نظام اندیشه - استاد صالحی
🔸 صوت جلسات امروز سه شنبه ٢۳ اردیبهشت ٩٩ 👇
.
🔸 صوت جلسات اخیر، یکشنبه ٢۸ اردیبهشت ٩٩ 👇
30- نظام اندیشه اسلامی ٢ - انسان شناسی قرآنی .mp3
36.48M
جلسه٣٠ - یکشنبه ٢۸ اردیبهشت ۹۹👆
🔸 #صوت_نظام_اندیشه_اسلامی🔊
- مباحث مربوط به #اینفوگرافیک (۲)
- انسان کامل (خليفة الله / ظهور مطلق)، شاخص تمایز میان جریان حق (من حقیقی/بسوی روح نامحدود/ روی به ظهور نور خدا)، با جریان باطل (من موهوم/بسوی بدن ارضی محدود/ پشت به ظهور نور خدا)
- خداوند متعال باطن همه مظاهر (یا باطناً فی ظهوره)، و کمال ظاهر از همه مظاهر (ظاهراً فی بطونه و مکنونه)
- مَثَلِ رابطه خداوند متعال با مخلوقاتش، در دو مَثَل قرآنی:
١. رابطه نورِ پیدا کنندهی خلایق، با ظهور روشنایی نور در آنها (آیه ۳۵ الی ٣٧ نور)
۲. رابطهی گوینده (متکلم) با نطق و کلامش که باطنش در کلمات ظهور مییابد (آیه ٢٣ ذاریات)
008- نظام اندیشه ۱ - ورودی بهمن ۹۸ .mp3
24.48M
جلسه ۸ - یکشنبه ٢۸ اردیبهشت ۹۹👆
#نظام_اندیشه_یک
- نفخه روح، بیان اجمالی، از همان تفصیلِ در تعلیم اسماء، و احاطهی روح (اسم اعظم) بر تمام اسماء
- چون توجه روح آدم از بالاترین مرتبه مخلوقات در احسن تقویم (بهترین قوام و بنیه وجودی)، تا پایین ترین مرتبه مخلوقات در أسفل السافلین خاک، کشیده شده است و سريان و جریان یافته است، همین موجب ارتباط با تمام مراتب مظاهرِ اسماء و استعداد مطلق و نامحدود در هستی (شامل تمام استعدادات موجودات) شده است
- روح آدم آمد تا خاک را نور کند، و زمین بدن ارضی را به نور روح الهی روشن کند (أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها - الزمر ۶۹)، و اشراق و تابش نور خدا بر تمام هستی شود، و شعاع عشق الهی را در تمام مراتب هستی تا خاک برساند.
-زمین وجود ما هم به نور امام روشن و اشراق میشود وقتی تابع محض امام و تحت شعاع نورش باشیم.
- خلیفه الهی، پایش در زمین است و سرش فوق عرش و برون از یقهی لباس خلق.
- هر خليفه الهی (در مراتب خلافت تا اولیاء محمدیین علیهم السلام) آمده تا عالم ارض را به نور پروردگارش (که در روح خویش حاوی نور خداست) روشن کند، و خاک را تبدیل به نور کند، و به امر الهی، روح را به خاک برساند، و تحقق دمیده شدن روح بر خاک شود، تا جلوهی حیات الهی و علم الهی و عشق الهی و تمام اسماء الهی را تا ظهور در زمین نمایان سازد، و زندگی زمینی را آسمانی نماید.
- نزول ملائکه همراه با روح، برای خدمت به نفوس مستعده و رساندن کمالات به ایشان
- صعود ملائکه همراه با روح، بهنگام شکوفایی اسماء الهی در نفوس کمال یافته
نظام اندیشه - استاد صالحی
. 🔸 صوت جلسات اخیر، یکشنبه ٢۸ اردیبهشت ٩٩ 👇
.
