eitaa logo
پایگاه خبری ضیاءالصالحین
3.4هزار دنبال‌کننده
22.5هزار عکس
9.5هزار ویدیو
42 فایل
پایگاه تحلیلی-خبری و اطلاع رسانی بنیاد فرهنگی تربیتی ضیاءالصالحین (ارائه خبرهای مهم بین المللی، کشوری و استانی) ziaossalehin.ir/fa/News ارتباط با ادمین 👇 @adminziaossalehin تبلیغات: 👇 @Admin_sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 براندازی هویّتی در جمهوری اسلامی - ۲ ✍️ 4️⃣. در مواجهه با اغتشاش «زن، زندگی، آزادی»، بسیاری از نیروهای انقلابی دچار انفعال ذهنی و شناختی شدند و از اغتشاش، روایت وارونه ارائه کردند. هم‌چنان که در فتنۀ سال ۸۸، کسانی تصوّر می‌کردند که مسأله، «تقلّب در انتخابات» است، در اینجا نیز گمان کردند که مسأله، «مواجهۀ گشت ارشاد» است؛ این یعنی روایت آنها، تطابق ابتدایی با روایت جریان تجدّدی داشت. به‌بیان‌دیگر، در صورت مسأله، مخرج مشترک با جریان تجدّد یافته بودند و این خود، بر پاسخ‌ها و راه‌حل‌ها نیز اثر جدّی می‌گذاشت. جریان فرهنگی و رسانه‌ای متجدّد، دست‌کم از سال‌های آغازین دهۀ ۹۰، بر حجاب متمرکز شده بود و معطوف به آن، مفهوم‌سازی منفی و چهره‌سازی می‌کرد و می‌کوشید زمینه را برای ایجاد یک «جبهۀ نزاع» فراهم آورد و در نهایت نیز در یک نقطۀ بحرانی، به آنچه که می‌خواهد دست یابد. در تمام سال‌هایی که آن «زمینه‌های فکری» و «بسترهای اجتماعی» پدید آمدند و ذره‌ذره و قطعه‌قطعه، مقدّمات تدارک دیده شدند، نیروهای انقلابی در غفلت و خاموشی به سر بردند و سرانجام در نقطۀ بحرانی، یعنی در متن اغتشاش، تازه دریافتند که چه رخ داده است. البته هم‌چنان که اشاره شد، حتی در این نقطه نیز بسیاری در اثر خطای تحلیلی، پنداشتند که مسأله، قابل‌تقلیل به مواجهۀ گشت ارشاد است و ریشۀ همۀ این تنش‌ها و تلاطم‌ها، در عملکرد نیروی انتظامی است؛ حال‌آن‌که طرح فرهنگیِ جریان تجدّدی از آغاز، نفی اصل حجاب و زدودن الزام قانونی به آن بود. کلیدواژۀ «حجاب اختیاری»، نشان می‌دهد که در نظر آنها، باید جنبۀ قانونی حجاب، کنار نهاده شود و حجاب در حد یک انتخاب شخصی و سلیقه‌ای، تنازل یابد، نه این‌که نوع مواجهه با کشف حجاب، تغییر کند و سازوکارهای فرهنگی و هویّتی انتخاب شوند. 6️⃣. اما چرا جریان تجدّدی در پی نفی جنبۀ قانونی حجاب و تبدیل آن به یک انتخاب شخصی و سلیقه‌ای بود؟ چرا این جریان، یک دهه در این‌باره، تلاش رسانه‌ای و نمادین کرد و کوشید جامعه را به سوی انگارۀ حجاب اختیاری سوق بدهد؟ مگر کشف حجاب در معادلۀ براندازی جمهوری اسلامی، چه سهم و نقشی دارد؟ کشف حجاب، چگونه به براندازی کمک می‌کند و این امر فرهنگی، چه نسبتی با امر سیاسی دارد و به چه واسطه‌هایی در تداوم حاکمیّت، اختلال ایجاد می‌کند؟ پاسخ‌دادن به این پرسش در شرایط کنونی که کشف حجاب، تعیّن و تحقّق یافته و پیامدها و نتایج آن را به وضوح مشاهده می‌کنیم، دیگر کار دشواری نیست. همچنان که دین اسلام، «شعائر» دارد که وجه نمادین آن را جلوه‌گر و مشاهده‌پذیر می‌سازند و تمایز و حتی اقتدار در عرصۀ عمومی می‌آفرینند، نظام جمهوری اسلامی نیز در حوزۀ زیست زنانه، نمادها و ظهورات و تعیّناتی دارد که از آن جمله، حجاب است. البته این نماد، خودساخته و بشری نیست، بلکه ریشه در حکم الهی دارد و نظام جمهوری اسلامی نیز به سبب این‌که باید در عرصۀ عمومی، احکام شریعت را محقّق کند، آن را قانونی کرد و به‌تدریج، وجه نمادین بخشید. حال در این جغرافیای معنایی، روشن است که درهم‌شکستن حجاب در عرصۀ عمومی، بنیان هویّتی و نمادینِ نظام سیاسی را متزلزل و مخدوش می‌سازد و آن را با چالش مشروعیّت و تنگنای اقتدار روبرو می‌کند. کشف حجاب در قالب شرع، حرام شرعی است و در قالب سیاست، حرام سیاسی؛ چراکه به معنی «نافرمانی مدنی» و «معارضۀ با حکومت دینی» است. در اینجاست که حجاب از حوزۀ فرهنگ و سبک زندگی به حوزۀ امنیّت و اقتدار سیاسی راه و تعمیم می‌یابد و به یک ابزار مهم برای براندازی نظام تبدیل می‌گردد. این تقابل، گرچه یک انتخاب شخصی و فرهنگی معرفی می‌شود، اما در اثر روایت‌پردازی، وجه نمادین یافته و به معنی «کنش براندازانه» است. این معنا، در اختیار فرد نیست که وی بتواند به قصد و نیّت خویش ارجاع بدهد، بلکه در زمینۀ اجتماعی، آفریده می‌شود؛ آنچه را که در متن یک روند اجتماعی، وجه نمادین یافته و ذیل «نه به حجاب اجباری»، تفسیر شده است، قابل بازتفسیر نیست. بنابراین، خواه‌ناخواه، هر کشف حجابی در این موقعیّت روایتی و تفسیری، معنایی جز معارضۀ با حکومت دینی ندارد. پیش از دهۀ ۹۰، نه‌فقط کشف حجاب وجود نداشت، بلکه ضعف در حجاب نیز به معنی تقابل با حکومت دینی، تفسیر نشده بود؛ بلکه به انگیزه‌های شخصی و سلیقه‌ای ارجاع داده می‌شد؛ چنان‌که از «نقص در معرفت دینی» سخن به میان می‌آمد و یا «میل به تبرّج»، برجسته می‌شد. اما در دهۀ ۹۰ به این سو، طرح امنیّتی برای ایجاد شکاف میان حاکمیّت و مردم، بر روی مسألۀ حجاب، متمرکز شد و آن را به مهم‌ترین نماد سیاسی و ضدهویّتی خویش تبدیل کرد. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
31.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 میرآقا داداش آقایف کارشناس مرکز مطالعات با انتشار این فیلم نوشت: شما شاهد بزرگترین آزمایش تاریخی آذربایجان هستید. ⏬ ادامه _ ۱/۲
ادامه _ ۲/۲ 🎥 میرآقا داداش آقایف کارشناس مرکز مطالعات با انتشار این فیلم نوشت: شما شاهد بزرگترین آزمایش تاریخی آذربایجان هستید. 👈 دو نفر از آذربایجان با لباس نظامی با یهودیانی که در زمان جنگ اول قره‌باغ به اسرائیل فرار کرده بودند، ملاقات می‌کنند و آن‌ها را به خدمت نظامی در آذربایجان دعوت می‌کنند. واکنش‌های آنها شامل فحش‌ها و توهین‌های خیابانی است. لازم به ذکر است که به ادعای برخی تاریخ‌نگاران، در زمان جنگ اول قره‌باغ حدود ۹۰ هزار یهودی از آذربایجان فرار کرده و به اسرائیل رفته‌اند. این افراد هنوز هم در شبکه‌های اجتماعی معمولاً دو پروفایل دارند: یکی با نام، عکس، پرچم و نماد گرگ خاکستری و پست‌هایی به زبان آذری با شعارهای توران و... و دیگری با پروفایل واقعی خودشان که به عبری نوشته شده و گفتگو می‌کنند!!! 