eitaa logo
اوخان | حسین بهمنش
196 دنبال‌کننده
342 عکس
99 ویدیو
52 فایل
دانش آموخته دکتری مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا دانشگاه تهران فعال فرهنگی ، اجتماعی و محقق تاریخ معاصر « اوخان واژه ای گیلکی به معنای پژواک است »
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه بالا☝️☝️ حجت الاسلام عبداللهی در ادامه سخنان خود به مشخصات ظاهری محدوده ساختمان فعلی شهرداری پیش از تخریب اشاره کرد و گفت: اینجا آرامستان بود، مقبره سید ابوجعفر سنگ قبر داشت، صندوق و ضریح چوبی داشت، از عصر صفوی به بعد گنبد داشت، گلدسته داشت، آبخوری عمومی داشت، حمام داشت، دوتا برج داشت یکی نقاره‌خانه بود که افرادی که حاجت می‌گرفتند یک ریال می‌دادند و نقاره می‌زدند. اینجا مسجد داشت، یک سری درختان قدیمی که نشانه‌های سازه‌ای هویت دینی منطقه گیلان است که الان متاسفانه خیلی از این‌ها از بین رفته است. وی خاطرنشان کرد: اینجا حتی یکشنبه بازار اصلی شهر رشت برگزار می‌شد، محل بست‌نشینی و تجمع اعتراضی بود، خواهر امام هم همینطور محل بست‌نشینی بود. در برخی منابع آمده که مقبره اولی که مردم شهر به آن مراجعه می‌کردند اول بقعه سید ابوجعفر بوده و بعد خواهر امام رشت. تاریخ‌نگاران مختلف هم این منطقه را توصیف کرده‌اند و حتی سفیر آمریکا در سال 1260 شمسی اینجا را توصیف کرده است. آیرم دستور تخریب داد حجت‌الاسلام عبداللهی با اشاره به ورود رضاخان برای سرکوب میرزا کوچک جنگلی گفت: رضاخان برای مبارزه با میرزا کوچک و فکر مستقل میرزا درباره مقابله با بیگانگان وارد منطقه گیلان شد. این‌ها به ذهنشان می‌رسد که هر طوری شده این فکر را خاموش کنند. کسانی که منتسب به نهضت جنگل بودند یا متواری می‌شدند یا وارد زندان. سال ۱۳۰۰ میرزا شهید می‌شود و سال ۱۳۰۳ و ۱۳۰۴ رضاخان سلطنت پهلوی را تشکیل می‌دهد. بهار ۱۳۰۴ رضاخان سردار سپه و وزیر جنگ است، هنوز پادشاه نیست. آقای آیرم سرتیپ رضاخان ولی همه‌کاره است و دستور تخریب بقعه ابوجعفر را می‌دهد. بعد از میرزا کوچک تا ۵ ،۶ سال هر کسی که در گیلان حکومت کرد فرماندار نظامی بود. یعنی گیلان یک حالت اشغالگری، کودتا و دیکتاتوری به خودش می‌بیند. آیرم با زور و پول خانه‌های مردم را خراب می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
ادامه☝️☝️ راز تفاوت خیابان سعدی نویسنده کتاب فرهنگنامه علمای مجاهد گیلان با اشاره به غیرایرانی و غیرمسلمان بودن سازنده عمارت شهرداری گفت: در برخی از منابع نوشتند که سازنده بنا آلمانی است، اما او روس بود. این ساختمان شهرداری که ساخته شد سه مسجد تخریب شد. یک مسجد که در بقعه سید ابوجعفر بود و دو مسجد در حوالی همین منطقه وجود داشت. خیابان علم‌الهدی که در ۱۳۱۱ ساختش شروع می‌شود، سه مسجد اینجا تخریب می‌شود، خیابان شریعتی که ساخته می‌شود مسجد امام حسین (ع) زیر کوچه تخریب می‌شود و دهه ۴۰ دو تا بازاری مجدد آن را می‌سازند. مسجد حاج مجتهد که الان جلوی خیابان است، بخش زیادی‌اش توی خیابون بوده، این هم تخریب می‌شود. کاروانسرای پشت آن، حوزه علمیه بود که الان کاروانسراست. این نمادها همه از بین رفت تا خیابان را ساختند. حجت الاسلام عبداللهی به سرگذشت متفاوت خیابان سعدی نسبت به سه خیابان دیگر منتهی به