eitaa logo
نهضتِ روایت
384 دنبال‌کننده
748 عکس
152 ویدیو
49 فایل
«شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را.شما اگر روایت نکنید،دشمن روایت میکند...جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ https://khl.ink/f/49192 ارتباط با ما: @nehzaterevayat_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
نهضتِ روایت
🎥«عزتمند و سرافراز» بخش زن، خانواده و سبک زندگی KHAMENEI.IR (ریحانه) به مناسبت ایام دهه فجر و سالگر
📋عدالتی که محقق شد/ نگاهی به نقش زنان در جامعه ایرانی از زمان ‏مشروطه تاکنون/بخش اول‏ ✍️ زنان نه‌تنها در جامعه ایرانی پیش از انقلاب، بلکه در سراسر جهان، همواره به‌عنوان ‏شهروند دست‌دوم شناخته می‌شدند.‏ صرف‌نظر از عصر جاهلیت پدیدهٔ زنده‌به‌گور کردن دختران، و به ارث ‏رسیدن زن، در عالم غرب هم زنان روزگاری سیاه داشتند.‏ در عصر رنسانس نیز که تحولاتی در جهان غرب اتفاق افتاد، درواقع بزرگ‌ترین ‏دستاورد برای زنان، به‌کارگیری آن‌ها علاوه بر منزل، در کارخانه‌ها و با حقوقی ‏معادل نیمی از دریافتی مردان و در جهت سود بیشتر و البته همراه با آسیب‌های ‏اجتماعی و سوءاستفاده از آن‌ها بود.‏ این داستان در ایران از زمان مشروطه، اما کمی متفاوت بود، در آن زمان با ‏توجه به نقش اسلام شناسان در قیام مشروطه، زنان تحصیل‌کردهٔ اندکی ‏وجود داشتند که غالباً متعلق به خانواده‌های سطح بالابودند که در ‏فعالیت‌های اجتماعی نظیر دفاع از علما، سخن گفتن با آن‌ها و حتی ‏رساندن شکایات به بزرگان، نقش داشتند اما این نتوانست بازهم چندان ‏وضع زنان را تغییر دهد.‏ سال‌ها بعد هم، در عصر پهلوی، در دو دهه ۱۳۴۰ ش و ۱۳۵۰ ش، در ‏وضع اجتماعی زنان دگرگونی‌هایی ایجاد شد و امکان تحصیلات آنان در ‏مدارج بالای تحصیلی و اشتغال تا حدی فراهم شد. حتی تعدادی سازمان ‏و حزب ویژه زنان نیز، به وجود آمد که مهم‌ترین هدف خود را اصلاحات ‏قانونی در ساختار حقوقی کشور به سود برابری جنسیتی اعلام کردند.‏ اصلاحات تا جایی پیشرفت که رعایت حجاب برای بانوان آزاد شد و ‏قانون منع حجاب، با پیگیری علما و مراجع لغو شد؛ اما درواقع، ‏سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی حکومت محمدرضا پهلوی به‌گونه‌ای بود ‏که حجاب مانع پیشرفت اجتماعی زنان محسوب می‌شد.‏ ‏ حتی زمانی که در سال ۱۳۴۵ ش «سازمان زنان ایران» تشکیل شد و با ‏تصویب «قانون حمایت خانواده»، تعدد زوجات محدود و به زنان حق ‏درخواست طلاق داده شد، چون خط‌مشی حکومت پهلوی، درواقع ‏معطوف به نشان دادن تصویری تبلیغی از زن ایرانی مدرن بود، دگرگونی ‏چندانی در وضع زنان ایجاد نشد.‏ چون این اصلاحات با باورهای فرهنگی ـ مذهبی زنان و جامعه‌ی ‌ایرانی، ‏ناسازگار بود، نتوانست از حمایت اکثریت اجتماع، برخوردار شود.‏ ادامه دارد... پی نوشت: در این یادداشت از پرتال جامع علوم انسانی استفاده شده است. 🆔@manaar_ir