🔸 صوت جلسات اخیر، سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ٩٩ 👇
31- نظام اندیشه اسلامی ٢ - انسان شناسی قرآنی.mp3
31.47M
جلسه٣۱ - سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۹👆
🔸 #صوت_نظام_اندیشه_اسلامی🔊
- مباحث مربوط به #اینفوگرافیک (۳)
- تمایز جبهه باطل از جبهه حق، با تمایز مدافعان «من موهوم» (جنبه سایگی / جریان بدن گرا)، از مدافعان «من حقیقی» (جنبه نوری / جریان روح گرا)
- خداوند به عالم از چشم انسان نظر میکند، که👇
- مدافعان و موافقانِ «من حقیقی» انسان، «حلال و مایه سعادت و از طینت بهشتی، و مظاهر نعمت، و بسوی رحمت بهشتی» هستند
- مخالفانِ من حقیقی، و مدافعان «من موهوم» انسان، «حرام و مایه شقاوت و از طینت جهنمی، و مظاهر نقمت، و بسوی عذاب جهنمی» هستند
- فلذا انسان نه فقط موجب تمایز میان ملائکه و شیاطین است، بلکه تمایز در تمام نظام خلقت با قرار گرفتن شاخص انسان ایجاد شده است
- ظرف انسان است که به افعال و اتفاقات و موجودات مرتبط با وی، رنگ رحمت یا عذاب میدهد.👇
- اگر انسان رنگ انس با خدا داشته باشد، همه چیز رنگ انس و دوستی و خیر و رحمت و نور و روشنی برای او می یابد.
- اگر انسان رنگ بغض با خدا داشته باشد، همه چیز رنگ بغض و دشمنی و شر و عذاب و سایگی و تاریکی برای او می یابد.
- یک آب از باران آسمان نازل میشود و در هر ظرفی به تناسب موقعیت آن ظرف جریان می یابد ( أنزل من السماءِ ماءً فسالت أودية بقدرها - الرعد ١٧ ).
- این آب باران در استخری که پاک و تمیز باشد (یعنی در ظرف انسان پاک و خوب) آب گوارا و زیبا و حیاتبخش در استخر بالا می آید.
- همان آب باران در استخری که کثیف و لجن مال باشد (یعنی در ظرف انسان خبیث و بد) آب کثیف و زشت و متعفن و بدبو و مرداب در استخر بالا می آید.
009- نظام اندیشه ۱ - ورودی بهمن ٩٨ .mp3
28.9M
جلسه ۹ - سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۹۹👆
#نظام_اندیشه_یک
- جایگاه مقام روح در حقیقت اسم اعظم الهی
- روح از سنخ امر ربّ نبی الله است (قل الروح من امر ربی). از همان امر ربّ انسان کامل، که منتهای همه مخلوقات دیگرست (الی ربک المنتهی / الی ربک الرجعی)
- حقیقت روح، از سنخ امر الهی، و صاحب امر مطلق (امر همهی مراتب همه اسماء الهی)
- ملائکه هرکدام واجد یک امر مقید هستند، در یک اسم الهی که ظهور آنند
- روح از امر خداست. و نفخه روح، همان صدور امر سجده بر ملائکه است. و القای مراتب روح به انبیاء الهی، همان صدور فرامین هدایت الهی به ایشان است.
- مراتب تجلی روح، همان مراتب ٧٣ حرف اسم اعظم الهی است. دارای ۷۲ مرتبه ظهور خلقی، و ۱ مرتبه ای اعظم و اشرف، در ظهور امری و اسم متأثر و مختص ذات احدی خدای سبحان.
- وحی روح و تجلی کامل حقیقت الروح بر پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) و اوصیاء ایشان ائمه اطهار (علیهم السلام). ۷۲ مرتبه اش در ظهور خلقی ایشان، و ١ مرتبه مختص خدا در حقیقت نوری ایشان عند الله تعالی.
- حضرت بقية الله (علیه السلام) ظهور فراگیر و حاکمیت کامل و تجلی تام مقام الروح را در تمام هستی، و نیز در شکوفایی کامل نظام انسانی، با ظهورشان محقق میفرمایند، و عیسی روح الله (علیه السلام) به ایشان اقتدا میکنند.
حُسنِ یوسف، دم عیسی، ید بیضا داری/ آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری
-الروح:وجه الله مطلق، خلیفه مطلق،ولی مطلق،اسم اعظم الهی،و امر مطلق الهی
- الروح: وجه خاص خدای سبحان، در مواجهه با تمام اسماء وملائکه و انسانها و مخلوقات الهی
#تکلیف
بررسی آیات قرآن، و مضامین ادعیه پیرامون واژه «روح»
معاد بازگشت به جدی ترین زندگی-3_150317153640.mp3
50.58M
🔸بحث جنبه سایگی را در این👆صوت گوش دهید (از دقیقه ۱۲:۴٠)
🔻صوت جلسه٣ از مرحله سوم از دوره معاد، که در تاریخ ٢٠ اسفند ٩۵ در تهران ارائه شده است.
