eitaa logo
افق حوزه
17.1هزار دنبال‌کننده
18.5هزار عکس
760 ویدیو
760 فایل
📗 هفته نامه افق حوزه 🔰 فراگیرترین رسانه مکتوب حوزه های علمیه سراسر کشور ارتباط با مسئول کانال: @admin_ofogh1 ✅ سایت www.ofoghhawzah.ir ✅ سروش sapp.ir/ofogh_howzah ✔️ استفاده از مطالب با ذکر منبع، بلامانع است️
مشاهده در ایتا
دانلود
❄️ سخن روز 🔶 آری! تشنگان را جرعه وصال و شیفتگان جمال را آب حیات و معرفت می‌دهند. آیا ما تشنه معرفت و طالب دیدار هستیم و آن حضرت آب نمی‌دهد، با آن‌که کارش دادرسی به همه است و به مضطران عالم رسیدگی می‌کند؟ آیه الله العظمی بهجت (ره) 📙 در محضر بهجت/۲/۳۶۹ 🔰 @ofogh_howzah
🔵 حاکمیت اسلامی از نگاه قدس سره ⚪️ حجت‌الاسلام والمسلمین امیرعلی حسن‌لو (زنجانی) 🔷 امام خمینی قدس سره با مبانی دینی، انقلابی را بنیان‌گذاری نمود که طلیعه تمدن نوین اسلامی را نوید داد؛ انقلاب اسلامی درخشش دگرباره تمدن اسلامی پس از یغماگری و استیلای استعمارگران بود که نفسی تازه به اسلام بخشید؛ انقلاب اسلامی عناصر و ارکان‌‌های قویم تمدنی در خود دارد... ✔️ متن کامل https://b2n.ir/663580   🔰 @ofogh_howzah
🛑 از از منظر رحمه الله علیه 🔻 قرآن خطاب به مؤمنان و اهل دین می‌فرماید: با مردم به نیکی رفتار کنید و رابطه خوب داشته باشد؛ نزدیکی با مردم و در میان مردم بودن و با مردم زندگی کردن، از و جوه و شاخصه‌‌های پیامبران الهی بود؛ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در همزیستی با مردم چنان بود که هرکس و ارد مجلس آن حضرت می‌شد، ایشان را تشخیص نمی‌داد و با مردم بودن از خصایص امیر مؤمنان علیه السلام است؛ کاگزار و مسئولان اسلامی تا زمانی که به مردمی بودن پای‌بند هستند، از پشتیبانی قوی مردمی برخوردارند و چنان‌چه در جریان تصدی امور و کارگزاری مسیر خویش را از طریق مردم، جدا ساختند، اولین گام سقوط و انحلال خود را رقم زدند. 🔻 امام مردم را و لی‌نعمت کارگزاران و مسئولان می‌دانست و خود را نیز جز یک خدمتگذار نمی‌دانست و برای مردم نقش بی‌نظیر در حکومت اسلامی می‌داد و به مسئولان توصیه می‌کرد: «بپرهیزید از این‌که از ملّت جدا شوید؛ شما را بخواهند، جدا کنند.» و نیز می‌فرمود: «شما هرچه خوف دارید، از خودتان بترسید، از این‌که مبادا خدای نخواسته مسیر یک مسیر دیگر بشود؛ راه، راه دیگری باشد و توجه به این چیزی که الآن هست، از دست برود و مردمی بودن از دستتان برود که خدای نخواسته [اگر] یک وقت این قضیه پیش آمد و شما از آن مردمی بودن بیرون رفتید و یک موضع دیگری پیدا کردید... آن وقت بدانید که آسیب‌ می‌بینید؛ یعنی آن وقت است که خارجی‌ها به شما طمع می‌کنند». امام فاصله داشتن مسئولان با مردم و بی‌خبری از درد مردم را که حاصل دوری از مردم و غیر مردمی بودن مسئولان است، یکی از آسیب‌های حکومت اسلامی می دانست https://b2n.ir/663580  🔰 @ofogh_howzah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مرجع عالیقدر آیه الله العظمی در برابر ✅ مجامع بین المللی و مردم جهان در مقایسه بین تصویر خفه کردن یک سیاه پوست توسط پلیس آمریکا و بوسیدن دست یک طلبه سیاه پوست آفریقایی توسط یک عالم دینی، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، قضاوت نمایند 🔰 @ofogh_howzah