1357-11-17_128k_سخنرانى_در_جمع_صادركنندگان_خشكبار_(كارنامه_حكومت_پهلوى) (1).mp3
8.67M
سخنرانی در جمع صادرکنندگان خشکبار (کارنامه حکومت پهلوی)،۱۷ بهمن ۱۳۵۷/ ۸ ربیع الاول ۱۳۹۹،تهران، مدرسه علوی [بسم الله الرحمن الرحیم‌] عرض کنم که شما آقایان شاید بهتر از من مطلع باشید که در این پنجاه سال حکومت سیاه، سلسله پهلوی برای ایران تقریباً باید گفت هیچ نگذاشتند؛ یعنی سرمایه‌های انسانی را و سرمایه‌های مادی ما را اینها از بین بردند. دانشگاهها که باید سرمایه انسانی برای ما درست کنند، اینها به وضع عقب افتاده‌ای نگه داشتند و دستور داشتند که نگذارند [در] آنجا یک انسان کامل و خدمتگزار بار بیاید. و سرمایه‌های مادی‌مان آنکه زیرزمینی بود، نفت بود دادند به این و آن، و در ازای آن، چیزهایی گرفتند که به درد ما نمی‌خورَد؛ بلکه پایگاه درست کردند برای امریکا. یعنی نفت ما را دادند، و به اسم اینکه ما اسلحه می‌خواهیم، می‌خواهیم که در مقابل همه دوَل چه بکنیم ... با این اسم اسلحه‌هایی آوردند که در مملکت ما کارشناسی ندارد نسبت به این اسلحه هاو باید خود آنها باشند. و این برای این بود که اگر شوروی یک ایرادی می‌کرد که چرا پایگاه درست کردید، اینها بگویند که پایگاه مال خود ایران است و اسلحه هم پول نفت است. لکن واقع مطلب این بود که اسلحه پول نفت نبود بلکه نفت را خوردند و به ازای او برای خودشان کار درست کردند. این یکی از خیانتها بود که در تاریخ باید ثبت بشود... جلد ۶ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۷۷ تا صفحه ۸۰ متن کامل را از اینجا بخوانید: http://emam.com/posts/sahifehbydate/57/11/17/5
پروردگارا! جوانان ما را مشمول لطف و رحمت و هدایت خود قرار بده و قدمهای آنها را در صراطِ مستقیمِ حق ثابت بدار. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد ایران اسلامی را روز‌به‌روز سربلندتر بفرما و روح مطهّر امام بزرگوار را که این راه را بر روی ما گشود، با ارواح اولیای خودت محشور بفرما. پروردگارا! قلب مقدّس ولیّ‌عصر را از ما راضی و خشنود کن؛ دعای آن بزرگوار را شامل حال ما بفرما. پروردگارا! هدایت معنوی و غیبی آن بزرگوار را شامل حال ما بفرما؛ ما را از یاران آن بزرگوار قرار بده و در فرجش تعجیل بفرما. #دعای_پایانی رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی،1397/01/01
اگر در آیات قرآن تامل بكنیم، اراده و استقامت ما قوی‌تر و بیشتر از این خواهد شد. خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران،۱۳۶۹/۰۱/۱۰ #ما_و_قرآن
