eitaa logo
خوشدل ؛ کانون نغمه‌پردازی
3.1هزار دنبال‌کننده
125 عکس
18 ویدیو
8 فایل
ارتباط با ما @khoshdel1402
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️خلاصه بحث جلسه چهارم کارگاه نوحه ✔️آشنایی با قالب «واحد» و انواع آن ✔️نکاتی درباره اجرای قالب واحد ۱. قالب «واحد» قالبی است که مستمع به حالت ایستاده سینه می‌زند و با آن همراه می‌شود و بخش قابل‌توجهی از هر مراسم را به خود اختصاص می‌دهد. ۲. «واحد» قالبی است که ذاتاً انواعی دارد. انواع واحد از منظر ریتم عبارتند از: الف) واحد کند/ سنگین: ریتم کند، با مضامین مرثیه یا تلفیق مرثیه و عاطفه ب) واحد میانی/ نُص(در مناطق عرب‌زبان): بین ریتم واحد کند و تند، معمولاً با مضامین عاطفی و بعضاً مرثیه ج) واحد تند: ریتم تند، با مضامین حماسی، یا تلفیق عاطفه و حماسه با بیان شورانگیز و هیجان‌آور ۳. انواع قالب‌ها از نظر محوریت شعر و ملودی: الف) اثر شعرمحور: روی یک قالب شعری مثل غزل، قصیده، ترکیب‌بند، مثنوی و... آهنگ ساده‌ای قرار می‌گیرد. ب) اثر ملودی‌محور: شعر روی ملودی سوار می‌شود ۴. در اجرای آثار ملودی‌محور در یک مراسم، افراط نکنیم و از ظرفیت آثار شعرمحور نیز بهره ببریم؛ مستمع از تنوع آهنگینِ بیش از حد، خسته می‌شود؛ بپذیریم که درصد بالایی از مستمعین در هر هیئتی مخاطب عام هستند؛ فقط نگاه به حلقۀ جلوی منبر نکنیم. ۵. هر واحد باید بر اساس مضمون و درون‌مایه‌ای که دارد درست در جای خود استفاده شود؛ این اشتباه معمولاً در واحدهایی که مضامین عاطفی یا حماسی دارند رخ می‌دهد. گاهی نوحه عاطفه‌ای‌ست اما به‌همراه خود، عبارات و مضامین شورانگیز و حماسی نیز دارد؛ آن را می‌شود با ریتم تند خواند. اما واحدی که صرفاً مضامین عاطفی دارد، نباید با ریتم تند خوانده شود؛ حتی اگر شور و حرارت بیشتری را به جلسه بدهد، از نظر فنی، ریتم و محتوا باهم تناسب ندارند. بلکه باید در قالب واحد میانی (واحد نُص) اجرا شود. @kargah_nohe * نشر مطالب، بدون ذکر نام صاحب اثر و لینک کانال، به هیچ وجه مورد رضایت نیست.
◾️خلاصه ‌بحث جلسه چهارم کارگاه نوحه ✔️توضیحاتی درباره علم سلفژ ۱. تعریف موسیقی عبارت است از هر آنچه که در عالم صوت و صدا می‌شنویم؛ صدای باد، صدای آواز یک پرنده و... ۲. برای آشنایی بهتر با موسیقی، باید ابتدا با الفبای نت‌های موسیقی یعنی سلفژ آشنا شویم. ۳. نت‌ها همان پرده‌ها یا پله‌ها یا درجه‌های صوتی هستند که هر‌ کدام دارای حرف‌اند. ۴. نت‌های موسیقی در هر آنچه که در عالَم موسیقی یعنی صدا و صوت می‌شنویم، نقش دارند؛ این نت‌ها هستند که درون موسیقی، بالا و پایین می‌شوند و نظم صوتی را تشکیل می‌دهند؛ فرقی ندارد که موسیقی قرآنی باشد یا مداحی یا آوازی و... ۵. در نوحه یا تصنیف که متشکل از آهنگ و شعر و ریتم و ملودی است، به هجاها باید دقت زیادی شود؛ چرا که هر نت، زیر یک هجا قرار می‌گیرد و این‌گونه است که شعر و آهنگ با هم تلفیق می‌شوند؛ برای درک بهتر به این قطعه زیر توجه کنید: هجا: می_خو_نم _ با نت:  دو _ ر  _می_ فا فهم و توجه به این موضوع به شما کمک می‌کند تا بهتر بتوانید نوحه‌سرایی کنید و این به شما بستگی دارد که تا چه اندازه بخواهید از علم موسیقی و سلفژ بهره‌مند شوید. @kargah_nohe * نشر مطالب، بدون ذکر نام صاحب اثر و لینک کانال، به هیچ وجه مورد رضایت نیست.