میدان شهرداری اشاره و تصریح کرد: اگر نگاه بکنید خیابان شریعتی خیابان مستقیم، خیابان امام خیابان مستقیم، خیابان علم‌الهدی مستقیم است اما خیابان سعدی به سمت راست می‌پیچد. فقط به خاطر وجود مدرسه ارامنه خیابان را کج کردند، ولی اینجا سه مسجد را نقدا در محل خراب کردند. اهدای زمین‌های وقفی بقعه مرتضی عبداللهی افزود: در بعضی از منابع آمده که با خاک قبرستان، خیابان علم‌الهدی را درست کردند. بعد زمین این بقعه که وقف هم بود، مجانی به جمعیت نشر فرهنگ هدیه می‌شود و کتابخانه ملی را آنجا ساختند و تا دهه ۲۰ اداره پست، هتل ایران، این ساختمان‌ها با شکل‌های یک جور ساخته می‌شود. معمار این بنا بلافاصله به بابل می‌رود و آنجا هم تقریباً شبیه همین‌ها را بنا می‌کند. ترویج عمارت پهلوی در جمهوری اسلامی! حجت الاسلام عبداللهی در ادامه با انتقاد از رویکردهای منفعلانه و سطحی حاکم بر دستگاه‌های اجرایی در مواجهه با عمارت شهرداری گفت: ما در جمهوری اسلامی این عمارت را در بلیط و اتوبوس، تاکسی، گفت‌وگو و صداسیما، همه جا برجسته میکنیم، چون پیوست فرهنگی نداریم. بعد خودمان چیزی اضافه‌تر در همان راستا می‌سازیم و بعد دعوا می‌کنیم که آیا خرابش کنیم یا نه. رضا خان وقتی اینجا را ۱۳۰۴ یا ۱۳۰۵ ساخت بعضی نوشته‌اند که تا ۱۳۰۸ آماده شد. ما الان یک حوض وسط شهرداری ساختیم می‌دانیم مانع هم هست اما نمی‌دانیم باهاش چه کنیم. بیست سال قبل می‌گفتند ساختمان صد ساله! عبداللهی با تاکید بر اینکه این ساختمان هیچ نشانه‌ای از هویت سابق مردم گیلان را ندارد افزود: مرکز شهر رشت به هیچ جای بوم فرهنگی مردم گیلان یا حتی مردم شمال ایران نمی‌خورد. حالا این ساختمانی که پیشینه و شکل معماری‌اش در نظر گرفته نشد، الان که الان است به صد سال نرسیده، در دهه ۸۰، مسئولان شوراهای شهر و شهرداری و استانداری مرتب درباره شهرداری که می‌خواستند حرف بزنند می‌گفتند ساختمان حدود یک قرن قدمت دارد، در صورتی که هنوز به ۱۰۰ سال نرسیده است. من سوال می‌کنم کجای دنیا یک ساختمان صد ساله به عنوان یک ساختمان تاریخی به حساب می‌آید، البته این ساختمان سال۵۵ یا ۵۶ ثبت ملی شده است. https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
ادامه ☝️☝️ نماد نگاه برکنار از مردم این پژوهشگر حوزه دینی بر انگیزه رضاخان برای ترویج تمدن نوین از طریق تغییر مرکزیت رشت تاکید کرد و افزود: میدان سبزه‌میدان وقتی مرکز شهر بود از نظر جامعه‌شناسی مرکز کاملا مردمی و مبتنی بر بوم فرهنگی مردم بود. یک طرفش دارالحکومه بود، دو طرفش روبروی هم مسجد بود، غیر از اینکه در پیرسرا مساجد متعدد بود، بازار عمومی سنتی مردم آنجا هست، حمام هست و تمام داد و ستدهای مردمی در آنجا ساخته می‌شود. این‌ها این هویت را کنار می‌گذارند و جای جدیدی می‌سازند که شکل هیچ‌چیزی نیست، مبتنی بر ورود و خروج مردمی نیست، مبتنی بر فکر مردم نیست، یک جای کاملاً دولت‌پایه است، ساختمان اداری می‌سازند، شهرداری، پست و بعداً هتل. این چیزی که ما هنوز در جمهوری اسلامی گرفتارش هستیم، یعنی نهادینه کردن این فکر که همه کارها را باید دولت انجام بدهد از همین جاها شکل گرفت که در رشت اجرا شد. احیای بقعه، مطالبه صدساله مردم حجت‌الاسلام عبداللهی در ادامه به مقاومت مردم رشت مقابل تخریب