فلسفه‌ی‌ نماز و تحلیل‌ رازها و رمزهای‌ آن‌ با زبان‌ هنر در معرض‌ دید همگان‌ قرار گیرد، تا هر کس‌ به‌ قدر ظرفیت‌ خود از آن‌ متمتع‌ گردد، کتابها و جزوه‌ها در سطوح‌ مختلف‌ و از دیدگاههای‌ گوناگون‌ به ‌وسیله‌ی‌ محققان‌ و عالمان‌ به‌ سلک‌ تحریر درآید و مایه‌ی‌ کارهای‌ هنری‌ و ادبی‌ گردد. فصلی‌ نیز باید برای‌ آسان‌ کردن‌ انجام ‌نماز گشوده‌ شود. پیام به اولین اجلاس سالیانه‌ی اقامه‌ی نماز در مشهد مقدس‌،۱۳۷۰/۰۷/۱۶ #ما_و_نماز
1359-11-17_128k_سخنرانى_در_جمع_كاركنان_مجله_پويندگان_راه_زينب_(استوارى_در_راه_هدف).mp3
8.77M
سخنرانی در جمع کارکنان مجله پویندگان راه زینب (استواری در راه هدف)،صبح ۱۸ بهمن ۱۳۵۹/ ۱ ربیع الثانی ۱۴۰۱،تهران، جماران بسم الله الرحمن الرحیم‌ هر کاری را که انسان شروع می‌کند نمی‌شود که در همان روزهای اول هر چه را که می‌خواهد انجام بگیرد. اینکه شما می‌گویید که کاری نکرده‌ایم، همین که در صدد هستید که کار خوب انجام بدهید، این بزرگترین کاری است که انجام گرفته است. انسان، اول که می‌خواهد یک مقصدی را، مقصد بزرگی را شروع کند تصمیم گرفتن برای او شاید از مشکلترین کارهایی است که انسان مبتلا به آن است. یک کار بسیار بزرگی که ارشاد یک ملت است، و بیشتر ارشاد نصف یک ملت است که بانوان باشند، این کار مشکلات زیاد دارد. تصمیم به این کار، خودش یک کار مهمی است شما تصمیم بعد گرفتید، بعد از تصمیم، هیچ به خودتان تزلزل و سستی راه ندهید. برای اینکه چنانچه انسان تصمیمی به یک امری گرفت ولی متزلزل باشد در اینکه آیا می‌تواند این کار را تا آنجا که می‌خواهد و آرزو دارد عمل کند، تصمیم‌گیری با این تزلزل نمی‌تواند کار را درست انجام بدهد. باید همان طور که شما تصمیم گرفتید، جازم باشید [و] امیدوار باشید که این عمل را می‌توانید انجام بدهید؛ اگر بخواهید، می‌توانید انجام بدهید. شما دیدید که کارهای بزرگی که در ظرف این دو سال در این کشور انجام گرفته است... جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۶۰ تا صفحه ۶۲ متن کامل را از اینجا بخوانید: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/11/18/1 #امروز_در_صحیفه
پروردگارا! به محمّد و آل محمّد ما را به آنچه رضای تو و نصرت تو در آن است، راهنمایی و کمک بفرما. #دعای_پایانی رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی،۱۳۹۶/۱۰/۰۶
در همه‌ی‌ مراکز عمومی‌ :مدارس‌، دانشگاهها، کارخانه‌ها،سربازخانه‌ها، فرودگاهها، ایستگاههای‌ قطار، ادارات‌ دولتی‌ و امثال‌ آن‌ ،جایگاههای‌ مناسبی‌ برای‌ نماز پیش‌بینی‌ شود. مساجد و نمازخانه‌ها پاکیزه‌ و مرتب‌ و رغبت‌انگیز باشد. نماز در وقت‌ فضیلت‌ و به‌ جماعت‌ گزارده‌ شود. در هر محیطی‌ برجستگان‌ و بزرگان‌ آن‌ بر دیگران‌ پیشقدم‌ شوند و عملاً اعتناء به‌ نماز را به‌ دیگران‌ بیاموزاند. و خلاصه‌ در همه‌ جا حرکت‌ به‌ سمت‌ نماز و شتافتن‌ به‌ نماز محسوس‌ باشد. پیام به اولین اجلاس سالیانه‌ی اقامه‌ی نماز در مشهد مقدس‌،۱۳۷۰/۰۷/۱۶ #ما_و_نماز
