eitaa logo
نهضتِ روایت
384 دنبال‌کننده
719 عکس
152 ویدیو
49 فایل
«شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را.شما اگر روایت نکنید،دشمن روایت میکند...جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.» ۱۴۰۰/۰۹/۲۱ https://khl.ink/f/49192 ارتباط با ما: @nehzaterevayat_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
من یک‏وقت می‏خواستم بحثی قرآنی در این خصوص عرض کنم که فعلًا مجالش نیست. بحث قرآنی مربوط به ماجرای حضرت موسی علیه‏السّلام است که از آن ماجراهای عبرت‏آمیز و عجیب تاریخ است. در باره‏ی این ماجرا هرچه بگویم تمام نمی‏شود. واقعاً قرآن گنجینه‏ی عظیمی از تجربه‏ی موسوی برای ماست. در این ماجرای عجیب، یکی از نقاط برجسته، خراب و فاسد شدنِ کسانی از همراهان موسی علیه‏السّلام است که از همراهیِ او برگشتند. من این‏ها را عرض می‏کنم تا کسانی که اهل تأمّل در آیات قرآنند، دنبالش بروند. بیانات در خطبه‌‌های نمازجمعه،۱۳۷۳/۱۱/۲۸ #ما_و_قرآن
🔰 بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در نشست تصویری با جمعی از مداحان به‌مناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(سلام الله علیها): مداحان و شعرای اشعار مداحی از مطالب متقن و محکم و متین استفاده کنند. ادب اسلامی را در جامعه بگسترانید. ادب اسلامی در برخی محیطهای رسانه‌ای و فضای مجازی کمرنگ شده است. بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد. دو خطبه طوفانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) پس از رحلت پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) در عین مضامین مهم و اعتراضی و اعلام خطر درباره انحراف از مفاهیم برجسته اسلامی، با کلمات محکم و متین و بدون بیان حتی یک کلمه توهین‌آمیز بیان شده است. مکتب اهل‌بیت از مسائلی مانند قول بغیر علم، غیبت، تهمت، بدگویی و بدزبانی مبرّا است و شما مداحان نیز باید این معارف را در زبان و عمل به مردم تعلیم دهید. 💻 @Khamenei_ir
نهضتِ روایت
🔰 بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد 🔺 رهبر انقلاب اسلامی در نشست تصویر
📋 فحش را عشق است ✍️ ، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ✅ ادبیات سیاسی کشور به ابتذال سقوط کرده است. این وضع فجیع نتیجه چیست؟ چرا فقط ناسزای سیاسی در سطح عمومی تولید می‌شود و نشان چه چیزی در عرصه سیاسی و سیاست عمومی است؟ رواج «کلام سیاسی مبتذل» نه «کلام سیاسی عقلانی مولّد خرد،‌ تدبیر و حل مسأله» را می‌توان حداقل نتیجه سه عامل دانست. ✅ عامل اول، فقدان ماشین تولید خرد سیاسی و سیاستی؛ عامل دوم، بی‌شمار شدن محدودیت‌های سیاست‌ورزی و برنامه‌ریزی؛ عامل سوم، شهروندی نابرابر و بهره ناعادلانه شهروندان از قدرت. هر کدام را توضیح می‌دهم. ⭕️ یک. خرد سیاسی و سیاستی یا آن‌چه که ارزش شنیدن، ظرفیت برنامه‌ریزی و پیشبرد منافع ملی، و قابلیت حل مسأله داشته باشد، فکر و منظومه اندیشه‌ای ارزشمندی است که در فرایند کار تخصصی سیاسی-سیاستی تولید می‌شود. تجهیز نمایندگان مجلس یا وزارتخانه‌های دولت به برنامه سیاسی و سیاست درست، به نهادی تخصصی برای تولید چنین محصول پیچیده‌ای نیاز دارد. تولید یک پُرس چلوکباب هم سازمانی به نام رستوران نیاز دارد، چگونه می‌شود «فکر سیاسی-سیاستی» و برنامه اداره درست کشور بدون نهاد یا ماشینی به نام حزب، که یک نهاد بسیار مهم تخصصی تولید نرم‌افزار اداره کشور است، تولید شود؟ ⭕️ دو. برنامه‌ریزی نیازمند «فضای برنامه‌ریزی» است. فضای برنامه‌ریزی، در واقع فضای مفروضات، امکانات، بایسته‌ها، اختیارات و توانمندی‌هایی است که برنامه‌ریز برای طراحی در اختیار دارد. محدودیت‌ها در فضای طراحی هر قدر بیشتر شود، طراح کارش دشوارتر و نیازش به خلاقیت البته بیشتر می‌شود. برنامه کشورداری ایران امروز هم قرار است در فضایی تهیه و اجرا شود که: اکثریت مردم و نظرشان معیار نباشد، فقط معدود نخبگان خودی سهیم باشند، اقلیتی کم‌شمار از آن‌ها که به برخی ایده‌ها ارادت تام دارند حق اثرگذاری داشته باشند، تنش سیاست خارجی تا درازمدت باقی باشد و در نتیجه سرمایه‌گذاری خارجی و سرمایه ایرانیان خارج از کشور به‌کار گرفته نشود، رابطه مالی و بانکی با جهان محدود باشد، و هیچ ایده، رفتار یا سازماندهی سیاسی تغییر نکند. این فضای برنامه‌ریزی چنان محدودکننده است که نتیجه‌اش می‌شود همین وضعیتی که در واقع همه شعارهایی را تکرار می‌کنند که مابه‌ازای واقعی و روی زمین آن‌ها معلوم نیست؛ همه «باید» تعیین می‌کنند اما هیچ کسی درباره «چگونه این بایدها محقق شوند؟» ایده‌ای ندارد و حس استیصال از سر و روی سیاست‌گذار و سیاست‌مدار می‌بارد. ⭕️ سه. عرصه سیاسی و سیاستی ایران امروز به شدت از شهروندی نابرابر و توزیع نامتوازن قدرت عذاب می‌کشد و به مرحله امتناع گفت‌وگوی مؤثر رسیده است. عقلانیت سیاسی و سیاستی در شرایط گفت‌وگو بروز می‌کند. ما اما در شرایطی هستیم که برخی طرف‌ها چنان از قدرت بهره دارند که خود را از استدلال عقلانی، بی‌نیاز احساس می‌کنند. کنشگر سیاسی اگر بتواند حمله کند، ناسزا بگوید و بازی را هم به نفع خودش تمام کند، نیازی به اندیشیدن ندارد؛ و در مقابل او اکثریتی باشند که در بیان استدلال و عقلانیت خود نیز انباشته از بیم و هراس عقوبت‌اند، گفت‌وگو بی‌معنا و بی‌حاصل می‌شود. ✅ میدان سیاستی که تحت محدودیت‌ها و خط قرمزهای بسیار به شدت کم‌امکانات و محدود شده است (حتی امکانات مالی گذشته نظیر ظرفیت فروش نفت هم ندارد)؛ سازمان و ماشین تخصصی تولید برنامه و سیاست (حزب) هم ندارد، و بنابراین سازماندهی و هماهنگی تولید دانش اداره کشور در آن ضعیف است؛ و در همین میدان پرمحدودیت دارای فقر سازمانی، عده‌ای قادرند بی‌محابا و بدون ترس از عقوبت با تکیه بر قدرت نابرابر بر دیگران بتازند؛ چه حاصلی خواهد داشت؟ گفت‌وگویی در این فضا امکان‌پذیر است؟ کدام عقلانیت، ایده افق‌گشا یا بن‌بست‌شکن از دل این ساختار بیرون می‌آید؟ ✅ این شرایط آدم‌ها را به کسانی تبدیل می‌کند که از سر استیصال، پنجه به صورت یکدیگر می‌کشند. آدم‌هایی که به هم فحش می‌دهند، البته با تنفر، عاشق بودنِ یکدیگر هم هستند. ایده‌ای افق‌گشا و بن‌بست‌شکن که تولید نشود، فحش دادن توجیهِ وجود و تداوم آدم‌ها می‌شود. اصحاب مدیریت اجرایی استدلال می‌کنند که «ناسزاگویان بی‌انصاف و بن‌بست‌ساز» مانع کنش سازنده‌اند؛ و منتقدان تندخو و ناسزاگو هم خوب می‌دانند که هیچ طرحی برای برون‌رفت از این وضعیت، جز مشتی شعار ندارند؛ بنابراین دعا می‌کنند اصحاب قدرت اجرایی باشند تا هدف ناسزاهای ایشان قرار گیرند و نقش بز بلاگردان را ایفا کنند. دو طرف برای هم کارکرد و فایده پیدا کرده‌اند. ✅ عرصه سیاست در این شرایط به کلام سیاسی مبتذل آلوده می‌شود و همه از سر استیصال و در دل، ساکت فریاد می‌زنند: «فحش را عشق است.» 🔰نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید: @Manaar_admin مَنار (معارف ناب امام و رهبری) 🆔@manaar_ir
