. ماجرا اما این است که امروز روایت‌ها درباره غرب بزک و اصلاح می‌شود و تعداد کمی هستند که برای پی بردن به حقیقت و سابقه تمدن غرب کنکاش کنند. غرب با استفاده از ابزار رسانه و البته به‌کارگیری شیفتگانش تلاش می‌کند تا همواره این روایت‌های خوشایند را به‌روز نگاه دارد و تمایل چندانی به نمایش ذات خود نشان نمی‌دهد. همان ذات و سرشتی که جز با عنصر تحقیر و توهین به مصاف معارضانش نمی‌رود و البته این را هم در چهارچوب غرب متمدن جای می‌دهد. نمونه اخیر از بروز بدذاتی غرب، اهانت به ساحت قدسی رسول اعظم صلوات‌الله‌علیه و آله بود که نه برای اولین بار در فرانسه رخ داد. مهم‌ترین واکنش به این گستاخی و رفتار غیر تمدنی، سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در سالروز ولادت پیامبر اکرم بود که ایشان این رفتار را صفحه‌ای از وحشی‌گری غربی دانستند و تأکید کردند که نه‌تنها صدمه‌ای به شخصیت پیامبر ایجاد نمی‌شود بلکه باعث می‌شود تا ما تمدن غرب را بیشتر بشناسیم. ما باید بدانیم که نسبت غرب بااخلاق، آزادی، عدالت، حقوق بشر و جایگاه زنان چیست و آیا همه آنچه جزء مبانی تفکر غرب است به‌درستی روایت می‌شود یا خیر؟ در نوبت‌های بعدی سعی داریم تا تمدن غربی را بر اساس اندیشه امامین انقلاب موردبررسی قرار بدهیم. ادامه دارد... مَنار (معارف ناب امام و رهبری)   🆔@manaar_ir
📋 رشد تک‌بعدی یا رشد جامع؟ ✍️ بهروز دلاور، طلبه سطح 4 حوزه و پژوهشگر مطالعات تمدنی و فقه ‏حکومتی سال‌های طولانی بر حوزه‌های علمیه گذشت. عالمان وارسته بسیاری ‏چشم به جهان گشودند و کرسی مرجعیت طلاب و مردم را به عهده ‏گرفتند؛ اما همچنان پادشاهان سلطنتی سوار بر اسب حکومت طاغوتی ‏خود می‌تازیدند و زور می‌گفتند. تا اینکه در سال 1342 روحانی ‏گران‌قدری از درون حوزه علمیه جوشید و فریاد مرگ بر طاغوت و ‏ظلم را سر داد.‏ مردم در حیرت پیشوای خود بودند. در اذهان همگان یک سؤال ‏به‌خوبی می‌درخشید. «آیا پیروزی بر سلطنت‌های پادشاهی ممکن ‏است؟» اما امام بزرگوار ایمان دیگری را به مردم نشان داد. ایمانی از ‏جنس ما می‌توانیم. ایمانی از جنس مسئولیت و تعهد اجتماعی و ‏تمدنی. ایمانی که طلاب را بین درس و اجتماع، بین فقه و فلسفه، بین ‏حجره و جهاد مردد کرده بود. ایمانی که پیروزی قطعی را در ادای ‏تکلیف می‌بیند و حیات طیبه را در عمل کردن به قرآن و مکتب اسلام ‏ناب جاری و ساری می‌داند.‏ حال که انقلاب شده است و تجربه 4 دهه از انقلاب سرشار از شور و ‏شعور بر ما گذشته است. پرسشی در میان محافل علمی و اجتماعی ‏حوزیان و طلاب مطرح می‌شود و آن اینکه رمز موفقیت مکتب امام ‏چیست؟ چگونه امام خمینی (رضوان‌الله تعالی) علیه توانست حرکتی ‏تاریخی را رقم بزند؟ طلبه عصر انقلاب چه شاخصه‌هایی باید داشته ‏باشد تا بتواند با تنفس در مکتب امام، ادامه‌دهنده مسیر ایشان باشد؟ عده‌ای رمز موفقیت را شأن فقاهت ایشان می‌دانند و عده‌ای دیگر ‏شأنیت فیلسوف بودن. عده‌ای مکتب امام را در لابه‌لای آثارعرفانی ‏جستجو دنبال کرده و عده‌ای دیگر حضور ایشان درصحنه‌های ‏اجتماعی و سیاسی را عامل اصلی موفقیت او می‌دانند. عده‌ای برای ‏استمرار مکتب او به انزوای حجره‌ها پناه می‌برند و عده‌ای دیگر به ‏فریادهای خروشان خود در دل مردم؛ و شاید ده‌ها راه‌رفته و نرفته ‏دیگر.‏ اما برای پاسخ این پرسش باید ساعت‌های طولانی به دل تاریخ رفت ‏و ساعت‌ها با امام نشست‌وبرخاست نمود. اگر بخواهیم پاسخ دقیقی ‏را برای این پرسش بیابیم باید چند صباحی با سیره و آثار این حکیم ‏فرزانه زندگی کنیم. باید از او بگوییم و بشنویم. باید نه از روی ذوق ‏و لذت لحظه‌ای، بلکه به خاطر معرفی دقیق شاخصه‌های مکتب او، ‏بخوانیم و اندیشه کنیم.