1359-11-18_064k_سخنرانى_در_جمع_پرسنل_نيروى_هوايى_(احتراز_نظاميان_از_ورود_در_خطوط_سياسى).mp3
14.96M
سخنرانی در جمع پرسنل نیروی هوایی (احتراز نظامیان از ورود در خطوط سیاسی)،صبح ۱۹ بهمن ۱۳۵۹/ ۲ ربیع الثانی ۱۴۰۱،تهران، جماران بسم الله الرحمن الرحیم‌ ارزشهای انسانی در اوقات عادی معلوم نمی‌شود. در اوقاتی که آرام است یک کشور و به طور عادی زندگی را می‌گذرانند، ارزش اشخاص و ارزش گروهها معلوم نمی‌شود. در آن اوقات شاید همه کس مدّعی باشد، مدّعی ارزش، مدّعی انقلابی بودن. و ارزش اشخاص و ارزش گروهها بعد از انقلاب و پیروزی نمی‌تواند تحقّق پیدا بکند و عرضه شود؛ برای اینکه بعد از پیروزی هم گروههای مختلف می‌آیند و همه اظهار بستگی می‌کنند و همه اظهار انقلابی بودن. گروههایی از اطراف برای استفاده و برای چیدن میوه از باغِ حاضرِ انقلاب جمع می‌شوند؛ و گاهی هم یا بسیاری از اوقات هم، این گروهها، این اشخاص که برای میوه چیدن آمده‌اند، حاضر نیستند که صاحب باغ هم با آنها شرکت کند! دربست همه چیز را برای خودشان می‌خواهند. شما بعد از انقلاب شاهد بودید که گروههایی عرض وجود کردند و اشخاصی، و همه به صورت انقلابی وارد شدند و خواستند که در این انقلاب بهره‌برداری کنند. و مع الاسف خود صاحب باغها را هم به عنوان شریک نشناختند... جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۶۳ تا صفحه ۶۹ متن کامل را از اینجا بخوانید: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/11/19/1 #امروز_در_صحیفه #دولت_اسلامی #انقلابی_گری
خداوند ان‌شاءالله شماها را محفوظ بدارد و پیروزی‌های بزرگ را ان‌شاءالله خداوند به شماها نشان بدهد. و ان‌شاءالله پروردگار متعال ارواح طیّبه‌ی شهدای عزیز ما را، چه شهدائی که در میدانهای جنگ در سوریه یا در عراق به شهادت رسیدند -مردم همان کشورها یا کشورهای دیگر؛ جوانهایی که مؤمنانه وارد این میدان شدند- و چه کسانی که در داخل کشور تلاش کردند و به شهادت رسیدند، با اولیای خودش محشور کند و روزبه‌روز بر عزّت و موفّقیّت و اعتلاء و سرافرازی و سربلندی ملّت ایران بیفزاید. و ان‌شاءالله مقام امام بزرگوار ما را -که این راه را ایشان به روی ما باز کرد- در ‌اعلیٰ‌علّیینِ مقاماتِ اُخروی روزبه‌روز بالاتر ببرد، ما را هم ان‌شاءالله توفیق بدهد که خودمان را به این کاروان سعادتمند شهدا نزدیک کنیم. #دعای_پایانی در دیدار بسیجیان،۱۳۹۶/۰۹/۰۱
شما جوانهاى قرآنى و کسانى که در راه قرآن عمر خود را، سالهاى خود را، جوانى خود را، نیروى خود را مصرف میکنید، از خداى متعال شاکر باشید؛ این توفیق بزرگى است که خداى متعال جوانان را، نوجوانان را توفیق بدهد که اینها انس پیدا کنند با قرآن؛ راه قرآن را انتخاب بکنند. چنین چیزى در دورانهاى گذشته نبود؛ قرآن در بین جوانان رواج نداشت، ترویج نمیشد؛ امروز بحمدالله در بین جوانها ترویج میشود؛ و شما جزو عوامل و تأثیرگذاران این ترویج هستید؛ این را قدر بدانید. بیانات در محفل انس با قرآن،۱۳۹۳/۰۴/۰۸ #ما_و_قرآن
