سخنرانی در مدرسه علوی (لزوم ادامه مبارزه تا سقوط رژیم)،۱۳ بهمن ۱۳۵۷/ ۴ ربیع الاول ۱۳۹۹،تهران، مدرسه علوی
توضیح تاریخی
اگرچه فرماندهان ارتش تا 21 بهمن 1357 از حکومت سابق حمایت میکردند اما بسیاری از ارتشیها با انقلاب همراه بودند و رژه همافرها در 19 بهمن در مقابل امام، نمونه بارز آن بود؛ رژهای که تیر خلاصی بر رژیم شاهنشاهی بود. برخی از گروهها از جمله سازمان مجاهدین خلق، چریکهای فدایی خلق و احزاب کومله و دموکرات کردستان خواستار انحلال ارتش بودند. امام اما مخالف انحلال بودند و میگفتند میخواهند ارتش را کنار بزنند بعد به سراغ انقلاب و روحانیت و مردم بیایند. ر.ک. دایرهالمعارف مصوّر تاریخ تاریخ جنگ ایران و عراق، جعفر شیرعلینیا، نشر سایان، صفحه 27.
رادیو بی.بی.سی در تاریخ 13بهمن 1357 گفت: آیتالله شریعتمداری گفته است در تبدیل رژیم سلطنتی به جمهوری باید جانب احتیاط رعایت شود و تهیه مقدمات فراوانی لازم است. نامبرده از قانون اساسی که اساس آن موجب بقای رژیم سلطنتی است، حمایت میکند. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی www.irdc.ir
شاه در یازدهم اسفند 1353، طی سخنانی، آغاز عصر رستاخیز را اعلام کرد و نوید تشکیل یک حزب واحد و سراسری را داد. به این ترتیب احزاب موجود برچیده شدند و حزب رستاخیز به عنوان تنها حزب قانونی مطرح شد. دوره بیست و چهارمِ مجلس شورای ملی توسط این حزب آماده و در شهریور 1354، افتتاح گردید. ر.ک. سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی www.irdc.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
بنده در این مدت که از ایران خارج بودم دعاگوی همه آقایان بودم، و حالا هم که برگشتم به خدمت آقایان برای خدمتگزاری، خدمت به روحانیت، خدمت به آقایان علما و فضلا، خدمت به جامعه ایرانی، حالا میبینم که رفقایی که ما داشتیم با ریش سیاه اینجا گذاشتیم با ریش سفید تحویل میگیریم. ما اشخاصی در زندان داشتیم که وقتی که از پیش ما رفتند در زندان، سالم بودند، قوی بودند؛ وقتی که از زندان بیرون آمدند، آنهایی که زنده ماندهاند و از زندان بیرون آمدهاند ضعیف شدهاند، پیرمرد شدهاند، مریض شدهاند. این نیروهای انسانی که از دست ما رفته است، این از همه چیزها بالاتر بود. جنایاتی که سلسله پهلوی در جامعه ما کرد، شاید هیچ جنایتی بالاتر از این جنایت نبود که نیروهای فعاله انسانی ما را، یا از بین بردند یا فعالیت آنها را خنثی کردند برای مدتهای زیاد. آنهایی که باید به این امت خدمت کنند، مثل علمای اعلام و اشخاص روشنفکر، اینها را در زندان بردند. ده سال، پانزده سال، پنج سال در زندان اینها را بردند. صرفِ نظر از آن زجرهایی که به اینها کردند، آن خلافِ انسانیتهایی که با این اولیای خدا کردند، این نیرو را هدر دادند؛ یعنی نیرویی که باید در جامعه فعال باشد. اگر مدرس است، عدهای را تربیت بکند؛ اگر محصل است، خودش تربیت بشود؛ اگر فعالیتهای سیاسی دارد، فعالیت سیاسی بکند؛ فعالیتهای مذهبی دارد، فعالیتهای مذهبی بکند- تمام اینها را اینها به هدر دادند.