⚫️ 15 شوال سالروز وفات حضرت عبدالعظیم(ع) محدث شیعه بر عموم شیعیان جهان تسلیت باد 🔰 @ofogh_howzah
❄️ کسی که زائر تو شد، حسین را شده زائر که رنگ و بو حرم تو، از آن حریم گرفته‌ست.. استاد 🔰 @ofogh_howzah
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ♦️هر روز خود را با قرائت حداقل یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. 🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز 🔵 حضرت امام کاظم عليه السلام: 💎 إنَّ أعظَمَ النّاسِ قَدَراً الَّذِی لایَرَی الدُّنیا لِنَفسِه خَطَرا، اما إنَّ أبدانَکُم لَیس لَها ثَمَنٌ إلّا الجَّنه، فَلا تَبِیعُوها بِغِیرِها. 💎 به راستی که با ارزش‌ترین مردم کسی است که دنیا را برای خود مقامی نداند، بدانید بهای تن شما مردم، جز بهشت نیست، آن را جز بدان مفروشید. 📚اصول کافی، ج1، ص 22 🔰 @ofogh_howzah
🌐صدر العدد الثالث من افق الحوزة باللغة العربیة ✅أهم محتوى 1. درس الإمام ليومنا الحاضرهو مواصلة التحوّل، و الثورة لاينبغي أن تتقهقر/ الإمام الخامنه ای؛ 2. منذ إنتصار الثورة إسلامية فی ايران ننادي بالدفاع عن حقوق الشعب الفلسطينی/ آيةالله الأعرافي؛ 3. القائد المعظم للثورة في الصف الأول من النضال ضد اسرائیل/ آیةالله الحسیني البوشهري 4. ثورة الامام الخميني كانت من جنس ثورات الأنبياء/ آيةالله عیسی قاسم 5. الإمام الخمینی من وجهة نظر العلماء العظماء 6. الإمام الخميني من وجهة نظر الساسة و مفكري العالم 7. ان ثورة الامام الخميني؟ق؟ هي امتداد لثورة الامام الحسين/ السيد صدر الدين القبانجي 8. قام الإمام الخميني بثورة التغير من واقع التبعية الأمريكية إلى واقع إسلامي/ الشيخ محمد قدورة ؛ 9. للإمام الخميني فضل كبير في بعث الحركة الإسلامية و تغيير موازين القوى العالمية/الدكتور مولودي ارسلاني. 👈و.... دریافت فایل 👇👇👇PDF 🔰 @ofogh_howzah
No.3 Arabic.pdf
1.39M
💠صدر العدد الثالث من افق الحوزة باللغة العربیة ▫️دریافت فایل👆👆👆 🔰 @ofogh_howzah
🌐شماره 627 افق حوزه منتشر شد ✅مهمترین مطالب 1️⃣.درس امام برای امروز، استمرار تحول است؛ انقلاب نباید دچار ارتجاع شود/امام خامنه ای 2️⃣. نمونه ممتاز بندگی/ نوشتاری از حضرت آیت الله صافی به مناسبت سالروز ارتحال آیه الله العظمی بروجردی؟ره؟ 3️⃣. آیت الله امینی/محرم امام؟ق؟ و امین امت بودند 4️⃣. آثار سوء اعراض از نمازو سبک شمردن آن/آیت الله العظمی مظاهری 5️⃣.بیش از ۳۰۰ مرکز و ۱۰۰ رشته حوزوی پای کار تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت/آیت الله اعرافی 6️⃣.خاطرات خواندنی و ناگفته هایی از آیت الله امینی/ گفت وگو با مدیر انتشارات انصاریان 7️⃣.فلسفــــه آفــــــرینش شرور و ناگواریها/گفت وگو با دکتر محمد فنایی اشکوری 8️⃣. امام صادق؟ع؟و مسئله احیای شعائر دینی/گفت وگو باحجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی 👈و.... 🔰 @ofogh_howzah