👈 حالا شما لطف کنید به من بگویید که آیا در آذربایجان ملت دیگری وجود دارد که در زمان جنگ قره‌باغ به‌صورت گسترده‌ای از کشور فرار کرده باشد؟! ✍️ به‌عنوان یک ایرانی در جواب این برادر آذربایجانی عرض می‌کنیم، علاوه بر اینهایی که شما نوشته‌اید، در آن زمان هیچ کشوری نیز مثل ایران برای کمک همه‌جانبه با جان و مال و آبرو برای حمایت از جمهوری آذربایجان داوطلب نشد ولی چه کنیم که دست ایران نمک ندارد و با وجود هزاران سند و اعترافات مردمی و سران آن‌ها، امروز حاکمیت دیکتاتور باکو با بی‌حیایی تمام، القائات صهیونیست‌هاو انگلیسی‌ها را به خورد ملت خود می‌دهد و ایران را دشمن خود معرفی می‌کند و بیچاره کسانی که چشم و گوش خود را به دیدن و شنیدن حقائق بسته‌اند!!! 🤔 و البته بد نیست بدانید که ابتدا ترجمه متن فوق را به هوش مصنوعی (صهیونیستی) سپردیم به ما یک جمله جالب و آشنا نوشت و ترجمه نکرد: «این مطالب هستند...» 🤔 حقیقتاً که هماهنگی و ادبیات مشترک هوش مصنوعی صهیونیستی با لابی‌های داخلی ما در نوع خود بی‌نظیر است!!! ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
✍️ - [۱۸۳] ⬇️حسن علیزاده گنجوی (ق ۱۳۰۴ - ق ۱۳۶۴ م) آیت‌الله میرحسن علیزاده گنجوی از علمای اعلام و فقهای عالی‌مقام قفقاز است. وی فرزند سیدعلی و متولد در حدود سال ۱۳۰۴ق (۱۸۸۷م) در شهر گنجه می‌باشد. آقا میرحسن هم‌چون برادر بزرگش آقا میر نصرالله دروس مکتب‌خانه‌ای و مقدمات و سطوح عاليه علوم حوزوی را از علما و روحانیون گنجه آموخت و در جوانی به همراه برادر عازم حوزه مقدسه نجف اشرف گردید و از محضر بزرگانی هم‌چون حضرات آیات عظام: سید محمد کاظم طباطبایی یزدی، آخوند مــلا مـحـمـد کـاظـم خراسانی، ملا فتح‌الله شيخ‌الشريعه اصفهانی و در معقول از محضر حکیم متأله آیت‌الله آقا سیدحسین بادکوبه‌ای بهره برد و به مقامات عالیه علمی و معنوی نائل گشت. سید پس از تکمیل تحصیلات به زادگاه خود بازگشت و بساط وعظ و ارشاد و تبلیغ و ترویج معارف اسلامی و احکام شرعی و دیگر فعالیت‌های دینی را گسترد لکن از آزار و اذیت دژخیمان کمونیستی در امان نماند و سرانجام در سال ۱۹۳۷م دستگیر و زندانی شد و و خانواده‌اش را از گنجه پراکنده ساخته و فرزندش سیدمرتضی را نیز به شهر قبا تبعید و تحت نظر قرار دادند. پس از مدتی به دنبال اعتراضات مردمی و با مساعدت عده‌ای از مؤمنین از زندان آزاد شد و ناگزیر به شهر تبریز مهاجرت کرد و پس از مدتی تهران را جهت سکونت برگزید. این عالم ربانی و سید جلیل‌القدر از شدت غم و غصه و رنج و محنت پس از اندك مدتی در حدود ۱۳۶۴ق (۱۹۴۵م) بدرود حیات گفت و به دیدار حق شتافت. 📖 منبع: فرزانگان قفقاز، عادل مولایی، ص ۱۸۳. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
014-Dr.Ahmad-Kazemi-www.Ziaossalehin.ir-TRT-Farsi-1403.pdf
955.5K