هویتی محدوده بقعه استاد ابوجعفر اشاره و تصریح کرد: در سال ۱۳۰۴ موقعی که می‌خواستند ساخت ساختمان را شروع کنند مرحوم آیت‌الله رسولی آنجا مسجدی داشتند به اسم سید محمدهاشم، ایشان با مردم آمد جلو تا مانع بشوند، آنجا تیراندازی شد و مردم کشته شدند، مرحوم آقای رسولی چند روز به فومن تبعید شدند. در دهه ۲۰، دهه ۴۰، و دهه ۵۰ ما سرنخ‌هایی در رسانه‌ها داریم که مردم مرتب مطالبه ساخت مجدد بقعه و علائم بقعه و امامزاده و این‌ها را داشتند. به ما که رسید متاسفانه به کلی این‌ها را فراموش کردیم، حتی روشنفکرها مقابله می‌کنند که چرا این حرف‌ها را می‌زنید. ردپای مشاوران در انفعال شهرداری‌ها مرتضی عبداللهی در خصوص علت انفعال مدیریت شهری در مواجهه با مسئله میدان شهرداری گفت: یک عقبه مشورتی ناصحیح در طول دوره‌های مختلف زمانی در شورای شهر و مسئولیت‌ها، حتی در رژیم گذشته داشتیم. این‌ها باید رصد و فکر بشود و الان فکر جدید را دوباره به میدان بیاریم. من پیشنهاد می‌کنم مطالبه بازسازی خود امامزاده صورت بگیرد و نمادهای هویتی شهر نیز بازسازی بشوند. ما باید از نماد و المان استفاده بکنیم. پهلوی یکی از کارهایی که کرد و برداشتن آن‌ها سخت بود، همین مجسمه‌ها و نمادها از فرح و رضا و تا محمدرضا بود. ما به شهرهای دیگر که می‌رویم یزد را می‌بینیم، بافت مرکزی شهر مبتنی بر از این حسینیه تا آن حسینیه، حسینیه سرباز، حسینیه سرپوشیده با مسجد. ما وسط شهر رشت این‌ها را داشتیم، هنوز هم داریم، باید این‌ها را بازسازی کنیم. https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
ادامه ☝️☝️ نباید بترسیم مرتضی عبداللهی در ادامه به برخی از وقایع میدان شهرداری بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این میدان بعد از انقلاب به اسم اتفاق بزرگ تشییع اولین گروه از شهدای گیلانی در دفاع مقدس نام گذاری شد. هنوز جنگ تحمیلی شروع نشده بود که دو گروه از بچه‌های گیلان بلند شدند رفتن مناطق درگیری. ما در هفته دوم مهر شهید دادیم. ۱۳ تا شهید آوردند رشت و در میدان اصلی تشییع برگزار شد، آنقدر این موضوع سر و صدا کرد که این میدان را به اسم شهدای سرپل ذهاب نام گذاشتند. یکی از گیرها این است که ما در مراودات رسمی خودمان، اسمهای هویتی را منکوب می‌کنیم، این میدان را کمتر به این اسم می‌شناسیم، پارک قدس هم همینطور. باید جلوی این‌ها گرفته بشود. حجت‌الاسلام عبداللهی خاطرنشان کرد: پهلوی یک ساختمان شهرداری ساخت، زلزله آمد و تخریب شد، ما خودمان ناچار شدیم آن ساختمان را بازسازی کنیم و هر سال داریم بودجه می‌گذاریم برای ترمیم. اصلاً پیوست فرهنگی‌اش را ما برایش ایجاد کردیم و پیاده‌راه فرهنگی شهر را ساختیم. ما همان موقع مخالف بودیم، چقدر تجار و کسبه مخالف بودند، چقدر برای سالمندان حتی جوانان سخت شد که از بیستون وارد شریعتی بشوند و شهر اصلاً قفل است آنجا. معلوم نیست آنجا مرکز تجاری است، مرکز رفاه اجتماعی است، مرکز توریستی است، اصلا شهر سامان ندارد. وقتی پهلوی توانست و جراتش را داشت که مرکز شهر را از یک نقطه‌ای با تمام علائم و نمادهای هویتی جمع کند و به یک منطقه دیگر انتقال بدهد ما چرا باید بترسیم این کار را که نیاز هم داریم بکنیم. مرکز شهر را منتقل کنیم به جای جدید، یک دایره