مسئله توبه شاه
گاهی گفته میشود، گفته میشد، به اینکه خوب شاه میآید توبه میکند و توبه هم کرد؛ خوب دیگر چه میگویید؟ خدا که توبه را قبول میکند، شماها چه میگویید دیگر؟! این را من کراراً عرض کردم که اولًا توبه شرایطی دارد که تا آن شرایط تحقق پیدا نکند، خدای تبارک و تعالی قبول نمیکند. آنچه بیشرطْ خدای تبارک و تعالی قبول میکند آن چیزهایی است که مربوط به حقوق الله است: کسی نماز نخوانده، کسی روزه نگرفته، کسی حج نرفته است، اینها چیزهایی است که اگر توبه بکند، شرطی ندارد، توبهاش را قبول میکند. و اما حقوق ناس- حقوق ناس را، توبهاش را تا این حق رد نشود قبول نمیکند. شما بفرمایید که حالا این شخص که آمده توبه کرده- فرضاً عرض میکنم- این راضی است به اینکه بیاید اموالی را که از مردم برده پس بدهد و کارهایی که از قبیل چپاول هست، اینها را جبران بکند؟ فرضاً که یک همچو کاری بکند و او مالی داشته باشد تا بتواند جبران کند- مال ملت را که نمیشود به خود ملت داد برای جبران مالهایی که اینها دارند! همهاش مال ملت است؛ مال خودشان نیست. برداشتند و فرار کردند و در بانکهای خارجه انبار کردند.
جنایات جبران ناپذیر شاه
و اگر ما دستمان رسید محاکمهاش میکنیم [اگر] توانستیم که بیاوریم او را به اینجا و محاکمه بکنیم یعنی تحویل ما دادند، محاکمهاش میکنیم- محاکمه حضوری؛ و اگر تحویل ندادند او را، ما محاکمه غیابی میکنیم، و او را محکوم میکنیم و آن مقداری که در ایران دارد از او میگیریم؛ آنی که در بانکها دارد اعلام میکنیم که این محکوم است و مال ملت است...
جلد ۶ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۲۴ تا صفحه ۳۷
#امروز_در_صحیفه
#نهضت_ادامه_دارد
#فرهنگ_استعماری
من یکوقت میخواستم بحثی قرآنی در این خصوص عرض کنم که فعلًا مجالش نیست. بحث قرآنی مربوط به ماجرای حضرت موسی علیهالسّلام است که از آن ماجراهای عبرتآمیز و عجیب تاریخ است. در بارهی این ماجرا هرچه بگویم تمام نمیشود. واقعاً قرآن گنجینهی عظیمی از تجربهی موسوی برای ماست. در این ماجرای عجیب، یکی از نقاط برجسته، خراب و فاسد شدنِ کسانی از همراهان موسی علیهالسّلام است که از همراهیِ او برگشتند. من اینها را عرض میکنم تا کسانی که اهل تأمّل در آیات قرآنند، دنبالش بروند.
بیانات در خطبههای نمازجمعه،۱۳۷۳/۱۱/۲۸
#ما_و_قرآن
🔰 بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد
🔺 رهبر انقلاب اسلامی در نشست تصویری با جمعی از مداحان بهمناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها):
مداحان و شعرای اشعار مداحی از مطالب متقن و محکم و متین استفاده کنند. ادب اسلامی را در جامعه بگسترانید. ادب اسلامی در برخی محیطهای رسانهای و فضای مجازی کمرنگ شده است. بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد.
دو خطبه طوفانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) پس از رحلت پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) در عین مضامین مهم و اعتراضی و اعلام خطر درباره انحراف از مفاهیم برجسته اسلامی، با کلمات محکم و متین و بدون بیان حتی یک کلمه توهینآمیز بیان شده است.
مکتب اهلبیت از مسائلی مانند قول بغیر علم، غیبت، تهمت، بدگویی و بدزبانی مبرّا است و شما مداحان نیز باید این معارف را در زبان و عمل به مردم تعلیم دهید.