🔸
🔸مرحله سوم دوره معاد شامل ۶ جلسه بوده که بحث «خود مجازی» (من موهوم) در آن مورد بحث بوده است👇
🌐 https://t.me/salehi786/933
🔸
کل دوره معاد شامل ۵ مرحله (در ٢٩ جلسه) ارائه شده است.
هدایت شده از صالحی - ارتباط کاربران
🔸نــور «سایه» ندارد
✅ انسانی که وجودش نور محض است (انسان کامل)، جنبه سایگی در نفسش ندارد (انانیت ندارد)، و جسم ارضی هم تابع حکم روح است، و ارض بدن به نور روحش اشراق و روشنی یافته و سایه ندارد.
✅ پیرامون پیامبر خاتم و عترتش (علیهم السلام) در روایات میفرماید: «لایَکُونُ لَهُ ظِلٌّ» / «لَا یَکُونُ لَهُ فَیْ ءٌ» / «لَمْ یَکُنْ لَهُ فَیْءٌ» / «لَمْ یَقَعْ ظِلُّهُ عَلَی الْأَرْضِ». و نه تنها سایه ای از آنها بر زمین نیست، بلکه اساساً زمین و عالم هستی به نور آنها روشن است: «أَشْرَقَتِ الأَرْضُ بِنُورِکُم» (زیارت جامعه کبیره).
⭕️ قَالَ عَلِیُّ بْنُ مُوسَی الرِّضَا (علیهما السلام) : الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِی ابْنُ سَیِّدَهِ الإِماءِ، ... فَإِذا خَرَجَ أَشْرَقَتِ الأَرْضُ بِنُورِهِ [بِنُورِ رَبِّها]، وَ وَضَعَ میزانَ العَدلِ بَیْنَ النّاسِ فَلایَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَدا، وَ هُوَ الَّذِی تُطوی لَهُ الأَرْضُ «وَ لایَکُونُ لَهُ ظِلٌّ» ... [بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۱]
🔻قائم (علیه السلام)، چهارمین از فرزندان من، فرزند سرور کنیزان، ... آن گاه که خروج کند، زمین به نورش (نور پروردگارش) روشن گردد و در میان مردم میزان عدالت را برقرار کند و هیچ کس به دیگری ستم نکند. او کسی است که زمین برای او درهم پیچیده می شود و «سایه ای برای او نباشد»...
👌 روایات بیشتر👇
🌐 eitaa.com/salehi786/359
🔸
@Salehi786
هدایت شده از صالحی - ارتباط کاربران
بسم الله
🔸 نــور، «سایه» ندارد.
🌐 eitaa.com/salehi786/358
✅ انسانی که وجودش نور محض است (انسان کامل)، جنبه سایگی در نفسش ندارد (انانیت ندارد)، و جسم ارضی هم تابع حکم روح است، و ارض بدن به نور روحش اشراق و روشنی یافته و سایه ندارد.
✅ پیرامون پیامبر خاتم و عترتش (علیهم السلام) در روایات میفرماید: «لایَکُونُ لَهُ ظِلٌّ» / «لَا یَکُونُ لَهُ فَیْ ءٌ» / «لَمْ یَکُنْ لَهُ فَیْءٌ» / «لَمْ یَقَعْ ظِلُّهُ عَلَی الْأَرْضِ». و نه تنها سایه ای از آنها بر زمین نیست، بلکه اساساً زمین و عالم هستی به نور آنها روشن است: «أَشْرَقَتِ الأَرْضُ بِنُورِکُم» (زیارت جامعه کبیره).
🔸
⭕ الخرائج و الجرائح، کَانَ لِکُلِّ عُضْوٍ مِنْ أَعْضَاءِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) مُعْجِزَةٌ، ... 💫 وَ مُعْجِزَةُ بَدَنِهِ أَنَّهُ «لَمْ یَقَعْ ظِلُّهُ عَلَی الْأَرْضِ» لِأَنَّهُ کَانَ نُوراً وَ لَا یَکُونُ مِنَ النُّورِ الظِّلُّ کَالسِّرَاجِ، وَ مُعْجِزَةُ ظَهْرِهِ خَتْمُ النُّبُوَّةِ کَانَ عَلَی کَتِفِهِ مَکْتُوباً : لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ
[ بحارالانوار، ج١٧ ص٢٩٩]
🔻هر عضو از اعضای پیامبر (صلّی الله علیه و آله) معجزه ای داشت، ...💫 و معجزه بدنش این بود که «سایه اش بر زمین نمی افتاد» چرا که سراسر نور بود و نور مانند چراغ سایه ندارد. معجزه کمرش این بود که بر مهر نبوت بر [پشت] کتف ایشان نگاشته شده بود: «لا اله الا الله، محمد رسول الله».