‏ نگارنده با مختصر زمانی که برای دستیابی به پاسخ این پرسش مهم ‏گذاشته است، پاسخ را در دو واژه «رشد جامع» می‌بیند. رشدی از ‏جنس همه نیازهای یک طلبه. رشدی از جنس اسلام ناب محمدی که ‏خلوت و جلوت، فقه و فلسفه، عقل و نقل، معنویت و سیاست، ‏شجاعت و عقلانیت، علم و عمل و... را در خود جمع می‌کند. البته ‏منکر ضرورت تخصص گرایی نیستم؛ اما در شرایط حاضر برای ‏استمرار بخشیدن نورانیت انقلاب اسلامی، نیازمند رشد جامع با ‏محوریت یک تخصص علمی هستیم.‏ ادامه دارد... 🆔@manaar_ir
13950323_15902_192k.mp3
732.2K
#دعای_پایانی
🌺به کانال تبیینی و تحلیلی مَنار خوش آمدید🌺 هشتگ های موجود تاکنون برای دسترسی آسان به محتوای کانال: مَنار (معارف ناب امام و رهبری) 🆔@manaar_ir
🔰 صلح برای جنگ! 📜 نگاهی به فلسفه‌ی صلح امام مجتبی (علیه‌السلام) از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ به بهانه‌ی ۲۶ ربیع‌الأول، سالروز انعقاد پیمان صلح ✍ علی‌رضا ملااحمدی ؛ طلبه سطح ۴ حوزه 🔸 پذیرش صلح از سوی حضرت ابامحمّد (علیه‌السلام) بصورت معمولی اصلاً قابل پیش‌بینی نبود؛ زیرا در هیچ‌یک از اقدامات و موضع‌گیری‌های ایشان، کوچکترین نشانی از تردید یا سستی یا سازش و کوتاه‌آمدن یا چیزی شبیه اینها نبود. 🔹 مثلاً وقتی سپاهش را روانه‌ی میدان جنگ کرد، دو نامه نوشت: یکی خطاب به معاویه؛ آنچنان مقتدرانه و تهدیدآمیز که به تن هر خواننده‌ای رعشه می‌انداخت و دیگری خطاب به فرمانده‌ی سپاهش (همان عبیدالله‌بن‌عباس که ناگهان خیانت کرد و بستر تحمیلِ صلح به امام را فراهم نمود)؛ آنچنان شورانگیز و شجاعانه که هر انسان خمود و بی‌‌انرژی‌ای را بر جنگِ شجاعانه و استوار و قدرتمندانه با معاویه تشجیع میکرد. بخاطر همین‌ها بود که پذیرش صلح از سوی ایشان، دوست و دشمن را سخت غافلگیر کرد! اما چه چیزی پذیرش صلح از سوی حضرت را «ضروری» کرد؟ پس از خیانت بعضی خواصّ و جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن در میان خودی‌ها و ساده‌لوحی و عافیت‌طلبی عموم مردم و ازهم‌پاشیدگیِ سپاه پس از خیانت‌ها، حضرت در سخنرانی‌ای پرشور در مدائن برای مردم فلسفه‌ی این جنگ و اهمّیت آن را توضیح داد و یک دو راهی را برایشان ترسیم کرد: از طرفی جنگ برای اعتلای کلمه‌ی توحید که "یکی از دو پایان شیرین (شهادت یا پیروزی) را در پی دارد" و دیگر پذیرش صلح و عافیت که با ذلّت و پایانی تلخ همراه است. اینجا بود که فریادها از سوی مردم بلند شد که "البَقیة البَقية" که یعنی دیگر حوصله‌ی سختی و مشقت نداریم و نمیخواهیم به پیشگاه مرگ برویم و صلح کن!... بنابر این امام حسن(علیه السلام)، بخاطر فاصله‌ی ذهنی و قلبی‌ای که مردم زمانه با ولیّ‌شان داشتند و لازم بود هزینه‌ای بپردازند و تجربه تاریخی ای را کسب کنند و عقل و ایمان‌شان ارتقاء یابد، استراتژی و چشم‌انداز مبارزه‌ی خودش را از کوتاه‌مدت به بلندمدّت و تاکتیک مبارزه را -به‌تعبیر دقیقی که در کتاب تبیین شده- از روی زمین به زیر زمین تغییر داد و در طرحی هوشمندانه، «امکان قیامِ عاشورا» را فراهم کرد. چنانکه بقول علامه شرف‌الدین (ره) «قیام عاشورا، بیش و پیش از آنکه حسینی باشد، حسَنی است.» و بقول آیت‌الله شیخ راضی آل‌یاسین (ره) «قیام عاشورا، آخرین تیری بود که از چلّه‌ی کمانِ سیاست‌ورزیِ امام‌ مجتبی علیه‌السلام خارج شد و به هدف هم خورد و کارِ بنی‌امیّه را یکسره کرد.» پی نوشت: راستی کتاب دو امام مجاهد را هنوز نخوانده‌اید؟ پس چیز زیادی از صلح امام حسن علیه‌السلام و یکی از نقاط اوجِ هوشمندی و سیاستمداریِ جریان امامت نمیدانید! 🆔@manaar_ir