eitaa logo
🕋 ⚘قرآن و اهل بیت(علیهم السلام)⚘غزه کربلا ⚘اللهم عجل لولیک الفرج ⚘⚘⚘
112 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
53 فایل
🕋بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ سلام قران وسخنان اهل بیت علیهم السلام بهار دلهاست. اللهم‌ عجل لولیک الفرج نشرمطالب صدقه جاریه
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃 👌قصه‌های زندگانی امام زمان(عج) ❣️باران مهر و کرامت یکی از استادان و نویسندگان اهل تسنن، کتابی علیه مذهب تشیع نوشته بود و مطالب آن را در مجالس و سخنرانی‌های خود برای دیگران می‌خواند؛ اما از بیم آنکه دانشمندان شیعه بر آن کتاب، نقد و ردّ بنویسند کتاب را به دست کسی نمی‌داد. علامه‌ی حلی از این مسأله آگاه شد و برای دسترسی به آن کتاب، تدبیری اندیشید. وی مدتی در مباحث درسی آن استاد و نویسنده شرکت کرد. آنگاه با واسطه قرار دادن و استناد به رابطه‌ی استاد و شاگردی، از نویسنده درخواست کرد کتابش را به عنوان امانت در اختیار بگیرد. آن مرد که نمی‌خواست دست رد به سینه علامه بزند، گفت: می‌دانی، من سوگند خورده‌ام که این کتاب را بیش از یک شب به کسی ندهم! علامه‌ی حلی همین را نیز غنیمت شمرد و کتاب را یک شبه امانت گرفت. او قصد داشت به رونویسی مطالب کتاب بپردازد تا در فرصتی مناسب، بتواند ردیه‌ای برای آن بنگارد. البته روشن بود که در یک شب نمی‌توانست همه‌ی نوشته‌های آن کتاب را دوباره نویسی کند. با این همه، فکر کرد بهتر است تا جایی که می‌تواند این کار را انجام دهد. با این اندیشه، علامه به خانه رفت و مشغول نسخه برداری و نوشتن از روی کتاب شد. شب داشت به نیمه می‌رسید که علامه احساس خستگی شدیدی کرد و خواب اندک اندک به سراغش آمد. در همین هنگام درِ خانه‌اش به صدا در‌آمد و مردی به عنوان مهمان نزد او آمد. اندکی بعد هم وقتی علامه را به شدت مشغول نوشتن دید رو به وی کرد و گفت: _ یا شیخ! نوشتن ادامه‌ی کتاب را به من واگذار و خودت به استراحت بپرداز! علامه، کتاب را به وی سپرد و به سبب خستگی به زودی خوابش برد. هنگامی که برای ادای نماز، دیده از خواب گشود، به یاد آن کتاب افتاد و بسیار نگران شد! هم‌‌ از این روی با شتاب به سراغ کتاب رفت و به بررسی آن پرداخت و با نهایت شگفتی دید که همه‌ی مطالب کتاب، رونویسی شده است! بدین گونه، مولای ما به یاور خویش مدد رساندند و عنایت خود را به علامه‌ی حلی نشان دادند. 📕برگی از کتاب امام زمان (عج)، صفحه  ۱۰۵،۱۰۶،۱۰۷ ❣️اینجا است؛ کانال رسمی حرم مطهر امام رضا(ع) 🆔 @razavi_aqr_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب «علیه‌السّلام» فرمودند: لَيسَ الحَكيمُ مَن لَم يُدارِ مَن لا يَجِدُ بُدّا مِن مُداراتِهِ؛ حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره‌اى جز مدارا كردن با او نيست. 📕بحارالأنوار ج۷۵، ص۵۷ ❣اینجا است؛ کانال رسمی حرم مطهر امام رضا(ع) 🆔 @razavi_aqr_ir
رضا شدی که رئوفی همیشه ناب بماند برای عرض دعا راه مستجاب بماند اگر تو شمس شموسی، تعجبی هم نیست به گنبد حرمت، خیره آفتاب بماند ❣️ اینجا است؛ در حرم بمانید👇 کانال رسمی حرم مطهر امام رضا(ع) 🆔 @razavi_aqr_ir