No. 627.pdf
1.47M
💠شماره 627 افق حوزه منتشر شد 🔰 @ofogh_howzah
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ♦️هر روز خود را با قرائت حداقل یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز ◽️ فرزندم! از خودخواهی و خودبینی به درآی که این ارث شیطان است، که به واسطۀ خودبینی و خودخواهی از امر خدای تعالی به خضوع برای ولیّ و صفیّ او ـ جلّ و علا ـ سر باز زد. و بدان که تمام گرفتاری-های بنی آدم از این ارث شیطانی است که اصل اصول فتنه است؛ و شاید آیۀ شریفۀ وَ قاتِلُوهُمْ حَتّی لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلّه در بعض مراحل آن، اشاره به جهاد اکبر و مقاتله با ریشۀ فتنه که شیطان بزرگ و جنود آن که در تمام اعماق قلوب انسانها شاخه و ریشه دارد، باشد. و هرکس برای رفع فتنه از درون و برون خویش باید مجاهده نماید. و این جهاد است که اگر به پیروزی رسید همه چیز و همه کس اصلاح می شود. صحیفه امام خمینی (ره) 🔰 @ofogh_howzah
💢 از ⚪️ آیه الله علیدوست 🔷 آقای سروش! خرافه، خرافه است. از هر کس به هر قصد که باشد! در جلسه قبل اشاره کردیم که خرافه‌زدایی بایسته‌هایی دارد. چنان‌که از آن طرف می‌شود گفت، آسیب‌هایی هم دارد که اگر مراعات نشود خرافه‌زدایی ممکن است به خرافه‌زایی برسد. گفتیم: چون اخیراً آقای سروش در این‌باره صحبت‌هایی داشته است من محور بحث و مثال‌هایی را که معمولاً به‌عنوان آسیب انتخاب می‌کنم، از این صحبت (آقای سروش) انتخاب کرده‌ام در جلسه قبلی به دو بایسته مهم اشاره کردیم. ✔️ متن کامل https://b2n.ir/571081 🔰 @ofogh_howzah
‼️ آقای ! یک و که نمی‌شود 🔻 خب آقای سروش! این روایت از متواترات است؟! شما می‌گویید که ما باید از متواترات بگیریم. یک بام و دو هوا که نمی‌شود. شما برای رد علم امام به این روایت تمسک می‌کنید. ممکن است دیگری به روایت دیگری که هیچ کمتر از این روایت نیست، بر اثبات علم امام تمسک کند. من نمی‌گویم: درست است یا غلط؛ اما راه شما هم راه صحیح نیست. لذا من معتقد نیستم که روایات را نباید نقد کرد. نیاز نیست برخی از معجزات را نقل کنیم؛ اما این برخورد، برخورد خرافه‌زدایانه نیست. این معنایش این است که یک انسانی مستبدانه (عذرخواهی می‌کنم) خودش را محور قرار دهد. سهمی هم از احتمال صحت برای افکار دیگران قائل نشود و بعد شروع کند به داوری کردن و ‌شیعه ایران را غالی بنامد. یا بگوید که زیارت جامعه مرامنامه شیعه غالی است. شیعه ایران شیعه صفویه است. 