#انقلاب_فاطمی
💻 @Khamenei_ir
نهضتِ روایت
🔰 بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در نشست تصویر
📋 فحش را عشق است
✍️ #محمد_فاضلی ، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
✅ ادبیات سیاسی کشور به ابتذال سقوط کرده است. این وضع فجیع نتیجه چیست؟ چرا فقط ناسزای سیاسی در سطح عمومی تولید میشود و نشان چه چیزی در عرصه سیاسی و سیاست عمومی است؟ رواج «کلام سیاسی مبتذل» نه «کلام سیاسی عقلانی مولّد خرد، تدبیر و حل مسأله» را میتوان حداقل نتیجه سه عامل دانست.
✅ عامل اول، فقدان ماشین تولید خرد سیاسی و سیاستی؛ عامل دوم، بیشمار شدن محدودیتهای سیاستورزی و برنامهریزی؛ عامل سوم، شهروندی نابرابر و بهره ناعادلانه شهروندان از قدرت. هر کدام را توضیح میدهم.
⭕️ یک. خرد سیاسی و سیاستی یا آنچه که ارزش شنیدن، ظرفیت برنامهریزی و پیشبرد منافع ملی، و قابلیت حل مسأله داشته باشد، فکر و منظومه اندیشهای ارزشمندی است که در فرایند کار تخصصی سیاسی-سیاستی تولید میشود. تجهیز نمایندگان مجلس یا وزارتخانههای دولت به برنامه سیاسی و سیاست درست، به نهادی تخصصی برای تولید چنین محصول پیچیدهای نیاز دارد.
تولید یک پُرس چلوکباب هم سازمانی به نام رستوران نیاز دارد، چگونه میشود «فکر سیاسی-سیاستی» و برنامه اداره درست کشور بدون نهاد یا ماشینی به نام حزب، که یک نهاد بسیار مهم تخصصی تولید نرمافزار اداره کشور است، تولید شود؟
⭕️ دو. برنامهریزی نیازمند «فضای برنامهریزی» است. فضای برنامهریزی، در واقع فضای مفروضات، امکانات، بایستهها، اختیارات و توانمندیهایی است که برنامهریز برای طراحی در اختیار دارد. محدودیتها در فضای طراحی هر قدر بیشتر شود، طراح کارش دشوارتر و نیازش به خلاقیت البته بیشتر میشود.
برنامه کشورداری ایران امروز هم قرار است در فضایی تهیه و اجرا شود که: اکثریت مردم و نظرشان معیار نباشد، فقط معدود نخبگان خودی سهیم باشند، اقلیتی کمشمار از آنها که به برخی ایدهها ارادت تام دارند حق اثرگذاری داشته باشند، تنش سیاست خارجی تا درازمدت باقی باشد و در نتیجه سرمایهگذاری خارجی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور بهکار گرفته نشود، رابطه مالی و بانکی با جهان محدود باشد، و هیچ ایده، رفتار یا سازماندهی سیاسی تغییر نکند.
این فضای برنامهریزی چنان محدودکننده است که نتیجهاش میشود همین وضعیتی که در واقع همه شعارهایی را تکرار میکنند که مابهازای واقعی و روی زمین آنها معلوم نیست؛ همه «باید» تعیین میکنند اما هیچ کسی درباره «چگونه این بایدها محقق شوند؟» ایدهای ندارد و حس استیصال از سر و روی سیاستگذار و سیاستمدار میبارد.
⭕️ سه. عرصه سیاسی و سیاستی ایران امروز به شدت از شهروندی نابرابر و توزیع نامتوازن قدرت عذاب میکشد و به مرحله امتناع گفتوگوی مؤثر رسیده است. عقلانیت سیاسی و سیاستی در شرایط گفتوگو بروز میکند. ما اما در شرایطی هستیم که برخی طرفها چنان از قدرت بهره دارند که خود را از استدلال عقلانی، بینیاز احساس میکنند.
کنشگر سیاسی اگر بتواند حمله کند، ناسزا بگوید و بازی را هم به نفع خودش تمام کند، نیازی به اندیشیدن ندارد؛ و در مقابل او اکثریتی باشند که در بیان استدلال و عقلانیت خود نیز انباشته از بیم و هراس عقوبتاند، گفتوگو بیمعنا و بیحاصل میشود.