🕋بسم‌الله الرحمن الرحیم 🌹ا🇮🇷🇮🇷🇮🇷 💚احادیث پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) 🖊📗در مورد علم و علم آموزی و تعلیم آن حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می فرمایند: دانش منشا هرگونه خیری است. کسانی را که به آنها دانش می آموزید، بزرگ بدارید. آنکه ساعتی خواری آموختن را تحمل نکند، همیشه در خواری و نادانی خواهد ماند. یادگیری در کودک نورس مانند نقش روی سنگ است و در انسان بزرگسال مانند نوشتن بر آب. آنکس که ساعتی به سختی علم آموزی تن ندهد، در همه ی عمر گرفتار ذلت و خواری جهل خواهد بود. هر کس به دانش از دیگران پیش تر است قیمتش بیشتر است. زگهواره تا گور دانش بجوی. علمی که سود ندهد چون گنجی است که از آن انفاق نکنند . هر مؤمنی بميرد و يك ورق كاغذ از او بماند كه دانشی بر آن باشد آن ورقه روز قيامت ميان او و دوزخ حائل و مانع شود و خدای تبارك و تعالی به هرحرفی كه در آن كاغذ نوشته شهری در بهشت به او دهد كه هفت برابر دنيا باشد. امالی صدوق صفحه 37 مؤمنی نيست كه يك ساعت نزد عالمی نشيند جز آنكه خدای عزوجل به سوی او ندا كند نزد حبيب من نشستی به عزت و جلالم سوگند تو را با او ساكن بهشت نمايم و باكی از اين كار ندارم. امالی صدوق صفحه 37  طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد. اصول کافی ج 1 /باب دوم/ص 35 كسی كه به دنبال يادگيری علوم الهی و مسائل دينی‌اش اقدام كند مانند كسی است كه روزها را روزه و شب‌ها را به شب زنده‌داری تا صبح پراخته و آموختن يك مساله شرعی برای شخص بهتر از اين است كه به اندازه كوه ابوقبيس در راه خدا طلا انفاق كند. بحارالانوار جلد 1 صفحه 184 كسی كه از خانه خود برای يادگيری علم دينی بيرون آيد هفتاد هزار ملك او را مشايعت می‌كنند و اگر در اين راه از دنيا برود شهيد از دنيا رفته است. عين الحيوة صفحه 169 آنكس كه ساعتی ذلت و سختی فرا گرفتن علم الهی را تحمل نكند و با حقارت موقت آن كنار نيايد برای هميشه در نادانی ذلت می‌ماند و يك عمر با خواری جهل به سر می‌برد. بحارالانوار جلد 1 صفحه 57 هركس دوستی دنيا و لذائذ آن را بر طلب علم الهی ترجيح دهد مستوجب خشم الهی می‌شود و در پائين‌ترين درجات آتش دوزخ با جهودان محشور خواهد بود و درباره چنين افرادی آيه زير نازل گشته است. سوره بقره آيه 89: و چون عرضه شد برايشان راه راست و شناختند صحيح بودن آنرا پس كفران اين نعمت كردند و از آن روی برتافتند پس لعنت خدا بر كافران باد. مكارم الاخلاق صفحه 528 خداوند متعال به هيچ عالم و دانشمندی سرمايه علمی عطا نفرمود جز آنكه از او پيمان گرفت نوع همان پيمانی كه از پيغمبران گرفت كه احكام و دستوراتش را به مردم ابلاغ نمايند و هرگز از بيان حقيقت دريغ نورزند . ترجمه منية المريد صفحه 59 هركس كه خداوند به او علم دين عطا كرده باشد و او آن را به مردم تعليم ندهد پس از مرگ خداوند را در حالی ملاقات می‌كند كه بر دهانش لجام آهنين زده باشند. بحارالانوار جلد 2 صفحه 68  هركس يك مساله شرعی از احاديث ما پيرامون حلال و حرام و مسائل دينی‌اش را بياموزد خدای تعالی هزار گناه او را بيامرزد و شهری از طلا به وسعت دنيا برايش در بهشت بنا كند و به عدد هر موئی كه در بدنش قرار دارد برايش حج مقبول می‌نويسند. بحارالانوار جلد 1 صفحه 214
🕋بسم‌الله الرحمن الرحیم 📚احادیث پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) در مورد علم و علم آموزی و تعلیم آن 💚حضرت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: 📗دانش منشا هرگونه خیری است. کسانی را که به آنها دانش می آموزید، بزرگ بدارید. آنکه ساعتی خواری آموختن را تحمل نکند، همیشه در خواری و نادانی خواهد ماند. 