🔻 جناب آقای سروش! افراد حقوقی دارند. غالی صفت مدح نیست، صفت ذم است. عامی یقه می‌گیرد؛ ولی دانشمند تکفیر و ‌تفسیق می‌کند و نسبت غلو می‌دهد. به نظر من‌ شما بعد‌از احاطه کامل نه گزینشی، رساله علامه طباطبائی را حداقل در علم امام ببینید و روایاتش را بخوانید و بعد ‌از دیدن و خواندن روایات، ‌هرچه به‌دست آمد، بگویید: من به این نتیجه رسیده‌ام. البته مسلم است که بعضی از چیزها را دین ما رد می‌کند؛ قطعاً انسان باید در برابر الله‌انگاری امام موضع بگیرد. اما این وسط وقتی یک مسئله محل بحث است و دانشمندان و کسانی که احاطه دارند و وقت گذاشته‌اند، درباره‌اش بحث کرده‌اند، این را در یک جمع غیرمتخصص مطرح کنیم. من نمی‌خواهم جسارت کنم به مخاطبان و شنوندگان؛ ولی باید پذیرفت که یک کسی نشسته است که اصلاً روایات علم امام را ندیده است و دارد از شما می‌شنود و ضدش را از دیگری فقط شنیده است. 🔻 البته ایشان در این‌جا خیلی مطلب را شلوغ هم می‌کند؛ چون از مرحوم آقای صالحی نجف‌آبادی نقل می‌کند که وی آمد و علم امام حسین علیه السلام را در واقعه عاشورا انکار کرد و گفت؛ ایشان بر حسب محاسباتی رفته است؛ حتی برای انقلاب نرفته است. بعد آقای سروش می‌گوید که ریختند سر این عالم و... که ایشان حتی جرئت نمی‌کرد، از خانه‌اش تا سر کوچه برود و یک نان بگیرد. 🔻 ببینید، نمی‌خواهم جزئیات را وارد بشوم؛ اولاً این را مرحوم طبرسی هم در مجمع‌البیان ذیل آیه «و لا تلقوا بایدیکم الی التهلکة» دارد؛ یعنی یک احتمالی می‌دهد که امام آگاهی به آن‌چه که در آینده بناست پیش بیاید، نداشت؛ ولی چرا سر جناب طبرسی نریختند؟ آقای صالحی نجف‌آبادی، شاید اولین مقاله‌‌ای که، در جمادی‌الثانی 79 قمری تحت عنوان بانوی مهربان در کنار پدر بود، نوشت و به برخی از مسائل در حدیث کساء گیر داد؛ البته نه آن اشکالی که دیگران می‌گیرند. بعد هم حرفش را پس گرفت و اصلاح کرد؛ ولی اشاره نکرد که من قبلاً مطلبی گفته‌ام. بعد در رمضان 1386 قمری مقاله‌ دیگری نوشت تحت عنوان «آیا علی قاتل خود را بیدار کرد؟». می‌خواهد ثابت کند که امیرالمؤمنین علیه السلام در محراب مسجد کوفه به شهادت نرسید و آن‌چه گفته‌اند، درست نیست. باز هم با همان نقل‌های گزینشی در ربیع‌الثانی 1390 قمری «شهید جاوید» را نوشت؛ یعنی کسی زندگی و فقه ایشان را مطالعه کند، متوجه می‌شود که یک فکری خالی از ماجراجویی نیست. آیه الله علیدوست https://b2n.ir/571081 🔰 @ofogh_howzah
💠دوره آموزشی تربیت کارشناس احکام از سوی ستاد ترویج احکام برگزار می‌شود ✍️ارتقاء توانمندی در بیان احکام، تسلط نسبی بر پاسخگویی به مسائل فقهی، مهارتهای روش پاسخگویی و مشاوره فقهی، ایجاد انگیزه یادگیری و تبلیغ و ترویج احکام، روش های ترویج احکام در رسانه و فضای مجازی و آشنایی با مبانی احکام و اصطلاحات فقهی از جمله اهداف برگزاری این دوره اعلام شده است. 🔹در این دوره عناوینی چون موضوعات جدید اقتصادی( بانک، بورس، بیمه و...)، اجتهاد و تقلید، احکام عبادت (نماز، خمس، روزه و...)، احکام معاملات(ارث، مکاسب، نکاح، طلاق)،روش تدریس احکام و شیوه های کلاس داری و روش مطالعه تحقیق و پژوهش کتب فقهی مورد بحث قرار خواهد گرفت. 