✅ میدان سیاستی که تحت محدودیتها و خط قرمزهای بسیار به شدت کمامکانات و محدود شده است (حتی امکانات مالی گذشته نظیر ظرفیت فروش نفت هم ندارد)؛ سازمان و ماشین تخصصی تولید برنامه و سیاست (حزب) هم ندارد، و بنابراین سازماندهی و هماهنگی تولید دانش اداره کشور در آن ضعیف است؛ و در همین میدان پرمحدودیت دارای فقر سازمانی، عدهای قادرند بیمحابا و بدون ترس از عقوبت با تکیه بر قدرت نابرابر بر دیگران بتازند؛ چه حاصلی خواهد داشت؟ گفتوگویی در این فضا امکانپذیر است؟ کدام عقلانیت، ایده افقگشا یا بنبستشکن از دل این ساختار بیرون میآید؟
✅ این شرایط آدمها را به کسانی تبدیل میکند که از سر استیصال، پنجه به صورت یکدیگر میکشند. آدمهایی که به هم فحش میدهند، البته با تنفر، عاشق بودنِ یکدیگر هم هستند. ایدهای افقگشا و بنبستشکن که تولید نشود، فحش دادن توجیهِ وجود و تداوم آدمها میشود.
اصحاب مدیریت اجرایی استدلال میکنند که «ناسزاگویان بیانصاف و بنبستساز» مانع کنش سازندهاند؛ و منتقدان تندخو و ناسزاگو هم خوب میدانند که هیچ طرحی برای برونرفت از این وضعیت، جز مشتی شعار ندارند؛ بنابراین دعا میکنند اصحاب قدرت اجرایی باشند تا هدف ناسزاهای ایشان قرار گیرند و نقش بز بلاگردان را ایفا کنند. دو طرف برای هم کارکرد و فایده پیدا کردهاند.
✅ عرصه سیاست در این شرایط به کلام سیاسی مبتذل آلوده میشود و همه از سر استیصال و در دل، ساکت فریاد میزنند: «فحش را عشق است.»
#یادداشت
#باز_نشر
🔰نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید: @Manaar_admin
مَنار (معارف ناب امام و رهبری)
🆔@manaar_ir
حقیقت آن است که در کار معرفی نماز کوتاهیهای زیادی شده است.و نتیجه آن که نماز هنوز جایگاه شایستهی خود را، حتی در نظام اسلامی ما،به دست نیاورده است. این مسؤولیت سنگین، بر دوش دانشوران و آشنایانبه معارف اسلامی است که نماز را به همه بخصوص به نسل جوان بهتر بشناسانند از کودک دبستانی تا پژوهشگر دورههای عالی، هریک فراخور ذهن ومعرفت خود، میتوانند در راه شناختن نماز و رازهای آن، قدمهایی بردارند و با ناشناختههایی آشنا شوند،حتی عرفای بزرگ نیز برای سالکان وادی معرفت، "اسرارالصلوه" نوشته و آموختهاند، یعنی اعماق این اقیانوس همچنان ناشناخته و پیمودنی است.
پیام به اولین اجلاس سالیانهی اقامهی نماز در مشهد مقدس،۱۳۷۰/۰۷/۱۶
#ما_و_نماز
حکم تشکیل دولت موقت به آقای مهدی بازرگان،۱۵ بهمن ۱۳۵۷/ ۶ ربیع الاول ۱۳۹۹،تهران، مدرسه رفاه
توضیح تاریخی
امام خمینی پس از بازگشت به تهران، در یک نامه سرگشاده به بازرگان ماموریت دادند تشکیلات نفت را به راه اندازد و مواد سوختی را برای مصرف داخلی تامین کند. این انتصاب به معنی احتمال انتخاب بازرگان به مقام نخست وزیری تفسیر شد و این تفسیر به زودی شکل واقعیت به خود گرفت. انتخاب بازرگان به ریاست دولت موقت در یک جلسه شورای انقلاب با حضور امام خمینی و توسط آیت الله مطهری مطرح شد. ر.ک. بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی)، داود علی بابائی، انتشارات امید فردا، جلد اول، صفحه 142.