📚هر مؤمنی بميرد و يك ورق كاغذ از او بماند كه دانشی بر آن باشد آن ورقه روز قيامت ميان او و دوزخ حائل و مانع شود و خدای تبارك و تعالی به هرحرفی كه در آن كاغذ نوشته شهری در بهشت به او دهد كه هفت برابر دنيا باشد. امالی صدوق صفحه 37 مؤمنی نيست كه يك ساعت نزد عالمی نشيند جز آنكه خدای عزوجل به سوی او ندا كند نزد حبيب من نشستی به عزت و جلالم سوگند تو را با او ساكن بهشت نمايم و باكی از اين كار ندارم. امالی صدوق صفحه 37  طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خداوند جویندگان علم را دوست دارد. یادگیری در کودک نورس مانند نقش روی سنگ است و در انسان بزرگسال مانند نوشتن بر آب. آنکس که ساعتی به سختی علم آموزی تن ندهد، در همه ی عمر گرفتار ذلت و خواری جهل خواهد بود. 💚الحمدلله رب العالمین بعدد ما احاطه به علمه
🕋 *بسم الله الرحمن الرحیم* 🌟 *بِسْمِ اللّهِ النُّور🌟 بِسْمِ اللّهِ نُورِ النُّورِ🌟بِسْمِ اللّهِ نُورٌ عَلى نُورٍ بِسْمِ ا🌟للّهِ الَّذى هُوَ مُدَبِّرُ الاُْمُور بِسْمِ اللّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِن َْالنُّورِ🌟 اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّور🌟 وَاَنْزَلَ النُّورَ عَلىَ الطُّورِ🌟 فى كِتابٍ مَسْطُور🌟فى رَقٍّ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ🌟 عَلى نَبِي مَحْبُورٍ اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ وَبِالْفَخْرِ مَشْهُور🌟وَعَلَى السَّرّاَّءِ وَالضَّرّاَّءِ مَشْكُورٌ ⭐️وَصَلَّى اللّهُ عَلى سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرين* 🕋خدا 🕋آغاز با عطر نامهای خدا 🌟 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم ِ 🌟یا اَللهُ یا رَحْمنُ 🌟 یا رَحیمُ یا خالِقُ 🌟 یا رازِقُ یا بارِیُ 🌟یا اَوَّلُ یا آخِرُ 🌟 یا ظاهِرُ یا باطِنُ 🌟 یا مالِکُ یا قادِرُ 🌟 یا حَکیمُ یا سَمیع 🌟 ُیا بَصیرُ یا غَفور
┄┅─✵💖✵─┅┄ اِلهی یا حَمیدُ بِحَقِّ مُحَمَد یا عالی بِحَقِّ علی یا فاطِرُ بِحَقِّ فاطمه یا مُحْسِنُ بِحَقِّ الحسن یا قدیمَ الاِ حسان بِحَقِّ الحُسَیْن عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ صاحبَ العصرِ والزَّمان 🌹💖🦋🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
*هوالله الخالق هو الجمیل* *پروردگار زیبایی که همه زیبایی ها را آفرید،* *حجاب را برای زن پسندید،* *ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است* *ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است* 🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋بسم‌الله الرحمن الرحیم 💚اﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ- ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺳﻠﻤﺔ ﺑﻦ ﻛﻬﻴﻞ ﻭ ﺣﻜﻢ ﺑﻦ ﻋﺘﻴﺒﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: 📚ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﺑﺮﻭﻳﺪ ، ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺭﺳﺘﻰ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﻳﺎﻓﺖ ﻣﮕﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺯ ﻣﺎ اهل بیت صادر شود. منبع : کلینی، کافی، ج1، ص399
*بسم‌الله الرحمن الرحیم* *نصیحت مولا امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام* اميرالمؤمنين علي عليه السلام: اَحْسِنْ يُحْسَنْ اِلَيْكَ، اِرْحَمْ تُرْحَمْ، قُلْ خَيْرا ..... 