🔸اتمام پایه هشتم و قبولی در آزمون کتبی از شرایط این دوره اعلام شده است و مزایایی از جمله شرایط ثبت نام و اعطای گواهی پایان دوره به فارغ التحصیلان، دعوت از دانش آموختگان برتر جهت شرکت در دوره تخصصی معرفی فارغ التحصیلان برتر به نهادها و مراکز درخواست کننده کارشناس احکام از جمله مزایای شرکت در این دورهمی باشد. 🔹علاقه مندان برای ثبت نام در این دوره از ۲۰ خرداد تا۱۰ تیر ماه ۹۹می توانند به سایت ستاد ترویج احکام به نشانی www.ahkam.orq مراجعه و نسبت به تکمیل فرم تبت نام اقدام نمایند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۵۳۷۸۳۰۰۷۸ یا ۰۹۱۹۲۵۳۱۹۹۷ تماس حاصل نمایند. 🔰 @ofogh_howzah
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ♦️هر روز خود را با قرائت حداقل یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. 🔰 @ofogh_howzah
💠گناهی که شخصیت واقعی و پنهان انسان را آشکار می کند 💥امام سجاد(علیه السّلام)فرمود: 👈 و اعْلَمْ أَنَّ مَنْ أَکْثَرَ مِنْ ذِکْرِ عُیُوبِ اَلنَّاسِ شَهِدَ عَلَیْهِ اَلْإِکْثَارُ أَنَّهُ إِنَّمَا یَطْلُبُهَا بِقَدْرِ مَا فِیهِ. و بدان کسی که زیاد از مردم عیب‌گیری کند، این عیب‌گیری زیاد بر این نکته گواهی میدهد که آن عیب‌ها به همان اندازه در خود او نیز وجود دارد. ▫️من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش // هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت 📚مشکاة الأنوار في غرر الأخبار , جلد۱ , صفحه 323 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز ✅ دشمنان انقلاب از روز اوّل آمدند تعبیر ادبیّات تندرو و میانه‌رو را مطرح کردند؛ فلانی تندرو است، فلان جریان تندرو است، فلان جریان میانه‌رو است. آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها امام بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بنده‌ی حقیر هستم. میانه‌رو حرف قشنگی است امّا اسلام این‌جوری حرف نمیزند؛ بفهمیم معارف اسلامی را. اسلام، طرف‌دار میانه و طرف‌دار «وسط» است: وَ کَذلِکَ جَعَلنٰکُم اُمَّةً وَسَطًا. امّا «وسط» در اسلام چیست؟ در مقابل تندرو است؟ نه، «وسط» در مقابل منحرف است: اَلیَمینُ وَ الشِّمالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّریقُ الوُسطی‌ٰ هِیَ الجادَّة؛ این نهج‌البلاغه است. راه میانه یعنی راه مستقیم، راه جادّه. اگر از این راه مستقیم منحرف شدید -چه به این طرف و چه به آن طرف- این غیر میانه است. پس در مقابل میانه‌رو تندرو نیست؛ در مقابل میانه‌رو منحرف است... امام خامنه ای ۱۳۹۴/۱۲/۰۵  🔰 @ofogh_howzah
💠هشتاد و چهارمین شماره فصلنامه تخصصی فرق و ادیان، «روشنا» منتشر شد. ✍️در شماره جدید، همچون شماره‌های پیشین مجموعه مقالات، گزارش‌، مصاحبه و یادداشت‌هایی مهم و خواندنی در زمینه‌ حوزه‌های ادیان و جریان‌های فرقه‌ای منتشر شده است. ✅آنچه در این شماره می‌خوانیم: 👈مقالات و یاداشت هایی در موضوع،بهائیت/انجمن‌حجتیه/تصوف/ مسیحیت‌تبشیری/ فرق نوظهو/ بررسی و تجزیه‌تجلیل وضعیت معنویت در دوره «پساکرونا» / نگاهی مبسوط به حوزه عرفان از منظر فرصت‌ها و چالش‌ها/اقلیت‌های دینی در پارلمان ایران، اثری مستقل پس از 112 سال/ انجمن حجتیه، سرخوردگی سیاسی یا انحراف فکری؟