گفت و گوی انقلابیون و بختیار برای استعفا به بنبست رسید و روشن شد که نه بختیار آمادگی برای استعفا دارد و نه امام به کمتر از تشکیل حکومت اسلامی رضایت میدهند. حکم نخستوزیری دولت بازرگان، پایانی بر دولت بختیار بود. ر.ک. دایرهالمعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلینیا، نشر سایان، صفحه 336.
هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود مینویسد: "چون از ابتدا تصمیم بر این بود که روحانیت در امور اجرایی دخالت نکند، همه به این نتیجه رسیده بودیم که در این زمینه از نیروهای نهضت آزادی و جبهه ملی استفاده بشود ... مهندس بازرگان را پیشنهاد دادیم. امام ملاحظاتی داشتند و از جمله میفرمودند اینها حزبیاند و ایشان نمیخواستند به این وسیله حزب را تایید کنند."
جلد ۶ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۵۴ تا صفحه ۵۵
متن کامل را از اینجا بخوانید:
http://emam.com/posts/sahifehbydate/57/11/15/2
#امروز_در_صحیفه
انشاءالله آیندهی کشور با این روحیه، با این حرکت، با این ملّت، با این معنویّت، با این احساس استقلالی که در این مردم هست، به فضل الهی، به لطف الهی از امروز بارها و بارها بهتر خواهد بود. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، روح مطهّر امام، روح مطهّر شهیدان را با اولیائت محشور کن؛ این عید را برای ملّت ایران مبارک کن.
#دعای_پایانی رهبر انقلاب در خطبههای نماز عید فطر،۱۳۹۷/۰۳/۲۵
هدایت شده از کانال امام خمینی (ره)
🔰بهترین لحظات من همان بود
🔹بعد از سخنرانی در بهشت زهرا امام اظهار تمایل کردند که به داخل جمعیت بروند. یک عکس هم از امام هست که نه عمامه دارد و نه عبا و وسط جمعیت گیر افتادهاند. امام بعدها می فرمودند: «من احساس کردم دارم قبض روح می شوم». تعبیر امام این بود که بهترین لحظات من همان موقعی بود که زیر دست و پای مردم داشتم از بین می رفتم. این خود نهایت تواضع و خلوص امام را می رساند که این طور نسبت به مردم ابراز احساسات داشتند.
#خاطرات_امام
📚برداشت هایی از سیره امام خمینی (ره) | جلد ۱ ، صفحه ۱۴۲
✅ @EMAM_COM
نهضتِ روایت
📋 عطر جهاد و شهادت/ بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره 9 ✍️ #طیبه_قائمی_بافقی
📋 عطر جهاد و شهادت / بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره ۱۰
✍️ #طیبه_قائمی_بافقی
دوباره پنج شنبه است. پنج شنبهای در دهه بابرکت فجر. دهه فجری که تجلی وحدت و یکپارچگی امت است با انقلاب و آرمانهای شهدا. دهه فجری که عرصه درخشش همدلی، عظمت و وحدت کلمه یک ملت با اراده و مصمم است در مقابل سلطه استکبار و به هزیمت کشاندن آن شوکت واهی و رسوا کردن آن ظاهر پوشالی. دهه فجری که پرچم اسلام را علیرغم بدخواهی و همداستانی دول مستکبر بر بلندای کشور گلگون کفن اسلامی مان به اهتزار درآورده و شعار ما می توانیم را برجبین جاوید تاریخ بشریت به برکت خون شهدا و وحدت کلمه حک کرد.
آری اتحاد و وحدت کلمه کیمیای پیروزی و اکسیر شکست ناپذیری است که شعار پرطنین شهداست. شهيد نبي الله کشاورز؛ که تربیت شده مکتب قرآن است همه را به وحدت و اتحاد و توحيد کلمه توصیه می-کند.«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» شهيد محمود عليان نژاد، اخلاص را رمز اتحاد و حفظ این پيوند ناگسستني میداند. شهيد مرادقلي کوروند، رمز وحدت کلمه را توجه به خدا و غفلت از ذکر خدا را خط قرمز اتحاد می داند. شهيد ابراهيم کبيري، حفظ اتحاد و يگانگي را ضروری می داند چرا که اسلام دين وحدت و يگانگي است. شهيد ايوب کريمي نیز حفظ اتحاد را نیازمند دقت و ریشه یابی میداند. .چرایی نظر او در بیان شهيد عبادالله کرمي خرنجاني رمزگشایی میشود: اختلاف و دودستگي باعث تضعيف اسلام است.