حقیقت‌ آن‌ است‌ که‌ در کار معرفی‌ نماز کوتاهیهای‌ زیادی‌ شده‌ است‌.و نتیجه‌ آن‌ که‌ نماز هنوز جایگاه‌ شایسته‌ی‌ خود را، حتی‌ در نظام‌ اسلامی‌ ما،به‌ دست‌ نیاورده‌ است‌. این‌ مسؤولیت‌ سنگین‌، بر دوش‌ دانشوران‌ و آشنایان‌به‌ معارف‌ اسلامی‌ است‌ که‌ نماز را به‌ همه‌ بخصوص‌ به‌ نسل‌ جوان‌ بهتر بشناسانند از کودک‌ دبستانی‌ تا پژوهشگر دوره‌های‌ عالی‌، هریک‌ فراخور ذهن‌ ومعرفت‌ خود، می‌توانند در راه‌ شناختن‌ نماز و رازهای‌ آن‌، قدمهایی‌ بردارند و با ناشناخته‌هایی‌ آشنا شوند،حتی‌ عرفای‌ بزرگ‌ نیز برای‌ سالکان‌ وادی‌ معرفت‌، "اسرارالصلوه‌" نوشته‌ و آموخته‌اند، یعنی‌ اعماق‌ این‌ اقیانوس‌ همچنان ‌ناشناخته‌ و پیمودنی‌ است‌. پیام به اولین اجلاس سالیانه‌ی اقامه‌ی نماز در مشهد مقدس‌،۱۳۷۰/۰۷/۱۶
حکم تشکیل دولت موقت به آقای مهدی بازرگان‌،۱۵ بهمن ۱۳۵۷/ ۶ ربیع الاول ۱۳۹۹،تهران، مدرسه رفاه توضیح تاریخی امام خمینی پس از بازگشت به تهران، در یک نامه سرگشاده به بازرگان ماموریت دادند تشکیلات نفت را به راه اندازد و مواد سوختی را برای مصرف داخلی تامین کند. این انتصاب به معنی احتمال انتخاب بازرگان به مقام نخست وزیری تفسیر شد و این تفسیر به زودی شکل واقعیت به خود گرفت. انتخاب بازرگان به ریاست دولت موقت در یک جلسه شورای انقلاب با حضور امام خمینی و توسط آیت الله مطهری مطرح شد. ر.ک. بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ (از بازرگان تا خاتمی)، داود علی بابائی، انتشارات امید فردا، جلد اول، صفحه 142. گفت و گوی انقلابیون و بختیار برای استعفا به بن‌بست رسید و روشن شد که نه بختیار آمادگی برای استعفا دارد و نه امام به کم‌تر از تشکیل حکومت اسلامی رضایت می‌دهند. حکم نخست‌وزیری دولت بازرگان، پایانی بر دولت بختیار بود. ر.ک. دایره‌المعارف مصوّر تاریخ زندگی امام خمینی، جعفر شیرعلی‌نیا، نشر سایان، صفحه 336. هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود می‌نویسد: "چون از ابتدا تصمیم بر این بود که روحانیت در امور اجرایی دخالت نکند، همه به این نتیجه رسیده بودیم که در این زمینه از نیروهای نهضت آزادی و جبهه ملی استفاده بشود ... مهندس بازرگان را پیشنهاد دادیم. امام ملاحظاتی داشتند و از جمله می‌فرمودند این‌ها حزبی‌اند و ایشان نمی‌خواستند به این وسیله حزب را تایید کنند." جلد ۶ صحیفه امام خمینی (رضوان الله علیه)، از صفحه ۵۴ تا صفحه ۵۵ متن کامل را از اینجا بخوانید: http://emam.com/posts/sahifehbydate/57/11/15/2 #امروز_در_صحیفه