/ اما و اگرهای خروج قطبیت از خاندان «تابنده/ معنویت‌های معنویت‌ستیز/ سلطه مقدس؛ معنویت در خدمت سلطه از جمله موضوعات ارائه‌شده در نوبت بهار روشنا می باشد. 🔹علاقه مندان جهت تهیه فصلنامه در تهران به کیوسک‌های روزنامه فروشی و در شهرستان‌ها می توانند به سایت نشریه و کانال مخراجعه نمایند. 👈آی دی کانال در ایتا، سروش، تلگرام و اینستاگرام: @feraghvaadyan 👈آدرس سایت: feraghvaadyan.com 🔰 @ofogh_howzah
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ♦️هر روز خود را با قرائت حداقل یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. 🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز 🔵 امیرالمؤمنین علیه السلام 💎 اگر تجربه ها نبود، راهها پوشيده مى ماند. و در تجربه هاست كه دانش جديد به دست مى آيد 💎 لولا التَّجارِبُ عَمِيَتِ المَذاهبُ، و في التَّجارِبِ عِلمٌ مُسْتَأنَفٌ ميزان الحكمه جلد2 صفحه 186 🔰 @ofogh_howzah
❄️ سخن روز 🔶 اگر در راه آن حضرت[حجه بن الحسن عجل الله] باشیم، چنان‌چه به ما بد و ناسزا هم بگویند و یا سخریه نمایند نباید ناراحت شویم، بلکه هم‌چنان باید در آن راه حق و حقیقت ثابت‌قدم و استوار بوده و در ناملایمات صبر و استقامت داشته باشیم. حضرت آیه الله العظمی بهجت (ره) 📚 در محضر بهجت/ج۱/ص۱۰۳  🔰 @ofogh_howzah 
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ♦️هر روز خود را با قرائت حداقل یک صفحه از قرآن کریم آغاز کنیم. 🔰 @ofogh_howzah
💠 حدیث روز 🔵 حضرت فاطمه علیها السلام 💎 إنْ كُنتَ تَعمَلُ بِما أمَرناكَ و تَنتَهي عَمّا زَجَرناكَ عَنهُ فَأنتَ مِن شيعَتِنا و إلاّ فَلا... 💎 اگر به آنچه تو را به آن فرمان مى دهيم عمل كنى و از آنچه برحذر مى داريم دورى كنى ، از شيعيان مايى و الاّ هرگز . بحار الأنوار ، ج 68 ، ص 155 🔰 @ofogh_howzah
🔶 سخن روز 🔸 اگر بخواهید گره‌های کور اقتصادى خود را با پناه بردن به‌ کانون سرمایه‌دارى غرب حل کنید، نه‌تنها دردى از جامعه خویش را دوا نکرده‏اید، که دیگران باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند؛ چرا که امروز دنیاى غرب هم در همین مسائل، البته به شکل دیگر، و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است. امام خمینی رحمه الله علیها صحیفه امام خمینی ج21،ص220 🔰 @ofogh_howzah
📗 معرفی کتاب 📙 الدرّةالنجفیة 🔸 کتاب «الدرّةالنجفیة» از تألیفات سید بحرالعلوم و به‌صورت نظم است که مؤلف پیرامون فقه در باب‌های طهارت و صلاة تا پایان نماز طواف سروده و شامل بیش از دو هزار بیت است. 🔸 این کتاب به نام‌های دیگری چون «الدرّةالبهیّة»، «الدرّةالمنظومة»، «الدرّةالغایة فی المسائل‌العالیة» و «منظومه بحرالعلوم» نیز شهرت دارد. سید این کتاب باارزش را در اواخر عمر شریفش آغاز کرده و لذا موفق به اتمام آن نشد. 🔸 مقام علمی و وزانت مؤلف، سبب شد که در همان زمان حیات سید، منظومه الدرةالنجفیه بسیار مورد توجه قرار گیرد و تا چند دهه قبل، از کتاب‌های مشهور حوزویان بوده و تا جایی که طلاب اشعار آن را حفظ می‌کردند. 🔰 @ofogh_howzah