👇👇 *خوبى كن تا با تو خوبى شود، رحم كن تا رحمت كنند، خوب بگو تا به خوبى يادت كنند، از غيبت دورى كن كه خورش سگان دوزخ است، دروغ گفته كسى كه گمان داردحلال زاده است و با غيبت كردن گوشت مردم را مى خورد، دروغ گفته كسى كه گمان دارد حلال زاده است و دشمن من و امامان از اولاد من است، دروغ گفته كسى كه گمان داردحلال زاده است و زنا را دوست دارد و دروغ مى گويد كسى كه گمان مى كند خدا رامى شناسد و بر نافرمانى خدا شب و روز جسور است... صله رحم كن تا خدا عمرت رابيفزايد، خوش اخلاق باش تا خداوند حسابت را سبك گيرد، اگر مى خواهى روز قيامت بامن باشى، ياور ستمكاران مباش، هر كس ما را دوست دارد روز قيامت با ما است و اگركسى سنگى را دوست بدارد با او محشور گردد، مبادا خود را براى مردم بيارايى و به نافرمانى خدا برآيى، تا خدا روزى كه ملاقاتش كنى رسوايت كند، آنچه به تو گفتم نگهدار تا به خير دنيا و آخرت رسى*. 📘امالى صدوق، ص ۲۷۸، ح ۳۰۸ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🕋هوالله النور الهادی الباقی 🤲 فرازی از مناجات شعبانیه سه نقطه کلیدی در یک فقره کوتاه مناجات شریف شعبانیه: 💚 إِلَهی هَب لی قَلباً یُدنیهِ مِنکَ شَوقُهُ و لِساناً یُرفَعُ إِلَیکَ صِدقُهُ و نَظَراً یُقَرِّبُهُ مِنکَ حَقُّهُ 🌱 [خدای من] به من عطـا کن دلی که شـوق، او را به تـو نزدیک کند. آلودگی ما به مادیات وگناه این شـوق را در دل می‌میراند، اُنس ما با قـرآن، دعـا، نوافـل و درست به‌جا آوردن فرائـض این شـوق را در دل برمی‌انگیزد. زبانِ صادق، سخن باصداقت حرفی که در آن شائبه‌ای از مادّیت و خودخواهی و هواپرستی نباشد، این سخنی است که به سمت خدا بالا می‌رود. نگاهِ حقیقت‌آمیز؛ نگاهِ حقانی به مسائل، نه نگاهِ جانبدارانه، هوسگرانه و کاسبکارانه. مسائل را با نگاه طرفداری از حق، دنباله‌ی حق بودن، با این نظر نگاه کنیم. آن‌وقت این نگاه به خدا نزدیک میشود. امام خامنه ای (مدظله العالی) ۱۳۹۴/۰۳/۰۶ ┅✧❁☀️❁✧┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 امام علی (ع) : 🔷 بهترين دانش ها، دانشى است كه تو را اصلاح كند. 🔶 خَيرُ العُلومِ ما أصلَحَكَ . 📚 غرر الحكم : ح 4962. ✅ کانال باغ حدیث : 👇👇👇 http://eitaa.com/baghehadis
  🕋 *بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ* *به نام خداوند رحمتگر مهربان 🌸 *آیات زندگی* 🌸 *سبک زندگی قرآنی* ✨ *شرکت در نماز جماعت* *وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ و با ركوع ‏كنندگان ركوع كنيد* *وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ ﴿۴۳﴾* *و نماز را بر پا داريد و زكات را بدهيد و با ركوع ‏كنندگان ركوع كنيد (۴۳)*سوره مباركه بقره نماز جماعت امام خمينى رحمة الله عليه در فرانسه نوفل لوشاتو 🌹🇮🇷 @noor114 imam-khomeini.ir/fa/c201_29916 آدرس تصویر
بسم‌الله الرحمن الرحیم انس بن مالک رضی الله عنه روایت است که می گوید: کسی را ندیدم که از رسول الله صلی الله علیه وسلم نسبت به خانواده اش مهربان تر باشد...  عن أنس بن مالك -رضي الله عنه- قال: «ما رأيتُ أحدا كان أرحم بالعِيال من رسول الله -صلى الله عليه وسلم-»،...
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿۱﴾ به نام خداوند رحمتگر مهربان (۱)   الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۲﴾ ستايش خدايى را كه پروردگار جهانيان (۲) الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿۳﴾ رحمتگر مهربان (۳) مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿۴﴾ [و] خداوند روز جزاست (۴) إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿۵﴾ [بار الها] تنها تو را مى ‏پرستيم و تنها از تو يارى مى‏ جوييم (۵) اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿۶﴾ ما را به راه راست هدايت فرما (۶) صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ﴿۷﴾ راه آنان كه گرامى‏ شان داشته اى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان (۷) سوره ۱: الفاتحة - جزء ١