ان‌شاءالله آینده‌ی کشور با این روحیه، با این حرکت، با این ملّت، با این معنویّت، با این احساس استقلالی که در این مردم هست، به فضل الهی، به لطف الهی از امروز بارها و بارها بهتر خواهد بود. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، روح مطهّر امام، روح مطهّر شهیدان را با اولیائت محشور کن؛ این عید را برای ملّت ایران مبارک کن. #دعای_پایانی رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید فطر،۱۳۹۷/۰۳/۲۵
🔰بهترین لحظات من همان بود‏ 🔹‌‏بعد از سخنرانی در بهشت زهرا امام اظهار تمایل کردند که به داخل جمعیت بروند. یک‌‎ ‌‏عکس هم از امام هست که نه عمامه دارد و نه عبا و وسط جمعیت گیر افتاده‌اند. امام‌‎ ‌‏بعدها می فرمودند: «من احساس کردم دارم قبض روح می شوم». تعبیر امام این بود که‌‎ ‌‏بهترین لحظات من همان موقعی بود که زیر دست و پای مردم داشتم از بین می رفتم. این‌‎ ‌‏خود نهایت تواضع و خلوص امام را می رساند که این طور نسبت به مردم ابراز احساسات‌‎ ‌‏داشتند.‌ 📚برداشت هایی از سیره امام خمینی (ره) | جلد ۱ ، صفحه ۱۴۲ ‎ ✅ @EMAM_COM
نهضتِ روایت
📋‏ عطر جهاد و شهادت/ بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره 9‏ ‏✍️ #طیبه_قائمی_بافقی
📋 عطر جهاد و شهادت / بازخوانی اندیشه رهبر انقلاب درباره شهید و شهادت/ شماره ۱۰ ‏✍️ دوباره پنج شنبه است. پنج شنبه‌ای در دهه بابرکت فجر. دهه فجری که تجلی وحدت و یکپارچگی امت است با انقلاب و آرمانهای شهدا. دهه فجری که عرصه درخشش همدلی، عظمت و وحدت کلمه یک ملت با اراده و مصمم است در مقابل سلطه استکبار و به هزیمت کشاندن آن شوکت واهی و رسوا کردن آن ظاهر پوشالی. دهه فجری که پرچم اسلام را علیرغم بدخواهی و همداستانی دول مستکبر بر بلندای کشور گلگون کفن اسلامی مان به اهتزار درآورده و شعار ما می توانیم را برجبین جاوید تاریخ بشریت به برکت خون شهدا و وحدت کلمه حک کرد. آری اتحاد و وحدت کلمه کیمیای پیروزی و اکسیر شکست ناپذیری است که شعار پرطنین شهداست. شهيد نبي الله کشاورز؛ که تربیت شده مکتب قرآن است همه را به وحدت و اتحاد و توحيد کلمه توصیه می-کند.«وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» شهيد محمود عليان نژاد، اخلاص را رمز اتحاد و حفظ این پيوند ناگسستني میداند. شهيد مرادقلي کوروند، رمز وحدت کلمه را توجه به خدا و غفلت از ذکر خدا را خط قرمز اتحاد می داند. شهيد ابراهيم کبيري، حفظ اتحاد و يگانگي را ضروری می داند چرا که اسلام دين وحدت و يگانگي است. شهيد ايوب کريمي نیز حفظ اتحاد را نیازمند دقت و ریشه یابی می‌داند. .چرایی نظر او در بیان شهيد عبادالله کرمي خرنجاني رمزگشایی می‌شود: اختلاف و دودستگي باعث تضعيف اسلام است. در اندیشه ناب امام خامنه‌ای حفظه‌الله‌تعالی: وحدت مسلمین؛ مسأله‌ استراتژیک است.(۱۳۶۹/۱/۲۶) ایشان علاج اصلی برای امروزِ دنیای اسلام، را «اتحاد» می‌دانند.(۱۳۶۷/۷/۲۴) شهيد حسين عرب نیز بر این مهم تاکید می‌کند: «در همه حال وحدت و همبستگي خود را حفظ نماييد که اين اتحاد و وحدت پشت جهانخواران شرق و غرب را به لرزه درآورده است». سکان دار انقلاب می‌فرمایند: «وقت آن رسیده است که دنیای اسلام، اتّحاد خود را حفظ کند و در مقابل دشمن مشترکی که همه گروههای اسلامی، آسیب آن دشمن را دیده‌اند - یعنی استکبار و صهیونیسم - به طور متّحد بایستد، شعارهای واحدی بدهند.»