🔸
⭕ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام، قَالَ: «کَانَ فِی رَسُولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله ثَلاَثَةٌ لَمْ تَکُنْ فِی أَحَدٍ غَیْرِهِ: 💫 «لَمْ یَکُنْ لَهُ فَیْءٌ» ، وَ کَانَ لاَ یَمُرُّ فِی طَرِیقٍ فَیُمَرُّ فِیهِ بَعْدَ یَوْمَیْنِ أَوْ ثَلاَثَةٍ إِلاَّ عُرِفَ أَنَّهُ قَدْ مَرَّ فِیهِ ؛ لِطِیبِ عَرْفِهِ، وَ کَانَ لاَ یَمُرُّ بِحَجَرٍ وَ لاَ بِشَجَرٍ إِلاَّ سَجَدَ لَهُ».
[ الکافی، مجلد۲،صفحه۴۴۴ ]
🔻از حضرت باقر (علیه السّلام) روایت شده که فرمودند: سه چیز در رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود که در کسی جز او نبود: 💫 «۱. ایشان سایه نداشت»، ۲. از راهی نمی گذشت جز این که هرکس پس از دو یا سه روز از آن جا میگذشت، میفهمید که ایشان از آن جا گذشته است. به خاطر عطر خوشش. ۳. و به سنگ و درختی نمی گذشت جز این که (او را قبله قرار داده) بسویش سجده میکردند.
🔸
⭕ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: عَشْرُ خِصَالٍ مِنْ صِفَاتِ الْإِمَامِ الْعِصْمَةُ وَ النُّصُوصُ وَ أَنْ یَکُونَ أَعْلَمَ النَّاسِ وَ أَتْقَاهُمْ لِلَّهِ وَ أَعْلَمَهُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ وَ أَنْ یَکُونَ صَاحِبَ الْوَصِیَّةِ الظَّاهِرَةِ وَ یَکُونَ لَهُ الْمُعْجِزُ وَ الدَّلِیلُ وَ تَنَامُ عَیْنُهُ وَ لَا یَنَامُ قَلْبُهُ 💫 وَ «لَا یَکُونُ لَهُ فَیْ ءٌ» وَ یَرَی مِنْ خَلْفِهِ کَمَا یَرَی مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ.
[بحارالانوار، ج۲۵، ص۱۴۰]
🔻 حضرت صادق علیه السّلام که فرمودند: ده خصلت از صفات امام است: ١. عصمت، ٢. نصوص، ٣. عالم ترین مردم باشد، ۴. پرهیزکارترین آنها در برابر خداوند باشد، ۵. داناترین ایشان به کتاب خدا باشد، ۶. صاحب وصیت ظاهر (از پیامبر) باشد، ۷. دارای معجزه و دلیل باشد، ۸. چشمش میخوابد ولی قلبش بیدار است، ۹. امام سایه ندارد، ۱۰. از پشت سر میبیند چنان که از روبرو میبیند.
🔸
⭕️قَالَ عَلِیُّ بْنُ مُوسَی الرِّضَا (علیهما السلام) : الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِی ابْنُ سَیِّدَهِ الإِماءِ، یُطَهِّرُ اللّه ُ بِهِ الأَرضَ مِنْ کُلِّ جَوْرٍ وَ یُقَدِّسُها مِنْ کُلِّ ظُلْمٍ، [وَ هُوَ ]الَّذی یَشُکُّ النَّاسُ فِی وِلادَتِه وَ هُوَ صاحِبُ الغَیْبَهِ قَبْلَ خُرُوجِهِ. فَإِذا خَرَجَ أَشْرَقَتِ الأَرْضُ بِنُورِهِ [بِنُورِ رَبِّها] وَ وَضَعَ میزانَ العَدلِ بَیْنَ النّاسِ فَلایَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَدا، وَ هُوَ الَّذِی تُطوی لَهُ الأَرْضُ 💫«وَ لایَکُونُ لَهُ ظِلٌّ»، وَ هُوَ الَّذِی یُنادی مُنادٍ مِنَ السَّماءِ یَسْمَعُهُ جَمیعُ أَهلِ الأَرْضِ بِالدُّعاءِ إِلَیهِ یَقُولُ: «أَلا إِنَّ حُجَّهَ اللّه ِ قَدْ ظَهَرَ عِنْدَ بَیتِ اللّه ِ فَاتَّبِعُوا فَإِنَّ الحَقَّ مَعَهُ وَ فیهِ» وَ هُوَ قَوْلُ اللّه ِ عَزَّ و جَلَّ: «إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِم مِنَ السَّماءِ آیهً فَظَلَّتْ أَعناقُهُم لَها خاضِعینَ».
[بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۱]
👇👇👇
هدایت شده از صالحی - ارتباط کاربران
🔻امام رضا (علیه السلام) فرمودند: چهارمین از فرزندان من، فرزند سرور کنیزان، کسی است که خداوند به واسطه وی، زمین را از هر بی عدالتی پاک و از هر ستمی، پیراسته می سازد. او کسی است که مردم در ولادتش شک می کنند. او کسی است که پیش از خروجش غیبت می کند و آن گاه که خروج کند، زمین به نورش (نور پروردگارش) روشن گردد و در میان مردم میزان عدالت را برقرار کند و هیچ کس به دیگری ستم نکند. او کسی است که زمین برای او درهم پیچیده می شود و 💫 «سایه ای برای او نباشد».
او کسی است که ندا کننده ای از آسمان او را به نام ندا کند و به سوی او فراخواند، به گونه ای که همه اهل زمین آن ندا را بشنوند. می گوید: «آگاه باشید که حجت خدا در کنار خانه خدا ظهور کرده است. پس او را پیروی کنید که حق با او و در اوست» و این همان سخن خدای تعالی است که فرمود: «اگر بخواهیم، از آسمان برایشان آیتی نازل می کنیم که در برابر آن به خضوع سر فرود آورند».
🔸
⭕ امام رضا(علیه السلام) فرمودند: « لِلْإِمَامِ عَلَامَاتٌ: یَکونُ أَعْلَمَ النَّاسِ وَ أَحْکمَ النَّاسِ وَ أَتْقَى النَّاسِ وَ أَحْلَمَ النَّاسِ وَ أَشْجَعَ النَّاسِ وَ أَسْخَى النَّاسِ وَ أَعْبَدَ النَّاسِ وَ ُولَدُ مَخْتُوناً وَ یَکونُ مُطَهَّراً وَ یَرَى مِنْ خَلْفِهِ کمَا یَرَى مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لَا یَکونُ لَهُ ظِلٌّ وَ إِذَا وَقَعَ إِلَى الْأَرْضِ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ وَقَعَ عَلَى رَاحَتَیْهِ رَافِعاً صَوْتَهُ بِالشَّهَادَتَیْنِ وَ لَا یَحْتَلِمُ وَ تَنَامُ عَیْنُهُ وَ لَا یَنَامُ قَلْبُهُ وَ ...»
(بحار الأنوار ، ج ۲۵،ص۱۱۶)
🔻امام داراى علامت هایى است ؛ اعلم مردم و واردترین آنها به مسائل قضایى و پرهیزکارترین و حلیم ترین و شجاعترین و سخاوتمندترین و عابدترین مردم است. ختنه شده به دنیا مى آید و پاک است. از پشت سر مى بیند همان طور که از پیش رو مشاهده میکند و داراى سایه نیست. وقتى از مادر متولد شود به زمین که میرسد دو دست خود را بر زمین میگذارد و صداى خویش را بشهادتین بلند میکند. محتلم نمیشود چشم او بخواب میرود ولى دلش بیدار است و... »
🔸
⭕ امام باقر (علیه السلام) فرمودند: « ... أَنَّهُ لَا یَکونُ لَهُ ظِلٌّ إِذَا قَامَ فِی الشَّمْسِ لِأَنَّهُ نُورٌ مِنَ النُّورِ لَیْسَ لَهُ ظِلٌّ ...»
🔻... اینکه امام آنگاه که در مقابل خورشید قرار می گیرد سایه ندارد ؛ چون او نوری است از نور خدا، برای نور سایه نیست»
(الخرائج و الجرائح، ج ۲، ص۵۷۰)
🔸
🔸برای مطالعه بیشتر 👇👇
🌐 www.porseman.com/article/سايه-پيامبر(ص)--سايه-نداشتن-پيامبر(ص)/9702
🔸
@Salehi786
نظام اندیشه - استاد صالحی
. 🔸 صوت جلسات اخیر، سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ٩٩ 👇
.
🔸 صوت جلسات اخیر، سه شنبه ۶ خرداد ٩٩ 👇