🚨 «ت.ر.ت فارسی» و «توهمات رنگارنگ ترکیه» ✍️ 🔻 هدف واقعی از راه‌اندازی ت.ر.ت را باید در قالب نقش سه‌گانه‌ای که ترکیه در تحولات منطقه‌ای ایفاء می‌کند، ارزیابی کرد. این سه نقش عبارتند از : نمایندگی ناتو در غرب آسیا، پیمان‌کاری برای طرح‌های انگلستان، پیگیری رویکرد نئوعثمانی. 🔴 پس از حدود ۱۰ سال مباحثه در داخل ترکیه درباره راه‌اندازی بخش فارسی شبکه تلویزیونی دولتی ترکیه (ت.ر.ت)، این شبکه هم‌زمان با جولان تروریست‌های شبه کت‌شلواری وابسته به ترکیه در سوریه، طی مراسمی با حضور مقامات رسمی و برخی از عناصر ضدایرانی و با پخش تیزری با تمرکز بر اقوام ایرانی، فعالیت خود را آغاز کرد. مسئولان ت.ر.ت که حدود ۲ ماه پیش از حجم انتقادات در داخل ترکیه درباره اظهارات زاهد سوباجی، مدیر کل سازمان رادیو و تلویزیون دولتی این کشور که با کنار گذاشتن تعارفات و به سبک تبلیغاتچی‌های «ینی‌چری‌های دوره عثمانی»، آشکارا، هدف راه‌اندازی «ت.ر.ت فارسی» را آزار دادن ایران خوانده بود، شگفت‌زده شده‌اند، این‌بار هدف از راه‌اندازی ت.ر.ت فارسی، را ثبات منطقه‌ای و تقویت ارتباطات فرهنگی خوانده‌اند. ⬅️ در خصوص مجموعه تحرکات ترکیه از جمله راه‌اندازی ت.ر.ت فارسی و آنچه در سوریه، ترکیه در حال کاشت است، چند نکته قابل ارزیابی است: 🔗 شما می‌توانید متن کامل مقاله را از طریق دانلود فایل پیوستی یا به‌صورت آنلاین در اینجا مطالعه نمایید ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا | 🇮🇷 @sardabir313 🇮🇷
🚨 کدام علوم انسانی؟! ✍️ 1️⃣. وزیر علوم در جشنوارۀ فارابی به‌صورت مطلق از علوم انسانی دفاع کرده و گفته است آرمان‌های ما، حاصل علوم انسانی است و علوم انسانی، گره‌گشای مشکلات است. این روایت، برخاسته از این نظر خام است که علوم انسانیِ کنونی و غالب - که همان علوم انسانیِ تجدّدی است - «علم» است و چون علم، می‌تواند کارساز و پیشبرنده باشد، پس مطلقِ علوم انسانی نیز مفید است. چنین برداشتی، به‌نهایت سطحی و ابتدایی است و با ماهیّت علوم انسانیِ تجدّدی و اثرات و نتایج عینی آن بر جامعۀ ایران، ناهمخوان است. علوم انسانیِ تجدّدی در نخستین ظهورش، مشروطۀ سکولار را به جامعۀ ایران تحمیل کرد و آن‌گاه در به‌اصطلاح جمهوری رضاخانی، سکولاریسمِ ساختاری را به‌صورت تحمیلی و وحشیانه، در جامعۀ ایران مستقر ساخت تا گذار از سنّت به تجدّد رخ بدهد. علوم انسانیِ تجدّدی، هویّت اسلامی در جامعۀ ایران را بلعید؛ چنان‌که نظریه‌های همچون «غرب‌زدگی» و «بازگشت به خویشتن» و ... در واکنش به آن صورت‌بندی شدند. انقلاب اسلامی نیز از علوم انسانیِ تجدّدی برنخاست، بلکه حاصل عالَم و ارادۀ دینی بود. ازاین‌رو، پس از انقلاب نیز امام خمینی تصریح کرد که به‌جای علوم انسانیِ تجدّدی که خاصیّت استعماری و مادّی دارد، باید به سوی علوم انسانیِ اسلامی حرکت کنیم که خط معنوی و هویّتی انبیای الهی را بازسازی می‌کند. 2️⃣. پس از فتنۀ سال ۸۸، رهبر معظم انقلاب، از رواج آموزشِ علوم انسانیِ تجدّدی در دانشگاه، ابراز نگرانی کردند و گفتند آموزش این علوم در دانشگاه‌ها، به