بزرگتر ایجاد کنیم. شهرداری می‌تواند یک برنامه بلندمدت داشته باشد، مبتنی بر معماری و مفاهیم درست و ارزش‌های اسلامی. شهر رشت در دهه ۶۰ شمسی مورد بمباران هوایی صدام قرار گرفت، در تاریخ معاصر مورد تجاوز حکومت‌های روس و انگلیس قرار گرفت. آقا می‌فرماید من رشت آمدم دیدم از پایین تا بالا پرچم‌های مختلف گروه‌های چپ و راست و این‌ها آنجا بوده. وقتی ما با فضای اسلامی توانستیم رشت را از چنگ آنها خارج کنیم حتماً باید برایش پیوست ایجاد کنیم. https://eitaa.com/joinchat/2202861587C0d81a23bad
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 این کج سلیقگی ها ریشه در کجا دارد؟ 🔹احتمالا روایت ما از کربلا، نهضتی دینی برای اصلاح مفاسد در سطح جامعه نبوده... ما حرکت را صرفا یک حرکت فردی بدون هیچ دغدغه ی اجتماعی می دانیم در حالی که در صدر نامه امام به اهالی بصره حضرت دو دلیل برای قیامش ذکر میکند: ۱. احیای سنت از دست رفته پیامبر (سنت یعنی همین احکام و شرایع و حلال و حرام) ۲. کشتن بدعت ها و نوآوری های بی پشتوانه به نام دین و پیامبر 💡برای همه گونه فحش خوردن به قصد قربت آماده ایم، کمترین درس ما از کربلا همین است که برای احقاق حق و اصلاح انحراف، از عِدّه و عُدّه کسی نهراسیم... 🆔http://eitaa.com/m_mahdi_tabakhian 🆔https://t.me/mohammad_mahdi_tabakhian
✳️ گیلانی سعادت‌مندی که در آغوش خورشید ☀️ به شهادت رسید 🔻تنها شهید ایرانی کربلا، جناب اَسلم ابن عَمرو دیلمی است. شهید بزرگواری که در سال ۳۴ هجری قمری و در حالی که حدود ۱۵ سال از سنش می‌گذشت به همراه پدرش از منطقه دیلمان در حدود جغرافیایی فعلی گیلان و به عشق و هدف زیارت امام علی (علیه السلام) عازم شبه جزیره عربستان شد. 🔺اسلم ابن عمرو در زبان فارسی و ادبیات عرب تبحر بسیاری داشت. افراد فراوانی ادبیات عرب را نزد او آموخته اند. 🔻اسلم در مسیر کاروان کربلا از مدینه تا مکه و سپس تا کوفه در کنار امام حضور داشت. او از افراد پرکار و مورد وثوق امام حسین (علیه السلام) است. اسلم منشی شخصی امام (ع) است. بایگانی همه مکاتبات افراد با امام نزد او موجود بود و بسیاری از نامه‌های امام به خط او نگاشته شده است. در کنار این موضوع، به دلیل توانایی‌اش در ادبیات، قصه‌گویی حاذق بود. کودکان و نوجوانان کاروان سیدالشهداء در منازل مختلف دور او جمع می‌شدند و شنوای قصه‌های شیرین او بودند. 🔺برخی از شاگردان وی، همانند عَمرو ابن جُناده ابن حرث انصاری نیز جزو شهدای کربلایند. استاد دکتر محمدرضا سنگری، عاشورا پژوه برجسته معتقد است که رجز معروف عمرو ابن جناده در روز عاشورا که از رجزهای معروف حادثه کربلاست، بر وزن اشعار ایرانی است که بعدها شاهنامه بر همین وزن سروده شد. امیری‌ حُسَینٌ وَ نِعْمَ الامیرُ سُرُور فُؤادِ البَشیر النّذیرِ عَلِیٌّ وَ فاطِمَةٌ والِداهُ فَهَلْ تَعْلَمُونَ لَهُ مِنْ نَظیرٍ لَهُ طَلْعَةٌ مِثْلُ شَمْسِ الضُّحی لَهُ غُرَّةٌ مِثْلُ بَدْرِ الْمُنیرِ 🔻اسلم ابن عمرو دیلمی، در حادثه کربلا شهادتی شیرین و غبطه‌انگیز دارد. او جزو شهدایی است که در جنگ تن به تن با سپاهیان یزید به شهادت رسید. در آخرین لحظات عمرش، خود را در آغوش سیدالشهدا می یابد و چنین سعادت‌مندانه در آغوش خورشید به شهادت می‌رسد. 💠 باران عدل👇 🆔 @barane_adl