4_5841240060401289752.mp3
2.32M
اثر منتخب هفته چهارم کارگاه نوحه واحد سنگین حضرت رقیه(س) سر و روی خاکی‌م لباسای پاره‌م چی بگم از گوشواره‌ای که دیگه ندارم دلم خونه بابا چقد دیر رسیدی از دست زجر تو هم بابا چه ضجری کشیدی تموم دلبستگی من! ببین که این خستگی من این دل‌شکستگیِ من خوب میشه با تو یادم میره زخم بازوم ‌و یادم میره درد پهلوم‌ و بزنی شونه گیسو‌مو خوب میشه با تو خوش اومدی مهمون من بابای مهربون من شاعر و نغمه‌پرداز از قم @kargah_nohe * نشر مطالب، بدون ذکر نام صاحب اثر و لینک کانال، مورد رضایت نیست.
هدایت شده از آثار《حمید رمی》
21.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کارگاه مجازی نوحه در دو بخش شعر و موسیقی دوره دوم عمومی: برای عزیزانی که به‌تازگی اطلاع یا رغبت پیدا کرده‌اند؛ جهت ثبت‌نام، نام و شهر محل سکونت به‌همراه سه اثر از خودشان را به آی‌‌دی زیر در تلگرام ارسال بفرمایند @Asir1372 دوره اول تخصصی: ویژه عزیزانی که دوره اول عمومی کارگاه مجازی نوحه را گذرانده‌اند؛ این عزیزان فقط نام و شهر محل سکونت را ارسال بفرمایند و نیازی به ارسال اثر نیست
◾️خلاصه بحث جلسه پنجم کارگاه نوحه ✔️ویژگی‌های گوشواره(جواب) نوحه ۱. گوشواره عبارات یا مصراع‌های کوتاهی است که مخاطب آن را با مداح همراهی می‌کند. ۲. گوشواره فرصتی است برای تنفس مداح و تمرکز مجدد او روی شعر و ملودیِ اثری که می‌خواند. همچنین فرصتی برای همراهی مخاطب و ایجاد فضایی لذت‌بخش در هیئت به‌شمار می‌آید. ۳. گوشوارۀ خوب، یا چکیدۀ نوحه است یا ادامۀ مسیر نوحه است یا باید مرتبط با فضای کلی و مضامین متن اصلی نوحه باشد. ۴. سعی کنید در گوشواره از عبارات ساده و تکراری مثل «غریب آقام، آقای مظلومم، واویلا واویلا و...» که هزاران بار گفته شده، استفاده نکنید؛ در گوشواره اتفاق ایجاد کنید. مضمون بیاورید. مثلاً در اثر منتخب هفته قبل، شاعر می‌توانست بجای «خوش اومدی مهمون من، بابای مهربون من» بگوید: «واویلتا واویلتا واویلتا یاابتا»؛ اما مضمون و عبارت آورده و چقدر گوشواره بهتر شده است. ۵. قبلاً گفتیم که گوشواره معمولاً در آخر نوحه می‌آید اما الزام نیست؛ چه بسا ابتدا یا میانه‌ی نوحه باشد. مهم این است که گوشواره یک عبارت ساده، روان، زیبا و قابل تکرار باشد. مثل: انگار همین دیروز بود/ بلند گریه میکنم برات/ زهرام از دستم رفت و... ۶. وقتی می‌بینید متن اصلی نوحه طولانی شده، بهتر است گوشواره را با همان ملودی فراز آخر بیاورید و برای گوشواره ملودی جداگانه قرار ندهید. @kargah_nohe * نشر مطالب، بدون ذکر نام صاحب اثر و لینک کانال، به هیچ وجه مورد رضایت نیست.