💚🕋بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 💚به نام خداوند رحمتگر مهربان 💚إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا 💚 الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿۵۵﴾ 💚ولى شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏ اند همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى‏ دهند (۵۵) 💚وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿۵۶﴾ 💚و هر كس خدا و پيامبر او و كسانى را كه ايمان آورده‏ اند ولى خود بداند [پيروز است چرا كه] حزب خدا همان پيروزمندانند (۵۶) سوره ۵: المائدة 💚یاعلی مدد 💚برو ای گدای مسکین درخانه علی زن 💚که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را ⚘💚الحمدلله رب العالمین بعدد ما احاطه به علمه 🍀 اَللّهُــمَّ عَجـِّـل لِوَلیِّــکَ الفَــــرَج 🍀 ⚘💚کانال سائلی الحسین ⚘ ایتا @noor114
🌹🌹🌹 🌹🌹 🌹 ‍ 🕋بسم اللّـــه الرحمن الرحيم 🌴⚘اسمائ الحسنی⚘🌴 هـــو الله ⚘۞ الرحمن ⚘۞ الرحيم ⚘۞ الملك ⚘۞ القدوس⚘ ۞ السلام⚘ ۞ المؤمن⚘ ۞ المهيمن⚘ ۞ العزيز ⚘۞ الجبار ⚘۞ المتكبر⚘ ۞ الخالق⚘ ۞ البارئ ⚘۞ المصور⚘ ۞ الغفار ⚘۞ القهار ⚘۞ الوهاب ⚘۞ الرزاق⚘ ۞ الفتاح⚘ ۞ العليم⚘ ۞ القابض⚘ ۞ الباسط ⚘۞ الخافض ⚘۞ الرافع⚘ ۞ المعز⚘ ۞ المذل⚘ ۞ السميع ⚘۞ البصير ⚘۞ الحكم ⚘۞ العدل اللطيف⚘ ۞ الخبير⚘ ۞ الحليم⚘ ۞ العظيم⚘ ۞ الغفور⚘ ۞ الشكور⚘ ۞ العلي⚘ ۞ الكبير ⚘۞ الحفيظ⚘ ۞ المقيت ⚘۞ الحسيب⚘ ۞ الجليل ۞ الكريم ۞ الرقيب⚘ ۞ المجيب ⚘۞ الواسع ⚘۞ الحكيم⚘ ۞ الودود⚘ ۞ المجيد ⚘۞ الباعث ⚘۞ الشهيد⚘ ۞ الحق ⚘۞ الوكيل ⚘۞ القوي⚘ ۞ المتين ⚘۞ الولي⚘ ۞ الحميد ⚘۞ المحصي ⚘۞ المبدئ⚘ ۞ المعيد⚘ ۞ المحيي⚘ ۞ المميت⚘ ⚘۞ الحي⚘ ۞ القيوم ⚘۞ الواجد⚘ ۞ الماجد⚘ ۞ الواحد⚘ ۞ الأحد⚘ ۞ الصمد ⚘۞ القادر⚘ ۞ المقتدر ⚘۞ المقدم⚘ ۞ المؤخر⚘ ۞ الأول⚘ ۞ الآخر⚘ ۞ الظاهر ⚘۞ الباطن ⚘۞ الوالي⚘ المتعالي⚘ ۞ البر ⚘۞ التواب⚘ ۞ المنتقم ⚘۞ العفو ⚘۞ الرئوف⚘ ۞ مالك الملك ⚘۞ ذو الجلال⚘ ۞ والإكرام ⚘۞ المقسط ⚘۞ الجامع ⚘۞ الغني⚘ ۞ المغني ⚘۞ المانع⚘ ۞ الضار ⚘۞ النافع⚘ ۞ النور ⚘۞ الهادي ⚘۞ البديع ⚘۞ الباقي ⚘۞ الوارث ⚘۞ الرشيد ⚘۞ الصبور⚘ 🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊🕊 ❤️۹۹ اسم الله تعالی❤️ 🌹نشر صدقه جاریه🌹 🌺🍃🌺 🌹🌺🍃 الحمدلله رب العالمین 🌹🍃🌺  ⚘💚اللهم صلی علی محمد وال محمد و عجل فرجهم
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️امام علی (ع) چگونه مردم را به برقراری رابطه دوستی و محبت و دوری از قطع رابطه توصیه می نماید؟ 🔹 (ع) در بخشی از نامه ۴۷ (وصیتنامه حضرت) مى فرمايد: «وَ عَلَيْكُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَ التَّبَاذُلِ؛ و بر شما لازم است و محبّت و بذل و بخشش را فراموش نكنيد»، سپس مى افزايد: «وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّدَابُرَ وَ التَّقَاطُعَ؛ و بر حذر باشيد از اينكه به يكديگر پشت كنيد و رابطه خود را با هم قطع نماييد». «تواصل» از ريشه «وصل»، هرگونه ارتباط و پيوند معنوى و مادى و عقلانى و عاطفى را شامل مى شود و «تباذل» از ريشه بذل، از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا يكى از طرق پيوند افراد جامعه با يكديگر بذل كمك هاى مادى به افرادى است كه به هر دليل نيازمند شده اند. «تدابر» از ريشه «دبر» (بر وزن عبد) به معناى پشت كردن به هم و قهر كردن و دشمنى با يكديگر نمودن و «تقاطع» به معناى هرگونه قطع رابطه است، و اين دو واژه به عكس دو واژه اوّل از قبيل ذكر خاص بعد از عام است؛ زيرا تدابر به معناى جدايى كامل است و تقاطع هر نوع قطع پيوند را شامل مى شود. 