(۱۳۷۶/۵/۱) تا به برکت اتحاد، دست خدا به حمایت امتهای اسلامی بیاید. زیرا که «یدالله مع الجماعه». این آموزه قرآنی در بیان شهيد رضا عزيززادگان نیز جلوه می‌کند:«با اين دعاها اتحاد و برابري و برادري را حفظ کنيد تا خداوند به شما نصرت و پيروزي عطا نمايد.» امام خامنه‌ای: «وحدت امت اسلامی» را توصیه ویژه‌ی برجستگان مبارزه‌ی با استعمار و استکبار، همچون سیدجمال‌الدین اسدآبادی، شیخ محمد عبده، مرحوم شرف‌الدین عاملی و بزرگان دیگر و در راس همه امام خمینی(رضوان الله علیه) می‌دانند.(۱۳۸۵/۱۰/۲۵) مانند شهيد محسن عقاقي قمي که اتحاد را از لوازم اولیه مبارزه پیروزمندانه می‌داند و شهيد محمدرضا کريمي نسب توصیه می‌کند:«متحد باشيد که دشمن از اتحاد شما مي‌ترسد.» زیرا «اتحاد و اتفاق را بهترین حربه دفاع از انقلاب و راه سرکوب دشمنان انقلاب است.»(شهيد احمدرضا کريمي) در نظام اندیشه ناب امام خامنه‌ای: بالاترین مرحله اتحاد اسلامی و هدف غایی انقلابهای اسلامی، رسیدن به تمدّن اسلامی است که با اتحاد همه‌ی ملل مسلمان دست یافتنی خواهد شد.(۱۳۹۸/۰۸/۲۴) شهيد سياوش فريدوني اتحاد و همبستگی امت اسلامی را زمینه ساز ظهور حضرت حجت ابن الحسن (عجل الله تعالي فرجه الشريف) می‌داند. یادمان باشد: اتحاد، همدلی، یکپارچگی، سپری نفوذ ناپذیر و نصرتی تمام نشدنی و سرمایه ای ارزشمند است که با بذل خونهای پاک شهدا به دستمان رسیده است. حفظ آن رسالت گرانسنگ امروز ماست که نیازمند تلاش، بصیرت، تقوا و پرهیز از غفلت از یاد خداوند می‌باشد. ادامه دارد...
پروردگارا! به محمّد و آل محمّد جمهوری اسلامی و ملّت ایران را روز‌به‌روز سربلندتر بفرما. پروردگارا! مسئولان دلسوز و علاقه‌مند و خدمتگزار را تأیید و تقویت بفرما. پروردگارا! به محمّد و آل محمّد روح امام بزرگوار ما را با اولیائت محشور بفرما؛ شهدای عزیز این راه را با شهدای صدر اسلام محشور بفرما؛ ما را عاقبت بخیر بفرما. پروردگارا! آنچه گفتیم و شنیدیم برای خودت و در راه خودت قرار بده و آن را از ما به کرمت قبول بفرما. رهبر انقلاب در دیدار مسئولان نظام،۱۳۹۷/۰۳/۰۲
تدبری كه در قرآن لازم است، پرهیز كردن از سرسری نگریستن در قرآن است؛ یعنی شما هر آیه‌ی قرآنی را كه می‌خوانید، با تامل و ژرف‌نگری باشد و دنبال فهمیدن باشید. بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از بانوان اندیشمند و سخنان بانوان در این دیدار،۱۳۷۷/۰۷/۱۸ #ما_و_قرآن
جان جهان! پرده بردار از رُخ و ما مُردگان را جان ببخشا / ای‌ که قلب عالم امکانی‌ و جانِ جهانی‌! دیوان شعر امام خمینی(رضوان الله علیه) بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/index/quote#quote24111 #رایحه_ظهور
در جامعه‌ی‌ ما فصل‌ مهمی‌ باید در معرفی‌ نماز درهمه‌ی‌ سطوح‌ گشوده‌ شود. رسانه‌ها و بخصوص‌ صدا و سیما با شیوه‌های‌ گوناگون ‌نماز را معرفی‌ و یادآوری‌ کنند. همه‌ جا و همیشه‌ در رادیو و تلویزیون‌، نماز در اولویت‌ گذاشته‌ شود و شوق‌ ایمان‌ و عطش‌ یاد خدا در دلها پدید آید. درکلاسهای‌ دروس‌ دینی‌ مدارس‌ و دانشگاهها درس‌ نماز جایگاه‌ خود را بازیابد وسخنان‌ سنجیده‌ و افکار بلند در بازشناسی‌ نماز، فراهم‌ و در معرض‌ ذهن‌ و دل‌ دانشجویان‌ و دانش‌آموزان‌ گذاشته‌ شود. پیام به اولین اجلاس سالیانه‌ی اقامه‌ی نماز در مشهد مقدس‌،۱۳۷۰/۰۷/۱۶ #ما_و_نماز