در اندیشه ناب امام خامنهای حفظهاللهتعالی: وحدت مسلمین؛ مسأله استراتژیک است.(۱۳۶۹/۱/۲۶) ایشان علاج اصلی برای امروزِ دنیای اسلام، را «اتحاد» میدانند.(۱۳۶۷/۷/۲۴) شهيد حسين عرب نیز بر این مهم تاکید میکند: «در همه حال وحدت و همبستگي خود را حفظ نماييد که اين اتحاد و وحدت پشت جهانخواران شرق و غرب را به لرزه درآورده است».
سکان دار انقلاب میفرمایند: «وقت آن رسیده است که دنیای اسلام، اتّحاد خود را حفظ کند و در مقابل دشمن مشترکی که همه گروههای اسلامی، آسیب آن دشمن را دیدهاند - یعنی استکبار و صهیونیسم - به طور متّحد بایستد، شعارهای واحدی بدهند.»(۱۳۷۶/۵/۱) تا به برکت اتحاد، دست خدا به حمایت امتهای اسلامی بیاید. زیرا که «یدالله مع الجماعه». این آموزه قرآنی در بیان شهيد رضا عزيززادگان نیز جلوه میکند:«با اين دعاها اتحاد و برابري و برادري را حفظ کنيد تا خداوند به شما نصرت و پيروزي عطا نمايد.»
امام خامنهای: «وحدت امت اسلامی» را توصیه ویژهی برجستگان مبارزهی با استعمار و استکبار، همچون سیدجمالالدین اسدآبادی، شیخ محمد عبده، مرحوم شرفالدین عاملی و بزرگان دیگر و در راس همه امام خمینی(رضوان الله علیه) میدانند.(۱۳۸۵/۱۰/۲۵) مانند شهيد محسن عقاقي قمي که اتحاد را از لوازم اولیه مبارزه پیروزمندانه میداند و شهيد محمدرضا کريمي نسب توصیه میکند:«متحد باشيد که دشمن از اتحاد شما ميترسد.» زیرا «اتحاد و اتفاق را بهترین حربه دفاع از انقلاب و راه سرکوب دشمنان انقلاب است.»(شهيد احمدرضا کريمي)
در نظام اندیشه ناب امام خامنهای: بالاترین مرحله اتحاد اسلامی و هدف غایی انقلابهای اسلامی، رسیدن به تمدّن اسلامی است که با اتحاد همهی ملل مسلمان دست یافتنی خواهد شد.(۱۳۹۸/۰۸/۲۴) شهيد سياوش فريدوني اتحاد و همبستگی امت اسلامی را زمینه ساز ظهور حضرت حجت ابن الحسن (عجل الله تعالي فرجه الشريف) میداند.
یادمان باشد: اتحاد، همدلی، یکپارچگی، سپری نفوذ ناپذیر و نصرتی تمام نشدنی و سرمایه ای ارزشمند است که با بذل خونهای پاک شهدا به دستمان رسیده است. حفظ آن رسالت گرانسنگ امروز ماست که نیازمند تلاش، بصیرت، تقوا و پرهیز از غفلت از یاد خداوند میباشد.
ادامه دارد...
#یادداشت
#فرهنگ_شهادت
پروردگارا! به محمّد و آل محمّد جمهوری اسلامی و ملّت ایران را روزبهروز سربلندتر بفرما. پروردگارا! مسئولان دلسوز و علاقهمند و خدمتگزار را تأیید و تقویت بفرما. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد روح امام بزرگوار ما را با اولیائت محشور بفرما؛ شهدای عزیز این راه را با شهدای صدر اسلام محشور بفرما؛ ما را عاقبت بخیر بفرما. پروردگارا! آنچه گفتیم و شنیدیم برای خودت و در راه خودت قرار بده و آن را از ما به کرمت قبول بفرما.
#دعای_پایانی رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام،۱۳۹۷/۰۳/۰۲