خوشدل ؛ کانون نغمه‌پردازی
کارگاه مجازی نوحه در دو بخش شعر و موسیقی دوره دوم عمومی: برای عزیزانی که به‌تازگی اطلاع یا رغبت پید
دوستان عزیز برای شرکت در دوره مقدماتی و تخصصی کارگاه مجازی نوحه از طریق ایتا نیز می‌توانند ثبت‌نام خود را انجام دهند @asir1372
◾️خلاصه بحث جلسه پنجم کارگاه نوحه ✔️راه‌های مضمون‌پردازی در بند دوم و سوم مسأله‌ای که دغدغۀ بسیاری از نوحه‌سرایان است، چگونگی مضمون‌پردازی در بند دوم و سوم نوحه است؛ معمولاٌ نوحه‌سرا در برخی آثار، پس از پایان بند اول، احساس می‌کند که دیگر حرفی برای گفتن ندارد و هرچه خواسته در همان بند اول آورده است. چند راهکار برای رهاشدن از این تنگنا ارائه می‌شود: ۱. استفاده از عبارات کلیدی و قابل تکرار در بند اول؛ که بتوان از آن عبارات و کلیدواژه‌ها در بندهای دیگر نیز استفاده کرد. این اتفاق، به ذهن نوحه‌سرا شکل و قالب می‌بخشد. ۲. راهکار دیگر برای پردازش مضامین بند اول، در بندهای دوم و سوم، مطالعه است؛ گاهی نوحه‌سرا برای پردازش مضمون و اندیشۀ مورد نظر خود نیاز به مطالعات قرآنی، روایی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، روانشناسی و... دارد؛ گاهی این مضمون، از پیش‌تعیین‌شده است؛ یعنی شاعر پیش از شروع نوحه، برای خود مشخص کرده که می‌خواهد به فلان مضمون بپردازد؛ گاهی در حین نوشتن به مضمون و اندیشه‌ای خاص می‌رسد. ۳. راهکار دیگر این است که نوحه‌سرا می‌تواند مضمون و اندیشه‌ای که در ذهن دارد را – با شگردها و نمونه‌هایی که در کارگاه مجازی نوحه گفته شده - در بندهای نوحه تقسیم کند؛ نه اینکه همۀ آن را یکجا در بند اول بیاورد. @kargah_nohe * نشر مطالب، بدون ذکر نام صاحب اثر و لینک کانال، به هیچ وجه مورد رضایت نیست.
هدایت شده از آثار《حمید رمی》
کارگاه مجازی نوحه در دو سطح مقدماتی و تخصصی دربخش‌های‌شعرنوحه‌وموسیقی‌نوحه زیر نظر آقایان و مهلت ثبت‌نام: چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت @hamidrami94
◾️خلاصه بحث جلسه پنجم کارگاه نوحه ✔️استفاده از شگرد کم‌وزیاد‌کردن وزن همیشه از آثار فاخر می‌توان بهره‌های مختلفی در ساخت یک تصنیف مذهبی(نوحه) برد. یکی از این روش‌ها، کم یا زیاد کردن وزن از یک یا چند فراز یک اثر فاخر است؛ یعنی در یک فراز یک بیتی یا دوبیتی، از وزن هر مصراع، کلماتی را کم کنیم یا برعکس کلماتی را به وزن آن اضافه کنیم. اما این کار، به‌تنهایی تغییر را حاصل نمی‌کند؛ یعنی برای اینکه از دل یک اثر فاخر، یک اثر نو و متفاوت خلق کنیم علاوه بر بازی با وزن‌ها، باید نت و آهنگ آن قسمتی که وزن را کم یا زیاد می‌کنیم نیز تغییر داده شود تا از فضای آهنگ اثر اصلی خارج شویم و به سمت یک کار متفاوت حرکت کنیم. با استفاده از این روش برخی از کارهایی که امروزه می‌شنویم ساخته شده است. دقت در اینکه کجا چه تغییر وزنی و آهنگی لحاظ کنیم، بسیار مهم است. @kargah_nohe * نشر مطالب، بدون ذکر نام صاحب اثر و لینک کانال، به هیچ وجه مورد رضایت نیست.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️اثر منتخب هفته پنجم کارگاه نوحه ✔️ در قالب نوحه سنتی مثل‌سرداردلهاشده‌عشق‌حسین‌مکتب‌ما "لا اری الموت الا السعاده"شده ذکر لب ما شد روضه شور انقلابم راه شهادت انتخابم    با پرچم "نصر من الله" تا پای جان پا در رکابم ای جان ای جان یا قدیم الاحسان ✍ شاعر و نغمه‌پرداز از کاشان @kargah_nohe * نشر مطالب، بدون ذکر نام صاحب اثر و لینک کانال، مورد رضایت نیست.