معنی بازتولید تفکّر و فرهنگ غربی در متن جمهوری اسلامی است و این تناقض، بسی مهلک و ویران‌گر است. ایشان می‌دانست که اصحاب فتنه، همان اصحاب علوم انسانیِ تجدّدی هستند و این سنخ از علوم انسانی، موجبات استحالۀ معرفتی آنها را فراهم آورده و آنها را در برابر اصالت‌های انقلابی نشانده است. سرّ واگرایی‌هایی دهۀ ۷۰ نیز غلبۀ روایت‌های لیبرال از علوم انسانیِ تجدّدی بود که از لایۀ روشنفکری سکولار به دولت راه یافت و سیاست‌های رسمی را به طرف لیبرال‌دموکراسی سوق داد. این سنخ از علوم انسانی، «دیگریِ معرفتیِ انقلاب» بود و هر دو رهبر انقلاب، به‌درستی تشخیص داده بودند که با وجود غلبۀ این نوع از علوم انسانی، انقلاب به آرمان‌هایش نخواهید رسید. انقلاب اسلامی، فرزند تجدّد نبود که بتواند بر علوم انسانیِ تجدّدی تکیه کند و به توصیف‌ها و توصیه‌های آن گردن نهد. این انقلاب، نظام حقیقتِ دیگری داشت که هرگز، تجدّد و علوم انسانی‌اش را برنمی‌تابید و از اساس، این نوع علوم انسانی را علم نمی‌انگاشت. علوم انسانیِ تجدّدی، برآمده از خودبنیادیِ انسان غربی است که دین را به حاشیۀ زندگی رانده و اعتبار و منزلت معرفتی آن را ساقط کرده است. روشن است که انقلاب اسلامی، با وجود غایات دینی و الهی، نمی‌تواند تابع و تسلیم این سنخ از علوم انسانی بشود و به احکام و تجویزهای آن گردن بنهد. 3️⃣. تعارض‌ها و تضادهای علوم انسانیِ تجدّدی با افق آرمانی انقلاب، در بسیاری از برهه‌ها و نقطه‌ها آشکار شده است. از جمله نظریۀ «مردم‌سالاری دینی» که در برابر نظریۀ «دموکراسی سکولار» به میدان آمد و خواست و ارادۀ مردم را در چهارچوب دین برتابید؛ و نظریۀ «پیشرفت» که در برابر نظریۀ «توسعه»، قد برافراشت و توسعه را فرآوردۀ عالَم تجدّد و تجویزی برای اقماری‌کردن و پیرامونی‌سازیِ جوامع غیرغربی دانست؛ و ... . تجربۀ عینی دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی نمی‌تواند خود را ذیل علوم انسانیِ تجدّدی تعریف کند و تسلیم اقتضاها و طراحی‌های آن بشود، بلکه باید راه دیگری را در پیش بگیرد که حاصل جوشیدن علوم انسانی از «الهیات» است. علوم انسانیِ تجدّدی، جایگزین الهیات است و به‌جای «خدا»، زمام و عنان جامعه و حاکمیّت را در اختیار خودِ «انسان» قرار می‌دهد و عقل و تجربۀ بشری را در قالب سکولار، اصل می‌انگارد. به‌این‌ترتیب، دین جز در گوشۀ زندگیِ شخصی، پهنه‌ای را در اختیار ندارد و نمی‌تواند سیاست بیافریند و نظام بسازد. علوم انسانیِ تجدّدی، علم نیست، بلکه به‌شدّت آغشته به ایدئولوژی است و از متن ارزش‌هایی برمی‌خیزد که مصرّح نیستند، اما در پشت‌صحنه، حاضر و فاعل هستند و علوم انسانیِ تجدّدی را می‌آفرینند. انقلاب اسلامی، ادعای دیگری دارد؛ علوم انسانی، ضروری و قهری است، اما علوم انسانیِ کنونی، گرفتار سکولاریسم است و کمکی به صلاح و سعادت و خیر و حق نمی‌کند، بلکه آدمی را دچار وضعی می‌کند که در آن، گره‌ها و معضله‌ها، کورتر و دشوارتر می‌شوند. ازاین‌رو، باید علوم انسانی را از