 📙 کتاب الدره النجفیه 🔸 چنانچه گفته شد، الدرةالنجفیه توجه علما را به خود جلب کرده و شروح متعددی به‌صورت نظم و نثر بر آن نوشته شده است. برخی از شروح منظوم عبارت از: ارجوزة فی شرح الدرّة از سید حسین بن رضا بن بحرالعلوم، ارجوزة فی شرح الدرّة از رضا گلپایگانی، ارجوزة فی شرح الدرّة عباس بن حسن نجفی و ارجوزة فی الطهارة از سید کلب باقر نقوی حائری. 🔸 برخی از شروح منثور این کتاب عبارت از: الفیروزجة‌الطوسیّة فی شرح الدرّة از محمد بن حسن طوسی مشهدی، شرح الدرّةالنجفیة محمدعلی بن محمد نصیر مدرس چهاردهی، شرح الدرّةالنجفیة سید جمال‌الدین بن علی موسوی. 🔸 سید کتابش را در دو باب از ابواب فقه، یکی طهارت و دیگری صلاة تا پایان نماز طواف تنظیم نمود. در باب طهارت این مباحث مطرح شد: آب‌ها، روش پاک شدن آب، آب مضاف، اغراض وضو، احکام تخلّی، مستحبات وضو، کیفیت غسل و احکام آن، جنابت و احکام آن، حیض، استحاضه و نفاس، تیمم و کیفیت آن، نجاسات، احکام اموات، تعزیت بر میت و.... 🔸 از ویژگی‌های این منظومه این است که در لابلای احکام فقهی و به مناسبت، به بیان مطالب اخلاقی نیز اشاره می‌شود؛ مثلاً در بحث «جنازه» ابیاتی می‌سراید که ترجمه‌اش این است: نابودکننده لذات (مرگ) را فراموش نکن، اگر تو سراغ آن نروی، مرگ به سراغت خواهد آمد. قبل از مردن بمیر که آن خود، زندگانی است، مرگ برای آنان که قبلاً مرده باشند، آسان است. 🔸 ویژگی دیگر این‌که مؤلف در برخی مواقع به روش فقه استدلالی می‌نویسد و به اقوال و دلیل آن اشاره می‌نماید. با این‌که سید بحرالعلوم از شعرای بزرگ و معروف عصر خودش بود، مع‌ذلک ایشان ابیات الدرّةالنجفیة را به اشخاص مختلف می‌داد تا نظر خود را بیان و اشکالات احتمالی را مرتفع نمایند. 🔰 @ofogh_howzah
🗒 تقویم روز 🗓 24خرداد ⚫️ نامه 120 تن از نمايندگان مجلس براي بررسي طرح عدم كفايت سياسي بني صدر (1360 ش) 🔻 پس از آن كه مقاومت مردمى عليه تهاجم قواى متجاوز بعث در جبهه هاى جنگ به علت عدم پشتيبانى لازم از جانب بنى صدر به عنوان فرماندهى كل قوا، به فرسايش گراييد و اختلافات داخلى بين رييس جمهور با مجلس شوراى اسلامى و قوه قضائيه و ديگر نهادهاى انقلابى به اوج رسيد، همچنين نصايح امام خمينى(ره) نيز براى تفاهم و رفع اختلافات به جايى نرسيد، در جلسه 24 خرداد 1360، نامه يكصد و بيست تن از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى قرائت شد كه در آن تقاضاى رسيدگى به صلاحيت سياسى بنى صدر را داشته و خواستار طرح آن با قيدِ دو فوريت شدند. 🔻 نمايندگان انقلابى مجلس، با تصويب اين طرح در 31 خرداد 1360، عملاً اين عنصر خائن را به مرحله خلع قدرت رساندند. پس از تصويب عدم كفايت سياسى بنى صدر در مجلس شوراى اسلامى، حضرت امام نيز بر همين مبنا، وى را از رياست جمهورى اسلامى ايران عزل نمودند. 🔰 @ofogh_howzah