بعد از جریان انقلاب و بازگشت حضرت اما به وطن که ما در خدمتشان بودیم ، یک روز امام [خمینی ] ابراز کردند :« فلانی فردا صبح میخواهیم به منزل آقای بهجت برویم » صبح که شد حدود هشت یا هشت و نیم خدمت امام عرض کردم که وقت رفتن است ... بعد از اینکه خدمت آقای بهجت رسیدیم ، حضرت اما با نگاهشان به بنده فهماندند که اتاق را ترک کنم . من هم این کار را کردم . حدود ده تا بیست دقیقه ، امام و آقای بهجت با هم خلوت کرده بودند و بعد از آن بود که برخاستند تا خارج شویم . دوسه بار هم آقای بهجت به من گفتند : « به آقا بگویید فردا دو تا گوسفند قربانی کند » ... حتی یک بار آقای بهجت به بنده فرمودند : به آقا بگویید فردا سه گوسفند قربانی کنند » بنده هم هم بدون اینکه علت این اعداد و ارقام را بدانم ، مسئله را به گوش امام می رساندم و امام هم مقید بودند دقیقا خواسته ی آقای بهجت را اجرا کنند . ◀️کتاب خاطرات آیت الله مسعودی خمینی ، ص ۴۷ 🔶شادی ارواح حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله بهجت فومنی ، قرائت فاتحه و صلوات حسین بهمنش ۶ مرداد ۱۴۰۲ @okhan_hb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖 همه شما دعوتید ستاد بزرگداشت آیت‌الله شهید حاج شیخ فضل‌الله نوری برگزار می‌کند: 📌 به مناسبت بزرگداشت یاد و خاطره آیت‌الله شهید حاج شیخ فضل الله نوری همایش ملی شیخ شهید فقیه تهران دیده‌بان ایران برگزار می‌گردد. برنامه اول : 📆 زمان: سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹ تا ۱۸ مکان: ، میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای کوچه شهید صیرفی‌پور، یادمان شهدای هفتم تیر، مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی. برنامه دوم: 📆 زمان: چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ تا ۱۹:۳۰ مکان: ، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تالار استاد موسویان. برنامه سوم: 📆 زمان: پنج‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۹ تا ۱۲ مکان: ، ابتدای جاده نور به چمستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور. به همت : 🔻پژوهشکده تاریخ معاصر 🔻پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔻مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران 🔻حوزه علمیه خواهران 🔻هیئت یاران عاشورایی شهرستان نور 🔗 لینک پخش زنده http://aparat.com/TVTARIKH/LIVE با ما در صفحات در فضای مجازی همراه باشید؛ eitaa.com/iichs_ir 🟢 کارت دعوت دیجیتال را در لینک زیر ببینید👇 https://DigiPostal.ir/c3fakom
افراد گیلانی که در همایش سخنرانی خواهند کرد و ابعادی از شخصیت این عالم ربانی را معرفی خواهند نمود، این چهار نفر هستند: 1-سخنرانی دکتر مظفر نامدار (آیت الله شیخ فضل الله نوری اولین شهید مقابله با تهاجم نظم سکولار در تاریخ معاصر ایران )25/10-05/10 2- سخنرانی دکتر حسن مقدمی شهیدانی (نسبت نهضت عدالتخانه با نهضت امام خمینی ) 45 /10-25/10 3-سخنرانی دکتر مجید احمدی کچایی (واکاوی مناسبات شیخ فضل الله نوری با عالمان نجف(با تاکید بر مرحوم آخوند) ) 16 -40/15 4-سخنرانی دکتر میثم عبداللهی (وجوه تشکیلاتی شهید آیت‌الله حاج شیخ فضل‌الله نوری در گيلان.) 17 -40/16