🔹مسأله پيوندهاى دوستى و محبّت كه گاه با زبان، و از طريق ملاقات و امثال آن انجام مى شود، در اسلام بسيار مهم است؛ همانگونه كه بى محبتى ها و جدايى ها و قطع پيوندها منفور است. احاديث بسيارى در نكوهش هجران و جدايى در منابع معتبر روايى ما آمده كه گاه پشت انسان را مى لرزاند. در حديثى كه مرحوم كلينى در كتاب كافى از امام صادق (ع) از رسول خدا (ص) نقل كرده است مى خوانيم: «هرگاه دو مسلمان از هم قهر كنند و سه روز بگذرد و آشتى نكنند، اگر در آن حال از دنيا بروند خارج از اسلام خواهند بود، و ولايت و پيوند اخوت اسلامى در ميان آنها قطع مى شود و به هنگام آشتى كردن، هر كدام پيشى گيرد او در قيامت براى رفتن به بهشت پيشى خواهد گرفت». [۱] 🔹همچنین امام صادق (ع) می‌فرماید: «هنگامى كه دو مسلمان از هم قهر كنند ابليس پيوسته شادى مى كند؛ ولى هنگامى كه با هم آشتى كنند زانوهاى خود را به هم مى كوبد و پيوندهاى جسمى او [گويا] از هم جدا مى شود و فرياد مى زند: واى بر من از اين مصيبتى كه دامنم را گرفت». [۲] حتى در آنجا نيز كه كسى خودش را مظلوم، و طرف مقابل را ظالم بداند، بايد براى برقرارى آشتى و از ميان رفتن مظالم تلاش كند، چنانكه در حديث ديگرى در كتاب «كافى» آمده است كه امام صادق (ع) فرمود:  «هر گاه دو نفر با هم قهر كنند، يكى از آن دو مستحق لعن است و اى بسا هر دو مستحق باشند، راوى از امام (ع) سؤال مى كند: فدايت شوم ظالم بايد مستحق لعن باشد، مظلوم چرا؟ فرمود: به سبب آن است كه برادرش را به آشتى [معقولانه] دعوت نمى كند». [۳] اشاره به اينكه بايد به صورت منطقى و مسالمت آميز مشكل خود را با يكديگر حل كنند. پی نوشت‌ها؛ [۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۲، ص ۳۴۵ [۲] همان، ص ۳۴۶ [۳] همان، ص ۳۴۴ 📕پيام امام اميرالمومنين(ع)‏، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية‏، چ اول‏، ج ۱۰، ص ۲۸۱ منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مهدویت؛ کلید آمادگی جهان (بخش دوم و پایانی) 🔸آمادگی‌ برای‌ یعنی، اشتیاق‌ مؤمنانه‌ به‌  و ناامیدی از هرچه غیرخدایی است. اشکالی در قابلیت بی‌نهایت فرستادگان‌ الهی و ائمه‌ معصومین علیهم‌ السلام در هدایت بشریت و سامان دادن به امور جهان نبوده، بلکه عدم‌ آمادگی‌ بشریت مانع از بهره‌مندی انسان ها از فیوضات و برکات الهی شده است. بر این اساس، تا زمانی که بشریت آمادگی ظهور و اقامه حکومت اسلامی در سراسر دنیا را نیابد، همچنان در فراق آن دولت کریمه و آرمانی خواهد سوخت.  💠گمشده بزرگ پیش از ظهور 🔹امام صادق (ع) در روایتی دلیل‌ نامگذاری‌ (عج) را اینگونه بیان می‌کنند: «إِذَا قَامَ الْقَائِمُ دَعَا النَّاسَ إِلَى الْإِسْلَامِ جَدِيداً وَ هَدَاهُمْ إِلَى أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَ ضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَ إِنَّمَا سُمِّيَ الْمَهْدِيُّ مَهْدِيّاً لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْه‏؛ [۱] هنگامى كه (عج) قيام كند، مردم را به سوی اسلام جديدى دعوت خواهد كرد و مردم را به امورى می‌طلبد كه در نزد بسیاری كهنه شده است، و او از آن جهت نامیده شده كه مردم را به سوی چیزی که از آن گمراه شده اند هدایت می‌کند». تفاوت جاهلیت قبل از اسلام، با گمراهی‌ای که قبل از ظهور (عج) روی می‌دهد، در این است که جهالت اول، جهالت و دوری از اصل اسلام بود، ولی جهالت‌ قبل‌ از ظهور، جهل‌ در فهم‌ «حقیقت‌ اسلام» است. 