نهضتِ روایت
📋عدالتی که محقق شد/ نگاهی به نقش زنان در جامعه ایرانی از زمان ‏مشروطه تاکنون/بخش اول‏ ✍️#زهرا_نجاتی
📋عدالتی که محقق شد/ نگاهی به نقش زنان در جامعه ایرانی از ‏زمان ‏مشروطه تاکنون/بخش دوم ‏✍️ اما در حوادث، راهپیمایی‌ها، تظاهرات و تمام عرصه‌های اجتماعی قبل از ‏انقلاب، به برکت نگاه صحیح و عدالت مدارانهٔ بزرگان دینی که بر افکار ‏مردم تأثیرگذار بودند، زنان چنان نقش پررنگی ایفا کردند که بارها توسط ‏رهبر کبیر انقلاب از آن تقدیر شد.‏ ‏ امام راحل نقش زنان را در انقلاب بیشتر از مردان و نه کمتر از آنان ‏می‌دانند و با صراحت بیان می‌کنند اگر زنان در انقلاب نقش نداشتند، ‏چه‌بسا انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.‏ برخلاف جامعهٔ پیش از انقلاب، این‌ها در حد نمایش و تعارف و چند ‏نقش به چند زن محدود و بلندپایه محدود نشد، بلکه در قانون اساسی ‏جمهوری اسلامی، برای تساوی حقوق زن و مرد، قوانینی وضع شد که از ‏آن جمله، بند 14 اصل سوم است: «تأمین حقوق همه‌جانبه افراد از زن و ‏مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر ‏قانون» از وظایف کلی دولت اسلامی شمرده‌شده است. در اصل 21 آمده ‏است: «دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین ‏اسلامی تضمین نماید.»‏ در این اصل، دولت موظف است امور زیر را انجام دهد:1 ــ ایجاد ‏زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی ‏او 2 ــ حمایت از مادران به‌ویژه در زمان بارداری و حضانت فرزند و ‏حمایت از کودکان بی‌سرپرست 3 ــ ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و ‏بقای خانواده 4 ــ ایجاد بیمه خاص زنان سالخورده و بی‌سرپرست 5 ــ ‏اعطای قیمومیت فرزندان به مادران شایسته در صورت فقدان ولی شرعی.‏ این یعنی برای نخستین بار در ایران، حقوق زنان در قانون، مطرح شد و ‏به‌تبع آن، عدهٔ زیادی از زنان، وارد عرصه‌های اجتماعی شده و احقاق ‏حق نمودند.‏ در ایران پس از انقلاب، زنان چنان جایگاهی برگرفته از نگاه والای اسلام ‏به زنان، پیدا کردند که حتی توانستند به جایگاه وزارت، راه پیدا کنند.‏ ‏ امام خمینی ره بارها و بارها به نقش بلند زنان در انقلاب اسلامی، ‏زمینه‌سازی برای انقلاب، تشویق مردها و همچنین بعدها در جنگ ‏تحمیلی اشاره داشتند.‏ نقشی که همچنان پررنگ جلوه می‌کند و از همین روست که شاهد ‏تخریب و فشار چندین سالهٔ هجوم دشمن به مقوله زن و نقش آن در ‏اجتماع از هر منفذی هستیم.‏ چیزی که شاید تنها راه رویارویی با آن، افزایش اعتمادبه‌نفس عمومی در ‏زنان نسبت به نقش آن‌ها در اجتماع و مبارزهٔ همه‌جانبه با هجوم ‏همه‌جانبه دشمن است.‏ پی نوشت: در این یادداشت از پرتال جامع علوم انسانی استفاده شده است.‏