◾️خلاصه بحث جلسه ششم کارگاه نوحه ✔️وحدت زبانی در نوحه دو نوع زبان داریم: زبان معیار؛ که زبان رسمی کشور و زبان روزنامه و مجلات و .... است. زبان محاوره؛ زبان گفتگوی روزمره‌ی مردم ۱. در یک اثر هنری که مبتنی بر زبان است و زبان در آن محوریت دارد باید یکی از این دو نوع زبان استفاده شود و تداخل زبان محاوره و معیار، اگر دارای وجهی نباشد، یک ضعف فاحش زبانی محسوب می‌شود. ۲. در یک نوحه نمی‌شود هر بند را با یک زبان جداگانه سرود؛ تمام نوحه باید یک زبان واحد داشته باشد. ۳. نوع زبان بستگی به درون‌مایه و نوع ملودی دارد و شاعر باید درست تشخیص دهد که اثر پیش روی او با توجه به ملودی و مضمون آن، کدام نوع زبان را می‌طلبد. ۴. در نوحه با زبان معیار باید دقت شود که به سمت ادبیات باستان نرویم؛ واژه‌ها باید هم‌عصر با مخاطب امروز باشد. ۵. بسیاری از واژه‌ها هم در زبان محاوره هم در زبان معیار کاربرد دارند. ۶. محاوره یا معیاربودنِ برخی از واژه‌ها باید در متن قضاوت شود؛ به‌تنهایی و خارج از متن، تشخیص دقیقی را به‌دنبال نخواهد داشت. ۷. گاهی قرائت غلط مداح باعث دوزبانه‌شدن اثر می‌شود و این اشکال، متوجه شاعر نیست. @kargah_nohe * انتشار مطالب، بدون ذکر نام و آدرس کانال، به‌هیچ وجه مورد رضایت نیست.
◾️خلاصه بحث جلسه هفتم کارگاه نوحه ✔️ مردم‌گرایی در نوحه ۱. وجه تمایز یک اثر با سایر آثار، فقط با زبان فاخر و سنگین ایجاد نمی‌شود؛ مردم گرایی، ساده‌ترین و در عین حال سخت‌ترین، موثرترین و بهترین عامل تمایز یک اثر است. ۲. مردم‌گرایی، استفاده از واژگان، عبارات، اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های عامیانه در شعر است. ۳. مردم‌گرایی به‌معنای سخیف‌گویی نیست؛ مخصوصاً در نوحه باید مواظب بود که مردم‌گرایی به ابتذال کشیده نشود. گاهی نوحه‌سرا به جهت دسترسی به زبان عامیانه، تعابیری را به‌کار می‌برد که مطابق شأن اهل‌بیت نیست. ۴. در استفاده از اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های عامیانه باید دقیقاً همان طرز بیان را در شعر رعایت کرد؛ نباید اجزای جمله را تغییر داد و جابجا کرد. ۵. مردم‌گرایی با محاوره‌سرایی فرق دارد؛ فقط زمانی می‌توان محاوره سرود که زبانِ حاکم بر شعر و نوحه، زبان محاوره باشد. نمی‌توان به بهانۀ مردم‌گرایی، در شعر و نوحه‌ای که با زبان معیار گفته شده، وارد زبان محاوره شد که در این صورت اثر دوزبانه می‌شود. ۶. باید به بازسازی زبان مردم در شعر و نوحه دقت شود؛ نباید اشکال‌هایی که در زبان مردم هست در شعر و نوحه ورود کند. هنر شاعر این است که با وجود همۀ تنگناها و محدودیت‌های زبانی و موسیقایی، به درستی و زیبایی بسراید وگرنه با دیگران فرقی ندارد. @kargah_nohe * انتشار مطالب، بدون ذکر نام و آدرس کانال، به‌‌هیچ‌وجه مورد رضایت نیست.