🔹به عبارت دیگر، با این که اسلام وجود دارد و بسیاری خود را مسلمان می‌نامند، اما به دلیل جهالت نسبت به «اسلام ناب»، و چگونگی تحقق همه جانبه آن، عطش بشریت به سوی جهانی عاری از گمراهی، برطرف نشده است. اینجاست که بشر برای درمان پریشانی دنیای خود، منتظر کسی هستند که بتواند انواع معضلات و پیچیدگی های امور جهان را با هدایتی الهی برطرف کرده و به سامان برساند. چرا که تدبیرها برای سامان دادن به مشکلات جهان به در بسته خورده است، و تنها با هدایت‌ الهی و تبعیت‌ از ولی‌ خداست که می‌توان بر مشکلات متعدد جهان فائق آمد؛ چنانکه این گونه ندا سر میدهیم: «أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَالْعِوَجِ؛ [۲] کجاست آن‌که برای راست نمودن انحراف و کجی به انتظار اویند». 💠بلوغ و شکوفایی علم 🔹با اینکه در دوران کنونی، علم به سرعت پیش می‌رود، اما هنوز زوایای‌ بسیاری‌ از علوم، مخفی مانده است، و همین امر باعث شده با وجود پیشرفت نسبی در حوزه هایی مثل تکنولوژی و صنعت، در حوزه‌ های‌ اساسی مانند دین‌شناسی و انسان‌ شناسی و مدیریت جهان بشری و رشد روحی، جوامع هنوز اندر خم یک کوچه مانده و با مشکلات‌ فراوانی دست به گریبان باشند. یکی دیگر از زوایای قابلیت‌ها و فیوضات (عج)، باز کردن‌ گره‌های‌ کور و ناشناخته در مسیر هدایت و تعالی بشر است؛ چنان که امام صادق (ع) دلیل این نامگذاری آن حضرت به «مهدی» را اینگونه بیان میکنند: «لِأَنَّهُ يُهْدَى إِلَى كُلِّ أَمْرٍ خَفِي‏؛ [۳] زيرا براى هر امر پوشيده‏‌ا‌ى راهنمايى شده است‏». از این روایت نیز اینگونه برمی‌آید، اموری که بر دیگران پوشیده است و راهکار آن را نمی‌دانند، (عج) با درایت و بصیرتِ برآمده از اسلام، حل خواهد نمود. 💠نزدیکی به افق وجودی حضرت مهدی (عج) 🔹چه از نظر فردی و چه از نظر اجتماعی، بشریت باید سنخیت و مشابهتی با وجود مقدس (عج) بیابد، تا آمادگی‌ کمک به آن‌ حضرت در تشکیل جهان آرمانی را داشته باشد؛ مثل این که لااقل غالب مردم جهان از هرگونه راه حل های بشری، برای رهایی از مشکلات جهان ناامید شوند و به نوعی منتظر راهی الهی برای برون رفت از گرفتاری‌ها باشند. این فضا، در راستای همان چیزی است که همه فرستادگان ‌الهی و ائمه ‌معصومین علیهم‌ السلام برای اقامه حق و دین خدا در پی آن بودند و با اشاره به ، در واقع، ایجاد چنین آمادگی در عصر (عج) را نوید داده اند. پی نوشت‌ها؛ [۱]إعلام الورى بأعلام الهدى(فضل‌بن‌حسن‌طبرسی) ص۴۶۱ [۲] مفاتیح الجنان، دعای ندبه [۳] الغيبة (للطوسی)، كتاب الغيبة للحجة، ص۴۷۱ نویسنده: محسن رفیعی وردنجانی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️موانع فهم قرآن (بخش دوم و پایانی) خدای سبحان درباره‌ منكران قرآن خطاب به رسول اکرم (ص) می‌فرمايد «وَ إِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجاباً مَسْتُوراً؛ [اسراء، ۴۵] وقتی كه تو قرآن را قرائت می‌کنی، ما بين تو و بين كسانی كه ايمان به آخرت ندارند، حجاب و پرده‌ پنهان و مستوری قرار می‌دهیم». اكنون اين پرسش مطرح می‌شود كه چگونه ممكن است هنگام قرائت قرآن، كه نور محض است، حجاب و تاريكی رخ بدهد؟ اين حجاب چگونه حجابی است و برای چه ايجاد می‌شود؟ 