دامن دین برگرفت و تدبیر جهان انسانی و اجتماعی را از دین طلبید. آری، علوم انسانیِ اسلامی، علوم انسانیِ نقلی نیست و حجّیّت عقل و تجربه را به رسمیّت می‌شناسد، اما نه عقل و تجربۀ سکولار را. ©️ ┘◄🌐| سایت | بله | تلگرام | ایتا |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 🔰به آتش کشیدن یک مسجد توسط شهرک‌نشینان صهیونیست 🔹شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست با حمله به روستای مردا در شمال سلفیت در کرانه باختری، مسجد روستا را به آتش کشیده و روی دیوارهای آن شعارهای نژادپرستانه نوشتند. 🌐 به پایگاه خبری بپیوندید 👇 🆔☫ @news_ziaossalehin
🚨 🔰اذعان آمریکا به شکست در براندازی ایران 🔹وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای اذعان کرد که تلاش‌های آمریکا در ۲۰ سال گذشته برای تغییر حکومت در ایران با شکست همراه شده است. 🔹بلینکن در پاسخ به سؤال یکی از حاضرین، گفت که هنوز جمعیت قابل توجهی در ایران وجود دارد که حامی حکومت هستند و برداشت وی از جامعه ایران درست نیست. 🌐 به پایگاه خبری بپیوندید 👇 🆔☫ @news_ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ 🚨 🔰جشن تعطیلی سفارت رژیم صهیونی و برافراشتن پرچم فلسطین توسط مردم در ایرلند 🌐 به پایگاه خبری بپیوندید 👇 🆔☫ @news_ziaossalehin
‌ 🚨 🔰الجولانی: از الگوی توسعه‌ای عربستان و کشورهای شورای همکاری در سوریه بهره می‌گیریم فرمانده هیئت تحریر الشام: 🔹️تمایل داریم از الگوی توسعه‌ای عربستان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سوریه نیز بهره گیریم. 🔹️مطمئناً نقطه اشتراکات بسیاری میان آنچه ما به دنبال آن هستیم و آنچه آن‌ها انجام می‌دهند وجود دارد. 🔹️ما نیازمند یک قانون اساسی فراگیر و مشارکت تمامی گروه‌ها هستیم. 🔹️هدف ما ایجاد دولتی مبتنی بر قانون خواهد بود. 🔹️نگاه ما به آینده سوریه نگاهی مبتنی بر انتقام‌جویی نخواهد بود اما مسؤولان ارتکاب جنایات گذشته باید پاسخگو باشند. 🔹️خواهان احترامی متقابل و عدم دخالت در امور داخلی لبنان هستیم و برخورد یکسانی با همه طرف‌های لبنانی خواهیم داشت . 🌐 به پایگاه خبری بپیوندید 👇 🆔☫ @news_ziaossalehin
🚨 🔰سکوت درباره گم شدن ۲۰میلیون لیتر سوخت! ▪️ستاد مبارزه باقاچاق شفاف‌سازی کند 🔹ستاد مبارزه باقاچاق کالا وارز بایستی درباره ابعاد موضوع گم شدن ۲۰میلیون لیتر سوخت که از سوی رئیس‌جمهور و پیشتر رئیس مجلس مطرح شده است، شفاف‌سازی کند. 🔹گم شدن این حجم عظیم از سوخت، سوالات جدی در خصوص نظارت بر فرآیندهای تولید، توزیع و صادرات سوخت در کشور ایجاد کرده است. 🔹همچنین نقش دستگاه‌های مختلف در این مسئله، از جمله وزارت نفت، گمرک، نیروگاه‌ها، دستگاههای نظارتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قابل تأمل است. 🔹باید مشخص شود که این حجم از سوخت در چه مرحله‌ای از زنجیره تولید تا مصرف گم شده و آیا قاچاق عامل اصلی این اتفاق بوده است یا خیر؟ 🌐 به پایگاه خبری بپیوندید 👇 🆔☫ @news_ziaossalehin