💠حجاب دل، گناه و خودبينی 🔹گناه، حجاب است و تار و پودهای پرده‌ حجاب، خودبينی است كه هيچ حجابی بدتر از آن نيست. امام موسی کاظم (ع) چنين فرمود: «لَيسَ بَينَهُ و بَينَ خَلقِهِ حِجابٌ غَيرَ خَلقِهِ، احتَجَبَ بِغَيرِ حِجابٍ مَحجوبٍ، و استَتَرَ بِغَيرِ سِترٍ مَستورٍ؛ [۱] ميان او و آفريدگانش حجابى جز خود آنان وجود ندارد؛ او در پرده است، بى آن كه پرده اى در كار باشد و مستور است بى آن كه پوششى در ميان باشد». اگر حجابی در ميان است، همان «خودبينی» خلق است و اگر پرده‌ای آويخته باشد، همان غرور مخلوق است‌. «ميان عاشق و معشوق هيچ حايل نيست ؛ تو خود حجاب خودی حافظ از ميان برخيز». 🔹انسان هر اندازه كه در تار و پود «خودبينی» واقع شود، از «خدابينی» محروم است و با انبيای الهی نيز شهود و حضوری ندارد، و از ره آورد آنان و از سخنان وحی به اندازه‌ خودبينی خود محروم خواهد بود. اگر انسان سخن رسول الله (ص) را نمی‌شنود و قرآن را نمی‌فهمد، بايد بداند كه در «حجاب گناه» است و ميزان نفهميدنش به مقدار حجابش بستگی دارد. هر چه بيشتر در دنيا و گناهان خود غوطه‌ور باشد، به همان اندازه از فهم قرآن در حجاب است، و هر اندازه از شهوت حيوانی لذّت می‌برد، از لذّت قرآنی محروم ميشود؛ زيرا فرمود: «فَلَمَّا زاغُوا أَزاغَ اللهُ قُلُوبَهُمْ؛[صف، ۵] هنگامی كه آنها از حق منحرف شدند». «ثُمَّ انْصَرَفُوا صَرَفَ اللهُ قُلُوبَهُمْ؛ [توبه، ۱۲۷] سپس [مخفيانه از حضور پيامبر] بازمى‌گردند. خدا دلهايشان را [از حق‌] برگرداند، زيرا آنان گروهى هستند كه نمى‌فهمند.». 🔹بنابراين، قرآن در حجاب نيست و پرده‌ای ندارد، ابهامی ندارد كه ديگران آياتش را نفهمند، بلكه «كافران» و «دنياطلبانند» كه در حجاب  خودبينی گرفتارند و به همين جهت نمی‌توانند بيرون از خود را بفهمند، و هر چه را كه با خودبينی و دنياطلبی و لذّت گرايی آنان نسازد، نمی‌توانند آن را بفهمند. خدای سبحان درباره‌ محرومان از انديشيدن در قرآن می‌فرمايد: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها؛ [محمد(ص)، ۲۴] آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟!». معلوم ميشود دل هم قفل دارد، و اگر دلی قفل شد، همانند چشمی كه بسته باشد، نه توانايی ديدن نور را دارد و نه می‌تواند در پرتو آن نور چيزهای ديگر را ببيند. برای فهم آيات خود، قلب باز و سينه‌ای گشاده را لازم می‌داند: «فَمَنْ يُرِدِ اللهُ أَنْ يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ؛ [انعام، ۱۲۵] آن كس را كه خدا بخواهد هدايت كند، سينه‌اش را برای (پذيرش) اسلام، گشاده می‌سازد»، 🔹زيرا در متن قرآن پيچيدگی و ابهام نيست، اگر مشكلی هست، قلب انسانهاست كه قفل و مانع دارد. خدای سبحان به رسول خود می‌فرمايد: به اينان بگو اگر چه من از جنبه نبوّت قرآن را دريافت كرده‌ام، ولی در تلاوت و تفهيم كردن آن، از راه بحث و استدلال و تعقل و برهان و بينّه با شما سخن می‌گويم و اگر شما فطرت خود را دفن نكرده باشيد و در گناهان غوطه ور نشده باشيد، می‌توانيد با ايمان و عمل صالح، آيات الهی را به روشنی دريابيد. «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً؛[کهف، ۱۱۰] بگو: من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتيازم اين است كه) به من وحی می‌شود كه خدای شما، خدای يگانه است؛ پس هر كه به لقای پروردگارش اميد دارد، بايد كاری شايسته انجام دهد، و هيچ كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند». پی نوشت‌ها [۱] توحيد صدوق، ص ۱۷۹ 📕قرآن در قرآن (آیت الله جوادی آملی) منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم @tabyinchannel